Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvormange first-of-class ETCS er brug for? (Generelt)

af esni, Frederikssund, 17/2 2020, 18:38 (1501 dage siden)

Godsoperatørerne bruger overordnet set 5 forskellige hovedlitra:

Br 185
EG
MX
MY
MZ

Som alle findes med dansk ATC etc.

Er de enkelte litra så ens at de kan dele en fælles first-of-class, hvis de kunne enes om samme leverandør af ETCS onboard?

--
Eskild

Hvormange first-of-class ETCS er brug for?

af Peter Christensen, 17/2 2020, 18:50 (1501 dage siden) @ esni

Godsoperatørerne bruger overordnet set 5 forskellige hovedlitra:

Br 185
EG
MX
MY
MZ

Som alle findes med dansk ATC etc.

Er de enkelte litra så ens at de kan dele en fælles first-of-class, hvis de kunne enes om samme leverandør af ETCS onboard?

Mz findes reelt i 4 udgaver (en for hver serie). Er vi lidt grove, så bruges 3 af serierne i DK.
My findes i 2 udgaver (serien 1125-1144 og 1145-1159). Museumsmaskiner undtaget.
Det er kun det rent elektriske, som jeg har mine overvejelser omkring og som afgør inddeling.
Måske er godkendelsesfolket flinke, så My kan nøjes med en FOC, men den bliver svær med Mz.

Hvor homogene EG og 185 er - det må andre svare på. Et godt bud er dog at DB finder nogle lok i Tyskland, som har ECTS - simpelthen for at slippe for indstallationen. Dermed er det nok også slut med EG i DK.

Mener at der blev lavet en liste for mange år siden med hvilke litra (og antal) som skal have ECTS. Den er nok også go at kikke på.

Hvormange first-of-class ETCS er brug for?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 17/2 2020, 19:24 (1501 dage siden) @ esni


Er de enkelte litra så ens at de kan dele en fælles first-of-class, hvis de kunne enes om samme leverandør af ETCS onboard?

A: Hvor mange nationale forskelle på ETCS er der?
B: Hvor mange STM bokse er der?
C: Hvor mange lokomotivvarianter af hvert litra er der?

Svaret på A var "28" for nogle år siden, men bliver færre og ender vel på 1 i løbet af 2030erne
Svaret på B var "25" og ender jo på "0" når "A" ender på 1
Svaret på C skrev jeg om i anden tråd - ca 20, der vil falde til 5-10 når A og B er færdige....

....og så er tilskudsordningerne iøvrigt også nationale....

/Lasse

Hvormange first-of-class ETCS er brug for?

af esni, Frederikssund, 17/2 2020, 22:08 (1501 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Er de enkelte litra så ens at de kan dele en fælles first-of-class, hvis de kunne enes om samme leverandør af ETCS onboard?


A: Hvor mange nationale forskelle på ETCS er der?
B: Hvor mange STM bokse er der?
C: Hvor mange lokomotivvarianter af hvert litra er der?

Svaret på A var "28" for nogle år siden, men bliver færre og ender vel på 1 i løbet af 2030erne
Svaret på B var "25" og ender jo på "0" når "A" ender på 1
Svaret på C skrev jeg om i anden tråd - ca 20, der vil falde til 5-10 når A og B er færdige....

....og så er tilskudsordningerne iøvrigt også nationale....

/Lasse

Kære Lasse
Jeg erkender at mit spørgsmål var upræcist.....

Jeg tænkte naturligvis i dansk sammenhæng.

Mere præcist tænkte jeg:
Er de TRAXX AC2, de rkører igennem Danmark så ens, at de ville kunne nøjes med 1 FOC pr. leverandør af ETCS onboard?
Og kan de gamle GM/EMD lokomotiver evt. nøjes med en FOC pr. leverandør af ETCS onboard + DK-STM?

--
Eskild

Hvormange first-of-class ETCS er brug for?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 17/2 2020, 22:39 (1501 dage siden) @ esni

Ah, på den vis.

Alle TRAXX AC2 til kørsel gennem DK er ens, og der skal kun laves een first of class. Derudover vil andre AC2 kunne ombygges efter denne FOC, så antallet af maskiner kan øges, hvis man skulle vælge dette. Dog formentlig kun med "donor lok" der deler visse komponenter, mener på stående fod, at det bliver billigst at ombygge TRAXX der i forvejen er godkendt til Schweiz ...grundet specifikke komponenter i førerbordsopbygningen (altså hvis man skal have flere AC2 til Danmark)

På dieslerne tør jeg ikke gætte noget. Det er et lille antal af hver serie, og svært nok i sig selv - og sikkert ikke defineret skarpt nok inden man gik i gang. Eksempelvis mente jeg og andre engang at "dieselelektrisk trækkraft fra Frichs" kunne nøjes med een FOC, men det kom aldrig længere end til tankestadiet, så om man kan det i virkeligheden, ved jeg ikke.

Lasse

Hvormange first-of-class ETCS er brug for?

af andersj, Aalborg, 17/2 2020, 22:54 (1501 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Ved du noget om Nordjyske Jernbaners Z70 740 lokomotiv? Købte de den ikke for at få den udrustet med ETCS?

--
Mvh Anders

Hvormange first-of-class ETCS er brug for?

af esni, Frederikssund, 18/2 2020, 07:50 (1501 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Ah, på den vis.

Alle TRAXX AC2 til kørsel gennem DK er ens, og der skal kun laves een first of class. Derudover vil andre AC2 kunne ombygges efter denne FOC, så antallet af maskiner kan øges, hvis man skulle vælge dette. Dog formentlig kun med "donor lok" der deler visse komponenter, mener på stående fod, at det bliver billigst at ombygge TRAXX der i forvejen er godkendt til Schweiz ...grundet specifikke komponenter i førerbordsopbygningen (altså hvis man skal have flere AC2 til Danmark)

På dieslerne tør jeg ikke gætte noget. Det er et lille antal af hver serie, og svært nok i sig selv - og sikkert ikke defineret skarpt nok inden man gik i gang. Eksempelvis mente jeg og andre engang at "dieselelektrisk trækkraft fra Frichs" kunne nøjes med een FOC, men det kom aldrig længere end til tankestadiet, så om man kan det i virkeligheden, ved jeg ikke.

Lasse

"dieselelektrisk trækkraft fra Frichs" ?

Min tanke er at det ville gavne 'Godstransporten på jernbane gennem Danmark' hvis Banedanmark lod udføre en firsst ogf class for en AC2, enten en af de eksisterende til kørsel gennem Danmark men helst så antallet blev øget med en.

Tilsvarende burde det være i Banedanmarks interesse at der var mindst en GM med ETCS level 2 og DK-STM

--
Eskild

Hvormange first-of-class ETCS er brug for?

af steenth, 28/2 2020, 19:47 (1490 dage siden) @ esni
redigeret af steenth, 28/2 2020, 20:00

Godsoperatørerne bruger overordnet set 5 forskellige hovedlitra:

Br 185
EG
MX
MY
MZ

Som alle findes med dansk ATC etc.

Er de enkelte litra så ens at de kan dele en fælles first-of-class, hvis de kunne enes om samme leverandør af ETCS onboard?

DB Cargo har planer om at få ETCS på MZ iflg. både det sidste nummer af Jernbanen fra december og i dag på deres facebook side. Iflg Jernbanen har man fjernet el-varme for at skaffe plads til udstyret. Hvordan og hvornår er ikke meldt noget om.

Hvormange first-of-class ETCS er brug for?

af Frank Poulsen, 29/2 2020, 14:19 (1489 dage siden) @ steenth

Spændende. Hvis de havde haft det lidt før, kunne de sikkert have tjent på at transportere DSB-dobbeltdækkerne mellem Roskilde og Køge det meste af året. I stedet for de nu skal køre i spærringer om natten. Derudover vil godstogene til Køge jo også blive nemmere at håndtere.

Så hvornår det skal ske er da interessant

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak