Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jorden/husene rundt slut foraltid? (Generelt)

af Steff, 30/3 2020, 13:10 (1480 dage siden)

Kære alle

I forbindelse med Nordhavnslinjen for Metroen er der i dag lukket op vejmæssigt (Gittervej ved PFA), således at man ikke skal lave en stor bue uden om byggeriet til nedgange til Metrostationen ved Nordhavn. Men da jeg i dag kom forbi så det ud som om, at sporet oppe fra Lersøen og til Østerport (DAN-link) var blev fuldstændigt afbrudt ved et elevatortårn lige i midten af sporet. Jeg kunne ikke stoppe og fotografere samtidig med jeg talte i mobil:-)

Er min observation desværre korrekt - ingen forbindelse rundt om København mere?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af steenth, 30/3 2020, 14:12 (1480 dage siden) @ Steff

Kære alle

I forbindelse med Nordhavnslinjen for Metroen er der i dag lukket op vejmæssigt (Gittervej ved PFA), således at man ikke skal lave en stor bue uden om byggeriet til nedgange til Metrostationen ved Nordhavn. Men da jeg i dag kom forbi så det ud som om, at sporet oppe fra Lersøen og til Østerport (DAN-link) var blev fuldstændigt afbrudt ved et elevatortårn lige i midten af sporet. Jeg kunne ikke stoppe og fotografere samtidig med jeg talte i mobil:-)

Elevatortårnet er ved siden af, hvor sporet var. Så man kan godt forbindende sporet igen. Pt. har man ført vej og fortorv over stedet. Så de skal bryde det op igen, når/hvis spor skal genetableres for Frihavnsbanen. Og der skal vel også lovhjemmel til at nedlægge den.

Mvh
Steen

Avatar

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/3 2020, 15:12 (1480 dage siden) @ steenth

Kære alle

I forbindelse med Nordhavnslinjen for Metroen er der i dag lukket op vejmæssigt (Gittervej ved PFA), således at man ikke skal lave en stor bue uden om byggeriet til nedgange til Metrostationen ved Nordhavn. Men da jeg i dag kom forbi så det ud som om, at sporet oppe fra Lersøen og til Østerport (DAN-link) var blev fuldstændigt afbrudt ved et elevatortårn lige i midten af sporet. Jeg kunne ikke stoppe og fotografere samtidig med jeg talte i mobil:-)


Elevatortårnet er ved siden af, hvor sporet var. Så man kan godt forbindende sporet igen. Pt. har man ført vej og fortorv over stedet. Så de skal bryde det op igen, når/hvis spor skal genetableres for Frihavnsbanen. Og der skal vel også lovhjemmel til at nedlægge den.

Hvis det overhovedet kommer på tale, så bør man helt klart aktivere turistmyndigheder, VisitCopenhagen etc.
Det kan godt være at banen snart ikke kan benyttes uden CBTC og/eller ERMTS ombord, men det er der jo i hvert fald på skitse plan løsninger for, det er økonomien der er den store udfordring - og den BURDE der også være en løsningsmulighed for for et lokomotiv eller 2.
Men er skinnerne væk, så er det slut med veterantog så tæt på byen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Steff, 30/3 2020, 15:50 (1480 dage siden) @ steenth

Kære Steen

Tak for svar.

Michael:

Ja, det er da altid ærgerligt, hvis en mulighed for noget turistkørsel bortfalder p.g.a. mangel på et par meter spor og en bevogtet overgang. Men igen; "Hvem, skal nu betale, hvem har råd til mér, Staten har ingen penge, penge.……….."!
Og muligvis set i lyset af den nuværende situation - selvom farligt ;-) at nedprioritere "kultur" p.t. - kunne det jo fornuftigvis nok tænkes at her KUNNE spares. Og de turister der ikke kender til denne tur, savner den nok heller ikke. Det er nok mest Nordsjællandske, der kommer til at mangle forbindelsen, ik´?

Det JEG kunne frygte var, at man jernbaneinfrastrukturmæssigt fraskriver sig en mulighed for at komme den vej rundt. Men på den anden side, var/er det nødvendigt, benytter man jo så bare S-togssporene.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Svend, 30/3 2020, 16:13 (1480 dage siden) @ Steff

Det er metroen der var/er "skadevolder" og det er dem der synes at det er en dårlig idé at retablere sporet (det er dem der skal betale)

--
Svend

Avatar

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af mss ⌂, 30/3 2020, 19:20 (1480 dage siden) @ Svend

Det er metroen der var/er "skadevolder" og det er dem der synes at det er en dårlig idé at retablere sporet (det er dem der skal betale)

Hej,

Jeg tænker umiddelbart at det er ret ligegyldigt hvad Metroen synes. De er formentlig tvunget til at betale retableringen af infrastruktur de har fjernet for at "komme til".
Men tungen på vægtskålen er BDK. Ser de en nytte i sporet bliver det retableret, hvis ikke... Tja så er det slut med det spor.
Det er dog ikke utænkeligt at BDK vil skyde skylden på metroen hvis det skulle komme dertil ;-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Steff, 30/3 2020, 20:10 (1480 dage siden) @ Svend

Kære Svend

Tak for svar.
Jeg var selv inde over som repræsentant for ”ejer og bruger” da Nordhavnsforbindelsen skulle etableres fra Lyngbyvej og ned til Svanemøllebugten. Vi blev i øvrigt først orienteret om byggeriet gennem ”Øbro-nyt”:-).
Bygherren (Københavns Kommune) forpligtigede sig til at genopføre og reetablere det hele som det så ud ved arbejdets begyndelse. Det vil sig bygninger skulle genopføre i samme stil og sti og vejanlæg det samme. Dog var bygningsreglementet ”ændret lidt” fra 1898 og til 2006/7, hvorfor man blev enige om visse indre ændringer af bygningsmassen til glæde for begge parter. Det blev bedre for ejer og bruger og billigere for bygherren, altså en kontraktlig ændring begge parter imellem. Anført i kontrakter samt bygningsforskrifter og planer.

Denne viden får mig så til at stille spørgsmålet vedr. byggeriet ”lidt nede af vejen” ved Århusgade.
Vil det sige, at du kender og har læst både kontrakt samt set bygningsoversigten mellem Metroselskabet, Banedanmark (Trafikministeriet) og Københavns kommune?
Heri skal det jo tydeligt fremgå, at Bygherren skal genetablere overkørslen, ELLER at parterne (alle tre nævnte) er blevet enige om at dette ikke skal gennemføres og at niveauoverkørslen herefter skal sløjfes.

Ellers er det jo en klar overtrædelse af det aftalte og at i dette tilfælde Banedanmark på vegne af ministeriet skal påtale dette og er dette gjort?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Svend, 30/3 2020, 22:52 (1480 dage siden) @ Steff

Mon ikke bare de prøver at slippe for en udgift ..... ved at "håbe på", mere eller mindre aktivt, at banen er unødvendig for den fremtidige jernbanedrift.
Nogen bliver vist nødt til at slå i bordet og fortælle, at banen (areal og spor) skal tilbageleveres i samme stand, som da man lånte det. Men Københavns kommune har muligvis også har en interesse i at få nedlagt overkørslen for Vordingborggade - bare en antagelse.

--
Svend

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Brussen, 31/3 2020, 08:55 (1480 dage siden) @ Svend

Metroen og Københavns Kommune er alt andet end begejstrede for at skulle retablere sporet, da det ikke er særligt attraktivt at have en sikret overkørsel midt i den pæne, nye "stationsforplads". Sporet kan imo ikke nedlægges, da det er en vigtig forbindelse til og fra Lersøen i forbindelse med fornyelsesprojekter nord for Røret.

Avatar

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/3 2020, 20:41 (1480 dage siden) @ Steff

Det er nok mest Nordsjællandske, der kommer til at mangle forbindelsen, ik´?

Det er nu også Østsjællands Jernbaneklub der kører der - jeg mener faktisk de mener at det er deres ide :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af K 564, 30/3 2020, 22:27 (1480 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael

Det er ikke Østsjællandske, som har kørt "rundt om husene", men der ud mod Vestsjællandske tidligere D-maskine gruppen. Det var dem sammen med DSB museumstog, som fandt på denne tur.
Hilsner Keld

Avatar

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/3 2020, 00:30 (1480 dage siden) @ steenth

Og der skal vel også lovhjemmel til at nedlægge den


Helt enig. Nørrebro-Frihavnen er anlagt ved lov og kan derfor også kun nedlægges ved lov.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af esni, Frederikssund, 1/4 2020, 11:37 (1478 dage siden) @ steenth

Kære alle

I forbindelse med Nordhavnslinjen for Metroen er der i dag lukket op vejmæssigt (Gittervej ved PFA), således at man ikke skal lave en stor bue uden om byggeriet til nedgange til Metrostationen ved Nordhavn. Men da jeg i dag kom forbi så det ud som om, at sporet oppe fra Lersøen og til Østerport (DAN-link) var blev fuldstændigt afbrudt ved et elevatortårn lige i midten af sporet. Jeg kunne ikke stoppe og fotografere samtidig med jeg talte i mobil:-)


Elevatortårnet er ved siden af, hvor sporet var. Så man kan godt forbindende sporet igen. Pt. har man ført vej og fortorv over stedet. Så de skal bryde det op igen, når/hvis spor skal genetableres for Frihavnsbanen. Og der skal vel også lovhjemmel til at nedlægge den.

Mvh
Steen

Men bliver signalprogrammet ikke enden på at kunne køre 'Rundt om husene'?

For man skal vel både have det ene og det andet system?
Og selvom Siemens både er levarandør af STM og CBTC-onboard og egentlig også kunne levere ETCS onboard, så kan de vel næppe integreres alle 3 på fornuftig måde?

--
Eskild

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af steenth, 1/4 2020, 11:53 (1478 dage siden) @ esni

Men bliver signalprogrammet ikke enden på at kunne køre 'Rundt om husene'?

For man skal vel både have det ene og det andet system?
Og selvom Siemens både er levarandør af STM og CBTC-onboard og egentlig også kunne levere ETCS onboard, så kan de vel næppe integreres alle 3 på fornuftig måde?

Det bliver kun S-tog, som får CBTC. De øvrige tog på S-banen skal bruge ICI, som er et simpel system, så man stadig kan få signal, hvor der kører S-tog uden skal have hele pakken med fra CBTC. Men der er nogle BDK kørertøjer, som både skal kører på ETCS og CBTC-strækninger. Hvis de skal kunne kører begge steder, så skal de både have et ETCS (vist mere simpel end normale tog) og ICI.

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af YBS, 1/4 2020, 12:46 (1478 dage siden) @ steenth

Jeg forstod nu spørgsmålet sådan, at det gik på at køre husene rundt med veterantog, og hvor sandsynligt er det, at personførende tog får lov til at køre med ICI og simpel ETCS? Og man ser Ekstrabladets forside for sig, hvis de fik og noget gik galt.

ICI / ETCS - Jorden/husene rundt slut foraltid?

af steenth, 1/4 2020, 17:00 (1478 dage siden) @ YBS

Jeg forstod nu spørgsmålet sådan, at det gik på at køre husene rundt med veterantog, og hvor sandsynligt er det, at personførende tog får lov til at køre med ICI og simpel ETCS? Og man ser Ekstrabladets forside for sig, hvis de fik og noget gik galt.

Der skulle for længst have været kommet en rapport om de nye signalsystemer og veterantog. Og der har været et arbejde igang at bruge noget er mere simpel end det fulde setup. Så noget er på vej. Men ICI er ret simpel.
Men inden det skal i praksis, skal man igennem en risikovurdering... Men det stadig interessant hvad de har fundet ud af...

Mvh
Steen

Avatar

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/4 2020, 19:50 (1478 dage siden) @ esni

Men bliver signalprogrammet ikke enden på at kunne køre 'Rundt om husene'?

For man skal vel både have det ene og det andet system?
Og selvom Siemens både er levarandør af STM og CBTC-onboard og egentlig også kunne levere ETCS onboard, så kan de vel næppe integreres alle 3 på fornuftig måde?

Venter du længe nok burde STM vel være overflødigt.
Da min vognpark var lidt mindre og jeg havde tid til tog og slog mine folder i NSJK var signalprogrammet på besøg for at se på mulighederne for overhovedet at bygge både CBTC og ERTMS ind i deres K582 og i Marcipanbrødene. Som jeg hsuker det var konklusionen at det teknisk (nok) var muligt ved at lave et apparatrum i tenderen, som så ville rumme lidt mindre vand, og reducere batteripakken i Marcipanbrødet og installere teknikken der. Tanken var at det skulle være samme "light" udgave som installeres i BDK og entreprenørernes troljer. Der er et meget simplere display og dem så man også på hvor kunne sidde.
Ingen talte om godkendelse hos myndighederne, det var helt overordnet om der var plads. På det tidspunkt var tanken at det skulle bygges ind i et antal godsvogne som klubberne så skule deles om, men da alle klubberne jo kører samtidig ved juletid er det jo ikke en løsning.
Så jeg vil da sige at på den lange bane vil der da nok være nogle lokomotiver der får udstyret, men resten må holde sig til privatbaner, Gedserbanen eller andre egentlige veteranbaner.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af anderspihl, 1/4 2020, 10:28 (1478 dage siden) @ Steff

Er min observation desværre korrekt - ingen forbindelse rundt om København mere?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Jeg spurgte faktisk Metroselskabet i august sidste år hvornår sporet bliver reetableret. Kort efter kom følgende svar:

+ + + citat start: + + +

Tak for din henvendelse om et nedlagt jernbanespor ved Århusgade og Vordingborggade.

Jeg formoder, at det drejer sig om det såkaldte Lersø-spor til godstog, som er midlertidigt nedlagt. Vi er i gang med et projekt for reetablering af sporet, som forventes at blive åbnet igen om et års tid.

Ved Århusgade/Kalkbrænderihavnsgade er vi i gang med at bygge en gangtunnel til metrostationen Nordhavn. Når gangtunnelen er færdig om nogle måneder, kommer der igen passage gennem viadukten for cyklister og gående.

Jeg håber, at dette besvarede dine spørgsmål, ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen.

+ + + citat slut + + +

Hilsen Anders

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Steff, 1/4 2020, 11:44 (1478 dage siden) @ anderspihl

Kære Anders!

Tak for svar, det er jo til at forstå (og fra hestens mund)!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af William Skov ⌂, 1/4 2020, 21:20 (1478 dage siden) @ anderspihl

Er min observation desværre korrekt - ingen forbindelse rundt om København mere?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Jeg spurgte faktisk Metroselskabet i august sidste år hvornår sporet bliver reetableret. Kort efter kom følgende svar:

+ + + citat start: + + +

Tak for din henvendelse om et nedlagt jernbanespor ved Århusgade og Vordingborggade.

Jeg formoder, at det drejer sig om det såkaldte Lersø-spor til godstog, som er midlertidigt nedlagt. Vi er i gang med et projekt for reetablering af sporet, som forventes at blive åbnet igen om et års tid.

Ved Århusgade/Kalkbrænderihavnsgade er vi i gang med at bygge en gangtunnel til metrostationen Nordhavn. Når gangtunnelen er færdig om nogle måneder, kommer der igen passage gennem viadukten for cyklister og gående.

Jeg håber, at dette besvarede dine spørgsmål, ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen.

+ + + citat slut + + +

Hilsen Anders

Jeg havde også spurgt Banedanmark om det. Hvis svar er det samme som ovenstående.

Tak for din henvendelse. Banedanmark har givet Metroselskabet tilladelse til midlertidigt at optage spor, belægning og overkørselsanlæg i Århusgade for at Metroselskabet kunne udføre transfertunnel under Kalkbrænderihavnsgade. Metroselskabet skal efterfølgende reetablere spor, belægning og overkørselsanlæg. Metroselskabets rådgiver har meddelt at arbejdet forventes udført i tredje kvartal 2021.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af ChrBrun, Helsingør, 2/4 2020, 19:35 (1477 dage siden) @ William Skov

Er min observation desværre korrekt - ingen forbindelse rundt om København mere?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Jeg spurgte faktisk Metroselskabet i august sidste år hvornår sporet bliver reetableret. Kort efter kom følgende svar:

+ + + citat start: + + +

Tak for din henvendelse om et nedlagt jernbanespor ved Århusgade og Vordingborggade.

Jeg formoder, at det drejer sig om det såkaldte Lersø-spor til godstog, som er midlertidigt nedlagt. Vi er i gang med et projekt for reetablering af sporet, som forventes at blive åbnet igen om et års tid.

Ved Århusgade/Kalkbrænderihavnsgade er vi i gang med at bygge en gangtunnel til metrostationen Nordhavn. Når gangtunnelen er færdig om nogle måneder, kommer der igen passage gennem viadukten for cyklister og gående.

Jeg håber, at dette besvarede dine spørgsmål, ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen.

+ + + citat slut + + +

Hilsen Anders


Jeg havde også spurgt Banedanmark om det. Hvis svar er det samme som ovenstående.

Tak for din henvendelse. Banedanmark har givet Metroselskabet tilladelse til midlertidigt at optage spor, belægning og overkørselsanlæg i Århusgade for at Metroselskabet kunne udføre transfertunnel under Kalkbrænderihavnsgade. Metroselskabet skal efterfølgende reetablere spor, belægning og overkørselsanlæg. Metroselskabets rådgiver har meddelt at arbejdet forventes udført i tredje kvartal 2021.

Jeg var i går en tur med M4 til/fra Orientkaj og Nordhavn, og der er etableret fin fortovsbelægning og cykelsti, der hvor sporet burde ligge, der ser meget definitivt ud!, Men det kan selvfølgelig rives op igen.
[image]
[image]

--
Christian Brun

Avatar

Anmodning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/4 2020, 22:12 (1477 dage siden) @ ChrBrun

Jeg var i går en tur med M4 til/fra Orientkaj og Nordhavn, og der er etableret fin fortovsbelægning og cykelsti, der hvor sporet burde ligge, der ser meget definitivt ud!, Men det kan selvfølgelig rives op igen.
[image]
[image]


Kære Christian

Fine billeder.

Må jeg vise dem på www.havnebaner.dk med behørig kreditering?

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af mss ⌂, 4/4 2020, 12:07 (1475 dage siden) @ ChrBrun

Hej Christian,

Ja det kan hurtigt rives op igen, helt typisk København.
Her er der i det mindste kun tale om ganske almindelige fortovsfliser og lidt cykelsti.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Togbus, Foldingbro, 4/4 2020, 13:55 (1475 dage siden) @ mss

Lersøen-Nordhavn som supercykelsti. BRT er nok ikke på tale.

--
- busser når det er billigst

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Simon1906, Hedehusene, 6/4 2020, 13:11 (1473 dage siden) @ Togbus

Det var da ikke en dårlig ide, for helt ærligt. det stykke bane fra Nordhavn til Lersøen, hvor meget er der brug for det,Hvis man skal ud på Sbanen var der et par steder man kunne komme ind såvidt jeg erindrer. Så en supercykelsti var da en god Løsning.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Svend, 6/4 2020, 13:38 (1473 dage siden) @ Simon1906

Det var da ikke en dårlig ide, for helt ærligt. det stykke bane fra Nordhavn til Lersøen, hvor meget er der brug for det,Hvis man skal ud på Sbanen var der et par steder man kunne komme ind såvidt jeg erindrer. Så en supercykelsti var da en god Løsning.

.
Simon, det er ikke et spørgsmål om sporforbindelse til S-banen men til fjernbanen (på Østerport)
Lersøen anvendes til pålæsning af materialer (skærver osv) ved sporarbejder, og så er det jo ret smart, at man kan komme dertil pr jernbane, når vogne skal til og fra "fjern".

--
Svend

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af steenth, 6/4 2020, 15:29 (1473 dage siden) @ Simon1906

Det var da ikke en dårlig ide, for helt ærligt. det stykke bane fra Nordhavn til Lersøen, hvor meget er der brug for det,Hvis man skal ud på Sbanen var der et par steder man kunne komme ind såvidt jeg erindrer. Så en supercykelsti var da en god Løsning.

Der faktisk allerede en god cykelstier i området. Imellem Nordhavn og Svanemøllen er ikke ret mange år gammel sti ved siden af banen. Og imellem Svanemølle og Ryparken er det delvis på den gamle strækning før den blev omlagt i 1931.

Mvh
Steen

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Simon1906, Hedehusene, 6/4 2020, 16:33 (1473 dage siden) @ steenth

Det har du vist ret i nok flere år siden jeg har været i det område men apropos billedet ved forplads Metro hvad er det så de laver ved Århusgade? Den ene side viser elevator men overfor mod svanem øllen man kan se nogle arbejdsfolk i orange så er der nogen der jævnlig kommer forbi der kan fortælle det. Ville gerne selv se det ved selvsyn men ikke nu der er Corona krise.

Med venlig hilsen
Simon
Hedehusene

Jorden/husene rundt slut foraltid? +videoer

af steenth, 6/4 2020, 16:57 (1473 dage siden) @ Simon1906

Det har du vist ret i nok flere år siden jeg har været i det område men apropos billedet ved forplads Metro hvad er det så de laver ved Århusgade? Den ene side viser elevator men overfor mod svanem øllen man kan se nogle arbejdsfolk i orange så er der nogen der jævnlig kommer forbi der kan fortælle det. Ville gerne selv se det ved selvsyn men ikke nu der er Corona krise.

Hele vejnettet omkring den nye metrostation skal reetableres igen. Bl.a. skal Århusgade og Kalkbrænderihavnsgade lægges tilbage igen, hvor de var. Og de er ikke færdig med endnu.

Ellers metroselskabet lavet nogle videoer:

Indtryk af stationerne
https://www.youtube.com/watch?v=7ppYhfoDJ0w
Desværre meget lidt fra forpladserne.

Metrotog fra Orientkaj til København H
https://www.youtube.com/watch?v=_bkjNbzlbu4

Og den anden vej..
https://www.youtube.com/watch?v=VF5gvmvlO_s

Mvh
Steen

Jorden/husene rundt slut foraltid? +videoer

af Simon1906, Hedehusene, 6/4 2020, 17:21 (1473 dage siden) @ steenth

Hej steenth tak for henvisning til klip interessante men som du skriver ikke rigtig noget der viser Nordhavn metrostation forplads, nå men der kommer måske mere inden der er åbnet op for at komme frit rundt igen.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Jorden/husene rundt slut foraltid? +videoer

af RasmusR, 6/4 2020, 19:35 (1473 dage siden) @ Simon1906

ikke rigtig noget der viser Nordhavn metrostation forplads

Langt fra færdig - dette billede er taget 24/3, få dage inden åbningen af M4

/R

[image]

Jorden/husene rundt slut foraltid? +videoer

af Simon1906, Hedehusene, 6/4 2020, 19:42 (1473 dage siden) @ RasmusR

Men ihvertfald tak for billede jeg tro det er mindst 2 år siden jeg har været på den side af Nordhavn station.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af William Skov ⌂, 6/4 2020, 21:43 (1473 dage siden) @ Togbus

Lersøen-Nordhavn som supercykelsti. BRT er nok ikke på tale.

Bestemt en dårlig idé.

For man kunne godt forestille sig at der på Lersøen kan etableres en 4-500 meter lang læsseplads (og 25 kV~ køreledning derud), for at kunne forøge jernbanegodset.
Hvis man i dag skal læsse noget på en jernbanevogn er det nærmeste Glostrup og derefter Køge. Høje Tåstrup har ikke kapacitet til konventionelt vognladningsgods.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Simon1906, Hedehusene, 6/4 2020, 22:15 (1473 dage siden) @ William Skov

Tror desværre ikke det er nogen firmaer der vil sende vognladningsgods, måske en container eller et kombilad eller en lastvognstrailer, jeg kan ikke se for mig nogen firmaer i Lersøens nærområde der sender ret meget jernbanegods, og så kunne man måske bruge Høje Taastrups kombiterminal kunne måske udvides lidt??
Desværre tror jeg ikke på din idé, men lad os se og beholde sporene og så have asfalt mellem skinnerne så der evt stadig kan køre tog. Men jeg tror det bliver sjældent.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Jens Hansen, 7/4 2020, 08:46 (1473 dage siden) @ Simon1906

Var der ikke noget med at den sidste som modtog gods på Lersøen, Louis Hansen, fik erstatning (blev betalt) for at flytte til Glostrup.

Så ville det være mærkeligt at genoptage godsleverancer.

JH

Jorden/husene rundt slut foraltid?

af Rail, 7/4 2020, 11:32 (1472 dage siden) @ William Skov

Lersøen-Nordhavn som supercykelsti. BRT er nok ikke på tale.


Bestemt en dårlig idé.

For man kunne godt forestille sig at der på Lersøen kan etableres en 4-500 meter lang læsseplads (og 25 kV~ køreledning derud), for at kunne forøge jernbanegodset.
Hvis man i dag skal læsse noget på en jernbanevogn er det nærmeste Glostrup og derefter Køge. Høje Tåstrup har ikke kapacitet til konventionelt vognladningsgods.

Udover Porsche er der nok ikke mange virksomheder i området som ville kunne bruge jernbanen for alvor og deres ny leverancer af biler er trods alt begrænsede.

Ellers giver det jo bare en masse lastbiler der skal kører mellem Frihavnen/DFDS og Lersøen.

Jorden/husene rundt slut foraltid - UPDATE FRA METROSELSKAB?

af anderspihl, 14/4 2020, 11:25 (1465 dage siden) @ ChrBrun

Jeg var i går en tur med M4 til/fra Orientkaj og Nordhavn, og der er etableret fin fortovsbelægning og cykelsti, der hvor sporet burde ligge, der ser meget definitivt ud!, Men det kan selvfølgelig rives op igen.


Jeg skrev til Metroselskabet igen efter jeg så billederne, og her til formiddag foreligger der nu et svar. Metroselskabet bekræfter, at det er en midlertidig belægning, og at man vil reetablere sporet i sommeren 2021. Planlægning er efter sigende igang sammen med Banednmark. Det er i hvertfald den officielle udmelding.

/Anders

Jorden/husene rundt slut foraltid - UPDATE FRA METROSELSKAB?

af Simon1906, Hedehusene, 14/4 2020, 11:53 (1465 dage siden) @ anderspihl
redigeret af Simon1906, 14/4 2020, 12:09

Hmm interessant udmelding, så må vi se hvornår de piller de fliser og brosten op igen.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Jorden/husene rundt slut foraltid - UPDATE FRA METROSELSKAB?

af Jensen123, 14/4 2020, 13:11 (1465 dage siden) @ anderspihl

Jeg var i går en tur med M4 til/fra Orientkaj og Nordhavn, og der er etableret fin fortovsbelægning og cykelsti, der hvor sporet burde ligge, der ser meget definitivt ud!, Men det kan selvfølgelig rives op igen.

Jeg skrev til Metroselskabet igen efter jeg så billederne, og her til formiddag foreligger der nu et svar. Metroselskabet bekræfter, at det er en midlertidig belægning, og at man vil reetablere sporet i sommeren 2021. Planlægning er efter sigende igang sammen med Banednmark. Det er i hvertfald den officielle udmelding.

/Anders

Mon ikke vi her, ganske vist i lille skala, ser kernen af den tankegang, der gør, at baneprojekter i bred forstand igen og igen ender i dyb krise. På trods af at alle elementer i stationsopbygningen har været kendt i årevis, så går man først i gang med planlægningen af reetableringen af sporet ved afslutningen af metrodelen i stedet for at lave en integreret afslutning. Herregud, der er jo kun borgerne til at betale.

Jorden/husene rundt slut foraltid - UPDATE FRA METROSELSKAB?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 14/4 2020, 13:57 (1465 dage siden) @ Jensen123

i sådan sager kommer jeg altid til at tænke på Gorm og Gregers Kanal 22 på DR

Da Købmagergade i København (gågade) skulle have nye fliser.
Så tænkte man sig om og inden vil man lige check de ting der lå i vejen (kabler etc)

Så her fri fra hukommelsen indslaget.

Først kom belysningsvæsnet gravet op og dækkede til igen
Så kom Telefon selskabet ...
Så kom Post og Telegraf væsenet...
Så Kom vandværket...
Så kom brandvæsenet....

så jo man har i mange år brugt at en enhed gør det færdig de har ødelagt før den næste kommer til...

Forsat godt forår

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak