Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt (Generelt)

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 26/3 2020, 09:04 (1485 dage siden)

Alstom har vundet en kontrakt på installation af nyt STM-førerumssignal og ERTMS-ombordudrustning i 77 ET/X31-togsæt, samt med en option på yderligere 34 togsæt. Installationen forventes afsluttet i slutnigen af 2023. Det nye førerrumssignal vil gøre det muligt for togsættene at køre både på det nuværende danske ATC (ZUB 123), det nuværende svensk ATC (ATC 2/2.2) samt på ERTMS level 2 i begge lande:

https://www.alstom.com/press-releases-news/2020/3/alstom-equip-77-regional-trains-ertms...

https://www.jarnvagsnyheter.se/20200325/10110/alstom-utrustar-oresundstag-med-ertms?fbc...

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af steenth, 26/3 2020, 09:41 (1485 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Alstom har vundet en kontrakt på installation af nyt STM-førerumssignal og ERTMS-ombordudrustning i 77 ET/X31-togsæt, samt med en option på yderligere 34 togsæt. Installationen forventes afsluttet i slutnigen af 2023. Det nye førerrumssignal vil gøre det muligt for togsættene at køre både på det nuværende danske ATC (ZUB 123), det nuværende svensk ATC (ATC 2/2.2) samt på ERTMS level 2 i begge lande:

Så DSB kan nu så vælge imellem Alstom eller Alstom for sine 34 togsæt - enten via BDK aftale i eller dette udbud...

Mvh
Steen

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af esni, Frederikssund, 26/3 2020, 11:06 (1485 dage siden) @ steenth

Alstom har vundet en kontrakt på installation af nyt STM-førerumssignal og ERTMS-ombordudrustning i 77 ET/X31-togsæt, samt med en option på yderligere 34 togsæt. Installationen forventes afsluttet i slutnigen af 2023. Det nye førerrumssignal vil gøre det muligt for togsættene at køre både på det nuværende danske ATC (ZUB 123), det nuværende svensk ATC (ATC 2/2.2) samt på ERTMS level 2 i begge lande:

Så DSB kan nu så vælge imellem Alstom eller Alstom for sine 34 togsæt - enten via BDK aftale i eller dette udbud...

Mvh
Steen

Jeg ser to mulige forskelle:

  • Det kan være et andet værksted der udfører opgaven, fx et der ligger i Sverige?
  • Installationen er lidt mere omfattende da der også er STM for svensk ATC (ATC 2/2.2)

Men i sidst ende handler det vel om hvad DSB regner med at deres ET/X31-togsæt skal bruges til.

--
Eskild

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Rail, 26/3 2020, 12:10 (1485 dage siden) @ esni

Alstom har vundet en kontrakt på installation af nyt STM-førerumssignal og ERTMS-ombordudrustning i 77 ET/X31-togsæt, samt med en option på yderligere 34 togsæt. Installationen forventes afsluttet i slutnigen af 2023. Det nye førerrumssignal vil gøre det muligt for togsættene at køre både på det nuværende danske ATC (ZUB 123), det nuværende svensk ATC (ATC 2/2.2) samt på ERTMS level 2 i begge lande:

Så DSB kan nu så vælge imellem Alstom eller Alstom for sine 34 togsæt - enten via BDK aftale i eller dette udbud...

Mvh
Steen


Jeg ser to mulige forskelle:

  • Det kan være et andet værksted der udfører opgaven, fx et der ligger i Sverige?
  • Installationen er lidt mere omfattende da der også er STM for svensk ATC (ATC 2/2.2)

Men i sidst ende handler det vel om hvad DSB regner med at deres ET/X31-togsæt skal bruges til.

De 24 sæt bliver tvangsudlånt til SJ der er vinderen af Øresundstrafikken, så her bestemmer DSB nok ikke så meget.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af steenth, 26/3 2020, 13:12 (1485 dage siden) @ esni

Jeg ser to mulige forskelle:

  • Det kan være et andet værksted der udfører opgaven, fx et der ligger i Sverige?
  • Installationen er lidt mere omfattende da der også er STM for svensk ATC (ATC 2/2.2)

Uanset hvad skal alle Øresundstog have SE-STM. Og installation af det kræver kun at det tilslutning af det modul til ETCS udstyret i toget. Og SE-STM får alt input via ETCS udstyret, da aflæsning af svensk ATC baliserne kan ske via ETCS antennen.

Og det er et spørgsmål aftale om installation sker det ene eller andet sted. Jeg kan godt forestille mig, at det var muligt, at de danske Øresundstog installeres samme sted som de svenske togsæt på BDK aftale. Men det er op til DSB og muligvis BDK hvordan det skal foregå i praksis.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af esni, Frederikssund, 26/3 2020, 13:21 (1485 dage siden) @ steenth

Uanset hvad skal alle Øresundstog have SE-STM. Og installation af det kræver kun at det tilslutning af det modul til ETCS udstyret i toget. Og SE-STM får alt input via ETCS udstyret, da aflæsning af svensk ATC baliserne kan ske via ETCS antennen.

Er SE-STM en ekstra softwarepakke på ETCS systemets computer?

--
Eskild

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af steenth, 26/3 2020, 13:33 (1485 dage siden) @ esni

Uanset hvad skal alle Øresundstog have SE-STM. Og installation af det kræver kun at det tilslutning af det modul til ETCS udstyret i toget. Og SE-STM får alt input via ETCS udstyret, da aflæsning af svensk ATC baliserne kan ske via ETCS antennen.


Er SE-STM en ekstra softwarepakke på ETCS systemets computer?

Vi har vist været inde over for det før. En bedst leverandør kan levere ETCS og SE-STM i samme boks - men det er ikke Alstom...

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Erling Pedersen, 26/3 2020, 18:42 (1484 dage siden) @ steenth

Ha ja.

Bliver spændende, det virker vel i 2030 eller aldrig ?

De der årstal skal man aldrig skrive på, de holder ihvertfald ikke.

Det kommer nok til at koste en stor ekstra udgift, når og hvis det kommer til at virke !

Men sådan er det jo hvergang.

Ja ERTMS er jo ikke engang internationalt, men hvert land sin version !

Ja igen en masse skatte penge kastet i et meget dybt hul.

Kan ikke se ATC ikke virker, men er jo også kun skatteborger og forstår ikke Lobbyismen / reklamen fra de store firmaer for sikkerhedssystemer !

Men de har igen lokket penge ud af de godtroende og dumme politikere, som vi selv har valgt !

Og de sørger for tog uden systemet ikke kan befare strækningerne, uden de udvendige signaler, smart træk, så skal alle købe ERTMS systemet af dem og de tjener styrtende med penge !

Vi lader os sku narre og de griner deres røv i laser, mens de bader i vores fedtede penge !!!

Hilsen Erling.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af steenth, 26/3 2020, 19:49 (1484 dage siden) @ Erling Pedersen

Bliver spændende, det virker vel i 2030 eller aldrig ?

Kære Erling - du er meget dårlig opdateret. Der faktisk nu og her 3 strækninger i dette land, hvor ERTMS nu er i drift.

Problemet er at få installeret i de gamle tog - som er et problem, som er kommet hul på. Serieinstallation i IC3, som var et problem, er i gang. Dobbeltdækkere og IR4 er på vej. Lint-tog hos Arriva er første serie klar.

Men de har igen lokket penge ud af de godtroende og dumme politikere, som vi selv har valgt !

Det ligner en gang værtshussnak fra din side...

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af mikedk2100, 26/3 2020, 20:23 (1484 dage siden) @ steenth

Bliver spændende, det virker vel i 2030 eller aldrig ?


Kære Erling - du er meget dårlig opdateret. Der faktisk nu og her 3 strækninger i dette land, hvor ERTMS nu er i drift.

Problemet er at få installeret i de gamle tog - som er et problem, som er kommet hul på. Serieinstallation i IC3, som var et problem, er i gang. Dobbeltdækkere og IR4 er på vej. Lint-tog hos Arriva er første serie klar.

Det er muligt det er begyndt at rykke, men det ændrer ikke på, at det allerede er en skandale, der ser ud til at blive 9 år forsinket og mange milliarder dyrere.

Udover de mange følgeskader som er eller vil opstå, og som dagligt gør livet endnu surere for pendlerne.

Jeg har før været inde på det dårlige image jernbanen har, og selvom man indenfor branchen synes det nu går godt, og man kan klappe hinanden på skuldrene, så ændrer det desværre ikke på den opfattelse, som også dette projekt nu har fået i befolkningen. Det er det branchen ikke forstår, og det er også derfor man ser så meget negativitet om jernbanen. Også her på dette Forum, og også fra mig.

Vi glemmer ikke så let, som I gerne vil have os til. Og IC4 skandalen står stadig i frisk erindring. Ellers skal vi nok blive mindet om det, hvis vi tager toget, selvom DSB selv synes de nu kører skidegodt. Ligesom med signalprojektet de næste 10 år.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af steenth, 26/3 2020, 22:58 (1484 dage siden) @ mikedk2100

Bliver spændende, det virker vel i 2030 eller aldrig ?


Kære Erling - du er meget dårlig opdateret. Der faktisk nu og her 3 strækninger i dette land, hvor ERTMS nu er i drift.

Problemet er at få installeret i de gamle tog - som er et problem, som er kommet hul på. Serieinstallation i IC3, som var et problem, er i gang. Dobbeltdækkere og IR4 er på vej. Lint-tog hos Arriva er første serie klar.


Det er muligt det er begyndt at rykke, men det ændrer ikke på, at det allerede er en skandale, der ser ud til at blive 9 år forsinket og mange milliarder dyrere.

Budget holder stor set. Det er langt under det oprindelige budget. Ekstra udgifterne er kun at holde det gamle i live længere end de havde regnet plus ændringer i det gamle som ikke skulle have hvis tidsplanen havde holdt.

Men det er stadig installation i materiel, som har skabt problemerne. Det blev meget undervurderet. Hvorfor det blev det opdaget ret sent kan jeg ikke forstå. Men den del af projektet kører bedre nu. Og der er en realistisk tidsplan.

Selve det at få de første strækning have problemer komme i drift, så specielt i Vest er det bare med at rulle ud den takt, som der er materiel klar til ERTMS. I Øst projektet er der problemer med Svendborgbanen. Men overordnet er der mere realistisk tidsplan - det var der ikke i starten. Det godt ende med at de bliver færdig før tid.

Udover de mange følgeskader som er eller vil opstå, og som dagligt gør livet endnu surere for pendlerne.

På fjerntog er det mest dette års sporarbejde, som giver mærkbar ændringer i driften, fordi Køge-Roskilde har skiftet signalsystem. Det er desværre nogle uheldige bindinger lige nu. Også Køge-Køge Nord. Men det er stadig materiel som mangler. Der er allerede en brugstilladelse på København-Ringsted på nyt signalsystem...

Vi glemmer ikke så let, som I gerne vil have os til. Og IC4 skandalen står stadig i frisk erindring. Ellers skal vi nok blive mindet om det, hvis vi tager toget, selvom DSB selv synes de nu kører skidegodt. Ligesom med signalprojektet de næste 10 år.

Det er svært at bruger IC4 som noget at sammenligne med - et dårlig leverance, som blev forsøgt redet. Der er signalprogrammet i meget bedre tilstand. Det er i drift med få problemer, som bliver løst. Og med en mere realistisk tidsplan.

Avatar

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 26/3 2020, 23:52 (1484 dage siden) @ steenth

Budget holder stor set. Det er langt under det oprindelige budget. Ekstra udgifterne er kun at holde det gamle i live længere end de havde regnet plus ændringer i det gamle som ikke skulle have hvis tidsplanen havde holdt.


Stort set? Langt under??? Ja så har man ikke sagt for meget...


Statsrevisorerne fra Rigsrevisionen var nok af en noget anden opfattelse i 2017.


De skriver bl.a. i deres beretning:

"(...) Statsrevisorerne kritiserer, at Signalprogrammet på nuværende tidspunkt er forsinket med op til 3 år og er blevet ca. 4,4 mia. kr. dyrere end forventet.

Statsrevisorerne påtaler, at Banedanmark har haft en utilstrækkelig styring af Signalprogrammet. Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at Transportministeriets departement ikke i tide har forholdt sig mere kritisk til Banedanmarks oplysninger om programmets fremdrift.

Både Transportministeriets departement og Banedanmark har undervurderet kompleksiteten og opgaverne i Signalprogrammet. Statsrevisorerne skal pege på, at der fortsat er store risici for fordyrelse og forsinkelse af Signalprogrammet, hvilket nødvendiggør en stram styring af programmet. (...)"

"(...) Rigsrevisionen har løbende haft opmærksomhed på, om Signalprogrammet kunne gennemføres til tiden. Særligt i forbindelse med at transport-, bygnings- og boligministeren (her- efter transportministeren) i et notat fra oktober 2015 orienterede Transportudvalget om, at der var konstateret forsinkelser i dele af programmet på op til 11⁄2 år, men at Banedanmark fortsat forventede, at signalsystemerne ville blive taget i brug som forudsat på S-banen i 2018 og på fjernbanen i 2021. I oktober 2016 måtte transportministeren orientere Transportudvalget om, at programmet var forsinket med op til 3 år – dvs. indtil 2021 på S-banen og 2023 på fjernbanen. Signalprogrammet er i den forbindelse blevet ca. 4,4 mia. kr. dyrere end tidligere forventet. (...)"


Det var så i 2017, men det bliver nok svært at nå fuld udrulning på S-banen allerede til næste år. Hvis man stadig forventer en fuld udrulning på fjernbanen til 2023, så har man meget travlt. Derfor kan man nok godt regne med at den daværende forventede budgetoverskridelse på 4.400.000.000 DKK nok er væsentligt forøget når systemet engang er fuldt udrullet.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af steenth, 27/3 2020, 08:11 (1484 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Kære Kaj

Du er ikke ajour med dagen status.....

Budget holder stor set. Det er langt under det oprindelige budget. Ekstra udgifterne er kun at holde det gamle i live længere end de havde regnet plus ændringer i det gamle som ikke skulle have hvis tidsplanen havde holdt.


Stort set? Langt under??? Ja så har man ikke sagt for meget...


Statsrevisorerne fra Rigsrevisionen var nok af en noget anden opfattelse i 2017.


De skriver bl.a. i deres beretning:

"(...) Statsrevisorerne kritiserer, at Signalprogrammet på nuværende tidspunkt er forsinket med op til 3 år og er blevet ca. 4,4 mia. kr. dyrere end forventet.

Det var status januar 2017. Der er skete meget med projektet i 2016 og 2017. Hele budget blev vendt. Ledelsen hos Banedanmark blev skiftet ud i 2016 og de måtte revidere alle planer og budgetter. Det arbejde var ikke færdig, da rigsrevisionen lavede deres rapport.

Bevillingen var på 19,3 mia. kroner. Den er nu på 20,1 mia. kroner iflg den sidste anlægsstatus. Men de er presset på reserver, da det oprindelige budget var underbudgetteret eller man havde glemt nogle udgifter. Og ved tidspunkt for rapporten var det slem, men de har fundet steder i budget, som har igen øget reserverne.

Hvis man går længere tilbage, var budget på 25 mia. kroner - men de aftaler man fik med leverandørerne var samlet billigere end de regnede med - så der blev flyttet et stor beløb ud, som er brugt på den nye Storstrømsbro.

Men status var i anlægsstatus i 2. halvår 2017:
"I forbindelse med Deloittes review i 2017 vurderes det af Banedanmark, at den nye strategi for Signalprogrammet isoleret set ikke vil medføre en fordyrelse af Signalprogrammet i forhold til udmeldingen fra 2016. Banedanmark forventer derfor fortsat at kunne gennemføre programmet inden for den nuværende samlede bevilling inklusiv den centrale reserve (19,6 mia. kr. i 2017-priser). Programmets gennemførelse inden for budgettet forudsætter, at der ikke kommer store uforudsete ting til i resten af programmets levetid, jf. dog nedenstående."

Statsrevisorerne påtaler, at Banedanmark har haft en utilstrækkelig styring af Signalprogrammet. Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at Transportministeriets departement ikke i tide har forholdt sig mere kritisk til Banedanmarks oplysninger om programmets fremdrift.

Både Transportministeriets departement og Banedanmark har undervurderet kompleksiteten og opgaverne i Signalprogrammet. Statsrevisorerne skal pege på, at der fortsat er store risici for fordyrelse og forsinkelse af Signalprogrammet, hvilket nødvendiggør en stram styring af programmet. (...)"[/i]

Der var dårlig styring - men det var der fokus på i 2016 og 2017

"(...) Rigsrevisionen har løbende haft opmærksomhed på, om Signalprogrammet kunne gennemføres til tiden. Særligt i forbindelse med at transport-, bygnings- og boligministeren (her- efter transportministeren) i et notat fra oktober 2015 orienterede Transportudvalget om, at der var konstateret forsinkelser i dele af programmet på op til 11⁄2 år, men at Banedanmark fortsat forventede, at signalsystemerne ville blive taget i brug som forudsat på S-banen i 2018 og på fjernbanen i 2021. I oktober 2016 måtte transportministeren orientere Transportudvalget om, at programmet var forsinket med op til 3 år – dvs. indtil 2021 på S-banen og 2023 på fjernbanen. Signalprogrammet er i den forbindelse blevet ca. 4,4 mia. kr. dyrere end tidligere forventet. (...)"


Det var så i 2017, men det bliver nok svært at nå fuld udrulning på S-banen allerede til næste år. Hvis man stadig forventer en fuld udrulning på fjernbanen til 2023, så har man meget travlt. Derfor kan man nok godt regne med at den daværende forventede budgetoverskridelse på 4.400.000.000 DKK nok er væsentligt forøget når systemet engang er fuldt udrullet.

Den tidsplan var i januar 2017 før man ændrende alle tidsplaner. Tidsplaner blev ændret i november 2017 med ny udrullingsstrategi og det er den jeg forholder mig til. S-tog har længere stået til 2021, men den er nu flyttet til 2022, pga. de problemer, der fundet. Fjernbanen blev tidsplanen langt mere realistisk, Og hvorfor nævner du et slutår 2023, når den med de nuværende tidsplan er 2030. Det har været planen i snart to og halvt år!!!!

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 27/3 2020, 07:28 (1484 dage siden) @ steenth

Selve det at få de første strækning have problemer komme i drift, så specielt i Vest er det bare med at rulle ud den takt, som der er materiel klar til ERTMS. I Øst projektet er der problemer med Svendborgbanen. Men overordnet er der mere realistisk tidsplan - det var der ikke i starten. Det godt ende med at de bliver færdig før tid.

På 'Lille syd' har overgangen til ERTMS bevirket, at togene nu har svært ved at overholde deres køretid, så der ofte er forsinkelser på 5-10 min - det er vel ikke ligefrem en succes, hvis køreplanen skal ændres til længere køretid pga. ERTMS ?

Problemet ved ERTMS (og CBTC) er den meget restriktive bremsekurve som der ned bremses efter. Hvis der ligger en overkørsel i udkørselsenden på stationen hvor et tog skal standse, så bliver indkørselshastigheden meget lav pga. den korte sikkerhedsafstand til overkørslen, hvis overkørslen er usikret.

Så enten skal man accepterer en meget lav indkørselshastighed og en usikret overkørsel, så trafikken kan passerer. Alternativt skal overkørslen sikres tidligere, men så vil det give en unødvendig lang nedlukning og dermed kødannelser.

SR75 er mere fleksibel i den forbindelse, men da ERTMS sigter mod automatisk drift, så er en meget restriktiv bremsekurve nødvendig.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af steenth, 27/3 2020, 08:58 (1484 dage siden) @ Henrik Hansen

På 'Lille syd' har overgangen til ERTMS bevirket, at togene nu har svært ved at overholde deres køretid, så der ofte er forsinkelser på 5-10 min - det er vel ikke ligefrem en succes, hvis køreplanen skal ændres til længere køretid pga. ERTMS ?

Der var i starten problemer med forsinkelser... hvor bl.a. krydsningen tit blev flyttet fra Gadstrup til Havdrup. Køreplanen er ikke blevet ændret.

Problemet ved ERTMS (og CBTC) er den meget restriktive bremsekurve som der ned bremses efter. Hvis der ligger en overkørsel i udkørselsenden på stationen hvor et tog skal standse, så bliver indkørselshastigheden meget lav pga. den korte sikkerhedsafstand til overkørslen, hvis overkørslen er usikret.

Problemet er det er kørsel imod overkørsler, som ikke blev tændt. Jeg har kørt nogle gange på strækningen og jeg er de fleste gange kommet til Roskilde til tiden. Og det er i nordgående retning problemet var. Så må være taget hånd om det problem. Jeg kan se også der ikke bliver skrevet om problemer i samme omfang, som blev i starten.

Den første gang jeg var med i den retning var der problemer med at komme ind på ERTMS strækningen. Men det var en af de første dage, hvor man møder flere problemer. Et formål med at få det i drift er at få praktisk erfaringer med det, så bliver bedre til at håndtere det, så man kan undgå problemer eller bliver bedre til at håndtere de problemer, som er i den daglige drift.

Så enten skal man accepterer en meget lav indkørselshastighed og en usikret overkørsel, så trafikken kan passerer. Alternativt skal overkørslen sikres tidligere, men så vil det give en unødvendig lang nedlukning og dermed kødannelser.

Før de gik over til nyt signalsystem, så blev overkørslerne tændt imens toget var på vej. Så det er et spørgsmål at vælge hvad man gør.

SR75 er mere fleksibel i den forbindelse, men da ERTMS sigter mod automatisk drift, så er en meget restriktiv bremsekurve nødvendig.

Hvad er forskellen i bremsekurve imellem ATC og ETCS? SR75 håndtere ikke bremsekurve teknisk, men er nogle regler. Mig bekendt, så er farepunktet det samme sted med både ATC og ETCS, hvis overkørslen ikke er sikret. Forskellen på netop den strækning, at der ikke var ATC, som ville have overvåget nedbremsningen, hvis kørslen ikke var sikret.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 27/3 2020, 09:08 (1484 dage siden) @ steenth

SR75 er mere fleksibel i den forbindelse, men da ERTMS sigter mod automatisk drift, så er en meget restriktiv bremsekurve nødvendig.

Hvad er forskellen i bremsekurve imellem ATC og ETCS? SR75 håndtere ikke bremsekurve teknisk, men er nogle regler. Mig bekendt, så er farepunktet det samme sted med både ATC og ETCS, hvis overkørslen ikke er sikret. Forskellen på netop den strækning, at der ikke var ATC, som ville have overvåget nedbremsningen, hvis kørslen ikke var sikret.

Bremsekurverne i ATC systemet er baseret på mange års tilpasning til de danske signalanlæg. Bremsekurverne i ETCS er klart mere restriktive, da de er normbaseret. Men det er kendt, og bliver først for alvor et problem, når driften mellem Østerport og Valby/Vigerslev skal håndteres. Mener også at hele puljen til kapacitetsforbedringer (flere blokafsnit end blot en 1:1 udskiftning) forventes brugt på at imødekomme ETCS bremsekurverne. Så det er kendt og håndteret.

Jeg har iøvrigt bemærket omkring overkørslerne, at de går senere op, end før i tiden - skønt markerboards står tættere på end de gamle isoleringer. Virker som om datahastigheden er lidt "langsom".

/Lasse

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af mikedk2100, 27/3 2020, 07:34 (1484 dage siden) @ steenth

Sorry to say, men det er sådan set ligegyldigt for passagererne, om det er problemer med at indsætte signalsystemet i toget eller implementere signalsystemet på banen, der er problemet. Det er også ligegyldigt for passagererne, at der nu er en mere realistisk tidsplan - for den oprindelige er forlængst overskredet.

Den oprindelige plan sagde, at projektet ville være færdigt i 2021. Hvis det skal være færdig før tid, så er det altså i år - det er helt urealistisk. Det er kun godt, hvis skidtet bliver færdigt før 2030, men lad os nu se, hvor mange andre fejl, der opdages a la "toget kan ikke bremse i koldt vejr", og som giver længere rejsetider på S-togene i årevis.

Og jeg synes godt man kan sammenligne med IC4 set fra en passagers synspunkt. Begge dele har været fyldt med urealistiske planer, dårlig projektstyring, budgetoverskridelser og markante gener for passagererne med tilhørende kundeflugt. Jeg må igen sige, at jernbanen har et virkelig dårligt image og meget lav troværdighed, og så længe branchen ikke selv indser dette, så kan der slet ikke rettes op på det. Men det er man måske heller ikke interesseret i?

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Pip Hans, 29/3 2020, 12:20 (1482 dage siden) @ steenth

Det er i drift med få problemer, som bliver løst.

I dag skriver ARRIVA:
Aflysningen skyldes signalfejl.

En hel del tog på Thybanen er aflyst og erstattet af bus, hvorfor mon det?

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af steenth, 29/3 2020, 12:44 (1482 dage siden) @ Pip Hans

Det er i drift med få problemer, som bliver løst.

De bliver løst.. Installationen på Thybanen er først færdig i næste måned med nuværende sidste etape.

I dag skriver ARRIVA:
Aflysningen skyldes signalfejl.

En hel del tog på Thybanen er aflyst og erstattet af bus, hvorfor mon det?

Jeg tjekket lige rejseplan fra Struer til Thisted - der er et tog aflyst.

Jeg kigger på helheden og ikke en enkelt dag med problemer. En af de strækninger, jeg følger - Lille Syd, er der tit problemer med det gamle sikringsanlæg, som giver aflysninger i timevis.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Poul Andersen, 29/3 2020, 14:14 (1482 dage siden) @ steenth

Det er i drift med få problemer, som bliver løst.


De bliver løst.. Installationen på Thybanen er først færdig i næste måned med nuværende sidste etape.

I dag skriver ARRIVA:
Aflysningen skyldes signalfejl.

En hel del tog på Thybanen er aflyst og erstattet af bus, hvorfor mon det?


Jeg tjekket lige rejseplan fra Struer til Thisted - der er et tog aflyst.

Jeg kigger på helheden og ikke en enkelt dag med problemer. En af de strækninger, jeg følger - Lille Syd, er der tit problemer med det gamle sikringsanlæg, som giver aflysninger i timevis.

Der er næsten daglig problemer med forsinkelser eller aflysninger på Thybanen.
Normal er anført "tekniske problemer".
I dag er der indtil videre aflyst 7 tog !.

Mvh.
Poul.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af frederikhk, 29/3 2020, 14:27 (1482 dage siden) @ Poul Andersen

Aflysningerne i dag skyldes et overgravet kabel. Det var ihvertfald en af årsagerne tidligere i dag.

Simpel problem - Alstom skal installere ERTMS i ..

af steenth, 29/3 2020, 19:00 (1481 dage siden) @ frederikhk

Aflysningerne i dag skyldes et overgravet kabel. Det var ihvertfald en af årsagerne tidligere i dag.

Tak for oplysningen. Flere har skudt på ERTMS/ETCS uden at reelt at vide det. Så det godt med en afklaring.

Simpel problem - Alstom skal installere ERTMS i ..

af Pip Hans, 29/3 2020, 19:36 (1481 dage siden) @ steenth

Flere har skudt på ERTMS/ETCS uden at reelt at vide det

Hvor ser du det?

Simpel problem - Alstom skal installere ERTMS i ..

af Poul Andersen, 29/3 2020, 19:41 (1481 dage siden) @ steenth

Aflysningerne i dag skyldes et overgravet kabel. Det var ihvertfald en af årsagerne tidligere i dag.


Tak for oplysningen. Flere har skudt på ERTMS/ETCS uden at reelt at vide det. Så det godt med en afklaring.

Det er rigtig at dagens aflysninger skyldes overgravet kabel, men de øvrige dage med flere forsinkelser eller aflysninger, har der på ARRIVA trafikinformation,
været anført "tekniske problemer".
Det har meget tit været aflysning eller større forsinkelse på/fra den station hvor der skiftes fra SR til ETCS, altså en fornemmelse af, at der opstår problemer eller fejl når der skal skiftes fra ATC (ydre signaler) til ETCS.

Mvh.
Poul.

Simpel problem - Alstom skal installere ERTMS i ..

af andersj, Aalborg, 29/3 2020, 20:05 (1481 dage siden) @ Poul Andersen

Aflysningerne i dag skyldes et overgravet kabel. Det var ihvertfald en af årsagerne tidligere i dag.


Tak for oplysningen. Flere har skudt på ERTMS/ETCS uden at reelt at vide det. Så det godt med en afklaring.


Det er rigtig at dagens aflysninger skyldes overgravet kabel, men de øvrige dage med flere forsinkelser eller aflysninger, har der på ARRIVA trafikinformation,
været anført "tekniske problemer".
Det har meget tit været aflysning eller større forsinkelse på/fra den station hvor der skiftes fra SR til ETCS, altså en fornemmelse af, at der opstår problemer eller fejl når der skal skiftes fra ATC (ydre signaler) til ETCS.

Mvh.
Poul.

Det må i så fald være noget med STM boksen. I Vendsyssel skifter man mellem ydre signaler og ETCS tre steder under kørsel med op til 100 km/t, og her bruges ikke STM men ren ETCS i materiellet.

--
Mvh Anders

Simpel problem - Alstom skal installere ERTMS i ..

af krabsen, 29/3 2020, 20:47 (1481 dage siden) @ andersj

Det må i så fald være noget med STM boksen. I Vendsyssel skifter man mellem ydre signaler og ETCS tre steder under kørsel med op til 100 km/t, og her bruges ikke STM men ren ETCS i materiellet.

<totalt OT>

Det er ikke noget nyt, at der er forskel på Vendsyssel og Thy - sådan har det været siden 1441. ;-)

"Først da rømte de morsingboer, og så de forrædere af Thy
Efter da stod de vendelboer, de ville ikke fly!"

:-P :-P :-D

(slaget ved Husby Hole)

</totalt ot>

Simpel problem - Alstom skal installere ERTMS i ..

af steenth, 29/3 2020, 22:40 (1481 dage siden) @ andersj
redigeret af steenth, 29/3 2020, 23:13

Aflysningerne i dag skyldes et overgravet kabel. Det var ihvertfald en af årsagerne tidligere i dag.


Tak for oplysningen. Flere har skudt på ERTMS/ETCS uden at reelt at vide det. Så det godt med en afklaring.


Det er rigtig at dagens aflysninger skyldes overgravet kabel, men de øvrige dage med flere forsinkelser eller aflysninger, har der på ARRIVA trafikinformation,
været anført "tekniske problemer".
Det har meget tit været aflysning eller større forsinkelse på/fra den station hvor der skiftes fra SR til ETCS, altså en fornemmelse af, at der opstår problemer eller fejl når der skal skiftes fra ATC (ydre signaler) til ETCS.

Mvh.
Poul.


Det må i så fald være noget med STM boksen. I Vendsyssel skifter man mellem ydre signaler og ETCS tre steder under kørsel med op til 100 km/t, og her bruges ikke STM men ren ETCS i materiellet.

Der er del lag af delsystemer i det nye signalsystem. Og BDK har deres pressemeddelelser skrevet at det tager 3-4 minutter at kommer ind i ETCS området. Noget af det, som er forskellen til det gammel, at alt afvikling af driften sker med køreplaner. Det gælder også rangering. Så alle bevægelser skal være lagt ind, mens i den gamle fjernstyring, ikke behøver/ikke kan at lægge alle bevægelser ind (lille Syd er fjernstyring uden indlagt køreplan på der hvor der er gamle signaler - vil også enkelt andre steder)

Og kan være den proces med at lægge toget ind, som tager tid. Det er nogle midlertidige steder, hvor tog skifter system, hvor det ikke er helt så strømlignet, som det vil være, når hele strækningen er omlagt. For der sker det på fri strækning nord for Struer. Men system skal kende toget for kunne stille signal for videre kørsel.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Pip Hans, 29/3 2020, 15:07 (1482 dage siden) @ steenth

Hvilken station eller stationer er det på Lille Syd?

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af steenth, 29/3 2020, 18:57 (1481 dage siden) @ Pip Hans

Hvilken station eller stationer er det på Lille Syd?

Når jeg ser et stationsnavn ved signalproblemerne, så er det tit Tureby. Men det er også andre.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 29/3 2020, 19:21 (1481 dage siden) @ steenth

Hvilken station eller stationer er det på Lille Syd?

Når jeg ser et stationsnavn ved signalproblemerne, så er det tit Tureby. Men det er også andre.

Der har gennem årene været en vis systematik i, at der kom mange signalfejl, omtrent der hvor ERTMS udrulningen var nået til. Tilsvarende har tilbageskift efter ERTMS testkørsler næsten altid givet dårlig toggang.

Når det er sagt, så er vedligeholdelsen af 77 anlæggene vist stoppet for en del år siden (den var tilpasset den oprindelig udrulningsplan), ligesom den "midlertidige" fjernstyring af Lille Syd skulle være skiftet første gang omkring 1990.

Når det er sagt, så er fornemmelserne her i byen, at der ikke rigtig mærkes forskel på kvaliteten af trafikken fra før ERTMS installationen gik i gang, og til nu, hvor det kører forholdsvis normalt.

/Lasse

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Pip Hans, 29/3 2020, 19:38 (1481 dage siden) @ steenth

Hvad er signalproblemerne så?
Sikringsanlægget?
Fjernstyringsanlægget?
Eller noget helt andet?

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 26/3 2020, 20:57 (1484 dage siden) @ steenth

Det er vel også på tide, at Svenskerne begynder at følge den Danske model, når nu Norge har besluttet at følge trop...For det er jo os i Danmark, der ved bedst....
[image]

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af steenth, 26/3 2020, 22:18 (1484 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det er vel også på tide, at Svenskerne begynder at følge den Danske model, når nu Norge har besluttet at følge trop...For det er jo os i Danmark, der ved bedst....

Da jeg sidst gang kiggede på passagertal på S-tog, så var den største frafald af rejsende, når der var almindelige stor sporarbejdere, Iflg. hvad jeg har fået af vide fra DSB, så kommer pendler hurtig tilbage efter et sporarbejde. Men de øvrige rejsende forsvinder.... det er svært at få dem tilbage... Der faktisk en stigning i antal rejsende på de dele af S-tog, som var uberørt af sporarbejde.

Mvh
Steen

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af LarsJels, Jels, 27/3 2020, 08:22 (1484 dage siden) @ steenth

Det er fristende at tolke faldet fra 2016 til 2017 og 2018 som ophøret af jernbane på Aarhus Nærbane (Grenå- og Odder-banen). Men kan det være (næsten) hele forklaringen? Det kan måske være svært at finde tal for passagerkilometer fra de to strækninger. specifikt. Ellers ville det jo være nemt at regne ud.

MVH; Lars

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 27/3 2020, 08:51 (1484 dage siden) @ LarsJels

Det er fristende at tolke faldet fra 2016 til 2017 og 2018 som ophøret af jernbane på Aarhus Nærbane (Grenå- og Odder-banen). Men kan det være (næsten) hele forklaringen? Det kan måske være svært at finde tal for passagerkilometer fra de to strækninger. specifikt. Ellers ville det jo være nemt at regne ud.

Man kan også spørge Danmarks Statistik...
[image]

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af KKLD, 27/3 2020, 09:16 (1484 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det er fristende at tolke faldet fra 2016 til 2017 og 2018 som ophøret af jernbane på Aarhus Nærbane (Grenå- og Odder-banen). Men kan det være (næsten) hele forklaringen? Det kan måske være svært at finde tal for passagerkilometer fra de to strækninger. specifikt. Ellers ville det jo være nemt at regne ud.

Man kan også spørge Danmarks Statistik...
[image]

Hvordan kan det være at S-tog ikke har samme udvikling som metroen? (For det er frem til 2018, altså før M3 og M4).
Er der noget man kan ændre for at gøre S-tog mere attraktivt?

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af LarsJels, Jels, 27/3 2020, 09:36 (1484 dage siden) @ KKLD

Nu skal vi lige holde tungen lige i munden -tal er ofte noget bøvl. Lasses grafer viser ikke det samme, men begge er interessante. Den første er passagerkilometer, den anden er passagerantal. Aarhus Nærbane havde relativt mange passagerer, men ikke nødvendigvis så mange passagerkilometer.

MVH; Lars

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 27/3 2020, 11:04 (1484 dage siden) @ LarsJels

Nu skal vi lige holde tungen lige i munden -tal er ofte noget bøvl. Lasses grafer viser ikke det samme, men begge er interessante. Den første er passagerkilometer, den anden er passagerantal. Aarhus Nærbane havde relativt mange passagerer, men ikke nødvendigvis så mange passagerkilometer.

Fuldstændig korrekt. Graferne viser ikke det samme, men fortæller samlet om at udviklingen bæres af folk, der rejser korte rejser. Der findes mere detaljerede grafer over dette, men dem har jeg ikke liggende. De to jeg har bragt her er offentligt tilgængelige, og var ment som et hjælpemiddel til at spore diskussionen ind på et mere faktuelt spor.

...og nej, jeg siger ikke at det er implementeringen af Signalprogrammet, der er skyld i det hele (selv om det kunne være en sjov diskussion). Danmark gennemgår bare en udvikling indenfor jernbanen, der er markant anderledes end i lande vi ellers mener, vi er bedre end (jeg gør i al fald :-))

/Lasse

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Jensen123, 27/3 2020, 10:19 (1484 dage siden) @ KKLD

Det er fristende at tolke faldet fra 2016 til 2017 og 2018 som ophøret af jernbane på Aarhus Nærbane (Grenå- og Odder-banen). Men kan det være (næsten) hele forklaringen? Det kan måske være svært at finde tal for passagerkilometer fra de to strækninger. specifikt. Ellers ville det jo være nemt at regne ud.

Man kan også spørge Danmarks Statistik...
[image]


Hvordan kan det være at S-tog ikke har samme udvikling som metroen? (For det er frem til 2018, altså før M3 og M4).
Er der noget man kan ændre for at gøre S-tog mere attraktivt?

1: Tage udgangspunkt i passagerernes behov. Kør tog for at transportere passagerer og ikke for at opfylde bonusmål.

2: Tag ansvar. Hvis jeg køber en liter mælk i supermarkedet, som viser sig at indeholde en blanding af penicilinrester og skyllevand, så ville supermarkedet aldrig trække på skuldrene og sige "det er ikke vores ansvar." Jeg er kunde hos DSB. At de har en lorte leverandør kræver aktiv stillingtagen og ikke blot et skuldertræk fulgt af et et tøsefornærmet: "Det er ikke os".

3: Fyr Tony Bispeskov. Manden har ingen som helst troværdighed.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af KKLD, 27/3 2020, 11:31 (1484 dage siden) @ Jensen123

Det er fristende at tolke faldet fra 2016 til 2017 og 2018 som ophøret af jernbane på Aarhus Nærbane (Grenå- og Odder-banen). Men kan det være (næsten) hele forklaringen? Det kan måske være svært at finde tal for passagerkilometer fra de to strækninger. specifikt. Ellers ville det jo være nemt at regne ud.

Man kan også spørge Danmarks Statistik...
[image]


Hvordan kan det være at S-tog ikke har samme udvikling som metroen? (For det er frem til 2018, altså før M3 og M4).
Er der noget man kan ændre for at gøre S-tog mere attraktivt?


1: Tage udgangspunkt i passagerernes behov. Kør tog for at transportere passagerer og ikke for at opfylde bonusmål.

2: Tag ansvar. Hvis jeg køber en liter mælk i supermarkedet, som viser sig at indeholde en blanding af penicilinrester og skyllevand, så ville supermarkedet aldrig trække på skuldrene og sige "det er ikke vores ansvar." Jeg er kunde hos DSB. At de har en lorte leverandør kræver aktiv stillingtagen og ikke blot et skuldertræk fulgt af et et tøsefornærmet: "Det er ikke os".

3: Fyr Tony Bispeskov. Manden har ingen som helst troværdighed.

Vedrørende punkt 1 som du nævner, hvad kunne konkret gøres?

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Jensen123, 27/3 2020, 12:29 (1484 dage siden) @ KKLD

Det er fristende at tolke faldet fra 2016 til 2017 og 2018 som ophøret af jernbane på Aarhus Nærbane (Grenå- og Odder-banen). Men kan det være (næsten) hele forklaringen? Det kan måske være svært at finde tal for passagerkilometer fra de to strækninger. specifikt. Ellers ville det jo være nemt at regne ud.

Man kan også spørge Danmarks Statistik...
[image]


Hvordan kan det være at S-tog ikke har samme udvikling som metroen? (For det er frem til 2018, altså før M3 og M4).
Er der noget man kan ændre for at gøre S-tog mere attraktivt?


1: Tage udgangspunkt i passagerernes behov. Kør tog for at transportere passagerer og ikke for at opfylde bonusmål.

2: Tag ansvar. Hvis jeg køber en liter mælk i supermarkedet, som viser sig at indeholde en blanding af penicilinrester og skyllevand, så ville supermarkedet aldrig trække på skuldrene og sige "det er ikke vores ansvar." Jeg er kunde hos DSB. At de har en lorte leverandør kræver aktiv stillingtagen og ikke blot et skuldertræk fulgt af et et tøsefornærmet: "Det er ikke os".

3: Fyr Tony Bispeskov. Manden har ingen som helst troværdighed.


Vedrørende punkt 1 som du nævner, hvad kunne konkret gøres?

Man kunne for eksempel:

a: Man kunne for eksempel når diverse afvigelser fra normalkøreplanen planlægges, tage udgangspunkt i det normale ankomsttidspunkt i stedet for at starte til normal tid. Så kunne rigtig mange pendlere faktisk møde på arbejde til tiden.

b: Man kunne for eksempel i tilfælde af varsling af ekstremt dårligt vejr lade være med at aflyse størstedelen af togdriften 24 timer før, men i stedet varsle at man ved en given vindhastighed/snemændgde etc. vil begynde at drosle trafikken trinvis ned. Når så vejret faktisk ikke blev som varslet, så vil der stadig være anvendelig togdrift.

c: På linier med 10 minutters drift er det som oftest ligegyldigt at køreplanen er skredet, så længe toget kører og man når frem. Så det der med at smide passagererne ud på en tilfældig station for at vende vende toget midt på linien gavner kun regularitetsmålene, men meget sjældent passagererne.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af KKLD, 27/3 2020, 14:10 (1484 dage siden) @ Jensen123

Det er fristende at tolke faldet fra 2016 til 2017 og 2018 som ophøret af jernbane på Aarhus Nærbane (Grenå- og Odder-banen). Men kan det være (næsten) hele forklaringen? Det kan måske være svært at finde tal for passagerkilometer fra de to strækninger. specifikt. Ellers ville det jo være nemt at regne ud.

Man kan også spørge Danmarks Statistik...
[image]


Hvordan kan det være at S-tog ikke har samme udvikling som metroen? (For det er frem til 2018, altså før M3 og M4).
Er der noget man kan ændre for at gøre S-tog mere attraktivt?


1: Tage udgangspunkt i passagerernes behov. Kør tog for at transportere passagerer og ikke for at opfylde bonusmål.

2: Tag ansvar. Hvis jeg køber en liter mælk i supermarkedet, som viser sig at indeholde en blanding af penicilinrester og skyllevand, så ville supermarkedet aldrig trække på skuldrene og sige "det er ikke vores ansvar." Jeg er kunde hos DSB. At de har en lorte leverandør kræver aktiv stillingtagen og ikke blot et skuldertræk fulgt af et et tøsefornærmet: "Det er ikke os".

3: Fyr Tony Bispeskov. Manden har ingen som helst troværdighed.


Vedrørende punkt 1 som du nævner, hvad kunne konkret gøres?


Man kunne for eksempel:

a: Man kunne for eksempel når diverse afvigelser fra normalkøreplanen planlægges, tage udgangspunkt i det normale ankomsttidspunkt i stedet for at starte til normal tid. Så kunne rigtig mange pendlere faktisk møde på arbejde til tiden.

b: Man kunne for eksempel i tilfælde af varsling af ekstremt dårligt vejr lade være med at aflyse størstedelen af togdriften 24 timer før, men i stedet varsle at man ved en given vindhastighed/snemændgde etc. vil begynde at drosle trafikken trinvis ned. Når så vejret faktisk ikke blev som varslet, så vil der stadig være anvendelig togdrift.

c: På linier med 10 minutters drift er det som oftest ligegyldigt at køreplanen er skredet, så længe toget kører og man når frem. Så det der med at smide passagererne ud på en tilfældig station for at vende vende toget midt på linien gavner kun regularitetsmålene, men meget sjældent passagererne.

Så du synes egentlig at den nuværende køreplan er fin, men håndteringen af situationer hvor den nuværende køreplan ikke kan holdes kan forbedres.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Jensen123, 28/3 2020, 11:32 (1483 dage siden) @ KKLD

Det er fristende at tolke faldet fra 2016 til 2017 og 2018 som ophøret af jernbane på Aarhus Nærbane (Grenå- og Odder-banen). Men kan det være (næsten) hele forklaringen? Det kan måske være svært at finde tal for passagerkilometer fra de to strækninger. specifikt. Ellers ville det jo være nemt at regne ud.

Man kan også spørge Danmarks Statistik...
[image]


Hvordan kan det være at S-tog ikke har samme udvikling som metroen? (For det er frem til 2018, altså før M3 og M4).
Er der noget man kan ændre for at gøre S-tog mere attraktivt?


1: Tage udgangspunkt i passagerernes behov. Kør tog for at transportere passagerer og ikke for at opfylde bonusmål.

2: Tag ansvar. Hvis jeg køber en liter mælk i supermarkedet, som viser sig at indeholde en blanding af penicilinrester og skyllevand, så ville supermarkedet aldrig trække på skuldrene og sige "det er ikke vores ansvar." Jeg er kunde hos DSB. At de har en lorte leverandør kræver aktiv stillingtagen og ikke blot et skuldertræk fulgt af et et tøsefornærmet: "Det er ikke os".

3: Fyr Tony Bispeskov. Manden har ingen som helst troværdighed.


Vedrørende punkt 1 som du nævner, hvad kunne konkret gøres?


Man kunne for eksempel:

a: Man kunne for eksempel når diverse afvigelser fra normalkøreplanen planlægges, tage udgangspunkt i det normale ankomsttidspunkt i stedet for at starte til normal tid. Så kunne rigtig mange pendlere faktisk møde på arbejde til tiden.

b: Man kunne for eksempel i tilfælde af varsling af ekstremt dårligt vejr lade være med at aflyse størstedelen af togdriften 24 timer før, men i stedet varsle at man ved en given vindhastighed/snemændgde etc. vil begynde at drosle trafikken trinvis ned. Når så vejret faktisk ikke blev som varslet, så vil der stadig være anvendelig togdrift.

c: På linier med 10 minutters drift er det som oftest ligegyldigt at køreplanen er skredet, så længe toget kører og man når frem. Så det der med at smide passagererne ud på en tilfældig station for at vende vende toget midt på linien gavner kun regularitetsmålene, men meget sjældent passagererne.


Så du synes egentlig at den nuværende køreplan er fin, men håndteringen af situationer hvor den nuværende køreplan ikke kan holdes kan forbedres.

Køreplan er så mangetydig, at jeg ikke kan give et entydigt svar på det.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af Rail, 27/3 2020, 12:17 (1484 dage siden) @ KKLD

Det er fristende at tolke faldet fra 2016 til 2017 og 2018 som ophøret af jernbane på Aarhus Nærbane (Grenå- og Odder-banen). Men kan det være (næsten) hele forklaringen? Det kan måske være svært at finde tal for passagerkilometer fra de to strækninger. specifikt. Ellers ville det jo være nemt at regne ud.

Man kan også spørge Danmarks Statistik...
[image]


Hvordan kan det være at S-tog ikke har samme udvikling som metroen? (For det er frem til 2018, altså før M3 og M4).
Er der noget man kan ændre for at gøre S-tog mere attraktivt?

Fjerne CBTC problemerne, som man kan se nedenfor, begynder s-tog først at få problemer i 2016 da CBTC idriftsættes og rettidigheden falder:

[image]

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af steenth, 27/3 2020, 12:36 (1484 dage siden) @ Rail

Fjerne CBTC problemerne, som man kan se nedenfor, begynder s-tog først at få problemer i 2016 da CBTC idriftsættes og rettidigheden falder:

[image]

Som jeg læser grafen, topper tal i 2016, men falder i 2017 og 2018. Det passer med tal. I 2017 er der sporarbejde omkring København Hovedbanegård og på strækningen til Valby. I 2018 var der sporarbejde på Frederikssundbanen. Og jeg har kigge på strækningsvis på passagertal i de år tidligere (findes i DSB's månedsrapporter til transportministreret) så er det specielt de strækninger, som er ramt af sporarbejde, som har det største fald i passagertal.

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt

af steenth, 27/3 2020, 12:52 (1484 dage siden) @ steenth

Fjerne CBTC problemerne, som man kan se nedenfor, begynder s-tog først at få problemer i 2016 da CBTC idriftsættes og rettidigheden falder:

[image]


Som jeg læser grafen, topper tal i 2016, men falder i 2017 og 2018. Det passer med tal. I 2017 er der sporarbejde omkring København Hovedbanegård og på strækningen til Valby. I 2018 var der sporarbejde på Frederikssundbanen. Og jeg har kigge på strækningsvis på passagertal i de år tidligere (findes i DSB's månedsrapporter til transportministreret) så er det specielt de strækninger, som er ramt af sporarbejde, som har det største fald i passagertal.

CBTC blev i brug februar 2016. Så der var 10 måneder, hvor passagertal var størt, hvor det var i drift. Der var en del forstyrrelser før det blev sat i drift pga test-aktivitet i lange perioder. Men det var ikke efter det blev sat i drift.

Mvh
Steen

Faldende passagertal i danmark (Var: Alstom skal install...)

af Rask Ingemann Lambertsen, 27/3 2020, 12:27 (1484 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det er vel også på tide, at Svenskerne begynder at følge den Danske model, når nu Norge har besluttet at følge trop...For det er jo os i Danmark, der ved bedst....
[image]

Det er naturligvis et rent tilfælde, at passagertallene har været faldende i netop den tid, der er gået siden Rejsekortet blev indført og de hidtige, populære rejsehjemler blev afskaffet.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak