Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mange stationer har ikke standard perronhøjde! (Generelt)

af Jens Hansen, 28/1 2020, 07:25 (1543 dage siden)

Transportministeren har svaret på perronhøjder i forbindelse med kørsel med DSBs Fremtidens Tog.

Det er ikke uden problemer, 46 stationer har en eller flere perroner som ikke passer til standardhøjden 55 cm..

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/spm/207/svar/1628411/2140906.pdf

JH

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af steenth, 28/1 2020, 10:01 (1543 dage siden) @ Jens Hansen

Transportministeren har svaret på perronhøjder i forbindelse med kørsel med DSBs Fremtidens Tog.

Det er ikke uden problemer, 46 stationer har en eller flere perroner som ikke passer til standardhøjden 55 cm..

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/spm/207/svar/1628411/2140906.pdf

Der en gamle liste med højderne:
http://webarkiv.ft.dk/Samling/20021/spor_sv/S1260.htm

Mvh
Steen

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af Mbm, 23/3 2021, 19:37 (1123 dage siden) @ steenth

Min læsning er betydelig mere optimistisk end andres. Det er ikke uoverskueligt mange stationer, der står på listen, og de, der gør, vil ofte have perroner på 50 cm (fx Ålborg, Vejle, Horsens og Nykøbing F) og derved fungere temmelig godt med et tog med gulvhøjde på 55-60 cm.

Man kan altid diskutere, om standarden er sat rigtigt. I sidste ende er det vigtigste, at der er en standard og at den følges. Så snart der er flere højder i spil, øges kompleksiteten og besværet, hvilket man lider under, når man rejser til udlandet.

Er der nogen, der ved, om 55 cm er almindeligt i Sverige - eller nogensinde bliver det? Mit indtryk er, at svenskerne har været så uheldige, at de to fastlagte EU standarder (tidligere?) ikke rigtig harmonerede med deres perroner.

Lad os glæde os over, at man indenfor Danmarks grænser i langt de fleste tilfælde i fremtiden kan rejse med niveaufri indstigning.

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af ThomasLarsen, 28/1 2020, 12:57 (1543 dage siden) @ Jens Hansen

Det undrer mig lidt at lille syd er med på denne liste.
Jeg troede nemlig kun at det var vectron, med dobbeltdækkere(og nye vogne i opstartsfasen), som skulle betjene denne linje.

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/1 2020, 13:53 (1543 dage siden) @ ThomasLarsen

blev en del ikke om bygget iforbindelse med IC4??
Husker da at bla. en perron eller 2 på hovedbanegården blev bygge om

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af andersj, Aalborg, 28/1 2020, 14:10 (1543 dage siden) @ hummel_62

blev en del ikke om bygget iforbindelse med IC4??
Husker da at bla. en perron eller 2 på hovedbanegården blev bygge om

De blev forlænget så man kunne køre 4xIC4, men højden blev der ikke ændret på.

--
Mvh Anders

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af M. Qvist, 28/1 2020, 15:06 (1543 dage siden) @ andersj

De blev forlænget så man kunne køre 4xIC4, men højden blev der ikke ændret på.

Forhøjede man ikke sporene i spor 3, 4, 5 og 6? Spor 1 og 2 har i hvert fald højere perroner. Det bemærkes især når man ankommer med et dobbeltdækkertog. Der er lige et "trin" op når man skal ud.

Avatar

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 30/1 2020, 07:23 (1541 dage siden) @ M. Qvist

De blev forlænget så man kunne køre 4xIC4, men højden blev der ikke ændret på.


Forhøjede man ikke sporene i spor 3, 4, 5 og 6? Spor 1 og 2 har i hvert fald højere perroner. Det bemærkes især når man ankommer med et dobbeltdækkertog. Der er lige et "trin" op når man skal ud.

Er det ikke den anden vej rundt.
Som jeg husker blev perronerne sænket på de 3 andre perroner.
I gamle dage kunne man få skidt og snavs i hoved på trapperne til tunellen, fordi nogle syenes det var "sjovt". Nu er der et pænt stykke op til granitkanten.

Jeg holder på at perronerne ved spor 3-8 blev sænket.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af Flemming Pedersern, 30/1 2020, 11:50 (1541 dage siden) @ metrohenrik

Nej, det er kun 3-4 og 5-6, som blev sænket. De kan ganske rigtigt kendes på, at der et trin op til perrontunnelen.

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/1 2020, 15:10 (1543 dage siden) @ Jens Hansen

Reelt er det nok mere: Trods årtiers ambitioner, er der endnu ikke indført en standard perronhøjde i Danmark....

/Lasse

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af mpp, 28/1 2020, 15:20 (1543 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hvad der så kan undre er at det virker som om man vil beholde 55 cm selvom spor 26 (er det vel?) på Kbh H netop er 72 cm så det passer bedre med de svenske tog. Det er vel alt andet lige lettere at lave lavtgulvstog til 72/78 cm perroner end 55 cm og gør det lettere at køre internationale tog (hvis man nu vil ændre noget bare for at ændre noget).

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/1 2020, 15:24 (1543 dage siden) @ mpp

Hvad der så kan undre er at det virker som om man vil beholde 55 cm selvom spor 26 (er det vel?) på Kbh H netop er 72 cm så det passer bedre med de svenske tog. Det er vel alt andet lige lettere at lave lavtgulvstog til 72/78 cm perroner end 55 cm og gør det lettere at køre internationale tog (hvis man nu vil ændre noget bare for at ændre noget).

Tyskerne har besluttet at alle tog fra 2024 skal kunne håndtere 55 og 72 cm perroner. Udfordringen er reelt de perroner der er lavere end 50 cm.

/Lasse

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af mpp, 28/1 2020, 15:54 (1543 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det giver god mening. Det er også rimeligt chokerende hvor mange af de lave perroner der er.

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af Svend, 28/1 2020, 20:29 (1543 dage siden) @ mpp

Det giver god mening. Det er også rimeligt chokerende hvor mange af de lave perroner der er.

.
Det kan du blive ved med at undre dig over i årene der kommer. Der er ikke afsat midler til ombygninger af perroner (der skal spares).

--
Svend

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af mpp, 29/1 2020, 15:32 (1542 dage siden) @ Svend

Altså jeg ved godt hvorfor de ikke bliver ombygget, men det gør det ikke mindre mærkeligt at man i sin tid har bygget perroner, der er så langt fra standard perronhøjde. Og at man på Kbh H har bygget en enkelt perron med en anden perronhøjde.

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af Peter Bo Larsen, 29/1 2020, 10:38 (1542 dage siden) @ Jens Hansen

Eskilstrup station blev jævnet med jorden for et par år siden, og blev genopbygget med nye perroner.
Er det en fejl at den fremgår af listen, eller har man virkelig bygget en helt ny station med afvigende perronhøjde?

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af steenth, 29/1 2020, 10:53 (1542 dage siden) @ Peter Bo Larsen

Eskilstrup station blev jævnet med jorden for et par år siden, og blev genopbygget med nye perroner.
Er det en fejl at den fremgår af listen, eller har man virkelig bygget en helt ny station med afvigende perronhøjde?

Det ligner at listen med perronhøjder ikke er opdateret - Eskilstrup er angivet til 26 cm:
https://www.bane.dk/-/media/Bane/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelse/2021/Bilag-2021/3_6...

Mvh
Steen

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af ArveprinsKnud, 30/1 2020, 12:29 (1541 dage siden) @ Jens Hansen

Hverken Kliplev, Gråsten eller Sønderborg har altså standardhøjde. Ville det, hvis vi skal følge ministerens egen logik, ikke være billigere at nedlægge Tinglev-Sønderborg og erstatte med BRT?

Mange stationer har ikke standard perronhøjde!

af Peter Christensen, 30/1 2020, 13:28 (1541 dage siden) @ ArveprinsKnud

Hverken Kliplev, Gråsten eller Sønderborg har altså standardhøjde. Ville det, hvis vi skal følge ministerens egen logik, ikke være billigere at nedlægge Tinglev-Sønderborg og erstatte med BRT?

Tja, med en minister valgt i Sydjyllands storkreds og opstillet i Sønderborgkredsen, så skal han vidst være mere end almindelig modig hvis han foreslår nedlæggelse....
Læs mere - Benny Bomstærk
Eller her - Benny Bomstærk - the sequal
OK - visse oplysninger er lidt gamle, men giver lidt stof til eftertanke.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak