Åbning af Favrholm udskydes til december 2023 (Jernbanen i dag)
Med håb om at ombygning af Hillerød kan komme med i projektet.
FAA: Ny S-station udskydes to år
(Også trykt i længere version i Frederiksborg Amts Avis i dag).
af Rørvig Station, 23/3 2020, 11:42 (1494 dage siden)
Med håb om at ombygning af Hillerød kan komme med i projektet.
FAA: Ny S-station udskydes to år
(Også trykt i længere version i Frederiksborg Amts Avis i dag).
af KKLD, 23/3 2020, 12:05 (1494 dage siden) @ Rørvig Station
Med håb om at ombygning af Hillerød kan komme med i projektet.
FAA: Ny S-station udskydes to år
(Også trykt i længere version i Frederiksborg Amts Avis i dag).
Det giver vel meget god mening.
Udbygningen af Hillerød St. betyder vel at der kommer til at være 5. minutsdrift? (Altså at Holte-linjen forlænges).
af Jens Hansen, 23/3 2020, 14:29 (1494 dage siden) @ KKLD
.
Udbygningen af Hillerød St. betyder vel at der kommer til at være 5. minutsdrift? (Altså at Holte-linjen forlænges).
Hvorfor dog det?
Ombygningnen af Hillerød station er alene et ønske om at lokaltog kan køre deres tog igennem Hillerød. Altså at passagerer fra Gilleleje/Tisvildeleje(Helsingør kan blive siddende i toget frem til det nye supersygehus.
https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Opgradering-af-Hille...
JH
af KKLD, 23/3 2020, 14:30 (1494 dage siden) @ Jens Hansen
.
Udbygningen af Hillerød St. betyder vel at der kommer til at være 5. minutsdrift? (Altså at Holte-linjen forlænges).
Hvorfor dog det?Ombygningnen af Hillerød station er alene et ønske om at lokaltog kan køre deres tog igennem Hillerød. Altså at passagerer fra Gilleleje/Tisvildeleje(Helsingør kan blive siddende i toget frem til det nye supersygehus.
https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Opgradering-af-Hille...
JH
Der står på dit link "Mulighed for bedre S-togsbetjening". Under det nævnes 9 og 12 tog i timen, altså 7,5 eller 5 minutter mellem hvert tog.
af Jens Hansen, 23/3 2020, 14:43 (1494 dage siden) @ Jens Hansen
Korrekt.
Jeg har indtryk af, at det er en vending som embedsmændene bruger i flæng, at "man kan udnytte tingene til dette eller hint", for at få politikerne med på vognen.
Virkeligheden bliver ofte en anden, også fordi, f.eks. her, udvidet kørsel skal jo betales, og her sidder ministeriet jo tungt på pengekassen.
JH
af Svend, 23/3 2020, 14:58 (1494 dage siden) @ KKLD
Udbygningen af Hillerød St. betyder vel at der kommer til at være 5. minutsdrift? (Altså at Holte-linjen forlænges).
.
Det kræver lidt mere end en ændring af køreplanen .......
--
Svend
af KKLD, 23/3 2020, 16:40 (1494 dage siden) @ Svend
Udbygningen af Hillerød St. betyder vel at der kommer til at være 5. minutsdrift? (Altså at Holte-linjen forlænges).
.
Det kræver lidt mere end en ændring af køreplanen .......
Ja det kræver en ombygning som der står noget om her: https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Opgradering-af-Hille...
Men ellers så undrer jeg mig over at det kræver en ombygning? Der er vel ikke nogen forskel på Hillerød St. og Ny Ellebjerg St. For på Ny Ellebjerg St. kan der vendes hvert 5. minut (især med CBCT). I et scenarie med store forsinkelser kunne togene bare vende i Holte i stedet for Hillerød.
af larsht, 24/3 2020, 20:03 (1493 dage siden) @ KKLD
Udbygningen af Hillerød St. betyder vel at der kommer til at være 5. minutsdrift? (Altså at Holte-linjen forlænges).
.
Det kræver lidt mere end en ændring af køreplanen .......
Ja det kræver en ombygning som der står noget om her: https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Opgradering-af-Hille...
Men ellers så undrer jeg mig over at det kræver en ombygning? Der er vel ikke nogen forskel på Hillerød St. og Ny Ellebjerg St. For på Ny Ellebjerg St. kan der vendes hvert 5. minut (især med CBCT). I et scenarie med store forsinkelser kunne togene bare vende i Holte i stedet for Hillerød.
Det kræver også en del mere materiel - materiel der ikke findes før nyt er planlagt, projekteret, bestilt, bygget og leveret. Det er vi ikke engang tæt på i 2023
af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 25/3 2020, 08:40 (1492 dage siden) @ larsht
Det kræver også en del mere materiel - materiel der ikke findes før nyt er planlagt, projekteret, bestilt, bygget og leveret. Det er vi ikke engang tæt på i 2023
...medmindre man selvfølgelig "bare" køber nogle nye "normale" S-tog til at supplere flåden, og dermed sætter den førerløse udviklingsidé på pause Om det så lige kan nås til 2023 er en anden sag, men fjerner du "planlagt" og "projekteret" fra ovenstående, kan det resterende (inkl. EU licitation) forventeligt klares indenfor 3-4 år. Aktuelle udbud i andre lande kører lige nu med leveringstider i 2022 (kendt materiel) og 2023 (Nye materieltyper)
Lasse
af KKLD, 25/3 2020, 11:17 (1492 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
Det kræver også en del mere materiel - materiel der ikke findes før nyt er planlagt, projekteret, bestilt, bygget og leveret. Det er vi ikke engang tæt på i 2023
...medmindre man selvfølgelig "bare" køber nogle nye "normale" S-tog til at supplere flåden, og dermed sætter den førerløse udviklingsidé på pause Om det så lige kan nås til 2023 er en anden sag, men fjerner du "planlagt" og "projekteret" fra ovenstående, kan det resterende (inkl. EU licitation) forventeligt klares indenfor 3-4 år. Aktuelle udbud i andre lande kører lige nu med leveringstider i 2022 (kendt materiel) og 2023 (Nye materieltyper)Lasse
Der bliver frigivet material (og lokoførere) når der man begynder med at have førerløse S-tog. For Ringbanen starter først fordi den er isoleret fra de andre linjer og den er simpel. Det er vel ikke urealistisk at dette er tilfældet om 3-4 år.
af krabsen, 25/3 2020, 11:42 (1492 dage siden) @ KKLD
Det kræver også en del mere materiel - materiel der ikke findes før nyt er planlagt, projekteret, bestilt, bygget og leveret. Det er vi ikke engang tæt på i 2023
...medmindre man selvfølgelig "bare" køber nogle nye "normale" S-tog til at supplere flåden, og dermed sætter den førerløse udviklingsidé på pause Om det så lige kan nås til 2023 er en anden sag, men fjerner du "planlagt" og "projekteret" fra ovenstående, kan det resterende (inkl. EU licitation) forventeligt klares indenfor 3-4 år. Aktuelle udbud i andre lande kører lige nu med leveringstider i 2022 (kendt materiel) og 2023 (Nye materieltyper)
Der bliver frigivet material (og lokoførere) når der man begynder med at have førerløse S-tog. For Ringbanen starter først fordi den er isoleret fra de andre linjer og den er simpel. Det er vel ikke urealistisk at dette er tilfældet om 3-4 år.
Det frigiver vel kun materiel, hvis der bliver anskaffet nyt til den førerløse drift.
Og så er regnestykket jo, hvad der er klogest på lang sigt: Anskaffe flere af de nuværende, som kan sættes i drift umiddelbart og på hele nettet - eller anskaffe ny type med de risici både økonomisk og tidsmæssigt, det så giver..
af Carsten, 25/3 2020, 15:32 (1492 dage siden) @ KKLD
Det er vel ikke urealistisk at dette er tilfældet om 3-4 år.
Jeg opfatter det som overdentlig urealistisk grænsende til umuligt.
Mvh
Carsten
af KKLD, 25/3 2020, 15:45 (1492 dage siden) @ Carsten
Det er vel ikke urealistisk at dette er tilfældet om 3-4 år.
Jeg opfatter det som overdentlig urealistisk grænsende til umuligt.Mvh
Carsten
Hvordan kan det være? Hvad opfatter du som muligt, så?
af Carsten, 25/3 2020, 16:08 (1492 dage siden) @ KKLD
Man går ikke fra et blankt stykke A4 til drift på 3 - 4 år. Måske om 8 - 10 år.
Mvh
Carsten
af andersj, Aalborg, 25/3 2020, 16:56 (1492 dage siden) @ Carsten
Man går ikke fra et blankt stykke A4 til drift på 3 - 4 år. Måske om 8 - 10 år.
Mvh
Carsten
Nu er det jo heller ikke et blank stykke A4 i dag. Med CBTC er man jo nået 90% af vejen, og lokomotivføreren er mere eller mindre nedgraderet til at være lokomotivovervåger.
--
Mvh Anders
af KKLD, 25/3 2020, 17:07 (1492 dage siden) @ andersj
Man går ikke fra et blankt stykke A4 til drift på 3 - 4 år. Måske om 8 - 10 år.
Mvh
Carsten
Nu er det jo heller ikke et blank stykke A4 i dag. Med CBTC er man jo nået 90% af vejen, og lokomotivføreren er mere eller mindre nedgraderet til at være lokomotivovervåger.
Ja det er rigtigt. Jeg læste også rapporten og der mangler "bare" 3 ting:
- Nye tog
- Indhegning af banen
- Perrondøre ligesom dem i metroen.
af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 25/3 2020, 17:50 (1492 dage siden) @ KKLD
Ja det er rigtigt. Jeg læste også rapporten og der mangler "bare" 3 ting:
- Nye tog
- Indhegning af banen
- Perrondøre ligesom dem i metroen.
...og så lige myndigheds godkendelse af førerløs drift (GoA4) i åbent terræn med 120 km/t og driftkoblinger....Det findes ikke andre steder mig bekendt.
...og alt det andet, der ikke lige er beskrevet, når man skal forsøge sig med at ombygge en velfungerende S-bane til en førerløs metro, for at nå et besparelsespotentiale, der iøvrigt svarer ret godt til det potentiale, som andre mente, at et udbud af S-banen kunne give for en 5-10 års tid siden (med lokomotivførere)
/Lasse
af Carsten, 25/3 2020, 17:11 (1492 dage siden) @ andersj
CBTC præsterer langt fra som forventet.
Mvh
Carsten