Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

MY 1134 + 17 godsvogne i Aalborg i dag - edit (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/2 2020, 15:56 (1516 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 24/2 2020, 16:21

Siden i formiddags har MY 1134 + 17 godsvogne holdt i spor 21 i Aalborg. Den forreste godsvogn er læsset med forskellige effekter. De 16 øvrige godsvogne er læsset med skinner. Uofficielt skulle der være tale om skinnerne til strækningen Lindholm-Aalborg Lufthavn. Skinnerne er delt i to forskellige læs, der hver bæres af 8 godsvogne. Det bagerste læs består af 36 skinner; det forreste læs formentlig det samme. Skinnelængderne er ukendte - for mig.

I går var bl. a. tillyst særtog KB 6105 Fredericia-Aalborg, Fredericia afgang kl. 14.58, Aalborg ankomst kl. 20.35, togart MYMZ1100, hastighed 90 km/t.

I dag var bl. a. var tillyst særtog KB 6006 Aalborg-Ringsted, Aalborg afgang kl. 9.15, Ringsted ankomst kl. 14.47, togart MX0, hastighed 120 km/t.

Uofficielt har både MY 1134 og MX 1008 rundet Aalborg, men jeg har intet set til MX 1008. Den kan i teorien godt være ankommet i går aftes og være smuttet sydpå igen, inden jeg fik øjne i morges.

Edit: Der er på Facebook billede af MX 1008 i Aalborg, og det nævnes, at den dampede sydpå kl. 11.15.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


[image]

[image]Begge fotos: MY 1134 + 17 godsvogne i Aalborg spor 21, mandag 24. februar 2020. Klik på billederne for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

MY 1134 + 17 godsvogne i Aalborg i dag - edit - skinnelængde

af William Skov ⌂, 24/2 2020, 17:30 (1516 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Siden i formiddags har MY 1134 + 17 godsvogne holdt i spor 21 i Aalborg. Den forreste godsvogn er læsset med forskellige effekter. De 16 øvrige godsvogne er læsset med skinner. Uofficielt skulle der være tale om skinnerne til strækningen Lindholm-Aalborg Lufthavn. Skinnerne er delt i to forskellige læs, der hver bæres af 8 godsvogne. Det bagerste læs består af 36 skinner; det forreste læs formentlig det samme. Skinnelængderne er ukendte - for mig.

På billedet ligner det at vognene er af typen Samms, med en længde af 16,4 m. (Baseret på antallet af sidestøtter.)
8 * 16,4 m er 131 m og modregnet en halv vogn i begge ender passer det med at skinnerne er 120 m lange.

Derudover, er det nogle gode billeder :-)

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

MY 1134 + 17 godsvogne i Aalborg i dag - edit - skinnelængde

af Claus Nielsen, 24/2 2020, 18:45 (1516 dage siden) @ William Skov

Den orange vogn er Aarsleff Rail Ks-vogn nr. 2. Vognen er læsset med skinneaftrækningsudstyr, der sikrer en nænsom behandling af skinnerne under aflæsningen fra skinnetransportvognene.

Der kommer en del flere tog af samme slags til Aalborg om omegn i forbindelse med sommerens store sporfornyelse og hastighedsopgradering Hobro-Aalborg.

Mvh
Claus N

Avatar

Vogne med ca. 6½ km. skinner i Aalborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/3 2020, 20:46 (1485 dage siden) @ Claus Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 26/3 2020, 21:07

Der kommer en del flere tog af samme slags til Aalborg om omegn i forbindelse med sommerens store sporfornyelse og hastighedsopgradering Hobro-Aalborg


Som måske bekendt er der ankommet en række skinnetransporttog til Aalborg siden 23. februar 2020. Jeg ved ikke præcist hvor mange, og jeg har heller ikke nærstuderet de enkelte tog.

Umiddelbart skilte det første tog sig ud fra de øvrige - men det kan såmænd godt have været i Aalborg flere gange efterfølgende, uden at jeg har hæftet mig ved det eller set det.

Den 9. marts 2020 passerede jeg over ét af togene, mens det en formiddag holdt i spor 21 og jeg satte mig for, så nøjagtigt det nu kunne lade sig gøre, at finde ud af, hvor mange meter skinne, toget var læsset med. Jeg kom frem til følgende: 9 Rs-vogne á hver 21,7 meter over bufferne = 195,3 meter. Herfra skal så trækkes noget "luft" i hver ende. Så mon ikke vi lander omkring 180 meter skinne? Der er - så vidt jeg kan tælle mig frem til - 36 skinner på toget (14+14+8). Så i alt 6.480 meter skinner.

Hvis der er nogen, der kender det mere nøjagtige regnestykke, hører "vi" gerne nærmere. Er de skinner 180 meter lange eller hvad?

Og så en lille efterlysning: Kan nogen linke til en Youtube-video af, hvordan man trækker skinnerne af disse vogne og får dem placeret langs sporet? Jeg skal formentlig bruge en hel aften, hvis jeg selv skal finde en sådan video - andre kan formentlig gøre det betydeligt hurtigere, fordi de ved, hvad der skal ledes efter.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


[image]De sydligste 2½ Rs-vogne. Klik på billedet for højere opløsning.

[image]Den tredje Rs-vogn talt fra syd. Klik på billedet for højere opløsning.

[image]De tre sydligste vogne set fra oven.

[image]De 5 nordligste Rs-vogne. Længst borte en - jf. det tidligere oplyste - Ks-vogn.

Alle fotos: Aalborg spor 21 den 9. marts 2020 kl. 9.59-10.02. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen. Klik på billederne for højere opløsning.

Vogne med ca. 6½ km. skinner i Aalborg

af Niels Munch, 26/3 2020, 21:19 (1485 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og så en lille efterlysning: Kan nogen linke til en Youtube-video af, hvordan man trækker skinnerne af disse vogne og får dem placeret langs sporet? Jeg skal formentlig bruge en hel aften, hvis jeg selv skal finde en sådan video - andre kan formentlig gøre det betydeligt hurtigere, fordi de ved, hvad der skal ledes efter.


Kære Thomas,

Her er et tysk eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=eqXujfcIOl4 .

PS: En dansk skinneudlægningsvogn: https://www.jernbanen.dk/dsb_specsolo.php?aar=1958&vognid=261 . Den vi i sin tid havde besøg af på Østbanen, var en ombygget ML-bogie.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Vogne med ca. 6½ km. skinner i Aalborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/3 2020, 21:30 (1485 dage siden) @ Niels Munch

Og så en lille efterlysning: Kan nogen linke til en Youtube-video af, hvordan man trækker skinnerne af disse vogne og får dem placeret langs sporet? Jeg skal formentlig bruge en hel aften, hvis jeg selv skal finde en sådan video - andre kan formentlig gøre det betydeligt hurtigere, fordi de ved, hvad der skal ledes efter.


Her er et tysk eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=eqXujfcIOl4 .

PS: En dansk skinneudlægningsvogn: https://www.jernbanen.dk/dsb_specsolo.php?aar=1958&vognid=261 . Den vi i sin tid havde besøg af på Østbanen, var en ombygget ML-bogie.


Kære Niels

Tak for kigget. Jeg noterer mig, at der i den første del af videoen optræder mange høvdinge men kun få indianere.

Bedste hilsner

Thomas

Vogne med ca. 6½ km. skinner i Aalborg

af Svend, 26/3 2020, 22:19 (1485 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

.... og læsset korrekt på de rigtige vogne. Det modsatte er set, og her afsporede vognene desværre.

--
Svend

Vogne med ca. 6½ km. skinner i Aalborg

af andersj, Aalborg, 26/3 2020, 22:54 (1485 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der kommer en del flere tog af samme slags til Aalborg om omegn i forbindelse med sommerens store sporfornyelse og hastighedsopgradering Hobro-Aalborg

Som måske bekendt er der ankommet en række skinnetransporttog til Aalborg siden 23. februar 2020. Jeg ved ikke præcist hvor mange, og jeg har heller ikke nærstuderet de enkelte tog.

Umiddelbart skilte det første tog sig ud fra de øvrige - men det kan såmænd godt have været i Aalborg flere gange efterfølgende, uden at jeg har hæftet mig ved det eller set det.

De første par tog var med skinner til Lindholm/Aalborg Lufthavn. De er trukket ud sidelæns og lagt i "bunker" langs hovedsporet, da der jo er tale om helt nye spor og ikke en skinneudskiftning.

De følgende tog var med skinner til Skørping-Aalborg. Togene med skinner til Skørping-Hobro kører ud fra Aarhus.

--
Mvh Anders

Avatar

MY 1134 + 17 godsvogne i Aalborg i dag - edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/2 2020, 18:20 (1513 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I går var bl. a. tillyst særtog KB 6105 Fredericia-Aalborg, Fredericia afgang kl. 14.58, Aalborg ankomst kl. 20.35, togart MYMZ1100, hastighed 90 km/t


Blot for god ordens skyld:

KB 6105 blev delaflyst Langå-Aalborg og erstattet af KB 86105 Langå-Aalborg, Langå afgang kl. 21.52, Aalborg ankomst kl. 23.16, togart MYMZ1100, hastighed 90 km/t.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak