Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB vil lukke Skovbrynet ......

af Jørgen Pagh Jensen, 15/1 2020, 22:35 (1553 dage siden) @ Pip Hans

Der har jo været problemer med Skovbrynets passagertal lige siden S-toget kom i 1977 - det har altid været lavt, men også voldsomt svingende efter årstid og vejr.
Jeg har selv netop i aften benyttet stationen sammen med 13 børn - men der var så heller ikke andre passagerer til det tog.

Stationen burde kunne sælges som en pendlerstation med stor parkeringsplads (som nemt kan udvides) - nem at komme til for bilister - men den idé er jo aldrig rigtigt fænget på Kildedal.

Apropos Kildedal - måske kunne et kompromis være at lade Skovbrynet have 20 minutters drift og så lade være hver andet tog køre forbi, når der er 10 min. drift.

At rejsende til Furesø kommune skulle kunne spare 2-3 minutter ved at lukke Skovbrynet lyder voldsomt - plejer man ikke som tommelfingerregel at sige, at et stop med S-tog koster 1 minut?

DSB vil lukke Skovbrynet ......

af Gæst42, 15/1 2020, 23:15 (1553 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

At rejsende til Furesø kommune skulle kunne spare 2-3 minutter ved at lukke Skovbrynet lyder voldsomt - plejer man ikke som tommelfingerregel at sige, at et stop med S-tog koster 1 minut?

Det kunne måske hænge sammen med Fiskebækbroen, hvis man fjerner Bx og får nogle lidt andre køretider kan det være at krydsningen passer meget bedre og man kan spare noget tid der, men det er kun et gæt.

DSB vil lukke Skovbrynet ......

af Jens Hansen, 16/1 2020, 06:40 (1553 dage siden) @ Gæst42

Den har vel været truet af lukning i mange år. Tidligere var der kun nogle hundrede passagerer dagligt på stationen.

Men, det er vel op af bakke for DSB med en minister som ikke tager slagsmål, og en rød backinggruppe, som elsker kollektiv trafik.

JH

DSB vil lukke Skovbrynet ......

af Stig Bang-Mortensen, 16/1 2020, 09:07 (1553 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Der vil næppe være noget sparet med mindre minuttallene ændres for hele strækningen og så bliver det vanskeligere at passe det hurtige tog ind på centralafsnittet. Det hænger sammen det skidt.

DSB vil lukke Skovbrynet ......

af Jens Hansen, 16/1 2020, 11:54 (1552 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Ja, der vil skulle ændres i planen, men mon ikke det bliver alene på Farum delen. DSBs planer jvf. klippet;

linje Bx, kun kører til Buddinge Station.

DSBs planer vil medføre 10 minutters drift på de tre stationer i Furesø Kommune i dagtimerne.

Stationer som bliver reduceret i drift er Stengården, Bagsværd, Hareskov og Værløse.

JH

Avatar

DSB vil lukke Skovbrynet ......

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/1 2020, 13:56 (1552 dage siden) @ Jens Hansen

Stationer som bliver reduceret i drift er Stengården, Bagsværd, Hareskov og Værløse.

JH

Og Borgmesteren HAR helt planmæssigt været ude at brokke sig!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB vil lukke Skovbrynet ......

af bastholm, 16/1 2020, 13:57 (1552 dage siden) @ Pip Hans

Problemet med Farumbanen er at den snor sig meget, og har mange stationer der ligger tæt. Det giver en meget lav gennemstiteshastighed.

Det tager ca 40 min fra både fra Farum, Køge, Frederikssund og Hillerød til Københavns Hovedbanegård. Men i luftlinje ligger Køge, Frederikssund og Hillerød næsten dobbelt så lang væk som Farum.

Høje Tåstrup og Birkerød ligger ca i samme afstand som Farum, men fra Høje Tåstrup og Birkerød tager toget 28 min mod 38 min fra Farum.

Så jeg kan godt forstå hvis DSB overvejer hvad man kan gøre for at øge hastigheden lidt.

Hvis Farumbanen skulle have et boost, og samme serviceniveau (hastighed) som andre S-baner, så kunne man snildt lukke Skovbrynet, Stengården, Kildebakke, Dyssegård. For alle disse stationer er der andre større stationer i nærheden. Hermed kan der måske skæres 9 min af rejsen, og Farumbanen vil blive lige så attraktiv som de andre S-baner.

DSB vil lukke Skovbrynet ......

af mikedk2100, 16/1 2020, 14:09 (1552 dage siden) @ bastholm

Hvis Farumbanen skulle have et boost, og samme serviceniveau (hastighed) som andre S-baner, så kunne man snildt lukke Skovbrynet, Stengården, Kildebakke, Dyssegård. For alle disse stationer er der andre større stationer i nærheden. Hermed kan der måske skæres 9 min af rejsen, og Farumbanen vil blive lige så attraktiv som de andre S-baner.

Attraktiv for hvem? Dem fra Farum? Til gengæld vil den blive mindre attraktiv for folk ved Stengården, Kildebakke og Dyssegård.

Hvorfor prøver man ikke først med "hurtigtog" som på andre alle de andre fingre? En anden nævnte 20 minutters drift på Skovbrynet, men kunne jo forsøge sig med 20 minutters drift på Stengården, Kildebakke og Dyssegård også. Dermed vil der stadig være tilnærmelsesvis 10 minutters drift fra Farum og de øvrige stationer, men også "hurtigtog".

DSB vil lukke Skovbrynet ......

af tgpsen, 16/1 2020, 15:04 (1552 dage siden) @ bastholm

Problemet med Farumbanen er at den snor sig meget, og har mange stationer der ligger tæt. Det giver en meget lav gennemstiteshastighed.

Det tager ca 40 min fra både fra Farum, Køge, Frederikssund og Hillerød til Københavns Hovedbanegård. Men i luftlinje ligger Køge, Frederikssund og Hillerød næsten dobbelt så lang væk som Farum.

Høje Tåstrup og Birkerød ligger ca i samme afstand som Farum, men fra Høje Tåstrup og Birkerød tager toget 28 min mod 38 min fra Farum.

Så jeg kan godt forstå hvis DSB overvejer hvad man kan gøre for at øge hastigheden lidt.

Hvis Farumbanen skulle have et boost, og samme serviceniveau (hastighed) som andre S-baner, så kunne man snildt lukke Skovbrynet, Stengården, Kildebakke, Dyssegård. For alle disse stationer er der andre større stationer i nærheden. Hermed kan der måske skæres 9 min af rejsen, og Farumbanen vil blive lige så attraktiv som de andre S-baner.


Eller bygge bane direkte Bagsværd - Fiskebæk. Mange km sparet.

Man kunne også forbedre nytten af og dermed turtætheden på Farumbanen ved at forlænge den til Frederiksværk (se her og her). Frederiksværk-toget ville så formodentlig køre non-stop mellem (f.ex.) Svanemøllen og Værløse så Farum og Værløse får en hurtig forbindelse ind til byen.

DSB vil lukke Skovbrynet ......

af Nordexpress, 16/1 2020, 16:25 (1552 dage siden) @ bastholm

Det tyder desværre på, at du ikke er videre lokalkendt i området!

DSB vil lukke Skovbrynet ......

af Jørgen Pagh Jensen, 16/1 2020, 19:37 (1552 dage siden) @ bastholm

Det med tog, som springer de mindre stationer over er prøvet i mange år - de hed H+ og gav efter min mening god mening. Nu har DSB i de senere år haft et princip med 10 minutters drift på alle stationer - og det har givet en vis overtrafikering af især Skovbrynet.

Men er der for resten nogen der ved, hvor man kan finde friske trafiktal for de enkelte stationer - gerne med opdeling på hverdage / weekend - og dagtimer / aftentimer. Så vi kan komme med mere kvalificerede kommentarer til, hvad der kunne være rimeligt og hensigtsmæssigt i forhold til trafikeringen.

DSB vil lukke Skovbrynet ......

af KKLD, 16/1 2020, 15:13 (1552 dage siden) @ Pip Hans

Det virker dog stadigvæk underligt at de vil lukke den station samt forringe betjenelsen af de andre.

Der er mange andre S-togsstrækningers endestationer med flere tog såsom Holte, Ballerup, Hundige og Solrød Strand. Derudover vil der med dette forslag også være flere mod Høje Taastrup.

Er det bare mig eller kunne det have noget at gøre med at DSB har svært ved at ansætte nok lokoførere? Så vidt jeg ved er der heller ikke noget nyt om at have forøget betjening om aftenen fredag og lørdag (dog ikke lige så meget som for et par år siden hvor der kørte både hurtigtog og stoptog på samme tid).

DSB vil lukke Skovbrynet ......

af Nordexpress, 16/1 2020, 16:31 (1552 dage siden) @ KKLD

På Buddinge ligger transversalen jo umiddelbart ved stationen, og man kan vende såvel ved perron som rangere ud på opstillingssporet for hurtigt at frigive perronen. Teknisk er Buddinge derfor en velegnet station til at vende tog.

I myldretiden ankommer pænt mange passagerer med togene til Bagsværd, så det mest logiske vil være at lade et Bx tog køre helt til Bagsværd. Men teknisk er det muligvis ikke helt så ligetil at vende dér.

DSB vil lukke Skovbrynet og ændre på Ballerup linien

af Flemming Jakielski, Rødovre, 16/1 2020, 20:01 (1552 dage siden) @ Nordexpress

På Buddinge ligger transversalen jo umiddelbart ved stationen, og man kan vende såvel ved perron som rangere ud på opstillingssporet for hurtigt at frigive perronen. Teknisk er Buddinge derfor en velegnet station til at vende tog.

I myldretiden ankommer pænt mange passagerer med togene til Bagsværd, så det mest logiske vil være at lade et Bx tog køre helt til Bagsværd. Men teknisk er det muligvis ikke helt så ligetil at vende dér.

Hvad er så ændringen på Balleruplinien, udover at lade være med at standse på et antal stationer Valby - Ballerup ? Selv Lorry's side giver ikke et ordentligt svar. :-( Og hvad er det man vil udover at genere kunderne på indtil flere linier ?

Flemming J

DSB vil lukke Skovbrynet og ændre på Ballerup linien

af KKLD, 16/1 2020, 20:17 (1552 dage siden) @ Flemming Jakielski

På Buddinge ligger transversalen jo umiddelbart ved stationen, og man kan vende såvel ved perron som rangere ud på opstillingssporet for hurtigt at frigive perronen. Teknisk er Buddinge derfor en velegnet station til at vende tog.

I myldretiden ankommer pænt mange passagerer med togene til Bagsværd, så det mest logiske vil være at lade et Bx tog køre helt til Bagsværd. Men teknisk er det muligvis ikke helt så ligetil at vende dér.


Hvad er så ændringen på Balleruplinien, udover at lade være med at standse på et antal stationer Valby - Ballerup ? Selv Lorry's side giver ikke et ordentligt svar. :-( Og hvad er det man vil udover at genere kunderne på indtil flere linier ?

Flemming J

Er det denne artikel du tænker på?
https://www.tv2lorry.dk/gladsaxe/dsb-vil-lukke-station-fuldstaendig-forrykt-siger-borgm...

Jeg tror at Linje C mellem Klampenborg-Frederikssund vil springe Langgade, Peter Bangs Vej, Jyllingevej eller Islev over, hvor kun Linje C mellem Klampenborg-Ballerup vil betjene disse stationer.

DSB vil lukke Skovbrynet og ændre på Ballerup linien

af Flemming Jakielski, Rødovre, 16/1 2020, 20:44 (1552 dage siden) @ KKLD

På Buddinge ligger transversalen jo umiddelbart ved stationen, og man kan vende såvel ved perron som rangere ud på opstillingssporet for hurtigt at frigive perronen. Teknisk er Buddinge derfor en velegnet station til at vende tog.

I myldretiden ankommer pænt mange passagerer med togene til Bagsværd, så det mest logiske vil være at lade et Bx tog køre helt til Bagsværd. Men teknisk er det muligvis ikke helt så ligetil at vende dér.


Hvad er så ændringen på Balleruplinien, udover at lade være med at standse på et antal stationer Valby - Ballerup ? Selv Lorry's side giver ikke et ordentligt svar. :-( Og hvad er det man vil udover at genere kunderne på indtil flere linier ?

Flemming J


Er det denne artikel du tænker på?
https://www.tv2lorry.dk/gladsaxe/dsb-vil-lukke-station-fuldstaendig-forrykt-siger-borgm...

Jeg tror at Linje C mellem Klampenborg-Frederikssund vil springe Langgade, Peter Bangs Vej, Jyllingevej eller Islev over, hvor kun Linje C mellem Klampenborg-Ballerup vil betjene disse stationer.


Lyder mærkeligt. Det skulle da snarere være C Ba-Kl, der sprang disse stationer over. Så undgår man problematik med forskelligt standsningsmønster Ma-Fr og Weekend. Så kunne man ligeså godt droppe linje H konsekvent og lade linje C køre, som den gør idag bortset fra at forlænge til Fs til ren 10 min drift også her.

Flemming J

Ændringer på Frederikssundsbanen

af steenth, 16/1 2020, 22:16 (1552 dage siden) @ Flemming Jakielski

På Buddinge ligger transversalen jo umiddelbart ved stationen, og man kan vende såvel ved perron som rangere ud på opstillingssporet for hurtigt at frigive perronen. Teknisk er Buddinge derfor en velegnet station til at vende tog.

I myldretiden ankommer pænt mange passagerer med togene til Bagsværd, så det mest logiske vil være at lade et Bx tog køre helt til Bagsværd. Men teknisk er det muligvis ikke helt så ligetil at vende dér.


Hvad er så ændringen på Balleruplinien, udover at lade være med at standse på et antal stationer Valby - Ballerup ? Selv Lorry's side giver ikke et ordentligt svar. :-( Og hvad er det man vil udover at genere kunderne på indtil flere linier ?

Det bliver forskellige standsningsmønster i dagtimerne hverdage - En linje Frederikssund-Klampenborg hver 10 minutter, som ikke stopper på Langgade, Peter Bangsvej, Jyllingevej og Islev i dagstimerne på hverdag og en linje Ballerup-Østerport hvert 20 minut i dagtimerne på hverdage, som stopper på alle stationer.

Ændringer på Frederikssundsbanen

af KKLD, 18/1 2020, 14:30 (1550 dage siden) @ steenth

På Buddinge ligger transversalen jo umiddelbart ved stationen, og man kan vende såvel ved perron som rangere ud på opstillingssporet for hurtigt at frigive perronen. Teknisk er Buddinge derfor en velegnet station til at vende tog.

I myldretiden ankommer pænt mange passagerer med togene til Bagsværd, så det mest logiske vil være at lade et Bx tog køre helt til Bagsværd. Men teknisk er det muligvis ikke helt så ligetil at vende dér.


Hvad er så ændringen på Balleruplinien, udover at lade være med at standse på et antal stationer Valby - Ballerup ? Selv Lorry's side giver ikke et ordentligt svar. :-( Og hvad er det man vil udover at genere kunderne på indtil flere linier ?


Det bliver forskellige standsningsmønster i dagtimerne hverdage - En linje Frederikssund-Klampenborg hver 10 minutter, som ikke stopper på Langgade, Peter Bangsvej, Jyllingevej og Islev i dagstimerne på hverdag og en linje Ballerup-Østerport hvert 20 minut i dagtimerne på hverdage, som stopper på alle stationer.

Er det vedtaget at det bliver ændret? Hvis ja, hvornår?

Ændringer på Frederikssundsbanen

af steenth, 18/1 2020, 15:41 (1550 dage siden) @ KKLD

Det bliver forskellige standsningsmønster i dagtimerne hverdage - En linje Frederikssund-Klampenborg hver 10 minutter, som ikke stopper på Langgade, Peter Bangsvej, Jyllingevej og Islev i dagstimerne på hverdag og en linje Ballerup-Østerport hvert 20 minut i dagtimerne på hverdage, som stopper på alle stationer.


Er det vedtaget at det bliver ændret? Hvis ja, hvornår?

Det er et forslag til december 2020.

Ændringer på Frederikssundsbanen

af ArveprinsKnud, 18/1 2020, 18:20 (1550 dage siden) @ steenth

Jeg er ikke helt afvisende overfor ændringer i standsningsmønstret på Frederikssundsbanen, men det konkrete forslag fra DSB, er da en tåbelig lappeløsning, der formodentlig resulterer i, at hverken C eller H vil være særligt attraktive i fremtiden, eftersom linje C bliver lavfrekvent og H bliver langsom med stop i både Husum og Skovlunde.

Var der ikke mere ræson i at "genoplive” linje H+ (hver anden C-afgang) som kører Fr. Sund-Klampenborg uden stop Valby-Flintholm samt Vanløse-Husum, samt linje C (20 min. Drift) med stop på alle stationer til Ballerup og linje H (20 min. Drift) med samme standsningsmønster som i dag (måske minus Vanløse og Malmparken) så ville man have både ét bumletog, ét semihurtigt tog og ét hurtigtog.

Ændringer på Frederikssundsbanen

af KKLD, 18/1 2020, 20:17 (1550 dage siden) @ ArveprinsKnud

Jeg er ikke helt afvisende overfor ændringer i standsningsmønstret på Frederikssundsbanen, men det konkrete forslag fra DSB, er da en tåbelig lappeløsning, der formodentlig resulterer i, at hverken C eller H vil være særligt attraktive i fremtiden, eftersom linje C bliver lavfrekvent og H bliver langsom med stop i både Husum og Skovlunde.

Var der ikke mere ræson i at "genoplive” linje H+ (hver anden C-afgang) som kører Fr. Sund-Klampenborg uden stop Valby-Flintholm samt Vanløse-Husum, samt linje C (20 min. Drift) med stop på alle stationer til Ballerup og linje H (20 min. Drift) med samme standsningsmønster som i dag (måske minus Vanløse og Malmparken) så ville man have både ét bumletog, ét semihurtigt tog og ét hurtigtog.

Bare lige så jeg har forstået dit forslag korrekt: Linje C, som i hverdagene kører Klampenborg-Frederikssund, vil ikke længere stoppe mellem Valby-Flintholm og Vanløse-Husum samt blive kaldt H+. Er dette rigtigt forstået?


Helt generelt synes jeg at det er bedre at beholde nuværende køreplan. Jeg kan ikke se værdien i at ændre køreplanen og det er både til dit forslag (hvis jeg har forstået det korrekt) og det som DSB har.

Ændringer på Frederikssundsbanen

af ArveprinsKnud, 18/1 2020, 22:44 (1550 dage siden) @ KKLD

Ja, det er helt rigtigt forstået. I det hele taget synes jeg, at S-togslinjenettet præ 2007 var langt bedre end det nuværende. Ja, der var flere linjer, men det gav også et mere differentieret standsningsmønstrer som gjorde, at forskellige stationer kunne betjenes med forskellige intervaller, der passede til behovet.

I øvrigt burde man også lukke Kildedal inden man lukker Skovbrynet, hvor der jo trods alt er moderat bebyggelse og ikke bare en pløjemark som ved Kildedal.

Ændringer på Frederikssundsbanen

af ArveprinsKnud, 19/1 2020, 17:01 (1549 dage siden) @ KKLD

Altså 2006 var køreplanen allerede så malplaceret, at "forenklingen" året efter gav mening. Men foreksempel kørte linje Cc fra 1979 til 1989 uden stop Herlev-Vanløse-Valby, mens Cx 1972-93 kørte uden stop Jyllingevej-Valby. Samme princip med linje Bx på Hareskovbanen, der 1977-1987 kørte uden stop Kildebakke-Østerport. Tyve minutters drift giver mulighed for mere differentierede linjer, der kan betjene områder med forskellige behov.

Avatar

Ændringer på Frederikssundsbanen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/1 2020, 01:58 (1550 dage siden) @ ArveprinsKnud

I øvrigt burde man også lukke Kildedal inden man lukker Skovbrynet, hvor der jo trods alt er moderat bebyggelse og ikke bare en pløjemark som ved Kildedal.

Jeg ved godt at trafikdebatten i Danmarkgår ud fra at alle arbejder i området omkring Rådhuspladsen og Christiansborg, og med de briller er Kildedal jo totalt fejlplaceret.
MEN - der ligger faktisk nogle store arbejdspladser i nabolaget så foreksempel Cand. Scienterne eller laboranterne fra Speltbæltet nu kan tage Cityringen til nærmeste S-togsstation mellem Svanemøllen og Hovedbanen og skifte til S-tog og køre på arbejde på Novo-Nordisk (bl.a.).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ændringer på Frederikssundsbanen

af steenth, 19/1 2020, 09:20 (1550 dage siden) @ ArveprinsKnud

Ja, det er helt rigtigt forstået. I det hele taget synes jeg, at S-togslinjenettet præ 2007 var langt bedre end det nuværende. Ja, der var flere linjer, men det gav også et mere differentieret standsningsmønstrer som gjorde, at forskellige stationer kunne betjenes med forskellige intervaller, der passede til behovet.

Fordelen med køreplanerne fra 2007 er netop det er ren 10 minutters drift. Før skulle jeg håndtere s-tog med 12-8 minutters interval - det var ikke let håndtere, når jeg skulle time afslutte opgaver på jobbet til en afgang.

I øvrigt burde man også lukke Kildedal inden man lukker Skovbrynet, hvor der jo trods alt er moderat bebyggelse og ikke bare en pløjemark som ved Kildedal.

Ballerup og Egedal er igang med konkrete planer om byudvikling, så DSB har undladt at midlertidig at lukke stationen, da kommunernes aktiviteter gerne skulle forøge passagertal på sigt.

DSB vil lukke Skovbrynet og ændre på Ballerup linien

af Rail, 16/1 2020, 22:31 (1552 dage siden) @ Flemming Jakielski

På Buddinge ligger transversalen jo umiddelbart ved stationen, og man kan vende såvel ved perron som rangere ud på opstillingssporet for hurtigt at frigive perronen. Teknisk er Buddinge derfor en velegnet station til at vende tog.

I myldretiden ankommer pænt mange passagerer med togene til Bagsværd, så det mest logiske vil være at lade et Bx tog køre helt til Bagsværd. Men teknisk er det muligvis ikke helt så ligetil at vende dér.


Hvad er så ændringen på Balleruplinien, udover at lade være med at standse på et antal stationer Valby - Ballerup ? Selv Lorry's side giver ikke et ordentligt svar. :-( Og hvad er det man vil udover at genere kunderne på indtil flere linier ?

Planen er at linje C kun skal kører hvert 20. min.

Linje H skal så kører hver 10. min samt standse ekstra i Husum og Skovlunde (og dermed ikke være særligt meget hurtigtog). Den oprindelige plan var også at nedlægge Kildedal...

Planen efterlade 4 stationer med 20 minuttersdrift, men da de ligger i København og Frederiksberg kommuner så har de ikke noget problem med det, det er jo ikke metro alligevel. Hvor planen om at nedlægge Kildedal altså gav for meget ballade..

Lappeløsninger (DSB vil lukke Skovbrynet)

af Rørvig Station, 16/1 2020, 20:37 (1552 dage siden) @ Pip Hans

Ja, ja, at jernbaneinfrastrukturen i hovedstaden er overbelastet kan ikke løses ved et lukke et ubenyttet trinbræt i en forstad, Politikerne må i arbejdstøjet og finde løsninger hvor Frederikssundsbanen føres direkte ind til byen, det samme for Farumbanen, som mulæigvis bør forlænges. Dette vil aflaste Kbh H og røret.

I stedet vælger man at massenedlægge buslinjer i Kbh for at erstatte den med en langsommer metro. Langsom fordi man skal gå længere til metroen fra det nedlagte stoppested, skal bruge et par minutter til at komme under jorden, et par minutter til at komme op igen, og når man skal skifte er København H, Østerport, Nørrebro lagt langt væk fra stationerne, så der er også langt fra det falske skiftetider Rejseplanen opgiver. Politikerne må lægge en trafikpolitik for hovedstaden.

Lappeløsninger (DSB vil lukke Skovbrynet)

af Rail, 16/1 2020, 22:35 (1552 dage siden) @ Rørvig Station

I stedet vælger man at massenedlægge buslinjer i Kbh for at erstatte den med en langsommer metro. Langsom fordi man skal gå længere til metroen fra det nedlagte stoppested, skal bruge et par minutter til at komme under jorden, et par minutter til at komme op igen, og når man skal skifte er København H, Østerport, Nørrebro lagt langt væk fra stationerne, så der er også langt fra det falske skiftetider Rejseplanen opgiver. Politikerne må lægge en trafikpolitik for hovedstaden.

For mig er metroen faktisk hurtigere selvom:
- Jeg skal gå et busstoppested for at komme hen til den
- Jeg skal ned under jorden
- Metroen kører en kæmpe omvej.
- 5C ikke er blevet skåret ned. (udover det den blev da den blev ændret fra 5A)

Om det siger mest om metroen eller hvor langsom busserne i København er, det må man selv vælge.

Men ja rejseplanen er helt væk!

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af steenth, 16/1 2020, 20:52 (1552 dage siden) @ Pip Hans

https://sn.dk/Furesoe/DSB-vil-lukke-lokal-station/artikel/904137

Hvis undtag omlægninger som fx stationerne imellem Frederiksberg og Vanløse, Storebæltsforbindelsen (Nyborg og Korsør), Ellebjerg som flyttede til Ny Elleberg, midlertidig stationer. Hvornår har DSB lukket en station pga. trafikken. Skal vi tilbage til Lov, Ring, Klarskov og Orehoved i 1982? Ellers er der andre gode nye eksempler?

Mvh
Steen

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af Rørvig Station, 16/1 2020, 21:35 (1552 dage siden) @ steenth

Hvis undtag omlægninger som fx stationerne imellem Frederiksberg og Vanløse, Storebæltsforbindelsen (Nyborg og Korsør), Ellebjerg som flyttede til Ny Elleberg, midlertidig stationer. Hvornår har DSB lukket en station pga. trafikken. Skal vi tilbage til Lov, Ring, Klarskov og Orehoved i 1982? Ellers er der andre gode nye eksempler?

Lukningen af Gedser gav da stor ballade, men ellers skal man vist se vest for Storebælt. Dog: Tåstrup Fjern blev nedlagt i 1986, Glostrup Fjern i starten af 2000'erne. Ny Ellebjerg Fjern har også været nedlagt.

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af steenth, 16/1 2020, 21:55 (1552 dage siden) @ Rørvig Station

Hvis undtag omlægninger som fx stationerne imellem Frederiksberg og Vanløse, Storebæltsforbindelsen (Nyborg og Korsør), Ellebjerg som flyttede til Ny Elleberg, midlertidig stationer. Hvornår har DSB lukket en station pga. trafikken. Skal vi tilbage til Lov, Ring, Klarskov og Orehoved i 1982? Ellers er der andre gode nye eksempler?


Lukningen af Gedser gav da stor ballade, men ellers skal man vist se vest for Storebælt. Dog: Tåstrup Fjern blev nedlagt i 1986, Glostrup Fjern i starten af 2000'erne. Ny Ellebjerg Fjern har også været nedlagt.

Glostrup og Gedser er gode eksempler. Selvom Glostup kommer igen og hænger sammen med nedlæggelse af toget til/fra lufthavnen. Gedser pga. manglede trafik på banen- Ny Ellebjerg var kun en spærring og Taastrup var en omlægning til Høje Taastrup...

Mvh
Steen

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af Rørvig Station, 16/1 2020, 22:11 (1552 dage siden) @ steenth

Tja, der er stadig ikke trafik fra Ny Ellebjerg til Roskilde.
I øvrigt blev Oppe Sundby også nedlagt omkring 1989, så nedlæggelse foregår også på Sjælland.

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af steenth, 16/1 2020, 22:19 (1552 dage siden) @ Rørvig Station

Tja, der er stadig ikke trafik fra Ny Ellebjerg til Roskilde.

Der er nu bare andet trafik. Der er nu 2 tog timen via Køge Nord i hver retning.

I øvrigt blev Oppe Sundby også nedlagt omkring 1989, så nedlæggelse foregår også på Sjælland.

Jep. Samtidig med S-tog til Frederikssund...

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af Rail, 16/1 2020, 22:37 (1552 dage siden) @ steenth

Hvis undtag omlægninger som fx stationerne imellem Frederiksberg og Vanløse, Storebæltsforbindelsen (Nyborg og Korsør), Ellebjerg som flyttede til Ny Elleberg, midlertidig stationer. Hvornår har DSB lukket en station pga. trafikken. Skal vi tilbage til Lov, Ring, Klarskov og Orehoved i 1982? Ellers er der andre gode nye eksempler?


Lukningen af Gedser gav da stor ballade, men ellers skal man vist se vest for Storebælt. Dog: Tåstrup Fjern blev nedlagt i 1986, Glostrup Fjern i starten af 2000'erne. Ny Ellebjerg Fjern har også været nedlagt.

Glostrup og Gedser er gode eksempler. Selvom Glostup kommer igen og hænger sammen med nedlæggelse af toget til/fra lufthavnen.

Glostrup blev først "rigtigt" nedlagt senere, der var stadigt ét tog der standsede i Glostrup om morgen i et par år.

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af Jesper KD, 16/1 2020, 23:32 (1552 dage siden) @ Rail

Hvis undtag omlægninger som fx stationerne imellem Frederiksberg og Vanløse, Storebæltsforbindelsen (Nyborg og Korsør), Ellebjerg som flyttede til Ny Elleberg, midlertidig stationer. Hvornår har DSB lukket en station pga. trafikken. Skal vi tilbage til Lov, Ring, Klarskov og Orehoved i 1982? Ellers er der andre gode nye eksempler?


Lukningen af Gedser gav da stor ballade, men ellers skal man vist se vest for Storebælt. Dog: Tåstrup Fjern blev nedlagt i 1986, Glostrup Fjern i starten af 2000'erne. Ny Ellebjerg Fjern har også været nedlagt.

Glostrup og Gedser er gode eksempler. Selvom Glostup kommer igen og hænger sammen med nedlæggelse af toget til/fra lufthavnen.


Glostrup blev først "rigtigt" nedlagt senere, der var stadigt ét tog der standsede i Glostrup om morgen i et par år.

Korrekt. 11.1.2009 blev det sidste morgen-InterCity-tog mod København ændret, så det ikke stoppede i Glostrup.

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af Rørvig Station, 17/1 2020, 00:28 (1552 dage siden) @ Jesper KD

Glostrup blev først "rigtigt" nedlagt senere, der var stadigt ét tog der standsede i Glostrup om morgen i et par år.


Korrekt. 11.1.2009 blev det sidste morgen-InterCity-tog mod København ændret, så det ikke stoppede i Glostrup.

Det var vel så IC 190? Jeg troede at det lukkede helt med Roskilde-Kastrup???

Glostrup station - togbetjening

af Jesper KD, 17/1 2020, 00:50 (1552 dage siden) @ Rørvig Station

Glostrup blev først "rigtigt" nedlagt senere, der var stadigt ét tog der standsede i Glostrup om morgen i et par år.


Korrekt. 11.1.2009 blev det sidste morgen-InterCity-tog mod København ændret, så det ikke stoppede i Glostrup.


Det var vel så IC 190? Jeg troede at det lukkede helt med Roskilde-Kastrup???

Jeg kan ikke huske tog-nummeret.

Her lidt om ændringer i Glostrups jernbanebetjening:
27.6.1847 Første jernbane (Sjællandske Vestbane) i det nuværende Danmark oprettet af Det Sjællandske Jernbaneselskab (SJS): Kiøbenhavn (Københavns 1. banegård)-Valdby (fra 1856 Valby)-Glostrup-Kiøgevejen (nu Taastrup)-Hedehusene-Roskilde
(7.1888-29.9.1894 og (14?)-2.19 Visse tog til midlertidig Glostrup Militærstation pga. anlæg af Vestenceinten (nu Vestvolden) og 1. verdenskrig.
17.6.53 S-togsdrift Valby-Glostrup (enkeltsporet Hvidovre-Glostrup) (men fortsat også regional- og fjerntog på strækningen). Hvidovre herefter kun stop for S-tog. Enkelte lokaltog Glostrup-Roskilde
19.5.63 S-tog dobbeltsporet Hvidovre-Glostrup.
26.5.63 S-togsdrift Glostrup-Taastrup (enkeltsporet indføring på Taastrup st.) (men fortsat også regional- og fjerntog på strækningen). Vridsløselille trinbræt erstattet af Albertslund st. lidt mod øst og kun stop for S-tog. Betjening af Glostrup, Taastrup og Hedehusene stærkt begrænset (123) så kun man-lør i myldretiderne og morgen kun mod København, eftermiddag modsat (søn-hell. aften dog stop for enkelte ture mod København) og for Glostrup kun én tur alle dage (fra 26.5.74 man-fre) eftermiddag mod Roskilde og én tur (fra 31.5.70 to ture) man-lør morgen mod København (indtil 22.5.66 uden stop Viby Sjælland-Glostrup)
29.5.88 Flere ture København H-Roskilde og stærkt udvidet betjening af Hedehusene og ny Trekroner (km 28,3). El-drift Helsingør-København H udvidet så til Roskilde. Alle tog standser i Høje Taastrup. Glostrup ændret så ej betjening med fjerntog
29.5.94 Betjening af Glostrup genetableret så en tur man-lør (fra 28.9.97 evt. man-fre og fra 24.5.98 alle dage) morgen mod København
27.9.98 Direkte linie Roskilde-Lufthavnen oprettet af DSB (el-drift): Roskilde (km 0,0)-Trekroner (km 3,0)-Hedehusene (km 7,1)-Høje Taastrup (km 11,8)-Glostrup (km 19,8)-Tårnby (km 34,3)-Københavns Lufthavn, Kastrup st. (km 37,2)
9.1.2005 Roskilde-Glostrup-Lufthavnen indstillet pga. for få kunder og brug for kapacitet til Øresundsbanen. Glostrup herefter kun betjent af ét morgentog mod København.
11.1.2009 Ændret så ej første morgen-InterCity-tog mod København stop i Glostrup - herefter Glostrup ren S-togsstation

Avatar

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/1 2020, 05:06 (1552 dage siden) @ steenth

https://sn.dk/Furesoe/DSB-vil-lukke-lokal-station/artikel/904137


Hvis undtag omlægninger som fx stationerne imellem Frederiksberg og Vanløse, Storebæltsforbindelsen (Nyborg og Korsør), Ellebjerg som flyttede til Ny Elleberg, midlertidig stationer. Hvornår har DSB lukket en station pga. trafikken. Skal vi tilbage til Lov, Ring, Klarskov og Orehoved i 1982? Ellers er der andre gode nye eksempler?


Uden at kunne huske årstallene i hovedet:

Europaplads (Aarhus-Aarhus Ø),
Den Permanente (Aarhus Ø-Ryomgaard) og
Arnbjerg (Varde-Ringkøbing).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af Peer Pedersen, 17/1 2020, 05:47 (1552 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og så lige den glædelige nyhed at Oppe Sundby nu snart genåbner under navnet Vinge på Frederikssund banen.

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/1 2020, 07:09 (1552 dage siden) @ Peer Pedersen

hvor langt er de kommet med den ??

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af Togbus, Foldingbro, 17/1 2020, 09:55 (1551 dage siden) @ Svend

En slags Kildedal 2. Tankevækkende at man bygger S-stationer som i den grad minder om Skovbrynet.

--
- busser når det er billigst

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/1 2020, 10:36 (1551 dage siden) @ Togbus

kommer til at tænke på de små fjernvarme værker
bar.marks værkerne.

som bar-marks stationer

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af Peer Pedersen, 17/1 2020, 12:28 (1551 dage siden) @ Togbus

Bortset fra at Kildedal ikke er synlig fra Københavnsvejen hvorimod Vinge station og parkeringsplads ligger direkte ved Københavnsvej og derfor er meget mere tiltrækkende for bilisterne, der kører i kø og ved hvad der venter dem, når de kommer længere ind mod København.

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af Niels Munch, 17/1 2020, 12:35 (1551 dage siden) @ Peer Pedersen

Bortset fra at Kildedal ikke er synlig fra Københavnsvejen hvorimod Vinge station og parkeringsplads ligger direkte ved Københavnsvej og derfor er meget mere tiltrækkende for bilisterne, der kører i kø og ved hvad der venter dem, når de kommer længere ind mod København.


Øh: https://www.google.fr/maps/@55.7545457,12.2872462,3a,75y,240.86h,90.81t/data=!3m6!1e1!3...

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/1 2020, 14:40 (1551 dage siden) @ Niels Munch

Pt er kører vejen til Vinge da lidt uoverskueligt

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af esni, Frederikssund, 18/1 2020, 15:09 (1550 dage siden) @ Peer Pedersen

Bortset fra at Kildedal ikke er synlig fra Københavnsvejen hvorimod Vinge station og parkeringsplads ligger direkte ved Københavnsvej og derfor er meget mere tiltrækkende for bilisterne, der kører i kø og ved hvad der venter dem, når de kommer længere ind mod København.

Jeg bor i Frederikssund og arbejder i Rødovre. Jeg pendler i bil, da rejsetiden da er under en tredjedel af alternativet. (måske kun under halvdelen)

Fra københavnsvej drejer jeg ad Tværvej ned under Kildedal station for endelig at tage Frederikssundsmotorvejen.

Men problemet med Kildedal som pendler punkt er at du allerede der har brugt megen tid.

Vinge station ses i det fjerne, når man kører fra Fjordlandsvej op på Københavnsvej

--
Eskild

Avatar

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/1 2020, 18:34 (1551 dage siden) @ Togbus

En slags Kildedal 2. Tankevækkende at man bygger S-stationer som i den grad minder om Skovbrynet.

Åhhh, det er jo en hønen og ægget problematik. Hvis du skal have gang i opbygningen af Vinge by vil god offentlig trafik jo hjælpe på dette. Og er der ikke flere herinden der har efterlyst byudvikling langs banerne og når man så gør det er der nogen der brokker sig over det.
Nord for Helsinge er man jo også ved at lave et nyt trinbrædt, som bliver "Laugø Syd" idet Laugø lukkes når "Troldebakkerne" åbner.
Da Virum Trinbrædt blev bygget i sin tid var der heller ikke så meget byggeri omkring den.
[image]
Det er der jo så kommet siden :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvornår der er sidst blevet lukket en DSB-station i Danmark?

af Niels Bak, 20/1 2020, 21:15 (1548 dage siden) @ Togbus

En slags Kildedal 2. Tankevækkende at man bygger S-stationer som i den grad minder om Skovbrynet.

Sikke da noget sludder. Et af Skovbrynets problemer er jo netop, at der ikke er noget perspektiv om at det nogen sinde bliver anderledes. Der er ikke plads til yderligere udbygninger i området, som jo netop er både Kildedals og Vinges hele formål. (at der så er røget grus i det maskineri i Vinge er noget andet)

DSB's orientering om lukning af Skovbrynet

af KKLD, 28/1 2020, 15:35 (1540 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/192/2141352.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Det er vist ikke særlig smart at Bx kun kører 2 minutter efter B (og at den er 1 minut langsommere mellem Ryparken-Svanemøllen).

Man har haft den samme køreplan i noget tid og jeg kan ikke se at noget har ændret sig? Der er vel stadigvæk det samme antal passagerer på Skovbrynet?
Ville det ikke give mere mening at få lavet broen om fra enkelspor til dobbelspor og så lade Bx kun stoppe på de store stationer?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak