Fremtidens kunder i bus og tog? (Trafikpolitik)

af Pyloriis, søndag 09. februar, 2020, 06:54 (10 dage siden)

Hvor skal de fremtidige kunder af den kollektive trafik komme fra?

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11928549/unge-vil-koere-i-bil-og-vender-ryggen-ti...

Ja - hvis denne artikel fra Jyllandsposten holder stik så bliver det kun de ældre årgange som vil være kunder!

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Vollensir, søndag 09. februar, 2020, 08:12 (10 dage siden) @ Pyloriis

Beklagelig udvikling.....

Men man har sagt i årevis at den kollektive trafik skal styrkes, blive bedre og billigere billetter. Men man er jo gået stik den modsatte vej. Dyre billetter, færre afgange med tog og busser, dårligere service, billige skrabet tog på de fleste sidebaner.

Rettidige busser og tog, billigere billetter, flere afgange, og nogle ordentlige tog med gode sæder, lydsvage, toiletter der virker, mulighed for at købe kaffe m.m. Om bord på toget.

Det skal nok få nogle til at tage toget igen...

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Jens N @, Fredericia, søndag 09. februar, 2020, 09:39 (10 dage siden) @ Vollensir

Beklagelig udvikling.....

Men man har sagt i årevis at den kollektive trafik skal styrkes, blive bedre og billigere billetter. Men man er jo gået stik den modsatte vej. Dyre billetter, færre afgange med tog og busser, dårligere service, billige skrabet tog på de fleste sidebaner.

Her i Fredericia har kommunen og Sydtrafik lige vedtaget en plan, der stort set udrydder bybusserne på ruter efter kl. 18:00 samt udtynder kørslerne over dagen i weekenderne. Det kaldes en ‘optimering’ men dækker reelt over en spareplan.
Det betyder bl.a. at de unge mennesker ikke kan komme i klub, til fritidsaktiviteter m.m. med offentlig transport.

Så burde det være indlysende for beslutningstagerne at de unge heller ikke tager bussen når de bliver gamle nok til at køre i bil.

Mvh. Jens

Fremtidens kunder i bus og tog?

af OnkelJørn, søndag 09. februar, 2020, 11:06 (10 dage siden) @ Jens N

Her i Fredericia har kommunen og Sydtrafik lige vedtaget en plan, der stort set udrydder bybusserne på ruter efter kl. 18:00 samt udtynder kørslerne over dagen i weekenderne. Det kaldes en ‘optimering’ men dækker reelt over en spareplan.
Det betyder bl.a. at de unge mennesker ikke kan komme i klub, til fritidsaktiviteter m.m. med offentlig transport.

Så burde det være indlysende for beslutningstagerne at de unge heller ikke tager bussen når de bliver gamle nok til at køre i bil.

Mvh. Jens

I Århus er det samme ide.
Letbanen kræver så mange penge at en hel del buslinier er beskåret og nogle endda meget kraftigt så de ikke kan bruges om aftenen.
Og det vil letbanen blive ved med , altså at suge penge .

Fremtidens kunder i bus og tog?

af andersj, Nordjylland, søndag 09. februar, 2020, 11:13 (10 dage siden) @ OnkelJørn

Her i Fredericia har kommunen og Sydtrafik lige vedtaget en plan, der stort set udrydder bybusserne på ruter efter kl. 18:00 samt udtynder kørslerne over dagen i weekenderne. Det kaldes en ‘optimering’ men dækker reelt over en spareplan.
Det betyder bl.a. at de unge mennesker ikke kan komme i klub, til fritidsaktiviteter m.m. med offentlig transport.

Så burde det være indlysende for beslutningstagerne at de unge heller ikke tager bussen når de bliver gamle nok til at køre i bil.

Mvh. Jens


I Århus er det samme ide.
Letbanen kræver så mange penge at en hel del buslinier er beskåret og nogle endda meget kraftigt så de ikke kan bruges om aftenen.
Og det vil letbanen blive ved med , altså at suge penge .

Her er problemet vil at man ikke vil betale for bedre offentlig transport. Som jeg før har skrevet, så tænker politikerne i "skinnebyerne" Aarhus, Odense og København kun på at finde penge til anlæg men ikke til drift.
Når man anlægger motorveje så lukker man jo heller ikke x antal landeveje fordi man ikke længere kan finde pengene til vedligehold.

--
Mvh Anders

Fremtidens kunder i bus og tog?

af mikedk2100, København Ø, søndag 09. februar, 2020, 08:42 (10 dage siden) @ Pyloriis

Ja - hvis denne artikel fra Jyllandsposten holder stik så bliver det kun de ældre årgange som vil være kunder!

De ældre årgange forsvinder da også over i bilen - eller er naturligt forsvundet (ligger på kirkegården) inden der nogensinde kommer fornuftigt togdrift.

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Rørvig Station, søndag 09. februar, 2020, 08:51 (10 dage siden) @ Pyloriis

Ja, ja, igen er Jyllandspesten ude med en politisk dagsorden.
Men det er ikke alle, der bor i jyske landdistrikter.
Der er stadigt stort ingen københavnere, der gider at køre i bil. Stort set al biltrafikken i Kbh stammer fra erhverv og fra forstæderne/resten af Sjælland.

Fremtidens kunder i bus og tog?

af mikedk2100, København Ø, søndag 09. februar, 2020, 09:09 (10 dage siden) @ Rørvig Station

Der er stadigt stort ingen københavnere, der gider at køre i bil. Stort set al biltrafikken i Kbh stammer fra erhverv og fra forstæderne/resten af Sjælland.

Ikke desto mindre stiger bilejerskabet i København. Det kan godt være, at københavnerne cykler til hverdag, men de bruger så bilen til weekendturen til sommerhus, familie osv.

Og bilen vil også være nødvendig for københavnerne i fremtiden, hvis de vil ud af byen.

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Pyloriis, søndag 09. februar, 2020, 09:16 (10 dage siden) @ Rørvig Station

Ja, ja, igen er Jyllandspesten ude med en politisk dagsorden.
Men det er ikke alle, der bor i jyske landdistrikter.
Der er stadigt stort ingen københavnere, der gider at køre i bil. Stort set al biltrafikken i Kbh stammer fra erhverv og fra forstæderne/resten af Sjælland.

Nu er historien også på DR og stammer fra Ritzaus
https://www.dr.dk/nyheder/indland/flere-unge-tager-bilen-og-dropper-bus-og-cykel

Så det er ikke kun jyske landdistrikter!

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Rørvig Station, søndag 09. februar, 2020, 09:42 (10 dage siden) @ Pyloriis

Nu er historien også på DR og stammer fra Ritzaus
https://www.dr.dk/nyheder/indland/flere-unge-tager-bilen-og-dropper-bus-og-cykel

Så det er ikke kun jyske landdistrikter!

Hvornår er medierne holdt op med at skrive af fra hinanden?

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, søndag 09. februar, 2020, 09:34 (10 dage siden) @ Rørvig Station

Ja, ja, igen er Jyllandspesten ude med en politisk dagsorden.
Men det er ikke alle, der bor i jyske landdistrikter.
Der er stadigt stort ingen københavnere, der gider at køre i bil. Stort set al biltrafikken i Kbh stammer fra erhverv og fra forstæderne/resten af Sjælland.

Vi bør nok holde København uden for debatten omkring kvaliteten på den offentlige trafik, for som det eneste sted i landet, så er den kollektive trafik i København af en sådan kvalitet og kvantitet at den faktisk kan benyttes, også uden der skal foretages en både taktisk og strategisk vurdering inden man begiver sig af sted. Hvis Københavnerne mener, der mangle udbud af kollektiv trafik i byen, så burde de tage en tur til Jylland, for at så hvordan alternativet kan se ud !!

I Jylland sker det ved hver budgetlægning i trafikselskaberne en reduktion i busdriften, og den er nu mange steder så ringe, at man ligeså godt kunne afskaffe den helt, for den spiller ikke længere en rolle.

Samtidig vil man gerne at 90% at alle unge skal have en uddannelse - en uddannelse som kun kan tages i de større byer. Problemet er ofte, at enten mangler der transportmuligheder eller også er transporttiden så lang - og med flere skift undervejs - og at bruge mellem 3-4 timer om dagen på transpor,t fremme nok ikke de unges valg af uddannelse.

For 30 år siden, da jeg tog min uddannelse i Kolding, var der bybusser det kørte hver 15/20 min i dagtimerne - det var men andre ord ikke længere imellem busserne end at man kunne vente hvis man mistede den første. I dag køre det i bedste fald hver time og måske hver halve mellem 7 og 8 om morgenen. Yderligere er der så mange passagerne med busserne om morgenen til uddannelsesstederne, at mange afvises pga. pladsmangel - de 'afviste' skal så enten gå eller vente en time til næste bus - og får derved fravær.

Nu er valget så ikke længere svært - de køber en bil - og når først bilen er købt, så ser den kollektive trafik aldrig de kunder igen.

Det kan godt være politikerne taler meget om klima og kollektiv trafik, men så længe alt skal 'køre lidt længere på literen', så sker der ingen ændring, hverken om ministeren hedder Ole Birk Olesen eller Benny Engelbrecht, det bliver ved de fine skåltaler og flotte rapporter, men viljen til at ændre noget er ikke tilstede - hverken i rød eller blå blok.

Derudover skal man huske at kollektiv trafik kun er blevet dårligere og dyrere igennem de senste 10-20 år, samtidig et bilen - og brugen deraf - kun blevet billigere - alt sammen i overensstemmelse med den politiske vilje og befolkningens valg til folketinget, så vi har vel blot fået det vi ønskede ?? - eller har vi ??

Fremtidens kunder i bus og tog?

af krabsen, søndag 09. februar, 2020, 09:40 (10 dage siden) @ Henrik Hansen

Derudover skal man huske at kollektiv trafik kun er blevet dårligere og dyrere igennem de seneste 10-20 år, samtidig et bilen - og brugen deraf - kun blevet billigere - alt sammen i overensstemmelse med den politiske vilje og befolkningens valg til folketinget, så vi har vel blot fået det vi ønskede ?? - eller har vi ??

Om vi har fået det vi ønskede er nok svært at afgøre. Men vi har fået det vi har bedt om.

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Jørgen Pagh Jensen @, søndag 09. februar, 2020, 09:50 (10 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvis det er en præmis for denne diskussion er, at kollektiv trafik kun er blevet dyrere og dårligere de sidste 20 år - så må man jo faktatjekke den påstand.

Er trafikken blevet dyrere? De fleste trafikselskaber regulerer priserne efter inflationen - men det er vel ikke en generel fordyrelse? Jeg udelukker ikke, at der kan være lokale eksempler på større prisstigninger, men det er vel ikke et generelt fænomen.

Er trafikken blevet dårligere? Ja, der er mange lokale nedskæringer på busdriften, men billedet er nu ikke helt entydigt. I mit hjørne af Nordsjælland er busdriften faktisk betydeligt bedre nu end for 20 år siden. Med hensyn til togtrafikken er det generelle billede, at der i dag kører flere tog på de allerfleste strækninger end for 20 år siden - og i mange tilfælde også hurtigere.

Avatar

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 09. februar, 2020, 10:01 (10 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

I mit hjørne af Nordsjælland er busdriften faktisk betydeligt bedre nu end for 20 år siden. Med hensyn til togtrafikken er det generelle billede, at der i dag kører flere tog på de allerfleste strækninger end for 20 år siden - og i mange tilfælde også hurtigere.

Du glemmer at set fra Jylland er Nordsjælland = København :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Pyloriis, søndag 09. februar, 2020, 10:40 (10 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Hvis det er en præmis for denne diskussion er, at kollektiv trafik kun er blevet dyrere og dårligere de sidste 20 år - så må man jo faktatjekke den påstand.

Er trafikken blevet dyrere? De fleste trafikselskaber regulerer priserne efter inflationen - men det er vel ikke en generel fordyrelse? Jeg udelukker ikke, at der kan være lokale eksempler på større prisstigninger, men det er vel ikke et generelt fænomen.

Ifølge denne oversigt er det blevet dyrere.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/danske-billetpriser-i-top-saa-meget-er-priserne-stege...

Og prisen på ny mikrobil og benzin er enten faldet eller stagneret i samme tidsperiode.


Er trafikken blevet dårligere? Ja, der er mange lokale nedskæringer på busdriften, men billedet er nu ikke helt entydigt. I mit hjørne af Nordsjælland er busdriften faktisk betydeligt bedre nu end for 20 år siden. Med hensyn til togtrafikken er det generelle billede, at der i dag kører flere tog på de allerfleste strækninger end for 20 år siden - og i mange tilfælde også hurtigere.

Fraset togforbindelsen fra Sydbanen til København over den nye Ringstedbane er der vist ingen tog som kører hurtigere end ved åbningen af Storebæltforbindelsen.

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Bongo-Anders, søndag 09. februar, 2020, 11:53 (9 dage siden) @ Pyloriis

Hvis det er en præmis for denne diskussion er, at kollektiv trafik kun er blevet dyrere og dårligere de sidste 20 år - så må man jo faktatjekke den påstand.

Er trafikken blevet dyrere? De fleste trafikselskaber regulerer priserne efter inflationen - men det er vel ikke en generel fordyrelse? Jeg udelukker ikke, at der kan være lokale eksempler på større prisstigninger, men det er vel ikke et generelt fænomen.


Ifølge denne oversigt er det blevet dyrere.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/danske-billetpriser-i-top-saa-meget-er-priserne-stege...

Og prisen på ny mikrobil og benzin er enten faldet eller stagneret i samme tidsperiode.


Er trafikken blevet dårligere? Ja, der er mange lokale nedskæringer på busdriften, men billedet er nu ikke helt entydigt. I mit hjørne af Nordsjælland er busdriften faktisk betydeligt bedre nu end for 20 år siden. Med hensyn til togtrafikken er det generelle billede, at der i dag kører flere tog på de allerfleste strækninger end for 20 år siden - og i mange tilfælde også hurtigere.


Fraset togforbindelsen fra Sydbanen til København over den nye Ringstedbane er der vist ingen tog som kører hurtigere end ved åbningen af Storebæltforbindelsen.

Det er ikke korrekt, Frederiksværkbanen fik en hastighedsopgradering for vel 10-15 år siden der de indførte hurtigafgange på hverdage.

Om det også galt de andre lokalbaner oppe nordpå kan jeg ikke huske.

Blev hastigheden på nordvestbanen ikke også sat op der de lavede dobbeltsporet der.

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Pyloriis, søndag 09. februar, 2020, 12:11 (9 dage siden) @ Bongo-Anders

Hvis det er en præmis for denne diskussion er, at kollektiv trafik kun er blevet dyrere og dårligere de sidste 20 år - så må man jo faktatjekke den påstand.

Er trafikken blevet dyrere? De fleste trafikselskaber regulerer priserne efter inflationen - men det er vel ikke en generel fordyrelse? Jeg udelukker ikke, at der kan være lokale eksempler på større prisstigninger, men det er vel ikke et generelt fænomen.


Ifølge denne oversigt er det blevet dyrere.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/danske-billetpriser-i-top-saa-meget-er-priserne-stege...

Og prisen på ny mikrobil og benzin er enten faldet eller stagneret i samme tidsperiode.


Er trafikken blevet dårligere? Ja, der er mange lokale nedskæringer på busdriften, men billedet er nu ikke helt entydigt. I mit hjørne af Nordsjælland er busdriften faktisk betydeligt bedre nu end for 20 år siden. Med hensyn til togtrafikken er det generelle billede, at der i dag kører flere tog på de allerfleste strækninger end for 20 år siden - og i mange tilfælde også hurtigere.


Fraset togforbindelsen fra Sydbanen til København over den nye Ringstedbane er der vist ingen tog som kører hurtigere end ved åbningen af Storebæltforbindelsen.


Det er ikke korrekt, Frederiksværkbanen fik en hastighedsopgradering for vel 10-15 år siden der de indførte hurtigafgange på hverdage.

Om det også galt de andre lokalbaner oppe nordpå kan jeg ikke huske.

Blev hastigheden på nordvestbanen ikke også sat op der de lavede dobbeltsporet der.

Aner det ikke. Du kan jo selv prøve at lave lidt research. Men det har næppe haft nogen markant beteydning!

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Niels Munch @, søndag 09. februar, 2020, 12:42 (9 dage siden) @ Bongo-Anders

Det er ikke korrekt, Frederiksværkbanen fik en hastighedsopgradering for vel 10-15 år siden der de indførte hurtigafgange på hverdage.

Om det også galt de andre lokalbaner oppe nordpå kan jeg ikke huske.


Om hastigheder på lokalbaner, se: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=144758 .

Fremtidens kunder i bus og tog?

af andersj, Nordjylland, søndag 09. februar, 2020, 11:28 (10 dage siden) @ Pyloriis

Det er Danske Regioner der står bag artiklen. De vil have at regeringen bruger 100 mio. kr. på takstnedsættelser for de unge.

Men det kan umuligt være prisen der får unge på ungdomsuddannelser til at vælge kollektiv trafik fra, for et ungdomskort koster 12,74 kr. pr. dag. Den pris kan ikke finansiere drift af selv den billigste skrotbunke af en bil.

Problemet ligger i at der i provinsbyerne er et enormt opland, hvor mange elever bor. Mange steder kører bussen måske kun en gang om morgenen og tre gange om eftermiddagen. Nogle gange kører bussen oftere, men stopper så klokken 17 så man ikke kan komme hjem efter fritidsaktiviteter.

Frekvensen på mange ruter er et problem, men man skal heller ikke glemme at det også er et stort problem at køre en stor bus med 0-2 passagerer hver time hele aftenen.

Det er en udfordring at betjene tyndt befolkede områder med højfrekvent offentlig transport, fordi offentlig transports største styrke er at kunne fragte mange på lidt plads.

--
Mvh Anders

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Niels Munch @, søndag 09. februar, 2020, 11:37 (9 dage siden) @ andersj

FynBus har disse tilbud, hvor den traditionelle kollektive trafik ikke slår til: https://www.kollektivtrafik.dk/fynbusog8217-teletaxi-bliver-til-plustur-og-flextur-3-fe... .

M.v.h.
Niels

Fremtidens kunder i bus og tog?

af andersj, Nordjylland, søndag 09. februar, 2020, 11:54 (9 dage siden) @ Niels Munch

FynBus har disse tilbud, hvor den traditionelle kollektive trafik ikke slår til: https://www.kollektivtrafik.dk/fynbusog8217-teletaxi-bliver-til-plustur-og-flextur-3-fe... .

M.v.h.
Niels

Problemet er bare at Flextur er dyrt og Plustur kan man kun bruge enten før eller efter en bus/tog rejse. Men det er pt. de bedste løsninger på kollektiv trafik i tyndt befolkede områder.

Men det er positivt at Plustur er gratis med pendlerkort/ungdomskort hos Fynbus. I Nordjylland skal man altid betale et lille tillæg for Plustur.

--
Mvh Anders

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Pyloriis, søndag 09. februar, 2020, 11:54 (9 dage siden) @ andersj

Det er Danske Regioner der står bag artiklen. De vil have at regeringen bruger 100 mio. kr. på takstnedsættelser for de unge.

Men det kan umuligt være prisen der får unge på ungdomsuddannelser til at vælge kollektiv trafik fra, for et ungdomskort koster 12,74 kr. pr. dag. Den pris kan ikke finansiere drift af selv den billigste skrotbunke af en bil.

Problemet ligger i at der i provinsbyerne er et enormt opland, hvor mange elever bor. Mange steder kører bussen måske kun en gang om morgenen og tre gange om eftermiddagen. Nogle gange kører bussen oftere, men stopper så klokken 17 så man ikke kan komme hjem efter fritidsaktiviteter.

Frekvensen på mange ruter er et problem, men man skal heller ikke glemme at det også er et stort problem at køre en stor bus med 0-2 passagerer hver time hele aftenen.

Det er en udfordring at betjene tyndt befolkede områder med højfrekvent offentlig transport, fordi offentlig transports største styrke er at kunne fragte mange på lidt plads.

Helt enig.
Og når de selvkørende biler kommer og 20-30 år bliver det kun muligt at køre med kollektiv trafik i landets 6-8 største byområder og med tog mellem
København-Kastrup (Sverige)
København-Rødby, (Tyskland)
København-Kalundborg, København-Esbjerg, København-Aalborg og mellem Aalborg-Padborg(Tyskland)
og mellem de stationer som ligger på disse hovedstrækninger samt med
Letbaner, Metro og S-tog.
Al anden skinnetrafik lukker da det er for dyrt at opretholde.

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Simon1906, Hedehusene, søndag 09. februar, 2020, 12:28 (9 dage siden) @ Pyloriis

Måske ikke helt urealistisk? Men vi må lige tage busdriften, i hovedstadsområdet har man fået den gode ide at f.eks bus 1 A har fået omlagt sin ruteføring fordi cityringen blev åbnet. Betyder at der områder inde i København der har mistet deres bus, og de bor ikke i nærheden af metro. Det er sandsynligvis ikke med
til at holde på passagerer, bevares mange af dem har nok heller ikke bil, men det er blevet sværere at komme på arbejde eller til uddannelsessteder.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Peter Sloots @, søndag 09. februar, 2020, 13:50 (9 dage siden) @ Pyloriis

Hvor skal de fremtidige kunder af den kollektive trafik komme fra?

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11928549/unge-vil-koere-i-bil-og-vender-ryggen-ti...


Der står bl.a: "Transportvaner bliver skabt i den unge alder,"

Det er meget godt, men de gode vaner som jeg fik med sporvognene, kan jo ikke lade sig gøre i dag, hvor sporvognene er væk, så nu tager jeg cyklen eller bilen.

PS

Fremtidens kunder i bus og tog?

af mpp, søndag 09. februar, 2020, 14:53 (9 dage siden) @ Peter Sloots

Jeg synes også det er noget frygteligt sludder. Selvfølgeligt har vi mulighed for at skifte vaner senere – specielt når vi flytter.

Problemet er jo helt grundlæggende, at vi har accepteret at biler er det normale. Det former vi så vores samfund og vores vaner efter og når man først har accepteret, at bildrift er det normale er det lettere at nedlægge eller omlægge buslinjer så de ikke længere er brugbare.

Fremtidens kunder i bus og tog?

af ThomasTT, søndag 09. februar, 2020, 17:53 (9 dage siden) @ Pyloriis

Hvornår er fremtiden ? Og hvorfor er det et problem, at flere unge har råd til bil?

Symbolske takstnedsættelser vil næppe gøre en forskel. Og egentlig er det heller ikke et problem, så længe de kører i landdistrikter. Spar penge ved at udfase busser i de områder. Tjen penge på massiv road pricing, og få så styr på banerne ind mod byerne. Så vil mange formentlig droppe bilen igen alt efter hvor de bor.

I andre lande har unge i vidt omfang fravalgt bilen, men i danmark tør/ønsker man reelt ikke at gøre noget ved det.

Fremtidens kunder i bus og tog?

af Pyloriis, søndag 09. februar, 2020, 18:43 (9 dage siden) @ ThomasTT

Hvornår er fremtiden ? Og hvorfor er det et problem, at flere unge har råd til bil?

Fremtiden er om 20-30 år. Da har vi de selvkørende biler.
Om det er et problem?
Næ - slet ikke hvis pågældende køretøjer ikke energimæssigt belaster klimaet.
Men når unge idag fravælger kollektiv trafik og lærer at det er både behageligere og lettere i de fleste tilfælde at tage sin egen bil - ja så reduceres kundeantallet til den kollektive trafik specielt udenfor de største 6-8 byer i DK.


Symbolske takstnedsættelser vil næppe gøre en forskel.

ENIG. Så skal man gøre det gratis.

Og egentlig er det heller ikke et problem, så længe de kører i landdistrikter. Spar penge ved at udfase busser i de områder. Tjen penge på massiv road pricing, og få så styr på banerne ind mod byerne. Så vil mange formentlig droppe bilen igen alt efter hvor de bor.

Vi får givet roadpricing men især den jernbanedelen vil givet ikke kunne klare udfordringerne ved pendling morgen og aften til og fra København.


I andre lande har unge i vidt omfang fravalgt bilen, men i danmark tør/ønsker man reelt ikke at gøre noget ved det.

Fremtidens kunder i bus og tog?

af ThomasTT, mandag 10. februar, 2020, 10:51 (9 dage siden) @ Pyloriis

Hvornår er fremtiden ? Og hvorfor er det et problem, at flere unge har råd til bil?

Fremtiden er om 20-30 år. Da har vi de selvkørende biler.
Om det er et problem?
Næ - slet ikke hvis pågældende køretøjer ikke energimæssigt belaster klimaet.
Men når unge idag fravælger kollektiv trafik og lærer at det er både behageligere og lettere i de fleste tilfælde at tage sin egen bil - ja så reduceres kundeantallet til den kollektive trafik specielt udenfor de største 6-8 byer i DK.


Symbolske takstnedsættelser vil næppe gøre en forskel.

ENIG. Så skal man gøre det gratis.

Og egentlig er det heller ikke et problem, så længe de kører i landdistrikter. Spar penge ved at udfase busser i de områder. Tjen penge på massiv road pricing, og få så styr på banerne ind mod byerne. Så vil mange formentlig droppe bilen igen alt efter hvor de bor.

Vi får givet roadpricing men især den jernbanedelen vil givet ikke kunne klare udfordringerne ved pendling morgen og aften til og fra København.


I andre lande har unge i vidt omfang fravalgt bilen, men i danmark tør/ønsker man reelt ikke at gøre noget ved det.

Jamen de kommer ikke til at "lære" at det er nemmere og behageligere at køre selv, medmindre de kun kører i øde egne. Ikke på sigt. Biltrafikken er et pyramidespil med konstant stigende udgifter og konstant faldende fremkommelighed. Det er kun et spørgsmål om hvornår og hvordan det bryder sammen.

Roadpricing er ikke kun i de store byer. Det skal inkludere vejene mellem dem og derind, og også gerne mindre og selv meget små byer alt efter forholdene. Jeg tror ikke nogen ønsker gymnasier, der skal ligne et indsutrikvarter med 1.000 parkeringspladser. Løsningen her kunne være, at den unge kører i sin bil men ikke ind til byen men hen til den mest optimale mindre station. Så fodres banen med passagerer og penge og burde på sigt blive bedre, og man kan droppe de håbløse busser på landet.

Ja problemet er, at når man kommer i gang med de ting, så er banen ikke gearet til passagervækst. Der er desværre alt for lidt fokus på kapacitet. Ift at der trods alt nu er blevet investeret mere i banen end i nyere tid, så er det grotesk usammenhængende, at man fx opgraderer hastighed Aarhus-Aalborg og dermed mindsker kapaciteten fremfor at lave overhalingsspor, der vil øge kapaciteten, bare for at opnå kortsigtede besparelser, hvis man overhovedet opnår det.

Roadpricing

af Ib Jensen, søndag 09. februar, 2020, 20:53 (9 dage siden) @ ThomasTT

Tjen penge på massiv road pricing


Jeg ved ikke, om roadpricing hører hjemme på et jernbaneforum? Men hvorfor ikke? Jeg har et ambivalent forhold til roadpricing: Det er uden tvivl det mest præcise, kirurgiske instrument til at regulere biltrafik. Og hvis man snakker fordelingspolitik, kunne det måske kombineres med bilejerens privatøkonomiske forhold: Jo mere miljø-u-venlig bil, der kører på "det forkerte tidspunkt på det forkerte sted" og jo højere indtægt (og formue?) bileejeren har, jo højere roadprice. På den måde har man skabt en imponerende "grøn" reguleringsmekaniske. Men man har også skabt endnu en Ole-Stavad-misundelsemekaniske, der - i dén grad - holder styr på, hvor vi har været henne i vores bil.

Ønsker jeg at være min hustru utro - hvad jeg bestemt ikke gør, eller regner med at komme til at gøre - er det "slemt" nok, at jeg skal huske på at "glemme" min mobiltelefon derhjemme, så jeg ikke kan "spores". Men skal jeg også til at "skjule" min bils bevægelser for hende - og måske også andre - ja, så er vi kommet langt ud. Det rager ikke staten som sådan, hvor jeg - eller min bil - har været. Med mindre vi har gjort noget kriminelt.

Utroskab eller ej: Nogle gange har vi som mennesker bare lyst til at køre en tur - eller en omvej - i vores bil, uden at nogen som helst kan få videnskabeligt bevis for det.

Spørgsmålet må være: Kan man skabe en road-pricing-mekaniske, der ikke komprommiterer den personlige frihed og retten til at leve uden overvågning?

PS: Jeg går i øvrigt ud fra, at min nuværende gamle dieselhakker fra 2005 ikke indeholder software, der kan afsløre, hvor jeg har været henne.

PPS: Diskussionen må være i familie med diskussionen om "strækningskontrol", hvor man fotograferer nummerpladen ved strækningsstart og -slut og sammenholder med tidsforbrug. Meget billigere end stærekasserne og uhyggeligt effektivt. Men på bekostning af den personlige frihed.

Roadpricing

af Fysikeren, søndag 09. februar, 2020, 21:10 (9 dage siden) @ Ib Jensen

Tjen penge på massiv road pricing

Jeg ved ikke, om roadpricing hører hjemme på et jernbaneforum? Men hvorfor ikke? Jeg har et ambivalent forhold til roadpricing: Det er uden tvivl det mest præcise, kirurgiske instrument til at regulere biltrafik. Og hvis man snakker fordelingspolitik, kunne det måske kombineres med bilejerens privatøkonomiske forhold: Jo mere miljø-u-venlig bil, der kører på "det forkerte tidspunkt på det forkerte sted" og jo højere indtægt (og formue?) bileejeren har, jo højere roadprice. På den måde har man skabt en imponerende "grøn" reguleringsmekaniske. Men man har også skabt endnu en Ole-Stavad-misundelsemekaniske, der - i dén grad - holder styr på, hvor vi har været henne i vores bil.

Ønsker jeg at være min hustru utro - hvad jeg bestemt ikke gør, eller regner med at komme til at gøre - er det "slemt" nok, at jeg skal huske på at "glemme" min mobiltelefon derhjemme, så jeg ikke kan "spores". Men skal jeg også til at "skjule" min bils bevægelser for hende - og måske også andre - ja, så er vi kommet langt ud. Det rager ikke staten som sådan, hvor jeg - eller min bil - har været. Med mindre vi har gjort noget kriminelt.

Utroskab eller ej: Nogle gange har vi som mennesker bare lyst til at køre en tur - eller en omvej - i vores bil, uden at nogen som helst kan få videnskabeligt bevis for det.

Spørgsmålet må være: Kan man skabe en road-pricing-mekaniske, der ikke komprommiterer den personlige frihed og retten til at leve uden overvågning?

Det kommer an på formålet med roadpricing. Hvis ren miljø og udslip, så kan det klares med afgifter på diesel hhv. benzin.

Roadpricing

af krabsen, søndag 09. februar, 2020, 21:19 (9 dage siden) @ Fysikeren

Nogle gange har vi som mennesker bare lyst til at køre en tur - eller en omvej - i vores bil, uden at nogen som helst kan få videnskabeligt bevis for det.

:-) :-)


Spørgsmålet må være: Kan man skabe en road-pricing-mekaniske, der ikke komprommiterer den personlige frihed og retten til at leve uden overvågning?


Det kommer an på formålet med roadpricing. Hvis ren miljø og udslip, så kan det klares med afgifter på diesel hhv. benzin.

Lad mig røbe en hemmelighed, hvis du lover ikke at sige det videre: det har vi allerede.. :-P

Roadpricing

af mpp, søndag 09. februar, 2020, 21:26 (9 dage siden) @ Ib Jensen

Man kan putte en dims i bilen der med GPS husker hvor bilen har været og så finder ud af hvad det kostede at køre på de forskellige strækninger. Priserne på hvad det koster at køre på de forskellige strækninger skulle så lægges online i et system, så også GPS-systemer og andre kunne downloade information om priserne.

Dimsen skulle så plumberes som et taxameter eller en elmåler og man ville så lave et system, hvor man indberetter hvad den står på. Når bilen bliver solgt ville man så lave en endelig aflæsning og det er så der man sikrer, at der ikke er blevet snydt på vægten. Det vigtige er så bare, at så længe dimsen sidder i og man troligt aflæser den og afregner efter det så har man betalt. Låner man bilen ud kan man bare aflæse dimsen før når den hentes og afleveres og afregne direkte mellem ejer og låner – ligesom at man ville tjekke kilometerstanden før og efter hvis man har aftalt at låner max må køre et bestemt antal kilometer.

Og med det sagt er der jo i dag en masse biler der kan og bliver tracket, hvadenten det som med Tesla er "fordi det er tech og vi kan" eller folk har fået en billigere forsikring med en trackingdims.

Roadpricing

af OnkelJørn, søndag 09. februar, 2020, 21:31 (9 dage siden) @ mpp

Det er på ingen måde nogen ide at lave roadpricing når der ikke er et brugbart alternativ andet end nogen steder i Storkøbenhavn.
De Vectron lokomotiver og Talgo vogne der er bestilt hjælper ikke på noget forbedring.

Roadpricing

af mpp, mandag 10. februar, 2020, 12:44 (8 dage siden) @ OnkelJørn

Det der gør roadpricing til et politisk følsomt emne er ikke, at det ikke er klart den bedste måde at styre trafikken, at vores nuværende afgiftssystem er perfekt eller at der ikke er bred politisk opbakning til det. Det, der gør det følsomt, er, at man på en eller anden måde putter en begrænsning i folks mulighed for at bruge deres bil i trafikken som det passer dem. Ikke at man bare kan bruge bil som det passer i dag: man skal betale for parkering mange steder, man kan ikke køre hvis man har drukket, man skal tænke over trafikken hvor man kører, man skal måske bestille en færgebillet og det gør allerede at en del (f.x. mig) allerede fravælger biltransport på nogle ture og på nogle tidspunkter.

Så er det rigtigt at hverken nye vogne eller vectron gør nogen forskel for de steder, der i dag ikke har nogen jernbanebetjening eller ordentlig offentlig transport. Det vil selvsagt kun være ved at investere i offentlig transport eller cyklisme at de områder kan få et alternativ til bilen. Det kan man så heldigvis (som jeg var inde på) kompensere for – det vil givetvist være dyrere i byen end på landet og man kan også lave rabatter for folk med nedsat mobilitet (f.x. at de ikke skal betale tillæg i myldretiden). De penge der kommer ind kan man jo så bruge på at forbedre transporten andre steder.

Men det er lige meget. For bilister er jo individualister, der ikke vil cykle i regn, sne, tørvejr, solskin, kulde, varme, frost eller andet vejr. Og man kan selvfølgeligt ikke forvente at folk indretter deres dag efter hvornår toget kører, selvom folk allerede planlægger deres dag så de undgår myldretiden. Og helt er det selvfølgeligt bedre at sidde i sin egen bil og blive irriteret over andre bilisters adfærd end i tog at skulle forholde sig til, at også andre mennesker har et mobilitetsbehov.

Det handler ikke om hvad der er ønskeligt og muligt i dag eller i morgen, men om hvordan vi vil leve i 2030 eller 2050. På den tidsskala kan man selvfølgeligt godt forholde sig til om bil eller bus eller tog er mest ønskeligt og på den tidsskala spiller roadpricing selvfølgeligt en rolle.

Roadpricing

af mikedk2100, København Ø, mandag 10. februar, 2020, 13:53 (8 dage siden) @ mpp

Det handler ikke om hvad der er ønskeligt og muligt i dag eller i morgen, men om hvordan vi vil leve i 2030 eller 2050. På den tidsskala kan man selvfølgeligt godt forholde sig til om bil eller bus eller tog er mest ønskeligt og på den tidsskala spiller roadpricing selvfølgeligt en rolle.

Det bliver bare så uhåndgribeligt med så lange udsigter, for de fleste lever nu og her og har brug for at kunne komme til/fra job, have et fritidsliv, kunne komme på ferie osv. Mange af os ligger på kirkegården i 2050 eller er i bedste fald pensionister.

Man kunne godt have indført en slags roadpricing a la en betalingsring om de større byer for mange år siden, men den idé blev lagt i graven og bliver ikke genoplivet. Den kollektive trafik kunne i øvrigt heller ikke have kaperet det, selvom DSB pralede med, at de da sagtens kunne klare en passagerstigning på 50 pct. Alene af den grund bliver en betalingsring ikke genoplivet.

Om det er muligt i 2050 kan ingen selvfølgelig spå om, og derfor er det vel heller ingen grund til at forholde sig til, om vi skal have roadpricing til den tid. Foreløbig skal der skabes et alternativ til bilen - alene det skal vi være enormt heldige med at have i 2030.

Roadpricing

af mpp, mandag 10. februar, 2020, 14:19 (8 dage siden) @ mikedk2100

Meget enig. Pointen er bare at hvis man siger at nu indfører vi roadpricing fra 1.1.2025 f.x. har man jo så 5 år til at forberede sig. Det kan så være der skal købes længere tog eller ses på flaskehalse eller andet. Det er så en del af en plan om hvordan samfundet skal se ud i 2030 eller 2050.

Det store problem er at de konkrete muligheder for at indføre roadpricing altid bliver skudt ned uden at folk kommer med andre forslag til hvordan det skal gøres. Så går der hurtigt 10 år med trængsel man ikke rigtigt kan gøre noget ved, fordi man hverken bygger mere kapacitet eller matcher bilmængden til kapaciteten. Som alle andre ændringer vil det gøre ondt i en periode indtil man har vænnet sig til ændringen, men man skal gøre noget på et tidspunkt.

Roadpricing

af OnkelJørn, mandag 10. februar, 2020, 14:43 (8 dage siden) @ mpp

Det er jo svært med planlægning af ret meget transport med jernbanen i Danmark. Se med signal system og ombygning til el drift.
Det er håbløst bagude og ekstremt meget dyrere end planlagt.

Roadpricing

af mikedk2100, København Ø, mandag 10. februar, 2020, 14:43 (8 dage siden) @ mpp

Meget enig. Pointen er bare at hvis man siger at nu indfører vi roadpricing fra 1.1.2025 f.x. har man jo så 5 år til at forberede sig. Det kan så være der skal købes længere tog eller ses på flaskehalse eller andet. Det er så en del af en plan om hvordan samfundet skal se ud i 2030 eller 2050.

Det store problem er at de konkrete muligheder for at indføre roadpricing altid bliver skudt ned uden at folk kommer med andre forslag til hvordan det skal gøres. Så går der hurtigt 10 år med trængsel man ikke rigtigt kan gøre noget ved, fordi man hverken bygger mere kapacitet eller matcher bilmængden til kapaciteten. Som alle andre ændringer vil det gøre ondt i en periode indtil man har vænnet sig til ændringen, men man skal gøre noget på et tidspunkt.

Den pointe kan jeg selvfølgelig godt følge. Og det giver så også god mening at se det meget, meget langt ude i fremtiden, hvis der skal være et alternativ til bilen.

Ulempen er så, at udviklingen oftest går hurtigere end byggerier i det offentlige, og især meget hurtigere end den politiske proces. Så vi aner reelt ikke, om vi stadig kører rundt i konventionelle biler med fører, eller om alle har et selvkørende køretøj på det tidspunkt, og den kollektive trafik dermed har udspillet sin rolle. Det vil jo være et sats at tage, at bruge endnu mange milliarder på en kollektiv trafik, som så måske viser sig at være overflødig.

Det er altid nemt at være bagklog, men bare vi dog havde haft modet for 15 år siden, da fx svenskerne indførte betalingsring og gav den i forvejen gode kollektive trafik et markant løft i Stockholm.

Roadpricing

af mpp, mandag 10. februar, 2020, 16:33 (8 dage siden) @ mikedk2100

Selvkørende biler giver ikke et væsentligt kapacitetsløft og laver man selvkørende taxa- eller samkørselstjenester kræver det stadig at man skal genoverveje vores forhold til vores biler.

Så spørgsmålet er stadig: hvilken kapacitet vil vi investere i? Hvordan skal vi deles om den kapacitet. I dag investere man en masse i kapacitetsudbygning af jernbanen (godt og nødvendigt), sikrer at der er mere kapacitet i myldretiden og bruger i forskelligt omfang prissætning til at justere kapacitetsudnyttelsen.

Så det kræver uanset hvad stadig et politisk valg – skal man indsætte selvkørende biler som et supplement eller en del af den kollektive busbetjening? Skal det være op til private at købe dem til eget brug eller taxabrug? Skal man bygge vej eller jernbane og i givet fald, hvorhen og hvor meget. Ingen af de ting ændrer sig af at der kommer ny teknologi. Snak om ny teknologi er til gengæld et fantastisk redskab til at undgå at skulle forholde sig til mere grundlæggende forandringer i vores samfund.

Roadpricing

af Pyloriis, tirsdag 11. februar, 2020, 08:22 (8 dage siden) @ mikedk2100
redigeret af Pyloriis, tirsdag 11. februar, 2020, 09:01

Ulempen er så, at udviklingen oftest går hurtigere end byggerier i det offentlige, og især meget hurtigere end den politiske proces. Så vi aner reelt ikke, om vi stadig kører rundt i konventionelle biler med fører, eller om alle har et selvkørende køretøj på det tidspunkt, og den kollektive trafik dermed har udspillet sin rolle.

Alt taler for at vi får selvkørende køretøjer.
Næppe de næste 10-15 år. Men givet efter år 2050.
Men som andre har påpeget løser det ikke trængslen ind mod og især i vore større byer

Alt peger også på at hovedstadsområdet også fremover vil have massive problemer med fremkommelighed i eget køretøj.
Tilsvarende må det forventes at Aarhus og vel området syd for aarhus til Trekantområdet i 2050 vil opleve tilsvarende udfordringer.

Derimod vil selvkørende køretøjer løse problemet med mangelfuld kollektiv trafik udenfor de større byområder.

Det vil jo være et sats at tage, at bruge endnu mange milliarder på en kollektiv trafik, som så måske viser sig at være overflødig.

Enig og derfor skal man satse på at pendlerruterne ind til de større byområder kraftigt forbedres i de næste 20 år, herunder med flere spor.
At man udbygger og forbedrer Metro, S-tog og letbane og måske genindfører 4-5 gennemgående sporvognslinier i nuværende Københavns kommune.

Derimod vil det givet være spild af penge at vedligeholde mange af de nuværende mindre jernbanestrækninger.
Det er for dyrt i forhold til hvad man kan tilbyde eller snarere opnå med selvkørende køretøjer.


Det er altid nemt at være bagklog, men bare vi dog havde haft modet for 15 år siden, da fx svenskerne indførte betalingsring og gav den i forvejen gode kollektive trafik et markant løft i Stockholm.

Der kommer en eller anden form for yderligere betaling for at køre i egen bil.
Bedste bud er stadig roadpricing men relativt billigt kunne man ved f.eks. motorveje og de lidt større indfaldsveje til Hovedstadsområdet indenfor motorringvej 3 lave betaling via nummerpladegenkendelse.

Udover at gøre det dyrere selv at køre kunne samfundet understøtte at såvel offentlige virksomheder såvel som private fik bedre fordele ved at placere sig ude i landet fremfor i København.

Udover at regering, folketing, ministerier og højesteret bør være placeret centralt kan stort set al anden offentlig virksomhed placeret udenfor København.
Næstved fåe snart noget ad udlændingestyrelsen. Men hvorfor ikke flytte alt omkring udlændinge til Næstved inkl. ankesager og domstolsbehandling af sager vedr. udlændinge. Så ville man få basis for interesseorganisationer, advokater etc. omkring dette område samlet et sted.
Tilsvarende alt omkring patientklager, patienterstatning og arbejdsskadesager samt arbejdstilsyn med deraf følgende domstolsbehandling.
Stort set alle styrelser, råd etc. kunne flytte ud og placeres hvor det gav mening i forhold samarbejdspartnere og sagsbehandling.
Det ville aflaste trængslen ind mod København.
Giv finansielle virksomheder en økonomisk gulerod ved f.eks at placere deres hovedkontorer udenfor København.
Mulighederne er mange hvis man tør!

Roadpricing

af ThomasTT, onsdag 12. februar, 2020, 13:34 (6 dage siden) @ Pyloriis

Ulempen er så, at udviklingen oftest går hurtigere end byggerier i det offentlige, og især meget hurtigere end den politiske proces. Så vi aner reelt ikke, om vi stadig kører rundt i konventionelle biler med fører, eller om alle har et selvkørende køretøj på det tidspunkt, og den kollektive trafik dermed har udspillet sin rolle.

Alt taler for at vi får selvkørende køretøjer.
Næppe de næste 10-15 år. Men givet efter år 2050.
Men som andre har påpeget løser det ikke trængslen ind mod og især i vore større byer

Alt peger også på at hovedstadsområdet også fremover vil have massive problemer med fremkommelighed i eget køretøj.
Tilsvarende må det forventes at Aarhus og vel området syd for aarhus til Trekantområdet i 2050 vil opleve tilsvarende udfordringer.

Derimod vil selvkørende køretøjer løse problemet med mangelfuld kollektiv trafik udenfor de større byområder.

Det vil jo være et sats at tage, at bruge endnu mange milliarder på en kollektiv trafik, som så måske viser sig at være overflødig.


Enig og derfor skal man satse på at pendlerruterne ind til de større byområder kraftigt forbedres i de næste 20 år, herunder med flere spor.
At man udbygger og forbedrer Metro, S-tog og letbane og måske genindfører 4-5 gennemgående sporvognslinier i nuværende Københavns kommune.

Derimod vil det givet være spild af penge at vedligeholde mange af de nuværende mindre jernbanestrækninger.
Det er for dyrt i forhold til hvad man kan tilbyde eller snarere opnå med selvkørende køretøjer.


Det er altid nemt at være bagklog, men bare vi dog havde haft modet for 15 år siden, da fx svenskerne indførte betalingsring og gav den i forvejen gode kollektive trafik et markant løft i Stockholm.


Der kommer en eller anden form for yderligere betaling for at køre i egen bil.
Bedste bud er stadig roadpricing men relativt billigt kunne man ved f.eks. motorveje og de lidt større indfaldsveje til Hovedstadsområdet indenfor motorringvej 3 lave betaling via nummerpladegenkendelse.

Udover at gøre det dyrere selv at køre kunne samfundet understøtte at såvel offentlige virksomheder såvel som private fik bedre fordele ved at placere sig ude i landet fremfor i København.

Udover at regering, folketing, ministerier og højesteret bør være placeret centralt kan stort set al anden offentlig virksomhed placeret udenfor København.
Næstved fåe snart noget ad udlændingestyrelsen. Men hvorfor ikke flytte alt omkring udlændinge til Næstved inkl. ankesager og domstolsbehandling af sager vedr. udlændinge. Så ville man få basis for interesseorganisationer, advokater etc. omkring dette område samlet et sted.
Tilsvarende alt omkring patientklager, patienterstatning og arbejdsskadesager samt arbejdstilsyn med deraf følgende domstolsbehandling.
Stort set alle styrelser, råd etc. kunne flytte ud og placeres hvor det gav mening i forhold samarbejdspartnere og sagsbehandling.
Det ville aflaste trængslen ind mod København.
Giv finansielle virksomheder en økonomisk gulerod ved f.eks at placere deres hovedkontorer udenfor København.
Mulighederne er mange hvis man tør!


Ja pendlerruterne ind mod de større byer skal udvikles, men så er det selvmodsigende at ville nedlægge mindre baner, da det netop gerne er dem, der kan føres ind mod byerne, når kapaciteten ellers er der. Målet må være direkte tog til kbh fra Haslev, faxe, st.heddinge, dianalund, nyk sjælland osv

Roadpricing

af CAndersen, onsdag 12. februar, 2020, 14:35 (6 dage siden) @ ThomasTT

Det giver ikke altid mening at udflytte styrelser osv. Hvis det skal fungere med kollektiv trafik skal udflytningerne tage hensyn til dette. Min kone blev (tvangs)forflyttet til Viborg fra Horsens, og mens togbetjeningen mellem hjembyen Aarhus og Horsens fungerer med hyppige afgange og kort køretid, duer toget til Viborg ikke da det er enkeltsporet, for langsomt og ikke hyppigt nok. Det tager halvanden time hver vej med ventetid i Langå, dårlige busforbindelser i Aarhus med mere. Nu kører hun i bil. Hvad angår roadpricing duer det kun hvis den kollektive trafik er et praktisk alternativ, og det virker det ikke som om regering og folketing ønsker. Og med selvkørende biler er klimaproblemerne slet ikke løst. En el-selvkørende bil vil alt andet lige være mindre klimabevidst med én passager i hver, i stedet for 500 passagerer i et elektrisk hurtigtog. Husk også på at i dag udleder biler i Danmark 1400 tons gummistøv om året, og det vil ikke stoppe, selvom bilerne bliver elektriske, snarere tværtimod, da bilerne vil være tungere.

Roadpricing

af ThomasTT, onsdag 12. februar, 2020, 16:17 (6 dage siden) @ CAndersen

Det giver ikke altid mening at udflytte styrelser osv. Hvis det skal fungere med kollektiv trafik skal udflytningerne tage hensyn til dette. Min kone blev (tvangs)forflyttet til Viborg fra Horsens, og mens togbetjeningen mellem hjembyen Aarhus og Horsens fungerer med hyppige afgange og kort køretid, duer toget til Viborg ikke da det er enkeltsporet, for langsomt og ikke hyppigt nok. Det tager halvanden time hver vej med ventetid i Langå, dårlige busforbindelser i Aarhus med mere. Nu kører hun i bil. Hvad angår roadpricing duer det kun hvis den kollektive trafik er et praktisk alternativ, og det virker det ikke som om regering og folketing ønsker. Og med selvkørende biler er klimaproblemerne slet ikke løst. En el-selvkørende bil vil alt andet lige være mindre klimabevidst med én passager i hver, i stedet for 500 passagerer i et elektrisk hurtigtog. Husk også på at i dag udleder biler i Danmark 1400 tons gummistøv om året, og det vil ikke stoppe, selvom bilerne bliver elektriske, snarere tværtimod, da bilerne vil være tungere.

Jamen jeg er sådan set helt enig. Evt udflytning af arbejdspladser skal kun ske i deg omfang, at de kan komme til at ligge strategisk ift stationer mv. Arbejdspladser i kbh kunne evt flyttes til Ny Ellebjerg, hvis man ellers samtidig udviklede en mere specifik plan for den station. Det kunne betyde nærhed for hele sjælland, men samtidig ingen reel udflytning.

Road pricing er det samme. Det skal ske helt og aldeles udfra de alternative muligheder, hvilket reelt vil være jernbane. I princippet skal road pricing slet ikke ses som en straf for bilister. Dem der fortsat vil køre i bil ifm en indført afgift skal se det som noget positivt, der har fjernet trængsel. Og indtægterne skulle gå til at forbedre banen i et omfang, så den ville blive valgt selv uden road pricing. Det kan blive win-win for alle i takt med at trængslen bliver værre. Det kræver bare langt mere koordineret planlægning i stedet for en strøm af tilfældige halvhjertede beslutninger, der peger i alle retninger. Det er dog selvfølgelig også svært for alvor at satse på banen, hvis man så er helt afhængig af banedanmark.

Man kan diskutere, hvor grønne el-biler er. Egentlig behøver det ikke være et problem, at den bruger meget el pr person, hvis den lades op på de rette tidspunkter. I fremtiden kommer det formentlig mere til at handle om, hvornår du bruger strøm og ikke hvor meget. Det betyder også at el-biler sikkert bliver meget billige at køre i, hvis man nøjes med at lade op på de rette tidspunkter. Jeg tror det er sandsynligt at mange flere vil få bil udenfor byerne, men måske køre færre km i dem. De vil i vidt omfang b!ive brugt til de korte lokale ture og skal man ind til en større by,kører man i stedet til en nærliggende station.

Roadpricing

af mpp, onsdag 12. februar, 2020, 23:12 (6 dage siden) @ ThomasTT

Roadpricing er netop en del af en samlet strategi. Det er i virkeligheden mere vigtigt at blive enige om hvilke strækninger der skal prioriteres, hvad der skal bygges omkring de strækninger og hvordan man vil have folk frem. Så kan man have højere pris på vejene hvor der er gode togforbindelser og billigere pris hvor der ikke er. Selvkørende biler/busser kan måske være et supplement hvor den offentlige transport ikke dækker, men det er igen kun en del af strategien.

Om man så synes elbiler eller tog er grønnest er den næste diskussion. Uagtet udsplip kræver de forskellige transportformer jo forskellig mængde energi, så det er måske alligevel smart at gå efter den, der kræver mindst grøn energi. Toget har en fordel i dag og vil også have det i fremtiden. Kapaciteten skal selvfølgeligt udvides og der er togfonden et godt sted at starte.

Roadpricing

af ThomasTT, torsdag 13. februar, 2020, 12:07 (5 dage siden) @ mpp

Roadpricing er netop en del af en samlet strategi. Det er i virkeligheden mere vigtigt at blive enige om hvilke strækninger der skal prioriteres, hvad der skal bygges omkring de strækninger og hvordan man vil have folk frem. Så kan man have højere pris på vejene hvor der er gode togforbindelser og billigere pris hvor der ikke er. Selvkørende biler/busser kan måske være et supplement hvor den offentlige transport ikke dækker, men det er igen kun en del af strategien.

Om man så synes elbiler eller tog er grønnest er den næste diskussion. Uagtet udsplip kræver de forskellige transportformer jo forskellig mængde energi, så det er måske alligevel smart at gå efter den, der kræver mindst grøn energi. Toget har en fordel i dag og vil også have det i fremtiden. Kapaciteten skal selvfølgeligt udvides og der er togfonden et godt sted at starte.

Hvis man har en bil med et batteri til 500 km, og man indgår en aftale med el-selskabet, om at der altid skal være el til 50 km til rådighed, men at de ellers kan bruge bilens batteri til opbevaring, så bliver bilen særdeles grøn. Den vil blive ladet op, når det blæser, og der er en uendelighed af gratis grøn strøm og tappet fra for at holde lyset tændt i vindstille perioder.

Bilen vil især være grøn, hvis man kan nøjes med at lavt garanteret antal km til rådighed, hvad man netop vil kunne, hvis længere ture erstattes af en kort tur til stationen. Bilen er dog overordnet set stadig sort i den forstand, at den medvirker til en elendig byudvikling med konstant eskalerende udgifter til flere veje og mere spredning, hvad der altsammen er sorte byggerier, der samtidig øger afhængigheden af bilen. Også det vil blive grønt, hvis man ikke kører ind til byen udefra.

Så ja, det hele afhænger af hvordan man bruger den. Jeg er skeptisk for, om der virkelig kan arbejdes ud fra en strategi som du siger. Jeg tror det hele bliver halv-tilfældigt. Så indfører man road pricing, hvor der er god bane, og så stiger passagertallene, men ak, så er der ikke kapacitet, fordi man 10 år tidligere lavede en eller anden kortsigtet spare-manøvre osv.

Togfonden har gode ting, men samtidig reducerer den kapaciteten flere steder fx på en så væsent!ig strækning som kbh-odense, hvor der allerede i oplægget planlægges en særdeles klodset drift med øget risiko for forsinkelser. Herudover bevæger togfonden sig mildes talt langsomt fremad. Der når vil at gå 10 år fra dens vedtagelse til det første spadestik af bare en enkelt af de nye stræknknger. T

Roadpricing

af Pyloriis, onsdag 12. februar, 2020, 16:58 (6 dage siden) @ ThomasTT

Ulempen er så, at udviklingen oftest går hurtigere end byggerier i det offentlige, og især meget hurtigere end den politiske proces. Så vi aner reelt ikke, om vi stadig kører rundt i konventionelle biler med fører, eller om alle har et selvkørende køretøj på det tidspunkt, og den kollektive trafik dermed har udspillet sin rolle.

Alt taler for at vi får selvkørende køretøjer.
Næppe de næste 10-15 år. Men givet efter år 2050.
Men som andre har påpeget løser det ikke trængslen ind mod og især i vore større byer

Alt peger også på at hovedstadsområdet også fremover vil have massive problemer med fremkommelighed i eget køretøj.
Tilsvarende må det forventes at Aarhus og vel området syd for aarhus til Trekantområdet i 2050 vil opleve tilsvarende udfordringer.

Derimod vil selvkørende køretøjer løse problemet med mangelfuld kollektiv trafik udenfor de større byområder.

Det vil jo være et sats at tage, at bruge endnu mange milliarder på en kollektiv trafik, som så måske viser sig at være overflødig.


Enig og derfor skal man satse på at pendlerruterne ind til de større byområder kraftigt forbedres i de næste 20 år, herunder med flere spor.
At man udbygger og forbedrer Metro, S-tog og letbane og måske genindfører 4-5 gennemgående sporvognslinier i nuværende Københavns kommune.

Derimod vil det givet være spild af penge at vedligeholde mange af de nuværende mindre jernbanestrækninger.
Det er for dyrt i forhold til hvad man kan tilbyde eller snarere opnå med selvkørende køretøjer.


Det er altid nemt at være bagklog, men bare vi dog havde haft modet for 15 år siden, da fx svenskerne indførte betalingsring og gav den i forvejen gode kollektive trafik et markant løft i Stockholm.


Der kommer en eller anden form for yderligere betaling for at køre i egen bil.
Bedste bud er stadig roadpricing men relativt billigt kunne man ved f.eks. motorveje og de lidt større indfaldsveje til Hovedstadsområdet indenfor motorringvej 3 lave betaling via nummerpladegenkendelse.

Udover at gøre det dyrere selv at køre kunne samfundet understøtte at såvel offentlige virksomheder såvel som private fik bedre fordele ved at placere sig ude i landet fremfor i København.

Udover at regering, folketing, ministerier og højesteret bør være placeret centralt kan stort set al anden offentlig virksomhed placeret udenfor København.
Næstved fåe snart noget ad udlændingestyrelsen. Men hvorfor ikke flytte alt omkring udlændinge til Næstved inkl. ankesager og domstolsbehandling af sager vedr. udlændinge. Så ville man få basis for interesseorganisationer, advokater etc. omkring dette område samlet et sted.
Tilsvarende alt omkring patientklager, patienterstatning og arbejdsskadesager samt arbejdstilsyn med deraf følgende domstolsbehandling.
Stort set alle styrelser, råd etc. kunne flytte ud og placeres hvor det gav mening i forhold samarbejdspartnere og sagsbehandling.
Det ville aflaste trængslen ind mod København.
Giv finansielle virksomheder en økonomisk gulerod ved f.eks at placere deres hovedkontorer udenfor København.
Mulighederne er mange hvis man tør!

Ja pendlerruterne ind mod de større byer skal udvikles, men så er det selvmodsigende at ville nedlægge mindre baner, da det netop gerne er dem, der kan føres ind mod byerne, når kapaciteten ellers er der. Målet må være direkte tog til kbh fra Haslev, faxe, st.heddinge, dianalund, nyk sjælland osv

Det er vel ikke selvmodsigende hvis de mindre baner som Østbanen er dyrere at vedligeholde end folk tager deres selvkørende bil til nærmeste større statipn?
Mange skal alligevel finde anden transportform for overhovedet at nå Østbanens stationer.
Så hellere færre men større stationer med hyppige afgange og hurtige tog til og fra her Hovedstadsområdet end langsomme tog 2 x i timen fra f.eks
Faxe.

Roadpricing

af ThomasTT, onsdag 12. februar, 2020, 21:22 (6 dage siden) @ Pyloriis

Ulempen er så, at udviklingen oftest går hurtigere end byggerier i det offentlige, og især meget hurtigere end den politiske proces. Så vi aner reelt ikke, om vi stadig kører rundt i konventionelle biler med fører, eller om alle har et selvkørende køretøj på det tidspunkt, og den kollektive trafik dermed har udspillet sin rolle.

Alt taler for at vi får selvkørende køretøjer.
Næppe de næste 10-15 år. Men givet efter år 2050.
Men som andre har påpeget løser det ikke trængslen ind mod og især i vore større byer

Alt peger også på at hovedstadsområdet også fremover vil have massive problemer med fremkommelighed i eget køretøj.
Tilsvarende må det forventes at Aarhus og vel området syd for aarhus til Trekantområdet i 2050 vil opleve tilsvarende udfordringer.

Derimod vil selvkørende køretøjer løse problemet med mangelfuld kollektiv trafik udenfor de større byområder.

Det vil jo være et sats at tage, at bruge endnu mange milliarder på en kollektiv trafik, som så måske viser sig at være overflødig.


Enig og derfor skal man satse på at pendlerruterne ind til de større byområder kraftigt forbedres i de næste 20 år, herunder med flere spor.
At man udbygger og forbedrer Metro, S-tog og letbane og måske genindfører 4-5 gennemgående sporvognslinier i nuværende Københavns kommune.

Derimod vil det givet være spild af penge at vedligeholde mange af de nuværende mindre jernbanestrækninger.
Det er for dyrt i forhold til hvad man kan tilbyde eller snarere opnå med selvkørende køretøjer.


Det er altid nemt at være bagklog, men bare vi dog havde haft modet for 15 år siden, da fx svenskerne indførte betalingsring og gav den i forvejen gode kollektive trafik et markant løft i Stockholm.


Der kommer en eller anden form for yderligere betaling for at køre i egen bil.
Bedste bud er stadig roadpricing men relativt billigt kunne man ved f.eks. motorveje og de lidt større indfaldsveje til Hovedstadsområdet indenfor motorringvej 3 lave betaling via nummerpladegenkendelse.

Udover at gøre det dyrere selv at køre kunne samfundet understøtte at såvel offentlige virksomheder såvel som private fik bedre fordele ved at placere sig ude i landet fremfor i København.

Udover at regering, folketing, ministerier og højesteret bør være placeret centralt kan stort set al anden offentlig virksomhed placeret udenfor København.
Næstved fåe snart noget ad udlændingestyrelsen. Men hvorfor ikke flytte alt omkring udlændinge til Næstved inkl. ankesager og domstolsbehandling af sager vedr. udlændinge. Så ville man få basis for interesseorganisationer, advokater etc. omkring dette område samlet et sted.
Tilsvarende alt omkring patientklager, patienterstatning og arbejdsskadesager samt arbejdstilsyn med deraf følgende domstolsbehandling.
Stort set alle styrelser, råd etc. kunne flytte ud og placeres hvor det gav mening i forhold samarbejdspartnere og sagsbehandling.
Det ville aflaste trængslen ind mod København.
Giv finansielle virksomheder en økonomisk gulerod ved f.eks at placere deres hovedkontorer udenfor København.
Mulighederne er mange hvis man tør!

Ja pendlerruterne ind mod de større byer skal udvikles, men så er det selvmodsigende at ville nedlægge mindre baner, da det netop gerne er dem, der kan føres ind mod byerne, når kapaciteten ellers er der. Målet må være direkte tog til kbh fra Haslev, faxe, st.heddinge, dianalund, nyk sjælland osv


Det er vel ikke selvmodsigende hvis de mindre baner som Østbanen er dyrere at vedligeholde end folk tager deres selvkørende bil til nærmeste større statipn?
Mange skal alligevel finde anden transportform for overhovedet at nå Østbanens stationer.
Så hellere færre men større stationer med hyppige afgange og hurtige tog til og fra her Hovedstadsområdet end langsomme tog 2 x i timen fra f.eks
Faxe.

Men hvis østbanen skal nedlægges, for at man i stedet skal køre til en anden station, så mangler passagerer til den alternative bus, hvorfor besparelsen ved overhovedet at nedlægges banen udhules. Det er fint, hvis biler i fremtiden bliver billigere, og man frit kan køre på tværs til en station, men fra mange steder på østbanen og andre lokalbaner vil der være ret langt, og når der så alligevel ikke er nogen reel besparelse, fordi der alligevel skal indføres busser, så bliver det meningsløst.

Sjælland har en del lokalbaner, der med meget begrænsede investeringer kunne føres helt til kbh. Kun kapaciteten derind er et problem

Roadpricing

af ThomasTT, mandag 10. februar, 2020, 10:58 (9 dage siden) @ Ib Jensen

Road pricing er da ekstremt relevant ift jernbanen. Det handler i høj grad om at koordinere tingene. Road bør indføres, der hvor banen kan levere et alternativ. Og herefter bør bane og road pricing udvikles yderligere sammen.

At blande overvågningsproblemet ind i det virker overdrevet ift så meget andet overvågning, der sker helt uden samme gevinst. Og så er trængslen altså et problem. Det er en illusion at tro, at man bare kan køre frit rundt i fremtiden.

Avatar

Roadpricing - blog på Ingeniøren

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, tirsdag 11. februar, 2020, 10:07 (8 dage siden) @ Ib Jensen

Ing.dk har idag et blogindlæg om "Kørselsafgifter".

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen