Hvornår bliver togdriften reduceret? (Generelt)

af Jørgen Pagh Jensen @, torsdag 19. marts, 2020, 13:04 (10 dage siden)

Ved Corona-krisens begyndelse blev trafikselskaberne bedt om at indsætte ekstra kapacitet, så passagererne ikke kom til at stå eller sidde for tæt.

Det var dengang - nu er situationen en anden. Passagerne er blevet meget få - og spørgsmålet er så - hvornår kan trafikselskaberne få lov til at reducere driften? Som lovgivning ændres time for time i disse dage, burde en dispensation fra kontraktkrav om kørselsomfang være en ren formsag.

Den offentlige trafik skal selvfølgelig opretholdes, men i disse tider vil absolut ingen undre sig over, at der blev længere mellem tog og busser. F.eks. ved at køre med søndagsplan hver dag.

Formål:
1: Mulighed for at hjemsende eller i det mindste nedsætte arbejdstiden for de medarbejdere, som passer egne børn - selvfølgelig med løn.
2: Mindre brug af diesel og andre drivmidler - mindre forurening.
3: Mindre slid på materiellet.
[image]
Både dette tog og andre tog, som jeg så Frederiksværk i dag, kørte med næsten ingen passagerer. Og der kører stadig tre tog i timen i begge retninger. Hvor længe mon det fortsætter?

Hvornår bliver togdriften reduceret?

af Lyntoget, torsdag 19. marts, 2020, 13:17 (10 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Midttrafik har reduceret kørslen med Letbanen til søndagsplanen alle dage fra i mandags
de havde heller ikke indsat ekstra kapacitet

Hvornår bliver togdriften reduceret?

af ChrBrun, Helsingør, torsdag 19. marts, 2020, 13:40 (10 dage siden) @ Lyntoget

Nordjyllands trafikselskab annoncerer at trafikken bliver reduceret både for bus og tog fra 20.03. og ind til videre:
https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/

Der står dog endnu ikke noget om det på Norjyske Jernbaners hjemmeside.

Så vidt jeg ved arbejder DSB og Banedanmark også på en reduktion af trafikken, men det er jo et større puslespil, der skal gå op, så det kan nok ikke gøres fra den ene dag til den anden. Dog er trafikken på Kystbanen reduceret til 20 min. drift med stop ved alle stationer, men det var vist også en følge af grænselukningen i lørdags.

--
Christian

Hvornår bliver togdriften reduceret?

af andersj, Nordjylland, torsdag 19. marts, 2020, 13:53 (10 dage siden) @ Lyntoget

Midttrafik / Midtjyske Jernbaner reducerede driften på Lemvigbanen i tirsdags: https://www.midttrafik.dk/media/18597/lemvigbanen_reduceret-k%C3%B8replan-covid-19.pdf

--
Mvh Anders

Hvornår bliver togdriften reduceret?

af XAL Olesen @, torsdag 19. marts, 2020, 13:58 (10 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Allerede mandag morgen 16/3 2020 blev al kørsel til/fra Hamborg Hbf til/fra Aarhus/København H lukket ned. Aarhus-togene kører dog til Padborg. De sidste afgange mandag morgen var 08:53 til København og 10:53 til Aarhus.

Så danskere/tyskere der vil hjem skal i stedet for at sidde i et tog med krav om pladsreservationer nu køre i RE mellem Flensborg og Hamborg Hbf. Et lokaltog der stopper på 10 stationer undervejs.

Mvh
XAL Olesen

Hvornår bliver togdriften reduceret?

af andersj, Nordjylland, torsdag 19. marts, 2020, 14:18 (10 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Nordjyske Jernbaner kører fra i morgen efter søndagskøreplan. Dog køres Aalborg-Skørping fortsat efter hverdagskøreplan og på Hirtshalsbanen køres der to morgenafgange ekstra på hverdage i forhold til søndagskøreplanen.

Køreplanen kan ses her: https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/custom/mediafiles/Timetables/130/75-76-Corona-...

--
Mvh Anders

Hvornår bliver togdriften reduceret?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, torsdag 19. marts, 2020, 15:40 (10 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Store dele af DSB personale skyndte sig at sygemelde sig. så de ikke blev tvingen ud i at afvikle evt. over tid.
Det var jo smart nok

Hvornår bliver togdriften reduceret?

af Bobdyret, torsdag 19. marts, 2020, 16:19 (10 dage siden) @ hummel_62

Store dele af DSB personale skyndte sig at sygemelde sig. så de ikke blev tvingen ud i at afvikle evt. over tid.
Det var jo smart nok

Sikken da noget vrøvl at skrive. Kan du ikke lige komme med bare en lille smule dokumentation, for den påstand... eller er det bare sådan noget tankemylder, fordi du har alt for god tid, ved tasterne i øjeblikket ?

Hvornår bliver togdriften reduceret?

af thomastog, torsdag 19. marts, 2020, 16:51 (10 dage siden) @ hummel_62

Store dele af DSB personale skyndte sig at sygemelde sig. så de ikke blev tvingen ud i at afvikle evt. over tid.
Det var jo smart nok

Det var en meget alvorlig beskyldning. Er det noget du ved, eller bare noget du gætter på ?

Hvornår bliver togdriften reduceret?

af Jørgen Schwartz @, Tranbjerg J, torsdag 19. marts, 2020, 17:45 (10 dage siden) @ hummel_62

Store dele af DSB personale skyndte sig at sygemelde sig. så de ikke blev tvingen ud i at afvikle evt. over tid.
Det var jo smart nok

Ja, hellere fabrikere en løgn end at tråden går i stå.....!

Hvornår bliver togdriften reduceret?

af Bobdyret, mandag 23. marts, 2020, 02:16 (6 dage siden) @ hummel_62

Store dele af DSB personale skyndte sig at sygemelde sig. så de ikke blev tvingen ud i at afvikle evt. over tid.
Det var jo smart nok

Kommer der noget dokumentation ??
Eller var det bare et surt opstød, og fri fantasi ..

/Bo

Hvornår bliver togdriften reduceret?

af Peter Christensen, mandag 23. marts, 2020, 05:57 (6 dage siden) @ Bobdyret

Måske nedenstående fra rejseplanen kan give anledning til konspiratoriske tanker.....
[image]

Hvornår bliver togdriften reduceret?

af Bobdyret, mandag 23. marts, 2020, 14:32 (6 dage siden) @ Peter Christensen

Måske nedenstående fra rejseplanen kan give anledning til konspiratoriske tanker.....

Muligvis.. men at sidde hjemme og digte historier, klæder ikke debatten. Jeg tror han ville befinde sig bedre på nationen, hvor han ville være iblandt ligesindede ..
Jeg venter stadig på dokumentation ....
Bo

Hvornår bliver togdriften reduceret? TRM skriver

af steenth, torsdag 19. marts, 2020, 21:12 (10 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Ved Corona-krisens begyndelse blev trafikselskaberne bedt om at indsætte ekstra kapacitet, så passagererne ikke kom til at stå eller sidde for tæt.

Transportministeriet har udsendt denne pressemeddelelse i aften:
https://www.trm.dk/nyheder/2020/trafikvirksomheder-tilpasser-koere-og-sejlplaner/

"Arriva, DSB, Metroselskabet og Bornholmslinjen (Molslinjen) vil inden for kort tid justere deres køre- og sejlplaner. Tiltaget, der betyder, at antallet af afgange reduceres, skal sikre en mere stabil drift og vil både gælde i fjern- og regionaltogtrafikken, i metroen, på S-togsnettet og på færgeafgangene til og fra Bornholm. Baggrunden for de færre afgange er, at der er markant færre rejsende i den kollektive trafik samt et stigende antal sygemeldinger fra lokoførere, togførere m.fl., der har ført til akutte aflysninger. "

Så trafikselskaberne har fået lov....

Mvh
Steen

Avatar

Hvornår bliver togdriften reduceret? TRM skriver

af metrohenrik ⌂, Ringsted, fredag 20. marts, 2020, 07:24 (9 dage siden) @ steenth

Metroen indstiller driften mellem 00.00 og 05.00, ligesom i gamle dage.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Hvornår bliver togdriften reduceret? TRM skriver

af Poul Andersen, fredag 20. marts, 2020, 11:55 (9 dage siden) @ metrohenrik

S-togdriften reduceret fra mandag

af steenth, fredag 20. marts, 2020, 14:02 (9 dage siden) @ steenth

Ved Corona-krisens begyndelse blev trafikselskaberne bedt om at indsætte ekstra kapacitet, så passagererne ikke kom til at stå eller sidde for tæt.


Transportministeriet har udsendt denne pressemeddelelse i aften:
https://www.trm.dk/nyheder/2020/trafikvirksomheder-tilpasser-koere-og-sejlplaner/

"Arriva, DSB, Metroselskabet og Bornholmslinjen (Molslinjen) vil inden for kort tid justere deres køre- og sejlplaner. Tiltaget, der betyder, at antallet af afgange reduceres, skal sikre en mere stabil drift og vil både gælde i fjern- og regionaltogtrafikken, i metroen, på S-togsnettet og på færgeafgangene til og fra Bornholm. Baggrunden for de færre afgange er, at der er markant færre rejsende i den kollektive trafik samt et stigende antal sygemeldinger fra lokoførere, togførere m.fl., der har ført til akutte aflysninger. "

Så trafikselskaberne har fået lov....

S-tog får 20 minuttersdrift i ABC køreplan fra på mandag siger flere pålidelige kilder.

Mvh
Steen

S-togdriften reduceret fra mandag

af Karsten Jensen, fredag 20. marts, 2020, 14:35 (9 dage siden) @ steenth

Det er nu bekræftet

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...

Billetsalgene i Aarhus, Odense og København får også kraftigt reduceret åbningstiderne.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen

af Rask Ingemann Lambertsen, onsdag 25. marts, 2020, 17:55 (4 dage siden) @ Karsten Jensen

Det er nu bekræftet

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...

Hvorfor skal det dog gøres så besværligt at finde ud af, hvornår togene kører? DSB selv gider ikke engang at anføre minuttallene. Jeg har forsøgt at skrabe dem sammen fra forskellige kilder og er nået frem til nedenstående.

Mod Sverige (ØP, L, IC):
Kh 07 12 05
Øre 14 19 10
Tåt 17 21 11
Cph 22 25 15
%Hie 39
%Tri 43
%M 46

Mao., så er der en gang i timen tre afgange lige efter hinanden. Togene er bedre fordelt fra Sverige (ØP, L og IC):

%M 33
%Tri 37
%Hie 41
Cph 10* 32 40
Tåt 13* 35 43
Øre 16* 36 46
Kh 23* 45 53

* Minuttallet kan variere. Toget kører ca. 14 minutter senere end normalt.

Men det var altså mere, end DSB gad at oplyse evt. passagerer om. Godt, man ikke kører i tog!

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Rask Ingemann Lambertsen, onsdag 25. marts, 2020, 21:52 (3 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

BT beretter, hvordan nogle tog over Øresund er overfyldte, så passagererne står som sild i en tønde, fordi der kun kører ét tog i timen mod de sædvanlige seks tog i timen i myldretiden. DSB mener, at der er pladser nok, men døm selv på billedet i artiklen.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, onsdag 25. marts, 2020, 23:15 (3 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

BT beretter, hvordan nogle tog over Øresund er overfyldte, så passagererne står som sild i en tønde, fordi der kun kører ét tog i timen mod de sædvanlige seks tog i timen i myldretiden. DSB mener, at der er pladser nok, men døm selv på billedet i artiklen.

Blev transportselskaberne ikke netop af transportministeriet pålagt, at sørge for at tog og busser ikke er overfyldte og der er god plads imellem passagerne.

Som billedet viser, så har DSB vist misforstået opgaven totalt. Det hjælper jo ikke at hr. Bispeskov henviser til et Excel-ark, hvor der står at belægningen i toget ikke er et problem, når der kan vises sådanne billeder.

Regeringen har pålagt alle at holde 2 m afstand, ikke at optræde i grupper på mere end 10 samt forbudt brug af genbrugspladser og træningsanlæg, men så snart man benytter et DSB-tog, så falder alle disse reglerne til jorden - det er jo simpelthen ikke i orden og DSB må stramme op ASAP.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af andersj, Nordjylland, onsdag 25. marts, 2020, 23:44 (3 dage siden) @ Henrik Hansen

BT beretter, hvordan nogle tog over Øresund er overfyldte, så passagererne står som sild i en tønde, fordi der kun kører ét tog i timen mod de sædvanlige seks tog i timen i myldretiden. DSB mener, at der er pladser nok, men døm selv på billedet i artiklen.


Blev transportselskaberne ikke netop af transportministeriet pålagt, at sørge for at tog og busser ikke er overfyldte og der er god plads imellem passagerne.

Som billedet viser, så har DSB vist misforstået opgaven totalt. Det hjælper jo ikke at hr. Bispeskov henviser til et Excel-ark, hvor der står at belægningen i toget ikke er et problem, når der kan vises sådanne billeder.

Regeringen har pålagt alle at holde 2 m afstand, ikke at optræde i grupper på mere end 10 samt forbudt brug af genbrugspladser og træningsanlæg, men så snart man benytter et DSB-tog, så falder alle disse reglerne til jorden - det er jo simpelthen ikke i orden og DSB må stramme op ASAP.

Problematikken er forklaret her: https://www.tv2lorry.dk/lorryland/pendlere-staar-taet-i-overfyldte-tog-selskab-oensker-...

Kort sagt: Politiet vil kun have et tog i timen, Skånetrafiken vil have to. Skånetrafiken kan ikke vende tog på 3 togsæt på Malmö C, så derfor køre alle tog med max. 2 togsæt. Hvorfor man ikke kan vende et tog med 3 togsæt en gang i timen på Malmö C gives der ikke en tydelig forklaring på.

Hr. Bispeskov giver altid blot en sludder for en sladder og svarer aldrig rigtig på de spørgsmål der bliver stillet, og kommer sjældent ind på årsagerne.

--
Mvh Anders

Avatar

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 26. marts, 2020, 00:26 (3 dage siden) @ andersj

Hr. Bispeskov giver altid blot en sludder for en sladder og svarer aldrig rigtig på de spørgsmål der bliver stillet, og kommer sjældent ind på årsagerne


Fuldstændig korrekt.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Rask Ingemann Lambertsen, torsdag 26. marts, 2020, 10:27 (3 dage siden) @ andersj

Problematikken er forklaret her: https://www.tv2lorry.dk/lorryland/pendlere-staar-taet-i-overfyldte-tog-selskab-oensker-...

Kort sagt: Politiet vil kun have et tog i timen, Skånetrafiken vil have to. Skånetrafiken kan ikke vende tog på 3 togsæt på Malmö C, så derfor køre alle tog med max. 2 togsæt. Hvorfor man ikke kan vende et tog med 3 togsæt en gang i timen på Malmö C gives der ikke en tydelig forklaring på.

Skånetrafikens togchef Marie Nyman er ude på dybt vand. Citat fra artiklen:

Der kunne komme mere plads i togene til og fra Sverige, hvis Skånetrafiken valgte at forlænge toget med et ekstra vognsæt fra de nuværende to til trevognsæt.

Men det kan ifølge Marie Nyman ikke lade sig gøre, fordi toget over Øresund er blevet isoleret til kun at køre mellem København Hovedbanegård til stationen Malmø C.

Det er faktuelt forkert, at det ene tog i timen over Øresund vender på Malmö C. Togene videreføres til Kalmar C (%Kac) og fra Karlskrona C (%Ck). Det kan man forvisse sig om ved at kigge på listen over tog, der har passeret Peberholm (Phm) og klikke på de enkelte tog for at se detaljer. Øresundstogene har tognumre fra 1000 til 1199 samt 21230 og 21635. Tog med lige numre kører mod Sverige mens tog med ulige numre kører mod Danmark.

Hr. Bispeskov giver altid blot en sludder for en sladder og svarer aldrig rigtig på de spørgsmål der bliver stillet, og kommer sjældent ind på årsagerne.

Fra artiklen:

I et forsøg på at lette passagerpresset i togene over Øresund har DSB fra mandag i denne uge indsat togbusser i myldretiden - med tre morgenafgange og tre eftermiddagsafgange fra Kastrup.

Men busserne er ikke afpasset med, hvornår fly med mange passagerer lander i lufthavnen, lyder det fra DSB.

- Vi kan ikke tage højde for, hvornår der kommer fly ind i Københavns Lufthavn, og hvordan flypassagerne her vælger at tage videre hjem, siger informationschef Tony Bispeskov.

Hvis DSB ikke kan finde ud at, at indsætte persontog på steder og tidspunkter, hvor der er passagerer at køre med, så bør DSB finde sig noget andet at beskæftige sig med.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Svend @, torsdag 26. marts, 2020, 10:37 (3 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Hvad er det for et passagerpres der tales om. Danmark er vel nærmest lukket ned, hvor lufthavnen stort set er uden trafik. Fields og de andre store indkøbscentre holder vel lukket og den danske befolkning arbejder i høj grad hjemmefra.
Det er formentlig ikke danskere der skal til Sverige, men svenskere der rejser mod Danmark. Føler disse mennesker et særligt pres for at komme på arbejde i Danmark, helt uden at følge de regler og anbefalinger der i øvrigt gælder for danskere i Danmark .... eller hvordan hænger det sammen?

--
Svend

[image]

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Jakob S Engbaek, torsdag 26. marts, 2020, 10:47 (3 dage siden) @ Svend

Hvad er det for et passagerpres der tales om. Danmark er vel nærmest lukket ned, hvor lufthavnen stort set er uden trafik. Fields og de andre store indkøbscentre holder vel lukket og den danske befolkning arbejder i høj grad hjemmefra.
Det er formentlig ikke danskere der skal til Sverige, men svenskere der rejser mod Danmark. Føler disse mennesker et særligt pres for at komme på arbejde i Danmark, helt uden at følge de regler og anbefalinger der i øvrigt gælder for danskere i Danmark .... eller hvordan hænger det sammen?

Det er sygeplejsker, laboranter, læger samt medarbejdere i medicinalvirksomheder. De bor i Malmø men arbejder i København og omegn.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Svend @, torsdag 26. marts, 2020, 11:29 (3 dage siden) @ Jakob S Engbaek

Hvad er det for et passagerpres der tales om. Danmark er vel nærmest lukket ned, hvor lufthavnen stort set er uden trafik. Fields og de andre store indkøbscentre holder vel lukket og den danske befolkning arbejder i høj grad hjemmefra.
Det er formentlig ikke danskere der skal til Sverige, men svenskere der rejser mod Danmark. Føler disse mennesker et særligt pres for at komme på arbejde i Danmark, helt uden at følge de regler og anbefalinger der i øvrigt gælder for danskere i Danmark .... eller hvordan hænger det sammen?


Det er sygeplejsker, laboranter, læger samt medarbejdere i medicinalvirksomheder. De bor i Malmø men arbejder i København og omegn.

.
Tak for forklaringen.
Det er måske disse mennesker der møder på omkring samme tidspunkt om morgenen og skal hjem igen om eftermiddagen. En del kører dog nok i bil.

Og så må vi håbe på, at personer der bor i Sverige men arbejder i Danmark overholder de danske retningslinjer for, hvordan man omgås hinanden. Svenskerne har et noget mere afslappet forhold til, hvordan Coronavirus/Covid-19 problematikken tackles.

--
Svend

[image]

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Svend @, fredag 27. marts, 2020, 11:06 (1 dag, 23 timer, 8 min. siden) @ Svend

Hvad er det for et passagerpres der tales om. Danmark er vel nærmest lukket ned, hvor lufthavnen stort set er uden trafik. Fields og de andre store indkøbscentre holder vel lukket og den danske befolkning arbejder i høj grad hjemmefra.
Det er formentlig ikke danskere der skal til Sverige, men svenskere der rejser mod Danmark. Føler disse mennesker et særligt pres for at komme på arbejde i Danmark, helt uden at følge de regler og anbefalinger der i øvrigt gælder for danskere i Danmark .... eller hvordan hænger det sammen?


Det er sygeplejsker, laboranter, læger samt medarbejdere i medicinalvirksomheder. De bor i Malmø men arbejder i København og omegn.

.
Tak for forklaringen.
Det er måske disse mennesker der møder på omkring samme tidspunkt om morgenen og skal hjem igen om eftermiddagen. En del kører dog nok i bil.

Og så må vi håbe på, at personer der bor i Sverige men arbejder i Danmark overholder de danske retningslinjer for, hvordan man omgås hinanden. Svenskerne har et noget mere afslappet forhold til, hvordan Coronavirus/Covid-19 problematikken tackles.

.
Nå, men det kan være at der sker en ændring i rejsemønstrene over Øresund:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/sf-og-df-vil-saette-udenlandsk-arbejdskraft-i-karantaene

--
Svend

[image]

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Togmand123, torsdag 26. marts, 2020, 10:48 (3 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

> Hvis DSB ikke kan finde ud at, at indsætte persontog på steder og tidspunkter, hvor der er passagerer at køre med, så bør DSB finde sig noget andet at beskæftige sig med.

Hvordan forventer du at DSB kan vide hvordan Lufthavnen fungerer i øjeblikket. Her kan trafikken måske være meget uregelmæssig og med ekstra fly der henter danskere hjem, politi der står med megafoner ved baggageudleveringen for at råbe folk an der står for tæt. Hvis DSB ikke indsatte busser ville du jo sikkert også kritisere dette. Der er mange ting i DK som ikke fungerer optimalt i øjeblikket, og at forsøge at gøre noget selv om det ikke altid er det optimale er vel bedre end ingen ting.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Rask Ingemann Lambertsen, torsdag 26. marts, 2020, 11:35 (3 dage siden) @ Togmand123

> Hvis DSB ikke kan finde ud at, at indsætte persontog på steder og tidspunkter, hvor der er passagerer at køre med, så bør DSB finde sig noget andet at beskæftige sig med.

Hvordan forventer du at DSB kan vide hvordan Lufthavnen fungerer i øjeblikket.

Lufthavnen har en ankomsttavle. Det er på ingen måde en hemmelighed, hvornår der forventes at lande et fly.

Med den kraftigt reducerede traik er der ingen grund til at begynde med bortforklaringer om manglende mandskab, materiel eller kanaler.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Svend @, torsdag 26. marts, 2020, 12:04 (3 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

> Hvis DSB ikke kan finde ud at, at indsætte persontog på steder og tidspunkter, hvor der er passagerer at køre med, så bør DSB finde sig noget andet at beskæftige sig med.

Hvordan forventer du at DSB kan vide hvordan Lufthavnen fungerer i øjeblikket.


Lufthavnen har en ankomsttavle. Det er på ingen måde en hemmelighed, hvornår der forventes at lande et fly.

Med den kraftigt reducerede traik er der ingen grund til at begynde med bortforklaringer om manglende mandskab, materiel eller kanaler.

.
Det er i hvert fald ikke antallet af flyankomster og -afgange der er medvirkende til at togene kører overfyldte. For øvrigt er det vel sådan, at de fleste mennesker der skal til og fra lufthavnen (fra København) tager metroen.

--
Svend

[image]

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Rask Ingemann Lambertsen, torsdag 26. marts, 2020, 12:39 (3 dage siden) @ Svend

> Hvis DSB ikke kan finde ud at, at indsætte persontog på steder og tidspunkter, hvor der er passagerer at køre med, så bør DSB finde sig noget andet at beskæftige sig med.

Hvordan forventer du at DSB kan vide hvordan Lufthavnen fungerer i øjeblikket.


Lufthavnen har en ankomsttavle. Det er på ingen måde en hemmelighed, hvornår der forventes at lande et fly.

Med den kraftigt reducerede traik er der ingen grund til at begynde med bortforklaringer om manglende mandskab, materiel eller kanaler.

.
Det er i hvert fald ikke antallet af flyankomster og -afgange der er medvirkende til at togene kører overfyldte. For øvrigt er det vel sådan, at de fleste mennesker der skal til og fra lufthavnen (fra København) tager metroen.

Hvis du gad at læse de to artikler, der er henvist til i tråden, så ville du se, at det drejer sig om flypassagerer, der skal til Sverige.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Svend @, torsdag 26. marts, 2020, 16:25 (3 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

> Hvis DSB ikke kan finde ud at, at indsætte persontog på steder og tidspunkter, hvor der er passagerer at køre med, så bør DSB finde sig noget andet at beskæftige sig med.

Hvordan forventer du at DSB kan vide hvordan Lufthavnen fungerer i øjeblikket.


Lufthavnen har en ankomsttavle. Det er på ingen måde en hemmelighed, hvornår der forventes at lande et fly.

Med den kraftigt reducerede traik er der ingen grund til at begynde med bortforklaringer om manglende mandskab, materiel eller kanaler.

.
Det er i hvert fald ikke antallet af flyankomster og -afgange der er medvirkende til at togene kører overfyldte. For øvrigt er det vel sådan, at de fleste mennesker der skal til og fra lufthavnen (fra København) tager metroen.


Hvis du gad at læse de to artikler, der er henvist til i tråden, så ville du se, at det drejer sig om flypassagerer, der skal til Sverige.

.
OK, så bliver vi i tonen:
Hvis du havde gidet at undersøge, hvor mange fly der ankommer til CPH fra andre steder end Danmark og de skandinaviske lande, ville du have bemærket, at det drejer sig om "en håndfuld" over hele døgnet. Og så er det nok ikke engang alle passagerer fra disse fly der skal videre med tog mod Malmö.

--
Svend

[image]

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af krabsen, torsdag 26. marts, 2020, 16:45 (3 dage siden) @ Svend


Hvis du gad at læse de to artikler, der er henvist til i tråden, så ville du se, at det drejer sig om flypassagerer, der skal til Sverige.

.
OK, så bliver vi i tonen:
Hvis du havde gidet at undersøge, hvor mange fly der ankommer til CPH fra andre steder end Danmark og de skandinaviske lande, ville du have bemærket, at det drejer sig om "en håndfuld" over hele døgnet. Og så er det nok ikke engang alle passagerer fra disse fly der skal videre med tog mod Malmö.

Det er vel irrelevant om de kommer fra Danmark, Skandinavien eller Nebraska? - i alle tilfælde skal passagerer videre, og ja, sikkert en del mod Sydsverige.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af mikedk2100, København Ø, torsdag 26. marts, 2020, 12:50 (3 dage siden) @ Svend

Det er i hvert fald ikke antallet af flyankomster og -afgange der er medvirkende til at togene kører overfyldte. For øvrigt er det vel sådan, at de fleste mennesker der skal til og fra lufthavnen (fra København) tager metroen.

Jo men nu er problemet jo, at toget fra Københavns Lufthavn mod Malmø bliver fyldt op. Det er jo ikke af de danskere, der ville tage metroen eller deres egen bil. Det er svenske statsborgere, der bor i Sydsverige, hvor Kastrup er den nærmeste store lufthavn.

Bare i dag mellem 1540 og 1655 lander der 7 store fly i Kastrup (planlagt) - hvor mange svenskere der er med, vides ikke, men de skal alle med de korte tog, der kører 1622 eller 1722, medmindre de er i bil.

Og skal der være god plads, så bør mange af dem vente til toget 1822 eller måske endda 1922. Det problem burde DSB også kunne indse, og myndighederne i Danmark burde også kunne indse, at svenskerne endnu ikke har så stort et lockdown som Danmark, så svenskerne vil sgu da bare hurtigt hjem, selvom de skal stå tæt.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af P.Jensen, fredag 27. marts, 2020, 11:19 (1 dag, 22 timer, 55 min. siden) @ mikedk2100

Samme tid sidste år landede og startede omkring 800 fly hver dag i Kastrup. I dag fredag er dette tal under 80 fly, som endda måske har flere tomme sæder end sidste år.

De nævnte "store" 7 fly på 1t 15 min i går - sidste år ville 7 "store" fly lande indenfor 10-12 minutter.

Hvor mange passagerer på disse fly der tager fra og til Skåne ved jeg ikke, men mon det ikke også er faldet til 10-15% af sidste år.

Problem med overfyldte tog til Sverige er ikke på grund af flypassagerer, men fordi store dele af samfundet stadigvæk fungerer.
Jeg så at antal lastbiler over Storebælt er uændret fra før Corona.

P.Jensen

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af mikedk2100, København Ø, fredag 27. marts, 2020, 11:43 (1 dag, 22 timer, 31 min. siden) @ P.Jensen

Problem med overfyldte tog til Sverige er ikke på grund af flypassagerer, men fordi store dele af samfundet stadigvæk fungerer.
Jeg så at antal lastbiler over Storebælt er uændret fra før Corona.

P.Jensen

Jamen jeg må da overgive mig. Pendlerne over Øresund ved åbenbart ingenting om, hvad der foregår i deres tog.

"En af de pendlere er Niels Ove Bjerre, der fem gange i ugen pendler mellem Sverige og Danmark, og som flere gange har oplevet, hvordan toget er blevet fyldt, så snart det kom forbi lufthavnen." En anden udtaler "Jeg pendler hver dag mellem Malmø og København, og jeg oplever, at det er helt galt med folk med kufferter."

Det er fra BTs artikel https://www.bt.dk/samfund/pendlere-staar-i-overfyldte-tog-det-er-ubehageligt

Men det er så åbenbart fordi samfundet stadig fungerer, og det er pendlere, der har kufferten med på job, og som stiger på ved Kastrup Lufthavn, der fylder toget op.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af P.Jensen, fredag 27. marts, 2020, 13:36 (1 dag, 20 timer, 38 min. siden) @ mikedk2100

Jeg stopper her.

Jeg kan ikke argumentere mod sandhedsvidner i form af en navngivent og en anonymt: Alle der stiger på i lufthavnen har kufferter med. Og derfor ikke nogen der skifter fra Metro - og der er heller ikke nogen der arbejder i lufthavnen der stiger på.

Problemet er antal afgange og toglængde.....

P.Jensen

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af steenth, torsdag 26. marts, 2020, 13:17 (3 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Hvis DSB ikke kan finde ud at, at indsætte persontog på steder og tidspunkter, hvor der er passagerer at køre med, så bør DSB finde sig noget andet at beskæftige sig med.

Det er desværre politiet som har fastsat antal tog i timen og ikke transportselskaberne. Politiet har kun afsat få betjente til opgaven, så det rækker ikke til flere afgange. Og trafikken fra lufthavnen er meget uregelmæssigt, så det er svært at planlægge lige nu.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Rask Ingemann Lambertsen, torsdag 26. marts, 2020, 13:47 (3 dage siden) @ steenth

Hvis DSB ikke kan finde ud at, at indsætte persontog på steder og tidspunkter, hvor der er passagerer at køre med, så bør DSB finde sig noget andet at beskæftige sig med.

Det er desværre politiet som har fastsat antal tog i timen og ikke transportselskaberne. Politiet har kun afsat få betjente til opgaven, så det rækker ikke til flere afgange.

Igen: Problemet opstår i tog fra Danmark til Sverige. Det har ikke noget med det danske politi at gøre.

Og trafikken fra lufthavnen er meget uregelmæssigt, så det er svært at planlægge lige nu.

Igen: Lufthavnen har en ankomsttavle. De ved godt, hvornår der lander et fly, og de ved det flere timer i forvejen.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af krabsen, torsdag 26. marts, 2020, 14:20 (3 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Hvis DSB ikke kan finde ud at, at indsætte persontog på steder og tidspunkter, hvor der er passagerer at køre med, så bør DSB finde sig noget andet at beskæftige sig med.

Det er desværre politiet som har fastsat antal tog i timen og ikke transportselskaberne. Politiet har kun afsat få betjente til opgaven, så det rækker ikke til flere afgange.


Igen: Problemet opstår i tog fra Danmark til Sverige. Det har ikke noget med det danske politi at gøre.

Det har meget med dansk politi at gøre.

Det er de danske myndigheder der opstiller retningslinjer for samfærdsel på dansk jord. Og det er dansk politi der har opgaven med at påse, at disse bliver overholdt.

Om disse retningslinjer så er hensigtsmæssige eller ej er et andet spørgsmål.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, torsdag 26. marts, 2020, 14:22 (3 dage siden) @ krabsen

Det har meget med dansk politi at gøre.

Det er de danske myndigheder der opstiller retningslinjer for samfærdsel på dansk jord. Og det er dansk politi der har opgaven med at påse, at disse bliver overholdt.

Hvilket man så kan konstaterer, at dansk politi ikke voldsomt dygtige til !!!

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af Rask Ingemann Lambertsen, torsdag 26. marts, 2020, 19:30 (3 dage siden) @ krabsen

Det er desværre politiet som har fastsat antal tog i timen og ikke transportselskaberne. Politiet har kun afsat få betjente til opgaven, så det rækker ikke til flere afgange.


Igen: Problemet opstår i tog fra Danmark til Sverige. Det har ikke noget med det danske politi at gøre.


Det har meget med dansk politi at gøre.

Hvad, helt konkret, har det danske politi med togene fra Københavns Lufthavn, Kastrup til Sverige at gøre? Hvad er opgaven, som steenth henviser til oven for?

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Reduceret togdrift på Øresundsbanen giver overfyldte tog

af steenth, torsdag 26. marts, 2020, 19:58 (3 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Det er desværre politiet som har fastsat antal tog i timen og ikke transportselskaberne. Politiet har kun afsat få betjente til opgaven, så det rækker ikke til flere afgange.


Igen: Problemet opstår i tog fra Danmark til Sverige. Det har ikke noget med det danske politi at gøre.


Det har meget med dansk politi at gøre.


Hvad, helt konkret, har det danske politi med togene fra Københavns Lufthavn, Kastrup til Sverige at gøre? Hvad er opgaven, som steenth henviser til oven for?

Du har kun fokus på en del af problemet. Det er også et problem overfyldte tog i mydlertiden i begge retninger. Og mange af dem, er folk som arbejder i sundhedssektionen. Og et tog i timen er for lidt.

Hvornår bliver togdriften reduceret? TRM skriver

af Jørgen Pagh Jensen @, søndag 22. marts, 2020, 22:47 (6 dage siden) @ steenth

Hvis man googler corona og lokaltog sammen, så dukker der en besked op fra Nordsjællands hospital, hvor de fortæller, at Movia går over til lørdagskøreplan midt i uge 13 med busser og tog.

Hvis man ser på Lokaltog eller DOT hjemmesider, står der intet om dette, kun info om for længst annoncerede sporarbejder.

Vi må gå ud fra, at normal køreplan gælder mandag - men derefter..??

Hvornår bliver togdriften reduceret? DSB skriver

af Thorbjørn @, søndag 22. marts, 2020, 23:20 (6 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Fjern- og Regionaltogene kører efter en gradvist reduceret køreplan fra mandag den 23. marts. Desuden kommer der yderligere ændringer fra lørdag den 28. marts


https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...

Hvornår bliver togdriften reduceret? DSB skriver

af steenth, mandag 23. marts, 2020, 00:31 (6 dage siden) @ Thorbjørn

Fjern- og Regionaltogene kører efter en gradvist reduceret køreplan fra mandag den 23. marts. Desuden kommer der yderligere ændringer fra lørdag den 28. marts

Ændringerne fra den 28. marts er pga. sporarbejdet imellem Ringsted og Næstved og ikke så meget pga. den aktuelle situation.

Mvh
Steen

Hvornår bliver togdriften reduceret? DSB skriver

af Togmand123, mandag 23. marts, 2020, 14:02 (6 dage siden) @ steenth

Ved nu ikke helt. DSB skriver lige nu på deres hjemme side:

"...Vi kører efter denne plan føreløbing frem til mandag den 13. april


FJERNTOG - PÅ TVÆRS AF LANDET

PendlerLyntog mellem Aarhus/Odense og København H/Cph Lufthavn
PendlerLyntogene er aflyst i begge retninger.

InterCityLyn
Alle InterCityLyntog kører normalt til og med den 27. marts.

InterCity
Alle InterCitytogene kører som normalt...."

Hvornår bliver togdriften reduceret? DSB skriver

af Jørgen Pagh Jensen @, mandag 23. marts, 2020, 16:30 (6 dage siden) @ Thorbjørn

Ja, det skriver DSB. Det er DOT jeg venter på.

Hvornår bliver togdriften reduceret? DSB skriver

af mikedk2100, København Ø, mandag 23. marts, 2020, 19:21 (6 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Ja, det skriver DSB. Det er DOT jeg venter på.

Det viser desværre, hvilken katastrofe DOT er. Meningen var, at DOT skulle være det fælles ansigt udadtil, som samlede blandt andet trafikinformation fra DSB, Movia og Metroen.

Her 5 år efter etableringen foregår det stadig ved, at deres hjemmeside linker til trafikselskaberne. Og selvom DOT og Movia er i samme hus, så er kommunikationen tydeligvis værre end den er mellem DSB og Banedanmark.

Hvornår bliver togdriften reduceret? DSB skriver

af Thorbjørn @, tirsdag 24. marts, 2020, 19:51 (5 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Hvornår bliver togdriften reduceret? DSB skriver

af Thorbjørn @, onsdag 25. marts, 2020, 01:33 (4 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Ja, det skriver DSB. Det er DOT jeg venter på.

Her er Movis meddelelse om ændringerne, DOT, det store fælles organ, er ganske tavs

https://www.moviatrafik.dk/presse/presse-og-nyheder?vis=781111291784102

Hvornår bliver togdriften reduceret? DSB skriver

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, onsdag 25. marts, 2020, 07:50 (4 dage siden) @ Thorbjørn

Ja, det skriver DSB. Det er DOT jeg venter på.


Her er Movis meddelelse om ændringerne, DOT, det store fælles organ, er ganske tavs

DOT er sat i verden for at have endnu en instans, man kan henvise frustrerede kunder til når de klager over en dårlig rejseoplevelse.

Jo flere instanser der er indblandet i en rejse, som f.eks. DSB, Rejsekort, Movia, Banedanmark, DOT, jo nemmere er det at sende kunden i 'kredsløb' blandt de forskellige instanser - for der er ingen der har noget ansvar - og endnu færre der tager et ansvar.

Hvornår bliver togdriften reduceret? TRM skriver

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, mandag 23. marts, 2020, 19:40 (6 dage siden) @ steenth

"Arriva, DSB, Metroselskabet og Bornholmslinjen (Molslinjen) vil inden for kort tid justere deres køre- og sejlplaner. Tiltaget, der betyder, at antallet af afgange reduceres, skal sikre en mere stabil drift og vil både gælde i fjern- og regionaltogtrafikken, i metroen, på S-togsnettet og på færgeafgangene til og fra Bornholm. Baggrunden for de færre afgange er, at der er markant færre rejsende i den kollektive trafik samt et stigende antal sygemeldinger fra lokoførere, togførere m.fl., der har ført til akutte aflysninger. "


DSB dropper salget af orange og orange fri billetter i påsken (fra 4/4 - til 19/4) - tiltaget er taget, for ikke at friste fritidsrejsende til at tage en tur med toget i påsken - det må siges at være rettidig omhu fra DSB side.

https://www.dsb.dk/coronavirus/

Tiltaget er måske også taget som en forberedelse på, at regeringen agter af indfører rejserestriktioner i påsken.

Hvornår bliver togdriften reduceret? TRM skriver

af Togbus, Foldingbro, mandag 23. marts, 2020, 20:05 (6 dage siden) @ Henrik Hansen

Tiltaget er måske også taget som en forberedelse på, at regeringen agter af indfører rejserestriktioner i påsken.

Ja regeringen er ved at begå hybris - mere vil have mere og der er ingen exit-strategi ud af denne "krise" som ender i økonomisk kaos eller en arbitrært erklæret "sejr".

--
- busser når det er billigst

Hvornår bliver togdriften reduceret? TRM skriver

af Peter Christensen, mandag 23. marts, 2020, 21:18 (5 dage siden) @ Henrik Hansen

DSB dropper salget af orange og orange fri billetter i påsken (fra 4/4 - til 19/4) - tiltaget er taget, for ikke at friste fritidsrejsende til at tage en tur med toget i påsken - det må siges at være rettidig omhu fra DSB side.

Både og.
Der er ikke mange rejsende nu, så hvorfor sælge billetterne til lav pris?
Det vil slå et endnu større hul i DSBs i forvejen lave indtægter.
At man samtidig kan spinde en ende over temaet "vi gør det for at forhindre smitte" er så blot en positiv bivirkning, som måske kan aflede opmærksomheden.

Men ellers tør jeg ikke gætte på tiltag. Det er som om, at der kommer nye begrænsninger hver anden dag.
Faktisk foregår tingene rimeligt civiliseret i DK lige nu. Der er andre lande, hvor næsten intet kan lade sig gøre. Belgien, Frankrig, Spanien, Italien.
Dog ses en stille og roligt opblødning af restriktioner ude i Fjernøsten, så giv det et par måneder og det meste af verden kan puste ud efter første halvleg.
Om der kommer en anden halvleg og hvor hård den bliver; det vides endnu ikke.

Hvornår bliver togdriften reduceret? TRM skriver

af andersj, Nordjylland, mandag 23. marts, 2020, 22:25 (5 dage siden) @ Peter Christensen

DSB dropper salget af orange og orange fri billetter i påsken (fra 4/4 - til 19/4) - tiltaget er taget, for ikke at friste fritidsrejsende til at tage en tur med toget i påsken - det må siges at være rettidig omhu fra DSB side.

Både og.
Der er ikke mange rejsende nu, så hvorfor sælge billetterne til lav pris?
Det vil slå et endnu større hul i DSBs i forvejen lave indtægter.
At man samtidig kan spinde en ende over temaet "vi gør det for at forhindre smitte" er så blot en positiv bivirkning, som måske kan aflede opmærksomheden.

Men så havde de vel suspenderet Orange fuldstændig.

Det er dog værd at bemærke at pressemeddelelsen kom fra ministeriet og ikke fra DSB.

--
Mvh Anders

Hvornår bliver togdriften reduceret? TRM skriver

af Jørgen Pagh Jensen @, fredag 27. marts, 2020, 13:05 (1 dag, 21 timer, 9 min. siden) @ steenth

Nu er det vel klart, at Movia indskrænker kørslen fra på mandag - fremgår af deres pressemeddelelse - men surprice! - det fremgår så ikke hos DOT. Når vi er omme på den anden side af det nuværende rod, så må det vel være slut med at opretholde DOT, for de er jo helt til grin.

Rejseplanen er tilsyneladende opdateret med noget nyt (som DOT ikke ved?) - bl.a. at Gribskovbanen kører efter lørdagstider. Men de lokale busser, som f.eks. "min" 320R kører stadig efter hverdagskøreplan - dvs stadig hver halve time med næsten tomme busser. Og særlig sjovt - da minuttal på lørdage og hverdage er forskellige, opnår man nu, at busser og tog IKKE passer sammen.

Endnu en grund til at nedlægge DOT.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen