Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Idéer derudefra...

af Aleman, 22/10 2010, 06:23 (4907 dage siden)

...hed vist en artikelserie i det nu hedengangne jernbanetidsskrift 'Signalposten'. Artiklerne omtalte store og små emner fra de hjemlige jernbaner, præcis lige som dette forum. Forleden gik jeg langs den fynske hovedbane, nærmere bestemt mellem Langeskov og Ullerslev, nær Rønninge (ca. km 143,6) og ventede på en S-maskine, der aldrig kom (og måske kommer vi til at vente længe på den, det forlyder, at den er ret utæt de forkerte steder).
Nå, men mange forbipasserende har sikkert lige som jeg bemærket denne vandkran eller himstregims, der står på den sydlige side af banen. Men hvad er det?[image]
Umiddelbart ville man nok gætte på en vandkran, men her, ude midt på strækningen? Vel usandsynligt - og desuden er den både for lav og står for langt væk fra sporet til at kunne bruges af damplokomotiver. Men hvad bruges den så til?
På den modsatte side af sporet ligger et gartneri, hvis det har nogen betydning, mens der blot her på sydsiden er marker, 'så langt øjet rækker'. Lige til venstre på billedet anes betjeningspanelet, hvortil skal bruges en nøgle. Er kranen beskrevet andre steder, i så fald hvor? :-|

Venlig hilsen,
Aleman

Idéer derudefra...

af LkfBw, 22/10 2010, 06:31 (4907 dage siden) @ Aleman

Vi har en på ØSJS. Og det er simpelthen en gylletansportør. :-). Gården ligger på den ene side af banen og marken på den anden, så her slipper man for en lang omvej.

Hilsen Bo

Gylle

af UTJ, 22/10 2010, 07:43 (4907 dage siden) @ LkfBw

Vi har en på ØSJS. Og det er simpelthen en gylletansportør. :-). Gården ligger på den ene side af banen og marken på den anden, så her slipper man for en lang omvej.

Hilsen Bo

Det hedder vel en gyllekran. Mon fremtidens biolokomotiver skal køre på det?

Idéer derudefra...

af Aleman, 22/10 2010, 09:01 (4907 dage siden) @ LkfBw

Tak for hurtig og klar besked. Så slipper jeg for at spekulere mere på det.

Venlig hilsen,
Aleman


Billige jernbane T-shirts

Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak