Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DB IC2 (Generelt)

af Simon1906, Hedehusene, 1/2 2020, 17:22 (1540 dage siden)

Jeg læste fornylig en artikel, jeg kan ikke huske hvor, at DB satte sine IC2 tog (dobbeltdækkertog) på sidespor på grund at mange fejl på togstammerne, var det ikke en hyldevareleverance? Nogen der ved mere? Hvordan går det så med de Skoda dobbeltdækkertog der kører eller skulle køre på linien Nürnberg München er de kommet i drift`? Jeg ved ikke hvor jeg skulle finde oplysningerne så derfor spørger jeg her.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

DB IC2

af hansenph, 1/2 2020, 18:12 (1540 dage siden) @ Simon1906

Se IRJ

Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen

DB IC2

af andersj, Aalborg, 1/2 2020, 18:54 (1540 dage siden) @ Simon1906

DB har bestilt 3 leveringer af IC 2. Første levering med BR 146.5 lokomotiver, der efterhånden kører nogenlunde stabilt. Anden levering med BR 147 lokomotiver, og disse bryder ned på stribe. Det er typisk softwarefejl og opstår både under kørsel men især når der skal skiftes køreretning. Tredje levering er også med BR 147, og det er tredje levering som Deutsche Bahn har nægtet at tage i mod før anden levering kører tilfredsstillende.
Det er selvfølgelig et problem, fordi hele idéen med bestillingen af IC 2 var at få nye tog meget hurtigt. Man kunne undgå et langt udbud fordi DB Regio havde/har en enorm rammeaftale på dobbeltdækkervogne + lokomotiver.

Skoda dobbeltdækkerne har for nyligt fået godkendelse af EBA, så man forventer at de kommer i drift i løbet af foråret. De skulle alle have været i drift inden december 2017.

--
Mvh Anders

DB IC2

af Simon1906, Hedehusene, 1/2 2020, 20:22 (1540 dage siden) @ andersj

Mange tak for jeres svar håber de får løst problemerne.

Med venlig hilsen
Simon
Hedehusene

DB IC2

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/2 2020, 18:52 (1539 dage siden) @ andersj

DB har bestilt 3 leveringer af IC 2. Første levering med BR 146.5 lokomotiver, der efterhånden kører nogenlunde stabilt. Anden levering med BR 147 lokomotiver, og disse bryder ned på stribe. Det er typisk softwarefejl og opstår både under kørsel men især når der skal skiftes køreretning. Tredje levering er også med BR 147, og det er tredje levering som Deutsche Bahn har nægtet at tage i mod før anden levering kører tilfredsstillende.
Det er selvfølgelig et problem, fordi hele idéen med bestillingen af IC 2 var at få nye tog meget hurtigt. Man kunne undgå et langt udbud fordi DB Regio havde/har en enorm rammeaftale på dobbeltdækkervogne + lokomotiver.

Det var en del af udbuddet for en ny rammeaftale om vogne, at DB ville have 160 km/t IC-tog (oprindeligt planlagt til 189 km/t, men ændret af DB til 160 km/t). Afgørelsen om at omstille dele af IC trafikken til dobbeltdækkervogne var truffet af DB længe inden udbuddet på en rammeaftale, og første bestilling på rammeaftalen var da også de 27 første IC2 stammer med BR 146.5. Jeg var selv med i en workshop med DB tilbage i 2012, da jeg stadig var i Banedanmark. Ideen med at indsætte langsommere dobbeltdækkertog, er at reducere omkostninger og energiforbrug for de kommercielt drevne IC-tog. Den lidt længere køretid modsvares af hurtigere acceleration og hurtigere passagerudveksling qua de brede døre.

De 27 første IC2 stammer var leveret som bestilt og virkede sådan set som de skulle. Uheldigvis havde DB Netz i mellemtiden indført et nyt skinneprofil, og det gaven del svingninger i vognene. Vognenes affjedring blev dog ændret, da dette var billigere.

I forhold til de aktuelle problemer med de seneste togstammer, kan jeg ikke bidrage med mere, end hvad medierne melder (når der er økonomi involveret skal dette naturligvis køre i særlige processer). Men det er jo nok ikke tilfældigt, at der investeres massivt i ressourcer indenfor software udvikling og godkendelse - og at det netop er indenfor TCMS der er problemer med IC2, TALENT3 og AVENTRA - formentlig relateret til et par enkelte forsinkede projekter, der har udløst en kædereaktion til de efterfølgende projekter. Udfordringerne er dog ikke sikkerhedsbetonede, og togene "kan køre". Opdateringer der løser problemerne er på vej, men skal igennem en tiltagende besværlig godkendelsesproces hos myndighederne.

I forhold til Abellios tog, så er togene (3-vogns og 5 vogns togsæt) godkendt til drift som enkeltkørende eller sammenkoblede med "identiske tog", men endnu ikke godkendt til sammenkobling med flere end to togsæt og "på tværs" af typerne. Det blev aftalt med Abellio at togene ikke leveredes før de var "klar", mens en anden operatør, der startede trafikken på samme tidspunkt som Abellio men med "andre tog" har fået alle sine tog, men oplever massive problemer i driften med dem. Hvad der er smartest ved jeg ikke, men det er bemærkelsesværdigt at begge nye operatører, der indsætter nye tog, får problemer med disse. Måske har leveringsfristen i udbuddet i virkeligheden været for kort.

Det bør tilføjes til dommedagshistorierne, at Bombardier øgede sit salg af tog og sin markedsandel i 2019. En stor del af de "øgede produktionsomkostninger" er rekrutteringer af nye softwareingeniører, og de massive investeringer i fabriksombygningen i Bautzen

/Lasse

DB IC2

af Simon1906, Hedehusene, 2/2 2020, 22:18 (1539 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

TAK for denne beretning interessant må jeg sige.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene


DSB MO1985ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak