Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB styrer mod undergang! (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 31/1 2020, 18:06 (1544 dage siden)

Engang var der noget der hed Generaldirektoratet. Dette var ledet af en Generaldirektør. Dengang fungerede DSB upåklageligt og rettidig toggang blev prioriteret højt. F.eks. indførte Generaldirektør Povl Hjelt i 1974 InterCity-toget. Samtidig hermed indførte han en (rigtig) timemodel, som betød en afgang i timen mellem København og Århus. Dengang betød rettidighed mere end, om man kunne komme få minutter før eller senere frem til målet.

Men i 2001 kom katastrofen. EU ville skabe et fælles europæisk jernbaneområde. Jernbanerne skulle udsættes for konkurrence. Siden er det gået ned ad bakke med forsinkelser, aflysninger, manglende service og meget mere. I 2008 traf man beslutning om indførelse af togsikrings-/togstyrings- og signalgivningssystemet ERTMS/ETCS, som er så stort og komplekst at næppe nogen har overblik over systemet. Tilmed er det ekstremt dyrt.

I Fyens Stiftstidende, se her, udtaler en togfører, hvordan han oplever, at DSB styrer mod undergang!


M.v.h.
Keld Zumbach

DSB styrer mod undergang!

af andersj, Aalborg, 31/1 2020, 18:36 (1544 dage siden) @ keld

Artiklen har allerede en tråd her

--
Mvh Anders

DSB styrer mod undergang!

af mikedk2100, 31/1 2020, 19:41 (1544 dage siden) @ keld

Nåmen er det blevet på de næsten halvandet år, der er gået? Der er jo hverken kommet nye tog, styr på det nye signalsystem, de mange sporarbejder eller påbegyndt elektrificering siden. Og ja, renoveringen af togene blev også droppet.

Men derfor kan det jo godt være, at DSB er blevet bedre til at holde toiletterne i orden, gøre dem rent og sørge for, at der ikke sælges billetter til tog, der aldrig kører.

Jeg kunne ikke selv drømme om at køre med DSB over Storebælt mere, sådan som de har behandlet mig, men andre har måske vovet pelsen?

Og ja, den stakkels togfører er formentlig blevet fyret. Det er jo sådan systemet lukker kæften på kritiske røster.

Mvh
Michael

DSB styrer mod undergang!

af andersj, Aalborg, 31/1 2020, 20:01 (1544 dage siden) @ mikedk2100

Nåmen er det blevet på de næsten halvandet år, der er gået? Der er jo hverken kommet nye tog, styr på det nye signalsystem, de mange sporarbejder eller påbegyndt elektrificering siden. Og ja, renoveringen af togene blev også droppet.

To strækninger er kommet i drift med ETCS. Næstved-Køge er elektrificeret og Næstved-Vordingborg er igang. I marts starter elektrificeringen af Orehoved-Nykøbing F.

Den renovering der er droppet var af rent kosmetisk karakter. Altså ikke noget der ville påvirke driftsstabiliteten.


Og ja, den stakkels togfører er formentlig blevet fyret. Det er jo sådan systemet lukker kæften på kritiske røster.

Togføreren er indtrådt som medarbejderrepræsentant i DSB's bestyrelse den 8. marts 2019.

--
Mvh Anders

DSB styrer mod undergang!

af mikedk2100, 31/1 2020, 20:44 (1544 dage siden) @ andersj

Nåmen er det blevet på de næsten halvandet år, der er gået? Der er jo hverken kommet nye tog, styr på det nye signalsystem, de mange sporarbejder eller påbegyndt elektrificering siden. Og ja, renoveringen af togene blev også droppet.


To strækninger er kommet i drift med ETCS. Næstved-Køge er elektrificeret og Næstved-Vordingborg er igang. I marts starter elektrificeringen af Orehoved-Nykøbing F.

Mja, vi er ikke enige om definitionen af "styr på", "påbegyndt" og "afsluttet". Jeg giver mig, at Næstved-Vordingborgs elektrificering kan være påbegyndt siden september 2018. Men dengang var man allerede i gang med Næstved-Køge - om de er færdige (altså inkl. Næstved) ved jeg ikke, men det er ikke brugbart og derfor fløjtende ligegyldigt for passagererne, om Banedanmark mener de er færdige. At to strækninger langt om længe er kommet i drift med nyt signalsystem betyder heller ikke, at der er kommet styr på det. Foreløbig er det hele jo 9 år forsinket.

Så sent som for 5 uger siden blev et sporarbejde pludselig 3 måneder længere, så det er der heller ikke styr på.

Den renovering der er droppet var af rent kosmetisk karakter. Altså ikke noget der ville påvirke driftsstabiliteten.

Det er sandt. Overpissede gulve, aflåste toiletter og slidt interiør er også af rent kosmetisk karakter og påvirker ikke driften.

Og ja, den stakkels togfører er formentlig blevet fyret. Det er jo sådan systemet lukker kæften på kritiske røster.


Togføreren er indtrådt som medarbejderrepræsentant i DSB's bestyrelse den 8. marts 2019.

Endelig en god nyhed. Så må man da håbe, at resten af bestyrelsen også lytter til manden.

DSB styrer mod undergang!

af RasmusD, 31/1 2020, 21:32 (1544 dage siden) @ mikedk2100

Alle ER-tog har fået nye og mere driftsikre toiletter, det er da et skridt i den rigtige retning.

DSB styrer mod undergang!

af OLL, Ballerup, 1/2 2020, 11:17 (1544 dage siden) @ mikedk2100

Nåmen er det blevet på de næsten halvandet år, der er gået? Der er jo hverken kommet nye tog, styr på det nye signalsystem, de mange sporarbejder eller påbegyndt elektrificering siden. Og ja, renoveringen af togene blev også droppet.


To strækninger er kommet i drift med ETCS. Næstved-Køge er elektrificeret og Næstved-Vordingborg er igang. I marts starter elektrificeringen af Orehoved-Nykøbing F.


Mja, vi er ikke enige om definitionen af "styr på", "påbegyndt" og "afsluttet". Jeg giver mig, at Næstved-Vordingborgs elektrificering kan være påbegyndt siden september 2018. Men dengang var man allerede i gang med Næstved-Køge - om de er færdige (altså inkl. Næstved) ved jeg ikke, men det er ikke brugbart og derfor fløjtende ligegyldigt for passagererne, om Banedanmark mener de er færdige. At to strækninger langt om længe er kommet i drift med nyt signalsystem betyder heller ikke, at der er kommet styr på det. Foreløbig er det hele jo 9 år forsinket.

Så sent som for 5 uger siden blev et sporarbejde pludselig 3 måneder længere, så det er der heller ikke styr på.

Den renovering der er droppet var af rent kosmetisk karakter. Altså ikke noget der ville påvirke driftsstabiliteten.

Det er sandt. Overpissede gulve, aflåste toiletter og slidt interiør er også af rent kosmetisk karakter og påvirker ikke driften.

Og ja, den stakkels togfører er formentlig blevet fyret. Det er jo sådan systemet lukker kæften på kritiske røster.


Togføreren er indtrådt som medarbejderrepræsentant i DSB's bestyrelse den 8. marts 2019.


Endelig en god nyhed. Så må man da håbe, at resten af bestyrelsen også lytter til manden.

Hver gang et tog ankommet til et klargøringscenter kommer ISS personel på toget og gør det rent så hurtigt og effektivt de kan, men vender toget på meget kort tid, enten på grund af køreplanen eller forsinkelse, kan det være svært at nå det hele. Toiletter bliver rengjort, det kan jeg bevidne, men det sgu lidt svært at holde dem rene midt under kørslen, hvor der er nogle som er dårlige til at ramme toilettet eller bare syntes det er sjovt.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

DSB styrer mod undergang!

af pjl, 1/2 2020, 12:39 (1543 dage siden) @ OLL

Hver gang et tog ankommet til et klargøringscenter kommer ISS personel på toget og gør det rent så hurtigt og effektivt de kan, men vender toget på meget kort tid, enten på grund af køreplanen eller forsinkelse, kan det være svært at nå det hele. Toiletter bliver rengjort, det kan jeg bevidne, men det sgu lidt svært at holde dem rene midt under kørslen, hvor der er nogle som er dårlige til at ramme toilettet eller bare syntes det er sjovt.

Nogle dobeltdækkere har små bjerge af skidt liggende langs vægge og i hjørner, noget der har hobet sig op gennem længere tid - op ad vægge er der fodaftryk og sorte streger, adskillige sæder er ulækre at se på hvorfor man går langt forbi dem, ruder er så fedtede og beskidte at du kan tage en tør serviet og pudse et lille område og den bliver næsten kulsort. Det er ikke følgevirkninger af en enkelt smutter fordi toget skulle bruges hurtigt - det er års elendig rengøring og vedligehold.

DSB styrer mod undergang!

af tgpsen, 1/2 2020, 20:49 (1543 dage siden) @ pjl

Hver gang et tog ankommet til et klargøringscenter kommer ISS personel på toget og gør det rent så hurtigt og effektivt de kan, men vender toget på meget kort tid, enten på grund af køreplanen eller forsinkelse, kan det være svært at nå det hele. Toiletter bliver rengjort, det kan jeg bevidne, men det sgu lidt svært at holde dem rene midt under kørslen, hvor der er nogle som er dårlige til at ramme toilettet eller bare syntes det er sjovt.


Nogle dobeltdækkere har små bjerge af skidt liggende langs vægge og i hjørner, noget der har hobet sig op gennem længere tid - op ad vægge er der fodaftryk og sorte streger, adskillige sæder er ulækre at se på hvorfor man går langt forbi dem, ruder er så fedtede og beskidte at du kan tage en tør serviet og pudse et lille område og den bliver næsten kulsort. Det er ikke følgevirkninger af en enkelt smutter fordi toget skulle bruges hurtigt - det er års elendig rengøring og vedligehold.


Kunne det mon have at gøre med kørsel bag diesellokomotiv i tunneler?

DSB styrer mod undergang!

af andersj, Aalborg, 1/2 2020, 17:02 (1543 dage siden) @ OLL

Nåmen er det blevet på de næsten halvandet år, der er gået? Der er jo hverken kommet nye tog, styr på det nye signalsystem, de mange sporarbejder eller påbegyndt elektrificering siden. Og ja, renoveringen af togene blev også droppet.


To strækninger er kommet i drift med ETCS. Næstved-Køge er elektrificeret og Næstved-Vordingborg er igang. I marts starter elektrificeringen af Orehoved-Nykøbing F.


Mja, vi er ikke enige om definitionen af "styr på", "påbegyndt" og "afsluttet". Jeg giver mig, at Næstved-Vordingborgs elektrificering kan være påbegyndt siden september 2018. Men dengang var man allerede i gang med Næstved-Køge - om de er færdige (altså inkl. Næstved) ved jeg ikke, men det er ikke brugbart og derfor fløjtende ligegyldigt for passagererne, om Banedanmark mener de er færdige. At to strækninger langt om længe er kommet i drift med nyt signalsystem betyder heller ikke, at der er kommet styr på det. Foreløbig er det hele jo 9 år forsinket.

Så sent som for 5 uger siden blev et sporarbejde pludselig 3 måneder længere, så det er der heller ikke styr på.

Den renovering der er droppet var af rent kosmetisk karakter. Altså ikke noget der ville påvirke driftsstabiliteten.

Det er sandt. Overpissede gulve, aflåste toiletter og slidt interiør er også af rent kosmetisk karakter og påvirker ikke driften.

Og ja, den stakkels togfører er formentlig blevet fyret. Det er jo sådan systemet lukker kæften på kritiske røster.


Togføreren er indtrådt som medarbejderrepræsentant i DSB's bestyrelse den 8. marts 2019.


Endelig en god nyhed. Så må man da håbe, at resten af bestyrelsen også lytter til manden.


Hver gang et tog ankommet til et klargøringscenter kommer ISS personel på toget og gør det rent så hurtigt og effektivt de kan, men vender toget på meget kort tid, enten på grund af køreplanen eller forsinkelse, kan det være svært at nå det hele. Toiletter bliver rengjort, det kan jeg bevidne, men det sgu lidt svært at holde dem rene midt under kørslen, hvor der er nogle som er dårlige til at ramme toilettet eller bare syntes det er sjovt.

Desuden rengøres toiletterne undervejs mellem Fredericia og Odense på hverdage: Video

--
Mvh Anders

DSB styrer mod undergang!

af Erik Andersen, Stenløse, 31/1 2020, 20:18 (1544 dage siden) @ mikedk2100

Jeg kan huske, da gårdejer Hjelt lancerede sine gode tanker om "Tog til tiden" satte det virkelig mange medarbejdere i gang med at tænke nyt, tænke rationelt og løbe lidt hurtigere....
Ved samme lejlighed var det vi fik en lille nøglering med en (øl)oplukker, hvor der stod "Tog til tiden".
Nu var det se sådan, at oplukkeren var lavet af aluminium med silketryk-bogstaver. Nogle brugte den flittigt enten som nøglering eller øloplukker. Men under alle omstændigheder skete der det, at "n-et" i tiden gik i stykker i den sidste streg. Det resulterede i at der stod "Tog til tider".
Måske var det hr. Hjelt der var forudseende eller havde han bare bestilt den fremtidssikret? :-) Den er i hvert tilfælde helt aktuel i dag.

Hilsen Erik

DSB styrer mod undergang!

af Jens Hansen, 31/1 2020, 20:39 (1544 dage siden) @ Erik Andersen

Svaret er at Flemming Jensen ikke aner en kæft om hvad der foregår.

Og bestyrelsen er et tegneseriehold.

Det har intet med EU og jernbanepakker at gøre.

JH

DSB styrer mod undergang!

af steenth, 31/1 2020, 21:06 (1544 dage siden) @ Jens Hansen

Svaret er at Flemming Jensen ikke aner en kæft om hvad der foregår.

Og bestyrelsen er et tegneseriehold.

Hvordan ved du det? Eller du det dine fordomme? Jeg har kigge på deres CV'erne....

Mvh
Steen

DSB styrer mod undergang!

af pjl, 1/2 2020, 02:49 (1544 dage siden) @ steenth

Hvordan ved du det? Eller du det dine fordomme? Jeg har kigge på deres CV'erne....

Det har jeg også, Flemming Jensen har enorm erfaring... med fly.

Det samme har Per Vilhelm Schrøder, Tine Moe Svendsen og Jan Sigurdur Christensen, så SAS har åbnet en lounge i Høje Taastrup?

DSB styrer mod undergang!

af XAL Olesen, 1/2 2020, 02:13 (1544 dage siden) @ Jens Hansen

Helt enig.

Så DSBs annnonce på side 3 i Politiken i torsdags. Rene drømmerier.

Mvh
XAL Olesen

DSB styrer mod undergang!

af P.Jensen, 1/2 2020, 11:29 (1543 dage siden) @ mikedk2100

Jeg har ærlig talt lidt svært ved at tage et indlæg seriøst når man bruger vendinger som

" ikke sælge billetter til tog, der aldrig kører."
"Jeg kunne ikke selv drømme om at køre med DSB over Storebælt mere, sådan som de har behandlet mig, men andre har måske vovet pelsen?"

Michael kunne du ikke oplyse os andre, hvilket tog der aldrig kører?? Og hvad er det der er så slemt at du ikke vil over Storebælt mere?

P.Jensen

DSB styrer mod undergang!

af mikedk2100, 1/2 2020, 12:20 (1543 dage siden) @ P.Jensen

Jeg har ærlig talt lidt svært ved at tage et indlæg seriøst når man bruger vendinger som

" ikke sælge billetter til tog, der aldrig kører."
"Jeg kunne ikke selv drømme om at køre med DSB over Storebælt mere, sådan som de har behandlet mig, men andre har måske vovet pelsen?"

Michael kunne du ikke oplyse os andre, hvilket tog der aldrig kører?? Og hvad er det der er så slemt at du ikke vil over Storebælt mere?

P.Jensen

Jo gerne. Jeg bruger meget tid på at finde den rigtige plads i toget og efter jeg 2 gange i streg havde brugt tid og penge på at købe en pladsbillet, hvor vognene så slet ikke var med toget, så blev jeg da bitter. Begge gange var fra Aarhus til København. Der var det så ganske vist gået godt et par gange før, men jeg havde stadig oplevelsen i frisk erindring, da et andet tog brød sammen i Odense, og jeg så stod blandt tusind andre i foyeren på det tog der kørte. Det er jo heller ikke sjovt at have købt pladsbillet og så tage til takke med at stå op i halvanden time fra Odense til København.

Havde man taget sine kunder seriøst, så havde man i Aarhus sendt et par medarbejdere ned på perronen for at få fat i de passagerer med pladsbillet i de vogne, der ikke er med. Eventuelt stikke en kupon ud til folk til køb for 50 kr. i 7-eleven som undskyld for ulejligheden. For jeg kan ikke tro, at DSB har så dårligt styr på tingene, at de først opdager at vognene ikke er med, når toget kører.

Og så betyder det faktisk også ret meget for mig, hvis jeg skal køre med tog i over 2-3 timer eller mere, at der er mulighed for at købe kaffe undervejs. Det fik DSB også afskaffet, og der besluttede jeg mig for, at det skulle være slut med længere rejser med DSB.

Det er ok du ikke tager det seriøst - det kan jeg jo ikke sige så meget til.

DSB styrer mod undergang!

af P.Jensen, 1/2 2020, 14:07 (1543 dage siden) @ mikedk2100

Michael

Jeg fandt det ikke seriøst forbi udsagnet stod helt alene og var generelle - uden nogen forklaring. "Toget kører aldrig" det ved alle at det ikke er sandt....Og så vil jeg gerne vide hvorfor.

Med de oplevelser som du nu har beskrevet forstår jeg bedre hvorfor du skriver sådan og så ville jeg ikke have reageret..
Nu reagerede Henrik Hansen også på mit indlæg med et eksempel fra Lunderskov til Esbjerg. Jeg kunne ikke vide at det var de tog du refererede til...….. Men sådanne tilfælde er naturligvis ikke i orden.

P.Jensen

DSB styrer mod undergang!

af Simon1906, Hedehusene, 1/2 2020, 14:26 (1543 dage siden) @ P.Jensen

Jeg har også et eksempel, Min exkones moster bor i Havdrup (lille Syd) På grund af længevarende arbejde og testkørsler på strækningen, opgav hun kørslen med togbusse og købte en lille bil. Da al det var overstået ville hun prøve at bruge toget igen. Første dag en søndag(hun skal møde tidligt i Roskilde patienter der venter. Ned på Havdrup station og højtalerbesked. Toget desvære aflyst. Altså ringede til taxa for at nå at være tidligt i Roskilde. Hun fik taxabon som hun sendte
ind til DSB, det lidet forstående svar var at DSB kunne ikke refundere det, da man havde henvist til efterfølgende tog en time efter. Det kunne hun ikke bruge til noget, da der er nattevagt der venter på at skulle hjem, og plejekrævende patienter venter på behandling. Er der nogen der ved om det er korrekt behandling af DSB. Nu har hun så helt opgivet toget og tager sin lille bil på arbejde.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

DSB styrer mod undergang!

af andersj, Aalborg, 1/2 2020, 14:47 (1543 dage siden) @ Simon1906

Jeg har også et eksempel, Min exkones moster bor i Havdrup (lille Syd) På grund af længevarende arbejde og testkørsler på strækningen, opgav hun kørslen med togbusse og købte en lille bil. Da al det var overstået ville hun prøve at bruge toget igen. Første dag en søndag(hun skal møde tidligt i Roskilde patienter der venter. Ned på Havdrup station og højtalerbesked. Toget desvære aflyst. Altså ringede til taxa for at nå at være tidligt i Roskilde. Hun fik taxabon som hun sendte
ind til DSB, det lidet forstående svar var at DSB kunne ikke refundere det, da man havde henvist til efterfølgende tog en time efter. Det kunne hun ikke bruge til noget, da der er nattevagt der venter på at skulle hjem, og plejekrævende patienter venter på behandling. Er der nogen der ved om det er korrekt behandling af DSB. Nu har hun så helt opgivet toget og tager sin lille bil på arbejde.

Det er korrekt behandlet af DSB. EU's passagerrettigheder gælder først ved en forsinkelse på destinationen på over 60 minutter. Rettighederne siger:

"Hvis du bliver forsinket på grund af et aflyst tog, og det betyder, at du ankommer til dit bestemmelsessted med en forsinkelse på mere end 60 minutter har du ret til at blive transporteret til dit endelige bestemmelsessted så hurtigt som muligt (eller på en senere dato efter eget valg) og på tilsvarende måde. Dette omfatter alternativ transport, hvis et tog er blokeret og driften er afbrudt."

--
Mvh Anders

DSB styrer mod undergang!

af mpp, 1/2 2020, 20:33 (1543 dage siden) @ andersj

Der er immervæk forskel på at køre en 8-10 timers tur i tog og blive en time forsinket og så at have 50 minutter på arbejde og blive en time forsinket. Skal man have folk over i togene bliver man altså nødt til at hæve sig over laveste fællesnævner.

DSB styrer mod undergang!

af andersj, Aalborg, 1/2 2020, 22:49 (1543 dage siden) @ mpp

Der er immervæk forskel på at køre en 8-10 timers tur i tog og blive en time forsinket og så at have 50 minutter på arbejde og blive en time forsinket. Skal man have folk over i togene bliver man altså nødt til at hæve sig over laveste fællesnævner.

Det er også derfor jeg godt kan lide trafikselskabernes rejsegaranti, der allerede gælder ved 20 minutters forsinkelse og også dækker betaling af taxa eller kørsel i egen bil op til 300-350 kr.

Passagerrettighederne er dermed bedre på de strækninger hvor regionerne har trafikkøberansvaret end på de strækninger hvor staten har trafikkøberansvaret (DSB/Arriva). Vestbanen dækkes dog af Arrivas rettigheder.

--
Mvh Anders

DSB styrer mod undergang!

af mpp, 2/2 2020, 02:04 (1543 dage siden) @ andersj

Og det beskriver jo egentligt meget godt problemet med den kollektive trafik. Hvis jeg kører fra en adresse i København til en adresse i Roskilde kan jeg finde min rejse på rejseplanen; betale med rejsekortet udfra en takst Movia har fastsat; køre med metro, DSB-tog og bus, alle med forskellige ejerskabsstrukturer og bestyrelser; men mangler stadig et enkelt sted at henvende når noget går galt. Om det er regioner eller staten, der er trafikkøber, ændre jo ikke rejsens natur.

DSB styrer mod undergang!

af mikedk2100, 1/2 2020, 14:28 (1543 dage siden) @ P.Jensen

Michael

Jeg fandt det ikke seriøst forbi udsagnet stod helt alene og var generelle - uden nogen forklaring. "Toget kører aldrig" det ved alle at det ikke er sandt....Og så vil jeg gerne vide hvorfor.

Med de oplevelser som du nu har beskrevet forstår jeg bedre hvorfor du skriver sådan og så ville jeg ikke have reageret..
Nu reagerede Henrik Hansen også på mit indlæg med et eksempel fra Lunderskov til Esbjerg. Jeg kunne ikke vide at det var de tog du refererede til...….. Men sådanne tilfælde er naturligvis ikke i orden.

P.Jensen

Der er også en lille misforståelse. Jeg skrev nemlig ikke, at "toget aldrig kører", jeg skrev "...og sørge for, at der ikke sælges billetter til tog, der aldrig kører." Underforstået, er toget aflyst eller mangler vognene, så skal de ikke sælge hverken billet eller pladsbillet dertil. Og som jeg så også skrev i det efterfølgende indlæg, er skaden sket, så sørg for pokker for, at folk i det mindste får et plaster på såret og at man som passager føler, der tages hånd om det. Sådan var det desværre ikke - og følger man DSBs Facebookside, så er jeg langt fra den eneste passager, der er blevet efterladt til selv at finde ud af tingene.

Jeg vil jo gerne toget, men det kræver også, at der er en virksomhed, der gerne vil passagererne! Jeg har mistet troen på, at DSB vil det.

DSB styrer mod undergang!

af andersj, Aalborg, 1/2 2020, 14:55 (1543 dage siden) @ mikedk2100

Michael

Jeg fandt det ikke seriøst forbi udsagnet stod helt alene og var generelle - uden nogen forklaring. "Toget kører aldrig" det ved alle at det ikke er sandt....Og så vil jeg gerne vide hvorfor.

Med de oplevelser som du nu har beskrevet forstår jeg bedre hvorfor du skriver sådan og så ville jeg ikke have reageret..
Nu reagerede Henrik Hansen også på mit indlæg med et eksempel fra Lunderskov til Esbjerg. Jeg kunne ikke vide at det var de tog du refererede til...….. Men sådanne tilfælde er naturligvis ikke i orden.

P.Jensen


Der er også en lille misforståelse. Jeg skrev nemlig ikke, at "toget aldrig kører", jeg skrev "...og sørge for, at der ikke sælges billetter til tog, der aldrig kører." Underforstået, er toget aflyst eller mangler vognene, så skal de ikke sælge hverken billet eller pladsbillet dertil. Og som jeg så også skrev i det efterfølgende indlæg, er skaden sket, så sørg for pokker for, at folk i det mindste får et plaster på såret og at man som passager føler, der tages hånd om det. Sådan var det desværre ikke - og følger man DSBs Facebookside, så er jeg langt fra den eneste passager, der er blevet efterladt til selv at finde ud af tingene.

Jeg vil jo gerne toget, men det kræver også, at der er en virksomhed, der gerne vil passagererne! Jeg har mistet troen på, at DSB vil det.

Man plejer at lukke for reserveringen hvis der mangler togsæt, men problemet er at det ofte er med kort varsel man finder ud af at man af den ene eller anden grund mangler togsæt.

Jeg er enig i at kommunikationen ved ændringer i den bestilte rejse skal kommunikeres væsentligt bedre, og jeg tror problemet ligger idet efterhånden meget gamle bookingsystem Plads90 man benytter i DSB. Hos SJ skulle jeg fra Göteborg til København, og der fik jeg en mail om at X2000 var delaflyst mellem Malmö og København og at billetten ville være gyldig i Øresundstoget. Der var endda også en opdateret rejseplan med i mailen.

Hos DSB sælger man også ofte billetter til tog som senere får ændret køreplanen pga. sporarbejde. Det informere man heller ikke kunderne om, og det er jo surt når afgangstidspunktet bliver ændret til tidligere afgang end den der står på billetten. Hos DB sender man en mail hvis der er ændringer til den købte rejse, men man nævner dog ikke hvad ændringerne består af - det skal man selv ind og søge efter i rejseplanen. På min seneste billet fandt jeg til sidst ud af at "ændringen" blot var et regionaltog der havde fået nyt tognummer. Det sjove er at DB's system automatisk kan informere om ændringer hos DSB, men DSB kan ikke automatisk informere om ændringer hos DSB.

--
Mvh Anders

DSB styrer mod undergang!

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 1/2 2020, 13:51 (1543 dage siden) @ P.Jensen

Jeg har ærlig talt lidt svært ved at tage et indlæg seriøst når man bruger vendinger som

" ikke sælge billetter til tog, der aldrig kører."

I sommeren 2018 var de nye køreledninger defekte på strækningen Lunderskov-Esbjerg, og som følge deraf var stort set alle IC-tog aflyste i en periode på 3 måneder, men det afholdt ikke DSB i at sælge billetter til tog som efterfølgende blev aflyst - og det i en periode på i hvert fald over 1 måned.

Jeg ved ikke hvor du synes den fremgangsmåde skal kategoriseres, men selv synes jeg, det er at tage r...n på sine betalende kunder.

Efter en måned til halvanden stoppede fremgangsmåden - bunken af klager ved kundeambassadøren havde nok på det tidspunkt noget loftshøjde...

DSB styrer mod undergang!

af mikedk2100, 31/1 2020, 21:46 (1544 dage siden) @ keld

Der er en mere aktuel artikel om en DSB togfører. Hun stopper dog pga ubehøvlede passagerer.

Og lad mig sige med det samme, det er fandeme ikke ok at ty til vold eller trusler overfor personalet. Men omvendt kan personalet ikke forvente, at passageren smiler pænt, når man lige har fået smidt en spand lort eller to i hovedet af DSB/Banedanmark.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-01-31-ubehoevlede-passagerer-faar-togfoerer-til-at-...

Jernbanebøger

Tog, skib og fly

Tog, skib og fly. Pris 320 kr.

Læs mere
Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak