Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidespor på fri bane (?) i Zürich. Rejseberetning (Jernbanen i dag)

af XAL Olesen, 5/1 2020, 17:56 (1570 dage siden)

Med min datter i barnevogn så jeg i 1997 både på Hovedbanegården og på Tagensvej det flotte optog ved 150 års jubilæet. Så da jeg læste at jernbanen i Schweiz også fyldte 150 år drog jeg til Zürich den sommer.
Det var bestemt en oplevelse. Der var dog for lidt damplokomotiver og for mange el-loko efter min mening. Men det har jo sin naturlige forklaring.

Men jeg faldt igen for jernbanerne i Schweiz. Første gang var i 1976 da jeg som svømmer var på træningslejr i Interlaken. Vi fik bl.a. en tur til Jungfraujoch på denne tur. Turen til/fra Interlaken/København var selvfølgelig med tog.

Siden har jeg været i Zürich & Schweiz mange gange. Opdagede i 2004 og de næste par år at der var mange sidespor/industrispor mellem floden Limmat og hovedstrækningerne fra Zürich HB mod Basel/Bern/Oerlikon m.m. Men jeg fik ikke kigget nærmere på det. Men denne juleferie (juledagene 2019)skete det. På en tur med Tram 6 på Limmatstrasse krydsede vi noget der lignede jernbanespor. Ganske rigtigt.

I krydset Escher-Wyss-Platz og Limmatstrasse var der blankslidte jernbaneskinner langs med Zöllystrasse mod Sihlquai. Jeg hoppede af linje 6 og fulgte sporet ind mod Zürich. Rundt om svinget til Sihlquai var forklaringen på de blankslidte skinner. På begge sider af vejen ligger der siloer tilhørende firmaet Swissmill/Kornhaus (en del af Coop i Schweiz). Det ene spor blev til 3 spor hvoraf det ene lå direkte under rør fra siloen.

Det var i juledagene så der var kun en rangertraktor parkeret på det ene spor. Godt lukket inde bag aflåst gitterhegn. Men jeg fik da taget et par billeder at det hele.

Efter at have taget det hele grundigt i øjesyn gik jeg den modsatte vej for at se hvor sporet endte. Det blev en lidt længere tur. Sporet krydset diverse sporvognsskinner flere gange inden det nåede ned til hovedstrækningen fra Zürich HB mod vest.

Langs med hovedstrækningen fra Zürich er der kun et trådhegn. Hvor sidesporet skulle krydse hegnet var det en stor låge samt tilhørende signaler før skiftesporet til hovedstrækningen blev nået. Jeg vil kalde det sidespor på åben bane. Men det kan Thomas Boberg Nielsen nok fortælle om det er korrekt.

[image]
Ovenstående billede er taget gennem gitterets åbninger. Det ene spor er nu blevet til 3 spor.

[image]
Rangertraktor til brug for både skinne- og asfaltkørsel. Der er rillespor hele vejen til hovedsporet.

[image]
Lidt efter møllen i retning mod Zürich sluttede sporene. Tidligere fabrikker m.m. er siden 1997 forsvundet til fordel for kontorhuse og beboelse

[image]
Rangertraktor set bagfra

[image]
Læssespor med vognvægt og læsserør fra siloen/siloerne

[image]
Godsspor krydser endnu en gang sporvognsspor

[image]
Godsspor ved lågen til hovedsporet. Tidligere var der en mindre godsbanegård her.

[image]
Godssporet rammer hovedsporet (et af de mange, mange fra Zürich HB) lige ved det højeste højhus til højre.
Billedet er taget fra Hardbrücke. Broen der går på tværs af alle sporene vest for Zürich HB

Sidespor på fri bane (?) i Zürich. Rejseberetning

af Lars, 5/1 2020, 19:07 (1570 dage siden) @ ChrBrun

Se denne YouTube film om reangering gennem Zürich's gader:
https://www.youtube.com/watch?v=MbozdxB2g_o

Er det almindeligt i Schweiz med advarselsblink nedlagt i (gade=)sporet?

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

Sidespor på fri bane (?) i Zürich. Rejseberetning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/1 2020, 18:55 (1570 dage siden) @ XAL Olesen

Langs med hovedstrækningen fra Zürich er der kun et trådhegn. Hvor sidesporet skulle krydse hegnet var det en stor låge samt tilhørende signaler før skiftesporet til hovedstrækningen blev nået. Jeg vil kalde det sidespor på åben bane. Men det kan Thomas Boberg Nielsen nok fortælle om det er korrekt


Uha, nej, det tør jeg ikke gøre mig klog på. Jeg aner faktisk ikke, om man i Schweiz skelner mellem stationer og fri bane. Men tusinde tak for interessante billeder. Personligt ærgrer det mig, at der i Danmark ikke er samme politiske vilje til at prioritere godstransport på jernbane, som der er i Schweiz.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Sidespor på fri bane (?) i Zürich. Rejseberetning

af XAL Olesen, 5/1 2020, 22:12 (1569 dage siden) @ XAL Olesen

Tak for alle de tilsendte links til youtube m.m.

Jeg foretrækker at opleve/se tingene selv.

Men jeg kan vise noget som youtube sandsynligvis (?) ikke har vist endnu. Nemlig at der på de nye Giruno - tog er opdelte toiletter. Et pissoir/urinal, et herre/dame-toilet og så et kun for the ladies. Piktogrammerne ser sådan ud:

[image]

Ovenstående billede er taget over indgangen til mellemgangen mellem to vogne. I må selv gætte hvad piktogrammet (jeg har ikke set det før) betyder.


[image]
Her er det samme piktogram tæt på.

[image]
Og her er der sandelig optaget på "fællestoilettet" hvor der er mulighed for bleskift (også på dametoilettet):

Og det viser sig at de kommende tog til Westbahn i Østrig også vil blive leveret med adskilte/opdelte toiletter. Men det er jo også Stadler der er leverandør til begge togtyper.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak