Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog Sverige Norge (Generelt)

af Simon1906, Hedehusene, 8/3 2020, 13:28 (1481 dage siden)

I disse klimatider fornemmer jeg at specielt svenskere og måske også nordmænd samt nogle danskere gerne vil køre i tog at mangler der ikke en eller to dagforbindelser til Norge og måske også en direkte nattogsforbindelser med nogle norske sidde og e en kafevogn og et par gode Svenske sovevogn med få stop undervejs til Oslo. F. Eks Malmø Helsingborg udenom Gøteborg en station i Norge og så Oslo jeg ved det ikke men tror der ville være interesse.

Med venlig hilsen

Simom
Hedehusene

Tog Sverige Norge

af mpp, 8/3 2020, 13:52 (1481 dage siden) @ Simon1906

Masser af interesse. Der har faktisk kørt tog København–Oslo engang, men ikke længere. Der mangler desværre X2000 Gøteborg–Oslo, men det kommer nok. Der er også en del tanker om en højhastighedsstrækning, da en del af banen er enkeltsporet.

Tog Sverige Norge

af Jonas1983, 8/3 2020, 13:59 (1481 dage siden) @ Simon1906

Altså, hvis der er et kundegrundlag og en rentabel forretning, så kommer det vel snart?

--
Mvh Jonas, Valby
Jernbaneentusiast og togpassager til husbehov

Tog Sverige Norge

af steenth, 8/3 2020, 14:09 (1481 dage siden) @ Simon1906

I disse klimatider fornemmer jeg at specielt svenskere og måske også nordmænd samt nogle danskere gerne vil køre i tog at mangler der ikke en eller to dagforbindelser til Norge og måske også en direkte nattogsforbindelser med nogle norske sidde og e en kafevogn og et par gode Svenske sovevogn med få stop undervejs til Oslo. F. Eks Malmø Helsingborg udenom Gøteborg en station i Norge og så Oslo jeg ved det ikke men tror der ville være interesse.

Der er timedrift til Göteborg fra København. Men efter hvad jeg kan se, så der kun 4 tog om dagen imellem Göteborg og Oslo, som kører hver 4 time. Det er meget lidt. Og jeg har tjekket sj.se - der var forbindelser som afgik fra busterminalen....

Jeg tjekket for år siden forbindelsen, da jeg skulle en tur til Oslo - togturen for enten meget dyrt eller det tog meget lang tid. Så blev hos SAS transport til/fra blev købt.

Der er nogle flere, som skal benytte specielt Göteborg-Oslo, så der kan komme flere og billigere billetter. Og hvis der var flere forbindelser, kunne jeg overveje at tage den vej næste gang.

Mvh
Steen

Tog Sverige Norge

af andersj, Aalborg, 8/3 2020, 14:29 (1481 dage siden) @ Simon1906

København-Oslo tager man vel DFDS. I morgen koster en tur med kahyt 600 kr.. Det vil et nattog hverken på pris eller komfort kunne konkurrere med.

--
Mvh Anders

Tog Sverige Norge

af Simon1906, Hedehusene, 8/3 2020, 15:10 (1481 dage siden) @ andersj

Der er vi langt hen af vejen enige den ultimative tur er med DFDS men ikke alle vil sejle om natten så her var tog en mulighed og svenske og norske tog er nok nogle af Europas bedste.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehuswne

Tog Sverige Norge

af steenth, 8/3 2020, 15:33 (1481 dage siden) @ andersj

København-Oslo tager man vel DFDS. I morgen koster en tur med kahyt 600 kr.. Det vil et nattog hverken på pris eller komfort kunne konkurrere med.

Jeg fravalgte DFDS, da den sejler allerede fra Oslo 16.30, hvor der skal tid til transport og mødetid før, hvilken ville have betydet jeg enten skulle have en ekstra overnatten eller gå tidligere fra det som jeg var taget derop for. Et nattog kan kører senere og være tidligere fremme i forhold til skib-forbindelsen.

Tog Sverige Norge

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 8/3 2020, 15:19 (1481 dage siden) @ Simon1906

Jvf Google maps 13 timer i tog. Oslo København
8 timer med bus noget af turen.

Måske et udbygget net for hurtige tog. Ikke nødvendigvis 500 kmt

Tog Sverige Norge

af steenth, 8/3 2020, 15:27 (1481 dage siden) @ hummel_62

Jvf Google maps 13 timer i tog. Oslo København

De var en langsom forbindelse. Jeg kan få den ned på 7 timer og 45 minutter med 2 skift i Lund og Göteborg med hhv 10 minutter og 40 minutter ventetid. Og 8 timer og 25 minutter med skift i Göteborg med 55 minutters ventetid.

8 timer med bus noget af turen.

Måske et udbygget net for hurtige tog. Ikke nødvendigvis 500 kmt

Göteborg-København er forbindelserne gode nok. Det er Göteborg-Oslo som er den langsomme del af forbindelsen.

Tog Sverige Norge

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 8/3 2020, 15:52 (1481 dage siden) @ steenth

7 time 45 min kun med tog?

Tog Sverige Norge

af steenth, 8/3 2020, 16:05 (1481 dage siden) @ hummel_62

7 time 45 min kun med tog?

Fisket fra bahn.dk:

Rejse: København H til Oslo S - Dato: 09.03.20

fra 06:07 København H til 07:01 Lund Central (Øresundstog)
fra 07:11 Lund Central til 09:35 Göteborg Central (X2000)
fra 10:15 Göteborg Central til 13:51 Oslo S

Varighed: 7:44

Tog Sverige Norge

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 8/3 2020, 16:23 (1481 dage siden) @ steenth

Okay, tak

Tog Sverige Norge

af Jørgen Pagh Jensen, 8/3 2020, 15:36 (1481 dage siden) @ hummel_62

Jeg har ikke tjekket de helt aktuelle tider, men i 2017 tog jeg tog København - Oslo med skift i Gøteborg - afgang Kbh 8.27 - ankomst Oslo 16.52.

Det får jeg til ca. 8½ time. Lidt træls med Øresundstoget - men meget behagelig og utrolig flot tur fra Gøteborg nordpå. Jeg husker ikke turen som specielt dyr. Jeg fik nogle kan-ikke-ændres billetter til en rimelig pris. Kørte uden pladsreservation - masser af plads.

[image]

Type 73 er måske ikke ligefrem smukt, men det er kurvestyret og ganske behageligt. Her ventede det på mig i Gøteborg.

Tog Sverige Norge

af Simon1906, Hedehusene, 8/3 2020, 15:57 (1481 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Jeg har været flere gange i Gøteborg og ind i midtsverige og ja rigtig kønt togtur har desværre ikke kørt med det NSB tog men ser tiltalende ud indvendigt. (youtube)

Og det kunne da være fint hvis vi fik en direkte nattogsforbindelser.

Med venlig hilsen

Simon
hedehusene

Tog Sverige Norge

af ThomasLarsen, 8/3 2020, 16:20 (1481 dage siden) @ hummel_62

Der findes forslag om at bygge en højhastighedsbane Oslo-Göteborg-København på 2,5 time.
Men de fleste planer er dog tilbage fra 2012/13.

http://8millioncity.com/hht/

Tog Sverige Norge

af krabsen, 8/3 2020, 16:50 (1481 dage siden) @ ThomasLarsen

Der findes forslag om at bygge en højhastighedsbane Oslo-Göteborg-København på 2,5 time.

Det kan da kaldes lynbyggeri - og herhjemme skal vi bruge flere år på at bygge en letbane!

( duk og væk :-P )

Tog Sverige Norge (OT)

af kme, 8/3 2020, 17:19 (1481 dage siden) @ krabsen

Der findes forslag om at bygge en højhastighedsbane Oslo-Göteborg-København på 2,5 time.


Det kan da kaldes lynbyggeri - og herhjemme skal vi bruge flere år på at bygge en letbane!

( duk og væk :-P )

Ja, nutidens banefolk kunne lære noget af de gamle. I 1886 kunne man skifte sporvidde på 18.000 km spor i sydstaterne i USA på 36 timer (det er ikke en skrivefejl). Det tidsrum kan djøf-vældet end ikke indkalde til et møde på.
http://southern.railfan.net/ties/1966/66-8/gauge.html

Tog Sverige Norge (OT)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 8/3 2020, 17:27 (1481 dage siden) @ kme

Har set en film, da S tog skulle til Ballerup og man lage et sporskifte ved Herlev station.

Det tog en time, mellem to tog

Tog Sverige Norge

af M. Qvist, 8/3 2020, 16:37 (1481 dage siden) @ Simon1906

Det er ikke meget mere end et årti siden at vi havde direkte forbindelse fra København til Oslo med selskabet LINX, som anvendte X2000 togsæt på strækningen.
Problemet er at strækningen mellem Göteborg og Oslo er meget kurvet, flere steder enkeltsporet, og har meget lave hastigheder. LINX endte med at måtte opgive eventyret med omkring 30 millioner i underskud pga. manglende passagerer, der foretrak det hurtigere og billigere alternativ med flyet.
I dag er situationen ikke just bedre, idet Flixbus nu tilbyder endnu billigere afgange mellem København og Oslo, der kun tager 30 minutter længere i forhold til toget.

Tog Sverige Norge

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 8/3 2020, 16:46 (1481 dage siden) @ M. Qvist

Findes der i Norge Sverige samme mulighed som her, at læse strækninger info her under hastigheder

Tog Sverige Norge

af mikedk2100, 9/3 2020, 08:43 (1481 dage siden) @ M. Qvist

Det er ikke meget mere end et årti siden at vi havde direkte forbindelse fra København til Oslo med selskabet LINX, som anvendte X2000 togsæt på strækningen.

Hvor længe var LINX om turen fra København til Oslo?

Tog Sverige Norge

af Rørvig Station, 9/3 2020, 01:07 (1481 dage siden) @ Simon1906

F. Eks Malmø Helsingborg udenom Gøteborg en station i Norge og så Oslo jeg ved det ikke men tror der ville være interesse.

Hvorfor vil du lade det køre udenom Göteborg,og hvorfor ikke lade det starte fra København H (eller Hamburg Hbf for den sags skyld)?

Tog Sverige Norge

af Simon1906, Hedehusene, 9/3 2020, 06:58 (1481 dage siden) @ Rørvig Station

Fordi hvis det er Svenske eller norske vogne så render vi ind i frittrumsprofilet og der er vist mangel på egnede sovevogn, ellers ville det være godt at køre fra f. Eks. HMB OG udenom Gøteborg fordi det er midt om natten og på stiger eller afsiger siger min erfaring mig at det giver en del uro. Forresten måske RENFE har nogle Tre hotel tilovers Talgo-tog med nem tilpasning til sporvidde. Jeg ved fra en god en der kører meget i SPANIEN at de. Er meget komfortable

Med venlig hilsen

Simon
Hedehuaene

Tog Sverige Norge

af Rørvig Station, 9/3 2020, 08:12 (1481 dage siden) @ Simon1906

Fordi hvis det er Svenske eller norske vogne så render vi ind i frittrumsprofilet og der er vist mangel på egnede sovevogn, ellers ville det være godt at køre fra f. Eks. HMB OG udenom Gøteborg fordi det er midt om natten og på stiger eller afsiger siger min erfaring mig at det giver en del uro.

Hvilken omvej vil du så køre?
Göteborg er i øvrigt næsten lige så stor som København.

Tog Sverige Norge

af Simon1906, Hedehusene, 9/3 2020, 09:25 (1481 dage siden) @ Rørvig Station

Ja lige før man kommer til cse er der en kwrnvanwvrp med et sppur der drejer til højre når man kommer fra Kungsbacka bliver vist brugt af godstog tidligere der kørttte nattog kbh Oslo kørte de denvej
Jeg har selv kørt der.

Med venlig hilaen

Simon
Jedehusene

Tog Sverige Norge

af krabsen, 9/3 2020, 10:28 (1480 dage siden) @ Simon1906

Ja lige før man kommer til cse er der en kwrnvanwvrp med et sppur der drejer til højre når man kommer fra Kungsbacka

En hvaffor en fisk?
:-P

Avatar

Tog Sverige Norge

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/3 2020, 11:09 (1480 dage siden) @ krabsen

Ja lige før man kommer til cse er der en kwrnvanwvrp med et sppur der drejer til højre når man kommer fra Kungsbacka


En hvaffor en fisk?
:-P

Jeg tror bare han skal tage bælgvanterne af inden han svarer på mobiltelefonen. Og læse korrektur inden han trykker "Send".

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Tog Sverige Norge

af Simon1906, Hedehusene, 9/3 2020, 17:23 (1480 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael jeg går ikke med vanter, blev vænnet af med det da jeg var værnepligtig
i det der kaldes Beredskabsstyrelsen. og i morges var mine øjne hele tiden så fugtige at
jeg ikke kunne læse korrektur eller næsten se hvad jeg selv skrev, beklager hvis der var
noget volapyk i det jeg skrev, men håber man fattede meningen, ellers må jeg gentage

jeg nævnte bl a gad vide om RENFE har nogen Trenhotel de ikke skal bruge der er jo
flere af deres nattogforbindelse der er passe på grund af at der er åbnet flere AVE strækninger.

Og så med hensyn til Göteborg, nattoget Kbh Oslo skulle køre uden om for jeg har kørt på
turen for en del år siden og der holdt vi i Kungsbacka og så ret tæt på CST i Göteborg når man kommer sydfra der er en enkeltsporet jernbanebro der drejer til højre over mod banen nordpå til
Norge, bruges vistnok mest til godstog.

Med venlig læseproblemer hilsen

Simon
Hedehusene

Tog Sverige Norge

af mikedk2100, 9/3 2020, 17:52 (1480 dage siden) @ Simon1906

Og så med hensyn til Göteborg, nattoget Kbh Oslo skulle køre uden om for jeg har kørt på
turen for en del år siden og der holdt vi i Kungsbacka og så ret tæt på CST i Göteborg når man kommer sydfra der er en enkeltsporet jernbanebro der drejer til højre over mod banen nordpå til
Norge, bruges vistnok mest til godstog.

Ja på google ses der en shunt, netop når banen sydfra kommer ud fra den lange tunnel mellem Mölndal og city. Men om den kan bruges til at lade et passagertog køre uden om Centralstationen ved jeg ikke.

Der var også den mulighed, at nattoget kunne gøre holdt ved Mölndal. Der er - i hvert fald i dagtimerne - gode forbindelser til city med sporvogn og lokaltog. Men om stationen overhovedet kan bruges til det ved jeg så heller ikke. Men Mölndal ligger rimelig tæt på Göteborg centrum og kan vel sammenlignes lidt med Ny Ellebjerg i København.

Tog Sverige Norge

af Simon1906, Hedehusene, 9/3 2020, 19:09 (1480 dage siden) @ mikedk2100

Jeg har i hvert fald selv kørt med nattog fra København til Oslo der engang for en del år siden, vist inden Øresundsbroen blev åbnet, Vi stoppede som sagt i Kungsbacka måske bare for personale skift, ikke sikker på at der var nogen påstigende eller afstigende, Jeg har når jeg har været i Göteborg set godstog bruge den shunt.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Tog Sverige Norge

af mikedk2100, 10/3 2020, 08:49 (1480 dage siden) @ ThomasLarsen

Når västlänken er færdig. Vil tog sydfra kunne ankomme til central stationen fra vest. Og så er der intet behov for at vende toget.

https://www.trafikverket.se/en/startpage/projects/Railway-construction-projects/The-Wes...

Det bliver jo tidligst i 2026, den er færdig. Vi snakkede nu heller ikke om at vende toget, men om at køre helt udenom Göteborg C.

Men det er åbenbart lige så hurtigt og billigere at køre bus Göteborg-Oslo, så tanken om at få direkte tog København/Malmö-Oslo er vist stendød uanset om det er dag- eller nattog :(

Tog Sverige Norge

af YBS, 10/3 2020, 10:09 (1479 dage siden) @ mikedk2100

Så vidt jeg har forstået på indlæg i Postvagnen er et af problemerne, at det i dag er norske regionaltog, der er forlænget til Göteborg et par gange om dagen. De stopper derfor ved alle stationer undervejs.

Avatar

Tog Sverige Norge

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/3 2020, 11:36 (1479 dage siden) @ YBS

Grundlægggende handler det vel om at linien fra Gøteborg til Oslo slet ikke er gearet til "internationale" lyntog, der kører uden stop. Der bør være dobbeltspor og måske overhalingsmulighed flere steder og det er der ikke og heller ikke et reelt behov.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Tog Sverige Norge

af steenth, 9/3 2020, 09:45 (1481 dage siden) @ Rørvig Station

Fordi hvis det er Svenske eller norske vogne så render vi ind i frittrumsprofilet og der er vist mangel på egnede sovevogn, ellers ville det være godt at køre fra f. Eks. HMB OG udenom Gøteborg fordi det er midt om natten og på stiger eller afsiger siger min erfaring mig at det giver en del uro.

Svenske (og norske vogne) kan godt køre på relevante strækninger i Danmark. I gamle dage var der svenske vogne med i nogle få tog indtil Rødby F.

Hvilken omvej vil du så køre?

Man kan godt komme igennem Göteborg uden at komme forbi Göteborg C. Der er sporforbindelse uden om og det vil kræve tid at vende toget på Göteborg C. Men et stop et andet sted ved byen gør vel ikke noget.

Göteborg er i øvrigt næsten lige så stor som København.

Göteborg har 592.000 indbygger i byområdet og København 1.320.000 - København er mere end dobbelt så stor som Göteborg.

Tog Sverige Norge

af Svend, 9/3 2020, 10:21 (1480 dage siden) @ steenth

Svenske (og norske vogne) kan godt køre på relevante strækninger i Danmark. I gamle dage var der svenske vogne med i nogle få tog indtil Rødby F.

.
Svenske vogne (til passagerer) der måtte køre i Danmark (Helsingør-København H-Rødby Færge), var mærker med et "k" bag vognens litra. Det var således ikke alle vogne, der kunne/måtte køre i Danmark (som følge af det bredere svenske profil). Der har muligvis også været "noget" med nogle færgekroge.

--
Svend

Tog Sverige Norge

af steenth, 9/3 2020, 11:55 (1480 dage siden) @ Svend

Svenske (og norske vogne) kan godt køre på relevante strækninger i Danmark. I gamle dage var der svenske vogne med i nogle få tog indtil Rødby F.

.
Svenske vogne (til passagerer) der måtte køre i Danmark (Helsingør-København H-Rødby Færge), var mærker med et "k" bag vognens litra. Det var således ikke alle vogne, der kunne/måtte køre i Danmark (som følge af det bredere svenske profil). Der har muligvis også været "noget" med nogle færgekroge.

"k" er meste el-varme i vogne. Jeg fandt dette gamle indlæg: Man prøvede en B7 vogn, men uden det blev til noget bagefter. Selvom det var små ændringer, som skulle til.

Tog Sverige Norge

af Svend, 9/3 2020, 12:40 (1480 dage siden) @ steenth

"k" er meste el-varme i vogne. Jeg fandt dette gamle indlæg: Man prøvede en B7 vogn, men uden det blev til noget bagefter. Selvom det var små ændringer, som skulle til.

.
Forklaringen på "k" efter litraet finder du i bogen "Internationale tog via Øresund". Her står at det blev indført i 1970 og betød, at vognen havde dansk dampvarme og færgeøskner (færgekroge). El-varmen kom til meget senere. Ud over det havde profilet betydning. Således var flere vogne, bl a nyere ombyggede svenske sovevogne, meget høje/brede (i vognsiderne) og passede dermed slet ikke til det danske profil.
Hvis vi leder lidt mere, dukker der nok mere op.

--
Svend

Tog Sverige Norge

af Simon1906, Hedehusene, 9/3 2020, 11:37 (1480 dage siden) @ steenth

Jeg skulle have skrevet feitrumsptofil i Tyskland beklagwr

Simon Hwddhusene

Tog Sverige Norge

af Frank Poulsen, 9/3 2020, 11:39 (1480 dage siden) @ Simon1906

Det blev ikke meget bedre ;) Kun lidt bedre

Tog Sverige Norge

af Simon1906, Hedehusene, 9/3 2020, 12:03 (1480 dage siden) @ Frank Poulsen

Beklager min øjne render hele tiden i vand og jeg bruger ikke vanter. Fingrene for store til en smarrfom

Simom
Hedehisene

Tog Sverige Norge

af Svend, 9/3 2020, 12:46 (1480 dage siden) @ Simon1906

Beklager min øjne render hele tiden i vand og jeg bruger ikke vanter. Fingrene for store til en smarrfom

Simom
Hedehisene

.
Har du overvejet at anskaffe en mobiltelefon med meget store taster :-)
[image]
.... men den er selvfølgelig ikke så smart

--
Svend

Tog Sverige Norge

af Simon1906, Hedehusene, 9/3 2020, 17:16 (1480 dage siden) @ Svend

Hej Svend, tak for det viste og jeg overvejer det til næste gang jeg skal have smartfon, selvom den ikke er smart.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Tog Sverige Norge

af Thorbjørn, 9/3 2020, 14:26 (1480 dage siden) @ Simon1906

Beklager min øjne render hele tiden i vand og jeg bruger ikke vanter. Fingrene for store til en smarrfom

Simom
Hedehisene

Køb nogle stykker af disse, så undgår du krypteringen
Pegepen
[image]
;-)

Tog Sverige Norge

af Simon1906, Hedehusene, 9/3 2020, 15:18 (1480 dage siden) @ Thorbjørn

Tak god ide

Simon
Hedehusene

Tog Sverige Norge

af Rørvig Station, 9/3 2020, 12:20 (1480 dage siden) @ steenth

Göteborg er i øvrigt næsten lige så stor som København.

Göteborg har 592.000 indbygger i byområdet og København 1.320.000 - København er mere end dobbelt så stor som Göteborg.

592k svarer fint til Kbh+Frb.
I følge https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborg "storstadsområde 1 025 355" - det svar stort set til Storkøbenhavn.

Tog Sverige Norge

af steenth, 9/3 2020, 12:52 (1480 dage siden) @ Rørvig Station

Göteborg er i øvrigt næsten lige så stor som København.

Göteborg har 592.000 indbygger i byområdet og København 1.320.000 - København er mere end dobbelt så stor som Göteborg.


592k svarer fint til Kbh+Frb.
I følge https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborg "storstadsområde 1 025 355" - det svar stort set til Storkøbenhavn.

Hvis du bruger begrebet storstadsområde, så er tallet 2.028.000 indbyggere for København. Og efter andre definitioner er 2.400.000 - det er et spørgsmål hvor meget man skal med.

Problemet med storstadsområde / storbyområde at der ikke er en veldefineret definition af begrebet. Og her er byområde et mere veldefineret begreb. Derfor bruger jeg den.

Mvh
Steen

Tog Sverige Norge

af Rørvig Station, 9/3 2020, 14:55 (1480 dage siden) @ steenth

Problemet med storstadsområde / storbyområde at der ikke er en veldefineret definition af begrebet. Og her er byområde et mere veldefineret begreb. Derfor bruger jeg den.

Man kan sikkert bruger 10-20 mia. skatte-euroer på konsulentbistand til EU, så der kan laves en standard for by-begreber. Men jeg interesser mig nu mere på at fastholde at så stor en by som Göteborg ikke skal springes over.

Tog Sverige Norge

af Simon1906, Hedehusene, 9/3 2020, 15:22 (1480 dage siden) @ Rørvig Station

Nej men syntes ikke midt om natten og nattog tidligere kørte ikke ind til cst og vist kun personaleskift i Kungsbacka.


Simon
Hedehusene

Tog Sverige Norge

af bastholm, 9/3 2020, 21:51 (1480 dage siden) @ Simon1906

Forresten måske RENFE har nogle Tre hotel tilovers Talgo-tog med nem tilpasning til sporvidde. Jeg ved fra en god en der kører meget i SPANIEN at de. Er meget komfortable

Det er netop ved at blive bygget om til dagvogne til højhastighedtog. Info her

Tog Sverige Norge

af Bengt Larsson, 9/3 2020, 22:10 (1480 dage siden) @ Simon1906

I disse klimatider fornemmer jeg at specielt svenskere og måske også nordmænd samt nogle danskere gerne vil køre i tog at mangler der ikke en eller to dagforbindelser til Norge og måske også en direkte nattogsforbindelser med nogle norske sidde og e en kafevogn og et par gode Svenske sovevogn med få stop undervejs til Oslo. F. Eks Malmø Helsingborg udenom Gøteborg en station i Norge og så Oslo jeg ved det ikke men tror der ville være interesse.

Med venlig hilsen

Simom
Hedehusene

Det snakkes om at det mulig at det ikke kommer til å gå tog Halden–Gøteborg 2022.
Jernbanedirektoratet skal betale togoperatører å kjøre tog.
I prinsipp alle tog i Norge er ulønnsomme så nesten all trafikk skal utlyses på den måte.
Trafikkpakke 1 Oslo–Stavanger med lokaltog i Stavanger kjøres nå av Go-Ahead.
Trafikkpakke 2 Oslo–Trondheim, Trondheim–Bodø med lokaltog i Trondheim og til Åndalsnes skal kjøres av SJ.
Trafikkpakke 3 Oslo–Bergen skal kjøres av Vy.

Trafikkpakke 4 Oslo–Halden, Oslo–Gjøvik og en del lokaltog i Oslo, skal utlyses høsten/efteråret 2021.
Halden–Gøteborg inngår ikke i det, eller muligtvis, ikke klart.

https://www.jernbanedirektoratet.no/no/aktualiteter/2019/trafikkpakke-4-kunngjores-na/
https://www.jernbanedirektoratet.no/no/aktualiteter/2020/ber-togoperatorer-om-innspill-...
https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/12454-Ber-togoperat%C3%B8rer-om-inn...

Buss er billigere enn tog Oslo–Gøteborg og har den samme reisetid, så de har flere passasjerer.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak