Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Letbanesignal. (Generelt)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 5/2 2020, 07:26 (1540 dage siden)

Trafikstyrelsen har godkendt at letbanerne får deres eget trafiksignal i vejkryds.[image]
Så kan i jo gætte på hvad de tre symboler betyder.. :-)
Nederste signal kan i øvrigt også pege til modsatte side..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Letbanesignal.

af Rørvig Station, 5/2 2020, 07:38 (1540 dage siden) @ metrohenrik

Hvad er grunden til at man ikke kan genbruge de traditionelle sporvognssignaler?

Avatar

Letbanesignal.

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 5/2 2020, 07:58 (1540 dage siden) @ Rørvig Station

Hvad er grunden til at man ikke kan genbruge de traditionelle sporvognssignaler?

Hvis du tænker på dem fra sporvognstiden, så tænker jeg de er skrevet ud af færdselsloven.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Avatar

Letbanesignal.

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 5/2 2020, 10:05 (1540 dage siden) @ Svend

Hvad er grunden til at man ikke kan genbruge de traditionelle sporvognssignaler?


Hvis du tænker på dem fra sporvognstiden, så tænker jeg de er skrevet ud af færdselsloven.

.
De findes da i bedste velgående, nu bare som bus- og letbanesignaler:

https://www.fstyr.dk/~/media/Dokumenter/K%C3%B8rekort/Bilag1%20fstyr.pdf
https://da.wikipedia.org/wiki/Bussignal

Det er så ikke helt samme betydning, som jeg kan læse.
Det signal du viser betyder det samme som "rød/gul/grøn".
Letbanesignalet har en anden variant.
Øverste betyder stop.
De to næste betyder at der kan køres, og så hvilken vej det kommende sporskifte står.
Så signalet kan godt "springe" fra øverst til nederst.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Letbanesignal.

af AndreasM, 5/2 2020, 11:11 (1540 dage siden) @ metrohenrik

https://www.fstyr.dk/~/media/Dokumenter/K%C3%B8rekort/Bilag1%20fstyr.pdf
https://da.wikipedia.org/wiki/Bussignal


Det er så ikke helt samme betydning, som jeg kan læse.
Det signal du viser betyder det samme som "rød/gul/grøn".
Letbanesignalet har en anden variant.
Øverste betyder stop.
De to næste betyder at der kan køres, og så hvilken vej det kommende sporskifte står.

Fra øverste link: ;-)

Den hvide bjælke i nederste åbning kan vise skråt opad til højre eller skråt opad til venstre. Lys i nederste åbning har da samme betydning som grønt pilsignal henholdsvis til højre eller til venstre, jf. X 12 Pil- signal.

Avatar

Letbanesignal.

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 5/2 2020, 11:31 (1540 dage siden) @ AndreasM

Jeg vil gætte på at der må være en forskel, siden man laver et nyt trafiksignal, og bruger tid og resurser på at få det godkendt.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Letbanesignal.

af mikedk2100, 5/2 2020, 11:18 (1540 dage siden) @ metrohenrik

Det er så ikke helt samme betydning, som jeg kan læse.
Det signal du viser betyder det samme som "rød/gul/grøn".
Letbanesignalet har en anden variant.
Øverste betyder stop.
De to næste betyder at der kan køres, og så hvilken vej det kommende sporskifte står.
Så signalet kan godt "springe" fra øverst til nederst.

Vil de to nederste pile så altid lyse, når der må køres for at gøre det mere tydeligt? For ellers kunne man vel nøjes med et 2-lys signal - hvor det øverste lampe betyder stop, og den nederste viser en pil enten til højre, venstre eller op?

Men jeg må indrømme, at jeg ikke finder det særlig logisk, at myndighederne opfinder et nyt letbanesignal til letbanen i hovedstadsområdet, når nu letbanen i Aarhus har et andet (som de har kørt på i 2 år).

Mvh
Michael

Letbanesignal.

af Regelrytteren, 5/2 2020, 11:29 (1540 dage siden) @ mikedk2100

Det er heller ikke logisk, at Aarhus Letbane ikke har fulgt vejafmærkningsbekendtgørelsen

Letbanesignal.

af mikedk2100, 5/2 2020, 11:58 (1540 dage siden) @ Regelrytteren

Det er heller ikke logisk, at Aarhus Letbane ikke har fulgt vejafmærkningsbekendtgørelsen

Gør de ikke det? Jeg har kun kørt med letbanen på Youtube, men de signaler jeg har set i kryds er da X19, det bus- og letbanesignal, som har eksisteret som bussignal længe før der var tænkt på en letbane. Så er der ganske vist andre signaler ude på "fri strækning", altså den gamle Odderbane og Grenåbane.

Avatar

Letbanesignal.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/2 2020, 11:37 (1540 dage siden) @ Svend

Hvad er grunden til at man ikke kan genbruge de traditionelle sporvognssignaler?


Hvis du tænker på dem fra sporvognstiden, så tænker jeg de er skrevet ud af færdselsloven.

.
De findes da i bedste velgående, nu bare som bus- og letbanesignaler:

https://www.fstyr.dk/~/media/Dokumenter/K%C3%B8rekort/Bilag1%20fstyr.pdf
https://da.wikipedia.org/wiki/Bussignal

Og de sidder mange steder ude i virkeligheden, bl.a. ved "BRT" banen ind ad Nørre Alle og Tagensvej i København.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Letbanesignal.

af Regelrytteren, 5/2 2020, 07:51 (1540 dage siden) @ metrohenrik

Det er så endnu en variant, i Aarhus er de også anderledes.

Hvorfor følger letbanen ikke vejafmærkningsbekendtgørelsen?

Hvilken letbane er det?

Avatar

Letbanesignal.

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 5/2 2020, 07:59 (1540 dage siden) @ Regelrytteren

Det er så endnu en variant, i Aarhus er de også anderledes.

Hvorfor følger letbanen ikke vejafmærkningsbekendtgørelsen?

Findes der da et letbanesignal der er godkendt i forvejen? (Spørger fordi jeg ikke ved det)


Hvilken letbane er det?

L3, København.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Letbanesignal.

af Niels Buch, 5/2 2020, 09:05 (1540 dage siden) @ Regelrytteren

Det er så endnu en variant, i Aarhus er de også anderledes.

Hvorfor følger letbanen ikke vejafmærkningsbekendtgørelsen?

Hvilken letbane er det?


Hej

Det er sådan set ikke Trafikstyrelsen der har godkendt signalet, men Vejdirektoratet, da signalet skal ind i vejafmærkningsbekendtgørelsen under letbanesignaler (Æ). Trafikstyrelsen har dog deltaget i arbejdet sammen med L3 med at finde et signal som VD kunne godkende.

De signaler der anvendes i Aarhus har alle fået dispensation fra VD.

Hilsen
Niels

Letbanesignal.

af Regelrytteren, 5/2 2020, 11:21 (1540 dage siden) @ Niels Buch

Men hvorfor bruges ikke den standardudgave, der er i vejafmærkningsbekendtgørelsen?

Ville det ikke være mere overskueligt med ét signal, der gælder over hele landet og som gælder for både busser (busbaner) og letbaner?

Hvis der er forskellige signaler, kan de så bruges på de steder, hvor letbane og busbane bruger samme tracé?

Letbanesignal.

af Niels Buch, 5/2 2020, 11:55 (1540 dage siden) @ Regelrytteren

Men hvorfor bruges ikke den standardudgave, der er i vejafmærkningsbekendtgørelsen?

Ville det ikke være mere overskueligt med ét signal, der gælder over hele landet og som gælder for både busser (busbaner) og letbaner?

Hvis der er forskellige signaler, kan de så bruges på de steder, hvor letbane og busbane bruger samme tracé?


De to signaler styres fra forskellige systemer. X19-signalet styres af gadesignalanlægget, mens det nye signal styres af letbanens styresystem (jeg vælger bevidst ikke at kalde det sikrigsanlæg, da det ikke har samme sikkerhedsniveau). Tanken er at letbaneføreren først ser det nye signal, og først må køre når sporskifterne er låst i den rette retning, derefter kører han/hun frem mod krydset hvor X19-signalet skal respekteres.

Hvorfor kan de så ikke bare se ens ud? Hvis man har et trace der bruges både af busser og letbane, skal buschaufføren ignorere det nye signal, men stadig respektere X19. Havde man valgt et signal der lignede X19, ville det kunne give problemer. Jeg ved godt at der pt. ikke er steder hvor letbane og busser bruger samme tracé, men det gør vel ikke noget at være lidt fremtidssikret.

Hilsen
Niels

Letbanesignal.

af mikedk2100, 5/2 2020, 12:23 (1540 dage siden) @ Niels Buch

De to signaler styres fra forskellige systemer. X19-signalet styres af gadesignalanlægget, mens det nye signal styres af letbanens styresystem (jeg vælger bevidst ikke at kalde det sikrigsanlæg, da det ikke har samme sikkerhedsniveau). Tanken er at letbaneføreren først ser det nye signal, og først må køre når sporskifterne er låst i den rette retning, derefter kører han/hun frem mod krydset hvor X19-signalet skal respekteres.

Hvorfor kan de så ikke bare se ens ud? Hvis man har et trace der bruges både af busser og letbane, skal buschaufføren ignorere det nye signal, men stadig respektere X19. Havde man valgt et signal der lignede X19, ville det kunne give problemer. Jeg ved godt at der pt. ikke er steder hvor letbane og busser bruger samme tracé, men det gør vel ikke noget at være lidt fremtidssikret.

Hilsen
Niels

Det giver selvfølgelig mening. Så det nye signal er en slags pendant til svenskernes:

[image]

Letbanesignal.

af Regelrytteren, 5/2 2020, 12:55 (1540 dage siden) @ Niels Buch

Hvis "det nye signal" på L 3 er et "sporskiftesignal," hvorfor kunne så ikke vejafmærkningsbekendtgørelsens signaler Æ 30.1 - 30.3 eller Æ 31.1 - 31.3 bruges?

Hvad er forskellen?

Hvad er fordelen ved "det nye signal?"

Letbanesignal.

af Niels Buch, 5/2 2020, 13:55 (1540 dage siden) @ Regelrytteren

Hvis "det nye signal" på L 3 er et "sporskiftesignal," hvorfor kunne så ikke vejafmærkningsbekendtgørelsens signaler Æ 30.1 - 30.3 eller Æ 31.1 - 31.3 bruges?

Hvad er forskellen?

Hvad er fordelen ved "det nye signal?"


De signaler står helt henne ved selve sporskiftet.

Niels

Letbanesignal.

af Regelrytteren, 5/2 2020, 14:44 (1540 dage siden) @ Niels Buch

Er betydningen den samme?
Er funktionaliteten den samme?

Hvorfor er der forskel på visningen i signalet?

Letbanesignal.

af Niels Buch, 5/2 2020, 14:50 (1540 dage siden) @ Regelrytteren

Er betydningen den samme?
Er funktionaliteten den samme?

Hvorfor er der forskel på visningen i signalet?


Jeg bliver dig svar skyldig, jeg husker ikke helt argumentationen. Men det var noget med hvordan letbaneføreren skulle reagere på de forskellige signaler.

Niels

Avatar

Letbanesignal.

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 5/2 2020, 11:38 (1540 dage siden) @ metrohenrik

Signalet er ikke en køretilladelse som de allerede eksisterende bus og letbanesignaler.
Signalet er en for signalering til føreren om det kommende sporskiftes stilling.
Ved lyskrydset opstilles X19, som man kender det.

Skulle lige læse godkendelsen igennem.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Letbanesignal.

af Regelrytteren, 5/2 2020, 13:01 (1540 dage siden) @ metrohenrik

Fint nok at X 19 bruges ved "vejkryds."

Men hvorfor bruges så ikke standarden fra BoStrab/Vejafmærkningsbekendtgørelsen for sporskiftesignaler?

Der findes jo en version for både med og uden "styresystem?"

Letbanesignal.

af andersj, Aalborg, 5/2 2020, 12:55 (1540 dage siden) @ metrohenrik

Jeg kan ikke gennemskue hvad signalet skal betyde. Det er i hvert fald ikke noget der stammer fra BOStrab / Aarhus Letbane hvor sporskifters stilling vises med pile og ikke trekanter: < >. Desuden findes "+" heller ikke, kun "X" - der dog har lidt forskellige betydninger rundt omkring.

Men det kan jo selvfølgelig være at man i København vil genopfinde den dybe tallerken.

--
Mvh Anders

Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere
Svenska-lok

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak