Hectorrail med persontog (Generelt)
Hej
Efter sigende skulle der i netop disse timer være et persontog fra Hectorrail på vej igennem DK fra Padborg til Øresundsbron.
Er der nogen der har billeder???
Hilsen
Niels
af Niels Buch, 20/2 2020, 12:45 (1526 dage siden)
Hej
Efter sigende skulle der i netop disse timer være et persontog fra Hectorrail på vej igennem DK fra Padborg til Øresundsbron.
Er der nogen der har billeder???
Hilsen
Niels
af sil1207, 20/2 2020, 13:42 (1526 dage siden) @ Niels Buch
Dagen i dag er hærget af skinnebrud ved Kolding og et tog i det ene Storebæltsrør. Hvis timet "rigtigt" kan det være at den er forsinket.
Hat du evt. flere oplysninger om køreplan osv.?
af OD, Od , 20/2 2020, 14:08 (1526 dage siden) @ Niels Buch
Hej
Efter sigende skulle der i netop disse timer være et persontog fra Hectorrail på vej igennem DK fra Padborg til Øresundsbron.
Tomme vogne til Stockholm. Kører sydpå med passagerer i morgen.
af jacobchristensen, 20/2 2020, 16:31 (1526 dage siden) @ OD, Od
Hvis man er på Instagram har Trainspotter.dk / Kaj Aage Holt klip i sin story (de forsvinder efter 24 timer, hvis ikke han gemmer dem) https://instagram.com/trainspotter.dk?igshid=1iojmdkjpsa9g
af Kaj Aage Holdt , Køge, 21/2 2020, 15:58 (1525 dage siden) @ jacobchristensen
Hvis man er på Instagram har Trainspotter.dk / Kaj Aage Holt klip i sin story (de forsvinder efter 24 timer, hvis ikke han gemmer dem) https://instagram.com/trainspotter.dk?igshid=1iojmdkjpsa9g
Ja der kan man bare se. :D
Ikke det mest fotovenlige vejr, men jeg fik da lidt i kassen.
D-Dispo 91 80 6182 535-5 + 14 personvogne som 13478 Münster (West) Gbf-Padborg passerer Flensburg Weiche.
Efter ankomst til Padborg spor 5 blev D-Dispo 91 80 6182 535-5 rangeret tilbage til tysk strøm af S-HCTOR 241.003.
S-HCTOR 241.003 + 16 personvogne som HM 41330 (Padborg-Peberholm) ved at være klar til afgang fra Padborg spor 5.
af QN903Qnr0779, 21/2 2020, 19:40 (1525 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
"Efter ankomst til Padborg spor 5 blev D-Dispo 91 80 6182 535-5 rangeret tilbage til tysk strøm af S-HCTOR 241.003."
Egentlig mærkeligt at MRCE (Dispolok) aldrig har søgt om godkendelse til at rangere BR182 for egen maskine i Padborg under 25 kV 50 Hz, på linje med flere andre operatører....
af Svend, 21/2 2020, 22:05 (1525 dage siden) @ QN903Qnr0779
"Efter ankomst til Padborg spor 5 blev D-Dispo 91 80 6182 535-5 rangeret tilbage til tysk strøm af S-HCTOR 241.003."
Egentlig mærkeligt at MRCE (Dispolok) aldrig har søgt om godkendelse til at rangere BR182 for egen maskine i Padborg under 25 kV 50 Hz, på linje med flere andre operatører....
.
MRCE udlejer vel blot lokomotiver. Tilladelse til at køre i Danmark (herunder Padborg) ligger hos den jernbanevirksomhed/operatør, lokomotivet er udlejet til.
--
Svend
af Svend, 20/2 2020, 18:31 (1526 dage siden) @ Niels Buch
.... med afgang fra Sverige i morgen fredag den 21. februar 2020
https://resor.dn.se/karnevalstaget-2020/
Det er helt nyt, at en jernbanegodsvirksomhed kan få tilladelse (dispensation) til fremføre et passagerførende tog bestående af helt konventionelle jernbanevogne med passagerer med sit helt almindelige godstogslokomotiv over Øresund og Storebælt. Vi husker hvordan man tidligere har skulle transportere passagererne i bus, mens materiellet har kørt tomt over og under sundet og bæltet.
--
Svend
af TeamBaumann, Hjordkær, 20/2 2020, 19:25 (1526 dage siden) @ Svend
Nogen som kan oplyse ank. tid til Padborg st. d. 21. feb og d. 1. marts, når den kommer retur?
af Svend, 20/2 2020, 19:52 (1526 dage siden) @ TeamBaumann
Nogen som kan oplyse ank. tid til Padborg st. d. 21. feb og d. 1. marts, når den kommer retur?
.
Nat 21/22.02.2020 Padborg ankomst 02.00 (så røg den nattesøvn)
O1.03.2020 Padborg afgang 10.40
--
Svend
af XAL Olesen, 20/2 2020, 19:31 (1526 dage siden) @ Svend
Der står mig bekendt ikke at toget kører gennem Danmark. De øvrige DN ture i 2019 har været med færge over Østersøen. Hvilket der også i øjeblikket er lidt skriverier om på andre fora.
Men principielt må et godslokomotiver ikke køre med passagervogne med passagerer i vognene i Danmark.
Og hvad med det rent sikkerhedsmæssige i forbindelse med tunnelkørsel med passagerer?
Mvh
XAL Olesen
af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 20/2 2020, 20:10 (1526 dage siden) @ XAL Olesen
Men principielt må et godslokomotiver ikke køre med passagervogne med passagerer i vognene i Danmark.
Og hvad med det rent sikkerhedsmæssige i forbindelse med tunnelkørsel med passagerer?
Godstogslokomotiver er udstyret til at køre med persontog i Danmark. Der har manglet en homologering af varmeforsyningen og sikkert nogle af de andre funktioner der er på maskinen, men der er ikke noget teknisk til hinder for at kunne køre med persontog i Danmark med flere godstogslokomotivtyper.
Dertil kommer naturligvis at godsoperatørerne skal have certifikat til at køre passagertog.
Men det er alene grundet manglende behov og prisen for at få tilladelserne i hus, at man ikke har gjort noget ved det indtil nu. Der er intet "principielt" der skal omgås.
Husk at momsproblematikken er "den anden vej" idet der ikke er svaret moms på passagertogsmateriel, og at dette derfor ikke må anvendes til kommerciel godstrafik.
Lokomotiverne har NBO. til tunnelkørsel
/Lasse
Det mest principielle ved dette er ,at der nu er en kommerciel operatør, der har tilladelse til passagertrafik med lokomotiver i Danmark. Det kan der være perspektiver i.
af mpp, 20/2 2020, 20:20 (1526 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
I forhold til det sidste: hvordan foregår det med licensering af vogne? Ville Hectorrail f.x. kunne trække et tog med Flixtrain vogne fra Tyskland eller andre steder? I så fald ville det vel primært være el i Jylland der forhindrer dem i at komme til?
af Regelrytteren, 21/2 2020, 07:40 (1526 dage siden) @ mpp
Hvad er det for en "licens" vognene skal have?
af mpp, 21/2 2020, 10:59 (1525 dage siden) @ Regelrytteren
De skal vel godkendes til passagerdrift. Spørgsmålet er så om det er anderledes i Danmark end andre steder.
af Rørvig Station, 23/2 2020, 18:31 (1523 dage siden) @ Regelrytteren
Hvad er det for en "licens" vognene skal have?
Vogne der skal under Storebælt skal have nødbremseoverstropning, og det skal testes at det virker inden afgang fra Kh.
af Regelrytteren, 23/2 2020, 18:39 (1523 dage siden) @ Rørvig Station
Hvad har det med licens at gøre?
af Jens Hansen, 21/2 2020, 05:59 (1526 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
Det her er meget spændende og måske også starten på en ny verden.
Den gammeldags tænkning med persontogs og godstogsoperatører forsvinder nu.
At Hector kan køre persontog i og igennem Danmark betyder jo at de vil kunne køre ØBBs nattog i Danmark, når de kommer.
JH
af Ib Jensen, 21/2 2020, 06:21 (1526 dage siden) @ Jens Hansen
At Hector kan køre persontog i og igennem Danmark betyder jo at de vil kunne køre ØBBs nattog i Danmark, når de kommer
John Armstrong er jo gået på pension, så nogen må jo tage over efter ham og 1401
af Svend, 21/2 2020, 22:42 (1525 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
Men principielt må et godslokomotiver ikke køre med passagervogne med passagerer i vognene i Danmark.
Og hvad med det rent sikkerhedsmæssige i forbindelse med tunnelkørsel med passagerer?
Godstogslokomotiver er udstyret til at køre med persontog i Danmark. Der har manglet en homologering af varmeforsyningen og sikkert nogle af de andre funktioner der er på maskinen, men der er ikke noget teknisk til hinder for at kunne køre med persontog i Danmark med flere godstogslokomotivtyper.
Dertil kommer naturligvis at godsoperatørerne skal have certifikat til at køre passagertog.
Men det er alene grundet manglende behov og prisen for at få tilladelserne i hus, at man ikke har gjort noget ved det indtil nu. Der er intet "principielt" der skal omgås.
Husk at momsproblematikken er "den anden vej" idet der ikke er svaret moms på passagertogsmateriel, og at dette derfor ikke må anvendes til kommerciel godstrafik.Lokomotiverne har NBO. til tunnelkørsel
/Lasse
Det mest principielle ved dette er ,at der nu er en kommerciel operatør, der har tilladelse til passagertrafik med lokomotiver i Danmark. Det kan der være perspektiver i.
.
"21 Feb 2020
Idag, skriver Hector Rail historia då tågoperatören drar passagerartåget via Danmark. Tåget fortsätter sedan vidare ned till kontinenten, och för första gången hela vägen utan att köra ombord på en färja först. Från och med 14:e februari 2020 har Hector Rail tillstånd att köra passagerartrafik i Danmark. Premiärturen blir det chartertåg som den svenska dagstidningen Dagens Nyheter anordnar tillsammans med Euro Express och där Hector Rail ansvarar för tågdragandet i Skandinavien. Tåget avgår från Stockholm 21 februari och kör till Italien och Österrike via Danmark. Tåget vänder tillbaka samma väg och ankommer Stockholm efter en vecka."
https://www.hectorrail.com/2020/02/21/skandinaviens-ledande-privatagda-tagoperator-hect...
--
Svend
af esni, Frederikssund, 22/2 2020, 11:35 (1524 dage siden) @ Svend
Men principielt må et godslokomotiver ikke køre med passagervogne med passagerer i vognene i Danmark.
Og hvad med det rent sikkerhedsmæssige i forbindelse med tunnelkørsel med passagerer?
Godstogslokomotiver er udstyret til at køre med persontog i Danmark. Der har manglet en homologering af varmeforsyningen og sikkert nogle af de andre funktioner der er på maskinen, men der er ikke noget teknisk til hinder for at kunne køre med persontog i Danmark med flere godstogslokomotivtyper.
Dertil kommer naturligvis at godsoperatørerne skal have certifikat til at køre passagertog.
Men det er alene grundet manglende behov og prisen for at få tilladelserne i hus, at man ikke har gjort noget ved det indtil nu. Der er intet "principielt" der skal omgås.
Husk at momsproblematikken er "den anden vej" idet der ikke er svaret moms på passagertogsmateriel, og at dette derfor ikke må anvendes til kommerciel godstrafik.Lokomotiverne har NBO. til tunnelkørsel
/Lasse
Det mest principielle ved dette er ,at der nu er en kommerciel operatør, der har tilladelse til passagertrafik med lokomotiver i Danmark. Det kan der være perspektiver i.
.
"21 Feb 2020
Idag, skriver Hector Rail historia då tågoperatören drar passagerartåget via Danmark. Tåget fortsätter sedan vidare ned till kontinenten, och för första gången hela vägen utan att köra ombord på en färja först. Från och med 14:e februari 2020 har Hector Rail tillstånd att köra passagerartrafik i Danmark. Premiärturen blir det chartertåg som den svenska dagstidningen Dagens Nyheter anordnar tillsammans med Euro Express och där Hector Rail ansvarar för tågdragandet i Skandinavien. Tåget avgår från Stockholm 21 februari och kör till Italien och Österrike via Danmark. Tåget vänder tillbaka samma väg och ankommer Stockholm efter en vecka."
https://www.hectorrail.com/2020/02/21/skandinaviens-ledande-privatagda-tagoperator-hect...
Hvor langt har Hector 'ansvaret' for at trække toget, og hvem trækker det viderer til destinationen?
Hvormange gange skal der skiftes lokomotiv - incl sækbanegårde?
--
Eskild
af Simon1906, Hedehusene, 22/2 2020, 11:50 (1524 dage siden) @ esni
Man kan undgå Hamburg H og man kan undgå Munchen vel først ved grænsen til Italien medmindre man kan leje et tostrøms lok.
Simon
Hedehusene
af esni, Frederikssund, 22/2 2020, 11:53 (1524 dage siden) @ Simon1906
Man kan undgå Hamburg H og man kan undgå Munchen vel først ved grænsen til Italien medmindre man kan leje et tostrøms lok.
Simon
Hedehusene
Du mener vel multisystem?
Men må Hectors 241 lok køre i Østrig?
--
Eskild
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 22/2 2020, 12:56 (1524 dage siden) @ esni
Man kan undgå Hamburg H og man kan undgå Munchen vel først ved grænsen til Italien medmindre man kan leje et tostrøms lok.
Simon
Hedehusene
Du mener vel multisystem?Men må Hectors 241 lok køre i Østrig?
Nej.
--
Venligst
Michael Deichmann
af jacobchristensen, 20/2 2020, 23:10 (1526 dage siden) @ XAL Olesen
Der står mig bekendt ikke at toget kører gennem Danmark.
Mvh
XAL Olesen
Det vil nok komme lidt bag på DN’s chefredaktør, der tweeter om projektet, fx her (med vognene på vej til Sverige)
https://twitter.com/pwolodarski/status/1230412067422769153
Og her
af mikedk2100, 21/2 2020, 08:28 (1525 dage siden) @ jacobchristensen
Det vil nok komme lidt bag på DN’s chefredaktør, der tweeter om projektet, fx her (med vognene på vej til Sverige)
https://twitter.com/pwolodarski/status/1230412067422769153
Og her
Jeg forstår nu godt tvivlen, for det er da vist første gang nogensinde, at et personførende tog får lov at køre gennem Danmark. Ikke engang da Orientekspressen var på besøg i 2013 tillod man passagererne at blive i toget under hele rejsen.
Det får de forhåbentlig lov til, hvis/når Orientekspressen igen besøger Norden.
Men en positiv overraskelse midt i den årelange elendighed på jernbanen. Lad os håbe, at det åbner en ny verden, så fx Snälltåget, SJ eller andre får lov at køre personførende tog over broerne, gennem Danmark til Tyskland og Europa.
af RasmusD, 21/2 2020, 08:45 (1525 dage siden) @ mikedk2100
Jeg forstår nu godt tvivlen, for det er da vist første gang nogensinde, at et personførende tog får lov at køre gennem Danmark. Ikke engang da Orientekspressen var på besøg i 2013 tillod man passagererne at blive i toget under hele rejsen.
Var det ikke bare på grund af vognene manglede sikkerhedsudrustning til Storebælt? NBO og sådan?
af Bent Larsen, Kalundborg, 21/2 2020, 09:22 (1525 dage siden) @ mikedk2100
Hej
Passagerne var da med under Storebælt ? Med aflåste toiletter og vagter ved alle nødbremse håndtag ?
Vh
Bent Larsen
af Thorbjørn, 21/2 2020, 10:08 (1525 dage siden) @ Bent Larsen
Hej
Passagerne var da med under Storebælt ? Med aflåste toiletter og vagter ved alle nødbremse håndtag ?
Vh
Bent Larsen
Omtales her:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=62125
af mikedk2100, 21/2 2020, 11:14 (1525 dage siden) @ Thorbjørn
Hej
Passagerne var da med under Storebælt ? Med aflåste toiletter og vagter ved alle nødbremse håndtag ?
Vh
Bent Larsen
Omtales her:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=62125
Korrekt - Orientekspressen kørte tom over Øresund. Passagererne blev fragtet i bus over Øresund. Det sker forhåbentlig ikke igen.
af Niels Bak, 21/2 2020, 16:12 (1525 dage siden) @ mikedk2100
Det vil nok komme lidt bag på DN’s chefredaktør, der tweeter om projektet, fx her (med vognene på vej til Sverige)
https://twitter.com/pwolodarski/status/1230412067422769153
Og her
Jeg forstår nu godt tvivlen, for det er da vist første gang nogensinde, at et personførende tog får lov at køre gennem Danmark. Ikke engang da Orientekspressen var på besøg i 2013 tillod man passagererne at blive i toget under hele rejsen.Det får de forhåbentlig lov til, hvis/når Orientekspressen igen besøger Norden.
Men en positiv overraskelse midt i den årelange elendighed på jernbanen. Lad os håbe, at det åbner en ny verden, så fx Snälltåget, SJ eller andre får lov at køre personførende tog over broerne, gennem Danmark til Tyskland og Europa.
SJ kører dagligt gennem Øresundstunnellen og kørte også tidligere til Odense, så mon ikke deres tog er godkendte - de kunne bare ikke holde økonomi i trafikken til Odense og opgav den igen (jeg lægger ikke op til en diskussion af årsagerne, konstaterer blot at de under de givne forhold ikke kunne).
Jeg vil umiddelbart gætte på at Snälltogets materiel også er godkendt. De har jo i hvert fald været så langt som at ansøge om kanaler til at afvikle nattoget til Berlin gennem Danmark, da det så ud som om ruten over Mukran/Rügen ville indstille togoverfarten.
Men fælles for de to er jo også, at de begge er passagerselskaber til dagligt og råder over egen trækkraft. Det er nok godsoperatørerne, som ikke har godkendelserne/det rette udstyr, da de jo indtil nu ikke har haft brug for det.
af mikedk2100, 21/2 2020, 16:40 (1525 dage siden) @ Niels Bak
Men en positiv overraskelse midt i den årelange elendighed på jernbanen. Lad os håbe, at det åbner en ny verden, så fx Snälltåget, SJ eller andre får lov at køre personførende tog over broerne, gennem Danmark til Tyskland og Europa.
SJ kører dagligt gennem Øresundstunnellen og kørte også tidligere til Odense, så mon ikke deres tog er godkendte - de kunne bare ikke holde økonomi i trafikken til Odense og opgav den igen (jeg lægger ikke op til en diskussion af årsagerne, konstaterer blot at de under de givne forhold ikke kunne).
Det er sandt, det gør både SJ og Øresundstogene dagligt. Men jeg udtrykte mig nok lidt uklart. Jeg mente, at det var første gang nogensinde, at der var kørt et personførende tog fra Sverige over Øresund, gennem Sjælland, over Storebælt, Fyn og Lillebælt for at køre mod Padborg og Europa.
Og det er sådanne tog jeg håber snart bliver mere dagligdags.
af HLA7, 21/2 2020, 07:34 (1526 dage siden) @ XAL Olesen
Fin djøf bemærkning.
af Henrik C, Kolding, 21/2 2020, 10:27 (1525 dage siden) @ Svend
DSB har med selvsamme vogne samt DB vogne kørt chartertog under Storebælt i flere år.
--
mvh. Henrik C
af NielsBjarne, 22/2 2020, 12:20 (1524 dage siden) @ Svend
.... med afgang fra Sverige i morgen fredag den 21. februar 2020
https://resor.dn.se/karnevalstaget-2020/
[...] kan få tilladelse (dispensation) til fremføre et passagerførende tog bestående af helt konventionelle jernbanevogne med passagerer med sit helt almindelige godstogslokomotiv over Øresund og Storebælt [...]
Det savner enhver form for dokumentation, at der blot er givet dispensation til kørslerne. Jeg har set det store arbejde, der er lagt i ansøgningen, og de kræfter, det står bag, er ret stolte af, at der er givet fuld tilladelse for HectorRail til at køre passagerførende tog gennem Danmark. Hvis man gør arbejdet ordentligt, behøves man ikke at nøjes med en dispensation.
Den gamle skrøne med moms og halløj på godstogslokomotiver er iøvrigt en ammestuehistorie
Med venlig hilsen
Niels Bjarne Sundal
af mikkelhansen, Lunderskov, 23/2 2020, 12:19 (1523 dage siden) @ Svend
Det ser ud til at karnevallet i Venedig officielt er blevet aflyst i fra i dag pga corona-virusset: https://nyheder.tv2.dk/2020-02-23-coronavirus-spreder-sig-mange-flere-nye-tilfaelde-i-i... .
Træls at have betalt 30000SEK for at tage til karneval (jeg ved godt det kun er en del af hele turen), og så bliver det aflyst, endda fra den dag man er fremme i Venedig, så man slet ikke når at opleve det!
--
Hilsen
Mikkel
af andersj, Aalborg, 20/2 2020, 21:42 (1526 dage siden) @ Niels Buch
Ankom til Padborg med 14 vogne og kørte videre med 16 vogne. De to vogne der blev koblet på i Padborg var dem Hectorrail brugte til testkørsler i Sønderjylland for et par uger siden.
Kenny har fanget materieltoget i Roskilde: https://www.youtube.com/watch?v=nC4CvT2IBV8
--
Mvh Anders
af ChrBrun, Helsingør, 21/2 2020, 10:51 (1525 dage siden) @ andersj
Her er køreplanen for dags dato:
--
Christian Brun
af TeamBaumann, Hjordkær, 21/2 2020, 14:01 (1525 dage siden) @ ChrBrun
Må den ikke køre mere end 100 km/t ?
af esni, Frederikssund, 21/2 2020, 17:36 (1525 dage siden) @ TeamBaumann
Må den ikke køre mere end 100 km/t ?
Det er sikkert for at kunne bruge deres sædvanlige kanal med togart BR241.600
--
Eskild
af Rask Ingemann Lambertsen, 21/2 2020, 17:16 (1525 dage siden) @ ChrBrun
--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.
af tgpsen, 21/2 2020, 18:21 (1525 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen
Togtider via Jvgfoto.se
Togtider via Avgång.nu
Prognose via Avgång.nu
'Resenärer mellan Sverige och Danmark måste genomgå gränskontroll. Vid kontrollen ska man visa en giltig resehandling. Giltig resehandling är pass, nationellt id-kort eller körkort för nordiska medborgare; pass eller nationellt id-kort för medborgare i övriga EU/EES-länder; pass och vid behov visum eller uppehållstillstånd för medborgare i övriga länder. ¨
Skal de vise pas i Danmark?
af 1993matias , KH, 21/2 2020, 18:31 (1525 dage siden) @ tgpsen
Der er periodevis grænsekontrol fra Sverige mod Danmark. Det betyder, at man kan risikere at møde politiet på arbejde, men det er ikke særligt ofte, de er det.
--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron
af ivar, 21/2 2020, 19:31 (1525 dage siden) @ tgpsen
Nej, i henhold til aftalen om den nordiske pasunion skal der ikke vises eller medbringes pas ved rejser mellem de nordiske lande, men der skal kunne fremvises gyldig billedlegimation f.eks. kørekort.
af tgpsen, 21/2 2020, 20:03 (1525 dage siden) @ ivar
Nej, i henhold til aftalen om den nordiske pasunion skal der ikke vises eller medbringes pas ved rejser mellem de nordiske lande, men der skal kunne fremvises gyldig billedlegimation f.eks. kørekort.
Men det er jo ikke en rejse mellem de nordiske lande.
Hvad gjorde man i sin tid med Alfred Nobel?
af ivar, 21/2 2020, 20:07 (1525 dage siden) @ tgpsen
Nej, men i medfør af unionen indtræder "pastvangen" først ved overskridelse af de ydre grænser - og det er jo ikke dansk politis problem.
af mikedk2100, 21/2 2020, 20:15 (1525 dage siden) @ ivar
De par gange jeg var med nattoget i 00'erne, der opbevarede togføreren/stewarden mit pas under turen og sørgede derfor for eventuel fremvisning til myndighederne undervejs, så jeg kunne sove i fred.
Kunne man ikke forestille sig, at det foregik på samme måde i DN-tåget?
af tgpsen, 21/2 2020, 20:24 (1525 dage siden) @ mikedk2100
De par gange jeg var med nattoget i 00'erne, der opbevarede togføreren/stewarden mit pas under turen og sørgede derfor for eventuel fremvisning til myndighederne undervejs, så jeg kunne sove i fred.
Kunne man ikke forestille sig, at det foregik på samme måde i DN-tåget?
Det lyder plausibelt. Jeg erindrer noget tilsvarende.
af ivar, 21/2 2020, 22:49 (1525 dage siden) @ tgpsen
Det ændrer ikke noget ved, at indrejsekontrollens opgave er at sikre, at den rejsende lovligt kan opholde sig/transitere landet, så enhver anden gyldig legitimation kunne for svenske statsborgere have været deponeret hos konduktøren.
af P.Jensen, 22/2 2020, 12:46 (1524 dage siden) @ ivar
Ind i Danmark skal ikke vises pas - man skal dog kunne identificere sig.
I Tyskland er det lidt en anden sag. Der skal man vise pas hvis man kommer fra Danmark. Kørekort og sygesikring m.v. er ikke gyldigt identifikation. Mange er ikke klar over dette idet man ind i Danmark ikke tager det så nøje.....
Jeg ved ikke om man i Sverige - ligesom i Tyskland - har et ID kort. Hvis man har kan man nøjes med det - ellers ikke . så er det pas.
P.Jensen
af Togbus, Foldingbro, 22/2 2020, 16:14 (1524 dage siden) @ P.Jensen
Jeg ved ikke om man i Sverige - ligesom i Tyskland - har et ID kort. Hvis man har kan man nøjes med det - ellers ikke . så er det pas.
Det har man i Sverige - nationellt id-kort
Det kan man rejse på indenfor Schengen. Det har man i øvrigt i de fleste EU-lande, Danmark er undtagelsen og det er upraktisk at man ikke har to beviser, nu når man tager 1000 kr for indrejse i Danmark fra Tyskland uden pas, hvis det forlanges i teltene i Frøslev, Padborg og Kruså og på stationen i Padborg. Hvis man ikke har et ekstrapas, kan man ikke rejse ind- og ud af Danmark mens passet fx ligger på en udenlandsk repræsentation i forbindelse med visumansøgning mv.
--
- busser når det er billigst
af Svend, 22/2 2020, 17:52 (1524 dage siden) @ P.Jensen
af krabsen, 21/2 2020, 20:50 (1525 dage siden) @ tgpsen
Nej, i henhold til aftalen om den nordiske pasunion skal der ikke vises eller medbringes pas ved rejser mellem de nordiske lande, men der skal kunne fremvises gyldig billedlegimation f.eks. kørekort.
Men det er jo ikke en rejse mellem de nordiske lande.
En rejse fra Sverige til Danmark er i den grad en rejse mellem nordiske lande.
Det er i sammenhæng med evt. pastvang uinteressant om rejsen terminerer i Danmark eller forlader landet igen.
Med mindre naturligvis du som ved KZ-togene i sin tid vil bruge aflåste døre og bevæbnede vagter til at sikre, at ingen har mulighed for at forlade toget undervejs. Den plan har vist ingen gang på jord.
af Erling Pedersen, 22/2 2020, 11:09 (1524 dage siden) @ ivar
Det Passer ikke.
Passet skal medbringes og forevises på forlangende, kørekort er ikke og har aldrig været gyldig legitimation.
Det er eneste godkendte legitimation for en Dansker.
Er blevet stoppet i Helsingborg og havde passet med, den svenske pasbetjent fortalte han havde afvist flere Danskere samme dag med kun kørekort og sendt dem retur til Danmark.
Hilsen Erling.
af Svend, 22/2 2020, 11:30 (1524 dage siden) @ Erling Pedersen
Det Passer ikke.
Passet skal medbringes og forevises på forlangende, kørekort er ikke og har aldrig været gyldig legitimation.
Det er eneste godkendte legitimation for en Dansker.
Er blevet stoppet i Helsingborg og havde passet med, den svenske pasbetjent fortalte han havde afvist flere Danskere samme dag med kun kørekort og sendt dem retur til Danmark.
.
"Meget dygtig" svensk betjent eller dårlig information til de, der skal til Sverige. Vælg selv .....
https://visitsweden.dk/pas-og-graensekontrol-ved-indrejse-til-sverige/ :
Hvilket ID kan bruges?
Når du rejser til Sverige, kan du enten bruge dit pas eller kørekort, hvis du er nordisk borger.
Det er vigtigt, at det ID du tager med har følgende oplysninger:
Et foto af dig
Dit fulde navn
CPR-nummer eller fødselsdag
Din underskrift
Oplysning om hvornår ID’et udløber
Serienummer
Oplysning om hvilken myndighed, der har udstedt ID’et
Visit Sweden er Sveriges officielle hjemmeside for turisme og rejseinformation
--
Svend
af Bengt Larsson, 22/2 2020, 17:48 (1524 dage siden) @ Svend
Det Passer ikke.
Passet skal medbringes og forevises på forlangende, kørekort er ikke og har aldrig været gyldig legitimation.
Det er eneste godkendte legitimation for en Dansker.
Er blevet stoppet i Helsingborg og havde passet med, den svenske pasbetjent fortalte han havde afvist flere Danskere samme dag med kun kørekort og sendt dem retur til Danmark.
.
"Meget dygtig" svensk betjent eller dårlig information til de, der skal til Sverige. Vælg selv .....
https://visitsweden.dk/pas-og-graensekontrol-ved-indrejse-til-sverige/ :
Hvilket ID kan bruges?
Når du rejser til Sverige, kan du enten bruge dit pas eller kørekort, hvis du er nordisk borger.
Det er vigtigt, at det ID du tager med har følgende oplysninger:
Et foto af dig
Dit fulde navn
CPR-nummer eller fødselsdag
Din underskrift
Oplysning om hvornår ID’et udløber
Serienummer
Oplysning om hvilken myndighed, der har udstedt ID’et
Visit Sweden er Sveriges officielle hjemmeside for turisme og rejseinformation
Det officiella vid inresa i Sverige är att man skall ha pass, "nationellt idkort" eller körkort.
"nationellt idkort" skall ha information om medborgarskap/statsborgerskab.
Det svenska id-kortet från Skatteverket som inte har information om medborgarskap (mest invandrare har det) gäller inte för inresa i Sverige, trots att det är statligt, "nationellt".
Vad som menas med "nationellt idkort" har inte kunnat förklaras, om t.ex. tyska "personalausweis" gäller.
Jag antar att EU:s regler gäller eftersom principen utgår från EU, och EU har sajten Prado men detta finns inte definierat av någon svensk myndighet.
För svenskar är det tydligt, eftersom det finns ett kort som heter "nationellt idkort" som anger medborgarskap. Det kan bara svenska medborgare få, och många unga har det innan de skaffar körkort.
Danmark har inget "nationellt idkort" enligt EU-definition (Länk till Prado) och vad som gäller är oklart om man inte vill ha med pass. Det är nytt att det inte är nödvändigt med information om medborgarskap, bortsett från körkort.
af Svend, 22/2 2020, 17:59 (1524 dage siden) @ Bengt Larsson
Mon ikke det er en ide, at Visit Sweden undersøger sagen nærmere og 1) ændrer teksten på hjemmesiden eller 2) tager kontakt til polisen i Helsingborg for at afstemme, hvilke regler der gælder i den del af Sverige.
... og for at springe yderligere i det (og endnu længere væk fra det egentlige emne):
Hvordan er det for øvrigt når man rejser til Bornholm via Ystad. Hvilken legitimation kræves der der?
--
Svend
af ivar, 22/2 2020, 19:07 (1524 dage siden) @ Svend
Skal vi ikke bare se, hvad svensk politi skriver
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/granspolisen/tillfallig-granskontroller/
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 22/2 2020, 19:14 (1524 dage siden) @ Svend
... og for at springe yderligere i det (og endnu længere væk fra det egentlige emne):
Hvordan er det for øvrigt når man rejser til Bornholm via Ystad. Hvilken legitimation kræves der der?
Det samme. Hvis du altså bliver kontrolleret ved ilandkørsel i Hälsingborg eller ved betalingsanlægget ved broen. Og på hjemturen i Ystad.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Rask Ingemann Lambertsen, 21/2 2020, 21:15 (1525 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen
Toget har skiftet tognummer til 41301 på Svågertorp (%Stp) og er p.t. rettidigt.
Togtider via Jvgfoto.se
Togtider via Avgång.nu
Prognose via Avgång.nu
--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.
af Lars Bøgeholm Hansen, Næsby, Odense N, 21/2 2020, 18:31 (1525 dage siden) @ ChrBrun
Er Kmp Te lokalbetjent ?
af Ove Nygaard, 21/2 2020, 20:04 (1525 dage siden) @ Lars Bøgeholm Hansen
Er Kmp Te lokalbetjent ?
Nej, har været fjernstyret først delvist og senere fuld tid siden "min tid" i det sønderjydske, og endda delvist nogen tid forud for min ankomst derhid! Men der kan etableres understation, og det er da også sket i tidens løb. Selv kunne jeg såmænd også klare det i "nødsfald"!
Bedste hilsener
Ove af Erritsø
Do Pa 01.01.1973 - 31.12.1989 kl. 23.59½
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 21/2 2020, 21:58 (1525 dage siden) @ ChrBrun
HV = Hector Rail "Veterantog"? Skal det læses sådan? Hvorfor ikke HP (Personførende)?
--
Venligst
Michael Deichmann
af ClausAmager, 21/2 2020, 21:51 (1525 dage siden) @ Niels Buch
Hej
Efter sigende skulle der i netop disse timer være et persontog fra Hectorrail på vej igennem DK fra Padborg til Øresundsbron.
Er der nogen der har billeder???
Hilsen
Niels
De letter netop nu fra spor 4 i Høje Tåstrup vestgående...
Mvh.
Claus
af Niels Buch, 21/2 2020, 22:07 (1525 dage siden) @ ClausAmager
Ved godt det er et møg elendigt billede, men det var jo mørkt, men her er toget under passage af Brøndbyøster.
Hilsen
Niels
af Niels Munch, 22/2 2020, 17:21 (1524 dage siden) @ Niels Buch
Hej Niels,
Toget på vej i Tyskland: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9222337 - fremført af ES 64 U2-035.
M.v.h.
Niels
af ChrBrun, Helsingør, 22/2 2020, 20:42 (1524 dage siden) @ Niels Munch
Her er køreplanen for hjemrejsen gennem Danmark d. 01.03. (her kører den heldigvis i dagslys!):
--
Christian Brun
af Alex debel, 22/2 2020, 21:47 (1524 dage siden) @ ChrBrun
Dejlig så kan man da komme ud i landet og tage billeder.
overvejer at tage til det sønderjyske en uges tid for at tage nogle billeder
ChrBrun ligger du også inde med toganmeldelsen over transport af E-maskineN fra Tønder til Gedser!
man kunne dlå to fluer med et smæk, på to forskellige dage
Alex
af ChrBrun, Helsingør, 23/2 2020, 14:23 (1523 dage siden) @ Alex debel
ChrBrun ligger du også inde med toganmeldelsen over transport af E-maskineN fra Tønder til Gedser!
man kunne dlå to fluer med et smæk, på to forskellige dageAlex
Hej Alex
Ved du hvornår det skal foregå?
--
Christian Brun
af Niels, Aarhus, 23/2 2020, 15:33 (1523 dage siden) @ ChrBrun
ChrBrun ligger du også inde med toganmeldelsen over transport af E-maskineN fra Tønder til Gedser!
man kunne dlå to fluer med et smæk, på to forskellige dageAlex
Hej Alex
Ved du hvornår det skal foregå?
Hej
I følge Facebook-gruppen Danske lokomotiver Sker transporten mandag d.24/2 fra omkring kl. 22.
Vh.
Niels H.
--
Niels
af Rask Ingemann Lambertsen, 1/3 2020, 16:51 (1516 dage siden) @ ChrBrun
Passerede Peberholm (Phm) 14:49 (+22) ifølge Trafikverket. Jeg havde glemt, at det skulle ske i dag, så ingen billeder her fra.
--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.
af Kaj Aage Holdt , Køge, 2/3 2020, 02:01 (1516 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen
af esni, Frederikssund, 22/2 2020, 20:46 (1524 dage siden) @ Niels Munch
Hej Niels,
Toget på vej i Tyskland: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9222337 - fremført af ES 64 U2-035.
M.v.h.
Niels
Hvor skiftede man maskine?
Hvem er operatør (Dispolok er kun udlejer)?
Hvor skifter man igen?
--
Eskild
af esni, Frederikssund, 22/2 2020, 21:15 (1524 dage siden) @ Niels Munch
Så vidt jeg kan se af Drehscheibe, så skete skiftet til ES64U2 i Padborg.
Kunne det være fordi Hector ikke har licens til personbefordring i Tyskland?
Hvilken operatør overtog toget?
(Toget kørte vist til Klagenfurt, med retningsskift inden det fortsatte til Venedig?)
--
Eskild
af ivar, 23/2 2020, 00:57 (1524 dage siden) @ esni
Selve lokskiftet har nok ikke så meget med licens at gøre, de har vel kunnet køre videre med egen trækkraft på en "lånt" licens, men der er ingen grund til at sende en maskine til Østrig når spidskompetencen er Ruhr og Hamborg(?).
af lkf, 23/2 2020, 10:49 (1523 dage siden) @ ivar
Operatør igennem Tyskland er Laeger & Wöstenhöfer GmbH & Co. KG.
https://lundw-privatbahn.de/
Hector Rail har licens til personbefordring i Tyskland, har kørt Locomore og Flixtog tidligere.
af esni, Frederikssund, 23/2 2020, 12:54 (1523 dage siden) @ lkf
Jeg er fascineret af det omfattende arbejde det må have været at stable transport-delen af dette projekt på benene.
Hectors godkendelse til kørsel med persontog igennem Danmark incl. de to tunneler dog næppe på DN's foranledning, men snarere forudsætningen for at noget sådant rent faktisk kunne stables på benene. (Mit personlige gæt på forholdene uden nogen form for konkret viden)
Men mange ting har skullet arrangeres:
Forhåntlig kommer der mange gentagelser, hvor alt det man har lært denne gang kan blive til nytte
--
Eskild
af Niels Munch, 23/2 2020, 16:49 (1523 dage siden) @ Niels Buch
Hej Niels,
Her et foto mere samt oversigt over de medførte vogne: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9223311 .
M.v.h.
Niels
af Ralph, 23/2 2020, 21:44 (1523 dage siden) @ Niels Buch
Video på Youtube fra Wörgl
https://www.youtube.com/watch?v=rv5RrxuX-34
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/2 2020, 22:21 (1523 dage siden) @ Ralph
Vil vi have en station som har en perron som er lang nok?
af Simon1906, Hedehusene, 23/2 2020, 22:55 (1523 dage siden) @ hummel_62
Et sted i tråden forlød det at de skulle skifte lok og køreretning i Klsgenfurt, men hvad skulle de så i wørgl??
S8mon
Hedehusene
af Ralph, 23/2 2020, 23:15 (1523 dage siden) @ Simon1906
Undrer om de kommer hjem, når nu Østrig har suspenderet tog trafik fra Italien
af Simon1906, Hedehusene, 24/2 2020, 15:00 (1522 dage siden) @ Ralph
Det var vist kun et enkelt tog driften skulle være genoptaget
Simon
Hedehusene
af Bent Larsen, Kalundborg, 26/2 2020, 10:59 (1520 dage siden) @ Niels Buch
Hej
Er der nogen som kan læse udenlandsk, der har læst om hvordan det går med dette tog ?
Vh
Bent Larsen
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning