Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Europas største rangerbanegård

af OLL, Ballerup, 3/2 2020, 20:09 (1515 dage siden) @ Pyloriis

Fandt denne video
Imponerende.

https://youtu.be/9-Wuvv2sQjQ

Var der nede på baggrund af en studietur med DSB, vi skulle have været ved Langenfelde, men de havde ikke tid til det, hvor vi fik en guidet tur af vicechefen for DB i Maschen. Virkelig en fantastisk sted.
- 7 km lang.
- 700 meter lang.
- 300 km skinner.
- 112 teoretiske sporgrupper.
- 88 aktuelle brugbare sporgrupper.
- 4 kommandoposter til styring af alle sporgrupper.
- 2 ankomstriste og 2 afgangsriste.
- Ca. 3500 vogne som bliver ekspedieret hver dag (Max er 4000).

Virkelig et imponerende sted!

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Europas største rangerbanegård

af Allan Støvring-Nielsen, 3/2 2020, 23:34 (1515 dage siden) @ OLL

Du mener 700 meter bred :o)

Men, ja absolut imponerende.

Allan

Europas største rangerbanegård

af OLL, Ballerup, 4/2 2020, 09:34 (1514 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Du mener 700 meter bred :o)

Men, ja absolut imponerende.

Allan

Ja, selvfølgelig gør jeg det! Tak for rettelsen. :-)

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Europas største rangerbanegård

af Ove Nygaard, 4/2 2020, 11:05 (1514 dage siden) @ OLL

- Ca. 3500 vogne som bliver ekspedieret hver dag (Max er 4000).

Virkelig et imponerende sted!

Hej.

Rangerbanegården er åbnet i fuldt omfang den 7.7.1977, da jeg var "banemand syd for Kongeåen". Vi var inviteret på studietur til rangerbanegården af vores gode nabo, chefen for Flensburg Hbf/Weiche, Herr Brodersen, som talte et udmærket dansk, og var en særdeles venlig mand. Vi var "hele turen rundt" på det imponerende område. På et tidspunkt var selskabet "kommet for tæt på" en sporskiftezone, for pludselig lød en "kommandorøst" i højttaleren, at radaren havde afsløret, at "noget" var for tæt på fritrumsprofilet!;-) Klopp! :-D

Iøvrigt mener jeg at kunne huske, at rangerbanegården kunne ekspedere 14.000 vogne pr. døgn. At vi var inviteret som "gode naboer" skyldtes, at den nye rangerbanegård ville få væsentig indflydelse på arbejdet på Padborg Rangerbanegård, som fik lov til at "overleve" på bekostning af Flensburg Weiche. Det hele gik nu ikke, som planlagt, bl. a. kunne Maschen ikke oprangere så detaljeret til danske stationer, som DB havde regnet med, men sådan går det jo en gang imellem, når virkeligheden overhaler planlægningen - det sker jo også i dagens situation. Men også her er alt forandret, men det er en helt anden historie. "Selv den mest omhyggelige planlægning kan ikke erstatte det rene svineheld"!;-)

Ove af Erritsø

Europas største rangerbanegård

af OLL, Ballerup, 4/2 2020, 13:49 (1514 dage siden) @ Ove Nygaard

- Ca. 3500 vogne som bliver ekspedieret hver dag (Max er 4000).

Virkelig et imponerende sted!


Hej.

Rangerbanegården er åbnet i fuldt omfang den 7.7.1977, da jeg var "banemand syd for Kongeåen". Vi var inviteret på studietur til rangerbanegården af vores gode nabo, chefen for Flensburg Hbf/Weiche, Herr Brodersen, som talte et udmærket dansk, og var en særdeles venlig mand. Vi var "hele turen rundt" på det imponerende område. På et tidspunkt var selskabet "kommet for tæt på" en sporskiftezone, for pludselig lød en "kommandorøst" i højttaleren, at radaren havde afsløret, at "noget" var for tæt på fritrumsprofilet!;-) Klopp! :-D

Iøvrigt mener jeg at kunne huske, at rangerbanegården kunne ekspedere 14.000 vogne pr. døgn. At vi var inviteret som "gode naboer" skyldtes, at den nye rangerbanegård ville få væsentig indflydelse på arbejdet på Padborg Rangerbanegård, som fik lov til at "overleve" på bekostning af Flensburg Weiche. Det hele gik nu ikke, som planlagt, bl. a. kunne Maschen ikke oprangere så detaljeret til danske stationer, som DB havde regnet med, men sådan går det jo en gang imellem, når virkeligheden overhaler planlægningen - det sker jo også i dagens situation. Men også her er alt forandret, men det er en helt anden historie. "Selv den mest omhyggelige planlægning kan ikke erstatte det rene svineheld"!;-)

Ove af Erritsø

Det er også helt korrekt Ove, men der er dog en tvist til de 11.000 tusinde vogne som den er bygget til at kunne håndtere. De 11.000 vogne er af de ældre typer godsvogne, de nye er næsten 2,5 gange så lange som de vogne Maschen blev dimensioneret efter, derfor de siger 4000 i dag, og de håndtere ca. 3500 om dagen på nuværende tidspunkt, men i højperioder er de tæt på at ramme spidsbelastningen. :-)

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Europas største rangerbanegård, lidt billeder mv.

af Steff, 4/2 2020, 18:22 (1514 dage siden) @ OLL

Lidt oplevelser fra Maschen den 18. april 1998.
Min rejsekammerat og jeg havde den fornøjelse at tilbringe en hel dag som absolut ikke forventede levende stykker fragt midt på Maschen rangerbanegård. Vi var eskorte- og teknisk ansvarlige for at Danmarks jernbanemuseums CIWL restaurationsvogn nr. 4247 kom fra Ostende i Belgien og til Odense i et stykke og uden ”ridser i lakken”.
Vores tog fra Belgien ankom om morgenen med en BR 140 som togmaskine og vi var først sat til forventet afgang omkring midnat, men fik det ændret til et ”Dan-Link” over Fyn med afgang Maschen kl. ca. 20.
Hvor vi indledningsvis var blevet ”parkeret” helt alene, havde vi udsigt til ankomstristen på den ene side og på den anden side DB hovedlinjen fra Hamburg og sydpå. Dette banestykke trafikeredes af ICE, IC og EC, der kørte forbi med fuld hammer. Man hørte først en vindsusen, derefter en høj hvinen fra elektromotorerne og så et lille knald når vindtrykket ramte en eller vognene og toget var forbi.
Ved ankomstristen (flere spor) ankom der et godstog ca. hvert 10. minut. Togmaskinen blev koblet fra og en stort diesel bogie rangerlokomotiv trak stammen væk. Togmaskinerne var på dette tidspunkt BR 140, BR 143, BR 151 eller BR 155. Rangermaskinerne var udelukkende BR 295. Et par minutter efter ankomst, var den nyligt ankommende godsstamme væk og skinnestykket klar til ny modtagelse. Det gik som et urværk hele tiden i det tidsrum vi var på rangerbanegården.
Herunder nogle billeder:
[image]
DB BR 295 021 18-4-98, Maschen
[image]
DB BR 151 060-1, 18-04-98, Maschen
[image]
DB BR 143, 18-04-98. Maschen
[image]
DB BR 155 186-6, 18-04-98, Maschen

På afgangsristene (der var rigtigt mange) blev første vogn kørt på plads ved et standsningsmærke, hvor der i siderne af sporene var slanger med trykluft til trykluftbremserne. Som jeg så det, var der en lille fast gruppe personer til hver oprangering på et afgangsspor, der alle havde deres bestemte opgaver med koble vogne og slanger, afprøve bremser, kontrollerer dette eller hint hele tiden. Når stammen var oprangeret blev der afholdt bremseprøve på stammen og den stod med luft på fra trykluftslangen ved siden af. Kort før afgang kom togmaskinen, fik fragtdokumenterne og bremseseddel, blev koblet på og lokomotivets bremseslange forbundet og et hurtigt bremsetjæk og afsted.
Det der var imponerende var intensiteten der herskede og den måde arbejdet var tilrettelagt på.
OK, nu skal vi nu ikke tro at det var enestående for kun Maschen, det var bare MEGET STORT. Jeg har oplevet at køre med DAN-LINK og prøvet et fantastisk effektivt samarbejde, især med egenrangering på Østerport og senere oprangering og bremseprøver på Lersøen. Så DET kunne DSB også finde ud af!!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Europas største rangerbanegård, lidt billeder mv.

af Lars, 4/2 2020, 18:46 (1514 dage siden) @ Steff

Her må det være på sin plads at henvise til den udmærkede side https://hauerslev.com/danlink/ hvor Steffs danlink-erindringer også kan læses :-)

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

Europas største rangerbanegård

af mss ⌂, 5/2 2020, 17:52 (1513 dage siden) @ OLL

Det bør dog også lige nævnes at Maschen faktisk er under reduktion med 24 spor. Officielt drejer det sig om en "tilpasning til aktuelle behov". Samtidig fornyes teknikken efter sigende. Jeg har dog også hørt rygter om at reduktionen primært handler om at skaffe reservedele til den aldrende rangerteknik fra de nedlagte spor.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Europas største rangerbanegård

af OLL, Ballerup, 6/2 2020, 01:45 (1513 dage siden) @ mss

Det bør dog også lige nævnes at Maschen faktisk er under reduktion med 24 spor. Officielt drejer det sig om en "tilpasning til aktuelle behov". Samtidig fornyes teknikken efter sigende. Jeg har dog også hørt rygter om at reduktionen primært handler om at skaffe reservedele til den aldrende rangerteknik fra de nedlagte spor.

Hele anlægget blev restaureret af Siemens inden for de sidste 10 år, mener jeg det var. Vi fik fortalt at det havde noget med vedligehold og omkostninger at gøre. Man har bare lavet et "cut" på nogle af sporvifterne, fjernet skiftespor og sat sporstoppere op. Sporene kan således stadig bruges til at opstille togstammer.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Europas største rangerbanegård

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/2 2020, 10:17 (1514 dage siden) @ Pyloriis

Den er angiveligt godsterminal for alle de containere der kommer ind via havnen i Hamborg - men Hamborg er jo ikke den store container gateway for Europa, det er Rotterdam. Hvad er der af godsterminal i baglandet for Rotterdam?
Hvis jeg kigger på Google Maps er der lidt ved Waalhaven som er OK pænt stort, men slet ikke som den ved Hamborg.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Europas største rangerbanegård

af steenth, 4/2 2020, 10:33 (1514 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af steenth, 4/2 2020, 11:27

Den er angiveligt godsterminal for alle de containere der kommer ind via havnen i Hamborg - men Hamborg er jo ikke den store container gateway for Europa, det er Rotterdam. Hvad er der af godsterminal i baglandet for Rotterdam?

Et par hurtige tal for containere at Rotterdam har 14,5 mio TEU om året og Hamborg 9,73 TEU om året. Så Hamborg er godt med.

Der er flere tal her: https://www.porteconomics.eu/2018/02/28/portgraphic-the-top-15-container-ports-in-europ...

Bliver containere typisk sat på et tog direkte til destinationen, hvor rangerbanegårde spillere en mindre rolle?

Europas største rangerbanegård

af OLL, Ballerup, 4/2 2020, 13:50 (1514 dage siden) @ steenth

Den er angiveligt godsterminal for alle de containere der kommer ind via havnen i Hamborg - men Hamborg er jo ikke den store container gateway for Europa, det er Rotterdam. Hvad er der af godsterminal i baglandet for Rotterdam?


Et par hurtige tal for containere at Rotterdam har 14,5 mio TEU om året og Hamborg 9,73 TEU om året. Så Hamborg er godt med.

Der er flere tal her: https://www.porteconomics.eu/2018/02/28/portgraphic-the-top-15-container-ports-in-europ...

Bliver containere typisk sat på et tog direkte til destinationen, hvor rangerbanegårde spillere en mindre rolle?

Hamburg containerhavn og Maschen har et tæt samarbejde. De containere der skal udskibes eller ankommer til havnen sker næsten kun igennem Maschen.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Europas største rangerbanegård

af pjl, 4/2 2020, 15:39 (1514 dage siden) @ Michael Deichmann

Den er angiveligt godsterminal for alle de containere der kommer ind via havnen i Hamborg - men Hamborg er jo ikke den store container gateway for Europa, det er Rotterdam. Hvad er der af godsterminal i baglandet for Rotterdam?
Hvis jeg kigger på Google Maps er der lidt ved Waalhaven som er OK pænt stort, men slet ikke som den ved Hamborg.

Hamburg Hafen er stadig den 3. største containerhavn i Europa og ekspederer meget andet end containere (omend containere er langt størsteparten), så hvis man opholder sig på eksempelvis Hamburg Harburg et par timer vil man også se et rigt udvalg af andre typer gods passere (kalk, grus, biler, gas, væsker). Yderligere går en del trafik fra Bremerhaven via Maschen for redistribution, så det hjælper lidt på størrelsen.

Waalhaven er bare en lokal rangerbanegård (af mange i og omkring havnen i Rotterdam), det samme kan ses i Hamburg ved Hohe Schaar, Altenwerder (på begge sider af A7) og længere inde i Waltershof. Den primære rangerbanegård ved Rotterdam er Kijfhoek, som er pænt meget større end Waalhaven. Kijfhoek er også det første store knudepunkt på Betuweroute, netop at Betuweroute starter helt inde i Rotterdam er også lidt forklaringen på størrelsesforskellen, da mange tog udgår direkte fra havnen i Rotterdam til deres destination, i Hamburg afgår de fleste tog fra Hafenbahnhof Hamburg Süd (langs Veddeler Dam) også direkte til destinationen.

Avatar

Europas største rangerbanegård

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/2 2020, 11:12 (1513 dage siden) @ pjl

Waalhaven er bare en lokal rangerbanegård (af mange i og omkring havnen i Rotterdam), det samme kan ses i Hamburg ved Hohe Schaar, Altenwerder (på begge sider af A7) og længere inde i Waltershof. Den primære rangerbanegård ved Rotterdam er Kijfhoek, som er pænt meget større end Waalhaven. Kijfhoek er også det første store knudepunkt på Betuweroute, netop at Betuweroute starter helt inde i Rotterdam er også lidt forklaringen på størrelsesforskellen, da mange tog udgår direkte fra havnen i Rotterdam til deres destination, i Hamburg afgår de fleste tog fra Hafenbahnhof Hamburg Süd (langs Veddeler Dam) også direkte til destinationen.

OK, jeg prøvede at følge nogle af sporene fra Waalhaven og fandt ikke rigtig andre, men jeg sad ikke i flere timer og ledte :-)
Man tak for input. Det vil jeg nærstudere.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Europas største rangerbanegård

af Per Sørensen, 6/2 2020, 23:22 (1512 dage siden) @ Michael Deichmann

Med til en sammenligning imellem Rotterdam og Maschen hører jo også - som de siger i Videoen - alle de vogne der kommer fra nord; Lübeck, Norge, Sverige og Danmark.
Det løber også op.

Men dejlig at se at der er gang i den.

vh pediHg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak