Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af steenth, 13/1 2020, 12:58 (1558 dage siden) @ RasmusD

Andetsted faldt jeg over dette arkivklip fra TV-Avisen den 13. januar 1990.

https://www.youtube.com/watch?v=V8EngwmUUqs

Jeg bed mærke i slutbemærkningen - de skulle afløse de 25 gammel Lyntog.. som var nedslidte . her 30 år efter har IC3 stadig 5-10 gode år tilbage. Og det er stadig mit favorittog.

Mvh
Steen

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af Børge Sundahl, 13/1 2020, 13:02 (1558 dage siden) @ steenth

Den 29/5 1988 vor MF sæt 1 på prøvetur Fra Randers til Hobro med en MX som "skubber"
Her er billedet fra Randers inden afgang
[image]

Børge

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af Peter Christensen, 13/1 2020, 22:05 (1558 dage siden) @ Børge Sundahl

Lige et billede mere.
[image]
MF 03 i Fredericia 28/6 1989

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af Nikolai_B, 13/1 2020, 16:17 (1558 dage siden) @ steenth

Man kan opnå meget ved godt vedligehold :-) . (Og hvis der skimtes med fx toiletter, kan det mærkes af brugerne!)

Desværre er der blevet mere støjende inde i nogle af kupeerne, for der er indsat noget nyt udstyr med en tydelig hørbar blæser-støj. Der er opsat nye kasser (bredde som et 19" rack/stel), oven på bagagehylden nær skillevæggen midt i midterste vogn. Gætter på det er til det nye WiFi og/eller repeater-system til diverse mobilnet. Der følger nemlig også grå plastikbokse på loftet med, der ligner en typisk vejrbestandig antenne, og ERTMS-udstyr skulle angiveligt placeres i indhakket hvor der tidligere har stået automater til fødevarer (vending machines). Ak.

Der er stadig et forbedrings-potentiale i hvor meget larm der er fra togets udstyr, udover traction-motorer.

Det sker også en sjælden gang imellem, at jeg kommer med et tog hvor skydedørene rasler.

PS: Tilbage i tiden, var der jo et skab med mange FM-radio-modtagere (i stil med konventionelle bil-radioer med RDS), der drev de 5 lydkanaler, som der var minijack-stik til i hattehylden. Hvad bliver det skab brugt til efterfølgende, hvor dette lyd-system er ude af drift, og stikkene fjernet?

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/1 2020, 16:44 (1558 dage siden) @ Nikolai_B

ERTMS-udstyr skulle angiveligt placeres i indhakket hvor der tidligere har stået automater til fødevarer (vending machines). Ak.

Dvs. at de automater som man netop har installeret i alle IC3 tog, nu igen er pillet ud til fordel for ERTMS !! - som passager er jeg nok mere optaget af at kunne bruge en automat end at hvilket signalsystem toget benytter sig af...

- men ok - løsning er bedre end at fjerne det ene toilet til fordel for ERTMS :-)

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af Søren Jakobsen, Randers, 13/1 2020, 18:47 (1558 dage siden) @ Henrik Hansen

ERTMS-udstyr skulle angiveligt placeres i indhakket hvor der tidligere har stået automater til fødevarer (vending machines). Ak.


Dvs. at de automater som man netop har installeret i alle IC3 tog, nu igen er pillet ud til fordel for ERTMS !! - som passager er jeg nok mere optaget af at kunne bruge en automat end at hvilket signalsystem toget benytter sig af...

- men ok - løsning er bedre end at fjerne det ene toilet til fordel for ERTMS :-)

Nej automaterne bliver der, og står så ved siden af ERTMS systemet. Alt i alt en kanon god løsning, hvor man får fuld valuta for den plads man fik ved at sløjfe et toilet for snart mange år tilbage

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af Nikolai_B, 14/1 2020, 13:53 (1557 dage siden) @ Henrik Hansen

Min tanke gik et par år tilbage, måske midt i 2018, hvor der dengang var mærkater på automater om at de ikke var i drift, og ville blive fjernet. Jeg havde ikke bidt mærke i den nye udvikling om automater, der skal være i drift. Min kommentar gik altså på min erindring fra dengang de opsatte automater var taget ud af drift.

Dejligt at andre kan fange de misforståelser man kommer til at videreformidle. Tak Søren Jakobsen

Apropos mad og drikke til turen, har jeg selv haft succes med næsten altid at have 2 - 5 dl drikkevand samt et æble eller andet frugt med. Men ikke alle er så forberedte, så for dem er automaterne sikkert en fin service.

Avatar

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af gaest, 17/1 2020, 17:35 (1554 dage siden) @ Henrik Hansen

ERTMS-udstyr skulle angiveligt placeres i indhakket hvor der tidligere har stået automater til fødevarer (vending machines). Ak.


Dvs. at de automater som man netop har installeret i alle IC3 tog, nu igen er pillet ud til fordel for ERTMS !! - som passager er jeg nok mere optaget af at kunne bruge en automat end at hvilket signalsystem toget benytter sig af...

- men ok - løsning er bedre end at fjerne det ene toilet til fordel for ERTMS :-)

Men hvor vil de så placere den ekstra MF-motor der skal levere strøm til ERTMS anlægget?

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af OLL, Ballerup, 18/1 2020, 11:15 (1554 dage siden) @ gaest

ERTMS-udstyr skulle angiveligt placeres i indhakket hvor der tidligere har stået automater til fødevarer (vending machines). Ak.


Dvs. at de automater som man netop har installeret i alle IC3 tog, nu igen er pillet ud til fordel for ERTMS !! - som passager er jeg nok mere optaget af at kunne bruge en automat end at hvilket signalsystem toget benytter sig af...

- men ok - løsning er bedre end at fjerne det ene toilet til fordel for ERTMS :-)


Men hvor vil de så placere den ekstra MF-motor der skal levere strøm til ERTMS anlægget?

Som skrevet tidligere: De nye automater står der endnu, og ERTMS/STM modulet er opstillet i skabet ved siden af. Ingen ny motor til at drive anlægget, da der er strøm nok på de 2 generatorer til at trække det hele.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af S. Shultz ⌂, Århus, 13/1 2020, 15:17 (1558 dage siden) @ RasmusD

Det er tankevækkende at jernbanesektoren generelt får så lidt prioritering i et vestligt land som Danmark 30 år er virkelig mange år for en togtype. Håber at der bliver prioriteret anderledes, når klimaet kommer mere på dagsordenen i folketinget i de kommende år.

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af HLA7, 13/1 2020, 17:34 (1558 dage siden) @ S. Shultz

Det er da et yderest behageligt tog at køre med, god plads på 1. Kl specielt i stillekupe
Noget støj er fint, så,man kan høre at man rejser, helsvejsede skinner skjuler jo fartenæ

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af OHJDL39, 13/1 2020, 19:09 (1558 dage siden) @ HLA7

Jeg synes, at selvom MF-sættene er omkring 30 år gamle - der i øvrigt også er gennemsnitslevelalderen for de fleste tog - så er det stadig klart mit foretrukne tog hos DSB(måske lige bortset fra ET).

MF/ER er som skræddersyet til danske forhold, hvor man jo som bekendt kan køre samlet fra København til Odense/Fredericia/Kolding, og så dele hhv. samle dér og fortsætte til bestemmelsesstationerne. Og ifølge DSB's materielplan, så skal MF stadig være i drift indtil 2028 mener jeg det var. Det var jo slet ikke planen. De skulle jo have været afløst af MG i midten af 00'erne. Og så er det et af DSB's mest pålidelige tog. Og til sidst, men ikke mindst, så er det jo temmelig unikt at vi i Danmark kan samkøre diesel- og eltraktion med succes i dagligdagens køreplan.

Jeg kan kun sige, at jeg er imponeret over hvor godt toget har klaret sig og fortsat gør det, og jeg glæder mig til mange flere ture i dem fra øst til vest og omvendt. MF kan vi være stolte af i Danmark! :-)

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af andersj, Aalborg, 13/1 2020, 19:25 (1558 dage siden) @ OHJDL39

Jeg synes, at selvom MF-sættene er omkring 30 år gamle - der i øvrigt også er gennemsnitslevelalderen for de fleste tog - så er det stadig klart mit foretrukne tog hos DSB(måske lige bortset fra ET).

MF/ER er som skræddersyet til danske forhold, hvor man jo som bekendt kan køre samlet fra København til Odense/Fredericia/Kolding, og så dele hhv. samle dér og fortsætte til bestemmelsesstationerne. Og ifølge DSB's materielplan, så skal MF stadig være i drift indtil 2028 mener jeg det var. Det var jo slet ikke planen. De skulle jo have været afløst af MG i midten af 00'erne. Og så er det et af DSB's mest pålidelige tog. Og til sidst, men ikke mindst, så er det jo temmelig unikt at vi i Danmark kan samkøre diesel- og eltraktion med succes i dagligdagens køreplan.

IC3 skulle jo erstatte Bn vognene i regionaltogene på Sjælland. Dobbeltdækkerne var kun lejet midlertidigt.

--
Mvh Anders

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/1 2020, 19:33 (1558 dage siden) @ OHJDL39

Jeg synes, at selvom MF-sættene er omkring 30 år gamle - der i øvrigt også er gennemsnitslevelalderen for de fleste tog - så er det stadig klart mit foretrukne tog hos DSB(måske lige bortset fra ET).

MF er klart DSB bedste tog hvad angår komfort, dem savner vi rigtig meget på strækningen fra Esbjerg til København.

Litra ER er ikke et dårligt tog, men det er altså komfortmæssigt ikke andet end et regionaltog som DSB benytter i fjerntrafikken, dårlige sæder og ringe sædeafstand får det ikke til at føles som et fjerntog. Rent teknisk er litra ER udmærket, men nye sæder ville gøre underværker, når man nu vil benytte dem som fjerntog.

Litra ET (Øresundstoget) er også rigtig behageligt at køre med, det føles ikke som et regionaltog, men det skal vi nok takke Svenskerne for, da de kører nogle lange strækninger i Sverige, ellers ville det nok være som ER hvis kun DSB skulle bestemme.

Det er vist 30 år siden IC3 blev sat i drift

af OHJDL39, 13/1 2020, 20:34 (1558 dage siden) @ Henrik Hansen


Litra ET (Øresundstoget) er også rigtig behageligt at køre med, det føles ikke som et regionaltog, men det skal vi nok takke Svenskerne for, da de kører nogle lange strækninger i Sverige, ellers ville det nok være som ER hvis kun DSB skulle bestemme.

Det har du ret i. Hvis man kan forestille sig en ET med bedre sæder, så var vi rigtig godt kørende. Plus at man så kunne køre i både Danmark og Sverige (og Tyskland hvis man installerede PZB). Så var her også et oplagt tog til IC 3xx...:-)


Litra ER er ikke et dårligt tog, men det er altså komfortmæssigt ikke andet end et regionaltog som DSB benytter i fjerntrafikken, dårlige sæder og ringe sædeafstand får det ikke til at føles som et fjerntog. Rent teknisk er litra ER udmærket, men nye sæder ville gøre underværker, når man nu vil benytte dem som fjerntog.

Jeg er meget enig. Det er tydeligt, at der ikke er gjort så meget for at omdanne det til et fjerntog udover at de har vendt nogle stole rundt og derved skabt nogle sædegrupper med bord imellem, samt opsat elektronisk pladsreservationssystem. Men det er stadig regionaltogs-sæder og i øvrigt også et meget lille bord. Jeg har ikke så meget forstand på toget teknisk, men jeg synes klart at ET virker mere robust at køre med...:-)

Det er vist 30 år siden at enden begyndte på loktrukne tog

af William Skov ⌂, 13/1 2020, 21:02 (1558 dage siden) @ RasmusD

Omvendt kan man også nævne at det dermed også er 30 år siden at enden på de lok-trukne tog med B-vogne begyndte.
B-vognene (og moderne tilsvarede vogne) er ellers komfortmæssigt meget bedre end IC3/4. Ingen vibrationer og støj fra motorne.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Det er vist 30 år siden at enden begyndte på loktrukne tog

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/1 2020, 21:08 (1558 dage siden) @ William Skov

B-vognene (og moderne tilsvarede vogne) er ellers komfortmæssigt meget bedre end IC3/4. Ingen vibrationer og støj fra motorne.

Men til gengæld så kunne opbremsningen godt være hårdt for ørene ved B og Bn, specielt for dem på perronen. Men det kunne vogne med skivebremser selvfølgelig ændre på.

Prototypelyntoget havde som jeg husker det skivebremser, hvilket vist også gælder MA-lyntoget.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak