Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Roskilde lufthavnen (Generelt)

af Simon1906, Hedehusene, 7/4 2020, 19:41 (1473 dage siden)

Jeg fandt en avis et par uger gammel om at Roskildes borgmester havde været til møde hos trafikministeren for at sætte turbo på direkte tog Roskilde Kbh lufthavn Kastrup er der så sat tiltag igang, samtidig ville borgmesteren have sat Stog til Roskilde på vågeblus, er det så sket?
Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Roskilde lufthavnen

af Frank Poulsen, 7/4 2020, 20:11 (1473 dage siden) @ Simon1906

Troede lige det var ud til Roskilde lufthavn du skrev om. Jeg har ikke før set den slags omtalt, men kun selv tænkt tanken.

Især da der en overgang var tanke om at gøre Roskilde Lufthavn større, da den var nemmere at udvide end København måske var, og så lade måske billige fly være derfra eller lignende. Men det har jeg ikke hørt noget til i mange år.

Roskilde lufthavnen

af Simon1906, Hedehusene, 7/4 2020, 21:06 (1473 dage siden) @ Frank Poulsen

Åhh ja jeg skulle ikke have skrevet Roskilde lufthavn som overskrift men måske Roskilde til Kastrup lufthavn ja den kunne misforstås.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusenr

Roskilde lufthavnen

af ThomasLarsen, 7/4 2020, 21:43 (1473 dage siden) @ Simon1906

Ring syd projektet er måske allerede på vej af bagvejen.
Men har afsat penge til perroner på Ny Ellebjerg.
Og så mangler man vel "bare" kastrup og Glostrup.
Kastrup skulle efter sigende være på vej, hvis de finder en løsning med p-huset.(som skal bygges over de nye perroner)

Roskilde - Glostrup - Ellebjerg - Lufthavnen - Malmø?

af Jakob S Engbaek, 7/4 2020, 23:27 (1473 dage siden) @ Simon1906

Jeg fandt en avis et par uger gammel om at Roskildes borgmester havde været til møde hos trafikministeren for at sætte turbo på direkte tog Roskilde Kbh lufthavn Kastrup er der så sat tiltag igang, samtidig ville borgmesteren have sat Stog til Roskilde på vågeblus, er det så sket?
Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Hvad med at fortsætte til Malmø? Muligheden for at pendle mellem Vestegnen, Ørestad og Malmø synes jeg er meget oplagt. Der er på Vestegnen at arbejdspladser og arbejdsstyrken er, som kan have nytte at pendling til og fra Malmø,

Altså i en corona-fri og paskontrolløs tid. Jeg er klar over de nuværende restriktioner i forhold til rejser til Sverige.

Roskilde - Glostrup - Ellebjerg - Lufthavnen - Malmø?

af andersj, Aalborg, 7/4 2020, 23:48 (1473 dage siden) @ Jakob S Engbaek

Jeg fandt en avis et par uger gammel om at Roskildes borgmester havde været til møde hos trafikministeren for at sætte turbo på direkte tog Roskilde Kbh lufthavn Kastrup er der så sat tiltag igang, samtidig ville borgmesteren have sat Stog til Roskilde på vågeblus, er det så sket?
Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene


Hvad med at fortsætte til Malmø? Muligheden for at pendle mellem Vestegnen, Ørestad og Malmø synes jeg er meget oplagt. Der er på Vestegnen at arbejdspladser og arbejdsstyrken er, som kan have nytte at pendling til og fra Malmø,

Man kan jo også pendle den relation ved at skifte i Lufthavnen. Problemet ved at køre til Malmö er at det er dyrt (afgift) og at kapaciteten i Malmö er begrænset. Det er derfor at Skånetrafiken satser på at køre så store tog som muligt så "sjældent" som muligt når de overtager driften i december 2022. Altså 4 tog i timen med 3 ET eller ER2 togsæt. Behovet Roskilde-Lufthavnen ligger nok på et enkelt togsæt.

Lasse fra Bombardier har tidligere præsenteret en idé med batteritog Faxe/Rødvig-Køge-Roskilde-Københavns Lufthavn. Her passer kapaciteten i togene nok bedre, samtidig med at der kan oplades gennem køreledninger Køge-Ølby samt Roskilde-Københavns Lufthavn.

--
Mvh Anders

Roskilde - Glostrup - Ellebjerg - Lufthavnen - Malmø?

af Svend, 8/4 2020, 00:18 (1473 dage siden) @ andersj

Husk bare på, at der er begrænset plads på skinnerne mellem Kalvebod og Københavns Lufthavn..... især når der også skal skaffes kapacitet til de tog, der skal ud til klargøringscenteret. Men man kan selvfølgelig vælge ikke at køre så mange tog fra/til København H og i stedet afgive en del af køreplanskanalerne til tog fra/til Roskilde.

--
Svend

Roskilde - Glostrup - Ellebjerg - Lufthavnen - Malmø?

af andersj, Aalborg, 8/4 2020, 01:05 (1473 dage siden) @ Svend

Husk bare på, at der er begrænset plads på skinnerne mellem Kalvebod og Københavns Lufthavn..... især når der også skal skaffes kapacitet til de tog, der skal ud til klargøringscenteret. Men man kan selvfølgelig vælge ikke at køre så mange tog fra/til København H og i stedet afgive en del af køreplanskanalerne til tog fra/til Roskilde.

Nivå togene forsvinder jo fra december 2022 hvor Skånetrafiken overtager kørslen mellem København og Malmö. De øger så frekvensen til fire tog i timen, men det er stadig et samlet fald på to tog i timen i forhold til i dag mellem København H og lufthavnen.

--
Mvh Anders

Roskilde - Glostrup - Ellebjerg - Lufthavnen - Malmø?

af Svend, 8/4 2020, 09:09 (1473 dage siden) @ andersj

Husk bare på, at der er begrænset plads på skinnerne mellem Kalvebod og Københavns Lufthavn..... især når der også skal skaffes kapacitet til de tog, der skal ud til klargøringscenteret. Men man kan selvfølgelig vælge ikke at køre så mange tog fra/til København H og i stedet afgive en del af køreplanskanalerne til tog fra/til Roskilde.


Nivå togene forsvinder jo fra december 2022 hvor Skånetrafiken overtager kørslen mellem København og Malmö. De øger så frekvensen til fire tog i timen, men det er stadig et samlet fald på to tog i timen i forhold til i dag mellem København H og lufthavnen.

.
Det er fint, så kan man anvende de to køreplanskanaler til kørsel fra/til Roskilde.
Men så bliver der (nok) ikke plads til, at der også kan køre tog fra Kystbanen (Nivå?) til Københavns Lufthavn. Var det ikke også i tankerne i f m hele omlægningen af trafikken til/fra/forbi Københavns Lufthavn?

--
Svend

Roskilde - Glostrup - Ellebjerg - Lufthavnen - Malmø?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 8/4 2020, 11:22 (1473 dage siden) @ Svend

Der er plads til 15 tog i timen pr retning mellem Kh og Københavns Lufthavn, Kastrup. Da vi lavede det fra K11 gav det følgende fordeling (idet der også blev lavet kanaler lidt videre op i Sverige)

3 x Øresundstog
3 x Nivåtog - der kunne forlænges til Sverige (2 x Helsingborg, 1 x Hässleholm)
1 x IC Bornholm, der ikke kører længere
1 x IC til Kastrup
2 x Lyntog til Kastrup
2 x Kanaler til fri trafik med passagertog mod Stockholm - en med X2000 og en med lok-vogne
1 x Kanal til fri trafik med pasagertog mod Göteborg
2 x Godstog

Når Signalprogrammet engang er færdigt og der er perroner i spor 11 og spor 12 vil tallet blive øget markant - herunder til 3 godstog i timen pr retning.

Med 4 x Østerport - Sverige og 4 x Helsingør - Kastrup, 2 x godstog og pt kun 1 x fri trafik, begynder det at give problemer hvis der fortsat skal køre IC/Lyn i samme omfang og regionaltog fra Roskilde. Teknisk set kan den "offentlige service trafik" alene udvides hvis infrastrukturen udvides (strækningen er erklæret "overbelastet"). Så Ring Syd vil formentlig blive bundet op på etablering af de nye perroner i Lufthavnen og retningsdrift (godstog gennem spor 1 og 2 i retning mod Sverige), hvis det skal kunne gennemføres "efter bogen"

/Lasse

Roskilde - Glostrup - Ellebjerg - Lufthavnen - Malmø?

af andersj, Aalborg, 8/4 2020, 14:33 (1472 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Med 4 x Østerport - Sverige og 4 x Helsingør - Kastrup, 2 x godstog og pt kun 1 x fri trafik, begynder det at give problemer hvis der fortsat skal køre IC/Lyn i samme omfang og regionaltog fra Roskilde.

Men Helsingør togene skal da ikke køre til lufthavnen i fremtiden. Det bliver kun Skånetrafiken der kører regionaltog mellem København H og Kastrup.

--
Mvh Anders

Roskilde - Glostrup - Ellebjerg - Lufthavnen - Malmø?

af Rail, 8/4 2020, 17:38 (1472 dage siden) @ andersj

Husk bare på, at der er begrænset plads på skinnerne mellem Kalvebod og Københavns Lufthavn..... især når der også skal skaffes kapacitet til de tog, der skal ud til klargøringscenteret. Men man kan selvfølgelig vælge ikke at køre så mange tog fra/til København H og i stedet afgive en del af køreplanskanalerne til tog fra/til Roskilde.


Nivå togene forsvinder jo fra december 2022 hvor Skånetrafiken overtager kørslen mellem København og Malmö. De øger så frekvensen til fire tog i timen, men det er stadig et samlet fald på to tog i timen i forhold til i dag mellem København H og lufthavnen.

Ikke i myldretiden, der skal stadigt køre to ekstra myldretidstog, så der vil stadigt være 6 Øresundstog over broen og på Kastrupbanen i myldretiden.

Roskilde - Glostrup - Ellebjerg - Lufthavnen - Malmø?

af andersj, Aalborg, 8/4 2020, 17:54 (1472 dage siden) @ Rail

Husk bare på, at der er begrænset plads på skinnerne mellem Kalvebod og Københavns Lufthavn..... især når der også skal skaffes kapacitet til de tog, der skal ud til klargøringscenteret. Men man kan selvfølgelig vælge ikke at køre så mange tog fra/til København H og i stedet afgive en del af køreplanskanalerne til tog fra/til Roskilde.


Nivå togene forsvinder jo fra december 2022 hvor Skånetrafiken overtager kørslen mellem København og Malmö. De øger så frekvensen til fire tog i timen, men det er stadig et samlet fald på to tog i timen i forhold til i dag mellem København H og lufthavnen.


Ikke i myldretiden, der skal stadigt køre to ekstra myldretidstog, så der vil stadigt være 6 Øresundstog over broen og på Kastrupbanen i myldretiden.

Det har du ret i, beklager.

--
Mvh Anders

Roskilde - Glostrup - Ellebjerg - Lufthavnen - Malmø?

af andersj, Aalborg, 8/4 2020, 17:56 (1472 dage siden) @ Jakob S Engbaek

Jeg fandt en avis et par uger gammel om at Roskildes borgmester havde været til møde hos trafikministeren for at sætte turbo på direkte tog Roskilde Kbh lufthavn Kastrup er der så sat tiltag igang, samtidig ville borgmesteren have sat Stog til Roskilde på vågeblus, er det så sket?
Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene


Hvad med at fortsætte til Malmø? Muligheden for at pendle mellem Vestegnen, Ørestad og Malmø synes jeg er meget oplagt. Der er på Vestegnen at arbejdspladser og arbejdsstyrken er, som kan have nytte at pendling til og fra Malmø,

Altså i en corona-fri og paskontrolløs tid. Jeg er klar over de nuværende restriktioner i forhold til rejser til Sverige.

Nu fik jeg lige genbesøgt DSB forslag til scenarier for den fremtidige betjening af Kystbanen, og der er faktisk et forslag der hedder at Roskilde-Kastrup togene forlænges til Malmö i myldretiden.

Forslagene kan ses her på side 5: https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/bilag/265/2024535.pdf

--
Mvh Anders

Roskilde - Glostrup - Ellebjerg - Lufthavnen - Malmø?

af Simon1906, Hedehusene, 8/4 2020, 18:05 (1472 dage siden) @ andersj

Her kunne man så bruge nogle litra ET

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak