Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Salg i DSB-tog vender måske tilbage (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/2 2020, 18:43 (1512 dage siden)

Finans.dk har i dag kl. 17.30 postet en artikel om, at 7-Eleven og DSB siden i mandags tester salg af diverse vådt og tørt i p. t. 15-18 daglige afgange mellem København og Fredericia:

https://finans.dk/erhverv/ECE11926725/salgsbod-kommer-retur-i-dsbs-tog-mellem-landsdele...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af Rørvig Station, 6/2 2020, 22:47 (1512 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Argh, lad os nu få en café-/kiosk-/restaurantvogn. De kan finde ud af det i vores nabolande. Hvor svært kan det være?

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af mpp, 6/2 2020, 22:55 (1512 dage siden) @ Rørvig Station

Det koster en del og skal være en del af et samlet servicekoncept. Jeg kunne forestille mig at man ser på det i Talgo-vognene og så bliver indført på hovedstrækene. Det er sværere at se muligheden i IC3, men de er jo også på vej ud.

Vi har tidligere vendt økonomien i spisevogne her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=134692

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af mikedk2100, 7/2 2020, 08:57 (1511 dage siden) @ Rørvig Station

Argh, lad os nu få en café-/kiosk-/restaurantvogn. De kan finde ud af det i vores nabolande. Hvor svært kan det være?

Jeg er enig. Svenskerne kan jo fx godt finde ud af at lave overskud på deres bistrovogne. Men det er måske en typisk dansk (DSB) ting, at danskerne er godt tilfredse med selv at tage deres kaffe med til en 5-timers køretur, ligesom fleksibilitet er vigtigere for DSB end rent faktisk at give passagererne på 1. klasse noget værdi for den ekstrapris de betaler (bedre sæder, mere benplads, enkeltsæder osv).

Merværdi for ekstraprisen på 1. klasse kan svenskerne også godt finde ud af, og om ikke andet, så kommer de vel til at køre med bedre service til folk mellem Danmarks største byer, når Banedanmark om mange, mange år får elektrificeret til Aarhus.

Mvh
Michael

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af andersj, Aalborg, 7/2 2020, 10:35 (1511 dage siden) @ mikedk2100

Argh, lad os nu få en café-/kiosk-/restaurantvogn. De kan finde ud af det i vores nabolande. Hvor svært kan det være?


Jeg er enig. Svenskerne kan jo fx godt finde ud af at lave overskud på deres bistrovogne. Men det er måske en typisk dansk (DSB) ting, at danskerne er godt tilfredse med selv at tage deres kaffe med til en 5-timers køretur, ligesom fleksibilitet er vigtigere for DSB end rent faktisk at give passagererne på 1. klasse noget værdi for den ekstrapris de betaler (bedre sæder, mere benplads, enkeltsæder osv).

Merværdi for ekstraprisen på 1. klasse kan svenskerne også godt finde ud af, og om ikke andet, så kommer de vel til at køre med bedre service til folk mellem Danmarks største byer, når Banedanmark om mange, mange år får elektrificeret til Aarhus.

Mvh
Michael

Jeg tvivler på at SJ laver overskud med bistroerne, medmindre man bruger nogle finurlige regnemetoder. Hvis der skal gå hardcore økonomistyring i det, vil man også skulle indregne alternativomkostningerne. Altså ville man kunne tjene flere penge ved at have normale sæder på det areal som bistroen fylder?

--
Mvh Anders

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af mikedk2100, 7/2 2020, 11:04 (1511 dage siden) @ andersj

Jeg tvivler på at SJ laver overskud med bistroerne, medmindre man bruger nogle finurlige regnemetoder. Hvis der skal gå hardcore økonomistyring i det, vil man også skulle indregne alternativomkostningerne. Altså ville man kunne tjene flere penge ved at have normale sæder på det areal som bistroen fylder?

Jeg ved ikke, hvordan de udregner det. Men det var i hvert fald deres melding, dengang DSB nedlagde salget ombord.

Men ja, man bør jo i den perfekte verden regne alt med. Både, hvad der kan være af passagerer på den plads, der er bistro, samt det mersalg af billetter til de eksisterende pladser, som en bistro ombord vil give (får man fyldt flere tog, ved at folk har mulighed for at købe kaffe etc undervejs). Ud over alt det andet: Komfort, rengøringsstanddard (både ind og ude på toget), service (før og efter rejsen, ved forsinkelser etc), tryghed på stationen, tillid til selskabet, selskabets image osv osv. Det er et svært regnestykke.

Så jeg nøjes med at holde på SJs udmelding om, at de godt kan få det til at løbe rundt med en bistro i toget - og endda skabe overskud på den.

Mvh
Michael

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af Simon1906, Hedehusene, 7/2 2020, 12:52 (1511 dage siden) @ mikedk2100

Delvis enig men så skal der være måske et ekstra sæt til et IC tog på hver afgang (ønskværdigt) så bliver vi måske også fri for stående passagerer. Men så har DSB vist ikke nok togsæt.
Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af mikedk2100, 7/2 2020, 13:07 (1511 dage siden) @ Simon1906

Delvis enig men så skal der være måske et ekstra sæt til et IC tog på hver afgang (ønskværdigt) så bliver vi måske også fri for stående passagerer. Men så har DSB vist ikke nok togsæt.
Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Der er ingen der siger, at det skal indføres i morgen. Men DSB kunne have haft tænkt det ind i "fremtidens togsæt".

Men ja, det er svært. DSB har 11 IC4 i overskud, der tages ud af trafikken - alligevel står folk op i andre tog, fordi der ikke er togsæt/vogne nok.

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af Simon1906, Hedehusene, 7/2 2020, 13:14 (1511 dage siden) @ mikedk2100

Ja lyder sygt man tager tog ud af drift når der er daglig stående passagerer måske de 11 Ic4 har man opgivet at vedligeholde fordi der mangler håndværkere? Og vi får snart nye tog?

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af Jørgen Pagh Jensen, 14/2 2020, 14:42 (1504 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så fik jeg selv mødt den nye 7-eleven / DSB medarbejder med sin rygsæk og mavetaske i ICLyn i går. Hun var smilende og venlig - og al service er vel bedre end ingen service - men: Hvor er det mærkeligt, at hun går rundt med en rygsæk! Hvis formålet skulle være, at hun bedre kan komme rundt i et fyldt tog, så tænk om igen. Rygsækken var så stor, at hun ikke kunne vende sig i midtergangen - og hun var hele tiden ved at ramme passagerer, når hun bevægede sig.
Så kunne man jo lige så godt have en lille vogn. Der er trods alt ikke trapper i IC3 tog - og hjulet er jo opfundet. Rygsækløsningen virker bare komisk.

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af Frank Poulsen, 14/2 2020, 16:35 (1504 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Da jeg så klip om det for noget tid siden tænkte jeg også, stakkels alle dem på modsatte side der hele tiden får rygsækken i hovedet når hun drejer sig... Og salgsvognen var selvfølgelig et problem med overfyldte tog fordi der stod bagage halvt i gangen osv...

Har aldrig forstået hvorfor man ikke laver et pantry man kan gå hen til i stedet! Det vil give så meget mere mening i min verden.

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af Peter Sloots, 14/2 2020, 16:46 (1504 dage siden) @ Frank Poulsen

Man kunne også selv medbringe en termoflaske. Jeg kunne slet ikke forestille mig ikke at have en flaske kaffe i tasken, når jeg kører i tog udover Hovedstaden.

PS

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af Simon1906, Hedehusene, 14/2 2020, 16:48 (1504 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg syntes jeg har set en løsning med en rygsæk, men kan ikke huske hvor. Ville måske være en løsning med pantry. Så må vi bare håbe kunderne ikke spilder den varme kaffe på passagerer der sidder.

Med venlig hilzen

Simon
Hedehusene

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af Peter Sloots, 14/2 2020, 17:56 (1504 dage siden) @ Simon1906

Jeg syntes jeg har set en løsning med en rygsæk, men kan ikke huske hvor. Ville måske være en løsning med pantry. Så må vi bare håbe kunderne ikke spilder den varme kaffe på passagerer der sidder.
Med venlig hilzen
Simon
Hedehusene

Jeg mener at huske noget i S-togene for en god del år siden, hvor nogle gik rundt og solgte morgenkaffe som de havde på ryggen.

PS

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af andersj, Aalborg, 15/2 2020, 21:19 (1503 dage siden) @ Peter Sloots

Jeg syntes jeg har set en løsning med en rygsæk, men kan ikke huske hvor. Ville måske være en løsning med pantry. Så må vi bare håbe kunderne ikke spilder den varme kaffe på passagerer der sidder.
Med venlig hilzen
Simon
Hedehusene


Jeg mener at huske noget i S-togene for en god del år siden, hvor nogle gik rundt og solgte morgenkaffe som de havde på ryggen.

PS

[image]

--
Mvh Anders

Salg i DSB-tog vender måske tilbage

af andersj, Aalborg, 15/2 2020, 21:36 (1503 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Så fik jeg selv mødt den nye 7-eleven / DSB medarbejder med sin rygsæk og mavetaske i ICLyn i går. Hun var smilende og venlig - og al service er vel bedre end ingen service - men: Hvor er det mærkeligt, at hun går rundt med en rygsæk! Hvis formålet skulle være, at hun bedre kan komme rundt i et fyldt tog, så tænk om igen. Rygsækken var så stor, at hun ikke kunne vende sig i midtergangen - og hun var hele tiden ved at ramme passagerer, når hun bevægede sig.
Så kunne man jo lige så godt have en lille vogn. Der er trods alt ikke trapper i IC3 tog - og hjulet er jo opfundet. Rygsækløsningen virker bare komisk.

Det ser ud til at DSB har fået inspiration fra NS Rail Catering, da det er nøjagtig samme rygsæk og "kurv" der bruges. En stor fordel er at medarbejderen sandsynligvis kan gå direkte ned i toget og begynde at sælge. Ingen besværlig levering af varer til toget, ingen venten på at kaffen bliver brygget, ikke-solgte produkter forlader toget sammen med medarbejderen og bliver ikke blandet med "friske" produkter. Der var vist et stort spild i den gamle salgsvogn pga. datovarer.

Man kan selvfølgelig godt benytte en lille vogn som i fly, men nu skal konceptet jo lige testes af først.

[image]

--
Mvh Anders

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak