Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Infrastruktur plan (Generelt)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 13/1 2020, 16:08 (1536 dage siden)

Har længe ventede på at høre om hvad der jvf regeringen skulle ske i den offentlige transport. Den tidligere og nuværende regering havde begge planer klar inden valget.

I dag fik vi så noget at vide. Der ingen planer om at gøre noget.
Måske kommer der noget om et års tid. Hvor det så skal forhandles på plads. Så laaaang tid før der sker noget

Infrastruktur plan

af Frank Poulsen, 13/1 2020, 17:06 (1536 dage siden) @ hummel_62

Hvor har du set at de i dag har sagt der ingen planer er?

Infrastruktur plan

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 13/1 2020, 18:19 (1536 dage siden) @ Frank Poulsen

Der var pressemøde i forbindelse med regeringens seminar

Infrastruktur plan

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 13/1 2020, 20:10 (1536 dage siden) @ Svend

Nej, det mener jeg ikke.
Men det er jo på de ting som er i gang.

Jeg savner de nye ting. Selv om der måske er nok til mange år

Infrastruktur plan

af Svend, 13/1 2020, 22:35 (1536 dage siden) @ hummel_62

Nej, det mener jeg ikke.
Men det er jo på de ting som er i gang.

Jeg savner de nye ting. Selv om der måske er nok til mange år

.
Der er da rigeligt i gang lige nu. Hvad efterlyser du? Flere nye jernbaner??

--
Svend

Infrastruktur plan

af Mester, 13/1 2020, 22:54 (1536 dage siden) @ Svend

Nej, det mener jeg ikke.
Men det er jo på de ting som er i gang.

Jeg savner de nye ting. Selv om der måske er nok til mange år

.
Der er da rigeligt i gang lige nu. Hvad efterlyser du? Flere nye jernbaner??

Jeg ved ikke, hvad Hummel_62 efterlyser, men jeg venter da selv med spænding på planer for de næste skridt i forbindelse med Togfonden - Højhastighedsbanerne i Østjylland og en ny direkte bane mellem Aarhus og Silkeborg.
Derudover skal der også snart træffes beslutning om Aarhus Letbanes etape 2 og er vi ude i langtidsplanlægning Odense Letbane etape 2.
Dobbeltspor Tinglev-Padborg?

Infrastruktur plan

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 13/1 2020, 23:01 (1536 dage siden) @ Svend

Mine bud, er ombygning på Glostrup st. Så regionaltog, få stop igen.
Flytnibg af Herlev station

Så der kommer mere vlrdi i letbanen.

Så har jeg et par asfaldprojekter

Infrastruktur plan

af steenth, 13/1 2020, 22:51 (1536 dage siden) @ Svend

Har du helt overset dette indlæg?

Det er ikke nogen Infrastruktur plan du henviser - det er en aktuelt status på projekter, som er sat igang. Der er et behov for at vende de projekter, som endnu ikke er sat i gang eller skal undersøges. Der skal prioriteres i listen af projekter. Gerne en plan som går 10-15 år frem. Kraka har lavet en liste - og de projekter, som sat er i gang bliver de fleste snart færdige... så man skal beslutte hvad er de næste projekter som skal sættes igang...

Infrastruktur plan

af Svend, 13/1 2020, 23:16 (1536 dage siden) @ steenth

Har du helt overset dette indlæg?


Det er ikke nogen Infrastruktur plan du henviser - det er en aktuelt status på projekter, som er sat igang. Der er et behov for at vende de projekter, som endnu ikke er sat i gang eller skal undersøges. Der skal prioriteres i listen af projekter. Gerne en plan som går 10-15 år frem. Kraka har lavet en liste - og de projekter, som sat er i gang bliver de fleste snart færdige... så man skal beslutte hvad er de næste projekter som skal sættes igang...

.
Det var mere denne del af indlægget jeg reagerede på: "Der ingen planer om at gøre noget."

--
Svend

Infrastruktur plan

af steenth, 14/1 2020, 00:16 (1535 dage siden) @ Svend

Har du helt overset dette indlæg?


Det er ikke nogen Infrastruktur plan du henviser - det er en aktuelt status på projekter, som er sat igang. Der er et behov for at vende de projekter, som endnu ikke er sat i gang eller skal undersøges. Der skal prioriteres i listen af projekter. Gerne en plan som går 10-15 år frem. Kraka har lavet en liste - og de projekter, som sat er i gang bliver de fleste snart færdige... så man skal beslutte hvad er de næste projekter som skal sættes igang...

.
Det var mere denne del af indlægget jeg reagerede på: "Der ingen planer om at gøre noget."

Svend - du følger vist ikke med i transportpolitik.,,,

Jeg blev meget overrasket, da Mette Frederiksen blev spurgt om planer på mandags pressemøde, at der var ikke nogle planer i år.... Meldingen fra Transportministeren har ellers været at der skal være forhandlinger om det i år. Og det har også været min forventning at der skulle ske noget, da det store forlig fra 2009 er udløbet og bør have en efterfølger... for ønskelisten er meget lang.... og nye projekter kræver tid før de kan udføres. Så beslutning skal tages i god tid, så man kan holde en jævn byggeaktivitet.

rastruktur plan

af Poul Brandt, Nordsjælland, 14/1 2020, 00:20 (1535 dage siden) @ steenth

Har du helt overset dette indlæg?


Det er ikke nogen Infrastruktur plan du henviser - det er en aktuelt status på projekter, som er sat igang. Der er et behov for at vende de projekter, som endnu ikke er sat i gang eller skal undersøges. Der skal prioriteres i listen af projekter. Gerne en plan som går 10-15 år frem. Kraka har lavet en liste - og de projekter, som sat er i gang bliver de fleste snart færdige... så man skal beslutte hvad er de næste projekter som skal sættes igang...

.
Det var mere denne del af indlægget jeg reagerede på: "Der ingen planer om at gøre noget."


Svend - du følger vist ikke med i transportpolitik.,,,

Jeg blev meget overrasket, da Mette Frederiksen blev spurgt om planer på mandags pressemøde, at der var ikke nogle planer i år.... Meldingen fra Transportministeren har ellers været at der skal være forhandlinger om det i år. Og det har også været min forventning at der skulle ske noget, da det store forlig fra 2009 er udløbet og bør have en efterfølger... for ønskelisten er meget lang.... og nye projekter kræver tid før de kan udføres. Så beslutning skal tages i god tid, så man kan holde en jævn byggeaktivitet.

.
Mon ikke hun mente at der ikke vil blive sat noget i gang i år. Finansloven er jo vedtaget.
Det forhindrer ikke at man i løbet af i år får aftalt nogle planer, så man er klar til finanslov 2021.

Poul

rastruktur plan

af steenth, 14/1 2020, 00:31 (1535 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg blev meget overrasket, da Mette Frederiksen blev spurgt om planer på mandags pressemøde, at der var ikke nogle planer i år.... Meldingen fra Transportministeren har ellers været at der skal være forhandlinger om det i år. Og det har også været min forventning at der skulle ske noget, da det store forlig fra 2009 er udløbet og bør have en efterfølger... for ønskelisten er meget lang.... og nye projekter kræver tid før de kan udføres. Så beslutning skal tages i god tid, så man kan holde en jævn byggeaktivitet.


.
Mon ikke hun mente at der ikke vil blive sat noget i gang i år. Finansloven er jo vedtaget.
Det forhindrer ikke at man i løbet af i år får aftalt nogle planer, så man er klar til finanslov 2021.

Klar nej.... Det har overhoved ikke noget med finanslovsforhalingerne. Det er hvad for nogle anlægsprojektet, som skal udføres i en lang årrække, så sættes på finansloven i en passende takt.

rastruktur plan

af Jens Hansen, 14/1 2020, 06:46 (1535 dage siden) @ steenth

Vi mangler helt klart en langsigtet bred politisk aftale om infrastrukturen i Danmark.

På jernbaneområdet var Togfonden et eksempel på dette. Desværre var ikke alle med på det hele, men målsætning om kortere rejsetid, timemodellen, har jeg ikke hørt at man ikke kunne lide.

2020 kunne bruges til at skabe en ny aftale, f.eks. med udgangspunkt i en fast forbindelse over Kattegat. Denne er der stor tilslutning til. Så vil en del supplerende investeringer være oplagt. Det kunne f.eks. være hastighedsforøgelse Aarhus - Aalborg, en shunt ved Langå, ny bane Aarhus - Silkeborg, ny bro over Lillebælt. Hastighedsforøgelse Ringsted - Femern. Og så kan man formentlig blive enige om at droppe Vejle Fjord forbindelsen og Hovedgaard - Hasselager.

JH

rastruktur plan

af mpp, 14/1 2020, 23:25 (1534 dage siden) @ Jens Hansen

Forundersøgelsen af Kattegatforbindelsen er først klar i slutningen af 2021 så det ville være dumt at beslutte noget allerede nu. Det vil så tage yderligere 2-3 år at lave en VVM, så vi er fremme i 2025 før noget kan besluttes. Der er stadig masser af ide i at bygge de andre baner. De er klar til at blive besluttet allerede nu og vil stadig give god mening med en Kattegatforbindelse. Det er trods alt ikke alle fra Jylland der skal til København.

Infrastruktur plan

af Niels Bak, 15/1 2020, 02:57 (1534 dage siden) @ mpp

Forundersøgelsen af Kattegatforbindelsen er først klar i slutningen af 2021 så det ville være dumt at beslutte noget allerede nu. Det vil så tage yderligere 2-3 år at lave en VVM, så vi er fremme i 2025 før noget kan besluttes. Der er stadig masser af ide i at bygge de andre baner. De er klar til at blive besluttet allerede nu og vil stadig give god mening med en Kattegatforbindelse. Det er trods alt ikke alle fra Jylland der skal til København.

Det sidste er jeg helt enig i. Togfondens projekter giver mening, Kattegatbro eller ej, og deres betydning regionalt er mindst lige så stor som for landsdelstrafikken.

Du har muligvis også ret i det øvrige, men det kan også være at der kommer en eller anden principbeslutning med forbehold inden for simpelt hen at få en aftale i stand. Det kan også være dagens prøveballon med en samlet vurdering af øst-vest-forbindelserne. Eller det kan også være det bliver noget helt tredje, mere eller mindre fluffy, som fokus på udvikling af selvkørende elektriske lastbiler

Infrastruktur plan

af Jens Hansen, 15/1 2020, 06:44 (1534 dage siden) @ Niels Bak

Forundersøgelsen af Kattegatforbindelsen er først klar i slutningen af 2021 så det ville være dumt at beslutte noget allerede nu. Det vil så tage yderligere 2-3 år at lave en VVM, så vi er fremme i 2025 før noget kan besluttes. Der er stadig masser af ide i at bygge de andre baner. De er klar til at blive besluttet allerede nu og vil stadig give god mening med en Kattegatforbindelse. Det er trods alt ikke alle fra Jylland der skal til København.


Det sidste er jeg helt enig i. Togfondens projekter giver mening, Kattegatbro eller ej, og deres betydning regionalt er mindst lige så stor som for landsdelstrafikken.

Nu var jeg lidt efter Vejle Fjord og Hovedgaard - Hasselager, at de kunne diskuteres hvis en Kattegatforbindelsen blev besluttet.

I min opfattelse er de 2 projekter primært for at få rejsetiden ned København - Aarhus og ikke for at få 1 time Odense - Aarhus. Med Kattegat forsvinder således en væsentlig del af kunderne, men min opfattelse kan være forkert.

JH

Infrastruktur plan

af steenth, 15/1 2020, 09:18 (1534 dage siden) @ Jens Hansen

Det sidste er jeg helt enig i. Togfondens projekter giver mening, Kattegatbro eller ej, og deres betydning regionalt er mindst lige så stor som for landsdelstrafikken.


Nu var jeg lidt efter Vejle Fjord og Hovedgaard - Hasselager, at de kunne diskuteres hvis en Kattegatforbindelsen blev besluttet.

I min opfattelse er de 2 projekter primært for at få rejsetiden ned København - Aarhus og ikke for at få 1 time Odense - Aarhus. Med Kattegat forsvinder således en væsentlig del af kunderne, men min opfattelse kan være forkert.

Du er galt på den. Vejle Fjord og Hovedgaard - Hasselager har større betydning for den lokale trafik end tog mellem København og Aarhus. Det giver mulighed for flere tog og aflaste Skanderborg-Aarhus som er allerede godt belastet pga. tog til/fra Silkeborg/Herning. Det hjælpe hellere med kapacitet med en ny station i Stilling.

Mvh
Steen

Infrastruktur plan

af Jens Hansen, 15/1 2020, 10:04 (1534 dage siden) @ steenth

Ja, det er muligt at jeg ikke helt forstår det.

Af undersøgelse af Togfonden, 2013 ses at der kører 3 - 5 tog på strækningen Fredericia - Horsens i daværende køreplan (antagelig 2013).

Når der så bygges en Vejle Fjord bro og køres "tilnærmet kvartersdrift" kører der 5 - 7 tog.

7 tog på en strækning synes ikke at være en voldsom belastning, men ja, der kan være køreplanstekniske ønsker som skal opfyldes.

Måske skulle analysen vendes om, hvor mange tog/hvilken trafik kunne vi få, hvis der ikke bygges en Vejle Fjord bro (og rejsende fra Horsens og nordpå til København, rejste via Kattegat)?

JH

Infrastruktur plan

af steenth, 15/1 2020, 10:36 (1534 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, det er muligt at jeg ikke helt forstår det.

Af undersøgelse af Togfonden, 2013 ses at der kører 3 - 5 tog på strækningen Fredericia - Horsens i daværende køreplan (antagelig 2013).

Når der så bygges en Vejle Fjord bro og køres "tilnærmet kvartersdrift" kører der 5 - 7 tog.


7 tog på en strækning synes ikke at være en voldsom belastning, men ja, der kan være køreplanstekniske ønsker som skal opfyldes.

For at kunne håndtere 7 tog i timen på et dobbeltspor, kvæver at alle tog har samme hastighed og nogenlunde samme standsningsmønster. Men på fx Skandersborg-Aarhus er det er Lint, som skal standse flere steder, blandet med de hurtigere IC3 og IC4 - der det giver ikke specielt gode forhold for køreplanslægning.

Måske skulle analysen vendes om, hvor mange tog/hvilken trafik kunne vi få, hvis der ikke bygges en Vejle Fjord bro (og rejsende fra Horsens og nordpå til København, rejste via Kattegat)?

Hvorfor have fokus på den trafik, som kommer over Kattegat. Der er særdeles meget lokal trafik imellem Odense og Aarhus, som også kunne have gavn af et løft.

Infrastruktur plan

af tgpsen, 15/1 2020, 12:09 (1534 dage siden) @ steenth

Ja, det er muligt at jeg ikke helt forstår det.

Af undersøgelse af Togfonden, 2013 ses at der kører 3 - 5 tog på strækningen Fredericia - Horsens i daværende køreplan (antagelig 2013).

Når der så bygges en Vejle Fjord bro og køres "tilnærmet kvartersdrift" kører der 5 - 7 tog.


7 tog på en strækning synes ikke at være en voldsom belastning, men ja, der kan være køreplanstekniske ønsker som skal opfyldes.

For at kunne håndtere 7 tog i timen på et dobbeltspor, kvæver at alle tog har samme hastighed og nogenlunde samme standsningsmønster. Men på fx Skandersborg-Aarhus er det er Lint, som skal standse flere steder, blandet med de hurtigere IC3 og IC4 - der det giver ikke specielt gode forhold for køreplanslægning.

Måske skulle analysen vendes om, hvor mange tog/hvilken trafik kunne vi få, hvis der ikke bygges en Vejle Fjord bro (og rejsende fra Horsens og nordpå til København, rejste via Kattegat)?


Hvorfor have fokus på den trafik, som kommer over Kattegat. Der er særdeles meget lokal trafik imellem Odense og Aarhus, som også kunne have gavn af et løft.


Så må de jo have en sidebro til Kattegatbroen mellem Fyn og Kattegatbroen.

Ny bane Hovedgård - Hasselager vil være i vejen for en Kattegatbro med grene til både Århus og Horsens. Den kan erstattes af en shunt mellem de to grene som antydet på skitsen.

Infrastruktur plan

af mpp, 15/1 2020, 15:20 (1534 dage siden) @ steenth

Måske skulle analysen vendes om, hvor mange tog/hvilken trafik kunne vi få, hvis der ikke bygges en Vejle Fjord bro (og rejsende fra Horsens og nordpå til København, rejste via Kattegat)?


Hvorfor have fokus på den trafik, som kommer over Kattegat. Der er særdeles meget lokal trafik imellem Odense og Aarhus, som også kunne have gavn af et løft.

Netop! Der er allerede en del trafik der. Og derudover er grunden til, at der ikke er mere trafik jo også, at der netop ikke er plads. Jernbanen løfter i dag en større transportopgave på Sjælland (og især i hovedstaden) end i Jylland – og det mønster vil blive fastholdt hvis man kun investere der hvor der allerede er trafik. Østjysk (og Vestfynsk) s-tog er også noget, der skulle kunne hente stemmer og skabe opbakning om den samlede plan.

Infrastruktur plan

af Kh Hk, 15/1 2020, 21:03 (1534 dage siden) @ steenth

Hej Steen, dit skrift gør mig lidt bekymret. Af flere årsager:
'S-tog til Roskilde', side 34:
"[...] så det fortsat vil være muligt at standse regionaltog i Hedehusene."
Men er det ikke netop dét, der optager allermest kapacitet, ala vestfyn og, dit eksempel, Ar-Sd(22,8 km, tæller 7 tog/time + gods)?

Set i forhold til: 'Beslutningsgrundlag Ring Syd (Glostrup St. – Kalvebod – Ørestad St.)'(¹), figur 3 side 13:
7 @ 8 tog (mod Kh) standser i Gl.

Og: 'Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032'(²), figur 75 side 83:
7 @ 8 tog standser i Val.

Videre: 'Screening Hastighedsopgradering i forbindelse med Signalprogrammet', side 12:
"Selve materielskiftet giver nogle store rejsetidsgevinster."
Figur side 13, her i ASCII:
Standsnings-
afstand(km)
Metro 0-1
S-tog 2-3
Lokal 4-6
Regional 7-10
IC 10-25

Minder en fremtidig Ro-Kh vel mere om lokalbane(?)

'S-tog til Roskilde Fordele og ulemper', figurerne 4.2-4.4:
Har jeg svært IKKE at konkludere, 'Disse folk vil gerne til Kh' (Ensemblet er beskedent, men set fra Hk er det også min klare formodning).
To standsninger mere, hvilken rejsetid kan jeg mon se frem til?

'Optimering af stationsstrukturen' side 8:
"Et ekstra stop kan for passagerne også være et psykologisk irritationmoment [...]"
Hmmm!?!

Jeg kan forstå, at der er plads til 'mange' toge, hvis standsningsmønsteret er homogent.
Tog/time(Ro-Hif(24,0 km))
Ring Syd 12
Trafikplanen 9/10

+ godstrafikken (Har ingen ide hvor mange, mener at have et skrift for fremtidig godskørsel/døgn, men kan ikke finde den, må nøjes med (²) figur 66 side 62:) ca. 43.

Det blev lidt rodet, gør endelig mine bekymringer til skamme!
Jeg er naturligvis og aldeles inhabil i denne sag.

Kh december 2019
[image]
Hk december 2019
[image]

Mvh. Jacob

Infrastruktur plan

af Svend, 14/1 2020, 10:24 (1535 dage siden) @ steenth

Jeg blev meget overrasket, da Mette Frederiksen blev spurgt om planer på mandags pressemøde, at der var ikke nogle planer i år.... Meldingen fra Transportministeren har ellers været at der skal være forhandlinger om det i år.

.
Det er ikke til at vide hvad der lige kørte rundt oppe i hovedet på hende, da hun svarede. Eller hvordan - og om - hun forstod spørgsmålet. Mon ikke vi skal vente og høre, hvad transportministeren har af planer for fremtiden - ud over de mange planer der allerede er sat i gang eller vil blive det (hastighedsopgraderinger, ny bane over Vestfyn, Femernforbindelsen, elektrificering, nyt signalsystem....). Det vil være politisk selvmord ikke at satse på jernbanen i disse år.

--
Svend

Infrastruktur plan

af mikedk2100, 14/1 2020, 10:33 (1535 dage siden) @ Svend

Jeg blev meget overrasket, da Mette Frederiksen blev spurgt om planer på mandags pressemøde, at der var ikke nogle planer i år.... Meldingen fra Transportministeren har ellers været at der skal være forhandlinger om det i år.

.
Det er ikke til at vide hvad der lige kørte rundt oppe i hovedet på hende, da hun svarede. Eller hvordan - og om - hun forstod spørgsmålet. Mon ikke vi skal vente og høre, hvad transportministeren har af planer for fremtiden - ud over de mange planer der allerede er sat i gang eller vil blive det (hastighedsopgraderinger, ny bane over Vestfyn, Femernforbindelsen, elektrificering, nyt signalsystem....). Det vil være politisk selvmord ikke at satse på jernbanen i disse år.

De vil da også have svært ved at nå de 70% nedsættelse af CO2 om mindre end 10 år, hvis ikke de får gjort jernbanen bare en anelse attraktiv igen. Så det haster også voldsomt i mine øjne.

Infrastruktur plan

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 14/1 2020, 11:49 (1535 dage siden) @ mikedk2100

Hvilket fører tilbage til ønsket / brug for en langsigtet plan.

Infrastruktur plan

af Gæst1, 14/1 2020, 12:24 (1535 dage siden) @ hummel_62

Hvilket fører tilbage til ønsket / brug for en langsigtet plan.

...hvilket den håbløse fokusering på eksekvering af Signalprogrammet forud for alt andet blokerer for frem til man er færdige i 2030+. ...Målet med "Serviceeftersynet" synes at være, at finde flere penge til BDK og DSB, og så iøvrigt ikke gøre andet, end at eksekvere de aftalte projekter, når det passer Signalprogrammet, at de kan "komme til"

Avatar

Infrastrukturplan

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/1 2020, 11:07 (1535 dage siden) @ hummel_62

Det er meget svært at vurdere, hvad Mette Frederiksen siger på pressemødet om en forventelig politisk aftale om investeringer i infrastruktur. Det hun siger, kan udledes som om, at den forventelige politiske aftale, som transportministeren tidligere har givet udtryk for skulle forhandles på plads i foråret 2020, først forhandles og skal falde på plads i 2021.

Men lyt selv. Emnet bringes på bane på det tidspunkt, hvor der er 11 minutter og 48 sekunder tilbage af pressemødet og varer i ca. 1 minut:

https://www.altinget.dk/artikel/live-se-regeringens-udspil-om-flere-tidligere-anbringelser

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Infrastrukturplan

af Frank Poulsen, 14/1 2020, 13:17 (1535 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hun siger det ikke er først for, men hun siger jo heller ikke at det ikke bliver i år. Så tænker det kommer an på hvordan de skjulte forhandlinger og sonderinger går. Mon ikke der er en masse af den slags. Og viser det sig løbet af foråret at der er basis for reelle grundigere forhandlinger så tages den frem. Sådan tænker jeg.

Infrastrukturplan

af Niels Bak, 14/1 2020, 22:28 (1535 dage siden) @ Frank Poulsen

Hun siger det ikke er først for, men hun siger jo heller ikke at det ikke bliver i år. Så tænker det kommer an på hvordan de skjulte forhandlinger og sonderinger går. Mon ikke der er en masse af den slags. Og viser det sig løbet af foråret at der er basis for reelle grundigere forhandlinger så tages den frem. Sådan tænker jeg.

Jeg tænker, at du har ret, men også, at det er lidt mere kompliceret end som så.

I modsætning til den forrige socialdemokratiske regering under Thorning, der havde en høj trafik- og ikke mindst jernbanepolitisk profil, så er det påfaldende, at den nuværende ikke har meldt nogen som helst ambitioner ud på trafikområdet. Det er så meget mere mærkeligt set i lyset af klimadagsordenen og i lyset af, at den ellers generelt virker mere ambitiøs og gennemtænkt end Thornings regering gjorde.

Samtidig viste det sig at være en dårlig ide, at basere sin trafikpolitik på Dansk Folkeparti, som jo som bekendt endte med at rende fra de dele af togfonden, som ikke var deres særinteresser. Så det gør S ikke igen. Og det nuværende parlamentariske grundlag er for snævert og risikerer at blive væltet ved næste valg, sammen med alle de fine planer, hvis man blot holder fast i at lave trafikpolitik med venstresiden, selv om der for nuværende er flertal for Togfondens planer.

Så min analyse er, at regeringen først og fremmest prioriterer at få et bredt forlig. Simpelt hen for at få en holdbar trafikpolitik, da planerne pr definition rækker meget længere end en enkelt valgperiode.

Problemet her er bare, at V og K stadig er betalt af deres hovedsponsor til at være sure over togfonden - eller egentlig bare dens finansiering, som er skatter på Nordsøolien, men da dette ingen folkelig appel har, er det dygtigt lykkedes dem at få drejet det over på et karaktermord på selve projekterne, selv om de selv for år tilbage selv var med til at vedtage principperne bag dem, nemlig timemodellen.

Det hele bliver så yderligere kompliceret af, at den finansiering, som Mærsk - undskyld V og K - hader, var alt for usikker og har vist sig ikke at række. Så der skal ud og findes nye penge. Hvis projekterne i togfondens fase 2 skal sikres ud over den nuværende folketingsperiode, så skal de to partier altså overtales til at være med til at finde penge til projekter, som de har brugt et halvt årti på at tale ned og latterliggøre.

Og samtidig står især Enhedslisten og vel også De Radikale på den anden side og insisterer på, at der ikke må hives så meget som en svelle ud af togfondsforliget (undtaget Tulle-banen til Billund, som man kan moppe DF med at droppe).

Det er altså noget rod. Og derfor går regeringen meget stille med dørene, for der er næsten ikke andet end ømme tæer at jokke på, og enhver udmelding vil formentlig mindske chancen for et bredt forlig. Det bliver svært nok at hive bare timemodellen hjem, og skulle man oven i det have større ambitioner som fx at få en jernbaneforbindelse med på en Kattegatbro, så bliver det ikke lettere.

Det, som kan ende med at hive det hele hjem, er nok netop klimadagsordenen. Alle partier har lugtet folkestemningen og tilsluttet sig, og det bliver efterhånden for pinligt og i sidste ende utroværdigt for V og K, hvis de ikke vil gå med ind og tage ansvar for trafikken også, som er væsentlig i den sammenhæng. Og måske kan et nyt megaprojekt som Kattegat ende med faktisk at blive den smørelse, som får det til at glide ned, fordi man kan komme til at sælge det på noget andet end den skide togfond.

Men det bliver ikke let. Og derfor er det også rigtig klogt af Mette Frederiksen at hun ikke sætter en dato på. Det var en af Løkke-regeringens tilbagevendende ansigtstab, at den gentagne gange måtte gå ud og udskyde lovede forlig/reformer på forskellige områder, fordi hverken regeringen internt eller partnerne i DF kunne blive enige, og S hurtigt lærte, at de i hvert fald ikke skulle rage kastanjerne ud for Løkke i de situationer. Det oser ikke ligefrem af effektivitet, og det ender med at blive selvforstærkende.

Så lige nu helt umuligt at sige, hvad det ender med, og ikke mindst hvornår.

Infrastrukturplan

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 14/1 2020, 22:36 (1535 dage siden) @ Niels Bak

God analyse.

Men det er kedeligt at man ikke kan sætter sig ud over det historiske og ser fremad.

Infrastrukturplan

af mpp, 15/1 2020, 00:19 (1534 dage siden) @ Niels Bak

Jeg tror du har ret i at det er klimadagsordenen der vil sætte fut i tingene. Det kræver så et opgør med bilfokuseret trafikplanlægning. Mener man klimaet seriøst er det meget svært at få øje på et eneste vejprojekt inden 2030 der giver mening med mindre man siger at den nye vej kun må befærdes af elektriske biler.

Det er inden man ser på CO2-udledning i forbindelse med byggerier. Der er kæmpe CO2-udslip i forbindelse med at bygge i cement og beton og man har ikke rigtigt knækket koden til at lave det uden udslip endnu. Fra et CO2-synspunkt giver det ikke særligt god mening at bygge Kattegatforbindelsen så længe bilerne ikke er elektriske. Kattegatforbindelsen er den eneste model for at få rejsetiden fra København til Aarhus ned på en time, men spørgsmålet er om den gevinst står mål med udslippene fra byggeriet af forbindelsen – man kan givetvist også få hurtigere tog andre steder.

Problemet med timemodellen og togfonden har alle tider været dårlig kommunikation af fordelene og, som du nævner, givetvist også at der var nogle "partisponsorer" der var imod. Derudover bliver samfundsnytte udregnet på en måde hvor det er let at finde vejprojekter, der har større intern rente. Det er en skam for et projekt "Hurtigere tog. Flere tog. Billigere tog." er både let at forstå og kommunikere. I UK har man en del debat om HS2 og politikerne kunne nok lære noget af, hvordan det bliver kommunikeret og hvilke fordele der peges på der (nemlig at når man fjerner de hurtige tog kan man andre steder doble kapaciteten).

Det store problem er dog stadig hvordan jernbanen bliver opfattet rundt omkring. Der er for mange mennesker der grundlæggende mener, at den ikke kan opfylde deres behov uanset investering. Når man kører bil er det let at bilde sig ind, at transportsystemet er indrettet netop til ens egne behov. Offentlig transport er indrettet så flest muligt kan få gavn af det, og det kan man da ikke undgå at blive bevist om som bruger – uanset om det er fordi man må vente 6 minutter på s-tog og se 2 andre s-tog køre forbi inden man kommer med, eller fordi man må vente en halv time på et IC-tog på en cafe.

Den bedste måde at ændre folks opfattelser af hvad toget kan, er at køre så hurtigt som muligt og det er en skam, at det ikke bliver sat "front and center". Ole Birk var som trafikminister mester i at tale jernbanen ned, uanset om det var med kommentarer om, at 200 km/t ville være nok for DSB eller at der var jernbane nok. Efterhånden som de mange projekter rundt omkring bliver realiseret må man håbe, at togene kommer til at køre hurtigere og at det bliver klart kommunikeret. Lyntogene er blevet 6 minutter hurtigere København–Odense med åbningen af den nye bane, men hvor mange ved det? Og ved hvad der ellers er muligt?

Infrastrukturplan

af krabsen, 15/1 2020, 08:53 (1534 dage siden) @ Niels Bak

Hun siger det ikke er først for, men hun siger jo heller ikke at det ikke bliver i år. Så tænker det kommer an på hvordan de skjulte forhandlinger og sonderinger går. Mon ikke der er en masse af den slags. Og viser det sig løbet af foråret at der er basis for reelle grundigere forhandlinger så tages den frem. Sådan tænker jeg.


Jeg tænker, at du har ret, men også, at det er lidt mere kompliceret end som så.

I modsætning til den forrige socialdemokratiske regering under Thorning, der havde en høj trafik- og ikke mindst jernbanepolitisk profil, så er det påfaldende, at den nuværende ikke har meldt nogen som helst ambitioner ud på trafikområdet. Det er så meget mere mærkeligt set i lyset af klimadagsordenen og i lyset af, at den ellers generelt virker mere ambitiøs og gennemtænkt end Thornings regering gjorde.

Samtidig viste det sig at være en dårlig ide, at basere sin trafikpolitik på Dansk Folkeparti, som jo som bekendt endte med at rende fra de dele af togfonden, som ikke var deres særinteresser. Så det gør S ikke igen. Og det nuværende parlamentariske grundlag er for snævert og risikerer at blive væltet ved næste valg, sammen med alle de fine planer, hvis man blot holder fast i at lave trafikpolitik med venstresiden, selv om der for nuværende er flertal for Togfondens planer.

Så min analyse er, at regeringen først og fremmest prioriterer at få et bredt forlig. Simpelt hen for at få en holdbar trafikpolitik, da planerne pr definition rækker meget længere end en enkelt valgperiode.

Problemet her er bare, at V og K stadig er betalt af deres hovedsponsor til at være sure over togfonden - eller egentlig bare dens finansiering, som er skatter på Nordsøolien, men da dette ingen folkelig appel har, er det dygtigt lykkedes dem at få drejet det over på et karaktermord på selve projekterne, selv om de selv for år tilbage selv var med til at vedtage principperne bag dem, nemlig timemodellen.

Det hele bliver så yderligere kompliceret af, at den finansiering, som Mærsk - undskyld V og K - hader, var alt for usikker og har vist sig ikke at række. Så der skal ud og findes nye penge. Hvis projekterne i togfondens fase 2 skal sikres ud over den nuværende folketingsperiode, så skal de to partier altså overtales til at være med til at finde penge til projekter, som de har brugt et halvt årti på at tale ned og latterliggøre.

Der er i den lidt insinuerende analyse abstraheret fra, at Mærsk kun har sekundær interesse i nordsøolien (forsyningsskibe m.v.), idet man frasolgte Mærsk Olie for et par år siden. ;-)

Infrastrukturplan

af mpp, 15/1 2020, 15:21 (1534 dage siden) @ krabsen

De havde interesse i Nordsøolien da togfonden blev besluttet.

Avatar

Klimahandlingsplan FØR infrastrukturplan

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/1 2020, 09:26 (1532 dage siden) @ hummel_62

Hvis man googler lidt rundt og ser, hvad der er skrevet og sagt de seneste dage, er der nu ingen tvivl om, at regeringen har koblet den kommende infrastrukturplan med den kommende klimahandlingsplan og rækkefølgen er 1) klimahandlingsplan 2) infrastrukturplan. Det kan man så begræde eller bifalde alt efter temperament og politisk holdning.

Umiddelbart ændrer det ikke ved, hvor "stængerne står". Men det åbner måske for nogle nye muligheder. Hidtil har man talt om en infrastrukturplan frem til 2030. Man kan gætte på, at man måske kommer til at forhandle om en infrastrukturplan frem til 2035 eller 2040. Det gør alt andet lige lagkagen større og åbner mulighed for, at flere kan få deres ønsker opfyldt, og for at få sine ønsker opfyldt bliver man i politiske forhandlinger også nødt til at sluge kameler.

Så mit bedste gæt er stadig, at når infrastrukturforhandlingerne endelig går i gang, ja så ender det med, at de blå accepterer Togfonden DK, jernbanespor på Kattegatforbindelsen, 2. sporet Tinglev-Padborg og mange andre jernbanerelaterede investeringer og at de røde accepterer motorveje og motorvejsudvidelser både her og der.

Men det hele står og falder med, at der forhandles en bred aftale på plads. En aftale, der kan overleve indtil flere kommende folketingsvalg.

Nedenfor et enkelt klip fra de seneste dages nyhedsstrøm.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"


[image]
Kilde: https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/skal-klimaet-staa-i-vejen-nye-veje-i-da...

Avatar

Klimahandlingsplan FØR infrastrukturplan

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/1 2020, 19:12 (1520 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ministeren er ikke sådan at lokke ud af busken, men gentager blot, at infrastrukturplanen først skal forhandles efter klimahandlingsplanen. Så ingen ved, om der skal forhandles infrastruktur i år eller næste år eller.....

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/spm/260/svar/1629009/2141965.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Avatar

Klimahandlingsplan FØR infrastrukturplan

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/1 2020, 10:58 (1519 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ministeren er ikke sådan at lokke ud af busken, men gentager blot, at infrastrukturplanen først skal forhandles efter klimahandlingsplanen. Så ingen ved, om der skal forhandles infrastruktur i år eller næste år eller.....

Der er dog begyndende murren i krogene i støttepartierne - godt nok fra de bagerste rækker, men...

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Infrastruktur plan

af Rasmus, 21/4 2020, 22:50 (1437 dage siden) @ hummel_62

Jeg har tidligere læst et indlæg med udtalelse om intrastrukturprojekter. Der er godt nok et stykke tid siden - men det var vedrørende planer for offentlig transport, så jeg ville lide tilføje det til indlægget jeg stødte på her:

“Hvis virksomhederne skal have ordentlige muligheder for at få fat i de rigtige medarbejdere, er det nødvendigt at få sat gang i de mange infrastrukturprojekter, der bare ligger og samler støv. Vi skal udbygge vejnettet, gøre jernbanen mere attraktiv og skabe en bedre mobilitet og sammenhæng mellem de forskellige transportformer, så pendlerne ikke spilder unødig tid i trafikken. Fx er der brug at få udbygget motorvejen syd om Odense og få bedre togdrift på Svendborgbanen og på Vestfyn”, siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri, Henrik Friis.

artiklen er fra byggetidende: https://www.byggetidende.dk/stor-traengsel-goer-det-svaerere-for-virksomheder-at-tiltra...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak