Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Talgo-tog - bemaling (Generelt)

af William Skov ⌂, 7/2 2020, 12:07 (1511 dage siden)

Hej alle.
Da jeg så DSB's eller Talgo's bemalingsforslag til de nye tog, syntes jeg at det nok kunne gøres bedre.
Derfor har jeg leget lidt i paint for at ændre farverne lidt.

Hvilke syntes I er pænest?

[image]
DSB's eller Talgo's forslag.

[image]
Min første version.
Helrød vognkasse, gråt tag, sort undervogn
Kraftigt inspireret af APO og de gamle røde vogne.

[image]
Opdateret med hvidt mavebælte som på APO.

[image]
Opdateret med hvide døre.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Talgo-tog - bemaling

af andersj, Aalborg, 7/2 2020, 12:14 (1511 dage siden) @ William Skov

Hvad med MF 5051 bemaling?

[image]

--
Mvh Anders

Talgo-tog - bemaling

af OHJDL39, 8/2 2020, 23:28 (1510 dage siden) @ andersj

Jeg tror faktisk at MF 5051-design kunne blive godt på de nye vogne. Omvendt kunne DSB's hvide med sekskanter omkring dørene dog også spille godt sammen med de tyske IC-vogne, da de jo også er hvide med røde toner.

Men jeg tror næsten, at de vil ensrette deres design på alt nyt materiel. Om det så er "rent dansk" materiel, eller det skal bruges til udenlandstrafik. Men hvad de så vælger, bliver spændende at se.

Bedste hilsner,
Jarl

Talgo-tog - bemaling

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 7/2 2020, 12:30 (1511 dage siden) @ William Skov

jeg er helt klar til den fra DSB. Synes godt med den hvide. ( så længe den er nogen lunde ren)

Talgo-tog - bemaling

af mpp, 7/2 2020, 15:29 (1511 dage siden) @ hummel_62

Den fra DSB er rigtig fed. Det er også fedt med et nyt design, så man ved at skal man til Hamborg er det det, man skal kigge efter. Det gør altså en forskel når der er mange forskellige tog at RE-, S- og IC-tog ikke er malet ens.

Talgo-tog - bemaling

af nielsm, 7/2 2020, 15:33 (1511 dage siden) @ mpp

Enig, det er lettere at kigge efter et hvidt tog end det er at bedømme for hvert tog om det nu er Verkehrsrot eller DSB-rød.

Talgo-tog - bemaling

af esni, Frederikssund, 7/2 2020, 15:46 (1511 dage siden) @ William Skov

Hej alle.
Da jeg så DSB's eller Talgo's bemalingsforslag til de nye tog, syntes jeg at det nok kunne gøres bedre.
Derfor har jeg leget lidt i paint for at ændre farverne lidt.

Hvilke syntes I er pænest?

[image]
DSB's eller Talgo's forslag.

[image]
Min første version.
Helrød vognkasse, gråt tag, sort undervogn
Kraftigt inspireret af APO og de gamle røde vogne.

[image]
Opdateret med hvidt mavebælte som på APO.

[image]
Opdateret med hvide døre.

DSB er glad for sekskanten - Hvad med at gøre dit grå eller hvide felt om dørene sekskantet?

--
Eskild

Talgo-tog - bemaling

af William Skov ⌂, 7/2 2020, 17:12 (1511 dage siden) @ esni

DSB er glad for sekskanten - Hvad med at gøre dit grå eller hvide felt om dørene sekskantet?

Jeg holder mig til en sekskant rundt om DSB bokstaverne.
Men hvis en anden vil gøre området omkring dørene sekskantet, så er I da velkommen til det.

Men på den måde kommer det jo til at ligne DSB's eget forslag, og det var det jeg vil væk fra :-)

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Talgo-tog - bemaling

af Peer Pedersen, 8/2 2020, 07:16 (1511 dage siden) @ William Skov

Man kunne også spare både køb af tog og spekulationerne om farvevalg ved at samarbejde med CD, DB og DSB om at køre togene med CD materiel. CD kører allerede Prag - Hamburg og retur flere gange dagligt med Wectron lok. som trækkraft og Tjekkiske vogne. Forlæng disse tog til København, så er der heller ingen problemer med plads til omløb i Hamburg.
Dette ville også betyde at vi fik gennemgående tog til Berlin, Dresden og Prag samt retur dagligt.

Talgo-tog - bemaling

af Simon1906, Hedehusene, 8/2 2020, 07:32 (1511 dage siden) @ Peer Pedersen

Får du nok ikke DSB til, men jeg syntes ikke uden vat dårlig bortset fra at CD lok vist kun er tostrøms, jeg gætter bare? Eller DSB Vectron til Hmb de skal jo skifte køreretning i Hamburg hbf medmindre de kører udenom til Hmb harbirg.
Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Talgo-tog - bemaling

af steenth, 8/2 2020, 07:44 (1510 dage siden) @ Simon1906

Får du nok ikke DSB til, men jeg syntes ikke uden vat dårlig bortset fra at CD lok vist kun er tostrøms, jeg gætter bare? Eller DSB Vectron til Hmb de skal jo skifte køreretning i Hamburg hbf medmindre de kører udenom til Hmb harbirg.

Lade være med at gætte. Det er nemt at søge efter hvad for en lokomotivtype som nu bruges på det togsystem. Og det er Vectorn MS, som bruges og som kan kører på de fleste strømsystemer. Men hvad for nogle strømsystemer som et lokotiv skal kunne står ikke at alene. Der er også andet udstyr som fx ATC mv. som skal tages hensyn til.

Talgo-tog - bemaling

af andersj, Aalborg, 8/2 2020, 12:55 (1510 dage siden) @ steenth

Får du nok ikke DSB til, men jeg syntes ikke uden vat dårlig bortset fra at CD lok vist kun er tostrøms, jeg gætter bare? Eller DSB Vectron til Hmb de skal jo skifte køreretning i Hamburg hbf medmindre de kører udenom til Hmb harbirg.

Lade være med at gætte. Det er nemt at søge efter hvad for en lokomotivtype som nu bruges på det togsystem. Og det er Vectorn MS, som bruges og som kan kører på de fleste strømsystemer. Men hvad for nogle strømsystemer som et lokotiv skal kunne står ikke at alene. Der er også andet udstyr som fx ATC mv. som skal tages hensyn til.

Desuden er de også ejet af European Locomotive Leasing. CD leaser dem blot, da de er igang med at købe sprit nye vogne og lokomotiver til (Kiel)-Hamburg-Berlin-Dresden-Prag-(Bratislava/Budapest) til 230 km/t.

CD's nuværende regionaltogs museumsvogne skal vi sku ikke have til Danmark (igen). Så hellere fortsætte med IC3. Derudover ankommer første tog fra Prag til Hamburg klokken 15:11. Hvilket materiel skal man så bruge på morgen og middagsafgangen fra Hamburg til København???

--
Mvh Anders

Talgo-tog - bemaling

af Simon1906, Hedehusene, 8/2 2020, 13:02 (1510 dage siden) @ andersj

åhhh så slemme var de nu ikke, var ikke helt bekendt med at CD havde bestilt nyt materiel, Det er måske tilsvarende de Pendolinotog de har kørende?

Så kan jeg godt forstå ideen er død.

Talgo-tog - bemaling

af mpp, 8/2 2020, 14:42 (1510 dage siden) @ Simon1906

Det giver bestemt mening med flere gennemgående tog, men det er nok bedst at de kører i særskilte løb. I Tyskland er der mange IC- og ICE-tog der kører 8-10+ timer fra ende til anden. En del af dem bliver dog overhalet flere gange på vejen eller kører en omvej, så de ikke er de hurtigste tog (f.x. Frankfurt–Køln–Dusseldorf–Dortmund–Wurzburg–Munchen).

Den store udfordring ved de lange togture er selvfølgeligt, at de bliver mere udsatte overfor forsinkelser. Det kan man f.x. se med Kystbanen, hvor forsinkelser fra Sverige påvirker driften og man derfor har måttet have reservetog stående klar. Skal man til Berlin og videre derfra giver det derudover også bedre mening at køre udenom Hamborg.

Men det kunne altså være lækkert med gennemgående tog, også selvom det kun er 1 om dagen. Som passager gør det mindre at jeg bliver forsinket hvis jeg stadig kan komme frem om eftermiddagen/tidlig aften og ikke er afhængig af at skulle nå sidste forbindelse et sted på vejen.

Talgo-tog - bemaling

af M. Qvist, 9/2 2020, 14:16 (1509 dage siden) @ andersj

CD's nuværende regionaltogs museumsvogne skal vi sku ikke have til Danmark (igen).

Museumsvogne ligefrem? De fleste af de vogne der indgår i EC-løb er ikke ældre end Øresundstogene, og der er lige blevet bestilt 180 nye vogne af samme type som bruges til Railjet.

Talgo-tog - bemaling

af andersj, Aalborg, 9/2 2020, 15:16 (1509 dage siden) @ M. Qvist

CD's nuværende regionaltogs museumsvogne skal vi sku ikke have til Danmark (igen).


Museumsvogne ligefrem? De fleste af de vogne der indgår i EC-løb er ikke ældre end Øresundstogene, og der er lige blevet bestilt 180 nye vogne af samme type som bruges til Railjet.

Beklager. Kan godt se at de er væsentligt nyere end jeg havde regnet med.

Dog mener jeg endnu ikke at udbuddet på de 180 nye vogne til EC togene er afgjort endnu. Man bestilte i 2018 50 Siemens Viaggio vogne, hvor apteringen foregår hos Skoda. Men de er til nationale tog.

--
Mvh Anders

Talgo-tog - bemaling

af Rail, 9/2 2020, 15:27 (1509 dage siden) @ M. Qvist

CD's nuværende regionaltogs museumsvogne skal vi sku ikke have til Danmark (igen).


Museumsvogne ligefrem? De fleste af de vogne der indgår i EC-løb er ikke ældre end Øresundstogene, og der er lige blevet bestilt 180 nye vogne af samme type som bruges til Railjet.

Problemet med de Tjekkiske vogne er ikke alderen, men at indretning slet ikke lever op til Dansk standard. Når det er sagt skal man ikke udelukke at se dem i Danmark på et tidspunkt.

Talgo-tog - bemaling

af Peer Pedersen, 8/2 2020, 07:40 (1510 dage siden) @ Peer Pedersen

Her et par billeder, billederne er klip fra en video film:
[image][image]

Talgo-tog - bemaling

af Simon1906, Hedehusene, 8/2 2020, 13:05 (1510 dage siden) @ esni

Jeg vil dog holde på at toget skal være rødt. Bliver Vectron lok ikke leveret i rød farve, eller var det bare et tænkt eksempel
Jeg har set.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene


Billige jernbane T-shirts

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
Nakskov Skibsværft

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak