Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metroens kobling til Nordhavn Station (Generelt)

af mikedk2100, 24/1 2020, 12:42 (1547 dage siden)

Metroen åbner jo til Nordhavn/Orientkaj i slutningen af marts.

Men hvordan bliver koblingen til Nordhavn Station? Jeg ved, at der bygges en tunnel, men hvor dukker den op ved S-tog stationen?

Selvom jeg kommer en del ved Nordhavn Station, så synes jeg ikke jeg har set noget "Metrobyggeri" på hverken stationen eller på Østbanegadesiden af stationen. Og egentlig heller ikke ved krydset Østbanegade/Aarhusgade.

Så hvor går man hen fra S-toget for at skifte til Metroen?

Mvh
Michael

Metroens kobling til Nordhavn Station

af mpp, 24/1 2020, 13:12 (1547 dage siden) @ mikedk2100

Trafikken på vejen har været omlagt og gået i en stor bue så der kunne laves en tunnel under vejen. Senere er det meningen at s-togsperronen skal flyttes. Uden at vide det er mit bud at man kommer op af tunnelen under vejen omkring Aarhusgade. På nogle billeder ser det desuden ud som om der vil være rullende fortove i forbindelsestunnelen under vejen.

Metroens kobling til Nordhavn Station

af steenth, 24/1 2020, 13:17 (1547 dage siden) @ mpp

Trafikken på vejen har været omlagt og gået i en stor bue så der kunne laves en tunnel under vejen. Senere er det meningen at s-togsperronen skal flyttes. Uden at vide det er mit bud at man kommer op af tunnelen under vejen omkring Aarhusgade. På nogle billeder ser det desuden ud som om der vil være rullende fortove i forbindelsestunnelen under vejen.

Der er ikke fundet finansiering til at få en nyt indgang til S-togperron fra Århusgade. Men det har været planen og der har været reserveret tid til sporspærring til at forlænge perron og flytte det ene S-togspor over Århusgade.

Metroens kobling til Nordhavn Station

af Simon1906, Hedehusene, 24/1 2020, 13:53 (1547 dage siden) @ steenth

Man hae lang tid kunne se fra personen på S banen se hvor metroen kommer op ved modsat Østbanegade er det ikke Sundkrogsgade den hedder
Til gengæld undrer det mig at der er ikke en station ved f. eks Ktausrs plads
Simon


Hedehusene

Metroens kobling til Nordhavn Station

af mpp, 24/1 2020, 14:35 (1547 dage siden) @ Simon1906

Jeg tror den blev sparet væk. Når Nordhavn bliver sluttet til er der masser af metrostationer på Østerbro, også selvom man godt kunne have ønsket sig en metrostation mellem Østerport og Nordhavn et sted.

Metroens kobling til Nordhavn Station

af Simon1906, Hedehusene, 24/1 2020, 20:54 (1547 dage siden) @ mpp

Jeg kan godt følge dig, men ligesom at der mangler lidt mellem Trianglen og Nordhavn, Jeg tror der er jo en hel del bilejere der i kvarteret der ville have
gavn af en metrostation tæt på deres bopæl, er samtidig et svært område af finde parkeringspladser i, så kunne måske være til gavn for mange.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Metroens kobling til Nordhavn Station

af Bongo-Anders, 24/1 2020, 21:09 (1547 dage siden) @ Simon1906

Ja man kunne bygge en station ved Krauseparken når man alligevel byggede en redningskakt.

Metroens kobling til Nordhavn Station

af mpp, 26/1 2020, 00:48 (1546 dage siden) @ Bongo-Anders

Skulle man bygge en station ville det være der og den er så blevet sparet væk. Ligesom Landbohøjskolen hvor der også er en redningsskakt.

Metroens kobling til Nordhavn Station

af Simon1906, Hedehusene, 26/1 2020, 10:39 (1546 dage siden) @ mpp

Nemlig landbojhøjskolen havde været et oplagt sted. De må vist skraber lidt penge sammen til de 2 steder førend nye udvidelser.

SIMON
Hedehusene

Metroens kobling til Nordhavn Station

af mpp, 27/1 2020, 11:21 (1545 dage siden) @ Simon1906

Det klassiske argument mod metrobyggeri er netop at stationerne er rigtigt dyre at bygge og at det tager lang tid at komme op og ned af dem. Stationerne skal have en vis afstand for at togene kan komme op i fart og så skal man også gå mere på overfladen. Mellem Hovedbanen og Paul Henningsens Plads havde 1A nok dobbelt så mange stop som M3, hvilket var helt tydeligt med metrobusser. Gunnar Nu Hansens plads er også et steder der er sprunget over. Ligeledes Esplanaden.

Metroens kobling til Nordhavn Station

af ChrBrun, Helsingør, 27/1 2020, 21:12 (1544 dage siden) @ Simon1906

Nemlig landbojhøjskolen havde været et oplagt sted. De må vist skraber lidt penge sammen til de 2 steder førend nye udvidelser.

SIMON
Hedehusene

Det er næppe muligt at bygge nye stationer på de eksisterende metrostrækninger, sådan som de er konstrueret. I hvert fald ikke uden store ekstraomkostninger og afbrydelse af trafikken i længere perioder!

--
Christian Brun

Metroens kobling - Landbohøjskolen er forberedt men droppet

af PD Hansen, 27/1 2020, 23:19 (1544 dage siden) @ ChrBrun

Nemlig landbojhøjskolen havde været et oplagt sted. De må vist skraber lidt penge sammen til de 2 steder førend nye udvidelser.

SIMON
Hedehusene


Det er næppe muligt at bygge nye stationer på de eksisterende metrostrækninger, sådan som de er konstrueret. I hvert fald ikke uden store ekstraomkostninger og afbrydelse af trafikken i længere perioder!


Spoler lige tiden 18 år tilbage hvor projektchef Helge Erlandsen fra metroen i 2002 forklarede følgende, her kopieret fra tidligere indlæg. Ikke alle links virker længere:

"Endvidere er følgende stationer forberedt i varierende grad: Landbohøjskolen (Lhs), Ørestad Nord (Ørn) og Ørestad Syd (Ørs)."

Kilde: https://groups.google.com/d/msg/dk.fritid.jernbaner/Dyz9nVVcS6g/Rvj2i9FHLa0J

"På Ørestad Syd er teknikrummet med de fleste elektrotekniske installationer på plads og stationen er således forberedt i alle styresystemer. Tilbage står fysisk at opføre perronkonstruktionen mellem de to broer inkl alle installationer på denne."

"De to øvrige stationer er kun forberedt i banestrækningernes geometri, dvs at de to hovedspor, hvor stationerne evt skal etableres forløber vandret med rette spor i en afstand svarende til den fornødne perronbredde."

"I Ørestad sikrer Ørestadsselskabet selv mulighederne ved planlægningen af omgivelserne. Fsa Landbohøjskolen har Frederiksberg Kommune sikret mulighederne på overfladen ved at vedtage en lokalplan for området. Reservationen ligger på Landbohøjskolens P-plads på nordsiden af Thorvaldsensvej, hvor der er placeret en af metroens nødskakte."

Kilde: https://groups.google.com/d/msg/dk.fritid.jernbaner/Dyz9nVVcS6g/5Z7Ndaman3UJ

Se også "provision for future platform" ved Landbohøjskolen-skakten på sporplanen her:

http://www.m.dk/kundeservice/~/media/Metro/PDF/PDF%202008/sporplan.ashx (dødt link)

Frederiksberg Kommunes lokalplan/lokalplantillæg 73 vedtaget i 1997, der skulle sikre muligheden for en Landbohøjskole-station, er dog tilsyneladende blevet ophævet i 2012. Den nye/ændrede lokalplan nævner vist ikke noget om en stationsmulighed.

Ovenstående er kopieret fra mit tidligere indlæg i denne tråd, hvor der også er billeder og mere forklaring om Ørestad syd:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=78857

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak