Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af P.Jensen, 4/5 2020, 16:21 (1450 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg må sige at jeg ikke mere forstår (har glemt?) hvad det er man vil teste.

Hvilke testforløb? Og hvad skal opfyldes for at man kan gå videre med batteridrift? Hvor er usikkerheden?

Hvis en leverandør garanterer at der kan køres 150 km på ren el og ladetiden er minimal idet
der delvist køres under ledninger alligevel, er der vel ikke noget at betænke sig på. Få bestilt de første tog!!!

Selvfølgelig skulle man gerne have lært af IC4 indkøbet og sikre sig ordentligt kontraktmæssigt såfremt specifikationer ikke opfyldes. (Og leverandør vedligeholder..)

Test lugter lidt af spild af tid.

P.Jensen

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af andersj, Aalborg, 4/5 2020, 16:50 (1450 dage siden) @ P.Jensen

Fra en artikel i Mobilitytech i januar:

»Vi undrer os over, at man sætter det op, som om der var tale om noget nyt og uprøvet, frem for at lave et egentligt udbud. Der ingen grund til at forsinke det med en langsommelig og dyr prøvekørsel,« siger Jens Lind, salgsdirektør for Siemens Mobility A/S.

»Flere virksomheder har allerede udmærkede løsninger, eksempelvis har vi selv tog kørende i Østrig, som sagtens vil kunne fungere på den danske strækning – eneste vigtige forskel er faktisk, at det er lettere her, fordi der er færre bakker i Danmark,« uddyber han.

--
Mvh Anders

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af Peter Christensen, 4/5 2020, 17:29 (1450 dage siden) @ andersj

Fra en artikel i Mobilitytech i januar:

»Vi undrer os over, at man sætter det op, som om der var tale om noget nyt og uprøvet, frem for at lave et egentligt udbud. Der ingen grund til at forsinke det med en langsommelig og dyr prøvekørsel,« siger Jens Lind, salgsdirektør for Siemens Mobility A/S.

Gad vide om der ikke er en sammenhæng mellem ovenstående og virksomhedernes lunkne interesse for "prøvekørsel" når alle testtog er udlånt til andre (mere lovende) opgaver?

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af Jens Hansen, 4/5 2020, 19:42 (1450 dage siden) @ Peter Christensen

Man skal passe på med konspirations teorier, men den påtænkte test 2020 - 2021, ville jo give DSB luft til at bestille deres Fremtidens Tog!

JH

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af P.Jensen, 4/5 2020, 20:31 (1450 dage siden) @ Jens Hansen

Antal indkøb af fremtidens tog kunne man håndtere via rammeaftaler eller med option til at ændre nogle til batteridrift.

Synes nok at strækninger som man nu elektrificerer eller muligvis vil elektrificere i fremtiden - kunne spares. Tænker bl.a. på Holbæk-Kalundborg, Vejle - Struer, Svendborgbanen, Skanderborg - Herning.

F
Hvorfor bruge mia. af kroner på dette?

P.Jensen

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af andersj, Aalborg, 4/5 2020, 20:40 (1450 dage siden) @ P.Jensen

Antal indkøb af fremtidens tog kunne man håndtere via rammeaftaler eller med option til at ændre nogle til batteridrift.

Synes nok at strækninger som man nu elektrificerer eller muligvis vil elektrificere i fremtiden - kunne spares. Tænker bl.a. på Holbæk-Kalundborg, Vejle - Struer, Svendborgbanen, Skanderborg - Herning.

F
Hvorfor bruge mia. af kroner på dette?

P.Jensen

Det bliver det vist også. En rammeaftale på op til 250 togsæt hvor man forventer at købe ca. 150 men i første omgang afgives der en fast bestilling på ca. 100 togsæt.

--
Mvh Anders

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af anho, 4/5 2020, 21:40 (1450 dage siden) @ P.Jensen

Synes nok at strækninger som man nu elektrificerer eller muligvis vil elektrificere i fremtiden - kunne spares. Tænker bl.a. på Holbæk-Kalundborg, Vejle - Struer, Svendborgbanen, Skanderborg - Herning.

Måske Vejle-Struer kunne blive relevant at elektrificere, men kun i forbindelse med en baneudretning, hastighedsopgradering og delvist udbygning til dobbeltspor. Det ville formentlig kun kunne give mening ved også at konstruere ny jernbane Vejle-Billund-Give... men det er nødvendigt for fremtidige direkte intercitytog/højhastighedstog mellem Holstebro/Herning og København. De andre kunne dog formentlig være vel tjent bare med batteritog.

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af ThomasTT, 6/5 2020, 22:06 (1448 dage siden) @ P.Jensen

Eller selv fredericia-aarhus, der kommer til at koste milliarder med risiko for totalkaos i Aarhus.
Hvis man elektrificerer nye strækninger og holder fast i noget af aarhus-aalborg er det svært at se behovet for mere

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af anho, 6/5 2020, 22:23 (1448 dage siden) @ ThomasTT

Hovedgårdsbanen skal formentlig elektrificeres konventionelt, for at kunne fungere optimalt, da der mig bekendt ikke er nogen fornuft i batteridrevne højhastighedstog i den nærmeste fremtid. Dermed ville det nok kun give mening også at elektrificere i hvert fald mellem Fredericia og afgreningen til Hovedgårdsbanen.

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af P.Jensen, 7/5 2020, 08:51 (1447 dage siden) @ anho

Hovedbanen op gennem Jylland skal elektrificeres og nok også op til Frederikshavn i forbindelse med europæisk TEN aftale. Vejle - Struer er vidst nok også med i denne, men besparelsen på elektrificering kunne betale MZ eller lignende placeret i Fredericia for de få godstog der er på strækningen.

Ellers alle lokalbaner over tid når de skal have skiftet materiel.

Problemet i hele batteritog sagen er at man i sektoren er berøringsangste, megen vanetænkende og hele tiden finder dårlige historiske sager frem for at forsinke projekter.

Med det projekt der foreligger for Kalundborg/Nykøbing Sj til København er der ikke noget at være i tvivl om. Ingen elektrificering. Hurtig-batteri-tog fra Kalundborg som en del af dagen sammenkobles med batteritog fra Nykøbing. Der er mange andre selskaber i andre lande der foretager tests på vegne af Danmark.

P.Jensen

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 7/5 2020, 09:58 (1447 dage siden) @ P.Jensen

intet er så godt som sine egne test...

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 7/5 2020, 10:00 (1447 dage siden) @ P.Jensen

Hovedbanen op gennem Jylland skal elektrificeres og nok også op til Frederikshavn i forbindelse med europæisk TEN aftale. Vejle - Struer er vidst nok også med i denne

Fredericia - Frederikshavn og Hjørring - Hirtshals er med i TEN-T "Core Network" og skal principielt have ERTMS og elektrificering inden 2030.

Vejle - Herning er med i det tilstødende TEN-T netværk, og skal også elektrificeres, men her er jeg usikker på om deadline stadig er 2030.

/Lasse

Avatar

Batteritog København-Frederikshavn/Struer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/5 2020, 20:57 (1435 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hovedbanen op gennem Jylland skal elektrificeres og nok også op til Frederikshavn i forbindelse med europæisk TEN aftale. Vejle - Struer er vidst nok også med i denne


Fredericia - Frederikshavn og Hjørring - Hirtshals er med i TEN-T "Core Network" og skal principielt have ERTMS og elektrificering inden 2030.

Vejle - Herning er med i det tilstødende TEN-T netværk, og skal også elektrificeres, men her er jeg usikker på om deadline stadig er 2030


Jeg håber på elektrificering Lindholm-Hirtshals/Frederikshavn og Vejle-Struer. Men hvad jeg håber på, er jo i denne forbindelse henrivende uinteressant. Til gengæld glæder det mig, at EU kan være skyld i (positivt ment), at der måske kommer køretråd til de nævnte "udkantsområder".

Skulle der alligevel ikke komme køretråd til de nævnte destinationer, er der måske håb at hente i "dagens tekst" ("Serviceeftersyn af jernbanen"):

"Ved brug af batteritog på strækningerne Vejle-Struer og Aalborg/Lindholm-
Frederikshavn vil det være muligt stadig at køre direkte tog til og fra København
forudsat at DSB anskaffer en batteritogstype, der kan samkøre med
DSB’s fremtidige el-tog på hovedstrækningerne
."

Er en sådan "samkøring" teknisk realistisk? (Jeg ser her helt bort fra det sædvanlige konspirationsfnidder om, hvad DSB har/ikke har af skjulte/ikke skjulte dagsordner. Det bliver jo ikke DSB, der kommer til at køre Timemodellen).

DSB's bestilte elektriske togsæt kan ikke køre hurtigt nok til at leve op til køretiderne i Timemodellen. Findes der batteritog, der kan køre hurtigt nok til - sammen med de endnu ikke bestilte timemodeltog - at leve op til køretiderne i Timemodellen?

Med venlig hilsen

Thomas Spørge-Jørgen Nielsen

Batteritog København-Frederikshavn/Struer

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 19/5 2020, 21:14 (1435 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er en sådan "samkøring" teknisk realistisk?

Helt urealistisk er den ikke, da de "fire store" togleverandører i Tyskland (Alstom, Bombardier, Siemens og Stadler) har skrevet under på en erklæring om at "emissionsfrie" regionaltogsæt til det tyske marked anskaffet fra 2024 og frem, vil kunne samkøre uanset leverandør (for at sikre en mere fleksibelt materieludnyttelse på tværs af flåder og delstater).


DSB's bestilte elektriske togsæt kan ikke køre hurtigt nok til at leve op til køretiderne i Timemodellen. Findes der batteritog, der kan køre hurtigt nok til - sammen med de endnu ikke bestilte timemodeltog - at leve op til køretiderne i Timemodellen?

Du kan sætte batterier på stort set alt. Jeg har selv fået lov at fremture på DTU om muligheden for at køre "Kyst-til-kyst" over en Kattegatforbindelse med 380 km/t på ren batteridrift....
(og DSB har iøvrigt ikke bestilt nogle elektriske togsæt endnu :-))

/Lasse

Avatar

Batteritog København-Frederikshavn/Struer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/5 2020, 21:23 (1435 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

(og DSB har iøvrigt ikke bestilt nogle elektriske togsæt endnu :-))


I stand corrected - og i øvrigt tak for svaret.

Bedste hilsner

Thomas

Batteritog København-Frederikshavn/Struer

af kme, 19/5 2020, 22:02 (1435 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Du kan sætte batterier på stort set alt. Jeg har selv fået lov at fremture på DTU om muligheden for at køre "Kyst-til-kyst" over en Kattegatforbindelse med 380 km/t på ren batteridrift....

Har du fremturet eller kan man endnu nå at sparke døren ind?

Batteritog København-Frederikshavn/Struer

af Poul Brandt, Nordsjælland, 20/5 2020, 08:17 (1434 dage siden) @ kme

Du kan sætte batterier på stort set alt. Jeg har selv fået lov at fremture på DTU om muligheden for at køre "Kyst-til-kyst" over en Kattegatforbindelse med 380 km/t på ren batteridrift....


Har du fremturet eller kan man endnu nå at sparke døren ind?

.
Vejdirektoratet/Sund og Bælt planlægger med kun 200 km/t mellem Sjælland og Jylland. Og der skal sparkes hårdt for bare at få hævet hastigheden til 250 km/t. Man har end ikke overvejet, hvad det vil koste for 250 km/t.
På Sjælland planlægges kun for 250 km/t. (Dog har man nu planlagt traceen for 300 km/t i stedet for tidligere kun 250 km/t).

Poul

Batteritog København-Frederikshavn/Struer

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 20/5 2020, 12:38 (1434 dage siden) @ Poul Brandt

Du kan sætte batterier på stort set alt. Jeg har selv fået lov at fremture på DTU om muligheden for at køre "Kyst-til-kyst" over en Kattegatforbindelse med 380 km/t på ren batteridrift....


Har du fremturet eller kan man endnu nå at sparke døren ind?


.

Jeg har blot gjort opmærksom på, at jeg efter den forrige ministers udtalelser om manglende økonomi i jernbane over Kattegat, er blevet kontaktet af to investeringsselskaber, der mod 50-100 års monopol på driften, var interesserede i at etablere 380 km/t forbindelse mellem København og Aarhus via Kattegat (og med "Europasporets" løsning København H - Vigerslev og derfra i eget trace resten af vejen....

De blev henvist til de officielle kanaler, og har sikkert trukket følehornene til sig igen. Min pointe her, er blot at stort set alle togtyper kan leveres med batteri, og flere end man tror, har det allerede.

/Lasse

Batteritog København-Frederikshavn/Struer

af krabsen, 20/5 2020, 12:50 (1434 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg har blot gjort opmærksom på, at jeg efter den forrige ministers udtalelser om manglende økonomi i jernbane over Kattegat, er blevet kontaktet af to investeringsselskaber, der mod 50-100 års monopol på driften, var interesserede i at etablere 380 km/t forbindelse mellem København og Aarhus via Kattegat

Hvis man laver en koncessionsaftale - som i gamle dage - med en varighed på mere end 50 år skal der godt nok tænkes ret nøje over formuleringerne! og især definitionerne i den aftale!

Batteritog København-Frederikshavn/Struer

af kme, 20/5 2020, 13:01 (1434 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Min pointe her, er blot at stort set alle togtyper kan leveres med batteri, og flere end man tror, har det allerede.

Undskyld, så misforstod jeg dig. Jeg troede at du ville holde eller havde holdt et foredrag på DTU.

Batteritog København-Frederikshavn/Struer

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 20/5 2020, 14:14 (1434 dage siden) @ kme

Min pointe her, er blot at stort set alle togtyper kan leveres med batteri, og flere end man tror, har det allerede.


Undskyld, så misforstod jeg dig. Jeg troede at du ville holde eller havde holdt et foredrag på DTU.

Så var jeg ikke præcis nok. Jeg har skam holdt foredrag om batteritog/højhastighedstog på DTU i juni 2019, og i dén forbindelse anvendt eksemplet med 380 km/t, som nogle syntes var interessant - om ikke andet så for debatten. Præsentationen ligger vist stadig på nedenstående link:

https://censec.dk/wp-content/uploads/2019/06/lasse-toylsbjerg-petersen.pdf

/Lasse

Batteritog København-Frederikshavn/Struer

af ThomasTT, 20/5 2020, 14:23 (1434 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hovedbanen op gennem Jylland skal elektrificeres og nok også op til Frederikshavn i forbindelse med europæisk TEN aftale. Vejle - Struer er vidst nok også med i denne


Fredericia - Frederikshavn og Hjørring - Hirtshals er med i TEN-T "Core Network" og skal principielt have ERTMS og elektrificering inden 2030.

Vejle - Herning er med i det tilstødende TEN-T netværk, og skal også elektrificeres, men her er jeg usikker på om deadline stadig er 2030

Jeg håber på elektrificering Lindholm-Hirtshals/Frederikshavn og Vejle-Struer. Men hvad jeg håber på, er jo i denne forbindelse henrivende uinteressant. Til gengæld glæder det mig, at EU kan være skyld i (positivt ment), at der måske kommer køretråd til de nævnte "udkantsområder".

Skulle der alligevel ikke komme køretråd til de nævnte destinationer, er der måske håb at hente i "dagens tekst" ("Serviceeftersyn af jernbanen"):

"Ved brug af batteritog på strækningerne Vejle-Struer og Aalborg/Lindholm-
Frederikshavn vil det være muligt stadig at køre direkte tog til og fra København
forudsat at DSB anskaffer en batteritogstype, der kan samkøre med
DSB’s fremtidige el-tog på hovedstrækningerne
."

Er en sådan "samkøring" teknisk realistisk? (Jeg ser her helt bort fra det sædvanlige konspirationsfnidder om, hvad DSB har/ikke har af skjulte/ikke skjulte dagsordner. Det bliver jo ikke DSB, der kommer til at køre Timemodellen).

DSB's bestilte elektriske togsæt kan ikke køre hurtigt nok til at leve op til køretiderne i Timemodellen. Findes der batteritog, der kan køre hurtigt nok til - sammen med de endnu ikke bestilte timemodeltog - at leve op til køretiderne i Timemodellen?

Med venlig hilsen

Thomas Spørge-Jørgen Nielsen

På det tidspunkt, hvor en "konventionel" timeplan måtte være realiseret findes der givetvis langt bedre og flere batteritog end i dag. Udviklingen virker til at gå meget hurtigt og egentlig er det vel også nemmere med tog end biler. Det er svært at se behovet for at hænge køreledninger op noget sted på eksisterende jernbane i jylland. Det er både grimt, dyrt og vil sikkert snart virke forældet. Som at se telefonpæle i villakvarterer.

Skulle hastigheden være et problem, kunne man bruge noget af besparelserne på at anlægge genveje i stedet. Det vil samtidig øge kapaciteten. En timeplan kræver næppe, at man kører ret meget mere end 120-150 km/t i jylland

Avatar

Timemodel med 120-150 km/t?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/5 2020, 22:07 (1434 dage siden) @ ThomasTT

En timeplan kræver næppe, at man kører ret meget mere end 120-150 km/t i jylland


Det forstår jeg ikke. Hvordan kommer man fra f. eks. Aarhus til Aalborg på én time med 120-150 km/t? Med mindre man anlægger en helt ny jernbane efter en lineal?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Timemodel med 120-150 km/t?

af ThomasTT, 20/5 2020, 23:34 (1434 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En timeplan kræver næppe, at man kører ret meget mere end 120-150 km/t i jylland

Det forstår jeg ikke. Hvordan kommer man fra f. eks. Aarhus til Aalborg på én time med 120-150 km/t? Med mindre man anlægger en helt ny jernbane efter en lineal?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Med 20 km ny enkeltsporet bane langs motorvejen syd for randers bliver den samlede distance Aarhus-aalborg vel ikke mere end 120-130 km. Det burde nok kunne klares med 150 km/t med et stop i randers. Samtidig ville man få bedre kapacitet og plads til egentlig lokalbane/s-tog på det gamle spor.

Fra middelfart til Aarhus er der under 100 km alligevel vil der selv i togfondens fremtidsplan være flere hastighedsnedsættelser undervejs, så der i forvejen skulle køres max 150 km/t noget nær det halve af distancen. At rent teoretisk sætte 150 km/t som en max hastighed hele vejen ville næppe koste mere end 2-3 minutter. De kan hentes flere steder for få penge.

Pointen er ikke, at der kun skal køres 150. Det illustrerer bare, hvor ligegyldigt de høje tophastigheder er. Især i jylland, hvor problemet er, at de gennemkørende tog ikke kan komme forbi de lokale/regionale langs de slingrende spor,

Avatar

Timemodel med 120-150 km/t?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/5 2020, 00:59 (1434 dage siden) @ ThomasTT

En timeplan kræver næppe, at man kører ret meget mere end 120-150 km/t i jylland

Det forstår jeg ikke. Hvordan kommer man fra f. eks. Aarhus til Aalborg på én time med 120-150 km/t? Med mindre man anlægger en helt ny jernbane efter en lineal?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Med 20 km ny enkeltsporet bane langs motorvejen syd for randers bliver den samlede distance Aarhus-aalborg vel ikke mere end 120-130 km. Det burde nok kunne klares med 150 km/t med et stop i randers. Samtidig ville man få bedre kapacitet og plads til egentlig lokalbane/s-tog på det gamle spor.

Fra middelfart til Aarhus er der under 100 km alligevel vil der selv i togfondens fremtidsplan være flere hastighedsnedsættelser undervejs, så der i forvejen skulle køres max 150 km/t noget nær det halve af distancen. At rent teoretisk sætte 150 km/t som en max hastighed hele vejen ville næppe koste mere end 2-3 minutter. De kan hentes flere steder for få penge.

Pointen er ikke, at der kun skal køres 150. Det illustrerer bare, hvor ligegyldigt de høje tophastigheder er. Især i jylland, hvor problemet er, at de gennemkørende tog ikke kan komme forbi de lokale/regionale langs de slingrende spor,


Det overstiger min fatteevne. Beklager.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af ThomasTT, 12/5 2020, 12:00 (1442 dage siden) @ anho

Hovedgårdsbanen skal formentlig elektrificeres konventionelt, for at kunne fungere optimalt, da der mig bekendt ikke er nogen fornuft i batteridrevne højhastighedstog i den nærmeste fremtid. Dermed ville det nok kun give mening også at elektrificere i hvert fald mellem Fredericia og afgreningen til Hovedgårdsbanen.

De nye strækninger bør elektrificeres. Det er jeg helt enig i, og det er jo heller ikke nogen stor udgift. Men netop derfor er det svært at se behovet for at bruge flere milliarder på at elektrificere den gamle strækning, og da især når der formentlig alligevel går 10 år mere før det måtte ske.

Batteritog kunne fint køre på den gamle strækning med lidt hurtig ekstra juice ved hver station, mens lyntog kunne køre under ledninger det meste af tiden, men nok burde kunne klare meget korte stræk uden.

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af Peter Christensen, 5/5 2020, 06:31 (1449 dage siden) @ Jens Hansen

Man skal passe på med konspirations teorier, men den påtænkte test 2020 - 2021, ville jo give DSB luft til at bestille deres Fremtidens Tog!

DSBs interesse i batteritog syntes ikke ret stor. Det er vidst mere at få en homogen flåde a la Ryanair, som ligger DSB på sinde.

Der er langt større chancer for at visse regionsbaner (dem der tidligere hed VTJ samt OHJ/HTJ) får batteritog. Dels passer de nuværende batteritog til deres drift, dels skal der findes en afløser for det nuværende dieselmateriel, så hvorfor ikke kombinere de to ting med en gang "grøn omstilling"?
Politisk er den ganske gangbar.

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af P.Jensen, 5/5 2020, 08:07 (1449 dage siden) @ Peter Christensen

Notits i Jyllandsposten i dag omkring udskydelsen.

Heri vil Formand for Lemvigbanen Arne Lægaard nu se på erfaringerne fra Tyskland og muligvis alligevel gennemføre et udbud i år.

P.Jensen

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af krabsen, 4/5 2020, 17:53 (1450 dage siden) @ P.Jensen

Jeg må sige at jeg ikke mere forstår (har glemt?) hvad det er man vil teste.

Man vil formentlig gerne afprøve at de forskellige tog fungerer, også i den danske kontekst hvor de skal bruges.

Alle og enhver har brokket sig over, at testfasen omkring IC4 ikke var god nok inden man bestilte serieproduktionen.

Nu prøver man så at rette ind efter kritikken og rent faktisk afprøve konceptet - også i den danske virkelighed - inden valg af leverandør og løsning, og så er det naturligvis også galt.

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af kme, 4/5 2020, 18:01 (1450 dage siden) @ krabsen

Alle og enhver har brokket sig over, at testfasen omkring IC4 ikke var god nok inden man bestilte serieproduktionen.

Nu prøver man så at rette ind efter kritikken og rent faktisk afprøve konceptet - også i den danske virkelighed - inden valg af leverandør og løsning, og så er det naturligvis også galt.

Det er en helt urimelig sammenligning. IC4 havde ikke kørt en eneste kommerciel kilometer før DSB underskrev kontrakten med AB. Med batteritog kan man bare starte Audien og køre sydpå og se dem i drift og se driftsjournaler.

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af Peter Christensen, 4/5 2020, 18:55 (1450 dage siden) @ krabsen

Alle og enhver har brokket sig over, at testfasen omkring IC4 ikke var god nok inden man bestilte serieproduktionen.

Nu prøver man så at rette ind efter kritikken og rent faktisk afprøve konceptet - også i den danske virkelighed - inden valg af leverandør og løsning, og så er det naturligvis også galt.

Det er nok interessant, at se hvorledes NSB fjollede rundt omkring 1947-52.
NSB havde tydeligvis brændt nallerne på Di1 601 (et tysk diesel-hydraulisk lokomotiv) som ikke var meget bevendt som trækkraft.
Da forhandlingerne med Nohab/EMD begynder i 1947, så var NSBs holdning at et lokomotiv skulle stilles til rådighed og det helst gratis.
Det på trods af at der kørte bunker af lokomotiver i USA med den ønskede maskinudrustning.
Der gik pænt længe med at finde en lånemodel....og den kom først i stand efter at DSB havde skrevet kontrakt på 1101-1104.
DSB begyndte forhandlingerne med Nohab/EMD i januar 1950 og ca. 1,5 år senere var en kontrakt klar til underskrift. DSB havde således ikke de samme betænkeligheder som NSB. Ja-ja, bestillingen blev ændret til 4 efter en tur i folketingets vareforsyningsudvalg, men det var ikke valutahensyn, som bremsede købet.
Var lokomotiverne fra Nohab dyre?
I den grad! Hver My kostede det dobbelte af en E-maskine og så var der et heftigt forbrug af US-dollar. Uha-uha.....ikke mindst når der var mangel på $.
Selv på trods af prisen, så havde DSB ikke de samme forbehold som NSB.

Det er lidt skægt at ministeriet nu er endt i rollen som fodslæbende NSB og IC4 bruges på samme led i argumentationen som Di1.

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af P.Jensen, 4/5 2020, 18:57 (1450 dage siden) @ krabsen

Hvad mener du med dansk kontekst? Hvor adskiller den sig fra f.eks. nordtysk?

Det kan ikke være passagerområderne for dem kan man få tilrettet som man vil. Strømstyrke og signalsystem er det vel heller ikke.

Så som jeg umiddelbart ser det er det en usikkerhed omkring batterier og/eller hos beslutningstagerne der vil have dobbelt forsikring mod en eventuel skandale????

Og jeg kunne være enig med Peter om at det er derfor leverandørerne ikke rigtig har lyst til at "lege med" her oppe i DK.

Med det store materiale omkring Kalundborg/Nykøbing S til København der foreligger burde det være lige for at få taget beslutninger.

Batteritogene er standard rundt i Europa før vi i lille DK får taget beslutning og får bestilt/leveret.
Hvorfor skal det være så svært?

P.Jensen

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af mpp, 4/5 2020, 19:02 (1450 dage siden) @ P.Jensen

Fra et kommercielt synspunkt er det tosset at deltage i en test og ikke bare vente på det egentlige udbud som direktøren fra Siemens Mobility også siger. Det kommer jo nok alligevel snart.

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af mikedk2100, 5/5 2020, 08:23 (1449 dage siden) @ krabsen

Alle og enhver har brokket sig over, at testfasen omkring IC4 ikke var god nok inden man bestilte serieproduktionen.

Mon dog - jeg tvivler på, at testfasen havde vist, hvor stor en skandale IC4 ville blive. Jeg tvivler også på, at testfasen havde vist, at dansk jernbane i årtier ville være mærket af det skidt, eller at man 14 år efter alle tog skulle være i drift, stadig kæmper med en performance, som er markant mindre end andre tog.

Næ alle og enhver har nok nærmere brokket sig over den amatøragtige måde det hele er håndteret på, og at ingen formåede at stoppe skandalen, selvom alle røde lys blinkede for over 10 år siden.

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af Jens Hansen, 5/5 2020, 09:38 (1449 dage siden) @ mikedk2100

Bare lige for at få min manglende historik listet op;

Hvor mange test blevet lavet før IC3 blev bestilt?

Hvor mange test blev lavet før Øresundstogene blev købt?

Hvor mange test lavede Arriva før de købte Lint?

Hvor mange test lavede Nordjyske inden de købte Desiro?

JH

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af P.Jensen, 5/5 2020, 09:52 (1449 dage siden) @ Jens Hansen

Hvor mange test blev der lavet før DSB investerede i Vectron?? Den sidste ordre på 8 gjorde at DSB vil få leveret lokomotiv nr.1000. Ikke at der i dag er bygget 1000 batteritog, men det kommer til at gå hurtigt nu.

Der er forskel fra tilbage i tiden hvor vi i Danmark - før udbudenes tid - byggede tog og kunne styre processen i forhold til et IC4 eventyr hvor man lavede et udbud og fik et tog som ingen andre havde købt.

Batteritog vil være standard i løbet af 1-2 år og eneste forskel til Danmark er strømstyrke. Resten af teknikken er den samme som de mange batteri tog til bl.a. Tyskland.

Indretning skal være dansk, men selvom indretningen i IC4 var besluttet af italienerne ville det ikke have gjort togene bedre.

P. Jensen

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af Dampfmeisteren ⌂, 5/5 2020, 15:52 (1449 dage siden) @ mikedk2100


Næ alle og enhver har nok nærmere brokket sig over den amatøragtige måde det hele er håndteret på, og at ingen formåede at stoppe skandalen, selvom alle røde lys blinkede for over 10 år siden.


Netop. Ansaldo lavede også V250 til Holland/Belgien som hurtigt fandt ud af at togene ikke fungerede:
https://ing.dk/artikel/ansaldobreda-betaler-holland-en-milliard-kroner-ubrugelige-tog-1...
https://en.wikipedia.org/wiki/Fyra

Der udviste man bare rettidig omhu og fik togene sendt tilbage til Ansaldo inden skandalen udviklede sig.
Dog lader det til at togene kører i Italien nu:
https://en.wikipedia.org/wiki/V250_(train)

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af P.Jensen, 6/5 2020, 08:31 (1448 dage siden) @ Dampfmeisteren

Jeg synes dine link's tydeligt viser en kombination af i forhold til Fyra en for dårlig kontrakt med IC4.
Desuden viser det at hollænderne er mere utålmodige og hårde forhandlere end tilsvarende i København og omegn.

Tankevækkende at togene kører i Italien - uden problemer eller????

Kendte en som arbejdede på centralværkstedet i Århus. Der var en joke med at antal fejl pr. IC4 sæt er let at huske - svarer til årstallet...

Men der er heller ikke noget værre end at skulle rette på andres uduelighed - det er ikke motiverende. Også fordi der var er og mange "Hvad sagde jeg" personer der ytrede sig konstant.

Men hvad har IC og Fyra - 2 ny konstruerede tog - som ingen havde købt før at gøre med et standard batteritog. Disse når når at blive produceret flere hundrede af før DSB eller lokalbanerne ville få deres?

P.Jensen

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af Jens Hansen, 6/5 2020, 09:13 (1448 dage siden) @ P.Jensen

Måske skulle der oprettes en tråd "hvorfor går det galt" om materielanskaffelser. Spændende at se hvilke bud der vil komme. Og ja, både seriøse og så de mere følelsesmæssige, tro mod dette forums deltager.

JH

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 6/5 2020, 10:35 (1448 dage siden) @ Jens Hansen

Måske skulle der oprettes en tråd "hvorfor går det galt" om materielanskaffelser. Spændende at se hvilke bud der vil komme. Og ja, både seriøse og så de mere følelsesmæssige, tro mod dette forums deltager.

Det behøver jo ikke være "hvorfor det går galt", men bare "hvorfor gør vi i Danmark som vi gør"

Status på forsøg med batteritog i Danmark

af Niels Munch, 6/5 2020, 11:03 (1448 dage siden) @ Jens Hansen

Måske skulle der oprettes en tråd "hvorfor går det galt" om materielanskaffelser. Spændende at se hvilke bud der vil komme. Og ja, både seriøse og så de mere følelsesmæssige, tro mod dette forums deltager.


Interessant forslag, Jens.

Men skulle man evt. i disse corona-tider savne begavet læsning om beslægtede emner, kan jeg anbefale Adrian Vaughan's "Railway Blunders" (Ian Allan 2008 - ISBN 978 0 7110 3169 2), som omhandler alvorlige "jernbaneskæverter" gennem tiden i "jernbanens eget land".

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak