Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tre ME solgt til Sverige - billeder (Generelt)

af Allan Støvring-Nielsen, 6/2 2020, 23:29 (1537 dage siden)

Hej

DSB har solgt ME 1509, 1513 og 1527 til Nordic-Refinance i Sverige. I går blev de kørt over Øresundsbroen af Hectorrail, og i dag gik det så videre mod Långsele, hvor de skal på værksted hos Railcare.

mvh, Allan

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Tre ME solgt til Sverige - billeder

af pjl, 7/2 2020, 01:20 (1537 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hej

DSB har solgt ME 1509, 1513 og 1527 til Nordic-Refinance i Sverige. I går blev de kørt over Øresundsbroen af Hectorrail, og i dag gik det så videre mod Långsele, hvor de skal på værksted hos Railcare.

På de to sidste billeder ser det ud til at dieselmoteren på første og sidste maskine er aktiv?

Tre ME solgt til Sverige - billeder

af Allan Støvring-Nielsen, 7/2 2020, 14:51 (1537 dage siden) @ pjl


På de to sidste billeder ser det ud til at dieselmoteren på første og sidste maskine er aktiv?

Ja, de gik i tomgang. Er ikke sikker på den midterste, det gik jo lidt stærkt.

mvh, Allan

Tre ME solgt til Sverige - billeder

af Simon1906, Hedehusene, 8/2 2020, 10:38 (1536 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Det svenske lok på tre af billederne, er det ikke samme type som TGOJ brugte, eller måske stadig bruger. Kan ikke huske hvad typen hed.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Tre ME solgt til Sverige - billeder

af Allan Støvring-Nielsen, 8/2 2020, 18:06 (1536 dage siden) @ Simon1906

Det er netop en ex. TGOJ Ma, der ses her :)

Fra 1960 så 60 år and still going strong!

mvh, Allan

Tre ME solgt til Sverige - billeder

af Jan Lundstrøm, 8/2 2020, 22:45 (1535 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Ja det er oprindeligt en SJ Ma (kan kendes på de rektangulære maskinrumsvinduer, dem der blev leveret til TGOJ har runde) der, som en del andre SJ Ma blev solgt til TGOJ og derfra senere kom til Green Cargo.

Avatar

GC Ma 965

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 8/2 2020, 23:58 (1535 dage siden) @ Jan Lundstrøm

Ja det er oprindeligt en SJ Ma (kan kendes på de rektangulære maskinrumsvinduer, dem der blev leveret til TGOJ har runde) der, som en del andre SJ Ma blev solgt til TGOJ og derfra senere kom til Green Cargo.


Ejes den stadig af en jernbaneklub?
https://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=5&lokid=3607

--
[image]

GC Ma 965

af Jan Lundstrøm, 9/2 2020, 11:15 (1535 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ja ifølge mine oplysninger ejes den stadig af Stambanans Wänner.

Tre ME solgt til Sverige - billeder

af Allan Støvring-Nielsen, 10/2 2020, 20:37 (1533 dage siden) @ Jan Lundstrøm

Ja det er oprindeligt en SJ Ma (kan kendes på de rektangulære maskinrumsvinduer, dem der blev leveret til TGOJ har runde) der, som en del andre SJ Ma blev solgt til TGOJ og derfra senere kom til Green Cargo.

- Ja det kan jeg godt se.

Der er også forskel på banerømmeren / sneploven, men det er måske et tilfælde?

mvh, Allan

[image]

[image]

Tre ME solgt til Sverige - billeder

af tjesp02, 10/2 2020, 21:36 (1533 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Det er to forskellige serier. 402 er leveret direkte til TGOJ. De har runde vinduer i maskinrummet.
965 er oprindelig leveret til SJ og senere solgt til TGOJ, med firkantede vinduer i maskinrummet.

Thomas

Tre ME solgt til Sverige - billeder

af Eyolf, 8/2 2020, 14:52 (1536 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Da får vi nok se dem i Norge også etter hvert. Jeg skal komme tilbake med bilder når så skjer. Skal vi tippe Hønefoss?

Tre ME solgt til Sverige - billeder

af OnkelJørn, 8/2 2020, 17:33 (1536 dage siden) @ Eyolf

Man må håbe at køberen har råd til at vedligeholde og male dem nu DSB ikke har.

Avatar

Tre ME solgt til Sverige - billeder

af mss ⌂, 10/2 2020, 22:57 (1533 dage siden) @ OnkelJørn

Man må håbe at køberen har råd til at vedligeholde og male dem nu DSB ikke har.

Ja kønne er de ikke p.t.
Man starter nok med at pille resten af folien af, rustbehandle og give dem ny lak.
Det bliver spændende at se ME'ere i nyt "look" :-)

ME 1509 nåede at blive så slidt i folien at man tydeligt kan se den helrøde bemaling indenunder:

[image]
ME 1509, MGB d. 24/8 2019


Og sådan så de tre lokomotiver ud for 15 år siden:

[image]
ME 1509, København H d. 11/10 2005.


[image]
ME 1513, København H d. 18/8 2005


[image]
ME 1527, København H d. 4/10 2005

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

ME 1527 i de nye farver

af Basse, 1/3 2020, 21:24 (1513 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen
redigeret af Tommy Nilsson, 2/3 2020, 18:05

Svenskerne er hurtige...

images/uploaded/202003012024115e5c19eb3d31c.png

--------------------------------------------------------------

Ja, og du er også hurtig til at stjæle andres billeder.
Tommy Nilsson
Webmaster

ME 1527 i de nye farver

af Erling Pedersen, 21/7 2020, 15:47 (1372 dage siden) @ Basse

Hej Fandt lige dette på Järnväg.net.

Nordic Re-finance TME

Super flot i nye farver og udlejet til Trafikverket, som hjælpe lokomotiv, hmm ja hjælpelokomotiver, det havde Bane Danmark engang selv !
Hilsen Erling.

Avatar

ME 1527 i de nye farver

af mss ⌂, 22/7 2020, 13:52 (1371 dage siden) @ Erling Pedersen

Hej Fandt lige dette på Järnväg.net.

Nordic Re-finance TME

Super flot i nye farver og udlejet til Trafikverket, som hjælpe lokomotiv, hmm ja hjælpelokomotiver, det havde Bane Danmark engang selv !
Hilsen Erling.

Ja, de var også flotte (efter min mening), men de blev ødelagt af skader der opstod pga. for lang tids stilstand.
Det var vist noget med myndighederne der ikke ville tillade at Banestyrelsen havde egne maskiner. Til sidst lykkedes det for Banedanmark at få lov til at bruge dem selv (men ikke udleje dem hvilket også havde været en del af planen -ligesom museumstogs maskiner), men der var kun to tilbage og det holdt ikke længe.
Var det ikke fem MZ de oprindeligt havde?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

ME 1527 i de nye farver

af OD, Od ⌂, 23/7 2020, 21:31 (1369 dage siden) @ mss
redigeret af OD, Od, 23/7 2020, 21:42

Hej Fandt lige dette på Järnväg.net.

Nordic Re-finance TME

Super flot i nye farver og udlejet til Trafikverket, som hjælpe lokomotiv, hmm ja hjælpelokomotiver, det havde Bane Danmark engang selv !
Hilsen Erling.


Ja, de var også flotte (efter min mening), men de blev ødelagt af skader der opstod pga. for lang tids stilstand.
Det var vist noget med myndighederne der ikke ville tillade at Banestyrelsen havde egne maskiner. Til sidst lykkedes det for Banedanmark at få lov til at bruge dem selv (men ikke udleje dem hvilket også havde været en del af planen -ligesom museumstogs maskiner), men der var kun to tilbage og det holdt ikke længe.
Var det ikke fem MZ de oprindeligt havde?


Det var seks maskiner.
MZ 1419 kørte stort set fra i dag et. Kørte tom København-Tinglev 02.04.2002. De efterfølgende dage kørte den Mærsk toget Tinglev-Århus for TraXion. 06.04.2002 blev den udskiftet med MZ 1405, der så kørte Mærsk toget indtil slutningen af april.
MZ 1404 og MZ 1408 nåede også at køre i DK inden de røg til Sverige. Mig bekendt, så var det kun MZ 1403 og MZ 1411 der ikke fik kilometer på kontoen i DK.

Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere
ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak