Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gods til køge (Foto) (Generelt)

af MyNiels, 21/1 2020, 13:29 (1549 dage siden)

Dagens godstog til Køge fra Næstved
[image][image][image][image][image]

Gods til køge (Foto)

af Jens Hansen, 21/1 2020, 17:15 (1549 dage siden) @ MyNiels

Hvordan tackles det når Ringsted - Næstved lukkes i 8 måneder?

JH

Gods til køge (Foto)

af kme, 21/1 2020, 18:18 (1549 dage siden) @ Jens Hansen

Hvordan tackles det når Ringsted - Næstved lukkes i 8 måneder?

Kommer træet ikke fra Sverige? Så betyder lukningen ingenting.

Gods til køge (Foto)

af Carsten, 21/1 2020, 18:46 (1549 dage siden) @ kme

Hvilken rute tænker du anvendt?

Mvh

Carsten

Gods til køge (Foto)

af Erik Søfelde, 21/1 2020, 18:49 (1549 dage siden) @ kme

Hvordan tackles det når Ringsted - Næstved lukkes i 8 måneder?

Kommer træet ikke fra Sverige? Så betyder lukningen ingenting.

har set vognene i Frederecia
Erik Søfelde

Gods til køge (Foto)

af mikedk2100, 21/1 2020, 19:04 (1549 dage siden) @ Jens Hansen

Hvordan tackles det når Ringsted - Næstved lukkes i 8 måneder?

JH

Godt spørgsmål. Der er jo nyt signalsystem Roskilde-Køge og lukket de andre veje (spor). Men det kan vel altid køres på gummihjul.

Gods til køge (Foto)

af andersj, Aalborg, 21/1 2020, 19:11 (1549 dage siden) @ mikedk2100

Hvordan tackles det når Ringsted - Næstved lukkes i 8 måneder?

JH


Godt spørgsmål. Der er jo nyt signalsystem Roskilde-Køge og lukket de andre veje (spor). Men det kan vel altid køres på gummihjul.

S-banen er da ikke lukket, og der er heller ikke CBTC på Køgebugtbanen endnu. MY Veterantog vil køre den vej over på deres Rødby Færge tur til efteråret, så godstogene kan vel også køre den vej.

--
Mvh Anders

Gods til køge (Foto)

af steenth, 21/1 2020, 19:32 (1549 dage siden) @ andersj

Hvordan tackles det når Ringsted - Næstved lukkes i 8 måneder?

JH


Godt spørgsmål. Der er jo nyt signalsystem Roskilde-Køge og lukket de andre veje (spor). Men det kan vel altid køres på gummihjul.


S-banen er da ikke lukket, og der er heller ikke CBTC på Køgebugtbanen endnu. MY Veterantog vil køre den vej over på deres Rødby Færge tur til efteråret, så godstogene kan vel også køre den vej.

DSB's materieltog kunne også kører den vej....

Gods til køge (Foto)

af ChrBrun, Helsingør, 22/1 2020, 00:40 (1549 dage siden) @ steenth

DSB's materieltog kunne også kører den vej....

DSB's materieltog er planlagt til at køre til/fra Roskilde-København i spærringer om natten.

--
Christian Brun

Gods til køge (Foto)

af Muncken, 22/1 2020, 06:32 (1549 dage siden) @ ChrBrun

Er DSB så begyndt at uddanne i 70er paragrafferne, eller ledsages de når der rangeres igennem sporspærringerne?

Gods til køge (Foto)

af Jens Hansen, 22/1 2020, 06:38 (1549 dage siden) @ ChrBrun

Ja, så kan godstoget selvfølgelig gøre det samme. Der må jo ikke gøres forskel.

JH

Gods til køge (Foto)

af mikedk2100, 21/1 2020, 21:26 (1549 dage siden) @ andersj

S-banen er da ikke lukket, og der er heller ikke CBTC på Køgebugtbanen endnu. MY Veterantog vil køre den vej over på deres Rødby Færge tur til efteråret, så godstogene kan vel også køre den vej.

Alt kan selvfølgelig lade sig gøre, men når man tænker på, hvor store problemer der er med at ændre, vende eller få plads til flere tog på jernbanen, så tænkte jeg bare, at det må være stort set umuligt at klemme et godstog ind på Køgebugtbanen i dagtimerne, hvor der også skal være plads til 12 S-tog i hver retning i timen.

Men hvor kan godstoget tilgå Køgebugtbanen? Ifølge tjenestekøreplanen, så kommer godstoget fra Ringsted og kører (som det er nu) tirsdag, torsdag og lørdag over Næstved og til Køge.

Så det skal jo også proppes ind i en ret trafikeret strækning mellem Ringsted og København, udover at det skal have plads til at vende, så det kan køre ad S-banen til Køge. 2x3 gange om ugen i 8 måneder...

Gods til køge (Foto)

af andersj, Aalborg, 21/1 2020, 21:48 (1549 dage siden) @ mikedk2100

S-banen er da ikke lukket, og der er heller ikke CBTC på Køgebugtbanen endnu. MY Veterantog vil køre den vej over på deres Rødby Færge tur til efteråret, så godstogene kan vel også køre den vej.


Alt kan selvfølgelig lade sig gøre, men når man tænker på, hvor store problemer der er med at ændre, vende eller få plads til flere tog på jernbanen, så tænkte jeg bare, at det må være stort set umuligt at klemme et godstog ind på Køgebugtbanen i dagtimerne, hvor der også skal være plads til 12 S-tog i hver retning i timen.

Men hvor kan godstoget tilgå Køgebugtbanen? Ifølge tjenestekøreplanen, så kommer godstoget fra Ringsted og kører (som det er nu) tirsdag, torsdag og lørdag over Næstved og til Køge.

Så det skal jo også proppes ind i en ret trafikeret strækning mellem Ringsted og København, udover at det skal have plads til at vende, så det kan køre ad S-banen til Køge. 2x3 gange om ugen i 8 måneder...

Hvem siger at toget skal køre i dagtimerne?

--
Mvh Anders

Gods til køge (Foto)

af KDF, 21/1 2020, 22:19 (1549 dage siden) @ mikedk2100

Så det skal jo også proppes ind i en ret trafikeret strækning mellem Ringsted og København, udover at det skal have plads til at vende, så det kan køre ad S-banen til Køge. 2x3 gange om ugen i 8 måneder...

Der er da masser af plads mellem Ringsted og København nu hvor den nye bane er åben.

Gods til køge (Foto)

af Svend, 21/1 2020, 23:31 (1549 dage siden) @ KDF

Så det skal jo også proppes ind i en ret trafikeret strækning mellem Ringsted og København, udover at det skal have plads til at vende, så det kan køre ad S-banen til Køge. 2x3 gange om ugen i 8 måneder...


Der er da masser af plads mellem Ringsted og København nu hvor den nye bane er åben.

.
Det største problem (eller kunsten om man vil) er at få ekspederet godstoget over på S-banen ..... på en eller anden måde uden at lægge både fjern- og S-banetrafikken stille og måske endda aflyse S-tog. Sporlængden på S-banesporene på København H er også temmelig begrænsende.
Det smarteste ville være at finde et køretøj med ERTMS, som man kunne sætte forpå Roskilde-Køge hhv Køge-Roskilde.

--
Svend

Gods til køge (Foto)

af Jens Hansen, 22/1 2020, 06:40 (1549 dage siden) @ Svend

Hvilke muligheder er der?

JH

Avatar

Gods til køge (Foto)

af Schienenwolf, Læsø, 21/1 2020, 21:43 (1549 dage siden) @ Jens Hansen

Hvordan tackles det når Ringsted - Næstved lukkes i 8 måneder?

JH

Hvis træet alene er til Junckers, så har firmaet vel tacklet det med at fylde både deres varelagre og deres råvarelager op, så de kan modstå de 8 måneder uden tog. Lukningen har jo trods alt været kendt i et stykke tid, og Junckers ledelse er mig bekendt kompetente folk, der arbejder sammen med transportørerne om at løse den slags småproblemer.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Gods til køge (Foto)

af andersj, Aalborg, 21/1 2020, 21:45 (1549 dage siden) @ Schienenwolf

Hvordan tackles det når Ringsted - Næstved lukkes i 8 måneder?

JH


Hvis træet alene er til Junckers, så har firmaet vel tacklet det med at fylde både deres varelagre og deres råvarelager op, så de kan modstå de 8 måneder uden tog. Lukningen har jo trods alt været kendt i et stykke tid, og Junckers ledelse er mig bekendt kompetente folk, der arbejder sammen med transportørerne om at løse den slags småproblemer.

Mon ikke det er billigere at køre omvejen over S-banen end at fylde et lager til 8 måneders forbrug?

--
Mvh Anders

Avatar

Gods til køge (Foto)

af Schienenwolf, Læsø, 21/1 2020, 22:18 (1549 dage siden) @ andersj

Hvordan tackles det når Ringsted - Næstved lukkes i 8 måneder?

JH


Hvis træet alene er til Junckers, så har firmaet vel tacklet det med at fylde både deres varelagre og deres råvarelager op, så de kan modstå de 8 måneder uden tog. Lukningen har jo trods alt været kendt i et stykke tid, og Junckers ledelse er mig bekendt kompetente folk, der arbejder sammen med transportørerne om at løse den slags småproblemer.


Mon ikke det er billigere at køre omvejen over S-banen end at fylde et lager til 8 måneders forbrug?

Kun hvis virksomheden ikke kan få afsat de 8 måneders oplagret produktion. Junckers produkter plejer dog at kunne sælges og forretningen er økonomisk velkonsolideret, så om råvarerne kommer i en koncentreret strøm forud for et midlertidigt transportstop eller drypvis over 8 måneder, tror jeg ikke har nogen betydning. Lagerplads til råvarerne har fabrikken givetvis i forvejen i form af en produktionsreserve som man kan tære på, måske til et års forbrug; bunkerne af oplagret tømmer bliver bare lidt større i en 8 måneders periode. Det er træ, det drejer sig om, ikke let fordærvelige varer som fx kød og mælk.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Gods til køge (Foto)

af Thorbjørn, 21/1 2020, 22:36 (1549 dage siden) @ Schienenwolf

Junckers er måske ikke så interesseret i et stort råvarelager?
[image]

Avatar

Gods til køge (Foto)

af Schienenwolf, Læsø, 22/1 2020, 09:01 (1549 dage siden) @ Thorbjørn

Junckers er måske ikke så interesseret i et stort råvarelager?
[image]

Når nu du er så klog, så synes jeg, at du skal fortælle os, hvornår tømmer er frisk og ikke længere frisk og hvad gummiformuleringen "kortest mulig tid efter skovningen" dækker over i dage, uger eller måneder. Ellers er din lille notits jo ikke andet end noget intetsigende ævl og salgsgas, som man ikke kan sætte i relation til de 8 måneders lukning. Træ skal naturligvis være "frisk", men formentlig også nogenlunde tørt, så det ikke slår sig eller krymper alt for meget i produktionen og efterfølgende når parketgulvet er lagt. Din notits siger intet konkret om marginen for, hvornår træet kan bruges eller ikke bruges.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Gods til køge (Foto)

af krabsen, 22/1 2020, 09:27 (1549 dage siden) @ Schienenwolf

Junckers er måske ikke så interesseret i et stort råvarelager?
[image]


Når nu du er så klog, så synes jeg, at du skal fortælle os, hvornår tømmer er frisk og ikke længere frisk og hvad gummiformuleringen "kortest mulig tid efter skovningen" dækker over i dage, uger eller måneder. Ellers er din lille notits jo ikke andet end noget intetsigende ævl og salgsgas, som man ikke kan sætte i relation til de 8 måneders lukning. Træ skal naturligvis være "frisk", men formentlig også nogenlunde tørt, så det ikke slår sig eller krymper alt for meget i produktionen og efterfølgende når parketgulvet er lagt. Din notits siger intet konkret om marginen for, hvornår træet kan bruges eller ikke bruges.


Men noget mere konkret (der skal heller ikke så meget til!) end en udokumenteret påstand om, at en stor produktionsvirksomhed - som arbejder med friske råvarer - kan håndtere 8 måneder uden leverancer.

Det er fint nok at forsøge at være sarkastisk, men det virker som regel bedst, hvis der er lidt substans bag. Ellers bliver det rent Trump-talk.

Gods til køge (Foto)

af Thorbjørn, 22/1 2020, 10:17 (1549 dage siden) @ Schienenwolf

Junckers er måske ikke så interesseret i et stort råvarelager?
[image]


Når nu du er så klog, så synes jeg, at du skal fortælle os, hvornår tømmer er frisk og ikke længere frisk og hvad gummiformuleringen "kortest mulig tid efter skovningen" dækker over i dage, uger eller måneder. Ellers er din lille notits jo ikke andet end noget intetsigende ævl og salgsgas, som man ikke kan sætte i relation til de 8 måneders lukning. Træ skal naturligvis være "frisk", men formentlig også nogenlunde tørt, så det ikke slår sig eller krymper alt for meget i produktionen og efterfølgende når parketgulvet er lagt. Din notits siger intet konkret om marginen for, hvornår træet kan bruges eller ikke bruges.

Du kunne jo selv begynde at sætte dig ind i det, du skryder om:
[image]

Gods til køge (Foto)

af P.Jensen, 22/1 2020, 11:27 (1549 dage siden) @ Thorbjørn

Meget god forklaring.

Træ som skal ligge i længere tid skal holdes vådt og derfor vander man træet - noget som ikke er helt billigt.
Tørt træ er væsentligt hårdere at save i idet vandindhold giver en vis smøring i processen. Man tørrer absolut ikke træ før det er savet ud.

I øvrigt brugte man tidligere søer som opbevaring af træ efter stormfald. Der går historier om at man ikke fik alle stammer op af søerne ved Tystrup-Bavelse på Midtsjælland igen. Nogle stammer var over tid gået til bunds, men af og til dannedes der luftlommer i træet så det kom op til overfladen i kortere tid. Man troede på et tidspunkt at Loch-Ness uhyrets fætter var kommet til Sjælland.

P.Jensen

Gods til køge (Foto)

af Frank Poulsen, 22/1 2020, 11:35 (1549 dage siden) @ P.Jensen

Det er ofte set at træet der ligger på Junckers plads i Køge bliver oversprøjtet med vand. Så det er tydeligt det skal holdes vådt.

Gods til køge (Foto)

af re20000, 21/1 2020, 22:49 (1549 dage siden) @ Schienenwolf

Hvordan tackles det når Ringsted - Næstved lukkes i 8 måneder?

JH


Hvis træet alene er til Junckers, så har firmaet vel tacklet det med at fylde både deres varelagre og deres råvarelager op, så de kan modstå de 8 måneder uden tog. Lukningen har jo trods alt været kendt i et stykke tid, og Junckers ledelse er mig bekendt kompetente folk, der arbejder sammen med transportørerne om at løse den slags småproblemer.


Mon ikke det er billigere at køre omvejen over S-banen end at fylde et lager til 8 måneders forbrug?


Kun hvis virksomheden ikke kan få afsat de 8 måneders oplagret produktion. Junckers produkter plejer dog at kunne sælges og forretningen er økonomisk velkonsolideret, så om råvarerne kommer i en koncentreret strøm forud for et midlertidigt transportstop eller drypvis over 8 måneder, tror jeg ikke har nogen betydning. Lagerplads til råvarerne har fabrikken givetvis i forvejen i form af en produktionsreserve som man kan tære på, måske til et års forbrug; bunkerne af oplagret tømmer bliver bare lidt større i en 8 måneders periode. Det er træ, det drejer sig om, ikke let fordærvelige varer som fx kød og mælk.


Mere gætværk. Har du spist for meget sydesalt?

Nold

Avatar

Gods til køge (Foto)

af Schienenwolf, Læsø, 22/1 2020, 09:10 (1549 dage siden) @ re20000

Hvordan tackles det når Ringsted - Næstved lukkes i 8 måneder?

JH


Hvis træet alene er til Junckers, så har firmaet vel tacklet det med at fylde både deres varelagre og deres råvarelager op, så de kan modstå de 8 måneder uden tog. Lukningen har jo trods alt været kendt i et stykke tid, og Junckers ledelse er mig bekendt kompetente folk, der arbejder sammen med transportørerne om at løse den slags småproblemer.


Mon ikke det er billigere at køre omvejen over S-banen end at fylde et lager til 8 måneders forbrug?


Kun hvis virksomheden ikke kan få afsat de 8 måneders oplagret produktion. Junckers produkter plejer dog at kunne sælges og forretningen er økonomisk velkonsolideret, så om råvarerne kommer i en koncentreret strøm forud for et midlertidigt transportstop eller drypvis over 8 måneder, tror jeg ikke har nogen betydning. Lagerplads til råvarerne har fabrikken givetvis i forvejen i form af en produktionsreserve som man kan tære på, måske til et års forbrug; bunkerne af oplagret tømmer bliver bare lidt større i en 8 måneders periode. Det er træ, det drejer sig om, ikke let fordærvelige varer som fx kød og mælk.

Mere gætværk. Har du spist for meget sydesalt?

Nold

Du er velkommen til at svare konkret på det spørgsmål, som jeg har stillet Thorbjørn, når nu du er sikker på, at jeg gætter. Kan du ikke det, så ved vi jo ikke, om din påstand om, at jeg gætter, er sand eller blot dum og latterlig. Så kom frit med din store viden på området, så du kan berige forummet.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Gods til køge (Foto)

af re20000, 22/1 2020, 18:46 (1548 dage siden) @ Schienenwolf

Næ, jeg aner da ikke en skid. Men det var sjovt at pirke lidt til din værtshusviden...
Du er nogen gange -men ikke denne!- en sjov havkat at have i hyttefadet, Jeg gir den næste bajer!

Nold

Gods til køge (Foto)

af OnkelJørn, 21/1 2020, 23:25 (1549 dage siden) @ Schienenwolf

Kun hvis virksomheden ikke kan få afsat de 8 måneders oplagret produktion. Junckers produkter plejer dog at kunne sælges og forretningen er økonomisk velkonsolideret, så om råvarerne kommer i en koncentreret strøm forud for et midlertidigt transportstop eller drypvis over 8 måneder, tror jeg ikke har nogen betydning. Lagerplads til råvarerne har fabrikken givetvis i forvejen i form af en produktionsreserve som man kan tære på, måske til et års forbrug; bunkerne af oplagret tømmer bliver bare lidt større i en 8 måneders periode. Det er træ, det drejer sig om, ikke let fordærvelige varer som fx kød og mælk.

Uvidenhed uden lige.

Avatar

Gods til køge (Foto)

af Schienenwolf, Læsø, 22/1 2020, 09:13 (1549 dage siden) @ OnkelJørn

Kun hvis virksomheden ikke kan få afsat de 8 måneders oplagret produktion. Junckers produkter plejer dog at kunne sælges og forretningen er økonomisk velkonsolideret, så om råvarerne kommer i en koncentreret strøm forud for et midlertidigt transportstop eller drypvis over 8 måneder, tror jeg ikke har nogen betydning. Lagerplads til råvarerne har fabrikken givetvis i forvejen i form af en produktionsreserve som man kan tære på, måske til et års forbrug; bunkerne af oplagret tømmer bliver bare lidt større i en 8 måneders periode. Det er træ, det drejer sig om, ikke let fordærvelige varer som fx kød og mælk.


Uvidenhed uden lige.

Så stil op i køen sammen med Thorbjørn og Nold. Berig os med din store viden, så det ikke ser ud, som også du er uvidende.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Gods til køge (Foto)

af OnkelJørn, 22/1 2020, 13:10 (1548 dage siden) @ Schienenwolf


Så stil op i køen sammen med Thorbjørn og Nold. Berig os med din store viden, så det ikke ser ud, som også du er uvidende.

Velkommen i den rigtige verden , din tastatur verden er langt fra virkeligheden.

Gods til køge (Foto)

af kme, 21/1 2020, 22:02 (1549 dage siden) @ Schienenwolf

Hvis træet alene er til Junckers, så har firmaet vel tacklet det med at fylde både deres varelagre og deres råvarelager op, så de kan modstå de 8 måneder uden tog.

Jeg tvivler på at Junckers har lagerkapacitet til otte måneders produktion.

Avatar

Gods til køge (Foto)

af Schienenwolf, Læsø, 22/1 2020, 09:24 (1549 dage siden) @ kme

Hvis træet alene er til Junckers, så har firmaet vel tacklet det med at fylde både deres varelagre og deres råvarelager op, så de kan modstå de 8 måneder uden tog.

Jeg tvivler på at Junckers har lagerkapacitet til otte måneders produktion.

Jeg tvivler på, at du har fattet, at jeg ikke skriver "otte måneders produktion" men otte måneders afsætning (varelagre) samt en vis produktion. Produktion og lagerstyring er to forskellige ting, som der kan skrues på uafhængigt af hinanden, når blot virksomheden er en smule på forkant.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Gods til køge

af krabsen, 22/1 2020, 09:59 (1549 dage siden) @ Schienenwolf

Hvis træet alene er til Junckers, så har firmaet vel tacklet det med at fylde både deres varelagre og deres råvarelager op, så de kan modstå de 8 måneder uden tog.

Jeg tvivler på at Junckers har lagerkapacitet til otte måneders produktion.


Jeg tvivler på, at du har fattet, at jeg ikke skriver "otte måneders produktion" men otte måneders afsætning (varelagre) samt en vis produktion. Produktion og lagerstyring er to forskellige ting, som der kan skrues på uafhængigt af hinanden, når blot virksomheden er en smule på forkant.

Tvivler på, at du har fattet hvad du selv har skrevet - prøv evt. at genlæse..
En gedigent gang bolværksmatroseri sammenblandet med tydeligt ukendskab til substansen.

Du kunne overveje lidt genopfriskning af Holberg. ;-)

Gods til køge (Foto)

af P.Jensen, 22/1 2020, 11:40 (1549 dage siden) @ Schienenwolf

Uanset om det er det ene eller det andet - Hvis Junckers ikke kan producere i perioden ville vi have hørt om det. Man sætter ikke den største del af de 335 ansatte på deltid eller "orlov" i 8 måneder fordi en jernbane lukkes i en periode.

Så der er fundet en løsning af en eller anden art - rettidig omhu - så Juncker kan arbejde videre uanset.…

P.Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak