Test af batteritog skal ske fra 1. august (Generelt)

af andersj, Nordjylland, torsdag 13. februar, 2020, 22:48 (15 dage siden)

Movia, Midttrafik, Lokaltog A/S og Midtjyske Jernbaner A/S inviterede interesserede togproducenter til en markedsdialog omkring test af batteritog den 29. januar, med svarfrist i fredags den 7. februar. Testen skal ske mellem 1. august 2020 og 1. juli 2021.

Medierne beretter nu at fire togproducenter har vist interesse i markedsdialogen, der består af en række spørgsmål der skal besvares af producenterne inden 26. februar.

Invitationen kan findes her: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:49769-2020:TEXT:EN:HTML&src=0

En kopi af Ritzaus artikel: https://nordjyske.dk/nyheder/minister-vil-saette-batteridrevne-tog-paa-skinner-inden-20...

Hvem kan de fire producenter så være?

  • Stadler har en 3 vogns Flirt.
  • Bombardier har en 3 vogns Talent 3
  • Siemens/ÖBB har en 3 vogns Desiro-ML/Cityjet eco
  • Alstom har kun deres iLint brinttog.

--
Mvh Anders

Test af batteritog skal ske fra 1. august

af Jens Hansen, fredag 14. februar, 2020, 06:36 (14 dage siden) @ andersj

Vi kan jo godt tage den positivt, at der nu sker noget på dette område, fint. Og mange vil givet juble.

Men det siger måske noget om jernbanens problemer i Danmark, at vi skal udføre test.

Et stort jernbaneland som Tyskland køber allerede mængder af batteritog, så hvorfor den omvej som politikerne vil i Danmark?

Et par forklaringer kunne være;

Politikerpromovering, se vi gør noget.

Økonomi, vi skal lige finde pengene først og det kan kun ske ved finanslovsforhandlinger.

Glæder mig over at der sker noget konkret omkring batteritog, men det udstiller også vore problemer.

JH

Test af batteritog skal ske fra 1. august

af Jens Hansen, fredag 14. februar, 2020, 07:31 (14 dage siden) @ Jens Hansen

Min "jernbaneven" korrigerer mig, eller snarere supplerer. siger at de 2 emner, politikerpromovering og økonomi, står i skyggen af noget meget større;

administrationen!

og ikke snævert finansministeriet, men mere generelt. Nogle kalder det djøférne, caffe latte folket, new public management - senest optræder ordet "generalisterne".

Især det sidste tyder ikke på meget jernbaneindsigt!

JH

Test af batteritog skal ske fra 1. august

af Jens Hansen, fredag 14. februar, 2020, 08:32 (14 dage siden) @ Jens Hansen

apropos de visionære transport politikere;

https://www.weekendavisen.dk/2020-7/samfund/naeste-stop-langeskov

der er ingen plan for hvad vi skal og hvilken vej vi skal.

JH

Test af batteritog skal ske fra 1. august

af Erling Pedersen, fredag 14. februar, 2020, 08:34 (14 dage siden) @ Jens Hansen

I har ret.

Ingen fra top til bund tør tage et ansvar, det skal altid ligge på en andens skulder.

Vi ser det tit, for læfolk som os virker det abnormt, men vi er jo bare pøblen som stemmer dem ind !

Komisioner nedsættes og de tager stilling, for generalisterne har absolut ingen mening, øh jo den der kan give dem flest stemmer !

Hilsen Erling.

Test af batteritog skal ske fra 1. august

af andersj, Nordjylland, fredag 14. februar, 2020, 10:32 (14 dage siden) @ Jens Hansen

Sådan som jeg læser det er det ikke for at se om de virker eller ej, men mere for at se om de egner sig til kørsel på en typisk dansk lokalbane. Kan de holde køreplanen? Hvor lang tid skal de i praksis lade i august og i februar? Det er vel ligefør denne test vil være mere værdifuldt for leverandørene.

I Schleswig Holstein har de jo taget et stort sats, og de har endda også udbudt en kontakt på en reserveflåde af dieseltogsæt der skal stå klar frem til 2024, selvom batteritogene leveres i 2022.

--
Mvh Anders

Test af batteritog skal ske fra 1. august

af Gæst1, fredag 14. februar, 2020, 10:45 (14 dage siden) @ andersj

Sådan som jeg læser det er det ikke for at se om de virker eller ej, men mere for at se om de egner sig til kørsel på en typisk dansk lokalbane. Kan de holde køreplanen? Hvor lang tid skal de i praksis lade i august og i februar? Det er vel ligefør denne test vil være mere værdifuldt for leverandørene.

Danmark er udover de igangværende tests i Østrig og Tyskland, det eneste land der vil gennemføre testkørsler. Til gengæld kan ingen af de eksisterende testtog formentlig lade via 25 kV uden ombygning...

Sverige, Norge, Frankrig, Tyskland og Østrig er i udbud på at anskaffe batteritog (Frankrig og Tyskland også på hydrogentog).

Der vil næppe ved testkørsler i Danmark fremkomme noget nyt, som man ikke allerede ved, og man kan godt frygte at leverandørerne hellere vil køre tests og demonstrationskørsler i de lande, der forventer at anskaffe 4.000 batteritog de næste ti år, end i et land der måske vil købe 150 stk engang.

Test af batteritog skal ske fra 1. august

af pjl, fredag 14. februar, 2020, 11:46 (14 dage siden) @ Gæst1

Danmark er udover de igangværende tests i Østrig og Tyskland, det eneste land der vil gennemføre testkørsler. Til gengæld kan ingen af de eksisterende testtog formentlig lade via 25 kV uden ombygning...

Sverige, Norge, Frankrig, Tyskland og Østrig er i udbud på at anskaffe batteritog (Frankrig og Tyskland også på hydrogentog).

Der vil næppe ved testkørsler i Danmark fremkomme noget nyt, som man ikke allerede ved, og man kan godt frygte at leverandørerne hellere vil køre tests og demonstrationskørsler i de lande, der forventer at anskaffe 4.000 batteritog de næste ti år, end i et land der måske vil købe 150 stk engang.

Ja og nej, der er sandsynligvis en rigtig god markedsføringsværdi i at have et positivt forløb i Danmark, hvor vindmøller og solceller er så udbredt - at kunne lave historien om 100% grøn/bæredygtig transport vil få enhver marketingafdeling til at gnide sig i hænderne. Desuden er der i Danmark også mulighed for at få gode erfaringer med energisystemet og hvordan løsningerne indvirker på dette - det tror jeg er væsentligt mere besværligt at få i Tyskland og Frankrig.

Test af batteritog skal ske fra 1. august

af esni, Frederikssund, lørdag 15. februar, 2020, 09:06 (13 dage siden) @ Gæst1

Sådan som jeg læser det er det ikke for at se om de virker eller ej, men mere for at se om de egner sig til kørsel på en typisk dansk lokalbane. Kan de holde køreplanen? Hvor lang tid skal de i praksis lade i august og i februar? Det er vel ligefør denne test vil være mere værdifuldt for leverandørene.

Danmark er udover de igangværende tests i Østrig og Tyskland, det eneste land der vil gennemføre testkørsler. Til gengæld kan ingen af de eksisterende testtog formentlig lade via 25 kV uden ombygning...

Sverige, Norge, Frankrig, Tyskland og Østrig er i udbud på at anskaffe batteritog (Frankrig og Tyskland også på hydrogentog).

Der vil næppe ved testkørsler i Danmark fremkomme noget nyt, som man ikke allerede ved, og man kan godt frygte at leverandørerne hellere vil køre tests og demonstrationskørsler i de lande, der forventer at anskaffe 4.000 batteritog de næste ti år, end i et land der måske vil købe 150 stk engang.

Hvis jeg har forstået det rigtigt vil fire forskellige leverandørers tog være i brug samtidigt. De vil derfor i princippet få mulighed for at demonstrere at de har levet op til deres løfte til de tyske delstater om at de kan driftskobles og multipelkøres i flæng. (Et løfte som jeg bed mærke i at Lasse fortalte om i ingeniørforeningen)

--
Eskild

Test af batteritog skal ske fra 1. august

af esni, Frederikssund, lørdag 15. februar, 2020, 11:02 (13 dage siden) @ andersj

Sådan som jeg læser det er det ikke for at se om de virker eller ej, men mere for at se om de egner sig til kørsel på en typisk dansk lokalbane. Kan de holde køreplanen? Hvor lang tid skal de i praksis lade i august og i februar? Det er vel ligefør denne test vil være mere værdifuldt for leverandørene.

I Schleswig Holstein har de jo taget et stort sats, og de har endda også udbudt en kontakt på en reserveflåde af dieseltogsæt der skal stå klar frem til 2024, selvom batteritogene leveres i 2022.

I Tyskland er der i forvejen køreledninger ved nogle stationer på de strækninger de tænkes brugt på.

I Danmark skal nogen overbevises om at indrette opladningsmuligheder passende steder hvis det skal blive hverdag. Det betyder at der skal flyttes penge fra drift til anlæg, og derfor stort behov for at overbevise grupper der enten af natur eller jobbeskrivelse er skeptiske.

--
Eskild

Test af batteritog skal ske fra 1. august - IC3 måske

af Jens Hansen, fredag 14. februar, 2020, 12:39 (14 dage siden) @ andersj

Test af batteritog skal ske fra 1. august - IC3 måske .....

af Niels Munch @, fredag 14. februar, 2020, 13:15 (14 dage siden) @ Jens Hansen

..... og til lokalbanerne! Så ser vi da helt bort fra delvist lavtgulv, som siden 1990'erne har været et mantra. Og en detalje mere: Korte stationsophold modarbejdes af langsom dørprocedure.

Test af batteritog skal ske fra 1. august - IC3 måske .....

af Peter Christensen, fredag 14. februar, 2020, 13:19 (14 dage siden) @ Niels Munch

..... og til lokalbanerne! Så ser vi da helt bort fra delvist lavtgulv, som siden 1990'erne har været et mantra. Og en detalje mere: Korte stationsophold modarbejdes af langsom dørprocedure.

Og en 30 år gammel aluminiumsvognkasse...jeg er ikke helt sikker på at vognkassen er i så god stand. Aluminium opfører sig anderledes end jern (som stadig er hovedbestandelen i stål).
Bevares, der ses ikke meget udefra, men derfor kan der sagtens være problemer i diverse hulrum, mikro-revner og meget andet godt.

Test af batteritog skal ske fra 1. august - IC3 måske .....

af Jens Hansen, fredag 14. februar, 2020, 14:14 (14 dage siden) @ Peter Christensen

IC3 ses da køre på f.eks. Svendborgbanen.

Og det kunne være f.eks. Nordvestbanen, jvf. undersøgelsen om batteritog her.

Og ja, det er et gammelt tog som det ikke er givet at DSB har behandlet pænt.

JH

Test af batteritog skal ske fra 1. august - IC3 måske .....

af Niels Munch @, fredag 14. februar, 2020, 14:23 (14 dage siden) @ Jens Hansen

IC3 ses da køre på f.eks. Svendborgbanen.


[image]IC3 sæt '15 på Årslev St., 16.09.2018 (nm).

Kender du nogen begejstrede kunder på Svendborgbanen?


M.v.h.
Niels

Test af batteritog skal ske fra 1. august - IC3 måske .....

af Jens Hansen, fredag 14. februar, 2020, 15:45 (14 dage siden) @ Niels Munch

Næ, heller ikke på Svendborgbanen.

JH

Test af batteritog skal ske fra 1. august - IC3 måske .....

af LHJ, lørdag 15. februar, 2020, 11:23 (13 dage siden) @ Jens Hansen

Næ, heller ikke på Svendborgbanen.

JH

Ret skal være ret; jeg tror nu, at der ville kunne findes tilfredse kunder på Svendborgbanen, blot togene i det mindste kørte - uanset om det så var Desiro, IC3, IC4 eller for den sags skyld MR ...;-)

Mh
LH
(hvis datter var daglig pendler på Svendborgbanen til sit arbejde på Svendborg Sygehus, indtil hun gav op anskaffede en bil i stedet ...)

Test af batteritog skal ske fra 1. august - IC3 måske .....

af Simon1906, Hedehusene, lørdag 15. februar, 2020, 12:03 (13 dage siden) @ LHJ

Gad egentlig vide om der er IC3 tog nok til en sådan test.

Simon
Hedehusene

Test af batteritog skal ske fra 1. august - IC3 måske

af esni, Frederikssund, lørdag 15. februar, 2020, 11:05 (13 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis man skal i gang med den slags husflid, kunne man så ikke sætte batterier på de ER, der også har fået ETCS?

I så fald kunne de måske køre til Malmø eller Flensborg.

Men det er husflid!

--
Eskild

Test af batteritog skal ske fra 1. august

af Morten, søndag 16. februar, 2020, 10:13 (12 dage siden) @ andersj

Det bliver spændende at se hvad det ender med.

Her er et link til en engelsk artikel om BEMU (=Battery EMU), med en god opsummering af hvor der køre BEMUer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_electric_multiple_unit

Det kunne være rigtigt interessant hvis Alstom kunne ombygge en Lint til Batteridrift, når vi nu har så mange Lint tog i DK.

Mvh
Morten

Test af batteritog skal ske fra 1. august

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, søndag 16. februar, 2020, 10:35 (12 dage siden) @ Morten

Det bliver spændende at se hvad det ender med.

Det kunne være rigtigt interessant hvis Alstom kunne ombygge en Lint til Batteridrift, når vi nu har så mange Lint tog i DK.

Der er stor interesse fra mange sider i at ombygge ældre eller eksisterende dieseltog til batteritog. Endnu har alle ideer dog vist sig at være dyre eller ligefrem naive.

Omkostningerne til udvikling af batteriløsninger og batteriløsningen i sig selv, kræver endnu en forholdsvis lang rest-levetid for togene, hvis det skal være rentabel. For selv om alle snakker om miljøet, så er det stadig omkostningsniveauet, der er det bærende, og sidebaner skal helst ikke blive dyrere i drift, end de er nu.

Dertil kommer nogle generelle sikkerheds- og godkendelsestanker, man nok skal tænke lidt mere over, når man sætter potentielt brandfarlige batterier nedenunder en vognkasse fyldt med passagerer, eller togets tyngdepunkt, når tunge batterier monteres på taget. Det er desværre slet ikke så enkelt, som man "ikke-tog producenter / sikkerhedsmyndigheder" nogle gange gør det til. Når det er sagt, så arbejder nogle af dieselmotorproducenterne på hybrid og rene el-løsninger også.

Det er en klar fordel økonomisk, at indføre batteritog (eller hydrogentog) ved nye togtyper, og der er "snakke" i markedet om at strategien for Europa, nok mere bliver en hurtig udskiftning af alle dieseltog i Vesteuropa (sikkert de lande der producerer batteritog...) mens de nyere brugte dieseltog kan "skubbes" over mod øst i det omfang, EU landene dér ikke måtte have råd til nye batteritog.

/Lasse

Test af batteritog skal ske fra 1. august

af Morten, søndag 16. februar, 2020, 15:33 (12 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det er ikke fordi jeg er speciel fan af Lint tog, men de har jo netop mange driftsår tilgode. Hvis Lint togene skal remotoriseres på et tidspunkt, lige som IC3 blev det, kunne det sikkert være en fin lejlighed til at skifte til batteridrift.
Hvorfor ser dieselmotorfabrikanterne iøvrigt også på rene batteriløsninger? Gør de ikke sig selv arbejdsløse på den måde? Eller har de, af en eller anden grund, de bedste forudsætninger for at levere et “batterimodul” som kan erstatte “dieselmodulet”?

Mvh
Morten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen