Så er der valgt firma til tunnelelementerne ved Femern (Jernbanen i dag)
https://www.railwaygazette.com/infrastructure/fehmarn-belt-railway-consultancy-contract...
På engelsk
Mvh
XAL Olesen
af XAL Olesen, 10/2 2020, 08:29 (1508 dage siden)
https://www.railwaygazette.com/infrastructure/fehmarn-belt-railway-consultancy-contract...
På engelsk
Mvh
XAL Olesen
af Poul Brandt, Nordsjælland, 10/2 2020, 08:32 (1508 dage siden) @ XAL Olesen
Nej. Det er en konsulent kontrakt for jernbane infrastruktur.
"Infrastructure Fehmarn Belt railway consultancy contract awarded"
Poul
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 10/2 2020, 09:33 (1508 dage siden) @ Poul Brandt
Men er Tyskalnd kommet så langt at de har godkendt at bygge??
af Poul Brandt, Nordsjælland, 10/2 2020, 09:42 (1508 dage siden) @ hummel_62
Men er Tyskalnd kommet så langt at de har godkendt at bygge??
.
Nej, men man håber på det sker sidste på året.
Men det forhindrer ikke at man planlægger.
Poul
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 10/2 2020, 11:48 (1508 dage siden) @ Poul Brandt
næ, ingen har vel fantasi til at forestille sig at det ikke bliver til noget.
det er jo kun fordi det skal ud som folk kan gå imod
af Nordexpress, 10/2 2020, 20:07 (1508 dage siden) @ Poul Brandt
I Tyskland er Hamburg og Slesvig-Holsten netop blevet enige om udbygning af S-banen til Bad Oldesloe med færdiggørelse 2028 efter årelange overvejelser. Der er både tale om etablering af flere spor og - så vidt jeg forstår - at en del af persontrafikken dermed overføres til S-bane sporene på Hamburg Hbf. og dermed frigiver kapacitet på regional/fjerntogssporene.
Dermed udbygges kapaciteten alt i alt mellem Hamburg og Lübeck med mål 2028 til gavn for fugleflugtslinjen (hvis planlagte ny dobbeltspor ligger nord for Lübeck).
Beklager telegramstilen, det er hvad der lige er tid til.
af andersj, Aalborg, 10/2 2020, 21:44 (1508 dage siden) @ Nordexpress
I Tyskland er Hamburg og Slesvig-Holsten netop blevet enige om udbygning af S-banen til Bad Oldesloe med færdiggørelse 2028 efter årelange overvejelser. Der er både tale om etablering af flere spor og - så vidt jeg forstår - at en del af persontrafikken dermed overføres til S-bane sporene på Hamburg Hbf. og dermed frigiver kapacitet på regional/fjerntogssporene.
Dermed udbygges kapaciteten alt i alt mellem Hamburg og Lübeck med mål 2028 til gavn for fugleflugtslinjen (hvis planlagte ny dobbeltspor ligger nord for Lübeck).
Beklager telegramstilen, det er hvad der lige er tid til.
Mellem Hamburg Hbf-Ahrensburg får S-togene (S4) to seperate spor og 10-minutters drift. Mellem Ahrensburg-Ahrensburg/Gartenholz bliver der et ekstra spor, hvorefter S-togene fletter ind på hovedstrækningen. Til Bargteheide bliver der 20-minutters drift og helt til Bad Oldesloe 60-minutters drift som stoptogene også har i dag. Bad Oldesloe har dog hurtigtogene med 30-minutters drift også.
--
Mvh Anders
af steenth, 10/2 2020, 09:59 (1508 dage siden) @ hummel_62
Men er Tyskalnd kommet så langt at de har godkendt at bygge??
Det er godkendt af tyske myndigheder. Men nogle har klage over det og det skal behandles ved en domstol. Spørgsmålet om dem som klager får ret. Og den vurderingen jeg har hørt, at forarbejdet til ansøgning er ret grundig, så det bliver svært at standse projektet, men det kan forsinkes af småting....
af Simon1906, Hedehusene, 10/2 2020, 10:05 (1508 dage siden) @ steenth
Jeg så på et tidspunkt vistnok tysk fjernsyn at en borgmester ville have banen gravet ned i hans by Neustadt men DB var ikke umiddelbart med på ideen.
Med venlig hilsen
Simon
Hedehusene
af Jens N, Fredericia, 10/2 2020, 10:43 (1508 dage siden) @ Poul Brandt
Nej. Det er en konsulent kontrakt for jernbane infrastruktur.
Hvor stor del af det samlede budget, er afsat til konsulentydelser? 30%?
Mvh. Jens
af Bongo-Anders, 10/2 2020, 17:10 (1508 dage siden) @ Jens N
Så du mener at konsulent arbejdet koster 20 milliarder?
af Jens N, Fredericia, 12/2 2020, 08:00 (1506 dage siden) @ Bongo-Anders
Så du mener at konsulent arbejdet koster 20 milliarder?
Nej, men jeg spørger til hvor stor andel af det samlede budget der går til konsulenter eller ‘tværgående arbejder’.
Her går der 24% til tværgående arbejder. Det virker, for mig, som en meget stor andel af budgettet.
Mvh. Jens
af Peter Christensen, 12/2 2020, 08:32 (1506 dage siden) @ Jens N
Her går der 24% til tværgående arbejder. Det virker, for mig, som en meget stor andel af budgettet.
Åhr - det er da ingenting (24% af budget).
Mht. til immunisering Ro-Hk har BDK modtaget bud (i totalentreprise) på ca. 100 mill. kr. fra 2 leverandører.
Derudover skal BDK bruge 60 mill. "i tværgående omkostninger"......hvad det så end dækker over.
Regn selv videre på %-satserne og så er 24% pludselig ganske acceptablet.....
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 12/2 2020, 09:02 (1506 dage siden) @ Peter Christensen
Her går der 24% til tværgående arbejder. Det virker, for mig, som en meget stor andel af budgettet.
Åhr - det er da ingenting (24% af budget).
Mht. til immunisering Ro-Hk har BDK modtaget bud (i totalentreprise) på ca. 100 mill. kr. fra 2 leverandører.
Derudover skal BDK bruge 60 mill. "i tværgående omkostninger"......hvad det så end dækker over.
Regn selv videre på %-satserne og så er 24% pludselig ganske acceptablet.....
jeg ved ikke om det rigtige ord er acceptablet...
60 % i intern omkostninger i forhold til det der skal bruges af leverandøren.
ps, hvad er det helt lav praktisk der skal gøre ved signalerne?
af Bjarke Hvass, Valby, 12/2 2020, 09:02 (1506 dage siden) @ Jens N
Så du mener at konsulent arbejdet koster 20 milliarder?
Nej, men jeg spørger til hvor stor andel af det samlede budget der går til konsulenter eller ‘tværgående arbejder’.
Her går der 24% til tværgående arbejder. Det virker, for mig, som en meget stor andel af budgettet.
Mvh. Jens
De tværgående arbejder dækker over flere forskellige ting hvoraf den største post er byggepladser. Det kan være omkring 1/3 af de tværgående omkostninger der går til dette. Andre store poster er projektering, byggeledelse og tilsyn samt bygherreadministration som hver for sig kan være ca. 15-20% af de tværgående arbejder.
Ved et projekt som Femerntunnellen kan fordelingen være noget anderledes da der ikke er samme behov for etablering af byggepladser undervejs på strækningen. Til gengæld vil udgifter til bygherreadministration være større end normalt fordi projektet er forsinket.
af Jens Hansen, 12/2 2020, 10:27 (1506 dage siden) @ Bjarke Hvass
Men hvis man udbyder kontrakter for f.eks. sporombygning, så er etablering af byggeplads, vel en del af entreprenørens tilbud?
JH
af Bjarke Hvass, Valby, 12/2 2020, 10:54 (1506 dage siden) @ Jens Hansen
Men hvis man udbyder kontrakter for f.eks. sporombygning, så er etablering af byggeplads, vel en del af entreprenørens tilbud?
Byggeplads er en del af entreprenørens tilbud, men indgår stadig i de tværgående omkostninger. Det ses også af det aktstykke som Jens N linker til, hvor byggeplads står under Tværgående omkostninger og ikke under Anlægsarbejder.
af Jens Hansen, 12/2 2020, 13:17 (1506 dage siden) @ Bjarke Hvass
Så det du dermed siger er at i tværgående omkostninger også kan være omkostninger som er en del af entreprenørens bud!
Og så kan vi jo så ikke bedømme om 25 % tværgående omkostninger, eller 60 % tværgående omkostninger, er for lidt eller for meget.
Og i teorien kunne opgaven på Nordvestbanen, Banedanmarks megabeløb (60 mio. kr) udover entreprenørens bud på 100 mio. kr, så indebære at Banedanmark har noget af entreprenørens budsum i sit beløb!
Lyder en anelse som kreativ bogføring (?)
JH
af Bjarke Hvass, Valby, 12/2 2020, 14:07 (1506 dage siden) @ Jens Hansen
Så det du dermed siger er at i tværgående omkostninger også kan være omkostninger som er en del af entreprenørens bud!
Der udarbejdes et bygherreoverslag opdelt på de fysiske omkostninger til anlægsarbejderne og de tværgående omkostninger. Entreprenørens bud indhentes først senere, men byggeplads indgår i de tværgående omkostninger og er også en del af entreprenørens ydelser.
Og så kan vi jo så ikke bedømme om 25 % tværgående omkostninger, eller 60 % tværgående omkostninger, er for lidt eller for meget.
Tværgående omkostninger fastlægges for hvert enkelt projekt med fordeling af timer på de forskellige ydelser og et overslag på omkostninger til byggepladser. For et projekt om immunisering af Nordvestbanen kan der være flere omkostninger forbundet med projektering og sikringsteknisk validering, mens byggepladseromkostningerne er meget lave. Derfor kan tværgående omkostninger godt være højere på et projekt hvis der indgår mange timer til projektering.
af esni, Frederikssund, 10/2 2020, 21:10 (1508 dage siden) @ Poul Brandt
Nej. Det er en konsulent kontrakt for jernbane infrastruktur.
"Infrastructure Fehmarn Belt railway consultancy contract awarded"
Poul
På et ethvert større anlægsarbejde er der en rådgivende ingeniør.
Er det ikke 'blot' en kontrakt på en underleverance for så det gælder jernbanedelen?
Altså ikke noget der har med 'konsulenter' at gøre som sådan?
--
Eskild