Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Amagerbanen “udslettes”

af mpp, 30/3 2020, 23:40 (1459 dage siden) @ Jakob S Engbaek

Der er også skinner på Islands Brygge. Mener der var en havnebane over den gamle Langebro, der så ikke blev genetableret da den blev udskiftet i 50-60'erne. Ingeniørens tidsmaskine har haft konstruktionen af den nuværende Langebro op igen og der kan man læse mere om det.

Avatar

Amagerbanen “udslettes”

af mss ⌂, 31/3 2020, 00:04 (1459 dage siden) @ mpp

Jernbanebroen mellem Kalvebod og Islands Brygge blev først fjernet sidst i 90'erne. Indtil da havde den serviceret siloer og oplagspladser i enden af Islands Brygge. MH med Fcc/Fccs vogne. Brohovederne står der stadig.
Vi rumlede også med særtog fra København G, over broen og ud til Amagerbro Godsstation. Det var i første halvdel af 90'erne.
Toget bestod af MH og et par vogne. Der blev såvidt jeg husker indsat Cc og Bg vogne.
Amagerbanen har været helt dødsdømt siden. Det var desværre kun et spørgsmål om tid før også skinnecykelstumpen blev fjernet.
I det mindste er der med Øresundsbanen og Metroen nu flere skinner på Amager end nogensinde før (hvis ikke sporvejene regnes med).

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Amagerbanen “udslettes”

af mpp, 31/3 2020, 10:18 (1459 dage siden) @ mss

Ah cool. Der kan man bare se. Jernbanebroen var på sydsiden af Langebro, ikke? Jeg må lige se efter de der stumper næste gang jeg kommer forbi området

Amagerbanen “udslettes”

af K 564, 31/3 2020, 11:56 (1459 dage siden) @ mpp

Hej

Her er jernbanebroen ved siden af vejbroen set mod Sjælland.

[image]

Helsingør Jernbane Klub med deres ØSJS nr 7 oktober 1976. foto KH

Hilsner Keld

Amagerbanen “udslettes”

af Jesper Andersen, 31/3 2020, 19:37 (1458 dage siden) @ K 564

Hej.

Et billede fra den anden side.

[image]

Mvh
Jesper Andersen

Amagerbanen “udslettes”

af anderspihl, 31/3 2020, 00:03 (1459 dage siden) @ Jakob S Engbaek

Den rest af Amagerbanen, langs Uplandsgade, der har været brugt til skinnecykling ser ud til at blive fjernet for at gøre plads til lejligheder.

Hvordan kom det stykke jernbane egenligt fra AB til DSB?

Amagerbanen var forbundet til DSB fra Kalvebod Brygge over den lave jernbanebro ved siden af Langebro til Islands Brygge. Derfra videre ad Reykjaviksgade - langs Njalsgade - Svinget - Amagerbro station.

Hilsen Anders

Amagerbanen “udslettes”

af Niels Munch, 31/3 2020, 08:59 (1459 dage siden) @ Jakob S Engbaek

Til de, der har lyst til/behov for at genopfriske Kalvebod Brygge, jernbane-svingbroen ved Langebro og Amagerbanen m.v., kan jeg anbefale "Olsen Banden på Sporet", som TV2 (atter) sender førstkommende fredag kl. 20.

[image]

M.v.h.
Niels

Amagerbanen “udslettes”

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 31/3 2020, 09:36 (1459 dage siden) @ Jakob S Engbaek


Hvordan kom det stykke jernbane egenligt fra AB til DSB?

DSB overtog AB som skrevet længere i tråden. Da BDK blev stiftet i 1997 blev bodelingen således, at BDK (banestyrelsen dengang) alene fik spor, der var (planlagt) til drift, mens DSB fik alle sidespor og arealer, der kunne anvendes/udvikles til andre kommercielle formål - herunder AB.

DSB har løbende over de seneste små 20 år frasolgt arealer, og reelt kan det jo undre, at de ikke har frasolgt arealerne på Amager før nu. Der er dog sket en regelændring for et par år siden, idet DSB nu kan beholde fortjenesten på frasalg af arealer - førhen skulle den i statens ejendomsselskab Freja.

/Lasse

Amagerbanen “udslettes”

af Togbus, Foldingbro, 31/3 2020, 10:49 (1459 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

DSBs arealer har vel været opført som aktiver på balancen. Når fortjenesten konfiskeres kan aktiverne ikke veksles til likviditet. Det er denne virksomhed som der nu er åbnet for.

--
- busser når det er billigst

Amagerbanen “udslettes”

af Jakob S Engbaek, 31/3 2020, 17:10 (1458 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Hvordan kom det stykke jernbane egenligt fra AB til DSB?

DSB overtog AB som skrevet længere i tråden. Da BDK blev stiftet i 1997 blev bodelingen således, at BDK (banestyrelsen dengang) alene fik spor, der var (planlagt) til drift, mens DSB fik alle sidespor og arealer, der kunne anvendes/udvikles til andre kommercielle formål - herunder AB.

DSB har løbende over de seneste små 20 år frasolgt arealer, og reelt kan det jo undre, at de ikke har frasolgt arealerne på Amager før nu. Der er dog sket en regelændring for et par år siden, idet DSB nu kan beholde fortjenesten på frasalg af arealer - førhen skulle den i statens ejendomsselskab Freja.

/Lasse

Mange tak.
AGA / Linde flytter og dermed nedlægges gasbeholderne der. Nu er der et fareområde, hvor der ikke må overnattes omkring beholderen.

I BIG’s 2. forslag var bygningen derfor flyttet væk fra kanten som det ses på biledet her:
https://www.magasinetkbh.dk/indhold/klovermarken-er-fredet
(Nederst til venstre)

Det kan være en del af årsagen samt den generelle byudvikling i den del af København efter Metroen kom.

Amagerbanen “udslettes”

af PD Hansen, 1/4 2020, 00:56 (1458 dage siden) @ Jakob S Engbaek

AGA / Linde flytter og dermed nedlægges gasbeholderne der. Nu er der et fareområde, hvor der ikke må overnattes omkring beholderen.

Mere om flytningen her:

https://estatemedia.dk/dk/2019/12/17/pfa-thylander-gruppen-koeber-17-500-kvm-stor-indus...

Dvs. DSB’s areal blev tilsyneladende pludseligt meget mere værd.

Håber at det bliver muligt at nå at prøve skinnecykling på Amagerbanen inden det er for sent.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak