Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Oprangering København-Hamborg og retur (Jernbanen i dag)

af XAL Olesen, 19/1 2020, 22:14 (1553 dage siden)

Som de fleste her på siden/sitet (?) ved, er København-Hamborg omlagt via Ringsted, Odense, Kolding og Padborg og retur. Kun med 3 daglige afgange begge veje samt lidt ekstra i vinterferien (jul/nytår) samt 6-7 uger om sommeren med et nattog i begge retninger.

Alt køres af IC3. De 3 gange jeg fra den 15/12 2019 har kørt til/fra København/Hamborg har det været med 2xIC3 til/fra begge byer. Men det har været i én weekend samt i forbindelse med juleferien. Så derfor er mit spørgsmål. Kører DSB altid alle 6 afgange med 2 x 3 IC3 (3 afgange fra København og 3 fra Hamborg). Eller er der "tynde" afgange hvor det kun er nødvendigt med et togsæt i sted for to togsæt?

Er der et sted på nettet noget, som måske har været vist her før, hvor jeg kan jeg finde oprangeringen af IC3'erne til/fra Hamborg? Eller ved dette Forums altvidende noget der gør at jeg ikke skal fjolle rundt på nettet?

På forhånd tak
XAL Olesen

Oprangering København-Hamborg og retur

af andersj, Aalborg, 19/1 2020, 22:20 (1553 dage siden) @ XAL Olesen

Som de fleste her på siden/sitet (?) ved, er København-Hamborg omlagt via Ringsted, Odense, Kolding og Padborg og retur. Kun med 3 daglige afgange begge veje samt lidt ekstra i vinterferien (jul/nytår) samt 6-7 uger om sommeren med et nattog i begge retninger.

Alt køres af IC3. De 3 gange jeg fra den 15/12 2019 har kørt til/fra København/Hamborg har det været med 2xIC3 til/fra begge byer. Men det har været i én weekend samt i forbindelse med juleferien. Så derfor er mit spørgsmål. Kører DSB altid alle 6 afgange med 2 x 3 IC3 (3 afgange fra København og 3 fra Hamborg). Eller er der "tynde" afgange hvor det kun er nødvendigt med et togsæt i sted for to togsæt?

Er der et sted på nettet noget, som måske har været vist her før, hvor jeg kan jeg finde oprangeringen af IC3'erne til/fra Hamborg? Eller ved dette Forums altvidende noget der gør at jeg ikke skal fjolle rundt på nettet?

På forhånd tak
XAL Olesen

Middagsafgangene køres hele året med 2 x MF mens morgen- og eftermiddagsafgangene køres med 3 x MF i højsæsonen, ellers 2 x MF. Højsæsonen er bl.a. enkelte dage omkring julen, påsken og sommerferien.

Orangeringsplaner for den tyske del (dvs. uden lokalvogne i Danmark) kan ses i bunden her: http://www.grahnert.de/fernbahn/reihung/r201-300.pdf

Dog er der ikke tilføjet køredage i sommerferien for togene med 3 togsæt.

--
Mvh Anders

Oprangering København-Hamborg og retur

af OLL, Ballerup, 20/1 2020, 07:40 (1552 dage siden) @ Lasseno

Morgenafgangen køres med 3xMF, hvor den bagerste bliver smidt i Kolding.
Kører netop nu i morgenafgangen til Hamburg.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Oprangering København-Hamborg og retur

af Nordexpress, 20/1 2020, 13:26 (1552 dage siden) @ OLL

Så tilfældigvis afgangen fra Kh lørdag den 11.01. kl. 11.26 bestående af

Forrest 2 x IC3/MF til Hamburg fulgt af 2 x IR4/ER til Kolding, den bageste aflåst.

Oprangering København-Hamborg og retur

af XAL Olesen, 20/1 2020, 16:30 (1552 dage siden) @ XAL Olesen

Tak for de mange præcise svar.

Har kun prøvet 2xIC3 disse dage:

15/12 2019 fra Hamborg kl. 12:53
25/12 2019 fra København kl. 07:26
30/12 2019 fra Hamborg kl. 16:53

Derfor min interesse i emnet.

Bemærker lige at dagens afgang fra København 11:26 er meget forsinket i Hamburg at returløbet til København først kører 17:08. Trods 15 minutters forsinkelse ved afgang i Hamborg er forsinkelsen kun 3 minutter i København

[image]
Mvh
XAL Olesen

Oprangering København-Hamborg og retur

af M. Qvist, 20/1 2020, 20:36 (1552 dage siden) @ XAL Olesen

Nattoget havde kun et enkelt sæt de to gange jeg benyttede det.
Ved ikke om det også vil være tilfældet med den nye forbindelse, da den jo kommer til at gå via Kiel, og dermed får en del lokale morgen-pendlere.

Oprangering København-Hamborg og retur

af Keld H. Mikkelsen, 20/1 2020, 20:56 (1552 dage siden) @ M. Qvist

Nattoget havde kun et enkelt sæt de to gange jeg benyttede det.
Ved ikke om det også vil være tilfældet med den nye forbindelse, da den jo kommer til at gå via Kiel, og dermed får en del lokale morgen-pendlere.

Ifølge de tyske køreplaner, så standser 398 kun for påstigning i Neumünster, Kiel og Flensburg og 399 standser kun for afsætning i Flensburg, Kiel og Neumünster. De lokale morgen-pendlere må dermed finde et andet tog.

Oprangering København-Hamborg og retur

af KKLD, 20/1 2020, 21:04 (1552 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen

Nattoget havde kun et enkelt sæt de to gange jeg benyttede det.
Ved ikke om det også vil være tilfældet med den nye forbindelse, da den jo kommer til at gå via Kiel, og dermed får en del lokale morgen-pendlere.


Ifølge de tyske køreplaner, så standser 398 kun for påstigning i Neumünster, Kiel og Flensburg og 399 standser kun for afsætning i Flensburg, Kiel og Neumünster. De lokale morgen-pendlere må dermed finde et andet tog.

Hvad forhindrer folk i at stige af og på toget på de stationer, nu hvor det alligevel stopper der?

Hvis folk kan stige af kan de også stige på - og omvendt?

Oprangering København-Hamborg og retur

af mikedk2100, 20/1 2020, 21:15 (1552 dage siden) @ KKLD

Hvad forhindrer folk i at stige af og på toget på de stationer, nu hvor det alligevel stopper der?

Hvis folk kan stige af kan de også stige på - og omvendt?

Mon ikke man riskerer en bøde, hvis man stiger på et forkert sted. Ligesom man vel gør hos SJ.

Men nej, der er vel intet fysisk der hindrer folk i det. Ordentlige folk gør jo heller ikke sådan noget, ligesom de heller ikke kører over for rødt i deres bil.

Oprangering København-Hamborg og retur

af OLL, Ballerup, 20/1 2020, 21:42 (1552 dage siden) @ M. Qvist

Nattoget havde kun et enkelt sæt de to gange jeg benyttede det.
Ved ikke om det også vil være tilfældet med den nye forbindelse, da den jo kommer til at gå via Kiel, og dermed får en del lokale morgen-pendlere.

Undskyld jeg spørger dumt, men Kiel??? Når jeg læser DSB's internationale køreplan er der kun stop i Hamburg, Hamburg Dammtor, Rendsburg og Flensburg på den tyske side?

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Oprangering København-Hamborg og retur

af OLL, Ballerup, 20/1 2020, 22:09 (1552 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen


Undskyld jeg spørger dumt, men Kiel??? Når jeg læser DSB's internationale køreplan er der kun stop i Hamburg, Hamburg Dammtor, Rendsburg og Flensburg på den tyske side?


Se: https://www.nah.sh/assets/Fahrplantabellen/RE7-RE70-Fahrplan2019-2020.pdf

Det du linker til har intet med togene fra København eller Aarhus at gøre, det er NAH.SH regionalttog.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Oprangering København-Hamborg og retur

af Keld H. Mikkelsen, 20/1 2020, 22:12 (1552 dage siden) @ OLL


Undskyld jeg spørger dumt, men Kiel??? Når jeg læser DSB's internationale køreplan er der kun stop i Hamburg, Hamburg Dammtor, Rendsburg og Flensburg på den tyske side?


Se: https://www.nah.sh/assets/Fahrplantabellen/RE7-RE70-Fahrplan2019-2020.pdf


Det du linker til har intet med togene fra København eller Aarhus at gøre, det er NAH.SH regionalttog.

Som også indeholder mange fjerntog, f.eks. 382-387, 398 og 399 til/fra Danmark...

Oprangering København-Hamborg og retur

af OLL, Ballerup, 20/1 2020, 22:15 (1552 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen


Undskyld jeg spørger dumt, men Kiel??? Når jeg læser DSB's internationale køreplan er der kun stop i Hamburg, Hamburg Dammtor, Rendsburg og Flensburg på den tyske side?


Se: https://www.nah.sh/assets/Fahrplantabellen/RE7-RE70-Fahrplan2019-2020.pdf


Det du linker til har intet med togene fra København eller Aarhus at gøre, det er NAH.SH regionalttog.

Som også indeholder mange fjerntog, f.eks. 382-387, 398 og 399 til/fra Danmark...

Min fejl, kan godt se at hverdagstoget fra Kh har et stop i Kiel.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Oprangering København-Hamborg og retur

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 22/1 2020, 16:14 (1550 dage siden) @ OLL

Ja, desvärre er DSB's udlands pdf ikke aktuellt. Man baade paa stationerne i Kiel og Neumünster findes nattogene pa
afgangsköreplanen.

Ullrich

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak