Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg

af kme, 2/2 2020, 20:35 (1542 dage siden) @ Carsten

Jf. dette link har Bombardier sat sine jernbaneaktiviteter til salg og forhandler med Alstom herom.

https://www.railtech.com/policy/2020/01/23/bombardier-in-merger-talks-with-alstom/

Det lugter fælt af endnu mere monopolisering at europæisk jernbaneproduktion. Føj. Heldigvis nedlagde tante Margrethe veto mod fusion af Siemens-Alstom og gør det forhåbentlig igen. Så må Bombardier gå konkurs og blive solgt i smådele. Så er der en chance for at der kommer nye tog à la MR og LINT drevet mobiltelefon eller en Raspberry Pi.

Jeg tvivler nu på at Bombardier går konkurs. De er trods alt en bedre forretning end Brugsen og Netto.

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/2 2020, 21:28 (1542 dage siden) @ kme


Det lugter fælt af endnu mere monopolisering at europæisk jernbaneproduktion.

Der er otte større og en del mindre togproducenter i EU. Markedsandelene svinger fra segment til segment, men der er ingen der har monopollignende status på noget marked (der er nogle, der har op til 40% på visse segmenter, men så markant mindre på andre)
Der er 23 større leverandører af jernbaneudstyr og signalanlæg (samt flere af de otte togproducenter).
Den samlede jernbaneinfrastruktur i EU tæller mange hundrede virksomheder.

Lasse

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg

af Simon1906, Hedehusene, 2/2 2020, 22:12 (1542 dage siden) @ kme

Nej et tog a la MR skal vi ikke have, de har haft deres tid og fik aftjent deres tid ved banen. Nu har vi brug for nået der kan hamle op med andre trafikformer.

Simon
Hedehusene

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg

af kme, 2/2 2020, 23:41 (1542 dage siden) @ Simon1906

Nej et tog a la MR skal vi ikke have, de har haft deres tid og fik aftjent deres tid ved banen. Nu har vi brug for nået der kan hamle op med andre trafikformer.

Så er du ikke gammel nok til at huske hvilken revolution MR var i 1980 i forhold til de gamle producenters bras.

Der er hårdt brug for moderne små, sultne producenter som Uerdingen var dengang. Sandheden er at de store ikke har tænkt een ny tanke siden IC3's tid. IC3 blev jo heller ikke lavet af et stort selskab, vel? I dag laves ET (et opkog af IC3/IR4) af ... Bombardier! efter diverse opkøb. Ikke opfundet af Bombardier.

Du kan jo sammenligne MR og LINT og se hvad du helst vil køre i. Og det er jo ikke fordi LINT er billig. Er man uheldig koster den 50 mio kr. Er du heldig kun 30 mio kr. Kom ikke og sig det ikke er underligt.

Hvem havde i øvrigt glæde af at Siemens Desiro i diesel variant afgik ved døden? Jo, Alstom LINT s'mænd... Del og hersk.

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg

af Banemanden, 3/2 2020, 06:46 (1542 dage siden) @ kme

Så er du ikke gammel nok til at huske hvilken revolution MR var i 1980 i forhold til de gamle producenters bras.

Der er hårdt brug for moderne små, sultne producenter som Uerdingen var dengang. Sandheden er at de store ikke har tænkt een ny tanke siden IC3's tid. IC3 blev jo heller ikke lavet af et stort selskab, vel? I dag laves ET (et opkog af IC3/IR4) af ... Bombardier! efter diverse opkøb. Ikke opfundet af Bombardier.

Du kan jo sammenligne MR og LINT og se hvad du helst vil køre i. Og det er jo ikke fordi LINT er billig. Er man uheldig koster den 50 mio kr. Er du heldig kun 30 mio kr. Kom ikke og sig det ikke er underligt.

Hvem havde i øvrigt glæde af at Siemens Desiro i diesel variant afgik ved døden? Jo, Alstom LINT s'mænd... Del og hersk.

MR var sikkert vældigt behageligt at køre selv og moderne dengang de blev sat in, men de sidste 10 år var det ikke et specielt populært tog som passagerer. Ukomfortabelt med sæder så bløde at man følte man næsten blev kastet ud af vinduet og var der lige tre mennesker for meget i toget, kunne du godt begynde at forberede din afstigning i ekstra god tid for ellers kom du ikke af. Eller gud forbyde det, hvis du havde noget større end en rygsæk med.
Der er også en grund til at Lint sættene er så mange og er vældigt populært hos passagererne. På de nordsjællandske baner og på Østbanen vinkede de med glæde farvel til Y-togene til fordel for Lint.
Nu har Østbanen andre problemer, men de oplevede faktisk en kæmpe tilgang af passagerer da de indsatte Lint togene.

I øvrigt skal man passe lidt på med at glemme historien om IC3, uden at nævne hvor stort et minus det dengang var at det ikke var et stort firma der lavede dem. Godtnok var de flot dansk design, men de havde overhovedet ikke styr at have funktionelle tog der kunne det de var bestilt til. Og det tog alligevel en hel del år, før de virkede bare nogenlunde som de skulle.
Lint togene har til sammenligning næsten bare været plug-and-play, ligesom i øvrigt s-togene som Siemens lavede.

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg

af Simon1906, Hedehusene, 3/2 2020, 10:11 (1541 dage siden) @ Banemanden

Det var næsten også mit svar MR tog var en forbedring dengang og som da DD vogne afløste BN materiel, ligger godt i sporet, men sæderne? Vil undlade at skrive om dem, og nu lader det til at sæderenovering er sparet væk. Håber det er en ommer,
Jeg vil tllføje jeg har kørt i MR tog så ung er jeg ikke fra 1982 men har en jernbaneglad jernbaneansat far der tidlig tog mig på togture.

Simon
Hedehusene

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg

af Banemanden, 3/2 2020, 10:28 (1541 dage siden) @ Simon1906

Det var næsten også mit svar MR tog var en forbedring dengang og som da DD vogne afløste BN materiel, ligger godt i sporet, men sæderne? Vil undlade at skrive om dem, og nu lader det til at sæderenovering er sparet væk. Håber det er en ommer,
Jeg vil tllføje jeg har kørt i MR tog så ung er jeg ikke fra 1982 men har en jernbaneglad jernbaneansat far der tidlig tog mig på togture.

Simon
Hedehusene

Det ligner meget min oplevelse. Jeg er født i den tid hvor de tog kom på skinnerne og jeg betvivler ikke et sekund, at de for knapt 40 år siden var innovative og moderne.

Jeg har i mit tidligere job i DSB betjent både bn og dd og ved godt, hvad de fleste ansatte foretrækker - og det er ikke bn vognene.

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg

af Frank Poulsen, 3/2 2020, 08:52 (1541 dage siden) @ kme

Der er helt generelt brug for at gøre jernbanen billigere, det gælder både materiel, skinner og signalsystemer. Der er brug for et jordskred i den branche af en art.

Jeg aner bare ikke hvordan, for så havde jeg sat i værk. Men man kan undre sig over at priserne er så høje på et tog der "bare" kører på skinner... Kontra så meget andet.

Men når man kan få en ny luksusbus med toilet, klima, køleskab luksussæder med armlæn osv osv osv. til 1,3 millioner (https://autoline.dk/-/salg/turistbusser/ISUZU-Visigo-Hyper--19122414511318633200 ). Så selvom man siger at der kun er plads til 29 personer... Så skal man over i et tog med plads til 120 så skal man gange med 4, så lidt mere jern og mere elektronik og sikkerhed... Ja så er der dælme stadig lang vej op til 30-50 millioner for et mindre tog! Så på den måde mener jeg også der er brug for noget disruption i markedet. Og ja det er sikkert alt det med godkendelse i trafikstyrelse osv osv. Men så er vi tilbage til jeg mener man måske skulle se på om man er lidt for grundig i den slags administration og man gør alt dyrere for djøffernes skyld.

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg

af Jens Hansen, 3/2 2020, 10:26 (1541 dage siden) @ Frank Poulsen

Og ja det er sikkert alt det med godkendelse i trafikstyrelse osv osv. Men så er vi tilbage til jeg mener man måske skulle se på om man er lidt for grundig i den slags administration og man gør alt dyrere for djøffernes skyld.

Der er givet en pointe her. "Jernbanens" selvforståelse er givet høj, det er jo nærmest på højde med fly, når der vurderes risiko. Nævnte det for min jernbaneven - han sagde: "hvad kan der ske - toget går bare i stå".

men ingen beslutningstagere tør røre ved det - "eksperterne siger jo sådan og sådan" - hvad skal de tro andet?

JH

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg

af Carsten, 3/2 2020, 14:09 (1541 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg ved ikke hvad din "jernbaneven" har ansvaret for i sit virke.

Men med den holdning, han har givet udtryk for, håber jeg, at han nøjes med at bære vand til frimærkefugteren. Han har med andre ord ikke fattet en pind.

Mvh

Carsten

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg

af Peter Christensen, 3/2 2020, 14:42 (1541 dage siden) @ Carsten

Men med den holdning, han har givet udtryk for, håber jeg, at han nøjes med at bære vand til frimærkefugteren. Han har med andre ord ikke fattet en pind.

Jo, det har han faktisk.
At et tog går i stå er skideirriterende, men så heller ikke mere.
Forudsætningen er dog et signalsystem, som effektivt hindre at et andet tog ikke støder ind i det første.
Afsporinger som følge af fejl på hjul/bogier - det er der faktisk ret godt styr på.

I min optik er det største problem hele godkendelsescirkusset. Set fra min stol virker det nuværende system blot fordyrende og forsinkende uden at diverse fejl i software opdages af den grund.

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg

af kme, 3/2 2020, 15:50 (1541 dage siden) @ Peter Christensen

Jo, det har han faktisk.
At et tog går i stå er skideirriterende, men så heller ikke mere.
Forudsætningen er dog et signalsystem, som effektivt hindre at et andet tog ikke støder ind i det første.
Afsporinger som følge af fejl på hjul/bogier - det er der faktisk ret godt styr på.

I min optik er det største problem hele godkendelsescirkusset. Set fra min stol virker det nuværende system blot fordyrende og forsinkende uden at diverse fejl i software opdages af den grund.

Netop. Og hvem laver godkendelsescirkusset? Det er jo ikke en EU-embedsmand, der vågner mandag morgen og tænker "nu vil jeg gøre livet surt for jernbanebranchen". Papirlavinen laves af de store spillere (alle fire...) for at knuse de små.

Det er derfor at EU-embedsmanden Magrethe Vestager slår i bordet og siger nej til fusioner. Hun gør nemlig noget for EU-borgere i modsætning til de fire søstre, der kun gør noget for deres ejere.

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/2 2020, 21:17 (1542 dage siden) @ Carsten

Jf. dette link har Bombardier sat sine jernbaneaktiviteter til salg og forhandler med Alstom herom.

Konsolideringer i togbranchen har været på tapetet i mange år. Bombardier er jo selv resultatet af en stribe opkøb og fusioner.

For et par år siden var det Siemens og Bombardier, der skulle gå sammen. Så blev det Siemens og Alstom, og det gik som bekendt ikke.

Formelt beretter de finansielle medier om, at Bombardier undersøger mulighederne for at fusionere jernbanedelen med en anden leverandør, og både Hitachi og Alstom nævnes. Jernbanedelen er dog ikke umiddelbart " til salg", da det primært er den, der henter penge hjem til flydelen af biksen.det er dog meget dyrt at udvikle togplatforme og signalsystemer, så det er forståeligt, hvis leverandører søger at fusionere, for at dele omkostningerne.

Det bør tilføjes, at fusion af jernbanedelen, kun er en af de muligheder, der iflg. Finansmedierne kigges på.

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg

af XAL Olesen, 3/2 2020, 01:00 (1542 dage siden) @ Carsten

Bombardiers flydivision solgt

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/2 2020, 19:23 (1531 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jf. dette link har Bombardier sat sine jernbaneaktiviteter til salg og forhandler med Alstom herom.

Nyt link:
https://bfmbusiness.bfmtv.com/entreprise/alstom-va-faire-une-offre-pour-racheter-le-fer...

Det lader til at det er ved at være mere konkret - og opover....

/Lasse

.
Og nu er Bombardiers flydivision (helt) solgt.

https://www.cnbc.com/2020/02/13/airbus-to-buy-rest-of-bombardier-stake-in-a220-passenge...

Poul

Bombardiers flydivision solgt

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 13/2 2020, 19:47 (1531 dage siden) @ Poul Brandt

Det er kun den sidste rest af "kommerciel airlines" der er solgt til Airbus - der i forvejen havde største ejerdel af den tidligere CS serie.
Bombardier beholder sine forretningsfly og flykomponent delen.

Med salget til Airbus er der "Ikke behov for flere frasalg" som det blev sagt på dagens pressemøde. Her ville man heller ikke kommentere på købstilbuddene fra Alstom hhv Textron.

Lasse

Bombardiers jernbaneaktiviteter solgt til Alstom

af Poul Brandt, Nordsjælland, 17/2 2020, 19:43 (1527 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

https://www.bombardier.com/en/media/newsList/details.binc-20200217-bombardier-announces...

Der er i dag indgået en aftale om salg af Bombardier Transportation til Alstom for omkring 7,45 mia EUR. Aftalen er betinget af respektive myndigheders godkendelse, og ventes endegyldigt effektueret i første halvår af 2021.

/Lasse

.
Hmmm, en dyr måde for Alstom at få fingre i et batteritog, efter deres fejlskud med brint. :-)
Men måske Bpmbardier også kan hjælpe dem med at få deres signalsystem afdeling til at levere. Det har jo som bekendt knebet en del.

Alt i alt, nok godt for begge firmaer i det lange løb.

Men til Lasse. Du kan glæde dig til store oplevelser med fransk overordnet ledelse. Jeg arbejde i nogle år for en anden stor fransk koncern, og det var en oplevelse. Overraskelse på overraskelse over de beslutninger der blev truffet i Paris, langt væk fra, og uden viden om hvor og hvordan tingene blev udført. Meget lig den måde Banedanmark ret indgående har beskrevet ledelsen af Alstom.

Poul

Bombardiers jernbaneaktiviteter solgt til Alstom

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 17/2 2020, 19:53 (1527 dage siden) @ Poul Brandt

.
Hmmm, en dyr måde for Alstom at få fingre i et batteritog, efter deres fejlskud med brint. :-)
Men måske Bpmbardier også kan hjælpe dem med at få deres signalsystem afdeling til at levere. Det har jo som bekendt knebet en del.

Alt i alt, nok godt for begge firmaer i det lange løb.

Men til Lasse. Du kan glæde dig til store oplevelser med fransk overordnet ledelse. Jeg arbejde i nogle år for en anden stor fransk koncern, og det var en oplevelse. Overraskelse på overraskelse over de beslutninger der blev truffet i Paris, langt væk fra, og uden viden om hvor og hvordan tingene blev udført. Meget lig den måde Banedanmark ret indgående har beskrevet ledelsen af Alstom.

Alstom har vundet en kontrakt på batteritog til Tyskland, og Bombardier har fortalt om ideer til hydrogentog på en messe i forrige uge, så mon ikke begge teknikker fortsætter. Der skal i al fald bruges masser af tog fremover.

...og jeg har haft chefer fra mange lande (også Frankrig) gennem årene - og jeg har endda overlevet 18 år i DSB/Banedanmark - der er intet, der kan overraske længere :-)

/Lasse

Bombardiers jernbaneaktiviteter solgt til Alstom

af esni, Frederikssund, 17/2 2020, 22:22 (1527 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

.
Hmmm, en dyr måde for Alstom at få fingre i et batteritog, efter deres fejlskud med brint. :-)
Men måske Bpmbardier også kan hjælpe dem med at få deres signalsystem afdeling til at levere. Det har jo som bekendt knebet en del.

Alt i alt, nok godt for begge firmaer i det lange løb.

Men til Lasse. Du kan glæde dig til store oplevelser med fransk overordnet ledelse. Jeg arbejde i nogle år for en anden stor fransk koncern, og det var en oplevelse. Overraskelse på overraskelse over de beslutninger der blev truffet i Paris, langt væk fra, og uden viden om hvor og hvordan tingene blev udført. Meget lig den måde Banedanmark ret indgående har beskrevet ledelsen af Alstom.


Alstom har vundet en kontrakt på batteritog til Tyskland, og Bombardier har fortalt om ideer til hydrogentog på en messe i forrige uge, så mon ikke begge teknikker fortsætter. Der skal i al fald bruges masser af tog fremover.

...og jeg har haft chefer fra mange lande (også Frankrig) gennem årene - og jeg har endda overlevet 18 år i DSB/Banedanmark - der er intet, der kan overraske længere :-)

/Lasse

Jeg håber at du bevarer dit gode humør og din let ironiske distance til virkeligheden
Jeg håber også at du stadig vil berige dette forum med din viden og indsigt

--
Eskild

Avatar

Bombardiers jernbaneaktiviteter solgt til Alstom

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/2 2020, 09:40 (1526 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

...og jeg har haft chefer fra mange lande (også Frankrig) gennem årene - og jeg har endda overlevet 18 år i DSB/Banedanmark - der er intet, der kan overraske længere :-)

Det er det der kommer ved at der sættes "Senior" eller ligefrem "Distinguished" foran ens titel. Man har prøvet og set det meste før og der er ikke meget mere der kan bringe ens kropsvæsker i kog.

Venligst fra en der har været snart 30 år i at USAnsk kompagni for good and for worse.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Bombardiers jernbaneaktiviteter solgt til Alstom

af Peter Christensen, 18/2 2020, 11:55 (1526 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er det der kommer ved at der sættes "Senior" eller ligefrem "Distinguished" foran ens titel. Man har prøvet og set det meste før og der er ikke meget mere der kan bringe ens kropsvæsker i kog.

Den mest "morsomme" titel jeg til dato har set, er dog "senior staff officer".....
OK, vel var manden fra et japansk firma, og derude skal de ældre jo behandles med respekt, men altså; nogle af os fnisede da lidt efter han var smuttet....

Bombardiers jernbaneaktiviteter solgt til Alstom: Gennemført

af Poul Brandt, Nordsjælland, 30/1 2021, 10:29 (1179 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

https://www.alstom.com/press-releases-news/2021/1/transformational-step-alstom-completi...

Det bliver spændende!

/Lasse

.
Hej Lasse

Lad os vide når dato for "Capital markets day" bliver offentliggjort.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Bombardiers jernbaneaktiviteter solgt til Alstom: Gennemført

af Niels Munch, 19/3 2021, 14:48 (1131 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Betingelserne fra EUs konkurrencemyndigheder for at godkende denne handel er bl.a., at

- Bombardier's high-speed segment afhændes, sker til Hitachi, man i forvejen har samarbejdet med
- Alstom skal afhænde sin Coradia Polyvalent platform og Reichshoffen-fabrikken i Frankrig
- Bombardier skal afhænde sin Talent 3 platform og relaterede aktiviteter i Berlin-Hennigsdorf

P.t. foregår eksklusive forhandlinger om de 2 sidste med tjekkiske Škoda, der i givet fald opnår en betydelig indgang til det europæiske marked.

Kilde: International Rail Journal, februar 2021 p. 14 ff: https://flickread.com/edition/html/601bb199286b3#14 .

M.v.h.
Niels

"Alstom’s acquisition of Bombardier Transportation cleared"

af Niels Munch, 7/8 2020, 11:06 (1355 dage siden) @ Carsten

Railway Gazette International 31 July 2020:

"Alstom’s acquisition of Bombardier Transportation cleared by European Commission

INDUSTRY: Alstom’s proposed acquisition of Bombardier Transportation was approved by the European Commission on July 31, subject to full compliance with a number of commitments offered by Alstom."


Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/business/alstoms-acquisition-of-bombardier-transportatio... .


M.v.h.
Niels

Billige jernbane T-shirts

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak