Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Resumé fra borgermøde om jernbaneprojekter ved Lindholm (Generelt)

af andersj, Aalborg, 4/2 2020, 20:48 (1535 dage siden)

Banedanmark afholdte i eftermiddags et borgermøde omkring de tre store projekter der gennemføres i Nørresundby/Lindholm i år.
1. Færdiggørelsen af jernbanen til Aalborg Lufthavn
2. Forlængelse af krydsningsspor ved Lindholm station
3. Sporsænkning ved vejoverførslen af "Viaduktvej" som forberedelse til elektrificering.

Mødet var åbent, men indholdet målrettet naboerne omkring støj og byggepladser. Dog var der også et par punkter som handlede om selve projekterne. Her et kort resumé:

  • I løbet af februar ankommer to godstog med skinner til projekterne
  • Inden sommerferien vil skinner og sveller være lagt til lufthavnen og på det forlængede dobbeltspor.
  • Overgangen i niveau på Lindholm station nedlægges og erstattes af en provisorisk gangbro i stål. Denne gangbro var ikke en del af de oprindelige planer, så derfor er der ikke budget til at gøre gangbroen barrierefri med elevatorer. Overgangen nedlægges pga. det øgede antal afgange og den øgede hastighed ved indkørsel til Lindholm station.
  • Viaduktvej skal have nye bropiller og nyt fundament. I princippet vil det nok være billigere at bygge en ny bro, men stigningen på broen kan ikke øges mere. Sporene sænkes med 1 meter.
  • Mellem Viaduktvej og Lindholm Kirke skal 65.000 m3 blød bund/jord graves væk og erstattes med sand. Der er tale om at man graver 1-2 meter ned. Det giver i gennemsnit 100 lastbiler om dagen og er årsagen til totalspærringen mellem Lindholm og Brønderslev på næsten to måneder. Der arbejdes i døgndrift.

--
Mvh Anders

Avatar

Resumé fra borgermøde om jernbaneprojekter ved Lindholm

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/2 2020, 22:29 (1535 dage siden) @ andersj

Banedanmark afholdte i eftermiddags et borgermøde omkring de tre store projekter der gennemføres i Nørresundby/Lindholm i år.
1. Færdiggørelsen af jernbanen til Aalborg Lufthavn
2. Forlængelse af krydsningsspor ved Lindholm station
3. Sporsænkning ved vejoverførslen af "Viaduktvej" som forberedelse til elektrificering.

Mødet var åbent, men indholdet målrettet naboerne omkring støj og byggepladser. Dog var der også et par punkter som handlede om selve projekterne. Her et kort resumé:

  • I løbet af februar ankommer to godstog med skinner til projekterne
  • Inden sommerferien vil skinner og sveller være lagt til lufthavnen og på det forlængede dobbeltspor.
  • Overgangen i niveau på Lindholm station nedlægges og erstattes af en provisorisk gangbro i stål. Denne gangbro var ikke en del af de oprindelige planer, så derfor er der ikke budget til at gøre gangbroen barrierefri med elevatorer. Overgangen nedlægges pga. det øgede antal afgange og den øgede hastighed ved indkørsel til Lindholm station.
  • Viaduktvej skal have nye bropiller og nyt fundament. I princippet vil det nok være billigere at bygge en ny bro, men stigningen på broen kan ikke øges mere. Sporene sænkes med 1 meter.
  • Mellem Viaduktvej og Lindholm Kirke skal 65.000 m3 blød bund/jord graves væk og erstattes med sand. Der er tale om at man graver 1-2 meter ned. Det giver i gennemsnit 100 lastbiler om dagen og er årsagen til totalspærringen mellem Lindholm og Brønderslev på næsten to måneder. Der arbejdes i døgndrift.


Tak for orienteringen. Blev der nævnt noget om sikringsanlæg/køreplan på lufthavnsbanen?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Resumé fra borgermøde om jernbaneprojekter ved Lindholm

af andersj, Aalborg, 4/2 2020, 22:47 (1535 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Banedanmark afholdte i eftermiddags et borgermøde omkring de tre store projekter der gennemføres i Nørresundby/Lindholm i år.
1. Færdiggørelsen af jernbanen til Aalborg Lufthavn
2. Forlængelse af krydsningsspor ved Lindholm station
3. Sporsænkning ved vejoverførslen af "Viaduktvej" som forberedelse til elektrificering.

Mødet var åbent, men indholdet målrettet naboerne omkring støj og byggepladser. Dog var der også et par punkter som handlede om selve projekterne. Her et kort resumé:

  • I løbet af februar ankommer to godstog med skinner til projekterne
  • Inden sommerferien vil skinner og sveller være lagt til lufthavnen og på det forlængede dobbeltspor.
  • Overgangen i niveau på Lindholm station nedlægges og erstattes af en provisorisk gangbro i stål. Denne gangbro var ikke en del af de oprindelige planer, så derfor er der ikke budget til at gøre gangbroen barrierefri med elevatorer. Overgangen nedlægges pga. det øgede antal afgange og den øgede hastighed ved indkørsel til Lindholm station.
  • Viaduktvej skal have nye bropiller og nyt fundament. I princippet vil det nok være billigere at bygge en ny bro, men stigningen på broen kan ikke øges mere. Sporene sænkes med 1 meter.
  • Mellem Viaduktvej og Lindholm Kirke skal 65.000 m3 blød bund/jord graves væk og erstattes med sand. Der er tale om at man graver 1-2 meter ned. Det giver i gennemsnit 100 lastbiler om dagen og er årsagen til totalspærringen mellem Lindholm og Brønderslev på næsten to måneder. Der arbejdes i døgndrift.

Tak for orienteringen. Blev der nævnt noget om sikringsanlæg/køreplan på lufthavnsbanen?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Nej.

--
Mvh Anders

Resumé fra borgermøde om jernbaneprojekter ved Lindholm

af andersj, Aalborg, 8/2 2020, 01:26 (1531 dage siden) @ andersj

PowerPoint præsentation fra mødet kan ses her

--
Mvh Anders

Avatar

Resumé fra borgermøde om jernbaneprojekter ved Lindholm

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/2 2020, 07:42 (1531 dage siden) @ andersj

PowerPoint præsentation fra mødet kan ses her


Mange tak. Jeg noterer mig, at der i materialet står, at ét af arbejderne i 2020 er “Etablering af signalsystem”.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak