Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ulykke på Odderbanen idag - er det en gentagelse? (Generelt)

af Jakob S Engbaek, 5/3 2020, 19:26 (1484 dage siden)

Der er desvære sket en ulykke på letbanen lige nord for Odder idag. Et sammenstød med en bil.

Stiften bringer billeder her:
https://stiften.dk/artikel/bil-og-letbane-i-sammenst%C3%B8d-mandlig-bilist-alvorligt-kv...

Mit spørgsmål er: Er det første gang der sker en ulykke i denne overkørsel? Jeg mindes at have hørt om en tragisk ulykke samme sted for mere end 35 år siden, men jeg kan ikke finde den omtalt på nettet.
Måske de vidende læsere her, kan be eller afkræfte min erindring.

Ulykke på Odderbanen idag - er det en gentagelse?

af krabsen, 5/3 2020, 19:47 (1484 dage siden) @ Jakob S Engbaek

Jeg lagde desværre mere mærke til Radioavisens annoncering:
"Letbanetog brager ind i bil"

Kunne det ikke lige så godt være formuleret "Bil overser vigepligt og kører ud foran letbanetog."

Ulykke på Odderbanen idag - er det en gentagelse?

af larsht, 5/3 2020, 20:35 (1484 dage siden) @ krabsen

Jeg lagde desværre mere mærke til Radioavisens annoncering:
"Letbanetog brager ind i bil"

Kunne det ikke lige så godt være formuleret "Bil overser vigepligt og kører ud foran letbanetog."

Færdselsloven er i hvert fald ganske klar på det punkt........

Ulykke på Odderbanen idag - er det en gentagelse?

af Jakob S Engbaek, 5/3 2020, 20:59 (1484 dage siden) @ larsht

Jeg lagde desværre mere mærke til Radioavisens annoncering:
"Letbanetog brager ind i bil"

Kunne det ikke lige så godt være formuleret "Bil overser vigepligt og kører ud foran letbanetog."


Færdselsloven er i hvert fald ganske klar på det punkt........

Det var meget præcist denne overkørsel.
Den tragiske historie var at forældrene på gården skulle være omkommet.

Uanset er det tragisk ikke mindst hvis historien er sand.

Ulykke på Odderbanen idag - er det en gentagelse?

af Vollensir, 6/3 2020, 13:22 (1484 dage siden) @ Jakob S Engbaek

Endnu en kedelig ulykke, men hold op jeg syntes det er usmageligt at man er nød til at skærme af for ofret/chaufføren fordi folk skal stå og filme med deres telefoner..

Avatar

Ulykke på Odderbanen idag - er det en gentagelse?

af gaest, 7/3 2020, 16:32 (1483 dage siden) @ krabsen

Jeg lagde desværre mere mærke til Radioavisens annoncering:
"Letbanetog brager ind i bil"

Kunne det ikke lige så godt være formuleret "Bil overser vigepligt og kører ud foran letbanetog."

Ja, for du VED naturligvis alt om hvad der er sket? Lad nu hellere Havarikommisionen udtale sig.

Ulykke på Odderbanen idag - er det en gentagelse?

af Simon1906, Hedehusene, 7/3 2020, 16:40 (1483 dage siden) @ gaest

Var måske mere korrekt at som ingeniøren skriver her på siden, letbanetog og bil kolliderer,

Simon
Hedehusene

Ulykke på Odderbanen idag - er det en gentagelse?

af krabsen, 7/3 2020, 17:13 (1483 dage siden) @ gaest

Jeg lagde desværre mere mærke til Radioavisens annoncering:
"Letbanetog brager ind i bil"

Kunne det ikke lige så godt være formuleret "Bil overser vigepligt og kører ud foran letbanetog."


Ja, for du VED naturligvis alt om hvad der er sket? Lad nu hellere Havarikommisionen udtale sig.

Nej da - men jeg har en stærk formodning om at bilen er kommet ind foran toget, mens dette kørte på skinnerne, og at det ikke var toget, der forlod skinnerne og fortsatte hen ad en markvej, indtil det ramte bilen.

Naturligvis skal havarikommissionen gøre deres arbejde. Men det bør Radioavisens journalist også gøre. Og det var dét, jeg kommenterede på.

Avatar

Ulykke på Odderbanen idag - er det en gentagelse?

af gaest, 7/3 2020, 17:38 (1483 dage siden) @ krabsen

Jeg lagde desværre mere mærke til Radioavisens annoncering:
"Letbanetog brager ind i bil"

Kunne det ikke lige så godt være formuleret "Bil overser vigepligt og kører ud foran letbanetog."


Ja, for du VED naturligvis alt om hvad der er sket? Lad nu hellere Havarikommisionen udtale sig.


Nej da - men jeg har en stærk formodning om at bilen er kommet ind foran toget, mens dette kørte på skinnerne, og at det ikke var toget, der forlod skinnerne og fortsatte hen ad en markvej, indtil det ramte bilen.

Så er spørgsmålet hvorfor de mødtes i den overkørsel. Letbanen har flere overkørsler der har været udsat for kritik, det vil Havarikommisionen nok få styr på. Men det bliver ikke i dag.

Ulykke på Odderbanen idag - er det en gentagelse?

af Svend, 7/3 2020, 18:28 (1482 dage siden) @ gaest

Så er spørgsmålet hvorfor de mødtes i den overkørsel. Letbanen har flere overkørsler der har været udsat for kritik, det vil Havarikommisionen nok få styr på. Men det bliver ikke i dag.

.
Så må vente til du får tid ......;-)

--
Svend

Ulykke på Odderbanen idag - er det en gentagelse?

af andersj, Aalborg, 7/3 2020, 17:20 (1483 dage siden) @ gaest

Jeg lagde desværre mere mærke til Radioavisens annoncering:
"Letbanetog brager ind i bil"

Kunne det ikke lige så godt være formuleret "Bil overser vigepligt og kører ud foran letbanetog."


Ja, for du VED naturligvis alt om hvad der er sket? Lad nu hellere Havarikommisionen udtale sig.

Denne sag afgøres af politiet. Havarikommisionen besigtiger dog overkørslen engang i næste uge, men de var ikke forbi på uheldsdagen.

--
Mvh Anders

Ulykke på Odderbanen idag - er det en gentagelse?

af Ib Jensen, 7/3 2020, 21:02 (1482 dage siden) @ Jakob S Engbaek

Hold nu op med alt det der "måske er det alligevel jernbanens skyld". Uden at vide det: Ud af 10 eller 100 eller 1.000 ulykker i overkørsler: Hvor mange gange svigtede sikringsanlægget eller lokomotivføreren? Nej, vel! Alt andet er patetisk, om end det er dybt tragisk for de mennesker, der kom til skade eller mistede livet.

Dermed ikke være sagt, at overkørsler ikke kan forbedres, for selvfølgelig kan det det.

Ulykke på Odderbanen idag - er det en gentagelse?

af Niels Munch, 8/3 2020, 07:01 (1482 dage siden) @ Ib Jensen
redigeret af Niels Munch, 8/3 2020, 07:35

Hold nu op med alt det der "måske er det alligevel jernbanens skyld". Uden at vide det: Ud af 10 eller 100 eller 1.000 ulykker i overkørsler: Hvor mange gange svigtede sikringsanlægget eller lokomotivføreren? Nej, vel! Alt andet er patetisk, om end det er dybt tragisk for de mennesker, der kom til skade eller mistede livet.

Dermed ikke være sagt, at overkørsler ikke kan forbedres, for selvfølgelig kan det det.


Når talen - som i dette tilfælde - er om usikrede overkørsler, der alene er varslet ved et krydsmærke og undertavlen "Se efter tog", er vi 100% prisgivet den menneskelige faktor. Reguleringen findes især i færdselsloven, der pålægger de vejfarende en ubetinget vigepligt.

I mine ca. 25 år ved privatbanerne har jeg desværre oplevet en del uheld og ulykker - heraf enkelte med dødelig udgang - også i sikrede overkørsler (blinklysanlæg, evt. suppleret med halv- eller helbomme). I intet (som i intet) af tilfældene havde overkørselsanlægget svigtet.

Ved Østbanen f.eks. havde vi indledningsvis gennemsnitligt 10 knækkede bomme på årsbasis. De fleste skadevoldere var i parentes bemærket fra lokalsamfundet. Vejdirektoratet (VD), der dengang havde ansvaret for privatbanernes overkørselsanlæg, foretog en udskiftning af lanternerne såvel på bommene som i blinklysene til nogle mere retningsbestemte, der sås tydeligere i både lavt mod- og medlys. Herefter havde vi kun én knækket bom i årligt gennemsnit.

I samarbejde med VD blev et stort antal usikrede overkørsler helt nedlagt. Dette skete som oftest ved jordfordeling mellem lodsejere og/eller anlæg af erstatningsvej hen til landevej, der så krydsede banen i en sikret overkørsel. I meget få tilfælde opsattes halvbomanlæg eller der blev ilagt en elementtunnel. Antallet af sikrede overkørsler blev tillige reduceret således, at der ved de resterende altid var halv- eller helbomme, ved større veje suppleret med "signalheller" og "cyklistbomme".

I hvert enkelt tilfælde skete det på grundlag af en konkret vurdering i samarbejde med vejmyndigheder og berørte lodsejere, og ofte indgik lodsejerne frivillige, ekspropriationslignende aftaler om løsningerne. Dog måtte nu og da foretages egentlige ekspropriationsforretninger med kommissarius' medvirken.

Jeg er således ikke i tvivl om, at den konkrete overkørsel ved Odderbanen, der tjener som adgangsvej til én ejendom, har været underkastet grundige vurderinger, senest ved letbanens etablering.

Og ingen bør være i tvivl om, at forhold omkring niveauoverkørsler ligger banevirksomhederne meget på sinde og dermed er genstand for løbende opmærksomhed.


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak