Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere gods på skinner

af OleNedahl, 20/1 2020, 08:53 (1552 dage siden) @ Johnni Christensen

Udover det åbenlyst smarte i at samle mange lastbiler i et tog, så vil samfundet spare mange ressourcer på udvidelse af motorveje (med mangeårig køkørsel og irritation samt de deraf afledte klima - og økonomiske belastninger til følge) og anlæg af nye.
Gods på jernbane efter nye og moderne koncepter giver mening

Mere gods på skinner

af Pyloriis, 20/1 2020, 09:17 (1552 dage siden) @ OleNedahl

Udover det åbenlyst smarte i at samle mange lastbiler i et tog, så vil samfundet spare mange ressourcer på udvidelse af motorveje (med mangeårig køkørsel og irritation samt de deraf afledte klima - og økonomiske belastninger til følge) og anlæg af nye.
Gods på jernbane efter nye og moderne koncepter giver mening

Helt enig - men det kræver mange steder flere spor hvis det skal undgå at genere de højhastighedstoge vi gerne skulle have på hovedstrækningerne.

Mere gods på skinner

af OnkelJørn, 20/1 2020, 09:25 (1552 dage siden) @ OleNedahl

Gods på jernbane efter nye og moderne koncepter giver mening

Men kommer ikke til at ske da det er for omkostningstungt og alt for tidskrævende.

Mere gods på skinner

af Pyloriis, 20/1 2020, 09:43 (1552 dage siden) @ OnkelJørn

Gods på jernbane efter nye og moderne koncepter giver mening


Men kommer ikke til at ske da det er for omkostningstungt og alt for tidskrævende.

Ja - hvis der er tale om gods indenfor landets grænser har du nok ret.
Men gods i transit eller gods til udlandet burde kunne lade sig gøre.
Der kommer 5 mio lastbiler ind over landets grænser årligt. Rigtig mange af disse skal videre til Norge, Sverige og Finland.
De skal over på en rullende landevej enten i Padborg / Aalborg eller Nykøbing F / Kastrup.
Så slipper vi for en del lastbiler på motorvejene.

Mere gods på skinner

af Svend, 20/1 2020, 09:52 (1552 dage siden) @ OnkelJørn

Gods på jernbane efter nye og moderne koncepter giver mening


Men kommer ikke til at ske da det er for omkostningstungt ........

.
Nogle af udfordringerne har vi her:

Satser for infrastrukturafgifter i 2020

Broafgift for passage af Storebæltsforbindelsen udgør (ekskl. moms):
a) Passagertog: 5.870,70 kr. pr. tog.
b) Godstog: 6.732,05 kr. pr. tog.

3) Broafgift for passage af den danske del af Øresundsforbindelsen udgør (ekskl. moms):
a) Passagertog: 2.276,53 kr. pr. tog.
b) Godstog: 2.754,53 kr. pr. tog.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=211524

--
Svend

Mere gods på skinner

af Pyloriis, 20/1 2020, 09:58 (1552 dage siden) @ Svend

Gods på jernbane efter nye og moderne koncepter giver mening


Men kommer ikke til at ske da det er for omkostningstungt ........

.
Nogle af udfordringerne har vi her:

Satser for infrastrukturafgifter i 2020

Broafgift for passage af Storebæltsforbindelsen udgør (ekskl. moms):
a) Passagertog: 5.870,70 kr. pr. tog.
b) Godstog: 6.732,05 kr. pr. tog.

3) Broafgift for passage af den danske del af Øresundsforbindelsen udgør (ekskl. moms):
a) Passagertog: 2.276,53 kr. pr. tog.
b) Godstog: 2.754,53 kr. pr. tog.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=211524

Nøjes vi med den internationale godstrafik, går den stort set nord/syd og kun i mindre omfang over Storebælt.
Så mon ikke det ville være tilfældet ved en rullende landevej for lastbiler mellem Tyskland og de øvrige Skandinaviske lande?

Mere gods på skinner

af Svend, 20/1 2020, 14:28 (1552 dage siden) @ Pyloriis

Nøjes vi med den internationale godstrafik, går den stort set nord/syd og kun i mindre omfang over Storebælt.

.
Hvad er det du siger?! Den internationale godstrafik går ikke over Storebælt!!! Hvilken vej mener du så den går??

--
Svend

Mere gods på skinner

af Pyloriis, 20/1 2020, 15:06 (1552 dage siden) @ Svend

Nøjes vi med den internationale godstrafik, går den stort set nord/syd og kun i mindre omfang over Storebælt.

.
Hvad er det du siger?! Den internationale godstrafik går ikke over Storebælt!!! Hvilken vej mener du så den går??

Jeg tænker på de lastniler som idag kører mellem Tyskland og de andre skandinaviske lande.
Der er vist ikke mange som kører op gennem Nordtyskland for så at køre tværs over Danmark.

Avatar

Mere gods på skinner

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/1 2020, 18:22 (1551 dage siden) @ Pyloriis

Nøjes vi med den internationale godstrafik, går den stort set nord/syd og kun i mindre omfang over Storebælt.

.
Hvad er det du siger?! Den internationale godstrafik går ikke over Storebælt!!! Hvilken vej mener du så den går??


Jeg tænker på de lastniler som idag kører mellem Tyskland og de andre skandinaviske lande.
Der er vist ikke mange som kører op gennem Nordtyskland for så at køre tværs over Danmark.

Nej, ikke lastbiler, men godstransporter fra Sverige og Norge kører over Storebælt til Padborg og videre indtil Femern åbner.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Mere gods på skinner

af Pyloriis, 20/1 2020, 20:41 (1551 dage siden) @ Michael Deichmann

Nøjes vi med den internationale godstrafik, går den stort set nord/syd og kun i mindre omfang over Storebælt.

.
Hvad er det du siger?! Den internationale godstrafik går ikke over Storebælt!!! Hvilken vej mener du så den går??


Jeg tænker på de lastniler som idag kører mellem Tyskland og de andre skandinaviske lande.
Der er vist ikke mange som kører op gennem Nordtyskland for så at køre tværs over Danmark.


Nej, ikke lastbiler, men godstransporter fra Sverige og Norge kører over Storebælt til Padborg og videre indtil Femern åbner.

Nu er overskriften på dette emne "Mere gods på skinner".
Så du er vist på et sidespor!;-)

Mere gods på skinner

af andersj, Aalborg, 20/1 2020, 11:53 (1552 dage siden) @ Svend

Gods på jernbane efter nye og moderne koncepter giver mening


Men kommer ikke til at ske da det er for omkostningstungt ........

.
Nogle af udfordringerne har vi her:

Satser for infrastrukturafgifter i 2020

Broafgift for passage af Storebæltsforbindelsen udgør (ekskl. moms):
a) Passagertog: 5.870,70 kr. pr. tog.
b) Godstog: 6.732,05 kr. pr. tog.

3) Broafgift for passage af den danske del af Øresundsforbindelsen udgør (ekskl. moms):
a) Passagertog: 2.276,53 kr. pr. tog.
b) Godstog: 2.754,53 kr. pr. tog.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=211524

Lige en tak længere nede finder du dette:
Miljøtilskud udgør fra 1. januar 2020 0,0140 kr. pr. ton transporteret gods pr. km. (ekskl. moms).

Så skal du også lige ind og sammenligne med afgiften for at en lastbil kan passere Storebælt og Øresund. Det er ikke mange lastbiler du kan få over for de beløb. Jeg kan godt forstå hvorfor Carlsberg bruger tog.

--
Mvh Anders

Mere gods på skinner

af Svend, 20/1 2020, 14:32 (1552 dage siden) @ andersj

Gods på jernbane efter nye og moderne koncepter giver mening


Men kommer ikke til at ske da det er for omkostningstungt ........

.

Lige en tak længere nede finder du dette:
Miljøtilskud udgør fra 1. januar 2020 0,0140 kr. pr. ton transporteret gods pr. km. (ekskl. moms).

Så skal du også lige ind og sammenligne med afgiften for at en lastbil kan passere Storebælt og Øresund. Det er ikke mange lastbiler du kan få over for de beløb. Jeg kan godt forstå hvorfor Carlsberg bruger tog.

.
i gunstigste fald (ved tilpas store/tunge godstog) går miljøtilskuddet lige op med infrastrukturafgiften (og i enkelte tilfælde er der endda overskud), men broafgifterne trækker tænder ud ...... især Storebælt (spørg bare DB Cargo og de andre).

--
Svend

Mere gods på skinner

af P.Jensen, 20/1 2020, 14:53 (1552 dage siden) @ Svend

Forstår ikke at broafgifterne trækker tænder ud - 36 trailere på et tog betyder under 200 kr / trailer over Storebælt.

P.Jensen

Mere gods på skinner

af Ove N., Gribskov kommune, 20/1 2020, 14:19 (1552 dage siden) @ OnkelJørn

Tidskrævende?
Carsbergs øltog fra Fredericia til Høje Taastrup kører da på under 3 timer!

Mere gods på skinner

af P.Jensen, 20/1 2020, 14:48 (1552 dage siden) @ Ove N.

Ja køretid er 3 timer - 2 gange i døgnet hvilket vil sige at den trailer der blev klar til læsning f.eks.11 timer før afgang vil have en transittid på 14 timer - plus tiden ud til slutkunden.

Danske Fragtmænd kører mange lastbiler - og utroligt meget gods - mellem fragtmandshallerne. De har 24 i Danmark og en 1 Sverige. Hvordan skulle man kunne køre tog mellem alle disse - gods skal være udvekslet mellem dem mellem kl. 17 og kl 04.00.

Hvad med fødevaredistribution. Meget kører således at leverandøren leverer senest kl. 15 til dstributionscentrene. Disse varer skal kunne være ude i alle kædens butikker næste morgen.... Kan heller ikke lade sig gøre med tog.

Carlsberg er den eneste der har stor mængde nok - punkt til punkt - til at transportere i store mængder. Som der står andetsteds skal der vel kun 8 lastbiler på et tog over Storebælt før togafgiften bliver billigere end hvis lastbilerne kører over på gummihjul...

Udover Carlsberg er jeg ingen muligheder for gods på jernbane internt i Danmark

P.Jensen

Mere gods på skinner

af Pyloriis, 20/1 2020, 15:08 (1552 dage siden) @ P.Jensen

Ja køretid er 3 timer - 2 gange i døgnet hvilket vil sige at den trailer der blev klar til læsning f.eks.11 timer før afgang vil have en transittid på 14 timer - plus tiden ud til slutkunden.

Danske Fragtmænd kører mange lastbiler - og utroligt meget gods - mellem fragtmandshallerne. De har 24 i Danmark og en 1 Sverige. Hvordan skulle man kunne køre tog mellem alle disse - gods skal være udvekslet mellem dem mellem kl. 17 og kl 04.00.

Hvad med fødevaredistribution. Meget kører således at leverandøren leverer senest kl. 15 til dstributionscentrene. Disse varer skal kunne være ude i alle kædens butikker næste morgen.... Kan heller ikke lade sig gøre med tog.

Carlsberg er den eneste der har stor mængde nok - punkt til punkt - til at transportere i store mængder. Som der står andetsteds skal der vel kun 8 lastbiler på et tog over Storebælt før togafgiften bliver billigere end hvis lastbilerne kører over på gummihjul...

Udover Carlsberg er jeg ingen muligheder for gods på jernbane internt i Danmark

P.Jensen

Og en stor del af især fødevarerdistribution sker om natten og generer ikke trafikken nævneværdigt.

Mere gods på skinner

af Jens Hansen, 20/1 2020, 15:39 (1552 dage siden) @ Pyloriis

Coop distribuerer i Sverige blandt andet med tog.

JH

Mere gods på skinner

af P.Jensen, 21/1 2020, 00:02 (1551 dage siden) @ Jens Hansen

COOP Sverige bruger tog på samme måde som Carlsberg.

Hovedterminalen ligger i Bro nord for Stockholm.
Der kører f.eks. tog mellem Helsingborg og Bro- næsten alt frugt og grønt fra udlandet kommer ind i Sverige via Helsingborg. Disse og andre import varer på veksellad/trailere sættes på tog og køres de omkring 600 km (!) til Bro.

P.Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak