Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Søndagsgætter (Generelt)

af Peter Christensen, 19/1 2020, 09:35 (1558 dage siden)

Da det gennem nogen tid har været populært at vise sporvogne, så her 2 friske fra et sted, der næppe er overrendt af danskere.
Opgaven går i al sin enkelhed ud på at gætter i hvilken by billederne er taget.
[image]
Jeg har sat 3 sorte streger på dette foto af en sporvognskrydsning - ellers kunne hurtige typer bare læse bynavnet dér.

[image]
Pludselig kom sådan en fætter kørende....jeg kan ikke helt bestemme om det er veterantog eller veteransporvogn.

Ja, jeg ved at den her er lidt i den "onde" kategori, men jeg bliver stadig overrasket over at der næsten altid er nogle imellem, som kan løse de særeste gåder.
Skulle det knibe med at kredse sig ind, så skal jeg nok komme lidt med hints.
Der findes et par stykker, som ved hvor jeg har rejst hen; i bedes holde lidt lav profil.
Når byen er gættet, så har jeg også nogle rigtige jernbanefotos.

Søndagsgætter

af Thorbjørn, 19/1 2020, 10:28 (1558 dage siden) @ Peter Christensen

Da det gennem nogen tid har været populært at vise sporvogne, så her 2 friske

[image]
Pludselig kom sådan en fætter kørende....jeg kan ikke helt bestemme om det er veterantog eller veteransporvogn.

"Lokomotivet" er en kopi af et Krauss fra 1907, og suser kvikt afsted mellem sporvognene. Vending og rangering af vogne ved endestationerne sker ved handskeklædt håndkraft.

Søndagsgætter

af GazelleSteamLover, 19/1 2020, 10:50 (1558 dage siden) @ Thorbjørn

Det må være Matsuyama, Ehime, Japan.
Damplokomotivet er en af 2 dieseldrevet kopier kendt som Botchan Ressha Nr. 1 & 14 og skal ligne et damplokomotiv som kørte på Iyo jernbanen i Matsuyama.
Et af de oprindelige damplokomotiver med en vogn står vist i Baishinji Park, Matsuyama. Og sporvognen ligner en MoHa 50 som har kørt der siden 1951.

Søndagsgætter

af Peter Christensen, 19/1 2020, 12:41 (1558 dage siden) @ GazelleSteamLover

Det må være Matsuyama, Ehime, Japan.
Damplokomotivet er en af 2 dieseldrevet kopier kendt som Botchan Ressha Nr. 1 & 14 og skal ligne et damplokomotiv som kørte på Iyo jernbanen i Matsuyama.

Du har helt ret; det er Matsuyama.
At damperen var dieseldrevet vidst jeg ikke, men jeg bemærkede fraværet af røg og damp.

Et af de oprindelige damplokomotiver med en vogn står vist i Baishinji Park, Matsuyama. Og sporvognen ligner en MoHa 50 som har kørt der siden 1951.

Jeg vil medgive, at visse af sporvognene var nogle gamle drenge at se på. Der var også nyere typer, men dem fik jeg ikke fotos af.

Søndagsgætter

af Niels Munch, 19/1 2020, 10:54 (1558 dage siden) @ Peter Christensen

Hej Peter,

Ofte finder man inspiration til rejser i romaner. Som et eget eksempel kan jeg nævne Monsarrat's "Kapellanen på Malta"; ellers havde leg aldrig oplevet den ø.

Jeg tænker, om du måske har læst f.eks. "Botchan", en roman af Natsume Sōseki?

Gerne flere fotos fra de breddegrader.

M.v.h.
Niels

Søndagsgætter - nu med flere fotos

af Peter Christensen, 19/1 2020, 12:38 (1558 dage siden) @ Niels Munch

Jeg tænker, om du måske har læst f.eks. "Botchan", en roman af Natsume Sōseki?

Nej, japansk litteratur er ikke lige min stærke side; de sidste par år er gået med at gnaske bøger af en vis H. Kissinger - det var tung kost. Så nu nøjes jeg med lidt af Volker Kutscher, men ikke på tysk.
Men ja, det er Matsuyama, hvor billederne er taget.
Her går man og tror, at man er endt i en fjern ravnekrog og så hitter folk alligevel stedte på få timer - der er altså utroligt.

Gerne flere fotos fra de breddegrader.

De kommer så her. Det skal siges, at jeg ikke aner hvad materiellet er for noget, men alle fotos er fra Matsuyama og nærmeste omegn.
[image]
På Matsuyama JR stod dette el-loko. Det har 3 2-akslede bogier.
På sporene ved siden af er en at containerplads, men der var ikke meget aktivitet.
[image]
Fancy form dette tog har i den ene ende, for den anden er helt flad. Nærmest som skal den kobles med et tilsvarende sæt.
[image]
Toggangen er ikke så meget på faste minuttal at det gør noget, men det sker ofte at togene kommer til perron fra hver sin side. Så holder de dér med nogle meters mellemrum og de rejsende kan skifte.
Jeg kikkede efter alskens signaler og skilte, som kunne vejlede lokomotivførerne i hvor de skulle holde, men der var intet.
Det viste sig, at der blev brugt "bio-robotter" (= mænd, med hjelm, skriggul vest og et rødt flag). Når toget nærmede sig, og der holdt tog i sporet i forvejen, så holdt manden et rødt flag ud mens han stod på perronen nogle meter foran det første tog. Så stoppede det næste tog inden flaget. Ingen grund til at gøre det sværer end det er, men den var næppe gået i Danmark....
[image]
Spartanske holdepladser kan man også lave andre steder i verden....der er lidt læ, lidt automater med drikke og en billetautomat.
[image]
Et billed i modsat retning af det første. Det er den ganske spartanske stil, som køres her. Betonsveller - bevares, men det var altså ikke alle steder.
[image]
En ret almindelig motorvogn.
Jeg så nogle stykker i en dieseludgave (og kørte også med en). Førerpladsen er ikke lukket ret meget af - på det punkt mindede det om en bus. Men selve førerpladsen - et stk. i hver ende var lidt af en overraskelse. Hold nu op; det lignede jo noget fra et gammelt brunt S-tog. Der var ikke ret meget fancy-high-tech over det. Jeg tog ikke noget foto af førerpladsen, da der var pænt mange med motorvognen, så ingen grundt til at skille sig for meget ud.

Søndagsgætter - nu med flere fotos

af Niels Munch, 19/1 2020, 13:34 (1557 dage siden) @ Peter Christensen
redigeret af Niels Munch, 19/1 2020, 13:54

Hej Peter,

Her går man og tror, at man er endt i en fjern ravnekrog og så hitter folk alligevel stedet på få timer - der er altså utroligt.


Mnjae; med lidt gurglen på "japan steam tram" lander man f.eks. her 坊っちゃん列車: https://en.wikipedia.org/wiki/Botchan_Ressha

Tak for spændende billeder, som set her fra Udkantsamager virker "ganske eksotiske"!

PS: Det 3x2-akslede lokomotiv røber sig selv som en JR Class EF65-2000 ;-) . Sporvidden er 1067 mm.


Bedste hilsener
Niels

Søndagsgætter - nu med flere fotos

af kme, 19/1 2020, 15:13 (1557 dage siden) @ Peter Christensen

[image]
Spartanske holdepladser kan man også lave andre steder i verden....der er lidt læ, lidt automater med drikke og en billetautomat.

Men der er kunder. Det kunne danske trinbrædder lære af. Jeg ved ikke om en japansk billetautomat koster en halv million som en dansk, men den kunne spares væk ved at forære kunderne en SMS-kyndig mobiltelefon. Jeg købte engang en helt kommercielt (uden binding) til kr. 69,- inkl. moms. Dem kan altså få ca. 7000 af per billetautomat.

Fødevareautomater er en japansk specialitet vi næppe får indført i Danmark.

Indsend billeder
Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak