Transfertunnel på KH (Generelt)

af Banemanden, tirsdag 17. marts, 2020, 02:01 (23 dage siden)

Fuldstændig urelateret til corona og tomme tog, så er transfertunnellen mellem Metroen og gangtunnellen på KH blevet åbnet for offentligheden. Officielt vist først fra kl 6, men man har altså muligheden allerede nu :)

og jeg skal beklage de sidevendte billeder, som alle andre steder hos mig vender korrekt. Jeg er ikke så teknisk komfortabel med at få dem vendt rigtigt herinde :)

[image][image][image][image]

Transfertunnel på KH

af Thorbjørn @, tirsdag 17. marts, 2020, 02:37 (23 dage siden) @ Banemanden
redigeret af Thorbjørn, tirsdag 17. marts, 2020, 03:11

3 stk. opretning

[image]

[image]

[image]

Transfertunnel på KH

af Banemanden, tirsdag 17. marts, 2020, 05:35 (23 dage siden) @ Thorbjørn

Tusind tak! Den vil ikke en skid på telefon :)

Transfertunnel på KH

af Nordexpress, tirsdag 17. marts, 2020, 14:15 (22 dage siden) @ Thorbjørn

Nå tak, så blev den pludseligt bredere - det er nok praktisk!

Og i dag nyt stationsskilt

af Nordexpress, tirsdag 17. marts, 2020, 14:19 (22 dage siden) @ Banemanden

Det går jo pludselig fremad med stormskridt!

I dag monterede Kemp & Lauritzen et kæmpe M-skilt i krydset Bredgade-Frederiksgade ud for Marmorkirken station. Og fik fordel af den begrænsede trafik.

Det har godt nok undret mig, at man havde udeladt et Metro-skilt på det sted med tusindvis turister, det ville ikke være sket på S-banen i 1934 :-)

Transfertunnel på KH

af FrbC, tirsdag 17. marts, 2020, 16:34 (22 dage siden) @ Banemanden

Er der også lavet en opgang til banegårdshallen?
Eller skal man via én af de andre perroner for at komme ned til den tunnel?

For sammenhængens skyld burde metroen vel have en opgang direkte til Hovedbanegårdens forhal. Turister og andre ikke stedkendte vil have svært ved at finde metroen, hvis man enten skal ned på en af perronerne eller ud i Reventlowsgade.

Transfertunnel på KH

af steenth, tirsdag 17. marts, 2020, 16:59 (22 dage siden) @ FrbC

Er der også lavet en opgang til banegårdshallen?

Nej

Eller skal man via én af de andre perroner for at komme ned til den tunnel?

Ja

For sammenhængens skyld burde metroen vel have en opgang direkte til Hovedbanegårdens forhal. Turister og andre ikke stedkendte vil have svært ved at finde metroen, hvis man enten skal ned på en af perronerne eller ud i Reventlowsgade.

Forhallen er for lang væk fra metrostationen. Men for de daglige rejsende er afstanden imellem fjern- og S-tog og metroen ret kort. Og fra forhallen er lettere komme til metroen via udgangen til Reventlowsgade, Og vejen er skiltet.

Transfertunnel på KH

af Rail, tirsdag 17. marts, 2020, 18:13 (22 dage siden) @ FrbC

Er der også lavet en opgang til banegårdshallen?
Eller skal man via én af de andre perroner for at komme ned til den tunnel?

For sammenhængens skyld burde metroen vel have en opgang direkte til Hovedbanegårdens forhal. Turister og andre ikke stedkendte vil have svært ved at finde metroen, hvis man enten skal ned på en af perronerne eller ud i Reventlowsgade.

Nej det er en kæmpe spare løsning og totalt umuligt for ikke stedkendte at skifte mellem bus og metro..

Transfertunnel på KH

af Banemanden, tirsdag 17. marts, 2020, 20:11 (22 dage siden) @ FrbC

Turisterne har ingen problemer med at finde metroen ved hovedbanen. Det er ren antagelse. Og kan man komme fra bussen og til banegårdshallen kan man også nemt finde de 75 meter over til metrostationen. Man kan endda gå via stationskontoret :)

Transfertunnel på KH

af andersj, Nordjylland, tirsdag 17. marts, 2020, 20:17 (22 dage siden) @ Banemanden

Turisterne har ingen problemer med at finde metroen ved hovedbanen. Det er ren antagelse. Og kan man komme fra bussen og til banegårdshallen kan man også nemt finde de 75 meter over til metrostationen. Man kan endda gå via stationskontoret :)

Men det ville være smart hvis man kunne forlænge perrontunnelen ud til busterminalen - ikke kun af hensyn til skifte mellem metro og bus.

Men derudover så er der for de fleste buslinjer også andre attraktive skiftepunkter til Cityringen. 5C, 2A og 250S holder ved Rådhuspladsen og 7A ved Frederiksberg Allé.

--
Mvh Anders

Transfertunnel på KH

af Rail, tirsdag 17. marts, 2020, 21:47 (22 dage siden) @ andersj

Turisterne har ingen problemer med at finde metroen ved hovedbanen. Det er ren antagelse. Og kan man komme fra bussen og til banegårdshallen kan man også nemt finde de 75 meter over til metrostationen. Man kan endda gå via stationskontoret :)


Men det ville være smart hvis man kunne forlænge perrontunnelen ud til busterminalen - ikke kun af hensyn til skifte mellem metro og bus.

Ja og fået den gjort bredere... Men det er desværre et klassisk eksempel på kassetækning..

Avatar

Transfertunnel på KH

af Schienenwolf, Læsø, onsdag 18. marts, 2020, 02:16 (22 dage siden) @ Rail

Turisterne har ingen problemer med at finde metroen ved hovedbanen. Det er ren antagelse. Og kan man komme fra bussen og til banegårdshallen kan man også nemt finde de 75 meter over til metrostationen. Man kan endda gå via stationskontoret :)


Men det ville være smart hvis man kunne forlænge perrontunnelen ud til busterminalen - ikke kun af hensyn til skifte mellem metro og bus.


Ja og fået den gjort bredere... Men det er desværre et klassisk eksempel på kassetækning..

Og du er et klassisk eksempel på monumental uvidenhed. Perrontunnelen er fredet ligesom resten af banegården, så at det skulle skyldes "kassetænkning" er det rene vås.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Transfertunnel på KH

af Rail, onsdag 18. marts, 2020, 09:57 (21 dage siden) @ Schienenwolf

Turisterne har ingen problemer med at finde metroen ved hovedbanen. Det er ren antagelse. Og kan man komme fra bussen og til banegårdshallen kan man også nemt finde de 75 meter over til metrostationen. Man kan endda gå via stationskontoret :)


Men det ville være smart hvis man kunne forlænge perrontunnelen ud til busterminalen - ikke kun af hensyn til skifte mellem metro og bus.


Ja og fået den gjort bredere... Men det er desværre et klassisk eksempel på kassetækning..


Og du er et klassisk eksempel på monumental uvidenhed. Perrontunnelen er fredet ligesom resten af banegården, så at det skulle skyldes "kassetænkning" er det rene vås.

Hvor er du sød - normalt er du ikke så naiv.

Transfertunnel på KH

af 1993matias ⌂ @, KH, tirsdag 17. marts, 2020, 22:53 (22 dage siden) @ Banemanden

Personligt synes jeg det er en umådelig uelegant overgang fra metrotunnel til perrontunnel. Der er tydeligvis sparet på det hele hos metroselskabet, der er i hvert fald ingen sammenhæng overhovedet mellem de to tunneller...

Meeeeen, det bliver dejligt at have let skifte til metroen på Hovedbanen, så mon ikke man overlever?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med ME, IC3 og S-tog

Transfertunnel på KH

af ArveprinsKnud, onsdag 18. marts, 2020, 15:04 (21 dage siden) @ 1993matias

Vel ikke mere uelegant end så mange andre steder på Metroen både M1, 2 og 3. Metroen har et overordnet designkoncept som alt andet skal følge. Det er blevet lidt bedre på Cityringens perroner, hvor alt ikke partout skal være gråt. Men i transfertunnellerne lider man desværre stadig af den "grå syge" . Glæder mig til Nordhavn dog, her har man både givet transfertunnellen et væld af farver og rullende fortove.

Transfertunnel på KH

af anderspihl, onsdag 18. marts, 2020, 09:26 (21 dage siden) @ Banemanden

Er der nogen herinde, som kender de helt konkrete årsager til den forsinkede åbning af transfertunnelen?

Mvh.

Anders

Transfertunnel på KH

af Banemanden, onsdag 18. marts, 2020, 11:12 (21 dage siden) @ anderspihl

Den officielle årsag er vist komplikationer i forbindelse med nedrivning af det gamle hittegodskontor på KH der på der hvor tunnellen er nu.

Transfertunnel på KH

af mikedk2100, København Ø, onsdag 18. marts, 2020, 11:43 (21 dage siden) @ anderspihl

Er der nogen herinde, som kender de helt konkrete årsager til den forsinkede åbning af transfertunnelen?

Mvh.

Anders

Og hvad med den tunnel på Østerport? Så vidt jeg husker, så skulle den også have været klar her i foråret, men nu står der "slutningen af 2020" på Metroens hjemmeside. Hvad er årsagen her?

Transfertunnel på KH

af Banemanden, onsdag 18. marts, 2020, 17:24 (21 dage siden) @ mikedk2100

Forsinkelsen på Østerport skyldes en del af arbejdet med at renovere stationen og ejerforholdene omkring tunnellerne under Østerport. Kommunen ejer en del, BDK en anden og metroen får så lidt også.

Hvis du er dernede i tunnellen vil du også tydeligt kunne se, at du går fra en flot nyrenoveret tunnel til noget gammelt lort på ganske få meter dernede.

Transfertunnel på KH

af mikedk2100, København Ø, onsdag 18. marts, 2020, 17:51 (21 dage siden) @ Banemanden

Hvis du er dernede i tunnellen vil du også tydeligt kunne se, at du går fra en flot nyrenoveret tunnel til noget gammelt lort på ganske få meter dernede.

Du mener tunnellerne under Oslo Plads - blandt andet den der forbinder S-tog spor 5-6 og spor 13? For ja, den virker kun halvt renoveret.

Tunnellen til Metroen har jeg af gode grunde ikke set :-D

Transfertunnel på KH

af Banemanden, torsdag 19. marts, 2020, 03:41 (21 dage siden) @ mikedk2100

Lige præcis! :) Jeg havde glemt stedbetegnelsen, men det er nemlig helt korrekt.

Tunnellen ligner den på KH, men det giver selvfølgelig sit eget præg når sammenhængen er en anden slags tunnel end den med de hvide klinker :)

Transfertunnel på KH

af Claus Nielsen @, torsdag 19. marts, 2020, 10:52 (20 dage siden) @ mikedk2100

Den del af tunnellen på Østerport Station der er renoveret er ejet af DSB. Den del der er ejet af Banedanmark er ikke renoveret.

Nedgangen til Metroen er endnu ikke færdiggjort fuldstændigt. Der har været nogle udfordringer med bl.a. spunsning og jordbevægelser tæt på den fredede stationsbygning. Derfor er der etableret en midlertidig nedgang.

Mvh
Claus N

Danske privatbaner

Danske privatbaner

Læs historien om:
Køge - Ringsted Banen
3 rengøring tilbud
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen