Hvordan får man mere gods overpå banen? (Generelt)
EU har et mål om at 75% af godset skal over på skib og bane som en del af den gørnne aftale. Jeg har researchet lidt i trådene herinde, men det er ikke sikkert at jeg har fået det hele med. Her er nogle punkter.
Der er 5000 daglige lastbiler som kører i transit. Det giver et stort volumen bare med nogen af dem, hvis et tog kan nappe 35 trailere. De vil være oplagt med noget intermodal, hvis at jeg har forstået det korrekt. Kan man flytte trailere over på jernbanevogne på kombiterminalerne, eller skal der særligt udstyr til som særlige kraner? Findes der kraner eller andre maskiner som kan løfte/flytte sættevogne over på jernbanevogne uden at sættevognene er designet til det, eller skal vi have et dansk system, hvor at terminalerne ved grænserne har det samme system? Det drejer sig om Hirtshals, Frederikshavn, Padborg, Fehmern og et ved Øresund.
Øresund er ved at nå kapaciteten på banen, så skal vi øge godsmængden til Sverige via bane, så skal en ny forbindelse være lavet til godstog? HH er ikke til godstog, mens at eurosporet kun er til tog. Kan en forbindelse også give øget kapacitet på Kbh H er det vel kun en fordel?
ERTMS/ETCS koster 1 mio kr pr lokomotiv at indbygge?
Der mangler elektrificering nogen steder, bla til Århus, Hirsthals og Frederikshavn?
"En godsterminal i Hirtshals er nødvendig, men med omløb i Århus, omløb i Hjørring og manglende kanaler, som kan sende toget afsted, når godset er der, så sker der altså ingenting."
Der mangler kanaler altså slots til godstogene på nogle bestemte tidspunker?
Den terminal der er bygget i Esbjerg er ikke god nok. Hvad er der i vejen med den?
Hvis der bygges et omløb ved Århus fx langs E45, bør man så lave et godsterminal der også?
Hvad mere? Hvad står ellers i vejen for godset? Også ud i EU?
Er der nogle ting som man kan gøre på EU niveau, fx med at presse på for at få højere fritrumsprofiler, højere tilladte akseltryk eller andet?