Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret (Generelt)

af andersj, Nordjylland, tirsdag 19. maj, 2020, 16:10 (5 dage siden)

Midtjyske Jernbaner søger en "materielkyndig" der bl.a. skal bistå med anskaffelsen af batteritog. Udbudsmaterialet forventes at blive udsendt til efteråret.

Stillingsopslaget kan ses her: https://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/11951/25/Materielkyndig_til_Midtjyske_Jernbane...

--
Mvh Anders

Avatar

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, tirsdag 19. maj, 2020, 16:20 (5 dage siden) @ andersj

Midtjyske Jernbaner søger en "materielkyndig" der bl.a. skal bistå med anskaffelsen af batteritog. Udbudsmaterialet forventes at blive udsendt til efteråret.

Stillingsopslaget kan ses her: https://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/11951/25/Materielkyndig_til_Midtjyske_Jernbane...


Jernbanepolitik er altså noget underligt noget i Danmark: Batteritog sendes i udbud - fint. Det må jo være fordi, man har besluttet sig for at købe nogle batteritog. Men først langt senere vil man lave nogle testkørsler med nogle helt andre batteritog.

Det er skatteyderkroner, der fyres af her. (Og det er det iøvrigt næsten altid, når vi taler jernbanepolitik i Danmark).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af andersj, Nordjylland, tirsdag 19. maj, 2020, 16:38 (5 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Midtjyske Jernbaner søger en "materielkyndig" der bl.a. skal bistå med anskaffelsen af batteritog. Udbudsmaterialet forventes at blive udsendt til efteråret.

Stillingsopslaget kan ses her: https://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/11951/25/Materielkyndig_til_Midtjyske_Jernbane...

Jernbanepolitik er altså noget underligt noget i Danmark: Batteritog sendes i udbud - fint. Det må jo være fordi, man har besluttet sig for at købe nogle batteritog. Men først langt senere vil man lave nogle testkørsler med nogle helt andre batteritog.

Det er skatteyderkroner, der fyres af her. (Og det er det iøvrigt næsten altid, når vi taler jernbanepolitik i Danmark).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke ministeriet kan låne et af Midtjyske Jernbaners togsæt hvis de stadig er interesseret i testkørsler? Så skal det heller ikke ombygges til dansk kørestrøm.

--
Mvh Anders

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af kme, tirsdag 19. maj, 2020, 16:56 (5 dage siden) @ andersj

Mon ikke ministeriet kan låne et af Midtjyske Jernbaners togsæt hvis de stadig er interesseret i testkørsler? Så skal det heller ikke ombygges til dansk kørestrøm.

Ikke forstået. Batteritog er vel el- agnostiker?

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af esni, Frederikssund, tirsdag 19. maj, 2020, 17:01 (5 dage siden) @ kme

Mon ikke ministeriet kan låne et af Midtjyske Jernbaners togsæt hvis de stadig er interesseret i testkørsler? Så skal det heller ikke ombygges til dansk kørestrøm.


Ikke forstået. Batteritog er vel el- agnostiker?

Du har åbenlyst ikke læst meget om batteritog på relevante sider.

Som udgangspunkt er batteritog modificerede eltog, og opladning sker hyppigst under køreledninger.

Midtjyske Jernbaner planlægger at hænge køreledning op over de spor hvori opladningen skal foregå

--
Eskild

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af kme, tirsdag 19. maj, 2020, 17:08 (5 dage siden) @ esni

Du har åbenlyst ikke læst meget om batteritog på relevante sider.

Som udgangspunkt er batteritog modificerede eltog, og opladning sker hyppigst under køreledninger.

Det mener jeg nu nok jeg har. El-tog m/u batteri er ret ligeglade med om de er til 25 kV/50 Hz eller 15 kV/16,7 Hz. Det koster det samme. Lidt ekstra hvis du have i pose og sæk.

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af andersj, Nordjylland, tirsdag 19. maj, 2020, 17:11 (5 dage siden) @ kme

Du har åbenlyst ikke læst meget om batteritog på relevante sider.

Som udgangspunkt er batteritog modificerede eltog, og opladning sker hyppigst under køreledninger.

Det mener jeg nu nok jeg har. El-tog m/u batteri er ret ligeglade med om de er til 25 kV/50 Hz eller 15 kV/16,7 Hz. Det koster det samme. Lidt ekstra hvis du have i pose og sæk.

Men de prototyper man gerne ville teste herhjemme er alle bygget til 15 kV/16,7 Hz. Man bygger jo ikke et helt nyt tog bare fordi det skal testes i en måned på Lille Nord.

--
Mvh Anders

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, tirsdag 19. maj, 2020, 21:21 (5 dage siden) @ andersj


Men de prototyper man gerne ville teste herhjemme er alle bygget til 15 kV/16,7 Hz. Man bygger jo ikke et helt nyt tog bare fordi det skal testes i en måned på Lille Nord.

Jeg tror ikke helt man i Danmark har forstået, at tog-platformene til 15 kV/16,7 Hz også kan leveres til 25 kV uden problemer, og at batteriteknologien også er beregnet hertil (til alle strømstyrker faktisk), men at de testtog, der er lavet, er delvist finansieret af statslige forskningsmidler, og derfor naturligvis begrænset til finansieringslandenes testbehov....

/Lasse

Avatar

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, tirsdag 19. maj, 2020, 22:11 (5 dage siden) @ kme

Du har åbenlyst ikke læst meget om batteritog på relevante sider.

Som udgangspunkt er batteritog modificerede eltog, og opladning sker hyppigst under køreledninger.

Det mener jeg nu nok jeg har. El-tog m/u batteri er ret ligeglade med om de er til 25 kV/50 Hz eller 15 kV/16,7 Hz. Det koster det samme. Lidt ekstra hvis du have i pose og sæk.

Opladningselektronikken er vel ikke helt ligeglad med om det er 25kV, 15kV AC eller DC osv, men den kan jo ligesom almindelige el-tog selvfølgelig laves så det kan det hele.
Konkret i sagen er udfordringen jo at tyske batteritog ikke umiddelbart kan bruges på dansk strøm.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af esni, Frederikssund, tirsdag 19. maj, 2020, 17:02 (5 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er der noget som helst der modsiger at testdriften bliver en del af udbudsforretningen?

--
Eskild

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af Jens Hansen, onsdag 20. maj, 2020, 08:10 (5 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fuldstændig rigtigt Thomas.

Jeg tænker på om "test forsøget" er sat i værk af embedsmænd i ministeriet, måske chefen selv, for at ministeren/ministeriet kan vise initiativ? Jeg tænker at de måske ikke har haft den faglige indsigt i problematikken, som rent faktisk nu er kommet frem.

Det var vel også dem med BRT og Østbanen.

Og i "jernbaneeftersynet" - "førerløse fjernbusser".

JH

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af Rail, tirsdag 19. maj, 2020, 17:25 (5 dage siden) @ andersj

Midtjyske Jernbaner søger en "materielkyndig" der bl.a. skal bistå med anskaffelsen af batteritog. Udbudsmaterialet forventes at blive udsendt til efteråret.

Stillingsopslaget kan ses her: https://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/11951/25/Materielkyndig_til_Midtjyske_Jernbane...

Den "materielkyndig" får da travlt hvis uddbudsmaterialet skal være klar om et par måneder...

I øvrigt sjovt at de tør vedlægge et billedet af et Stadler-produkt i jobannonce

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, tirsdag 19. maj, 2020, 21:18 (5 dage siden) @ Rail

I øvrigt sjovt at de tør vedlægge et billedet af et Stadler-produkt i jobannonce

Midtjyske har retfærdigvis været meget åbne og fair ift batteritog, og alle leverandører, som de har besøgt omtales med billeder fra besøgene på Midtjyskes Facebook profil.
Midtjyske har også fået lov til at bruge billeder og materiale.
Jeg ville gerne have lavet et Bombardier batteritog til dem også, (og en TRAXX DEME for hyggens skyld) men ressourcerne er knappe hertil, da fokus er på de ti (10) mest aktuelle udbud på batteritog i det tyske...

/Lasse

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af Stennicke, tirsdag 19. maj, 2020, 22:30 (5 dage siden) @ andersj

Skal de gamle Y-tog så køre flere år endnu? og hvad når Midtjyske overtager Holstebro-Skjern, så får de et par Lint41 med fra Arriva.
Så midtjyske har ved årsskiftet nogle oldnordiske togsæt og et par nyere togsæt!
Mvh Emil

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 20. maj, 2020, 08:11 (5 dage siden) @ Stennicke

Skal de gamle Y-tog så køre flere år endnu? og hvad når Midtjyske overtager Holstebro-Skjern, så får de et par Lint41 med fra Arriva.
Så midtjyske har ved årsskiftet nogle oldnordiske togsæt og et par nyere togsæt!
Mvh Emil

.
Forhåbentlig får Midtjyske sat en option ind i kontrakten, så de kan købe yderligere el-togsæt til erstatning for de Lint41 på et senere tidspunkt.
Der er adskillige optioner i Arriva kontrakten på at udvide kørslen, hvortil der kræves yderligere togsæt. Her vil Midtjyskes Lint41 så passende kunne bruge, dvs. returneres til Arriva. (Og Midtjyske sparer et millionbeløb på reservedele til 1 i stedet for 2 togtyper).

Poul

Midtjyske Jernbaner: Udbud af batteritog til efteråret

af Vollensir, onsdag 20. maj, 2020, 08:58 (5 dage siden) @ Poul Brandt

Fint at Lemvigbanen i fremtiden får nye tog, men jeg fatter stadig ikke hvorfor de absolut skulle have det stykke bane mellem Holstebro og Skjern. Når man nu er så vild med Arriva hvorfor h...... overtog de så ikke bare det hele inklusiv Lemvigbanen.

Vestbanen trafikeres af Arriva, så kunne Lemvigbanen vel også.......

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen