Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trafikaftale (Generelt)

af Ole Stuhr Hansen, 2/4 2020, 11:58 (1484 dage siden)

En ny trafikaftale åbner bl.a. for dansk medfinansiering af nattog og en udbygning af Ny Ellebjerg. Er der nogen, der har et kvalificeret bud på, hvordan man skaber plads til perronen? Der må vel tænkes på strækning 11, hvor sporet fra CPH (Kalvebod) fletter ind og krydser/føres over strækning 6.

https://www.trm.dk/nyheder/2020/politisk-aftale-skal-forbedre-den-kollektive-trafik/

Mvh. Ole

Trafikaftale

af Frank Poulsen, 2/4 2020, 13:06 (1484 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Jeg læser det kun som forplads område osv de medfinansierer i den aftale og ikke det med nye perronner mod Kastrup. Desværre

Trafikaftale

af andersj, Aalborg, 2/4 2020, 13:26 (1484 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg læser det kun som forplads område osv de medfinansierer i den aftale og ikke det med nye perronner mod Kastrup. Desværre

Fra aftaleteksten:
Parterne noterer sig, at Banedanmark er ved at udarbejde beslutningsgrundlag for nyanlæg af perroner
til Øresundstrafikken på Ny Ellebjerg station. Der er på finansloven for 2020 reserveret 175,1 mio. kr. til
anlæg af projektet. Tilslutning af Øresundsperroner til det fælles stationsanlæg kan udføres som en bro
eller en tunnel. En broløsning undersøges af Banedanmark, mens Metroselskabet undersøger en tunnelløsning.

Så det er rigtigt at perronerne ikke er finansieret i denne aftale, men de er på finansloven.

--
Mvh Anders

Trafikaftale

af Vestjyden, 2/4 2020, 13:09 (1484 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Også en god idé at videreføre passagerpulsen regionalt, de gør et godt stykke arbejde.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Avatar

Trafikaftale

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 2/4 2020, 18:10 (1484 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Måske man lige skal få Vigerslev station op at køre 100% inden man begynder på flere nye projekter der. Det er mig stadig en gåde at man endnu ikke har fået fuldt forbundet TIB-strækning 11 og TIB-strækning 6 i Vigerslev.

Trafikaftale

af andersj, Aalborg, 2/4 2020, 18:30 (1484 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Måske man lige skal få Vigerslev station op at køre 100% inden man begynder på flere nye projekter der. Det er mig stadig en gåde at man endnu ikke har fået fuldt forbundet TIB-strækning 11 og TIB-strækning 6 i Vigerslev.

Ibrugtagning af sikringsanlæg for ombygningen i Vigerslev er planlagt til påsken 2021.

--
Mvh Anders

Trafikaftale

af larsL, 2/4 2020, 21:55 (1484 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Mange debatører er sprunget direkte til debat omkring nogle perroner og sporskifter i Københavns udkant; det er for så vidt fint nok.

Aftalen indeholder dog også andre ting som har længere og perspektiver med større, dog ukendt, potentiale.

Eksempelvis sættes der penge af til bygningen af en fjernbusterminal ved Dybbølsbro. Med bygningen af denne terminal, der støttes af den ene/røde side af folketinget, så viser dette at fjernbusserne er kommet for at blive. Det bliver selvfølgelig noget som DSB og andre virksomheder der kører tog skal tage med i deres beregninger.

Fjernbusserne får dog konkurrence af DSB (hvis de husker at sætte prisen rigtig og fylder op med kunder der kører "Orange") med indsættelsen af flere lyntog til/fra København.

Der lægges også op til at smide nogle småpenge ud til at støtte nattog til/fra andre lande. Småpenge rækker dog ikke langt og hvor langt man kan købe sig, vil jo vise sig når vi kan se hvad der kommer til at køre. Forhåbentlig ikke for meget, det vil udvande produktet for svenske/tyske operatører - for mange stop, på forkert placerede banegårde, vil forringe produktetet på længere distancer (i forhold til fly). 1-2 stop i DK burde være nok, der er jo andre tog på skinnerne, der kan være tilbringer-tog.

Der lægges så også nogle penge til at sætte priserne lidt ned for unge og ældre. Det var næsten forventet.

Endelig er der nogle småtterier med Passagerpulse og et rådgivningscenter. Næppe noget der generer nogen.

Pengene fordeles således:

[image]

Aftalen kan også downloades.

Visionen for hvad man vil med den skinnebårne trafik i Danmark, herunder salg af DSB, eventuelt kun S-tog, mangler dog stadig, så aftalen må derfor dog ses som en midlertidig lap på problemet.

Hilsen Lars

Trafikaftale

af Poul Brandt, Nordsjælland, 3/4 2020, 10:43 (1483 dage siden) @ larsL

Fra aftaleteksten:

"Flere landsdelstog mellem Øst- og Vestdanmark
Togtrafikken har igennem de senere år været udfordret på at fastholde rejsetallet over Storebælt, hvor
især personbiler har vundet frem. Parterne lægger vægt på at sikre, at togproduktet i landsdelstrafikken
er så attraktivt som muligt.
DSB vil på denne baggrund fra december 2020 køre ni ekstra daglige afgange i myldretiden over Storebælt
med Lyntog på hverdage og fire søndagsafgange. Der bliver på hverdage tale om fire ekstra afgange
København-Aarhus og Aarhus-København samt en ekstra morgenafgang Odense-København.
Parterne er enige om at afsætte 20 mio. kr. årligt fra 2021 til flere landsdelstog mellem Øst- og Vestdanmark."
.
.

Jeg troede DSB havde materiel mangel, i det mindste om fredagen i myldretiden. Så hvor kommer det ekstra materiel fra?
Er der flere IC4 til rådighed end tidligere forventet? :-)

Poul

Trafikaftale

af Simon Poulsen, 3/4 2020, 12:20 (1483 dage siden) @ Poul Brandt

Er der flere IC4 til rådighed end tidligere forventet? :-)


Ja, DSB kører ikke længere Fredericia/Vejle - Struer/Thisted i samme omfang i K21.

Trafikaftale

af Jens Hansen, 3/4 2020, 13:07 (1483 dage siden) @ Simon Poulsen

Er der flere IC4 til rådighed end tidligere forventet? :-)


Ja, DSB kører ikke længere Fredericia/Vejle - Struer/Thisted i samme omfang i K21.

Korrekt, de kommer kun til at køre 4 daglige afgange hver vej.

Men hvis det er i myldretiden, så er det vil ikke materielbesparende?

JH

Trafikaftale

af Rail, 3/4 2020, 13:27 (1483 dage siden) @ Jens Hansen

Er der flere IC4 til rådighed end tidligere forventet? :-)


Ja, DSB kører ikke længere Fredericia/Vejle - Struer/Thisted i samme omfang i K21.


Korrekt, de kommer kun til at køre 4 daglige afgange hver vej.

Men hvis det er i myldretiden, så er det vil ikke materielbesparende?

Udover at du reducere fra timedrift til 4 daglige afgange, så forsvinder de direkte forbindelse Aarhus - Langå - Struer også.

Hertil kommer de myldretidstog DSB kører i dag:

  • Myldretidstog Fredericia - Herning og omvendt om morgen (der ikke videreføres med det nye udbud)
  • Myldretidstog Herning - Struer og omvendt både morgen og aften (udviddes til alle dagtimer med det nye udbud)

Samlet giver det naturligvis en besparelse, en lille del af denne spises så op af Lille Syd syd

Trafikaftale

af ThomasLarsen, 3/4 2020, 15:06 (1483 dage siden) @ Rail

Skal lille syd så betjenes af ic4 mellem køge og Næstved. Frem til at man man kan starte op på Nivå-Køge-Næstved med eltog.

Trafikaftale

af Rail, 3/4 2020, 15:14 (1483 dage siden) @ ThomasLarsen

Skal lille syd så betjenes af ic4 mellem køge og Næstved. Frem til at man man kan starte op på Nivå-Køge-Næstved med eltog.

Næsten - det bliver IC3

Trafikaftale

af KKLD, 3/4 2020, 15:39 (1483 dage siden) @ ThomasLarsen

Skal lille syd så betjenes af ic4 mellem køge og Næstved. Frem til at man man kan starte op på Nivå-Køge-Næstved med eltog.

Bliver det stadigvæk sådan at en række stationer på Kystbanen får færre tog i dagstimerne og at alle Kystbanens stationer får færre tog alle aftener?

Trafikaftale

af ThomasLarsen, 3/4 2020, 16:42 (1483 dage siden) @ KKLD

Såvidt jeg forstår, bliver Nivå toget med 30 min drift. Og der er vidst 20 min drift idag.
Helsingør skulle vidst få 15 min drift istedet for 20 min drift.

Hvordan det vil se ud om aftenen, ved jeg dog ikke.

@Rail
Jeg syntes at der går snak om at man vil kører Nykøbing-Næstved-Køge med dieseltog. Når man åbner op for eltog mellem Ringsted og Næstved.

Er der noget om snakken, eller er det bare noget vrøvl.

Trafikaftale

af Rail, 3/4 2020, 17:45 (1483 dage siden) @ ThomasLarsen

Jeg syntes at der går snak om at man vil kører Nykøbing-Næstved-Køge med dieseltog. Når man åbner op for eltog mellem Ringsted og Næstved.

Køreplansstrukturen på sydbanen fra K20 fortsætter ind i K21 indtil "K21-sporarbejdet" på sydbanen begynder. Dette betyder nogle køreplansændringer jeg dog ikke vil redegøre for her. I K21 kommer der dog ikke til at kører direkte tog hele vejen Køge - Nykøbing F.

Trafikaftale

af ThomasLarsen, 3/4 2020, 18:18 (1483 dage siden) @ Rail

Tak for svaret.

Hvis jeg må, vil jeg godt lige stille et sidste spørgsmål.

Vil man kunne forvente at se El-tog på lille syd før at man "åbner" op til Køge Nord i 2023/24.

Trafikaftale

af Rail, 3/4 2020, 20:00 (1483 dage siden) @ ThomasLarsen

Tak for svaret.

Hvis jeg må, vil jeg godt lige stille et sidste spørgsmål.

Vil man kunne forvente at se El-tog på lille syd før at man "åbner" op til Køge Nord i 2023/24.

Du skal nok ikke forvente at se et DSB el-tog, slet ikke dobbeltdækkerne de er alt for store til at køre lokaltog Køge - Næstved. Men måske en ER når de har fået ETCS, fremtiden vil vise hvad fremtiden bringer.

Men når der "lige om lidt" er El Ringsted - Næstved - Køge bliver det da spændende at se om der ikke kommer et godstog med El, selvom problemet er at Køge - Næstved også får ERTMS "lige om lidt"

Trafikaftale

af Simon1906, Hedehusene, 6/4 2020, 13:18 (1480 dage siden) @ Rail

Med hensyn til en busterminal ved Dybbølsbro, var jo næsten noget man hurtigt skulle etablere,kan næsten ikke gå for langsomt. Ingerslevsgade hvor der holder busser idag er næsten hel umulig for cyklister og buspassagerer,lidt af mange farlige situationer. Jeg er ikke busfan,men vi må nok leve med dem.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Trafikaftale

af Rail, 6/4 2020, 14:27 (1480 dage siden) @ Simon1906

Med hensyn til en busterminal ved Dybbølsbro, var jo næsten noget man hurtigt skulle etablere,kan næsten ikke gå for langsomt. Ingerslevsgade hvor der holder busser idag er næsten hel umulig for cyklister og buspassagerer,lidt af mange farlige situationer. Jeg er ikke busfan,men vi må nok leve med dem.

Man kunne jo også bare starte med at regulere det mere og tvinge busoperatørerne til at benytte Valby station, Hans Knudsens plads og andre steder i Københavns kommune hvor der ikke er de samme sikkerhedsproblemer - hvis man virkeligt mente at det var så slemt.

På sigt havde Ny Ellebjerg nok været en bedre løsning men desværre var det en antagelse at Sydhavnsmetroen skulle benytte en stor del af området da man lavede undersøgelsen af mulige placeringer.

Når det er sagt så kommer den busterminal nok ret hurtigt, det er jo ikke noget jernbane der skal anlægges.

Trafikaftale

af Simon1906, Hedehusene, 6/4 2020, 14:53 (1480 dage siden) @ Rail

Jeg havde tænkt Valby station, men er der plads nok??? Hans Knudsens plads samme problem?? Er der plads nok. Og ja jeg syntes Ingerslevsgade er et problem for cyklister og buspassagerer e kufferter m m på. Cykelsti og nogen arrige cyklister.

Mvh

Simon
Hedehusene

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak