Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen i Trafikudvalget (Generelt)

af Steen Koefoed, 11/3 2020, 23:06 (1506 dage siden)

I går fik vi lov til at præsentere Ekspresgruppens vision for S-togene for Trafikudvalget på Christiansborg. Mødet starter med, at man giver en 7 minutters lang præsentation. Hvis man vil høre det budskab vi valgte at fyre af kan man se den her.
Vi fik en fin positiv tilbagemelding, ikke kun på Eksprestunnelen, men også på de øvrige elementer som præsenteres i de sidste 3 minutter af introvideoen. Sagen er nu blevet sendt videre til Transportministeriet, som får fire uger til kigge på forslaget.
Desværre var der nogen der demonstrerede for et bedre miljø nede i folketingssalen, så vi fik lidt kortere tid til at snakke om hvordan kollektiv trafik kan skabe et bedre miljø…
Men hvor er det fedt, at inspirationen fra en diskussion i det her forum tilbage i januar 2013 nu er blevet til, at ideen bliver taget alvorligt på Christiansborg

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af anho, 11/3 2020, 23:48 (1506 dage siden) @ Steen Koefoed

Det var dog dejligt at høre! Så må vi bare håbe at den ender med at blive til virkelighed. Helst inklusive S-tog på kystbanen, som Ekspresgruppen også taler om i deres længere video.

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af KKLD, 11/3 2020, 23:58 (1506 dage siden) @ anho

Det var dog dejligt at høre! Så må vi bare håbe at den ender med at blive til virkelighed. Helst inklusive S-tog på kystbanen, som Ekspresgruppen også taler om i deres længere video.

Ja og det hele med førerløs drift. Så kunne regionaltog mod Sverige afkortes til Hellerup (10. min drift eksempelvis) som der var nogen der påpegede var lavet i et forslag og hvor der er overhaling på S-tog mellem Hellerup-Klampenborg på de nu frigivne spor.

Men findes der en oversigt et sted hvor man kan se en køreplan for de foreslåede linjer og minuttal ligesom man kan herinde? https://www.dsb.dk/trafikinformation/koreplaner/koreplaner-strakningskoreplaner-pdf/

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af Steen Koefoed, 12/3 2020, 17:25 (1505 dage siden) @ KKLD

Men findes der en oversigt et sted hvor man kan se en køreplan for de foreslåede linjer og minuttal ligesom man kan herinde? https://www.dsb.dk/trafikinformation/koreplaner/koreplaner-strakningskoreplaner-pdf/

I specialets på s.151 er der en rimelig detaljeret køreplan. Reelt set er det dog først når den eksakte linjeføring og flere tekniske detaljer er fastlagt, at man kan begynde på at skabe en køreplan. Der er mange afhængigheder som er afgørende for hvordan kabalen bedst går op.

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af KKLD, 12/3 2020, 20:25 (1505 dage siden) @ Steen Koefoed

Men findes der en oversigt et sted hvor man kan se en køreplan for de foreslåede linjer og minuttal ligesom man kan herinde? https://www.dsb.dk/trafikinformation/koreplaner/koreplaner-strakningskoreplaner-pdf/


I specialets på s.151 er der en rimelig detaljeret køreplan. Reelt set er det dog først når den eksakte linjeføring og flere tekniske detaljer er fastlagt, at man kan begynde på at skabe en køreplan. Der er mange afhængigheder som er afgørende for hvordan kabalen bedst går op.

Ja det var interessant at se. Dog er der desværre i specialet fx ikke inkluderet Kystbanen med som S-tog og det som du nævner her https://youtu.be/6SWaVVAlgvg?t=620

En eneste ting jeg undrer mig over er at Linje F kører hvert 5. minut. Hvis den nu kørte hvert 4. minut ville det vel være nemmere at få det til at passe med linjer der kører hvert 8. minut når man tænker på skiftetid.

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af Steen Koefoed, 12/3 2020, 21:42 (1505 dage siden) @ KKLD

En eneste ting jeg undrer mig over er at Linje F kører hvert 5. minut. Hvis den nu kørte hvert 4. minut ville det vel være nemmere at få det til at passe med linjer der kører hvert 8. minut når man tænker på skiftetid.

Det har du helt ret i. Med selvkørende tog er der ingen grund til at F ikke skulle gå hvert fjerde minut også. Så passer det hele bedre sammen. Den er taget til efterretning.

Feinschmeckere vil dog også bemærke en mindre inkonsekvens i videoen med hvorvidt linjerne har 8 tog i timen eller tog hvert 8. minut. I tilfælde af kørsel med køreplan må 8 tog i timen være at foretrække. Princippet er ikke helt så huskevenligt som tog hver tiende minut, men 2 tog i kvarteret burde også kunne læres, når frekvensen sættes op. I så fald skulle linje F have afgang for hver 3:45....

Det er ikke mere eksakt videnskab end som så. Det er primært illustrativt på nuværende tidspunkt.

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af KKLD, 27/3 2020, 20:11 (1490 dage siden) @ Steen Koefoed

En eneste ting jeg undrer mig over er at Linje F kører hvert 5. minut. Hvis den nu kørte hvert 4. minut ville det vel være nemmere at få det til at passe med linjer der kører hvert 8. minut når man tænker på skiftetid.


Det har du helt ret i. Med selvkørende tog er der ingen grund til at F ikke skulle gå hvert fjerde minut også. Så passer det hele bedre sammen. Den er taget til efterretning.

Feinschmeckere vil dog også bemærke en mindre inkonsekvens i videoen med hvorvidt linjerne har 8 tog i timen eller tog hvert 8. minut. I tilfælde af kørsel med køreplan må 8 tog i timen være at foretrække. Princippet er ikke helt så huskevenligt som tog hver tiende minut, men 2 tog i kvarteret burde også kunne læres, når frekvensen sættes op. I så fald skulle linje F have afgang for hver 3:45....

Det er ikke mere eksakt videnskab end som så. Det er primært illustrativt på nuværende tidspunkt.

Jeg er helt enig i dine betragtninger. Dog skal vi tænke på at dette er i dagstimerne på hverdage - eller det går jeg hvert fald ud fra. Når der er en frekvens på mindst 8 tog i timen er der nok også færre for hvem det giver mening at huske minuttallene. Men derimod i aftentimerne, hvad kommer der til at ske der? Hvor mange tog i timen ville der køre? Og hvad hvis man er i røret eller i den foreslåede eksprestunnel for der vil vel så være længere tid mellem togene fordi de kører skiftesvis mellem røret og eksprestunnellen. Der skal vel mindst være 10 minutters drift på hver station der for at der kan være tog hvert 20. minut gennem røret så der ikke er en forringelse i forhold til nu - og tog hvert 20. minut gennem eksprestunnellen. Hvad med nattog? Tog hvert 15. minut fordelt 50/50 mellem røret og eksprestunnellen?

Ekspresgruppen i Trafikudvalget - Speciale

af Fwronah, 12/3 2020, 23:08 (1505 dage siden) @ KKLD

Men findes der en oversigt et sted hvor man kan se en køreplan for de foreslåede linjer og minuttal ligesom man kan herinde? https://www.dsb.dk/trafikinformation/koreplaner/koreplaner-strakningskoreplaner-pdf/


I specialets på s.151 er der en rimelig detaljeret køreplan. Reelt set er det dog først når den eksakte linjeføring og flere tekniske detaljer er fastlagt, at man kan begynde på at skabe en køreplan. Der er mange afhængigheder som er afgørende for hvordan kabalen bedst går op.


Ja det var interessant at se. Dog er der desværre i specialet fx ikke inkluderet Kystbanen med som S-tog og det som du nævner her https://youtu.be/6SWaVVAlgvg?t=620

Hej KKLD - og alle forumdeltagere

Først og fremmest vil jeg takke alle for de interessante opslag og kommentarer vedr. kandidatspecialet. Selv er jeg ophavsmand til specialet, og det vil derfor glæde mig meget at diskutere mange flere detaljer i specialet med jer. Hvis I har lyst til at stille spørgsmål eller kommentere på specialets indhold, er I også mere end velkomne til at skrive til mig på fwronah@gmail.com - ellers svarer jeg også gerne på opslag herinde i det omfang at jeg får dem set.

Grunden til at Kystbanen som S-bane blev udeladt i mit projekt skyldtes flere grunde. For det første tog jeg udgangspunkt i allerede besluttede og gennemførte projekter på S-banen (hvilket Kystbanen som S-bane endnu ikke er). For det andet ville en inkludering af S-tog til Helsingør men ikke samtidig til Roskilde (som jo netop også er oppe og vende igen de her år) virke mistænkelig. Alt i alt handlede det om prioriteringer og fastholden på ét fokusområde, og selvom jeg rigtig gerne ville have inkluderet samtlige projekter i én stor masterplan for S-togsnetværket, har jeg måttet sande, at et enmandsprojekt ikke kan komme rundt om det hele på knap et halvt år. Derfor er bl.a. de helt store fysiske udformninger af tunnelen samt afgreninger heller ikke omtalt i nævneværdig grad.

Bedste hilsner
Frederik

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af ivar, 11/3 2020, 23:59 (1506 dage siden) @ Steen Koefoed

Den kortere tid skyldtes vel, at udvalgsmedlemmerne skulle ned for at tage billeder ;-)

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af Svend, 12/3 2020, 01:11 (1506 dage siden) @ Steen Koefoed

Glæd jer nu ikke for tidligt!

Selvfølgelig lyttede de høfligt og interesseret efter, det er jo dannede mennesker, men det er jo ikke det samme som .......

--
Svend

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af Pyloriis, 12/3 2020, 08:51 (1505 dage siden) @ Svend

Glæd jer nu ikke for tidligt!

Selvfølgelig lyttede de høfligt og interesseret efter, det er jo dannede mennesker, men det er jo ikke det samme som .......

Nej Vi skulle jo nødigt ende med at gøre noget som rent faktisk betød bedre vilkår for de mange pendlere!
Så hellere nattog og Kattegatforbindelse!

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af Svend, 12/3 2020, 10:08 (1505 dage siden) @ Pyloriis

Glæd jer nu ikke for tidligt!

Selvfølgelig lyttede de høfligt og interesseret efter, det er jo dannede mennesker, men det er jo ikke det samme som .......


Nej Vi skulle jo nødigt ende med at gøre noget som rent faktisk betød bedre vilkår for de mange pendlere!
Så hellere nattog og Kattegatforbindelse!

Nej, det kan du da godt have ret i hr Omvendt :-)

--
Svend

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af Bongo-Anders, 12/3 2020, 07:02 (1506 dage siden) @ Steen Koefoed

En ting jeg mangler beskrevet i jeres forslag er hvordan i får plads til de store sporskiftekamre og tilhørende tunnel portaler.

Her tænker jeg specielt ved Valby/Carlsberg men også ved Ny Ellebjerg.

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af Rail, 12/3 2020, 10:54 (1505 dage siden) @ Bongo-Anders

En ting jeg mangler beskrevet i jeres forslag er hvordan i får plads til de store sporskiftekamre og tilhørende tunnel portaler.

Her tænker jeg specielt ved Valby/Carlsberg men også ved Ny Ellebjerg.

Mellem Ny Ellebjerg og Åmarken er sporene allerede i dag lagt med et stort mellemliggende areal der giver plads til nedkørslen...

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af mikedk2100, 12/3 2020, 12:06 (1505 dage siden) @ Rail

Mellem Ny Ellebjerg og Åmarken er sporene allerede i dag lagt med et stort mellemliggende areal der giver plads til nedkørslen...

Hvad var egentlig den oprindelige plan med det store areal? Man havde vel ikke allerede tanker om tunnel for 40 år siden? Eller var det tænkt som et fremtidigt S-tog depot - ligesom området mellem Ishøj og Hundige?

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af Jens Hansen, 12/3 2020, 12:12 (1505 dage siden) @ mikedk2100

Husker jeg galt, eller var det muligheden for at Ringbanen kunne forlænges ned mod syd, måske Avedøre Holme.

JH

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af Niels Munch, 12/3 2020, 12:38 (1505 dage siden) @ mikedk2100

Mellem Ny Ellebjerg og Åmarken er sporene allerede i dag lagt med et stort mellemliggende areal der giver plads til nedkørslen...


Hvad var egentlig den oprindelige plan med det store areal? Man havde vel ikke allerede tanker om tunnel for 40 år siden? Eller var det tænkt som et fremtidigt S-tog depot - ligesom området mellem Ishøj og Hundige?


Der var planer om en godsbane til Avedøre Holme.


M.v.h.
Niels

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af Steen Koefoed, 12/3 2020, 17:38 (1505 dage siden) @ Bongo-Anders

En ting jeg mangler beskrevet i jeres forslag er hvordan i får plads til de store sporskiftekamre og tilhørende tunnel portaler.

Her tænker jeg specielt ved Valby/Carlsberg men også ved Ny Ellebjerg.

Mens Ny Ellebjerg nærmest allerede er forberedt for det ved Valbyparken må jeg give ret i at afgreningen mellem Valby/Carlsberg bliver en udfordring. Der skal vist måles og regnes en del på det før nogen kan sige hvordan det kan realiseres.

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af Niels Bak, 15/3 2020, 04:58 (1503 dage siden) @ Steen Koefoed

Kan man grave ind under bakken/kanten af banegraven, uden at vælte de huse der står ovenpå?

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af Jens Hansen, 6/4 2020, 13:47 (1480 dage siden) @ Steen Koefoed

Efter mødet, er der stillet spørgsmål om ministeren vil kommentere materialet fra Ekspresgruppens foretræde 10/3-20 vedrørende bedre kollektiv transport i Hovedstadsregionen.

Ministerens svar;

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/spm/402/svar/1648937/2174720.pdf

Ministeren svarer;

Der er efter min mening tale om nogle spændende tanker, men også et meget ambitiøst projekt med et budget på knap 20 mia. kr. inklusive reserver.

Jeg vil gerne fremhæve, at der allerede er igangsat en række store infrastruk-turprojekter, som enten netop er færdiggjort eller bliver færdiggjort i de kom-mende år. Her kan nævnes Metrocityringen, nyt signalsystem på S-banen og Sydhavnsmetroen. Foruden at skabe mulighederne for en hurtigere rejse in-ternt i Hovedstadsområdet bliver der også skabt en række nye knudepunkter, hvor flere forskellige kollektive transportformer mødes. Dermed skal alle pas-sagererne ikke ind forbi ”røret” og Københavns Hovedbanegård, men kan skifte på eksempelvis Østerport Station eller i fremtiden Ny Ellebjerg Station. Det skaber også robusthed, da der bliver flere veje rundt i Hovedstadsområdet.

Netop Ny Ellebjerg Station ser jeg ligesom Ekspresgruppen som et helt centralt fremtidig trafikalt knudepunkt. Derfor er det også meget positivt, at regeringen sammen med RV, SF, EL og ALT netop er blevet enige om at afsætte 52 mio. kr. som bidrag til et fælles stationsanlæg med omstigningsfaciliteter og bedre ad-gangsveje ved Ny Ellebjerg Station.

JH

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af KKLD, 6/4 2020, 16:27 (1480 dage siden) @ Jens Hansen

Efter mødet, er der stillet spørgsmål om ministeren vil kommentere materialet fra Ekspresgruppens foretræde 10/3-20 vedrørende bedre kollektiv transport i Hovedstadsregionen.

Ministerens svar;

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/spm/402/svar/1648937/2174720.pdf

Ministeren svarer;

Der er efter min mening tale om nogle spændende tanker, men også et meget ambitiøst projekt med et budget på knap 20 mia. kr. inklusive reserver.

Jeg vil gerne fremhæve, at der allerede er igangsat en række store infrastruk-turprojekter, som enten netop er færdiggjort eller bliver færdiggjort i de kom-mende år. Her kan nævnes Metrocityringen, nyt signalsystem på S-banen og Sydhavnsmetroen. Foruden at skabe mulighederne for en hurtigere rejse in-ternt i Hovedstadsområdet bliver der også skabt en række nye knudepunkter, hvor flere forskellige kollektive transportformer mødes. Dermed skal alle pas-sagererne ikke ind forbi ”røret” og Københavns Hovedbanegård, men kan skifte på eksempelvis Østerport Station eller i fremtiden Ny Ellebjerg Station. Det skaber også robusthed, da der bliver flere veje rundt i Hovedstadsområdet.

Netop Ny Ellebjerg Station ser jeg ligesom Ekspresgruppen som et helt centralt fremtidig trafikalt knudepunkt. Derfor er det også meget positivt, at regeringen sammen med RV, SF, EL og ALT netop er blevet enige om at afsætte 52 mio. kr. som bidrag til et fælles stationsanlæg med omstigningsfaciliteter og bedre ad-gangsveje ved Ny Ellebjerg Station.

JH

Det lyder som om at projektet hører fremtiden til pga. den høje pris. Ville det (givet det kommer til at ske) implementeres sammen med førerløse s-tog eller bagefter?

Måske det giver mere mening at komme med et til forslag som kan forbedre tingene nu og her.

Ekspresgruppen i Trafikudvalget

af Jens Hansen, 6/4 2020, 18:25 (1480 dage siden) @ KKLD

Det virker sådan lidt af dette, lidt af dette og lidt af dette.

Tror at det hovedstaden (og jernbanen) har brug for, at der tænkes større og i en sammenhæng. Sjatpisseri fører kun til våde bukser.

JH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak