Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trelleborg Sassnitz (Generelt)

af Simon1906, Hedehusene, 8/4 2020, 21:23 (1478 dage siden)
redigeret af Simon1906, 8/4 2020, 22:15

Jeg har lige læst i lok report de at ruten lukker og vil ikke åbne selvom copid19 panepedimien stopper. Så bliver det spændende om man vil bruge Trelleborg Rostock eller via Danmark til nattoget Berlin Malmø.
Der var også en udtalelse fra Stena line om det. Ja så bliver Mukran en rigtig spøgelse station. Bortset fra sidesatte vogne fra DB stillstandsmanagement.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Trelleborg Sassnitz

af XAL Olesen, 10/4 2020, 06:02 (1477 dage siden) @ Simon1906

Indtil videre har Snälltåget ikke skrevet noget nyt om en ændret rejserute:

https://www.snalltaget.se/destinationer/kontinenten/berlin

Med mindst 6 timers sejltid Trelleborg - Rostock er det spørgsmålet om det kan betale sig tidsmæssigt. Med natafgangen tager det 7,5 timer jvf. Stena Lines hjemmeside: https://www.stenaline.se/vara-fartyg/skane

Det bliver interessant at se hvad der sker.

Mvh
XAL Olesen

Trelleborg Sassnitz

af Simon1906, Hedehusene, 10/4 2020, 08:04 (1477 dage siden) @ XAL Olesen

Jeg tror understreger tror at vognene ikke må benyttes under overfarten, såvidt jeg ved, så skal toget køre via Danmark. pudsigt at vogne med så mange år på bagen, stadig kører i daglig drift.
Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Trelleborg Sassnitz

af Svend, 10/4 2020, 10:57 (1477 dage siden) @ XAL Olesen

Snälltåget skriver sådan:

Håll drömmen om ett klimatvänligt resande vid liv!
Coronaviruset har förändrat Snälltågets verksamhet radikalt.

Från ett enormt intresse för tågresor inom Sverige och ut i Europa till ett mycket begränsat resande inom Sverige. Just nu är vår trafik på sparlåga och vi kör bara ett fåtal avgångar Malmö - Stockholm. Samtidigt tror vi att många vill ut och resa när förutsättningarna förändras och förbereder oss inför det.

En positiv nyhet vi kan berätta är att vi under sensommaren börjar köra nattågen Malmö - Stockholm - Jämtlandsfjällen redan 29 juli och kör två gånger i veckan fram till 27 september. Du kan boka din resa redan nu på Snälltåget.se.

Till följd av viruset har vi tvingats korttidspermittera stora delar av vår personal, men vi vill också vara tydliga med att vi har en långsiktig och stabil ägare i transportkoncernen Transdev med verksamhet i 17 länder.

Glad Påsk önskar vi på Snälltåget!

--
Svend

Trelleborg Sassnitz bliver til Trelleborg -Rostock?

af XAL Olesen, 10/4 2020, 12:25 (1476 dage siden) @ Simon1906

Da Påskefrokosten er aflyst i dag fik jeg genlæst LOKMagazin nr. 2, 2020 (udkom medio/ultimo januar 2020).

På side 20 er der en lille notits om Snälltoget. Dels oplysninger om at de køber 10 brugte DB-Liegewagen Bvcmz (omtalt bl.a. i Politiken). Dels en lille eftersætning.

I denne eftersætning skrives dette: " Neu ist auch die zeitweise Trajektierung ab Rostock-Seehafen".

Normalt er LOKMagazin velorienteret. Så det bliver vist ikke nattog over Fyn-Jylland denne gang?

Mvh
XAL Olesen

Trelleborg Sassnitz bliver til Trelleborg -Rostock?

af Simon1906, Hedehusene, 10/4 2020, 12:32 (1476 dage siden) @ XAL Olesen

Nej noget kunne tyde på det, men er der ikke krav om at der ikke må være uvedkommende på vogndækket under overfarter?

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Trelleborg Sassnitz bliver til Trelleborg -Rostock?

af Rail, 10/4 2020, 12:50 (1476 dage siden) @ Simon1906

Nej noget kunne tyde på det, men er der ikke krav om at der ikke må være uvedkommende på vogndækket under overfarter?

Hos Stena/Snälltåget har man godt måtte, selvom der er blevet stillet spørgsmålstegn ved det:

https://www.welt.de/reise/nah/article205445781/Ostsee-Wie-gefaehrlich-ist-die-Fahrt-auf...
https://www.welt.de/print/die_welt/reise/article205698233/Gefahr-im-Schiffsbauch.html

Trelleborg Sassnitz bliver til Trelleborg -Rostock?

af ChrBrun, Helsingør, 11/4 2020, 00:53 (1476 dage siden) @ Rail

Da færgen "Trelleborg" tidligere sejlede på ruten til Sassnitz, kunne sovevognen kobles direkte til en udgang, som passede med overgangen i vognenden, så man kunne komme ud af vognen uden at skulle ud på vogndækket først. Jeg ved ikke om der var et tilsvarende arrangement på "Sassnitz"?

--
Christian Brun

Trelleborg Sassnitz bliver til Trelleborg -Rostock?

af Pyloriis, 11/4 2020, 05:41 (1476 dage siden) @ Rail

Nej noget kunne tyde på det, men er der ikke krav om at der ikke må være uvedkommende på vogndækket under overfarter?


Hos Stena/Snälltåget har man godt måtte, selvom der er blevet stillet spørgsmålstegn ved det:

https://www.welt.de/reise/nah/article205445781/Ostsee-Wie-gefaehrlich-ist-die-Fahrt-auf...
https://www.welt.de/print/die_welt/reise/article205698233/Gefahr-im-Schiffsbauch.html

Frem til Estoniaulykken var det muligt at opholde sig på vogndækket under overfarten på de fleste overfarter.
Efter ulykken kom der regler om at overfarter af en vis længde (vistnok 30 min. ), så skulle vogndækket vlre tomt.

I disse Covid-19 tider er det imidlertid blevet tilladt påny at blive i sin bil under overfarten.

Trelleborg Sassnitz bliver til Trelleborg -Rostock?

af krabsen, 11/4 2020, 10:02 (1476 dage siden) @ Pyloriis

Nej noget kunne tyde på det, men er der ikke krav om at der ikke må være uvedkommende på vogndækket under overfarter?


Hos Stena/Snälltåget har man godt måtte, selvom der er blevet stillet spørgsmålstegn ved det:

https://www.welt.de/reise/nah/article205445781/Ostsee-Wie-gefaehrlich-ist-die-Fahrt-auf...
https://www.welt.de/print/die_welt/reise/article205698233/Gefahr-im-Schiffsbauch.html


Frem til Estoniaulykken var det muligt at opholde sig på vogndækket under overfarten på de fleste overfarter.
Efter ulykken kom der regler om at overfarter af en vis længde (vistnok 30 min. ), så skulle vogndækket vlre tomt.

De regler har nu været gældende langt tidligere. F. eks. på 66-bådene til Bornholm, der lige som Estonia var en natfærge. Der var forbud mod ophold på vogndækket og i bilerne gældende tilbage i 70'erne.

Jeg var med på den tur, hvor en lastvogn på vogndækket væltede. Det var meget godt at der ikke var nogle i den folkevogn der holdt ved siden af.. :-(

Trelleborg Sassnitz bliver til Trelleborg -Rostock?

af Pyloriis, 11/4 2020, 13:12 (1475 dage siden) @ krabsen

Nej noget kunne tyde på det, men er der ikke krav om at der ikke må være uvedkommende på vogndækket under overfarter?


Hos Stena/Snälltåget har man godt måtte, selvom der er blevet stillet spørgsmålstegn ved det:

https://www.welt.de/reise/nah/article205445781/Ostsee-Wie-gefaehrlich-ist-die-Fahrt-auf...
https://www.welt.de/print/die_welt/reise/article205698233/Gefahr-im-Schiffsbauch.html


Frem til Estoniaulykken var det muligt at opholde sig på vogndækket under overfarten på de fleste overfarter.
Efter ulykken kom der regler om at overfarter af en vis længde (vistnok 30 min. ), så skulle vogndækket vlre tomt.


De regler har nu været gældende langt tidligere. F. eks. på 66-bådene til Bornholm, der lige som Estonia var en natfærge. Der var forbud mod ophold på vogndækket og i bilerne gældende tilbage i 70'erne.

Jeg var med på den tur, hvor en lastvogn på vogndækket væltede. Det var meget godt at der ikke var nogle i den folkevogn der holdt ved siden af.. :-(

Nu har heg sejlet rigtig mange gange med færgerne til og fra Bornholm i de sidste 50 år.
Der blev først aflåst til bildækket EFTER Estoniaulykken!

Trelleborg Sassnitz bliver til Trelleborg -Rostock?

af Simon1906, Hedehusene, 11/4 2020, 13:18 (1475 dage siden) @ Pyloriis

Gad vide om færgen Sassnitz så bliver på ruten som afløserfærge?altså Trelleborg Rostock

Med venlig hilsen
Simon
Hedevusene

Trelleborg Sassnitz bliver til Trelleborg -Rostock?

af krabsen, 11/4 2020, 13:50 (1475 dage siden) @ Pyloriis

Nej noget kunne tyde på det, men er der ikke krav om at der ikke må være uvedkommende på vogndækket under overfarter?


Hos Stena/Snälltåget har man godt måtte, selvom der er blevet stillet spørgsmålstegn ved det:

https://www.welt.de/reise/nah/article205445781/Ostsee-Wie-gefaehrlich-ist-die-Fahrt-auf...
https://www.welt.de/print/die_welt/reise/article205698233/Gefahr-im-Schiffsbauch.html


Frem til Estoniaulykken var det muligt at opholde sig på vogndækket under overfarten på de fleste overfarter.
Efter ulykken kom der regler om at overfarter af en vis længde (vistnok 30 min. ), så skulle vogndækket vlre tomt.


De regler har nu været gældende langt tidligere. F. eks. på 66-bådene til Bornholm, der lige som Estonia var en natfærge. Der var forbud mod ophold på vogndækket og i bilerne gældende tilbage i 70'erne.

Jeg var med på den tur, hvor en lastvogn på vogndækket væltede. Det var meget godt at der ikke var nogle i den folkevogn der holdt ved siden af.. :-(


Nu har heg sejlet rigtig mange gange med færgerne til og fra Bornholm i de sidste 50 år.
Der blev først aflåst til bildækket EFTER Estoniaulykken!

Har nogen påstået andet? ;-)

(del)tråden handler om, om der er har været regler for ophold på vogndækket, ikke om hvordan disse regler blev/bliver håndhævet rent fysisk..

Trelleborg Sassnitz bliver til Trelleborg -Rostock?

af Pyloriis, 11/4 2020, 14:04 (1475 dage siden) @ krabsen

Nej noget kunne tyde på det, men er der ikke krav om at der ikke må være uvedkommende på vogndækket under overfarter?


Hos Stena/Snälltåget har man godt måtte, selvom der er blevet stillet spørgsmålstegn ved det:

https://www.welt.de/reise/nah/article205445781/Ostsee-Wie-gefaehrlich-ist-die-Fahrt-auf...
https://www.welt.de/print/die_welt/reise/article205698233/Gefahr-im-Schiffsbauch.html


Frem til Estoniaulykken var det muligt at opholde sig på vogndækket under overfarten på de fleste overfarter.
Efter ulykken kom der regler om at overfarter af en vis længde (vistnok 30 min. ), så skulle vogndækket vlre tomt.


De regler har nu været gældende langt tidligere. F. eks. på 66-bådene til Bornholm, der lige som Estonia var en natfærge. Der var forbud mod ophold på vogndækket og i bilerne gældende tilbage i 70'erne.

Jeg var med på den tur, hvor en lastvogn på vogndækket væltede. Det var meget godt at der ikke var nogle i den folkevogn der holdt ved siden af.. :-(


Nu har heg sejlet rigtig mange gange med færgerne til og fra Bornholm i de sidste 50 år.
Der blev først aflåst til bildækket EFTER Estoniaulykken!


Har nogen påstået andet? ;-)

(del)tråden handler om, om der er har været regler for ophold på vogndækket, ikke om hvordan disse regler blev/bliver håndhævet rent fysisk..

Næh. Jeg beskriver blot hvordan de faktiske forhold var FØR Estoniaulykken. ;-)

Trelleborg Sassnitz bliver til Trelleborg -Rostock?

af Peter Christensen, 11/4 2020, 14:58 (1475 dage siden) @ krabsen

(del)tråden handler om, om der er har været regler for ophold på vogndækket, ikke om hvordan disse regler blev/bliver håndhævet rent fysisk..

Jeg har skrevet det før og jeg gør det gerne igen.
Slå nu op i SOLAS da det er konventionen, som angiver mangt og meget med hensyn til sikkerhed til søs.
Da både Sverige, Tyskland og Danmark har tiltrådt den konvention, så er det kun fortolkning af ordlyd, der kan blive "spændende".
Bare læs afsnit II-1, regel 23.
Det afsnit er dejligt fyldt med elastik, men det er jo op til myndighederne af vurdere hvor vægten lægges.....(hint: i SOLAS (og meget andet terminologi omkring regler for skibe), da er Administration = den flagstat, hvis flag skibet fører).

Trelleborg Sassnitz bliver til Trelleborg -Rostock?

af Peter Christensen, 10/4 2020, 14:40 (1476 dage siden) @ Simon1906

Nej noget kunne tyde på det, men er der ikke krav om at der ikke må være uvedkommende på vogndækket under overfarter?

Det er blot at slå op i SOLAS....og så lige finde ud af hvordan de tyske myndigheder tolker ordlyden i SOLAS.
Meeen, nu går toget jo mellem Sverige og Tyskland, så det er nok klogt at få de svenske myndigheders fortolkning af samme ordlyd.
Skulle den være anderledes end tyskerne, så bliver landet med de mest restriktive fortolkninger hængt til tørre om projektet fejler.

Trelleborg Sassnitz

af ct, 10/4 2020, 16:49 (1476 dage siden) @ Simon1906

Trelleborg - Rostock overfarten har allerede i år været anvendt til et særtog mellem Malmö C. - Berlin Hbf i januar måned. Billeder kan ses her: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9176983

Interessant bliver det, hvordan man vil håndtere rangeringen fra ein/ausfahrtsgleise med køreledninger og til/fra færgen - i tilfælde af at Berlin Night Express skal denne vej?
Måske Rostock Seehafen har eget rangerberedskab, som havnen i Trelleborg ligeså har?

Hilsen Christian

Jeg har lige læst i lok report de at ruten lukker og vil ikke åbne selvom copid19 panepedimien stopper. Så bliver det spændende om man vil bruge Trelleborg Rostock eller via Danmark til nattoget Berlin Malmø.
Der var også en udtalelse fra Stena line om det. Ja så bliver Mukran en rigtig spøgelse station. Bortset fra sidesatte vogne fra DB stillstandsmanagement.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Trelleborg Sassnitz

af Simon1906, Hedehusene, 10/4 2020, 17:03 (1476 dage siden) @ ct
redigeret af Simon1906, 10/4 2020, 17:13

Jeg har ihvertfald på afstand set godsvogne blive rangeret ombord på færgen i Rostock. Jeg har et eller andet sted læst at DB vistnok pønser på at genoptage Sbahn til havnen igen, nogen har sagt til mig at det skulle være nærmere ved færgen end der var da den stoppede?

Jeg er sikker på de har rangerlokomotiver derude, der er jo et pænt område til oprangering af godstog, så køreledninger behøver ikke blive ført helt ned til færgen.

Med venlig hilsen
Simon
Hedehusene

Trelleborg Sassnitz

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 10/4 2020, 17:49 (1476 dage siden) @ Simon1906

Jeg har ihvertfald på afstand set godsvogne blive rangeret ombord på færgen i Rostock. Jeg har et eller andet sted læst at DB vistnok pønser på at genoptage Sbahn til havnen igen, nogen har sagt til mig at det skulle være nærmere ved færgen end der var da den stoppede?

Der er indtil flere private samt DB rangerlokomotiver i Rostock, der såmænd også befares af el-lok med "last mile". De sidste par gange jeg har set rangering til Stena Line har det været med enten PRESS eller HSL rangerlok, så det er næppe et problem.

Havnen er (ligesom Trelleborg iøvrigt) efterhånden helt lukket land, så der kører intern shuttlebus fra færgeankomst og til udgangen af havnen (hvor S-bahn ligger), så færgerne er ikke fysisk kommet tættere på S-banen, det er shuttlebussen, der nu kører til alle færger.

Da færgerne stadig hed Scandlines, havde jeg en del kontakt med deres Jernbaneafdeling. Dengang var udfordringen med passagerer i togvognene primært et spørgsmål om rundering og evakuering - altså, om man kunne sikre at sovende i togvogne blev vækket i tilfælde af brand.

/Lasse

Trelleborg Sassnitz

af andersj, Aalborg, 10/4 2020, 19:05 (1476 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Havnen er (ligesom Trelleborg iøvrigt) efterhånden helt lukket land, så der kører intern shuttlebus fra færgeankomst og til udgangen af havnen (hvor S-bahn ligger), så færgerne er ikke fysisk kommet tættere på S-banen, det er shuttlebussen, der nu kører til alle færger.

Shuttlebusserne kører kun hen til den lille busterminal "Rostock Seehafen Fähre" hvor man skal skifte til ordinær bybus hen til "Rostock-Lütten Klein" på Warnemünde-Rostock linien. Det sidste S-tog til "Rostock Seehafen Nord" kørte i december 2012.

Jeg var selv med Gedser-Rostock i januar og færgen var 15 minutter forsinket, hvilket gjorde at man kom 5 minutter for sent hen til busterminalen hvor samtlige busser selvfølgelig kørte samtidig med enten 30 eller 60 minutters interval.

--
Mvh Anders

Trelleborg Sassnitz

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 11/4 2020, 13:17 (1475 dage siden) @ andersj


Shuttlebusserne kører kun hen til den lille busterminal "Rostock Seehafen Fähre" hvor man skal skifte til ordinær bybus hen til "Rostock-Lütten Klein" på Warnemünde-Rostock linien. Det sidste S-tog til "Rostock Seehafen Nord" kørte i december 2012.

Shit er det så lang tid siden, jeg har været med færgerne gående :-) Ser ofte bussen pendle rundt, når jeg kommer forbi i bil (5-7 gange om året), og synes sgu ikke det er så mange år siden, jeg så S-tog på Seehafen Nord.... :-)

Lasse

Trelleborg Sassnitz

af Simon1906, Hedehusene, 11/4 2020, 13:39 (1475 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hvis der skal være endestation her igen så trænger den til en modernisering, men syntes der var noget om at man påtænkte en endestation nærmere færgerne, jeg er godt klar over ikke lige ved siden af færgelejet, men nemmere gåafstand?

Med venlig hilsen
Simon
Hedehusene

PS jeg vil nu nok ikke tage nattoget på overfarten men ville gerne bruge færgen som evt dagsejlads. Ellers har jeg ikke noget mod nattog. Jeg har faktisk kørt i nattog interregiovogne for en del år siden på Trelleborg Sassnitz ingen ligge eller sovevogn på det tidspunkt.

Trelleborg Sassnitz - via Danmark

af Jens Hansen, 11/4 2020, 16:08 (1475 dage siden) @ Simon1906

Mange interessante betragtninger om færger, sikkerhed og sågar busser.

Men hvad er mulighederne for nattoget, kunne det, ved en statslig indsat, komme til at køre via Danmark?

Og hvorfor ikke?

JH

Trelleborg Sassnitz - via Danmark

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 11/4 2020, 16:30 (1475 dage siden) @ Jens Hansen

Men hvad er mulighederne for nattoget, kunne det, ved en statslig indsat, komme til at køre via Danmark?

Og hvorfor ikke?

Selvfølgelig kan det køre via Danmark. Det er jo samme sporvidde... Snälltåget har selv angivet en rejsetid på 10,5 timer ved kørsel via Danmark. Imidlertid er hverken Snälltågets vogne, lokomotiver, personale eller sikkerhedscertifikat godkendt i Danmark. Dvs enten skal man ud at investere stort (Snälltåget har selv på konferencer forklaret at egnede persontogslok (200 km/t) først ventes i drift over Øresund i 2024), eller også skal man hyre en underleverandør (og altså reducere sin egen gevinst). underleverandøren kunne passende være Hector Rail i Danmark, der har personale, licens og lokomotiver.
Så udestår godkendelse af vognene. Det burde kunne lade sig gøre, at få kommerciel godkendelse af de ti nye liggevogne købt fra DB, mens det forlyder af de tidligere danske Bc-t vogne er ude af revision. Snälltågets svenske liggevogne kan ikke godkendes til kørsel gennem Danmark. Hvis Snälltåget skal køre daglige afgange, skal de derfor formentlig investere i nogle flere brugte liggevogne eller revidere Bc-t vognene.

Når man så er nået dertil, så er spørgsmålet om de bro- , tunnel- og infrastrukturafgifter, der skal lægges for kørsel gennem Danmark skulle være blevet lavere end færgebilletten.

Umiddelbart er min vurdering at kørsel via Danmark godt kan lade sig gøre teknisk, hvis nogle arbejder for det, men at det økonomisk er noget dyrere (et forsigtigt skøn vil sige omkring 25% men det er baseret på de "gamle færgepriser" fra 2010). Om markedet kan bære dette, ved jeg ikke. Som jeg forstår det kører "Snälltåget" som sådan med underskud.

Skal der køres via Danmark med en sund økonomi med dette tog, vil jeg mene, at man skal finde en politisk løsning, om at fritage kommercielt drevne internationale nattog fra infrastrukturafgifter...En direkte støtte til internationale passagertog er imod EU-lovgivningen - og iøvrigt også imod Snälltågets egne anbefalinger.

Lasse

Trelleborg Sassnitz - via Danmark

af Svend, 11/4 2020, 17:41 (1475 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Skal der køres via Danmark med en sund økonomi med dette tog, vil jeg mene, at man skal finde en politisk løsning, om at fritage kommercielt drevne internationale nattog fra infrastrukturafgifter...En direkte støtte til internationale passagertog er imod EU-lovgivningen - og iøvrigt også imod Snälltågets egne anbefalinger.

.
Mon ikke også de andre jernbanevirksomheder der driver passagertrafik (DSB .....) kunne tænke sig at slippe lidt billigere for at køre på de danske skinner?

Satser for infrastrukturafgifter i 2020
1. Togkilometerafgift, bortset fra strækningerne Korsør – Nyborg og Øresundskyst – Svensk grænse, udgør 5,09 kr. pr. kørt togkilometer (ekskl. moms)
2. Broafgift for passage af Storebæltsforbindelsen udgør (ekskl. moms):
a) Passagertog: 5.537,00 kr. pr. tog.
b) Godstog: 6.732,05 kr. pr. tog.
3. Broafgift for passage af den danske del af Øresundsforbindelsen udgør (ekskl. moms):
a) Passagertog: 2.276,53 kr. pr. tog.
b) Godstog: 2.754,53 kr. pr. tog.«

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=212587

--
Svend

Trelleborg Sassnitz - via Danmark

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 11/4 2020, 21:53 (1475 dage siden) @ Svend

Mon ikke også de andre jernbanevirksomheder der driver passagertrafik (DSB .....) kunne tænke sig at slippe lidt billigere for at køre på de danske skinner?

Det kunne de sikkert, men de kører på statslige kontrakter, og bliver dermed kompenseret for afgifterne.
Bro/tunnel afgifterne er politisk fastsatte, men der indgår muligheden for kommercielt drevne passagertog ikke i beregningerne, og derfor kan man formentlig reducere disse afgifter uden at ændre de politiske forlig, da kommercielt drevne passagertog vil være "ekstra indtjening", som der ikke budgetteres med.
Lasse

Trelleborg Sassnitz - via Danmark - med ÔBB?

af XAL Olesen, 12/4 2020, 13:32 (1474 dage siden) @ Svend

ÖBB har været/er åbenbart interesseret i at køre med sove- og liggevogne Sverige, Danmark og Tyskland trods de stygge priser.

Det er vel noget man kan udlede af dette EU-udbud (på tysk):

https://ted.europa.eu/TED/notice/udl?uri=TED:NOTICE:487181-2019:TEXT:DE:HTML&src=0

Under afsnit II.2.4 søges der 4 liggevogne og 4 sovevogne i perioden 2020-2023 (kun leje - ikke køb) der være godkendt til S, DK og D. Og skal vedligeholdes i Hamborg.

Det passer meget godt med at ÖBB får overskydende sovevognsmateriel fra 2022 og indtil deres 13 nye nattogssæt fra Siemens er færdigleveret og dermed kan bruge deres eget - gamle - materiel på nye ruter.

Men om nattog S-DK-D bliver til noget lige nu i disse coronatider er jo et spørgsmål.

Mvh
XAL Olesen

Trelleborg Sassnitz - via Danmark - med ÔBB?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 12/4 2020, 14:36 (1474 dage siden) @ XAL Olesen

ÖBB har været/er åbenbart interesseret i at køre med sove- og liggevogne Sverige, Danmark og Tyskland trods de stygge priser.

...og der er såmænd også andre, der gerne vil køre både dag- og nattog til, fra, i og gennem Danmark, men hvor omkostningerne i øjeblikket er for høje til at forsvare kommerciel drift. Væsentligste udfordring er Storebæltsafgiften og krav om STM-boks på ERTMS udrustede lokomotiver.

Umiddelbart kan man nok godt sammenkæde ÖBBs interesse med muligheden for at få statslig betaling allerede fra 2023 for et nattog Malmö - Kontinentet. ÖBB tilbyder iøvrigt også godstogsforbindelser fra Østrig til Sverige. Disse færges dog over fra Rostock (og godstogs-færgebilletter siges at være dyre), så en "statslig betaling", der kan medfinansiere dansk onboard udstyr på nogle af ÖBBs Vectroner, vil nok være velkommen, så Rail Cargo Austria (ÖBB) kan køre trafikken med egne lok hele vejen...

/Lasse

Trelleborg Sassnitz - via Danmark - med ÔBB?

af Simon1906, Hedehusene, 12/4 2020, 14:58 (1474 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Ja og er der ikke noget med at de har en del Vectron til deres godstog udover Taurus?

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Trelleborg Sassnitz - via Danmark

af esni, Frederikssund, 11/4 2020, 20:58 (1475 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jamen - bruger Snälltoget ikke allerede hector som leverandør?

--
Eskild

Trelleborg Sassnitz - via Danmark

af esni, Frederikssund, 12/4 2020, 08:03 (1475 dage siden) @ Niels Munch

Den var smuttet for mig - tak for korrektionen

--
Eskild

ContecRail
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak