Avatar

Akseltryk m. m. på godsvogne (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 14. februar, 2020, 16:17 (13 dage siden)

Jeg har ikke orket selv at undersøge kilderne: Hvis et maksimalt akseltryk på 22,5 ton er et problem, hvorfor så ikke bare øge antallet af aksler pr. boogie?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Akseltryk m. m. på godsvogne

af Jens N @, Fredericia, fredag 14. februar, 2020, 16:28 (13 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har ikke orket selv at undersøge kilderne: Hvis et maksimalt akseltryk på 22,5 ton er et problem, hvorfor så ikke bare øge antallet af aksler pr. boogie?

Hvem tager udgiften for ekstra aksler, højere udgift til vedligehold etc?

Man ønsker at gøre drift af vogne så billig som mulig, så transportprisen kan holdes nede. Derfor lever de fleste nybyggede vogne op til de europæiske standarder som pt. er 22,5 tons akseltryk.

Mvh. Jens

Akseltryk m. m. på godsvogne

af bengt, fredag 14. februar, 2020, 17:08 (13 dage siden) @ Jens N

Man ønsker at gøre drift af vogne så billig som mulig, så transportprisen kan holdes nede. Derfor lever de fleste nybyggede vogne op til de europæiske standarder som pt. er 22,5 tons akseltryk.

Mvh. Jens


Nu är det så att de flesta nybyggda vagnar numera är konstruerade och byggda för 25 tons axellast. En annan sak är att de inte är godkända och märkta för det. I Sverige finns många vagnar i trafik med E-märkning. Sådana vagnar lär även passera genom Danmark med då inte lastade till lastgräns E men väl D.
Det stora hindret för ett allmänt införande av 25 ton axellast är Tyskland.
I Sverige används på sina håll även 30 och 32,5 ton axellast och inom industrin SSAB 40 ton.

[image]

Akseltryk m. m. på godsvogne

af Claus C Klausen, fredag 14. februar, 2020, 19:08 (13 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Nu er det jo ikke kun akseltrykket der sætter grænser. Metervægten skal også være i orden.

Vi kører dagligt vogne med for højt metervægt på transit strækningen Malmø - Padborg

Og når så en RIV vogn kun må være 19,00 meter mellem boggietapper, kommer det nok til at knibe med pladsen.

Dansk trasnit strækning er D3 22,5 tons akseltryk og 8,0 tons meter med følgende undtagelse Snoghøj - Middelfart er der kun tilladt e metervægt på 6,4

Op på strækningen nordpå fra Fredericia 22.,5 t og 7,2 tonsmeter.

Se Bane Danamark AML.

Jeg "bøvlere med et hverg dag.

Claus Klausen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen