Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Akseltryk m. m. på godsvogne (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/2 2020, 16:17 (1526 dage siden)

Jeg har ikke orket selv at undersøge kilderne: Hvis et maksimalt akseltryk på 22,5 ton er et problem, hvorfor så ikke bare øge antallet af aksler pr. boogie?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Akseltryk m. m. på godsvogne

af Jens N, Fredericia, 14/2 2020, 16:28 (1526 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har ikke orket selv at undersøge kilderne: Hvis et maksimalt akseltryk på 22,5 ton er et problem, hvorfor så ikke bare øge antallet af aksler pr. boogie?

Hvem tager udgiften for ekstra aksler, højere udgift til vedligehold etc?

Man ønsker at gøre drift af vogne så billig som mulig, så transportprisen kan holdes nede. Derfor lever de fleste nybyggede vogne op til de europæiske standarder som pt. er 22,5 tons akseltryk.

Mvh. Jens

Akseltryk m. m. på godsvogne

af Claus C Klausen, 14/2 2020, 19:08 (1526 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Nu er det jo ikke kun akseltrykket der sætter grænser. Metervægten skal også være i orden.

Vi kører dagligt vogne med for højt metervægt på transit strækningen Malmø - Padborg

Og når så en RIV vogn kun må være 19,00 meter mellem boggietapper, kommer det nok til at knibe med pladsen.

Dansk trasnit strækning er D3 22,5 tons akseltryk og 8,0 tons meter med følgende undtagelse Snoghøj - Middelfart er der kun tilladt e metervægt på 6,4

Op på strækningen nordpå fra Fredericia 22.,5 t og 7,2 tonsmeter.

Se Bane Danamark AML.

Jeg "bøvlere med et hverg dag.

Claus Klausen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak