BVG bestiller op til 1.500 U-Bahn vogne hos Stadler (Generelt)

af andersj, Nordjylland, fredag 20. marts, 2020, 19:13 (13 dage siden)

Stadler havde egentlig vundet udbuddet i maj 2019, men Alstom klagede over beslutningen. Efter to forhandlingsdage i Kammergericht Berlin i hhv. november 2019 og i dag, har retten besluttet at afvise Alstoms klage.

Værdien af rammeaftalen er på 3 milliarder Euro og omfatter 1.500 vogne til både bred- og smalprofil. I første omgang er der en fast bestilling på 606 vogne der bliver leveret fra 2022.
Vognene skal bygges af Stadler Pankow i Berlin.

Stadler har leveret og er i igang med at levere 54 togsæt / 216 vogne af smalprofil-typen "IK" til BVG. Typen kører dog også på bredprofilnettet med "trinbræt" monteret, da der er enorm mangel på materiel hos Berlin U-Bahn.

Officiel pressemeddelelse fra Stadler

Togene i den nye bestilling får betegnelsen "J" (bred) og "JK" (smal). Her er nogle visualiseringer:

Smal profil "JK"
[image]

Bred profil "J"
[image]

[image]

--
Mvh Anders

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen