Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 14/5 2020, 20:45 (1441 dage siden)

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomien

https://www.altinget.dk/transport/artikel/enhedslisten-en-groen-mobilitetsplan-kan-kick...

Det er første gang jeg hører om overhaling på hele 3 af S-banens fingre; med budget:

"Men hvis der er vilje til mere, så kan vi lave nogle store forbedringer af S-togsnettet ved at lave overhalingsspor på Linje A (mod Hillerød), Linje H (mod Frederikssund) og Linje E (mod Køge). Her kan bruges godt 9 milliarder kroner."

Poul

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af KKLD, 14/5 2020, 20:48 (1441 dage siden) @ Poul Brandt

Findes der en køreplan, gerne med minuttal, hvor man kunne se hvad det ville betyde at lave disse overhalingsspor på S-banen?

Det undrer mig at de ikke nævner at fremrykke ombygning til førerløse S-tog.

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af Jens Hansen, 14/5 2020, 20:50 (1441 dage siden) @ KKLD

førerløse s-tog er ikke støttet af rød blok.

JH

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af KKLD, 14/5 2020, 20:54 (1441 dage siden) @ Jens Hansen

førerløse s-tog er ikke støttet af rød blok.

JH

Spøjst, det vil jo give det størst tænkelige løft til S-banen. Mit indtryk er nemlig at rød blok generelt vil investere mest i offentlig transport.

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af krabsen, 14/5 2020, 20:59 (1441 dage siden) @ KKLD

førerløse s-tog er ikke støttet af rød blok.


Spøjst, det vil jo give det størst tænkelige løft til S-banen. Mit indtryk er nemlig at rød blok generelt vil investere mest i offentlig transport.

Til gengæld vil det betyde færre arbejdspladser.

Og derudover kan det tænkes, at de vurderer det mere realistisk at forøge kapacitet og kvalitet ved anlæggelse af flere spor (kendt teknik, kalkulerbar tid og omkostning) end en usikker ombygning til førerløs drift (ukendt teknik, resultat tid og økonomi) .

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af KKLD, 14/5 2020, 21:23 (1441 dage siden) @ krabsen

Er du nu sikker på at der ville være færre arbejdspladser?
Ja der er færre lokoførere, men arbejdsudbuddet øges da der er forøget drift (bedre transportmuligheder til/fra job).

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af andersj, Aalborg, 14/5 2020, 21:45 (1441 dage siden) @ krabsen

førerløse s-tog er ikke støttet af rød blok.


Spøjst, det vil jo give det størst tænkelige løft til S-banen. Mit indtryk er nemlig at rød blok generelt vil investere mest i offentlig transport.


Til gengæld vil det betyde færre arbejdspladser.

Jo flere strækninger der får CBTC jo kedeligere bliver det at være lokomotivfører hos S-tog. Toget accelerere og nedbremser jo selv, og lokomotivføreren skal blot holde udkig og betjene dørene.

Men en anden løsning kan jo være at opfinde en ny stilling, for en letbanefører, især i Aarhus, har jo et mere udfordrende job end en lokomotivfører på CBTC. Altså en stilling med lavere uddannelsesniveau og lavere lønniveau.

--
Mvh Anders

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af Rail, 14/5 2020, 21:24 (1441 dage siden) @ KKLD

førerløse s-tog er ikke støttet af rød blok.

JH


Spøjst, det vil jo give det størst tænkelige løft til S-banen. Mit indtryk er nemlig at rød blok generelt vil investere mest i offentlig transport.

Størst tænkeligt ligefrem?

Hvordan giver det et større løft end eksempelvis "Eksprestunnelen"?

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af KKLD, 14/5 2020, 21:30 (1441 dage siden) @ Rail

førerløse s-tog er ikke støttet af rød blok.

JH


Spøjst, det vil jo give det størst tænkelige løft til S-banen. Mit indtryk er nemlig at rød blok generelt vil investere mest i offentlig transport.


Størst tænkeligt ligefrem?

Hvordan giver det et større løft end eksempelvis "Eksprestunnelen"?

Der fik du mig - næststørst tænkelige :-)

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af mikedk2100, 14/5 2020, 21:24 (1441 dage siden) @ Poul Brandt

Det er første gang jeg hører om overhaling på hele 3 af S-banens fingre; med budget:

"Men hvis der er vilje til mere, så kan vi lave nogle store forbedringer af S-togsnettet ved at lave overhalingsspor på Linje A (mod Hillerød), Linje H (mod Frederikssund) og Linje E (mod Køge). Her kan bruges godt 9 milliarder kroner."

Poul

“...og mulighed for langt flere afgange i myldretiderne“

Kræver det ikke stadig, at der kommer flere tog? Er alle S-tog ikke allerede nu (før corona) ude at køre i myldretiden, og der er stadig pladsmangel? De par minutter korte køretid som overhalingsspor vil give kan da næppe give flere ledige togsæt?

I øvrigt kommer der jo hurtigtog fra København til Køge allerede i 2024, så lige på det stræk er overhalingsspor vel overflødigt?

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af KKLD, 14/5 2020, 21:34 (1441 dage siden) @ mikedk2100

Det er første gang jeg hører om overhaling på hele 3 af S-banens fingre; med budget:

"Men hvis der er vilje til mere, så kan vi lave nogle store forbedringer af S-togsnettet ved at lave overhalingsspor på Linje A (mod Hillerød), Linje H (mod Frederikssund) og Linje E (mod Køge). Her kan bruges godt 9 milliarder kroner."

Poul


“...og mulighed for langt flere afgange i myldretiderne“

Kræver det ikke stadig, at der kommer flere tog? Er alle S-tog ikke allerede nu (før corona) ude at køre i myldretiden, og der er stadig pladsmangel? De par minutter korte køretid som overhalingsspor vil give kan da næppe give flere ledige togsæt?

I øvrigt kommer der jo hurtigtog fra København til Køge allerede i 2024, så lige på det stræk er overhalingsspor vel overflødigt?

Kunne alternativet ikke være at skynde sig at få CBTC klart så der kan køre 40 tog i timen gennem røret (i stedet for 30 som det er nu) og dermed have flere afgange men tilgengæld så ikke have lige så mange lange tog.
Man kunne ved alle 3 fingre lave en hurtiglinje hvert 20. minut (3 tog i timen), så 9 tog i timen med alle 3 fingre lagt sammen. Dermed ville totalkapaciteten være 39 tog i timen ud af 40 i stedet for 30 ud af 30 som det er nu.

Mod Hillerød kunne man også forlænge Linje F for ikke at belaste røret så meget.

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af cz, Birkerød, 17/5 2020, 19:45 (1438 dage siden) @ KKLD

Kunne alternativet ikke være at skynde sig at få CBTC klart så der kan køre 40 tog i timen gennem røret (i stedet for 30 som det er nu) og dermed have flere afgange men tilgengæld så ikke have lige så mange lange tog.

Denne ønsketænkning med flere tog gennem røret er "Det fantastiske CBTC-system" nu ved at afskaffe. Afstanden mellem togene bliver nu øget fra 53m til 85m......... Dermed ryger eet af argumenterne for at bruge milliarder af kroner på dette.

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af larsht, 17/5 2020, 20:20 (1438 dage siden) @ cz

Kunne alternativet ikke være at skynde sig at få CBTC klart så der kan køre 40 tog i timen gennem røret (i stedet for 30 som det er nu) og dermed have flere afgange men tilgengæld så ikke have lige så mange lange tog.


Denne ønsketænkning med flere tog gennem røret er "Det fantastiske CBTC-system" nu ved at afskaffe. Afstanden mellem togene bliver nu øget fra 53m til 85m......... Dermed ryger eet af argumenterne for at bruge milliarder af kroner på dette.

Mig bekendt (og jeg arbejder med det til dagligt) er sikkerhedsafstanden mellem tog overvåget af HKT altid minimum 80 meter - og vel at mærke i faste afsnit, så 80 meter og OP til længden på naboafsnittet.

Sikkerhedsafstanden i CBTC er mindre - omkring de 40 meter, OG vel at mærke med flydende blok - den flydende blok øger tætheden tog kan placeres med ganske betragteligt

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af ThomasLarsen, 14/5 2020, 22:40 (1441 dage siden) @ mikedk2100

Jeg tror at du skal spørge dem i Solrød, Greve og Hundige om de vil have en hurtigere forbindelse til København.
Os i Køge kan kan godt "nøjes" med regionaltoget fra 2023/24

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af Jens Hansen, 16/5 2020, 09:10 (1439 dage siden) @ Poul Brandt

Spændende tanke men nogen der kan svare på praktikkens verden;

Hvor lange skal disse overhalingsspor være?
Hvor skal de placeres?
Hvor meget gevinst vil det give?

JH

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af ThomasLarsen, 16/5 2020, 15:55 (1439 dage siden) @ Jens Hansen

ET bud kunne være
Bernstorffvej - Holte 8 km og ca 6 min sparet.
Jyllingevej - Ballerup 10 km og ca 5 min sparet.
Åmarken - Hundige 12,5 km og ca 4 min sparet.

De 9 mia passer meget godt med rapporten fra DTU. Så jeg tror at Enhedslisten har fået inspiration derfra.
Men det er 2008 penge. Så der skal nok smides nogle mia oven i.

https://orbit.dtu.dk/files/5620723/Fremtidens%20S-bane%20i%20K%C3%B8benhavn.pdf

Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie

af Jens Hansen, 16/5 2020, 17:26 (1439 dage siden) @ ThomasLarsen

princippet vist i dette eksempel:

[image]

JH

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak