Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er køreplanen for M4? (Generelt)

af KKLD, 23/1 2020, 11:28 (1554 dage siden)

Hej Alle,

Hvad er køreplanen for M4? Inde på deres hjemmeside kan man ikke se noget: https://m.dk/rejser/se-metroens-koereplan/

Vil M4 have den samme køreplan som M3? (Og vil M3, når M4 åbner, køre i begge retningen om natten?)


Derudover, er der status på de ekstra tog til M1+M2 og er det korrekt forstået at de vil køre hvert 3. minut i stedet for hvert 4. minut i myldretiden?

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 23/1 2020, 13:17 (1554 dage siden) @ KKLD

På M4 kommer togene vel bare til at køre i samme takt som M3, så der skiftevis er et M3 og et M4 tog på det centrale afsnit. På M1/M2 bliver takten vel også bare sat op når de nye tog bliver indsat, men jeg kan ikke huske hvor meget. Hvert 3. minut på hver af de to linjer lyder rigtigt.

Jeg har til gengældt tænkt meget på om tog i cityringen vil skifte mellem M3 og M4 efterhånden som de skal indsættes i drift eller tages ud af drift. Om morgenen når frekvensen øges kunne man jo f.x. køre togene til Orientkaj og så skifte dem fra M3 til M4 når de kommer til Østerport (så de fortsætter til Enghave Plads). Skal man reducere frekvensen kunne man omvendt lade et M3 i spor køre til Orientkaj og så tilbage og ud som M4. Eller vil man gøre det som nu, hvor man bare meddeler, at M3 har endestation på hovedbanen?

Hvad er køreplanen for M4?

af Bongo-Anders, 23/1 2020, 14:44 (1554 dage siden) @ mpp

Hvis jeg ikke husker forkert så vil der være cirka 1/3 af togene som er M4 og 2/3 som er M3.

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 23/1 2020, 18:11 (1554 dage siden) @ Bongo-Anders

Hvis jeg ikke husker forkert så vil der være cirka 1/3 af togene som er M4 og 2/3 som er M3.

Det er nemlig helt korrekt :)

Man får samtidig mulighed for at lave “stammebytte” mellem de 2 linjer som man fx kender det fra s-tog.

Men når man opruster driften er der absolut ingen mening i at køre er M3 tog til Orientkaj for at sætte det i drift fra Østerport fx. Det vil blive sat i drift ved København H i retningen mod uret og Enghave Plads i retning med uret. Gør man andet, har man ihvertfald ikke passagerernes bedste for øje

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 23/1 2020, 18:49 (1554 dage siden) @ Banemanden

Stammebytte er det når man skifter linjenummer på toget undervejs? Eller hvad er det?

Og hvordan bliver M3 præcist sat in? Mod uret kører det vel bare til perron i spor 1 på København H, men vender det i tunnelen når det kører med uret? Sådan at første stop hvor toget kan tage passagerer med er Enghave Plads? Og tilsvarende er sidste station Enghave plads når det tages ud af drift den anden vej?

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 23/1 2020, 20:25 (1553 dage siden) @ mpp

Stammebytte er det når man skifter linjenummer på toget undervejs? Eller hvad er det?

lige præcis, hvor man bytter det ene over med det andet, så det passer med en tur på værksted eller andet.

Og hvordan bliver M3 præcist sat in? Mod uret kører det vel bare til perron i spor 1 på København H, men vender det i tunnelen når det kører med uret? Sådan at første stop hvor toget kan tage passagerer med er Enghave Plads? Og tilsvarende er sidste station Enghave plads når det tages ud af drift den anden vej?

I spor 1 passer det med København H som første stop i samme køreretning. I spor 2 kører togene op mellem hovedbanen og Enghave plads og skifter køreretning og ellers bare i drift.

Det er til gengæld noget andet når togene skal tages ud af drift. Dette sker på København H i spor 2 eller Østerport i spor 1 (nogle gange også Kh spor 1, hvis afstanden til toget bagved er lang nok). Efter Østerport krydser togene så over i spor 2 ved øster Søgade skakten og kører uden passagerer hjem i spor 2. Der bliver tager højde for, at passagererne mærker mindst muligt til udtagning og derfor er der udnævnt tre steder man kan gøre det. Nørrebro er den 3. men denne bruges ikke til formålet så tit.

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 23/1 2020, 21:29 (1553 dage siden) @ Banemanden

Ah, interessant nok. Så man bakker så at sige ud fra hovedbanen. Det må så give nogle udfordringer når man begynder at køre til Ny Ellebjerg også da de tog også skal dreje af mellem Enghave Plads og København H?

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 24/1 2020, 02:20 (1553 dage siden) @ mpp

Ah, interessant nok. Så man bakker så at sige ud fra hovedbanen. Det må så give nogle udfordringer når man begynder at køre til Ny Ellebjerg også da de tog også skal dreje af mellem Enghave Plads og København H?

Njah, bakker er ikke den helt rigtige term ;) Toget skifter bare køreretning. Det tager 10-15 sekunder, så det er ikke nogen langsommelig proces. Depotet ligger midt mellem Havneholmen st. Der bliver som sådan ingen opstart af togdrift, fordi togene kører hele natten, men de vil være nemme at sætte i drift i det område dernede.

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 24/1 2020, 11:28 (1553 dage siden) @ Banemanden

Ah, interessant nok. Så man bakker så at sige ud fra hovedbanen. Det må så give nogle udfordringer når man begynder at køre til Ny Ellebjerg også da de tog også skal dreje af mellem Enghave Plads og København H?


Njah, bakker er ikke den helt rigtige term ;) Toget skifter bare køreretning. Det tager 10-15 sekunder, så det er ikke nogen langsommelig proces. Depotet ligger midt mellem Havneholmen st. Der bliver som sådan ingen opstart af togdrift, fordi togene kører hele natten, men de vil være nemme at sætte i drift i det område dernede.

Interessant. Er det det, at skifte retning, der tager 10-15 sekunder? Det tager vel lige et minut at komme helt fri af spor 2 så det næste tog kan køre igennem normalt?

Ift Ny Ellebjerg var mit spørgsmål om der ikke er endnu et skiftespor længere mod syd. Og at det vil gøre det dumt at køre mod køreretningen i spor 2 da man så også skal blokere tog fra Havneholmen i længere tid?

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 24/1 2020, 12:33 (1553 dage siden) @ mpp

Ah, interessant nok. Så man bakker så at sige ud fra hovedbanen. Det må så give nogle udfordringer når man begynder at køre til Ny Ellebjerg også da de tog også skal dreje af mellem Enghave Plads og København H?


Njah, bakker er ikke den helt rigtige term ;) Toget skifter bare køreretning. Det tager 10-15 sekunder, så det er ikke nogen langsommelig proces. Depotet ligger midt mellem Havneholmen st. Der bliver som sådan ingen opstart af togdrift, fordi togene kører hele natten, men de vil være nemme at sætte i drift i det område dernede.


Interessant. Er det det, at skifte retning, der tager 10-15 sekunder? Det tager vel lige et minut at komme helt fri af spor 2 så det næste tog kan køre igennem normalt?

Ift Ny Ellebjerg var mit spørgsmål om der ikke er endnu et skiftespor længere mod syd. Og at det vil gøre det dumt at køre mod køreretningen i spor 2 da man så også skal blokere tog fra Havneholmen i længere tid?

Ja, retningsskiftet tager 10-15 sek. M3 og M4 kører på CBTC så togdriften fortsætter som hidtil, hvis bare du kan finde et lille hul hvor der er plads til toget indsættes. Kommer der et passagertog fra København H mens toget vender har man været lidt optimistisk, men togene kører med en afstand på ned til 30 meter når det er rigtig tæt så det er ikke noget der som sådan er en forhindring.

Sporskifter er generelt noget de har forsøgt at undgå da de skulle finde pengene frem. Skaktene med crossovers/sporskifter er vanvittigt dyre at bygge og derfor er der fx kun to af dem på M3. Den ene ligger under Nørrebroparken og den anden ligger midt i og under Sortedamssøen. Desuden er der en før Orientkaj. Og så er der et lille lommespor ved Nørrebroparken, som dog er mere eller mindre ubrugeligt, medmindre du har et defekt tog i spor 1 du ikke vil køre hjem med det samme.

Jeg synes ikke at have set, at der kommer mere end en enkelt crossover på Sydhavn. Selvom det gør trafikken noget mere fleksibel i tilfælde af hændelser med etablering af alternativ drift. Må så også sige, at vi endnu ikke har haft brug for alternativ drift en eneste gang på M3. De fleste problemer kan løses på 10-12 minutter, selvom enkelte tilfælde har været noget længere.

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 24/1 2020, 14:20 (1553 dage siden) @ Banemanden

Ja, det giver jo sådan set meget god mening at skaktene er dyre at bygge. På Sydhavnsmetroen skal der givetvist også laves et afgreningskammer, men det bliver vel bare uden mulighed for at skifte fra spor 1 til spor 2? Så kan man skifte spor ved Ny Ellebjerg. I princippet kunne man vel lave noget ved Enghave Brygge, men det er så spørgsmålet om det giver mening.

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 24/1 2020, 15:02 (1553 dage siden) @ mpp

Ja, det giver jo sådan set meget god mening at skaktene er dyre at bygge. På Sydhavnsmetroen skal der givetvist også laves et afgreningskammer, men det bliver vel bare uden mulighed for at skifte fra spor 1 til spor 2? Så kan man skifte spor ved Ny Ellebjerg. I princippet kunne man vel lave noget ved Enghave Brygge, men det er så spørgsmålet om det giver mening.

Ja, afgreningskammeret er som det der ligger under halmtorvet, uden mulighed for at skifte mellem 1 og 2. Afgreningskammeret er allerede lavet i forbindelse med M3 og sporskifterne og 3 meter skinner ligger dernede. Det er dermed regnet ind og kalkuleret med. Afgreningskammeret hedder HAH/Havneholmen, og det forvirrer lidt da den kommende station også skal hedde det, men har en anden forkortelse. Muligvis skal den bare hedde Holmen.

Jeg er ikke sikker på, at udgiften ved sådan en skakt står mål med de ønsker man har for det hele og den effekt det vil give, men jeg synes da tanken om udvidelse mod Hvidovre Hospital er spændende i denne anledning. Der ligger et sporskifte ved Ny Ellebjerg pludselig rigtig fornuftigt.

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 24/1 2020, 17:35 (1553 dage siden) @ Banemanden

Bestemt. Der skal vel alligevel være et sted at krydse over der så togene kan komme over i det andet spor når de skal tilbage. Sporene stopper vel umiddelbart efter stationen, eller gør man det på en eller anden måde "let" at udvide det senere uden at skulle pille det hele fra hinanden? Borer man hen til Ny Ellebjerg fra den anden side på et tidspunkt skal maskinen vel stadig op igen? Eller kan man skille den ad i jorden og sende den op en anden vej?

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 24/1 2020, 19:53 (1552 dage siden) @ mpp

Jeg ved ikke helt hvordan, men fx er Orientkaj lavet sådan, at der er skinner et stykke efter stationen (Måske 50-60 meter) og jeg forventer det bliver det samme ved Ny Ellebjerg. Som minimum som sikkerhedsafstand. Det er sjældent noget der kan bruges. Fx er de der buffer-zoner ikke noget vi har mulighed for at sende tog ud i.

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 26/1 2020, 00:47 (1551 dage siden) @ Banemanden

Hvilke bufferzoner er det I ikke kan sende tog ud i? På både Vanløse og i lufthavnen synes jeg da jeg har set tog holde parkeret så at sige i sporenes forlængelse. Men det er måske ikke normal drift og kun når der er manuel betjening af togene?

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 26/1 2020, 05:24 (1551 dage siden) @ mpp

Hvilke bufferzoner er det I ikke kan sende tog ud i? På både Vanløse og i lufthavnen synes jeg da jeg har set tog holde parkeret så at sige i sporenes forlængelse. Men det er måske ikke normal drift og kun når der er manuel betjening af togene?

Det er mig bekendt ikke noget man bruger ret ofte. Ihvertfald slet ikke i Vanløse, hvor der er et pockettrack i nærheden også. Bufferzonen er egentlig bare et stykke skinne der ligger lidt længere ud og som sørger for der i allerværste tilfælde ikke er et tog der kører ud over kanten (og som regel også er forberedt til forlængelse), men som ikke er en del af systemet med strækningsblokke, signalmærker og strømskinne.

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 27/1 2020, 11:22 (1550 dage siden) @ Banemanden

Det giver mening. Jeg har set et tog med en defekt dør blive bugseret derud på Vanløse, men ellers ikke rigtigt set det i brug.

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af PD Hansen, 26/1 2020, 20:47 (1550 dage siden) @ Banemanden

Afgreningskammeret hedder HAH/Havneholmen, og det forvirrer lidt da den kommende station også skal hedde det, men har en anden forkortelse. Muligvis skal den bare hedde Holmen.


"Holmen" vil være et ret dårligt ændret navn for Havneholmen station.

Dels forbinder de fleste københavnere vel stadig Holmen med flådestationen af dette navn, og området deromkring. (Slots- og Kulturstyrelsen anfører: "'Holmen' er en fællesbetegnelse, der dækker Gammelholm, Nyholm, Frederiksholm, Dokøen, Arsenaløen, Bodenhoffs Plads og dokken på Christianshavn.") Dvs. et helt andet sted i byen, langt fra Havneholmen.

Dels findes også Sluseholmen station på M4. Og der er vel ingen grund til at skabe unødig ny forvirring.

Den bedste løsning for alle er vel at sælge stationsnavnet til Fisketorvet, der jo allerede også har købt en undertitel på Dybbølsbro. Og hvis det ikke lykkes, så beholde Havneholmen station.

Jeg håber ikke at Metroselskabet skaber tradition for fjollet navngivning, lige som "Universitetet" station på M1, der ikke lå ved KUA (pga. ændrede planer), og hvor navneændring var dyr og først blev gennemført 4 år efter åbningen.

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af mikedk2100, 26/1 2020, 21:58 (1550 dage siden) @ PD Hansen

Den bedste løsning for alle er vel at sælge stationsnavnet til Fisketorvet, der jo allerede også har købt en undertitel på Dybbølsbro. Og hvis det ikke lykkes, så beholde Havneholmen station.

Hvorfor sælge navnet? Har DR Byen eller Bella Center da betalt for deres stationsnavn?

Men er enig. Kald den dog Fisketorvet, da stationen - modsat DR Byen og Bella Center - får direkte kontakt med indkøbscenteret.

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af steenth, 26/1 2020, 22:05 (1550 dage siden) @ mikedk2100

Den bedste løsning for alle er vel at sælge stationsnavnet til Fisketorvet, der jo allerede også har købt en undertitel på Dybbølsbro. Og hvis det ikke lykkes, så beholde Havneholmen station.


Hvorfor sælge navnet? Har DR Byen eller Bella Center da betalt for deres stationsnavn?

Men er enig. Kald den dog Fisketorvet, da stationen - modsat DR Byen og Bella Center - får direkte kontakt med indkøbscenteret.

Det er kommunen, som har kaldt området for Havneholmen. Og det er mere end Fisketorvet....

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af mikedk2100, 26/1 2020, 22:34 (1550 dage siden) @ steenth

Det er kommunen, som har kaldt området for Havneholmen. Og det er mere end Fisketorvet....

Ligesom DR Byen og Bella Center er mere end de to ting. Så det argument giver ingen mening. Men du har selvfølgelig lov til at mene, at det ikke bør hedde Fisketorvet :-)

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af PD Hansen, 26/1 2020, 22:35 (1550 dage siden) @ mikedk2100

Hvorfor sælge navnet? Har DR Byen eller Bella Center da betalt for deres stationsnavn?

Men er enig. Kald den dog Fisketorvet, da stationen - modsat DR Byen og Bella Center - får direkte kontakt med indkøbscenteret.


DR-byen og Bella Center kan ikke rigtigt sammenlignes med Fisketorvet. DR er offentligt, og Bella Center havde (den gang stationen blev navngivet) både staten, Københavns Kommune og Nationalbanken som storaktionærer.

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af mikedk2100, 26/1 2020, 22:41 (1550 dage siden) @ PD Hansen

DR-byen og Bella Center kan ikke rigtigt sammenlignes med Fisketorvet. DR er offentligt, og Bella Center havde (den gang stationen blev navngivet) både staten, Københavns Kommune og Nationalbanken som storaktionærer.

Det er jeg så ikke enig i, at bare fordi det var det offentlige, så må man godt kalde det ved institutionens navn. Det skal først og fremmest være navne, der giver mening. Hvad både DR Byen, Bella Center og Fisketorvet gør (for argumentet Kunne være, at det ikke behøver være indkøbscenteret, men derimod Fisketorvet, som var der for længe siden)

Og der gør Havneholmen måske også, bortset fra det så er 2 steder i Metroen, og at folk vil forbinde det med indkøbscenteret og derfor kalde det Fisketorvet i folkemunde.

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 26/1 2020, 23:11 (1550 dage siden) @ mikedk2100

Blev et par S Tog stationer ikke om døbt fra et gade navn, til et område/distrikt navn. Godthåbsvej til Grøndalspark?
Synes der var en mere.
Så derfra vil havneholm være rigtigt. Personligt er jeg mere til Fisketorvet, eller Dybbølsbro

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af Mads, 27/1 2020, 08:43 (1550 dage siden) @ mikedk2100

DR-byen og Bella Center kan ikke rigtigt sammenlignes med Fisketorvet. DR er offentligt, og Bella Center havde (den gang stationen blev navngivet) både staten, Københavns Kommune og Nationalbanken som storaktionærer.


Det er jeg så ikke enig i, at bare fordi det var det offentlige, så må man godt kalde det ved institutionens navn. Det skal først og fremmest være navne, der giver mening. Hvad både DR Byen, Bella Center og Fisketorvet gør (for argumentet Kunne være, at det ikke behøver være indkøbscenteret, men derimod Fisketorvet, som var der for længe siden)

Og der gør Havneholmen måske også, bortset fra det så er 2 steder i Metroen, og at folk vil forbinde det med indkøbscenteret og derfor kalde det Fisketorvet i folkemunde.

Udover de nævnte er der også Forum metrostation. Forum er også privatejet.
Angående Bella Center, så har det lagt navnt til Bellakvarteret. - https://bellakvarter.dk/

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af mikedk2100, 27/1 2020, 08:56 (1550 dage siden) @ Mads

Udover de nævnte er der også Forum metrostation. Forum er også privatejet.
Angående Bella Center, så har det lagt navnt til Bellakvarteret. - https://bellakvarter.dk/

Det er sandt - og på S-banen har man Carlsberg, som i høj grad også er privat. Stoppet burde vel hedde Carlsberg Byen, hvis det skulle henvise til det nærliggende område med samme navn.

Movia/DOT har jo også et stoppested, der hedder Fisketorvet. Stoppestedet ved Ikea Taastrup hedder også netop Ikea. Og uden at vide det, så er det vel det samme ved City 2, Lyngby Storcenter, Rødovrecenteret osv.

Og ja, lige med Fisketorvet, så kunne man sagtens argumentere for, at stationen kommer til at ligge under Fisketorvet, når de udvider lige om lidt, hvorfor navnet ville være nærliggende ;)

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af PD Hansen, 27/1 2020, 10:11 (1550 dage siden) @ mikedk2100

Udover de nævnte er der også Forum metrostation. Forum er også privatejet.
Angående Bella Center, så har det lagt navnt til Bellakvarteret. - https://bellakvarter.dk/


Det er sandt - og på S-banen har man Carlsberg, som i høj grad også er privat. Stoppet burde vel hedde Carlsberg Byen, hvis det skulle henvise til det nærliggende område med samme navn.

Movia/DOT har jo også et stoppested, der hedder Fisketorvet. Stoppestedet ved Ikea Taastrup hedder også netop Ikea. Og uden at vide det, så er det vel det samme ved City 2, Lyngby Storcenter, Rødovrecenteret osv.

Og ja, lige med Fisketorvet, så kunne man sagtens argumentere for, at stationen kommer til at ligge under Fisketorvet, når de udvider lige om lidt, hvorfor navnet ville være nærliggende ;)


Forum var på daværende tidspunkt også med væsentlige offentlige ejerandele.

Carlsberg har jo netop betalt.

Ikea Taastrup: ved det stoppested findes der måske ikke ret meget andet end Ikea? Og der er næppe den store kommercielle værdi i navnet på stoppestedet, da folk næppe er kommet forbi ved et tilfælde.

Frederiksberg station hedder ikke Frederiksberg-centret. Ørestad hedder ikke Fields. Kongens Nytorv hedder ikke Magasin (som i øvrigt betalte for kælder-indgangen, men måske ikke nok).

Når der er en kommerciel værdi, og stationen ligger i et område med andre rejsemål, kan jeg ikke se hvorfor navnet skulle foræres væk til rent private virksomheder.

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af Bjarke Hvass, Valby, 27/1 2020, 10:41 (1550 dage siden) @ PD Hansen


Ikea Taastrup: ved det stoppested findes der måske ikke ret meget andet end Ikea? Og der er næppe den store kommercielle værdi i navnet på stoppestedet, da folk næppe er kommet forbi ved et tilfælde.

Der ligger også en Jysk, Babysam og Fætter BR samt nogle outlet butikker. Ikea er dog klart den største butik og har så vidt jeg se ligget her siden 1975.
Stoppestedet Hveen Boulevard (tidligere Skat) blev tidligere i højtaleren ofte nævnt som Ikea udover den officielle betegnelse.

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af Rørvig Station, 27/1 2020, 19:02 (1549 dage siden) @ PD Hansen

Frederiksberg station hedder ikke Frederiksberg-centret. Ørestad hedder ikke Fields. Kongens Nytorv hedder ikke Magasin (som i øvrigt betalte for kælder-indgangen, men måske ikke nok).

Hm. Jeg har noteret mig at Rådhuspladsen (i Kbh.s kommune) efter Movias opfattelse har skiftet navn til "Rådhuspladsen Station". Jeg tvivler på at Københavns Kommunes vejnavneudvalg har godkendt navneændringen.

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af larsht, 27/1 2020, 19:34 (1549 dage siden) @ Rørvig Station

Frederiksberg station hedder ikke Frederiksberg-centret. Ørestad hedder ikke Fields. Kongens Nytorv hedder ikke Magasin (som i øvrigt betalte for kælder-indgangen, men måske ikke nok).


Hm. Jeg har noteret mig at Rådhuspladsen (i Kbh.s kommune) efter Movias opfattelse har skiftet navn til "Rådhuspladsen Station". Jeg tvivler på at Københavns Kommunes vejnavneudvalg har godkendt navneændringen.

Hmmm, jeg har noteret mig at der ligger en station på Rådhuspladsen, og at busserne holder ved den station.......

Jeg tror vist det er retvisende at skrive Rådhuspladsen station i den forbindelse ;)

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af mpp, 27/1 2020, 19:38 (1549 dage siden) @ larsht

Det er jo netop ikke meningen at metrostationerne skal være stationer på samme måde som de øvrige stationer. På Enghave Plads skal man f.x. gå et stykke fra metroen til bussen, netop fordi de to ting ikke hænger sammen. Ligeledes på Trianglen.

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af larsht, 27/1 2020, 19:55 (1549 dage siden) @ mpp

Det er jo netop ikke meningen at metrostationerne skal være stationer på samme måde som de øvrige stationer. På Enghave Plads skal man f.x. gå et stykke fra metroen til bussen, netop fordi de to ting ikke hænger sammen. Ligeledes på Trianglen.

Det kommer sandeligt an på hvilken bus du ønsker at køre med fra Trianglen

https://dinoffentligetransport.dk/media/2035/trianglen.pdf

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af larsht, 27/1 2020, 19:56 (1549 dage siden) @ larsht

Det er jo netop ikke meningen at metrostationerne skal være stationer på samme måde som de øvrige stationer. På Enghave Plads skal man f.x. gå et stykke fra metroen til bussen, netop fordi de to ting ikke hænger sammen. Ligeledes på Trianglen.


Det kommer sandeligt an på hvilken bus du ønsker at køre med fra Trianglen

https://dinoffentligetransport.dk/media/2035/trianglen.pdf

Samt på Enghave Plads.....

https://dinoffentligetransport.dk/media/2014/enghave-plads.pdf

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af mpp, 27/1 2020, 20:11 (1549 dage siden) @ larsht

Jeg har kun skiftet mellem 1A og metroen på Enghave Plads og man skal da gå et stykke. Det ændrer ikke på at det virker lidt omsonst at kalde forskellige steder, der allerede har et navn, noget med station alene fordi der er en metro.

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af larsht, 27/1 2020, 20:23 (1549 dage siden) @ mpp

Jeg har kun skiftet mellem 1A og metroen på Enghave Plads og man skal da gå et stykke. Det ændrer ikke på at det virker lidt omsonst at kalde forskellige steder, der allerede har et navn, noget med station alene fordi der er en metro.

Ikke desto mindre indikerer det i allerhøjeste grad at man kan skifte til en slags tog på lokaliteten :)

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af PD Hansen, 27/1 2020, 22:54 (1549 dage siden) @ mpp

Jeg har kun skiftet mellem 1A og metroen på Enghave Plads og man skal da gå et stykke. Det ændrer ikke på at det virker lidt omsonst at kalde forskellige steder, der allerede har et navn, noget med station alene fordi der er en metro.


Der er også ret langt fra bus til S-tog på Hovedbanegården. Alligevel giver det fin mening for kunderne at signalere at der er en station i nærheden. Jeg studsede også først over "Råhuspladsen station" i højttalerudkald i bussen, men det er jo ikke anderledes end "Vesterport station". Og ja, metro er vel også en slags tog, selv om det muligvis er ikke opfattes helt så fint for nogle ;-) Kunderne er nok ligeglade med de tekniske forskelle, når bare det kører på skinner, adskilt fra anden trafik, og går tilpas stærk.

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af Rail, 27/1 2020, 17:39 (1550 dage siden) @ Mads

DR-byen og Bella Center kan ikke rigtigt sammenlignes med Fisketorvet. DR er offentligt, og Bella Center havde (den gang stationen blev navngivet) både staten, Københavns Kommune og Nationalbanken som storaktionærer.


Det er jeg så ikke enig i, at bare fordi det var det offentlige, så må man godt kalde det ved institutionens navn. Det skal først og fremmest være navne, der giver mening. Hvad både DR Byen, Bella Center og Fisketorvet gør (for argumentet Kunne være, at det ikke behøver være indkøbscenteret, men derimod Fisketorvet, som var der for længe siden)

Og der gør Havneholmen måske også, bortset fra det så er 2 steder i Metroen, og at folk vil forbinde det med indkøbscenteret og derfor kalde det Fisketorvet i folkemunde.


Udover de nævnte er der også Forum metrostation. Forum er også privatejet.
Angående Bella Center, så har det lagt navnt til Bellakvarteret. - https://bellakvarter.dk/

Det er godt nok noget rod når Bella Centret fik navn af Bellahøj... Har aldrig forstået at det ikke fik nyt navn da det blev "flyttet" (Grøndals centeret ligger jo på Bella Centrets oprindelige placering).

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af PD Hansen, 27/1 2020, 23:02 (1549 dage siden) @ Rail

Det er godt nok noget rod når Bella Centret fik navn af Bellahøj... Har aldrig forstået at det ikke fik nyt navn da det blev "flyttet" (Grøndals centeret ligger jo på Bella Centrets oprindelige placering).


Det er vel sjældent at man ændrer en virksomhed eller institutions navn, fordi den flytter til større lokaler. Uanset årsagen til det oprindelige navn, har det måske været godt indarbejdet blandt de kunder/besøgende man ønskede skulle "flytte med"?

Avatar

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/1 2020, 13:39 (1549 dage siden) @ PD Hansen

Det er godt nok noget rod når Bella Centret fik navn af Bellahøj... Har aldrig forstået at det ikke fik nyt navn da det blev "flyttet" (Grøndals centeret ligger jo på Bella Centrets oprindelige placering).

Det er vel sjældent at man ændrer en virksomhed eller institutions navn, fordi den flytter til større lokaler. Uanset årsagen til det oprindelige navn, har det måske været godt indarbejdet blandt de kunder/besøgende man ønskede skulle "flytte med"?

Blågårds seminarium lå til sidst ikke ved Blågårds plads, Jonstrup Statsseminarium sluttede i Lyngby og ikke i Jonstrup, Lyngby Landbrugsskole endte ved Hillerød. Der er sikkert mange andre eksempler.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af steenth, 28/1 2020, 14:23 (1549 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er godt nok noget rod når Bella Centret fik navn af Bellahøj... Har aldrig forstået at det ikke fik nyt navn da det blev "flyttet" (Grøndals centeret ligger jo på Bella Centrets oprindelige placering).

Det er vel sjældent at man ændrer en virksomhed eller institutions navn, fordi den flytter til større lokaler. Uanset årsagen til det oprindelige navn, har det måske været godt indarbejdet blandt de kunder/besøgende man ønskede skulle "flytte med"?


Blågårds seminarium lå til sidst ikke ved Blågårds plads, Jonstrup Statsseminarium sluttede i Lyngby og ikke i Jonstrup, Lyngby Landbrugsskole endte ved Hillerød. Der er sikkert mange andre eksempler.

Lyngby Landbrugsskole er blevet endnu engang og ligger nu ved Roskilde på Ledreborg Allé. Dog er den blevet af Roskilde Teknisk Skole og Landbrugsskolen Sjælland.

Og tilbage det oprindelige Københavns Fisketorv, som lå hvor butikscenteret er nu, er flyttet ud i Nordhavnen. Og en station bliver sig i mindre grad end virksomheder.

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/1 2020, 14:24 (1549 dage siden) @ Michael Deichmann

Englandsvej
duk og væk var han....:-D :-D

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af Banemanden, 27/1 2020, 04:02 (1550 dage siden) @ PD Hansen

Den kommer til at hedde Havneholmen, men der ligger et afgreningskammer kort forinden som også hedder Havneholmen. De har hver deres forkortelse hvor afgreningen hedder HAH hedder stationen HOL Det kan skabe noget forvirring, at du kalder to steder for det samme, særligt når det i dette tilfælde er steder med to ret forskellige funktioner. Stationen ved sluseholmen kommer til at ligge lige ved Slusen og navnet var i projektfasen "Slusen". Forkortelsen bliver SLU og det er slået fast at navnet bliver Sluseholmen.... Men det betyder jo at stationen derude er opkaldt efter en enkelt vej som den ikke engang lægger ved. Til gengæld ved de fleste hvad man mener.

Det samme med Havneholmen. Som andre nævner, er der en faens masse mere end et storcenter ved Havneholmen.

Havneholmen eller nyt forvirrende stationsnavn på M4?

af PD Hansen, 27/1 2020, 10:34 (1550 dage siden) @ Banemanden

Den kommer til at hedde Havneholmen,


Tak for beroligende uddybning :)

Hvad er køreplanen for M4?

af KKLD, 23/1 2020, 15:55 (1554 dage siden) @ mpp

På M4 kommer togene vel bare til at køre i samme takt som M3, så der skiftevis er et M3 og et M4 tog på det centrale afsnit. På M1/M2 bliver takten vel også bare sat op når de nye tog bliver indsat, men jeg kan ikke huske hvor meget. Hvert 3. minut på hver af de to linjer lyder rigtigt.

Jeg har til gengældt tænkt meget på om tog i cityringen vil skifte mellem M3 og M4 efterhånden som de skal indsættes i drift eller tages ud af drift. Om morgenen når frekvensen øges kunne man jo f.x. køre togene til Orientkaj og så skifte dem fra M3 til M4 når de kommer til Østerport (så de fortsætter til Enghave Plads). Skal man reducere frekvensen kunne man omvendt lade et M3 i spor køre til Orientkaj og så tilbage og ud som M4. Eller vil man gøre det som nu, hvor man bare meddeler, at M3 har endestation på hovedbanen?

Så vidt jeg ved er Orientkaj ligesom Vanløse og Lufthavnen hvor der er 2 spor der ender blindt. Dette, sammen med at depotet ligger tæt på København H så togene holder der når de ikke er i brug, betyder vel at togene kommer til at køre fra København H i myldretiden og til København H når myldretiden er ovre.

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 23/1 2020, 18:09 (1554 dage siden) @ KKLD

Togene på M4 kører ud til depotet og vender når de har haft København H som endestation :) Derefter vender de om og kører tilbage til Orientkaj

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 23/1 2020, 18:45 (1554 dage siden) @ Banemanden

Men kan skinnerne ved Orientkaj ikke godt bruges til at stille et tog, hvis der køres videre efter stationen? Det ses jo også både i Vanløse og Lufthavnen. Så kan de senere sættes i drift fra Orientkaj når frekvensen sættes op igen.

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 23/1 2020, 20:17 (1553 dage siden) @ mpp

Det kan man sagtens, men det forventes at det primært vil være defekte tog der vil blive brugt til at blive parkeret der, da afstanden til depotet er forholdvis kort. Når engang Ny Ellebjerg og Sydhavn kommer på, ændres tingene højest sandsynligt.

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 23/1 2020, 21:30 (1553 dage siden) @ Banemanden

Cool. Jeg glæder mig til at prøve M4 når den er klar :)

Sporplan for M4?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/1 2020, 21:34 (1553 dage siden) @ mpp

Findes det evt med Sydhavnen

Sporplan for M4?

af Banemanden, 24/1 2020, 02:28 (1553 dage siden) @ hummel_62

Findes det evt med Sydhavnen

Det findes et eller andet sted, men jeg ved ikke helt hvor. Jeg ved dog, der kommer til at være en skakt med sporskifter ved Ny Ellebjerg og ellers ved Havneholmen hvor man kan komme mod depotet.

Sporet ud mod Ny Ellebjerg vil være spor 2, og fra Ny Ellebjerg mod Kh vil være spor 1. Men lur mig om ikke der er nogle tegninger et sted, på det fagre internet.

Hvad er køreplanen for M4?

af KKLD, 23/1 2020, 19:55 (1553 dage siden) @ Banemanden

Togene på M4 kører ud til depotet og vender når de har haft København H som endestation :) Derefter vender de om og kører tilbage til Orientkaj

Må man som passager blive i toget mens det vender?

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 23/1 2020, 20:19 (1553 dage siden) @ KKLD


Må man som passager blive i toget mens det vender?

Som sådan er hensigten og meningen det ikke skal ske og togene kommer muligvis til at være bemandede frem og tilbage for at undgå at netop dette sker. Strækningen ovenjords er dog så begrænset, at man knapt vil nå at få noget at se. Man kan se det hele ved at stå ved lokomotivværkstedet og kigge gennem hegnet ved Otto buses vej, hvis man vil have et kig med

Avatar

Hvad er køreplanen for M4?

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 24/1 2020, 07:23 (1553 dage siden) @ Banemanden


Må man som passager blive i toget mens det vender?


Som sådan er hensigten og meningen det ikke skal ske og togene kommer muligvis til at være bemandede frem og tilbage for at undgå at netop dette sker. Strækningen ovenjords er dog så begrænset, at man knapt vil nå at få noget at se. Man kan se det hele ved at stå ved lokomotivværkstedet og kigge gennem hegnet ved Otto buses vej, hvis man vil have et kig med


Toget kommer op fra tunellen i det sorte hul, øverst i midten. Kommer til et af de to spor, yderst til højre hvor der holder et, eller det tomme spor. Herefter returneres til tunellen.
Så der er ikke meget at se.

[image]

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 24/1 2020, 12:34 (1553 dage siden) @ metrohenrik


Må man som passager blive i toget mens det vender?


Som sådan er hensigten og meningen det ikke skal ske og togene kommer muligvis til at være bemandede frem og tilbage for at undgå at netop dette sker. Strækningen ovenjords er dog så begrænset, at man knapt vil nå at få noget at se. Man kan se det hele ved at stå ved lokomotivværkstedet og kigge gennem hegnet ved Otto buses vej, hvis man vil have et kig med

Toget kommer op fra tunellen i det sorte hul, øverst i midten. Kommer til et af de to spor, yderst til højre hvor der holder et, eller det tomme spor. Herefter returneres til tunellen.
Så der er ikke meget at se.

[image]

Og står man for meget op at hegnet går sensorerne af og du vil højest sandsynligt blive iagtaget som værende en grafittimaler ;)

Avatar

Hvad er køreplanen for M4?

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 24/1 2020, 14:20 (1553 dage siden) @ Banemanden

Og står man for meget op at hegnet går sensorerne af og du vil højest sandsynligt blive iagtaget som værende en grafittimaler ;)

Jeg har i mange år været fortaler for at få opsat de tiloversblevne automatiske skydetårne fra Berlin muren op. Men ingen har villet tage den beslutning.. :-)
Godt arbejde med testene, og de nye førerborde i togene..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 24/1 2020, 15:03 (1553 dage siden) @ metrohenrik

Og står man for meget op at hegnet går sensorerne af og du vil højest sandsynligt blive iagtaget som værende en grafittimaler ;)


Jeg har i mange år været fortaler for at få opsat de tiloversblevne automatiske skydetårne fra Berlin muren op. Men ingen har villet tage den beslutning.. :-)
Godt arbejde med testene, og de nye førerborde i togene..

Haha, det er du ikke den eneste der drømmer om!

Tusind tak - klistermærkerne bliver sat på i massevis i dag :)

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 24/1 2020, 14:23 (1553 dage siden) @ KKLD

Fra metroselskabet: https://mailchi.mp/m/nordhavn-kobles-p-metronettet-den-28-marts?e=5c3b9bd81f

Det lader til at der vil køre dobbelt så mange tog på det centrale afsnit, hvilket jo så må betyde at M4 kører med samme frekvens som M3. Det kan vel så givetvist godt være at M4 udenfor myldretiderne kører med nedsat frekvens ift M3. Det kommer vel an på hvor mange passagerer der reelt bruger M4 til at køre til Nordhavn og hvor mange, der bruger den som supplement til M3 på det centrale stykke eller hvordan? Der var nogle der snakkede om 2 M3 for hvert M4-tog, men det virker ikke til at være planen.

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 24/1 2020, 15:07 (1553 dage siden) @ mpp

Det er ikke meldt ud til styringspersonalet hvordan det skal køres og afvikles, men der vil være trial run hvor togene kører blandet med M3 tog men tømmes på Østerport (ingen passagerer til Orientkaj før alt er godkendt og åbent) og på København H (fordi de ikke må køre med op til depotet). Når den tid begynder engang i midten af februar og halvanden måned frem, bliver vi sat ind i hvordan og hvorledes togene skal køre og hvad der forventes. M3 kører også med en lidt anden frekvens end de meldte ud den skulle og jeg ved nogle af medierne har været meget fokuserede på, at turen rundt i cityringen tager længere tid end de sagde det ville.

Ved ikke om de bytter lidt rundt på “kan” og “skal” engang imellem, så det er lidt svært at gennemskue :) vi får at vide hvor mange tog der skal køre i de givne tidspunkter og så sørger systemet i høj grad for at regulere og sprede dem ud så de kører med lige stor afstand

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 24/1 2020, 17:38 (1553 dage siden) @ Banemanden

Ah, interessant. Så allerede fra om få uger begynder man at få flere tog mellem hovedbanen og Østerport og de kører egentligt også den fulde M4 køreplan, bare uden passagerer en del af vejen?

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 24/1 2020, 19:57 (1552 dage siden) @ mpp

Ja, de bliver tømt på Østerport, kører så ud og vender og kører efter den plan de ellers skal. Udfordringen bliver lidt, at der som sådan ikke er nogen fast køreplan og hvor M1/M2 systemet er lavet sådan, at den selv fordeler hvert andet tog mod Lufthavnen og Vestamager således, at hvert andet tog kører i den rigtige retning, er M3/M4 bare lavet, så den fletter tingene sammen når togene kommer. Det betyder at du hurtigt kan få to M4 tog i streg, hvis der fx er kommet et hul i trafikken på M3 i det rigtige spor. Det kræver lidt af styringsmedarbejderne, hvor M3 så at sige "passer sig selv". Desuden betyder et driftproblem pt at togene i det ene spor stopper, mens problemet løses. Fremover vil et driftproblem påvirke begge spor og helt ud til orientkaj. Men det er nu den bedste løsning - hellere holde helt stille i 10 min og kunne genoptage normal drift end blive ved og forsøge at køre, så alt er klumpet sammen og du skal bruge en time for at komme normalt igang igen, som man normalt ville gøre med fx både fjern og s-banen, hvor man tit har en "problemet går sikkert væk, så vi holder ikke togene væk".

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 26/1 2020, 00:45 (1551 dage siden) @ Banemanden

Ah cool. Mon ikke man ret hurtigt finder ud af at få det til at passe. Til at starte med kan man jo fra depotet køre M4-togene umiddelbart efter et M3 har passeret skiftesporene i spor 1. Den anden vej finder man vel bare en kadence for hvornår togene kører fra Orientkaj ift hvornår de forskellige M3-tog kommer til Østerport. Og det er jo så kun hvis der er problemer at man behøver gøre det.

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 26/1 2020, 05:29 (1551 dage siden) @ mpp

Ah cool. Mon ikke man ret hurtigt finder ud af at få det til at passe. Til at starte med kan man jo fra depotet køre M4-togene umiddelbart efter et M3 har passeret skiftesporene i spor 1. Den anden vej finder man vel bare en kadence for hvornår togene kører fra Orientkaj ift hvornår de forskellige M3-tog kommer til Østerport. Og det er jo så kun hvis der er problemer at man behøver gøre det.

Ja, det er faktisk lige præcis sådan det kommer til at fungere. Systemet gør det bare ikke helt af sig selv, hvilket både har fordele og ulemper. Fordelen er, at hvis du har en fejl på toget ved BUV/Otto Busses Vej så sætter den ikke togvej ned foran M3 togene og standser al øvrig drift med køkørsel. Ulempen er, at der er noget mere manuelt arbejde i det. Cityringen er designet efter, at der kun må være et bestemt antal tog mellem hver station af hensyn til redningstjenester såfremt der skulle være en ulykke og den funktion kommer højest sandsynligt M4 til gode, da den jo vil være mellem Trianglen og Østerport og afvente mulighed for togvej fra Nordhavn er derned. Vi må se med spænding fra midten af februar, hvordan det kommer til at gå, når vi øver driftsimulering.
Men ellers er systemet relativt gennemtænkt. Alternativ drift, hvis Nordhavnslinjen har fejl eller andet, er, at togene kører til Nørrebro og vender i stedet for og dermed gør frekvensen på M3 højere på et længere stykke, men alligevel passer ind i den planlagte afstand der skal være mellem togene.

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 27/1 2020, 11:33 (1550 dage siden) @ Banemanden

Ah cool. Vil togene så blive kaldt M4 når de begynder at køre? Uanset om det så er til Østerport, Orientkaj eller Nørrebro? Det vil givetvist være dumt at stå på et tog der alligevel ikke når hele vejen til ens station.

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 27/1 2020, 17:23 (1550 dage siden) @ mpp

Ah cool. Vil togene så blive kaldt M4 når de begynder at køre? Uanset om det så er til Østerport, Orientkaj eller Nørrebro? Det vil givetvist være dumt at stå på et tog der alligevel ikke når hele vejen til ens station.

Ja, så står der M4 i infoskiltene. Der er bare ingen "rute" planlagt kun til Østerport, så særligt under driftsimulering bliver der travlt ved knapperne, når togene skal tømmes på Østerport, selvom alle skilte på perron og tog siger, at toget kører til Orientkaj.

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 27/1 2020, 19:02 (1549 dage siden) @ Banemanden

Interessant nok. Så for at teste det førerløse system bliver I nødt til at have endnu mere bemanding på end normalt. Kører stewarden egentligt med videre eller kører toget helt tomt til Orientkaj?

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 28/1 2020, 00:50 (1549 dage siden) @ mpp

Som det er nu, er det normal bemanding. Men der kommer til at være flere opgaver forbundet med det, da der hele tiden skal tømmes tog. De kører ubemandet til orientkaj, når det begynder

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 28/1 2020, 01:03 (1549 dage siden) @ Banemanden

Cool. Det bliver spændende at se hvordan det vil fungere i praksis. Og interessant at se tog komme til og fra Nordhavn når man kører gennem udfletning ml Østerport og Trianglen

Hvad er køreplanen for M4?

af Banemanden, 28/1 2020, 10:23 (1549 dage siden) @ mpp

Der skal være lidt tæt mellem togene, hvis holdende tog skal nå at se de andre tog passere gennem Øster Søgade (også pga den systemmæssige begrænsing af tog mellem to stationer for at have redningsmuligheder). Men chancen er der! Mens der er testet, har togene der kørte igennem haft et lille forspring fra Nordhavn, så man ikke har kunne se det fra næste tog fra Trianglen (Der er kameraer i fronten på togene, så vi har kunne sidde og følge med i hvor meget man kan se)

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 28/1 2020, 10:24 (1549 dage siden) @ Banemanden

Jeg tænkte nu på kørende tog. Jeg har da flere gange set modkørende tog under Nørrebroparken og Øster Søgade, så med dobbelt så mange tog øges chancen vel også for at se modkørende tog eller tog, der drejer af.

Avatar

Hvad er køreplanen for M4?

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 28/1 2020, 07:04 (1549 dage siden) @ Banemanden

Præcis det samme da vi skulle åbne til både Frederiksberg, Vanløse og Lufthavnen.
Der kørte vi også med skiltning til de endnu ikke åbnede stationer, og tømte dem på rekordtid, på sidste station, inden de blev sendt tomme ud på test.

Det hændte dog at en passager ikke nåede ud i tide. Eller ikke havde lyst til at rette sig efter anvisningerne. Men så var der godt tid til at skrive en afgift. Stationerne var lukkede, så der var ingen vej ud..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Hvad er køreplanen for M4?

af mpp, 28/1 2020, 10:18 (1549 dage siden) @ metrohenrik

Interessant nok. Jeg havde ikke overvejet det med bødeblokken, men det får jo nok folk til at rette ind.

Hvad er køreplanen for M4?

af krabsen, 28/1 2020, 10:26 (1549 dage siden) @ metrohenrik

Præcis det samme da vi skulle åbne til både Frederiksberg, Vanløse og Lufthavnen.
Der kørte vi også med skiltning til de endnu ikke åbnede stationer, og tømte dem på rekordtid, på sidste station, inden de blev sendt tomme ud på test.

Det hændte dog at en passager ikke nåede ud i tide. Eller ikke havde lyst til at rette sig efter anvisningerne. Men så var der godt tid til at skrive en afgift. Stationerne var lukkede, så der var ingen vej ud..

Men I tager forhåbentlig hensyn til, at der kunne/kan være passagerer med kommunikationsudfordringer. En hørehæmmet vil f.eks. ikke nødvendigvis forstå, at der siges 'toget kører ikke videre, skrup af med jer':-P , - hvis det på skiltet ser ud som om det kører videre.
Og så er en afgift måske ikke helt rimelig.

Avatar

Hvad er køreplanen for M4?

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 28/1 2020, 15:05 (1549 dage siden) @ krabsen

Præcis det samme da vi skulle åbne til både Frederiksberg, Vanløse og Lufthavnen.
Der kørte vi også med skiltning til de endnu ikke åbnede stationer, og tømte dem på rekordtid, på sidste station, inden de blev sendt tomme ud på test.

Det hændte dog at en passager ikke nåede ud i tide. Eller ikke havde lyst til at rette sig efter anvisningerne. Men så var der godt tid til at skrive en afgift. Stationerne var lukkede, så der var ingen vej ud..


Men I tager forhåbentlig hensyn til, at der kunne/kan være passagerer med kommunikationsudfordringer. En hørehæmmet vil f.eks. ikke nødvendigvis forstå, at der siges 'toget kører ikke videre, skrup af med jer':-P , - hvis det på skiltet ser ud som om det kører videre.
Og så er en afgift måske ikke helt rimelig.

S'følig. Vi lokker ikke nogle i fælder, og der kan jo altid være omstændigheder der gør at reaktionen er anderledes.
Togene bliver bemandet mellem Østerport og Hovedbanen, så der bliver rig mulighed for at blive opmærksom på at komme af.
Stationerne bliver også bemandet. Men hvis man ikke slipper ud, så tror jeg du skal regne med en mandsopdækning til man er tilbage i passagerområdet.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak