Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmark er delvis lukket ned - kan det udnyttes? (Jernbanen i dag)

af LarsJels, Jels, 13/3 2020, 12:00 (1476 dage siden)

Hej

Af Banedanmarks hjemmeside fremgår, at store anlægssprojekter fortsætter ufortrødent, selv om store dele af den danske befolkning er sendt hjem fra arbejde og bl.a. arbejder hjemmefra. Kan denne situation måske ligefrem udnyttes? Efter devisen intet er så dårligt, at det ikke er godt for noget.

Tænkt på den måde, at da der ikke er nær det samme behov for tilbud om togtransport i den nuværende situation, så kan nogle af projekterne intensiveres ved, at togene erstattes med togbusser i højere grad, og projekterne kan speedes op ved, at der er helt lukket for togdrift i nogle dage og ikke kun f.eks. aften eller weekend. Altså helt på samme måde som, når man lægger projekter i sommerferien, hvor der er færrest pendlere. Konkret tænker jeg lige nu på det resterende arbejde med ERTMS på Thybanen og det igangværende på strækningen Roskilde-Kalundborg. Hvis der kunne gives et ordentligt ryk nu, hvor det ikke generer så mange, så er det helt færdigt på kortere tid og klar, når tingene bliver mere normale.

Det vil naturligvis kræve, at tidsplanerne for anlægsarbejdet kan ændres med kort varsel, og man ikke på nogen måde øger risikoen for smittespredning.

Med venlig hilsen
Lars

Danmark er delvis lukket ned - kan det udnyttes?

af Svend, 13/3 2020, 12:15 (1476 dage siden) @ LarsJels

Hej

Af Banedanmarks hjemmeside fremgår, at store anlægssprojekter fortsætter ufortrødent, selv om store dele af den danske befolkning er sendt hjem fra arbejde og bl.a. arbejder hjemmefra. Kan denne situation måske ligefrem udnyttes? Efter devisen intet er så dårligt, at det ikke er godt for noget.

Tænkt på den måde, at da der ikke er nær det samme behov for tilbud om togtransport i den nuværende situation, så kan nogle af projekterne intensiveres ved, at togene erstattes med togbusser i højere grad, og projekterne kan speedes op ved, at der er helt lukket for togdrift i nogle dage og ikke kun f.eks. aften eller weekend. Altså helt på samme måde som, når man lægger projekter i sommerferien, hvor der er færrest pendlere. Konkret tænker jeg lige nu på det resterende arbejde med ERTMS på Thybanen og det igangværende på strækningen Roskilde-Kalundborg. Hvis der kunne gives et ordentligt ryk nu, hvor det ikke generer så mange, så er det helt færdigt på kortere tid og klar, når tingene bliver mere normale.

Det vil naturligvis kræve, at tidsplanerne for anlægsarbejdet kan ændres med kort varsel, og man ikke på nogen måde øger risikoen for smittespredning.

Med venlig hilsen
Lars

.
Det kunne umiddelbart lyde som en god ide, men alle større anlægsarbejder er baseret på kontrakter med rådgivere og entreprenører, og det er nok på det nærmeste umuligt at få disse leverandører til at "speede processen op". Planlægningen bliver heller ikke nemmere, når mange er nødsaget til at arbejde hjemmefra.

--
Svend

Danmark er delvis lukket ned - kan det udnyttes?

af Pyloriis, 13/3 2020, 12:35 (1476 dage siden) @ Svend

Hej

Af Banedanmarks hjemmeside fremgår, at store anlægssprojekter fortsætter ufortrødent, selv om store dele af den danske befolkning er sendt hjem fra arbejde og bl.a. arbejder hjemmefra. Kan denne situation måske ligefrem udnyttes? Efter devisen intet er så dårligt, at det ikke er godt for noget.

Tænkt på den måde, at da der ikke er nær det samme behov for tilbud om togtransport i den nuværende situation, så kan nogle af projekterne intensiveres ved, at togene erstattes med togbusser i højere grad, og projekterne kan speedes op ved, at der er helt lukket for togdrift i nogle dage og ikke kun f.eks. aften eller weekend. Altså helt på samme måde som, når man lægger projekter i sommerferien, hvor der er færrest pendlere. Konkret tænker jeg lige nu på det resterende arbejde med ERTMS på Thybanen og det igangværende på strækningen Roskilde-Kalundborg. Hvis der kunne gives et ordentligt ryk nu, hvor det ikke generer så mange, så er det helt færdigt på kortere tid og klar, når tingene bliver mere normale.

Det vil naturligvis kræve, at tidsplanerne for anlægsarbejdet kan ændres med kort varsel, og man ikke på nogen måde øger risikoen for smittespredning.

Med venlig hilsen
Lars

.
Det kunne umiddelbart lyde som en god ide, men alle større anlægsarbejder er baseret på kontrakter med rådgivere og entreprenører, og det er nok på det nærmeste umuligt at få disse leverandører til at "speede processen op". Planlægningen bliver heller ikke nemmere, når mange er nødsaget til at arbejde hjemmefra.

Og vi ved ikke om det vil vare 2, 4 eller 8 uger.
Sympatisk tanke men næppe brugbar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak