Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB kører med færre tog i Danmark efter lukkede grænser

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/3 2020, 17:20 (1497 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

https://jyllands-posten.dk/indland/trafik/ECE12010453/dsb-koerer-med-faerre-tog-i-danma...

Det er formentlig også kun et spørgsmål om hvordan DSB indskrænker trafikken i Danmark. Med det kraftige fald i trafikken, der er oplevet, giver det ikke rigtig nogen god mening af køre med alle lyn- og intercity løb, som findes i den ordinære køreplan.

Nu da kravet til pladsbillet er indført, vil der i løbet at næste uge, være en god indikation på, om hvilket afgange det evt. kan fjernes - pladsbestillings systemet kan forhåbentlig finde ud af at fordele folk i vognene på de resterende afgange, så alle ikke placeres i én vogn.

DSB kører med færre tog i Danmark efter lukkede grænser

af andersj, Aalborg, 14/3 2020, 18:31 (1497 dage siden) @ Henrik Hansen


Nu da kravet til pladsbillet er indført, vil der i løbet at næste uge, være en god indikation på, om hvilket afgange det evt. kan fjernes - pladsbestillings systemet kan forhåbentlig finde ud af at fordele folk i vognene på de resterende afgange, så alle ikke placeres i én vogn.

Pladsreserveringen sørger for at optimere mest muligt, ved at samle reservationer. Er der eksempelvis reserveret en plads i en siddegruppe, vil systemet forsøge at reservere de resterende pladser først.
Dengang en Orange billet var inkl. pladsbillet, kunne man ofte se en stor klump sidde tæt i familievognen i IC3, mens resten af toget var tomt.
Jeg ved ikke om man kan ændre i tildelingen, men systemet (Plads90) er jo udviklet i 1990 så det er nok meget besværligt at ændre i.

--
Mvh Anders

DSB kører med færre tog i Danmark efter lukkede grænser

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 14/3 2020, 17:58 (1497 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

DSB's egen hjemmeside skriver de, at togene mellem Aarhus/København og Hamburg er aflyst fra mandag, mens togene mellem Fredericia og Flensburg kører som normalt. Hvad angår København-Hamburg-løbene, giver det god mening, at disse bortfalder. Det er imidlertid mindre klart, hvad der skal ske med Aarhus-Hamburg-løbene, der jo er en forlængelse af Aarhus/Fredericia-Flensburg-turene. Rejseplanen er p.t. ikke opdateret.

Deutsche Bahn skriver også på deres trafikinformationsside, at togene mellem Aarhus/København og Hamburg er aflyst fra mandag. På de enkelte tog, fx IC 383 på tirsdag, er der dog påført en note, om at Aarhus-Hamburg-løbene bortfalder helt, mens København-Hamburg-løbene kun kører til/fra Padborg. Helt nemt er det ikke!

Selv har jeg 4. april en DB Sparpreis Europa til Oostende, og dne tur kan jeg godt skyde en hvid pil efter. Billettten kan jeg få refunderet, men vistnok kun til et tilgodebevis, jf. Deutsche Bahns hjemmeside.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

DSB kører med færre tog i Danmark efter lukkede grænser

af Nordexpress, 14/3 2020, 18:13 (1497 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Tjah, ude eller hjemme bedst? Selv har jeg aflyst en Berlin-tur.

Men der er ikke generelt indrejseforbud i Tyskland, muligvis kommer du til at udfylde diverse formularer ved indrejse, det er udførligt beskrevet her:

Auswärtiges Amt Reise und Sicherheit

En bunden Sparpreis-billet gælder normalt til det umiddelbart følgende tog, der faktisk kører.

Overvejelsen består snarere i, at du kan forvente at blive lagt i 14 dages karantæne ved hjemkomst til Danmark! Og det skal man jo ligesom have tid til.

I øvrigt har Østrig indført endnu strammere regler end Danmark, da - udover lukkede grænser og isolation af skisportsområderne i Tirol - restauranter mm. skal lukke kl. 15.

eller anvende din DB Sparpreis flexibelt indtil den 30. juni

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 14/3 2020, 21:51 (1497 dage siden) @ Nordexpress

Kunden, die aufgrund des Coronavirus ihre Reise innerhalb Deutschlands verschieben möchten, können das gebuchte Ticket bis zum 30. Juni 2020 flexibel nutzen. Bei Super Sparpreisen und Sparpreisen wird die Zugbindung aufgehoben.

Jeg har læst den pressemeddelse du henviser til, og flere andre steder på Deutsche Bahns hjemmeside, men alle steder jeg har set, gælder muligheden kun for interne rejser i Tyskland. Dertil kommer, at min Sparpreis-billet til Oostende har kostet mig 80 euro, hvilket er i den høje ende, så på en evt. senere rejsedag ville jeg nok kunne finde en billigere forbindelse og beholde differencen.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

DSB kører med færre tog i Danmark efter lukkede grænser

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 14/3 2020, 18:34 (1497 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kan så håbe at en evt opsparet flex/overtid afvikles
Så den kommer i null, til vi starter igen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak