Besparelser på Lokaltog (Trafikpolitik)

af pvc, tirsdag 07. april, 2020, 10:58 (95 dage siden)

Iflg. Sjællandske nyheder skal der spares på Lokaltog til næste køreplansskifte:

https://sn.dk/Nordsjaelland/Sparekniv-mod-bus-og-tog/artikel/930292

Det er vel en spareøvelse for at finansiere Metroen, men kan nogen forklare mig, hvorfor man vil ændre hverdagsplanen til to hurtigtog og et stoptog (nu er der et stoptog og to standsende). Det rammer små stationer, som så kun får timedrift. Men der skal stadig bruges det samme antal togsæt, og ændringen i køretid er beskeden.

--
PVC

Besparelser på Lokaltog

af Fwronah, tirsdag 07. april, 2020, 11:12 (95 dage siden) @ pvc

Iflg. Sjællandske nyheder skal der spares på Lokaltog til næste køreplansskifte:

https://sn.dk/Nordsjaelland/Sparekniv-mod-bus-og-tog/artikel/930292

Det rammer små stationer, som så kun får timedrift. Men der skal stadig bruges det samme antal togsæt, og ændringen i køretid er beskeden.

Der er vel netop ikke behov for samme antal togsæt, idet køretiden sættes ned for et af de tog, der på nuværende tidspunkt er et stoptog, selvom frekvensen i antallet af tog på hele strækningen er den samme. Hertil kommer vel at udgifter til lokoførere kan reduceres.
Men om det er forklaringen, må jeg være dig svar skyldig.

Besparelser på Lokaltog

af Rail, tirsdag 07. april, 2020, 11:28 (95 dage siden) @ Fwronah

Iflg. Sjællandske nyheder skal der spares på Lokaltog til næste køreplansskifte:

https://sn.dk/Nordsjaelland/Sparekniv-mod-bus-og-tog/artikel/930292

Det rammer små stationer, som så kun får timedrift. Men der skal stadig bruges det samme antal togsæt, og ændringen i køretid er beskeden.


Der er vel netop ikke behov for samme antal togsæt, idet køretiden sættes ned for et af de tog, der på nuværende tidspunkt er et stoptog, selvom frekvensen i antallet af tog på hele strækningen er den samme. Hertil kommer vel at udgifter til lokoførere kan reduceres.
Men om det er forklaringen, må jeg være dig svar skyldig.

Ja lige præcis, derudover kan det være man mener at man får flere passagerer ligesom DSB mener de gør på Frederikssundsbanen ved at forbedre betjeningen af de store stationer på bekostning af de små stationer.

Besparelser på Lokaltog

af KKLD, tirsdag 07. april, 2020, 11:46 (95 dage siden) @ Rail

Iflg. Sjællandske nyheder skal der spares på Lokaltog til næste køreplansskifte:

https://sn.dk/Nordsjaelland/Sparekniv-mod-bus-og-tog/artikel/930292

Det rammer små stationer, som så kun får timedrift. Men der skal stadig bruges det samme antal togsæt, og ændringen i køretid er beskeden.


Der er vel netop ikke behov for samme antal togsæt, idet køretiden sættes ned for et af de tog, der på nuværende tidspunkt er et stoptog, selvom frekvensen i antallet af tog på hele strækningen er den samme. Hertil kommer vel at udgifter til lokoførere kan reduceres.
Men om det er forklaringen, må jeg være dig svar skyldig.


Ja lige præcis, derudover kan det være man mener at man får flere passagerer ligesom DSB mener de gør på Frederikssundsbanen ved at forbedre betjeningen af de store stationer på bekostning af de små stationer.

Jeg troede bare at det var et forslag - bliver det reelt til noget her til december?

Besparelser på Lokaltog

af Rail, tirsdag 07. april, 2020, 11:51 (95 dage siden) @ KKLD

Iflg. Sjællandske nyheder skal der spares på Lokaltog til næste køreplansskifte:

https://sn.dk/Nordsjaelland/Sparekniv-mod-bus-og-tog/artikel/930292

Det rammer små stationer, som så kun får timedrift. Men der skal stadig bruges det samme antal togsæt, og ændringen i køretid er beskeden.


Der er vel netop ikke behov for samme antal togsæt, idet køretiden sættes ned for et af de tog, der på nuværende tidspunkt er et stoptog, selvom frekvensen i antallet af tog på hele strækningen er den samme. Hertil kommer vel at udgifter til lokoførere kan reduceres.
Men om det er forklaringen, må jeg være dig svar skyldig.


Ja lige præcis, derudover kan det være man mener at man får flere passagerer ligesom DSB mener de gør på Frederikssundsbanen ved at forbedre betjeningen af de store stationer på bekostning af de små stationer.


Jeg troede bare at det var et forslag - bliver det reelt til noget her til december?

Ja Frederikssundsbanen gik under radaren pga opstanden omkring Skovbrynet...

Besparelser på Lokaltog

af steenth, tirsdag 07. april, 2020, 17:05 (95 dage siden) @ Rail

Ja lige præcis, derudover kan det være man mener at man får flere passagerer ligesom DSB mener de gør på Frederikssundsbanen ved at forbedre betjeningen af de store stationer på bekostning af de små stationer.


Jeg troede bare at det var et forslag - bliver det reelt til noget her til december?


Ja Frederikssundsbanen gik under radaren pga opstanden omkring Skovbrynet...

Frederikssundsbanen gavner ændringerne til december flere end det går ud over. Og det har været et ønske i flere år i blandt mange pendlere, at der skulle gøres noget. Selvom det ikke er en ideel løsning. De fleste at kommuner har været med på det. og jeg har set meget lidt modstand.

Skovbrynet er taget af bordet pga. modstanden. Men der var modstand fra alle. Men Bx bliver forkortet til Buddinge, da man tager togsæt fra Bx for at kunne ændre køreplanen på Frederikssundbanen.

Jeg har været inddraget i begge ændringer. Så jeg ved hvad der har været interessere på de her sager.

Besparelser på Lokaltog

af Rail, tirsdag 07. april, 2020, 19:38 (95 dage siden) @ steenth

Ja lige præcis, derudover kan det være man mener at man får flere passagerer ligesom DSB mener de gør på Frederikssundsbanen ved at forbedre betjeningen af de store stationer på bekostning af de små stationer.


Jeg troede bare at det var et forslag - bliver det reelt til noget her til december?


Ja Frederikssundsbanen gik under radaren pga opstanden omkring Skovbrynet...

Frederikssundsbanen gavner ændringerne til december flere end det går ud over. Og det har været et ønske i flere år i blandt mange pendlere, at der skulle gøres noget. Selvom det ikke er en ideel løsning. De fleste at kommuner har været med på det. og jeg har set meget lidt modstand.

Skovbrynet er taget af bordet pga. modstanden. Men der var modstand fra alle. Men Bx bliver forkortet til Buddinge, da man tager togsæt fra Bx for at kunne ændre køreplanen på Frederikssundbanen.

Jeg har været inddraget i begge ændringer. Så jeg ved hvad der har været interessere på de her sager.

Men det var jo også argumentet for at lukke Skovbrynet at det gavnede flere end det gik ud over, men her gik der politik i den.
I modsætning til Frederikssundsbanen hvor stationerne ligger i Københavns og Frederiksberg kommuner og de var tydeligvis fuldkommen ligeglad. Jeg tvivler på at DSB havde haft det så let hvis de stationer havde ligget i andre kommuner.

Ift. interessen så tvivler jeg faktisk på at særligt mange af brugerne på Langgade, Peter Bangs vej, Jyllingevej og Islev ved hvad der venter dem til December, som sagt har Skovbrynet taget al opmærksomheden.

Besparelser på Lokaltog

af KKLD, onsdag 08. april, 2020, 10:00 (94 dage siden) @ steenth

Ja lige præcis, derudover kan det være man mener at man får flere passagerer ligesom DSB mener de gør på Frederikssundsbanen ved at forbedre betjeningen af de store stationer på bekostning af de små stationer.


Jeg troede bare at det var et forslag - bliver det reelt til noget her til december?


Ja Frederikssundsbanen gik under radaren pga opstanden omkring Skovbrynet...

Frederikssundsbanen gavner ændringerne til december flere end det går ud over. Og det har været et ønske i flere år i blandt mange pendlere, at der skulle gøres noget. Selvom det ikke er en ideel løsning. De fleste at kommuner har været med på det. og jeg har set meget lidt modstand.

Skovbrynet er taget af bordet pga. modstanden. Men der var modstand fra alle. Men Bx bliver forkortet til Buddinge, da man tager togsæt fra Bx for at kunne ændre køreplanen på Frederikssundbanen.

Jeg har været inddraget i begge ændringer. Så jeg ved hvad der har været interessere på de her sager.

Er det så til december at Vinge St. bliver taget i drift første gang?

Ved du egentlig om der kommer flere ændringer?

Besparelser på Lokaltog

af Jørgen Pagh Jensen @, tirsdag 07. april, 2020, 13:17 (95 dage siden) @ KKLD

Foreløbig er det bare et forslag.

Mht hurtigtog på Frederiksværkbanen så fører det i følge Movias beregning flere passagerer, altså indtægter, som kan være med til at afbøde andre besparelser.

Men halvtimes drift på lørdage er i søgelyset både på Frederiksværk og Gribskovbanen.

Men læs selv:
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&...

VH Jørgen

Besparelser på Lokaltog

af Fysikeren, tirsdag 07. april, 2020, 13:21 (95 dage siden) @ pvc

Spareforslaget forventes at medføre en besparelse på 2,4 mio. kr. pr. år. En væsentligt del af det skyldes at man forventer 80.000 flere passagerer om året.

Her står der mere om forslaget samt lokalbanernes økonomi i korte træk: https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-5866/enclosures/1.pdf

Besparelser på Lokaltog

af pvc, tirsdag 07. april, 2020, 13:35 (95 dage siden) @ Fysikeren

Vi må se, hvad det politiske system siger - samt evt borgerprotester.
Måske man kan lokke flere med hurtigtog, men gevinsten i minutter er beskeden, ca 8 minutter, hvis man tager med til endestationen. Muligvis man kan anvende togene mere effektivt. Hurtigtoget står 25 minutter i Hillerød, og her kunne man måske have kortere vendetider, men hvis personaleturene er tilrettelagt, så man skifter i Hillerød, sparer man næppe så meget.

--
PVC

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen