Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hectorrail med persontog (Generelt)

af Niels Buch, 20/2 2020, 12:45 (1526 dage siden)

Hej

Efter sigende skulle der i netop disse timer være et persontog fra Hectorrail på vej igennem DK fra Padborg til Øresundsbron.

Er der nogen der har billeder???

Hilsen
Niels

Hectorrail med persontog

af sil1207, 20/2 2020, 13:42 (1526 dage siden) @ Niels Buch

Dagen i dag er hærget af skinnebrud ved Kolding og et tog i det ene Storebæltsrør. Hvis timet "rigtigt" kan det være at den er forsinket.

Hat du evt. flere oplysninger om køreplan osv.?

Hectorrail med persontog

af OD, Od ⌂, 20/2 2020, 14:08 (1526 dage siden) @ Niels Buch

Hej

Efter sigende skulle der i netop disse timer være et persontog fra Hectorrail på vej igennem DK fra Padborg til Øresundsbron.

Tomme vogne til Stockholm. Kører sydpå med passagerer i morgen.

Avatar

Hector Rail med personvogne

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 21/2 2020, 15:58 (1525 dage siden) @ jacobchristensen

Hvis man er på Instagram har Trainspotter.dk / Kaj Aage Holt klip i sin story (de forsvinder efter 24 timer, hvis ikke han gemmer dem) https://instagram.com/trainspotter.dk?igshid=1iojmdkjpsa9g

Ja der kan man bare se. :D

Ikke det mest fotovenlige vejr, men jeg fik da lidt i kassen.

[image]

D-Dispo 91 80 6182 535-5 + 14 personvogne som 13478 Münster (West) Gbf-Padborg passerer Flensburg Weiche.


[image]

Efter ankomst til Padborg spor 5 blev D-Dispo 91 80 6182 535-5 rangeret tilbage til tysk strøm af S-HCTOR 241.003.


[image]

S-HCTOR 241.003 + 16 personvogne som HM 41330 (Padborg-Peberholm) ved at være klar til afgang fra Padborg spor 5.

Hector Rail med personvogne

af QN903Qnr0779, 21/2 2020, 19:40 (1525 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

"Efter ankomst til Padborg spor 5 blev D-Dispo 91 80 6182 535-5 rangeret tilbage til tysk strøm af S-HCTOR 241.003."
Egentlig mærkeligt at MRCE (Dispolok) aldrig har søgt om godkendelse til at rangere BR182 for egen maskine i Padborg under 25 kV 50 Hz, på linje med flere andre operatører....

Hector Rail med personvogne

af Svend, 21/2 2020, 22:05 (1525 dage siden) @ QN903Qnr0779

"Efter ankomst til Padborg spor 5 blev D-Dispo 91 80 6182 535-5 rangeret tilbage til tysk strøm af S-HCTOR 241.003."
Egentlig mærkeligt at MRCE (Dispolok) aldrig har søgt om godkendelse til at rangere BR182 for egen maskine i Padborg under 25 kV 50 Hz, på linje med flere andre operatører....

.
MRCE udlejer vel blot lokomotiver. Tilladelse til at køre i Danmark (herunder Padborg) ligger hos den jernbanevirksomhed/operatør, lokomotivet er udlejet til.

--
Svend

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af Svend, 20/2 2020, 18:31 (1526 dage siden) @ Niels Buch

.... med afgang fra Sverige i morgen fredag den 21. februar 2020

https://resor.dn.se/karnevalstaget-2020/

Det er helt nyt, at en jernbanegodsvirksomhed kan få tilladelse (dispensation) til fremføre et passagerførende tog bestående af helt konventionelle jernbanevogne med passagerer med sit helt almindelige godstogslokomotiv over Øresund og Storebælt. Vi husker hvordan man tidligere har skulle transportere passagererne i bus, mens materiellet har kørt tomt over og under sundet og bæltet.

--
Svend

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af TeamBaumann, Hjordkær, 20/2 2020, 19:25 (1526 dage siden) @ Svend

Nogen som kan oplyse ank. tid til Padborg st. d. 21. feb og d. 1. marts, når den kommer retur?

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af Svend, 20/2 2020, 19:52 (1526 dage siden) @ TeamBaumann

Nogen som kan oplyse ank. tid til Padborg st. d. 21. feb og d. 1. marts, når den kommer retur?

.
Nat 21/22.02.2020 Padborg ankomst 02.00 (så røg den nattesøvn)

O1.03.2020 Padborg afgang 10.40

--
Svend

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af XAL Olesen, 20/2 2020, 19:31 (1526 dage siden) @ Svend

Der står mig bekendt ikke at toget kører gennem Danmark. De øvrige DN ture i 2019 har været med færge over Østersøen. Hvilket der også i øjeblikket er lidt skriverier om på andre fora.

Men principielt må et godslokomotiver ikke køre med passagervogne med passagerer i vognene i Danmark.

Og hvad med det rent sikkerhedsmæssige i forbindelse med tunnelkørsel med passagerer?

Mvh
XAL Olesen

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 20/2 2020, 20:10 (1526 dage siden) @ XAL Olesen

Men principielt må et godslokomotiver ikke køre med passagervogne med passagerer i vognene i Danmark.

Og hvad med det rent sikkerhedsmæssige i forbindelse med tunnelkørsel med passagerer?

Godstogslokomotiver er udstyret til at køre med persontog i Danmark. Der har manglet en homologering af varmeforsyningen og sikkert nogle af de andre funktioner der er på maskinen, men der er ikke noget teknisk til hinder for at kunne køre med persontog i Danmark med flere godstogslokomotivtyper.

Dertil kommer naturligvis at godsoperatørerne skal have certifikat til at køre passagertog.

Men det er alene grundet manglende behov og prisen for at få tilladelserne i hus, at man ikke har gjort noget ved det indtil nu. Der er intet "principielt" der skal omgås.
Husk at momsproblematikken er "den anden vej" idet der ikke er svaret moms på passagertogsmateriel, og at dette derfor ikke må anvendes til kommerciel godstrafik.

Lokomotiverne har NBO. til tunnelkørsel

/Lasse

Det mest principielle ved dette er ,at der nu er en kommerciel operatør, der har tilladelse til passagertrafik med lokomotiver i Danmark. Det kan der være perspektiver i.

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af mpp, 20/2 2020, 20:20 (1526 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

I forhold til det sidste: hvordan foregår det med licensering af vogne? Ville Hectorrail f.x. kunne trække et tog med Flixtrain vogne fra Tyskland eller andre steder? I så fald ville det vel primært være el i Jylland der forhindrer dem i at komme til?

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af Regelrytteren, 21/2 2020, 07:40 (1526 dage siden) @ mpp

Hvad er det for en "licens" vognene skal have?

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af mpp, 21/2 2020, 10:59 (1525 dage siden) @ Regelrytteren

De skal vel godkendes til passagerdrift. Spørgsmålet er så om det er anderledes i Danmark end andre steder.

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af Rørvig Station, 23/2 2020, 18:31 (1523 dage siden) @ Regelrytteren

Hvad er det for en "licens" vognene skal have?

Vogne der skal under Storebælt skal have nødbremseoverstropning, og det skal testes at det virker inden afgang fra Kh.

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af Regelrytteren, 23/2 2020, 18:39 (1523 dage siden) @ Rørvig Station

Hvad har det med licens at gøre?

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af Jens Hansen, 21/2 2020, 05:59 (1526 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det her er meget spændende og måske også starten på en ny verden.

Den gammeldags tænkning med persontogs og godstogsoperatører forsvinder nu.

At Hector kan køre persontog i og igennem Danmark betyder jo at de vil kunne køre ØBBs nattog i Danmark, når de kommer.

JH

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig" - total OT

af Ib Jensen, 21/2 2020, 06:21 (1526 dage siden) @ Jens Hansen

At Hector kan køre persontog i og igennem Danmark betyder jo at de vil kunne køre ØBBs nattog i Danmark, når de kommer


John Armstrong er jo gået på pension, så nogen må jo tage over efter ham og 1401:-D

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af Svend, 21/2 2020, 22:42 (1525 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Men principielt må et godslokomotiver ikke køre med passagervogne med passagerer i vognene i Danmark.

Og hvad med det rent sikkerhedsmæssige i forbindelse med tunnelkørsel med passagerer?

Godstogslokomotiver er udstyret til at køre med persontog i Danmark. Der har manglet en homologering af varmeforsyningen og sikkert nogle af de andre funktioner der er på maskinen, men der er ikke noget teknisk til hinder for at kunne køre med persontog i Danmark med flere godstogslokomotivtyper.

Dertil kommer naturligvis at godsoperatørerne skal have certifikat til at køre passagertog.

Men det er alene grundet manglende behov og prisen for at få tilladelserne i hus, at man ikke har gjort noget ved det indtil nu. Der er intet "principielt" der skal omgås.
Husk at momsproblematikken er "den anden vej" idet der ikke er svaret moms på passagertogsmateriel, og at dette derfor ikke må anvendes til kommerciel godstrafik.

Lokomotiverne har NBO. til tunnelkørsel

/Lasse

Det mest principielle ved dette er ,at der nu er en kommerciel operatør, der har tilladelse til passagertrafik med lokomotiver i Danmark. Det kan der være perspektiver i.

.
"21 Feb 2020
Idag, skriver Hector Rail historia då tågoperatören drar passagerartåget via Danmark. Tåget fortsätter sedan vidare ned till kontinenten, och för första gången hela vägen utan att köra ombord på en färja först. Från och med 14:e februari 2020 har Hector Rail tillstånd att köra passagerartrafik i Danmark. Premiärturen blir det chartertåg som den svenska dagstidningen Dagens Nyheter anordnar tillsammans med Euro Express och där Hector Rail ansvarar för tågdragandet i Skandinavien. Tåget avgår från Stockholm 21 februari och kör till Italien och Österrike via Danmark. Tåget vänder tillbaka samma väg och ankommer Stockholm efter en vecka."

https://www.hectorrail.com/2020/02/21/skandinaviens-ledande-privatagda-tagoperator-hect...

--
Svend

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af esni, Frederikssund, 22/2 2020, 11:35 (1524 dage siden) @ Svend

Men principielt må et godslokomotiver ikke køre med passagervogne med passagerer i vognene i Danmark.

Og hvad med det rent sikkerhedsmæssige i forbindelse med tunnelkørsel med passagerer?

Godstogslokomotiver er udstyret til at køre med persontog i Danmark. Der har manglet en homologering af varmeforsyningen og sikkert nogle af de andre funktioner der er på maskinen, men der er ikke noget teknisk til hinder for at kunne køre med persontog i Danmark med flere godstogslokomotivtyper.

Dertil kommer naturligvis at godsoperatørerne skal have certifikat til at køre passagertog.

Men det er alene grundet manglende behov og prisen for at få tilladelserne i hus, at man ikke har gjort noget ved det indtil nu. Der er intet "principielt" der skal omgås.
Husk at momsproblematikken er "den anden vej" idet der ikke er svaret moms på passagertogsmateriel, og at dette derfor ikke må anvendes til kommerciel godstrafik.

Lokomotiverne har NBO. til tunnelkørsel

/Lasse

Det mest principielle ved dette er ,at der nu er en kommerciel operatør, der har tilladelse til passagertrafik med lokomotiver i Danmark. Det kan der være perspektiver i.

.
"21 Feb 2020
Idag, skriver Hector Rail historia då tågoperatören drar passagerartåget via Danmark. Tåget fortsätter sedan vidare ned till kontinenten, och för första gången hela vägen utan att köra ombord på en färja först. Från och med 14:e februari 2020 har Hector Rail tillstånd att köra passagerartrafik i Danmark. Premiärturen blir det chartertåg som den svenska dagstidningen Dagens Nyheter anordnar tillsammans med Euro Express och där Hector Rail ansvarar för tågdragandet i Skandinavien. Tåget avgår från Stockholm 21 februari och kör till Italien och Österrike via Danmark. Tåget vänder tillbaka samma väg och ankommer Stockholm efter en vecka."

https://www.hectorrail.com/2020/02/21/skandinaviens-ledande-privatagda-tagoperator-hect...

Hvor langt har Hector 'ansvaret' for at trække toget, og hvem trækker det viderer til destinationen?
Hvormange gange skal der skiftes lokomotiv - incl sækbanegårde?

--
Eskild

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af Simon1906, Hedehusene, 22/2 2020, 11:50 (1524 dage siden) @ esni

Man kan undgå Hamburg H og man kan undgå Munchen vel først ved grænsen til Italien medmindre man kan leje et tostrøms lok.

Simon
Hedehusene

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af esni, Frederikssund, 22/2 2020, 11:53 (1524 dage siden) @ Simon1906

Man kan undgå Hamburg H og man kan undgå Munchen vel først ved grænsen til Italien medmindre man kan leje et tostrøms lok.

Simon
Hedehusene

Du mener vel multisystem?

Men må Hectors 241 lok køre i Østrig?

--
Eskild

Avatar

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/2 2020, 12:56 (1524 dage siden) @ esni

Man kan undgå Hamburg H og man kan undgå Munchen vel først ved grænsen til Italien medmindre man kan leje et tostrøms lok.

Simon
Hedehusene


Du mener vel multisystem?

Men må Hectors 241 lok køre i Østrig?

Nej.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af mikedk2100, 21/2 2020, 08:28 (1525 dage siden) @ jacobchristensen

Det vil nok komme lidt bag på DN’s chefredaktør, der tweeter om projektet, fx her (med vognene på vej til Sverige)

https://twitter.com/pwolodarski/status/1230412067422769153

Og her

https://twitter.com/pwolodarski/status/1230514810368020482

Jeg forstår nu godt tvivlen, for det er da vist første gang nogensinde, at et personførende tog får lov at køre gennem Danmark. Ikke engang da Orientekspressen var på besøg i 2013 tillod man passagererne at blive i toget under hele rejsen.

Det får de forhåbentlig lov til, hvis/når Orientekspressen igen besøger Norden.

Men en positiv overraskelse midt i den årelange elendighed på jernbanen. Lad os håbe, at det åbner en ny verden, så fx Snälltåget, SJ eller andre får lov at køre personførende tog over broerne, gennem Danmark til Tyskland og Europa.

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af RasmusD, 21/2 2020, 08:45 (1525 dage siden) @ mikedk2100

Jeg forstår nu godt tvivlen, for det er da vist første gang nogensinde, at et personførende tog får lov at køre gennem Danmark. Ikke engang da Orientekspressen var på besøg i 2013 tillod man passagererne at blive i toget under hele rejsen.

Var det ikke bare på grund af vognene manglede sikkerhedsudrustning til Storebælt? NBO og sådan?

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af Bent Larsen, Kalundborg, 21/2 2020, 09:22 (1525 dage siden) @ mikedk2100

Hej
Passagerne var da med under Storebælt ? Med aflåste toiletter og vagter ved alle nødbremse håndtag ?
Vh
Bent Larsen

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af mikedk2100, 21/2 2020, 11:14 (1525 dage siden) @ Thorbjørn

Hej
Passagerne var da med under Storebælt ? Med aflåste toiletter og vagter ved alle nødbremse håndtag ?
Vh
Bent Larsen

Omtales her:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=62125

Korrekt - Orientekspressen kørte tom over Øresund. Passagererne blev fragtet i bus over Øresund. Det sker forhåbentlig ikke igen.

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af Niels Bak, 21/2 2020, 16:12 (1525 dage siden) @ mikedk2100

Det vil nok komme lidt bag på DN’s chefredaktør, der tweeter om projektet, fx her (med vognene på vej til Sverige)

https://twitter.com/pwolodarski/status/1230412067422769153

Og her

https://twitter.com/pwolodarski/status/1230514810368020482


Jeg forstår nu godt tvivlen, for det er da vist første gang nogensinde, at et personførende tog får lov at køre gennem Danmark. Ikke engang da Orientekspressen var på besøg i 2013 tillod man passagererne at blive i toget under hele rejsen.

Det får de forhåbentlig lov til, hvis/når Orientekspressen igen besøger Norden.

Men en positiv overraskelse midt i den årelange elendighed på jernbanen. Lad os håbe, at det åbner en ny verden, så fx Snälltåget, SJ eller andre får lov at køre personførende tog over broerne, gennem Danmark til Tyskland og Europa.

SJ kører dagligt gennem Øresundstunnellen og kørte også tidligere til Odense, så mon ikke deres tog er godkendte :-) - de kunne bare ikke holde økonomi i trafikken til Odense og opgav den igen (jeg lægger ikke op til en diskussion af årsagerne, konstaterer blot at de under de givne forhold ikke kunne).

Jeg vil umiddelbart gætte på at Snälltogets materiel også er godkendt. De har jo i hvert fald været så langt som at ansøge om kanaler til at afvikle nattoget til Berlin gennem Danmark, da det så ud som om ruten over Mukran/Rügen ville indstille togoverfarten.

Men fælles for de to er jo også, at de begge er passagerselskaber til dagligt og råder over egen trækkraft. Det er nok godsoperatørerne, som ikke har godkendelserne/det rette udstyr, da de jo indtil nu ikke har haft brug for det.

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af mikedk2100, 21/2 2020, 16:40 (1525 dage siden) @ Niels Bak

Men en positiv overraskelse midt i den årelange elendighed på jernbanen. Lad os håbe, at det åbner en ny verden, så fx Snälltåget, SJ eller andre får lov at køre personførende tog over broerne, gennem Danmark til Tyskland og Europa.


SJ kører dagligt gennem Øresundstunnellen og kørte også tidligere til Odense, så mon ikke deres tog er godkendte :-) - de kunne bare ikke holde økonomi i trafikken til Odense og opgav den igen (jeg lægger ikke op til en diskussion af årsagerne, konstaterer blot at de under de givne forhold ikke kunne).

Det er sandt, det gør både SJ og Øresundstogene dagligt. Men jeg udtrykte mig nok lidt uklart. Jeg mente, at det var første gang nogensinde, at der var kørt et personførende tog fra Sverige over Øresund, gennem Sjælland, over Storebælt, Fyn og Lillebælt for at køre mod Padborg og Europa.

Og det er sådanne tog jeg håber snart bliver mere dagligdags.

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af HLA7, 21/2 2020, 07:34 (1526 dage siden) @ XAL Olesen

Fin djøf bemærkning.

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af Henrik C, Kolding, 21/2 2020, 10:27 (1525 dage siden) @ Svend

DSB har med selvsamme vogne samt DB vogne kørt chartertog under Storebælt i flere år.

--
mvh. Henrik C

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af NielsBjarne, 22/2 2020, 12:20 (1524 dage siden) @ Svend

.... med afgang fra Sverige i morgen fredag den 21. februar 2020

https://resor.dn.se/karnevalstaget-2020/

[...] kan få tilladelse (dispensation) til fremføre et passagerførende tog bestående af helt konventionelle jernbanevogne med passagerer med sit helt almindelige godstogslokomotiv over Øresund og Storebælt [...]

Det savner enhver form for dokumentation, at der blot er givet dispensation til kørslerne. Jeg har set det store arbejde, der er lagt i ansøgningen, og de kræfter, det står bag, er ret stolte af, at der er givet fuld tilladelse for HectorRail til at køre passagerførende tog gennem Danmark. Hvis man gør arbejdet ordentligt, behøves man ikke at nøjes med en dispensation.

Den gamle skrøne med moms og halløj på godstogslokomotiver er iøvrigt en ammestuehistorie

Med venlig hilsen

Niels Bjarne Sundal

"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig"

af mikkelhansen, Lunderskov, 23/2 2020, 12:19 (1523 dage siden) @ Svend

Det ser ud til at karnevallet i Venedig officielt er blevet aflyst i fra i dag pga corona-virusset: https://nyheder.tv2.dk/2020-02-23-coronavirus-spreder-sig-mange-flere-nye-tilfaelde-i-i... .
Træls at have betalt 30000SEK for at tage til karneval (jeg ved godt det kun er en del af hele turen), og så bliver det aflyst, endda fra den dag man er fremme i Venedig, så man slet ikke når at opleve det!

--
Hilsen
Mikkel

Hectorrail med persontog

af andersj, Aalborg, 20/2 2020, 21:42 (1526 dage siden) @ Niels Buch

Ankom til Padborg med 14 vogne og kørte videre med 16 vogne. De to vogne der blev koblet på i Padborg var dem Hectorrail brugte til testkørsler i Sønderjylland for et par uger siden.

Kenny har fanget materieltoget i Roskilde: https://www.youtube.com/watch?v=nC4CvT2IBV8

--
Mvh Anders

Hectorrail med persontog (køreplanen)

af ChrBrun, Helsingør, 21/2 2020, 10:51 (1525 dage siden) @ andersj

Her er køreplanen for dags dato:

[image]


[image]

--
Christian Brun

Hectorrail med persontog (køreplanen)

af TeamBaumann, Hjordkær, 21/2 2020, 14:01 (1525 dage siden) @ ChrBrun

Må den ikke køre mere end 100 km/t ?

Hectorrail med persontog (køreplanen)

af esni, Frederikssund, 21/2 2020, 17:36 (1525 dage siden) @ TeamBaumann

Må den ikke køre mere end 100 km/t ?

Det er sikkert for at kunne bruge deres sædvanlige kanal med togart BR241.600

--
Eskild

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af tgpsen, 21/2 2020, 18:21 (1525 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Togtider via Jvgfoto.se
Togtider via Avgång.nu
Prognose via Avgång.nu

'Resenärer mellan Sverige och Danmark måste genomgå gränskontroll. Vid kontrollen ska man visa en giltig resehandling. Giltig resehandling är pass, nationellt id-kort eller körkort för nordiska medborgare; pass eller nationellt id-kort för medborgare i övriga EU/EES-länder; pass och vid behov visum eller uppehållstillstånd för medborgare i övriga länder. ¨

Skal de vise pas i Danmark?

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af 1993matias ⌂, KH, 21/2 2020, 18:31 (1525 dage siden) @ tgpsen

Der er periodevis grænsekontrol fra Sverige mod Danmark. Det betyder, at man kan risikere at møde politiet på arbejde, men det er ikke særligt ofte, de er det.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af ivar, 21/2 2020, 19:31 (1525 dage siden) @ tgpsen

Nej, i henhold til aftalen om den nordiske pasunion skal der ikke vises eller medbringes pas ved rejser mellem de nordiske lande, men der skal kunne fremvises gyldig billedlegimation f.eks. kørekort.

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af tgpsen, 21/2 2020, 20:03 (1525 dage siden) @ ivar

Nej, i henhold til aftalen om den nordiske pasunion skal der ikke vises eller medbringes pas ved rejser mellem de nordiske lande, men der skal kunne fremvises gyldig billedlegimation f.eks. kørekort.

Men det er jo ikke en rejse mellem de nordiske lande.

Hvad gjorde man i sin tid med Alfred Nobel?

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af ivar, 21/2 2020, 20:07 (1525 dage siden) @ tgpsen

Nej, men i medfør af unionen indtræder "pastvangen" først ved overskridelse af de ydre grænser - og det er jo ikke dansk politis problem.

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af mikedk2100, 21/2 2020, 20:15 (1525 dage siden) @ ivar

De par gange jeg var med nattoget i 00'erne, der opbevarede togføreren/stewarden mit pas under turen og sørgede derfor for eventuel fremvisning til myndighederne undervejs, så jeg kunne sove i fred.

Kunne man ikke forestille sig, at det foregik på samme måde i DN-tåget?

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af tgpsen, 21/2 2020, 20:24 (1525 dage siden) @ mikedk2100

De par gange jeg var med nattoget i 00'erne, der opbevarede togføreren/stewarden mit pas under turen og sørgede derfor for eventuel fremvisning til myndighederne undervejs, så jeg kunne sove i fred.

Kunne man ikke forestille sig, at det foregik på samme måde i DN-tåget?

Det lyder plausibelt. Jeg erindrer noget tilsvarende.

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af ivar, 21/2 2020, 22:49 (1525 dage siden) @ tgpsen

Det ændrer ikke noget ved, at indrejsekontrollens opgave er at sikre, at den rejsende lovligt kan opholde sig/transitere landet, så enhver anden gyldig legitimation kunne for svenske statsborgere have været deponeret hos konduktøren.

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af P.Jensen, 22/2 2020, 12:46 (1524 dage siden) @ ivar

Ind i Danmark skal ikke vises pas - man skal dog kunne identificere sig.

I Tyskland er det lidt en anden sag. Der skal man vise pas hvis man kommer fra Danmark. Kørekort og sygesikring m.v. er ikke gyldigt identifikation. Mange er ikke klar over dette idet man ind i Danmark ikke tager det så nøje.....

Jeg ved ikke om man i Sverige - ligesom i Tyskland - har et ID kort. Hvis man har kan man nøjes med det - ellers ikke . så er det pas.

P.Jensen

Pas, ID OT

af Togbus, Foldingbro, 22/2 2020, 16:14 (1524 dage siden) @ P.Jensen

Jeg ved ikke om man i Sverige - ligesom i Tyskland - har et ID kort. Hvis man har kan man nøjes med det - ellers ikke . så er det pas.

Det har man i Sverige - nationellt id-kort
Det kan man rejse på indenfor Schengen. Det har man i øvrigt i de fleste EU-lande, Danmark er undtagelsen og det er upraktisk at man ikke har to beviser, nu når man tager 1000 kr for indrejse i Danmark fra Tyskland uden pas, hvis det forlanges i teltene i Frøslev, Padborg og Kruså og på stationen i Padborg. Hvis man ikke har et ekstrapas, kan man ikke rejse ind- og ud af Danmark mens passet fx ligger på en udenlandsk repræsentation i forbindelse med visumansøgning mv.

--
- busser når det er billigst

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af krabsen, 21/2 2020, 20:50 (1525 dage siden) @ tgpsen

Nej, i henhold til aftalen om den nordiske pasunion skal der ikke vises eller medbringes pas ved rejser mellem de nordiske lande, men der skal kunne fremvises gyldig billedlegimation f.eks. kørekort.


Men det er jo ikke en rejse mellem de nordiske lande.

En rejse fra Sverige til Danmark er i den grad en rejse mellem nordiske lande.

Det er i sammenhæng med evt. pastvang uinteressant om rejsen terminerer i Danmark eller forlader landet igen.

Med mindre naturligvis du som ved KZ-togene i sin tid vil bruge aflåste døre og bevæbnede vagter til at sikre, at ingen har mulighed for at forlade toget undervejs. Den plan har vist ingen gang på jord.

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af Erling Pedersen, 22/2 2020, 11:09 (1524 dage siden) @ ivar

Det Passer ikke.

Passet skal medbringes og forevises på forlangende, kørekort er ikke og har aldrig været gyldig legitimation.

Det er eneste godkendte legitimation for en Dansker.

Er blevet stoppet i Helsingborg og havde passet med, den svenske pasbetjent fortalte han havde afvist flere Danskere samme dag med kun kørekort og sendt dem retur til Danmark.

Hilsen Erling.

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af Svend, 22/2 2020, 11:30 (1524 dage siden) @ Erling Pedersen

Det Passer ikke.

Passet skal medbringes og forevises på forlangende, kørekort er ikke og har aldrig været gyldig legitimation.

Det er eneste godkendte legitimation for en Dansker.

Er blevet stoppet i Helsingborg og havde passet med, den svenske pasbetjent fortalte han havde afvist flere Danskere samme dag med kun kørekort og sendt dem retur til Danmark.

.

"Meget dygtig" svensk betjent eller dårlig information til de, der skal til Sverige. Vælg selv .....

https://visitsweden.dk/pas-og-graensekontrol-ved-indrejse-til-sverige/ :

Hvilket ID kan bruges?
Når du rejser til Sverige, kan du enten bruge dit pas eller kørekort, hvis du er nordisk borger.
Det er vigtigt, at det ID du tager med har følgende oplysninger:
Et foto af dig
Dit fulde navn
CPR-nummer eller fødselsdag
Din underskrift
Oplysning om hvornår ID’et udløber
Serienummer
Oplysning om hvilken myndighed, der har udstedt ID’et


Visit Sweden er Sveriges officielle hjemmeside for turisme og rejseinformation

--
Svend

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af Bengt Larsson, 22/2 2020, 17:48 (1524 dage siden) @ Svend

Det Passer ikke.

Passet skal medbringes og forevises på forlangende, kørekort er ikke og har aldrig været gyldig legitimation.

Det er eneste godkendte legitimation for en Dansker.

Er blevet stoppet i Helsingborg og havde passet med, den svenske pasbetjent fortalte han havde afvist flere Danskere samme dag med kun kørekort og sendt dem retur til Danmark.

.

"Meget dygtig" svensk betjent eller dårlig information til de, der skal til Sverige. Vælg selv .....

https://visitsweden.dk/pas-og-graensekontrol-ved-indrejse-til-sverige/ :

Hvilket ID kan bruges?
Når du rejser til Sverige, kan du enten bruge dit pas eller kørekort, hvis du er nordisk borger.
Det er vigtigt, at det ID du tager med har følgende oplysninger:
Et foto af dig
Dit fulde navn
CPR-nummer eller fødselsdag
Din underskrift
Oplysning om hvornår ID’et udløber
Serienummer
Oplysning om hvilken myndighed, der har udstedt ID’et


Visit Sweden er Sveriges officielle hjemmeside for turisme og rejseinformation

Det officiella vid inresa i Sverige är att man skall ha pass, "nationellt idkort" eller körkort.

"nationellt idkort" skall ha information om medborgarskap/statsborgerskab.

Det svenska id-kortet från Skatteverket som inte har information om medborgarskap (mest invandrare har det) gäller inte för inresa i Sverige, trots att det är statligt, "nationellt".

Vad som menas med "nationellt idkort" har inte kunnat förklaras, om t.ex. tyska "personalausweis" gäller.
Jag antar att EU:s regler gäller eftersom principen utgår från EU, och EU har sajten Prado men detta finns inte definierat av någon svensk myndighet.

För svenskar är det tydligt, eftersom det finns ett kort som heter "nationellt idkort" som anger medborgarskap. Det kan bara svenska medborgare få, och många unga har det innan de skaffar körkort.

Danmark har inget "nationellt idkort" enligt EU-definition (Länk till Prado) och vad som gäller är oklart om man inte vill ha med pass. Det är nytt att det inte är nödvändigt med information om medborgarskap, bortsett från körkort.

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af Svend, 22/2 2020, 17:59 (1524 dage siden) @ Bengt Larsson

Mon ikke det er en ide, at Visit Sweden undersøger sagen nærmere og 1) ændrer teksten på hjemmesiden eller 2) tager kontakt til polisen i Helsingborg for at afstemme, hvilke regler der gælder i den del af Sverige.

... og for at springe yderligere i det (og endnu længere væk fra det egentlige emne):
Hvordan er det for øvrigt når man rejser til Bornholm via Ystad. Hvilken legitimation kræves der der?

--
Svend

Avatar

Hectorrail med Karnevalstoget (togtider i Sverige)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/2 2020, 19:14 (1524 dage siden) @ Svend

... og for at springe yderligere i det (og endnu længere væk fra det egentlige emne):
Hvordan er det for øvrigt når man rejser til Bornholm via Ystad. Hvilken legitimation kræves der der?

Det samme. Hvis du altså bliver kontrolleret ved ilandkørsel i Hälsingborg eller ved betalingsanlægget ved broen. Og på hjemturen i Ystad.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hectorrail med persontog (køreplanen)

af Lars Bøgeholm Hansen, Næsby, Odense N, 21/2 2020, 18:31 (1525 dage siden) @ ChrBrun

Er Kmp Te lokalbetjent ?

Avatar

Hectorrail med persontog (køreplanen)

af Ove Nygaard, 21/2 2020, 20:04 (1525 dage siden) @ Lars Bøgeholm Hansen

Er Kmp Te lokalbetjent ?

Nej, har været fjernstyret først delvist og senere fuld tid siden "min tid" i det sønderjydske, og endda delvist nogen tid forud for min ankomst derhid! Men der kan etableres understation, og det er da også sket i tidens løb. Selv kunne jeg såmænd også klare det i "nødsfald"!

Bedste hilsener
Ove af Erritsø
Do Pa 01.01.1973 - 31.12.1989 kl. 23.59½:-D

Avatar

Hectorrail med persontog (køreplanen)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/2 2020, 21:58 (1525 dage siden) @ ChrBrun

HV = Hector Rail "Veterantog"? Skal det læses sådan? Hvorfor ikke HP (Personførende)?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hectorrail med persontog

af ClausAmager, 21/2 2020, 21:51 (1525 dage siden) @ Niels Buch

Hej

Efter sigende skulle der i netop disse timer være et persontog fra Hectorrail på vej igennem DK fra Padborg til Øresundsbron.

Er der nogen der har billeder???

Hilsen
Niels

De letter netop nu fra spor 4 i Høje Tåstrup vestgående...

Mvh.
Claus

Hectorrail med persontog

af Niels Buch, 21/2 2020, 22:07 (1525 dage siden) @ ClausAmager

Ved godt det er et møg elendigt billede, men det var jo mørkt, men her er toget under passage af Brøndbyøster.

[image]

Hilsen
Niels

Hectorrail med persontog (tilbagerejsen 01.03.køreplan i Dk)

af ChrBrun, Helsingør, 22/2 2020, 20:42 (1524 dage siden) @ Niels Munch

Her er køreplanen for hjemrejsen gennem Danmark d. 01.03. (her kører den heldigvis i dagslys!):


[image]

[image]

[image]

--
Christian Brun

Hectorrail med persontog (tilbagerejsen 01.03.køreplan i Dk)

af Alex debel, 22/2 2020, 21:47 (1524 dage siden) @ ChrBrun

Dejlig så kan man da komme ud i landet og tage billeder.
overvejer at tage til det sønderjyske en uges tid for at tage nogle billeder

ChrBrun ligger du også inde med toganmeldelsen over transport af E-maskineN fra Tønder til Gedser!
man kunne dlå to fluer med et smæk, på to forskellige dage

Alex

Hectorrail med persontog (E-maskinen fra Tønder til Gedser)

af ChrBrun, Helsingør, 23/2 2020, 14:23 (1523 dage siden) @ Alex debel

ChrBrun ligger du også inde med toganmeldelsen over transport af E-maskineN fra Tønder til Gedser!
man kunne dlå to fluer med et smæk, på to forskellige dage

Alex

Hej Alex
Ved du hvornår det skal foregå?

--
Christian Brun

E-maskinen fra Tønder til Gedser

af Niels, Aarhus, 23/2 2020, 15:33 (1523 dage siden) @ ChrBrun

ChrBrun ligger du også inde med toganmeldelsen over transport af E-maskineN fra Tønder til Gedser!
man kunne dlå to fluer med et smæk, på to forskellige dage

Alex


Hej Alex
Ved du hvornår det skal foregå?

Hej

I følge Facebook-gruppen Danske lokomotiver Sker transporten mandag d.24/2 fra omkring kl. 22.

Vh.

Niels H.

--
Niels

Hectorrail med persontog (tilbagerejsen 01.03.køreplan i Dk)

af Rask Ingemann Lambertsen, 1/3 2020, 16:51 (1516 dage siden) @ ChrBrun

Passerede Peberholm (Phm) 14:49 (+22) ifølge Trafikverket. Jeg havde glemt, at det skulle ske i dag, så ingen billeder her fra. :-(

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Avatar

Hector Rail med persontog (tilbagerejsen 01.03.20)

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 2/3 2020, 02:01 (1516 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Jeg var heldig at toget var cirka en halv time forsinket i Kolding så jeg kunne nå det mellem to ærinder.

[image]

Hector Rail 241.005 + 16 personvogne som HV 41332 (Padborg-Peberholm) passerer Kolding, 01.03.2020

Jeg ser Hectorrail med persontog

af esni, Frederikssund, 22/2 2020, 21:15 (1524 dage siden) @ Niels Munch

Så vidt jeg kan se af Drehscheibe, så skete skiftet til ES64U2 i Padborg.

Kunne det være fordi Hector ikke har licens til personbefordring i Tyskland?
Hvilken operatør overtog toget?

(Toget kørte vist til Klagenfurt, med retningsskift inden det fortsatte til Venedig?)

--
Eskild

Jeg ser Hectorrail med persontog

af ivar, 23/2 2020, 00:57 (1524 dage siden) @ esni

Selve lokskiftet har nok ikke så meget med licens at gøre, de har vel kunnet køre videre med egen trækkraft på en "lånt" licens, men der er ingen grund til at sende en maskine til Østrig når spidskompetencen er Ruhr og Hamborg(?).

Jeg ser Hectorrail med persontog

af lkf, 23/2 2020, 10:49 (1523 dage siden) @ ivar

Operatør igennem Tyskland er Laeger & Wöstenhöfer GmbH & Co. KG.
https://lundw-privatbahn.de/

Hector Rail har licens til personbefordring i Tyskland, har kørt Locomore og Flixtog tidligere.

Hectorrail med persontog

af esni, Frederikssund, 23/2 2020, 12:54 (1523 dage siden) @ lkf

Jeg er fascineret af det omfattende arbejde det må have været at stable transport-delen af dette projekt på benene.

Hectors godkendelse til kørsel med persontog igennem Danmark incl. de to tunneler dog næppe på DN's foranledning, men snarere forudsætningen for at noget sådant rent faktisk kunne stables på benene. (Mit personlige gæt på forholdene uden nogen form for konkret viden)

Men mange ting har skullet arrangeres:

  • Vognstamme godkendt i alle 5 lande
  • Trækkraft der må køre passagerer i den vognstamme
  • Operatører i alle 5 lande
  • Tog- og lokomotivpersonale
  • Køreplaner
  • alt det øvrige, som jeg som udenforstående ikke kender til

Forhåntlig kommer der mange gentagelser, hvor alt det man har lært denne gang kan blive til nytte

--
Eskild

Video fra Wörgl Østrig

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/2 2020, 22:21 (1523 dage siden) @ Ralph

Vil vi have en station som har en perron som er lang nok?

Video fra Wörgl Østrig

af Simon1906, Hedehusene, 23/2 2020, 22:55 (1523 dage siden) @ hummel_62

Et sted i tråden forlød det at de skulle skifte lok og køreretning i Klsgenfurt, men hvad skulle de så i wørgl??

S8mon

Hedehusene

Video fra Wörgl Østrig

af Ralph, 23/2 2020, 23:15 (1523 dage siden) @ Simon1906

Undrer om de kommer hjem, når nu Østrig har suspenderet tog trafik fra Italien

Video fra Wörgl Østrig

af Simon1906, Hedehusene, 24/2 2020, 15:00 (1522 dage siden) @ Ralph

Det var vist kun et enkelt tog driften skulle være genoptaget

Simon
Hedehusene

Hectorrail med persontog

af Bent Larsen, Kalundborg, 26/2 2020, 10:59 (1520 dage siden) @ Niels Buch

Hej
Er der nogen som kan læse udenlandsk, der har læst om hvordan det går med dette tog ?
Vh
Bent Larsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak