Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3 plakat (Generelt)

af Vejlstrup, 15/5 2020, 21:00 (1434 dage siden)

Hej forum

Er der nogen af jer der ved om man kan få et genoptryk af Ole Rossels herlige IC3-plakat?

[image]

IC3 plakat

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 15/5 2020, 21:36 (1434 dage siden) @ Vejlstrup

Og hvad står de 230 for?
Så mange blev der vist ikke byggede

IC3 plakat

af Jørgen Pagh Jensen, 15/5 2020, 22:30 (1434 dage siden) @ nk

Det kan måske nås endnu? IC3 har jo vist sig at have lang levetid, og med diverse opgraderinger af tog, signaler og bane er det vel ikke helt umuligt, at et IC3 runder de 230 på den Nye Bane. Ikke at det har den store nytteværdi måske, men helt umuligt er det vel ikke?

IC3 plakat

af kme, 15/5 2020, 22:52 (1434 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Det kan måske nås endnu? IC3 har jo vist sig at have lang levetid, og med diverse opgraderinger af tog, signaler og bane er det vel ikke helt umuligt, at et IC3 runder de 230 på den Nye Bane. Ikke at det har den store nytteværdi måske, men helt umuligt er det vel ikke?

Det vil jeg tillade mig at betvivle. IC3 er testet til 200 km/t på Vestbroen. Vind og rullemodstand (F) stiger med v^2 (kvadratet på hastigheden). Effekt er givet ved P = F*v. Så vi har altså at effektbebehovet stiger med (230/200)^3 = 1,52, altså 52% mere nødvendig motorkraft til 230 km/t end 200 km/t og IC3 er med 1,3 MW ikke just overmotoriseret i forvejen.

IC3 plakat

af mpp, 16/5 2020, 15:29 (1433 dage siden) @ kme

Der er nogle, der snakker om at de skal laves elektriske og med batterier. Hvis det sker vil nogle af togene have været på skinnerne 50-60 år når de bliver pensioneret ...

Og på det tidspunkt ville det da være passende at afprøve hastigheden. Fra Vigerslev til Køge skulle man på tom bane kunne opnå nogle rimeligt høje hastigheder, og så kan man jo lave et testtog ligesom franskmændene også gør, når de laver rekordforsøg med TGV :D

IC3 plakat

af kme, 17/5 2020, 00:00 (1433 dage siden) @ mpp

Der er nogle, der snakker om at de skal laves elektriske og med batterier.

Så er det ikke længere et IC3 (Litra MF, et dieselmekanisk "multiple unit"). Man skal have ny typegodkendelse og til 230 km/t. Held og lykke med det på så gammelt et tog. Hvem vil betale for det, frem for bare at hive en godkendt hyldevare ned med et fyldt reservedelslager og driftserfaring?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak